Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Holden

Holden

29-03-2011 om 14:53

Toch vreselijk [meisje van 12 bevalt tijdens schoolexcursie]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

06-04-2011 om 11:15

Manda

`Verder kan ik mij niet voorstellen dat als ik ooit (jemig liever niet !) een zwangere tienerdochter heb die hier uit huis gehaalt wordt, nou dat zal direct een leuke gevecht worden met advocaten.´

En net boven deze regels zei je iets van ´maar het is toch helemaal niet bekend dat ze misbruikt is´.

Ik blijf dit dus een rare move vinden. Bij de eerste berichten ´kind bevallen en in pleeggezin geplaatst´ kon ik me niets anders bedenken dan dat dit ongetwijfeld de beste oplossing was omdat er thuis heel erg veel aan de hand is. Jeugdzorg heeft vanaf het moment van de bevalling dus heel goed gehandeld. Terwijl jij direct het gevecht aan zou gaan met advocaten. Ik snap je inzicht wel, jouw 12jarige zou zwanger zijn van de buurjongen en dan is uithuisplaatsing niet logisch, maar het komt nog steeds erg op mij over dat je op dat moment die acute uithuisplaatsing maar niets vond. Het enige wat ik denk is (en dat heb ik ook eerder zo aangegeven) dat het enige positieve aan dit hele verhaal is dat door deze bevalling tijdens het schoolreisje zij en haar kindje kans hebben op een nieuwe en goede start.

Chippie

Chippie

06-04-2011 om 11:18

Manda

´aantijging´?

Kom op, zeg. Relax! Daar heb ik echt helemaal geen zin in op een druilerige woensdagmorgen. Je bent een typ dat van hoog naar laag vliegt en van links naar rechts. Niets mis mee, maar ik denk dat iets meer reserve af en toe zou passen en handig is.

ff ano

ff ano

06-04-2011 om 11:21

Manda

Lieve Manda, jij draagt je hart op je tong. Ik zou willen dat meer mensen dat deden.
"Ik kan daar niet bij, ook al ben je zelf zo diep onzeker en angstig heb ik daar geen enkel begrip voor, ik vind dat die 'moeders' gestraft dienen te worden en elke ander die er van af weet en niets doet om dat kind weg te krijgen daar. Liever zelf dood geslagen worden dan mijn kind bij zo'n man achter te laten. Ik ken zelf een paar gruwelijke incest verhalen met moeders die niets deden en die kinderen hebben daar enorm last van, het is niet alleen de vader die het doet maar een moeder die alleen maar toe kijkt is net zo erg. "

Ik ben zelf een incest-slachtoffer, helaas. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er veel meer bij komt kijken dan sex en niets zeggen van slachtoffer, ouder of familie die het laat gebeuren. Het is macht, enorm veel macht en daardoor ook machteloosheid. Bij mij is het zo dat nu, vele jaren later, er nog mensen zijn die het niet willen erkennen, ook al zijn er bekentenissen en is hij strafrechtelijk vervolgd. Niemand is perfect en iedereen reageert anders in vreemde situaties.(denk maar aan mensen die toekijken terwijl iemand verdrinkt) Begrijpen kan ik het daardoor, maar goedkeuren niet.

chippie, je komt op mij wat warrig over, je knipt en plakt en trekt daar dan niet passende conclusies bij. En wat je intentie nu is daar kan ik alleen maar naar raden.

Zal wel iets van jou zijn op dit moment, ik vind het zuigend en storend. Dit is zo'n onderwerp waar bij mij het lont aan gaat en dan vind ik dit soort reacties van jou heel akelig.

Chippie

Chippie

06-04-2011 om 11:22

Manda

'Ik ging in over zwanger op je eerste eisprong bij seks met een gelijkwaardige partner, in de situatie dat 2 van die jonge mensen seks samen hebben.'

Het was mij van moment 1 al wel duidelijk dat men niet uitging van sex met een gelijkwaardige partner maar met sexueel misbruik in de zeer directe omgeving. Dat is en was de context. Dat kun en kon je afleiden uit de uithuisplaatsing. Als er maar enige sprake was geweest van sex tussen twee leeftijdsgenoten dan ben ik ervan overtugid dat ze niet voor zo'n drastische oplossing zouden hebben gekozen.

Ff ano

ik ken ook een vrouw die als kind met het sperma van de vader in haar haar naar vioolles werd gereden door haar moeder. En dan die stilte in de auto, die moeder wist wel wat er dagelijks daar in die kinderkamertjes gebeurde. En dat verhaal is mij dus altijd bij gebleven, dat meisje heeft een tijdje bij ons in gewoond, (we waren ongeveer even oud, ik woonde samen) en ze voelde zich blijkbaar veilig bij ons, dan kwam ze binnen en viel op de bank in slaap, gewoon direct in slaap. En af en toe van die flarden aan informatie over wat er allemaal in haar hoofd afspeelde.

Weet je, ik kan heel ver gaan met begrijpen dat zo'n moeder ook mishandeld en onderdrukt wordt maar de wil om je kind te beschermen is zoveel groter bij mij dat ik niet snap dat je dan niet een keer op het moment dat je alle moed bij elkaar hebt geraapt niet naar vioolles maar naar de politie rijdt.

Chippie

Chippie

06-04-2011 om 11:26

Manda

Hier reageer ik niet meer op. Jouw reactie zegt meer ove jou dan over mij.

Je insinuatie dat een dergelijk onderwerp mij niet raakt vind ik stuitend. Maar ook dat zegt meer over jou dan over mij.

Oh goh chippie

kijk dat jij het vanaf het begin zeker wist dat het over incest ging tja dat mag natuurlijk maar wat heb ik daar mee te maken, betrek mij niet bij je eigen postings.

Gek

"Je insinuatie dat een dergelijk onderwerp mij niet raakt vind ik stuitend."

Weer zo'n uiting waarin je verward over komt. Je legt mij woorden in de mond en trekt vervolgens de slachtofferrol naar je toe. Ik insinueer helemaal niets richting jou, heb ik helemaal geen interesse ook in.

Manda...

Hoe gruwelijk dit hele verhaal ook, ik wil me even aansluiten bij weet-ik-veel-wie hier boven ergens. Ik vind het heerlijk dat we hier niet alleen mensen hebben rondlopen die alleen maar weloverwogen afgemeten opmerkingen plaatsen, maar ook mensen die gewoon omonwonder eruitgooien wat er door ze heen gaat.

Heerlijk.

Ingrid

Pelle

als dat meisje en de baby in een pleegezin komen dan kan je ook gewoon zeggen dat die baby er ook toevallig net geplaatst is, gebeurd wel vaker dat pleeggezinnen meerdere kinden tegelijkertijd krijgen toch ?

Geen idee of het beter is of ze nu bij elkaar blijven of in aparte gezinnen, ik vind dat dat meisje/moeder daar een grote stem in heeft, het is haar kind. Ach ik vind het zo verdrietig dit.

Maylise

Maylise

06-04-2011 om 12:46

Pelle

De echte moeder is inderdaad overleden en de stiefmoeder heeft het gezin al langer geleden verlaten. Dat is althans wat ik heb gelezen.

Ik vind trouwens absoluut niet dat moeder en kind in verschillende gezinnen moeten worden geplaatst. Het is haar kind en zij is de moeder. Ondanks de afschuwelijke achtergrond is dat nu eenmaal zo. Moeder en kind van elkaar laten vervreemden lijkt me in principe geen goede keuze. Samen in een gezin kunnen die twee een band met elkaar opbouwen terwijl de moeder ook nog zelf een beetje kind kan zijn. Echt zorgeloos zal het toch niet meer worden, daarvoor is er teveel gebeurd. En inderdaad het meisje moet hier zelf uiteindelijk hier ook een belangrijke stem in hebben. Ze is jong natuurlijk maar uiteindelijk is het wel haar baby.

Terpi

Terpi

06-04-2011 om 14:03

Hemel wat een vooronderstellingen

vliegen hier door het draadje... bijvoorbeeld dat de moeder/oma schuldig is omdat zij haar dochter niet heeft beschermd. Het arme mens is dood!
Doet me wel een andere vraag stellen hoor, nu heeft iedereen weer een mening. Zoals ik al gisteren op de chat zei, uiteindelijk heeft de (jeugd)zorg het gedaan. Plaatsen ze een kind wel uit huis... schande! Doen ze het niet... ook schande! Maar wat nou als jij vermoedt dat je buurmeisje verkracht wordt door haar vader? Ga je het melden? Eerlijk? Echt? Of besluit je ook dat je er net ff te weinig vanaf weet, dat je geen onomstotelijk bewijs hebt en daarom geen melding kunt doen bij het AMK? Sluit je je ogen voor je eigen vermoedens? Altijd fout he, ten onrechte melden mag niet, je mag mensen niet van zulke heftige dingen beschuldigen tot je het zeker weet. Ten onrechte *niet* melden mag ook niet, dan ben je mede-schuldig. Nou, als het meisje in kwestie dan bevalt van de baby van haar vader weet je het in elk geval zeker... en dan ben je te laat.

Krin

Krin

06-04-2011 om 14:37

Onomwonden eruitgooien

Ingridt: "Ik vind het heerlijk dat we hier niet alleen mensen hebben rondlopen die alleen maar weloverwogen afgemeten opmerkingen plaatsen, maar ook mensen die gewoon omonwonder eruitgooien wat er door ze heen gaat."
Inderdaad, als de ouderling die met een hamer op zijn duim sloeg en toen een ongelovige vroeg het woord voor hem te doen. Het helpt alleen niet. Die duim doet nog steeds zeer.
En Terpi: zoen! Ook onomwonden, wél verduidelijkend.

Tja...

als buitenstaander is het niet makkelijk om te oordelen. Terpi, je zegt het heel duidelijk. Wat is goed om te doen, melden (maar misschien ten onrechte), niet melden (maar wat als het toch waar is)?
Laten wij het arme kind maar met rust laten nu...

Terpi

Terpi

06-04-2011 om 14:58

Pelle aannames

allereerst kun je gerust eerst scheiden en dan overlijden
Maar het tweede punt, en in mijn ogen een meer belangrijk punt, is dat er een aanname gedaan wordt. De aanname namelijk dat deze moeder niet heeft ingegrepen. Mijn aanname is een andere, namelijk dat er ongetwijfeld een reden is waarom deze moeder niet in staat was in te grijpen. Ik ga er namelijk van uit dat in principe elke ouder het beste wil voor zijn/haar kind. Dat het helaas ook voorkomt dat ouders dat niet willen, of zelf zo ziek/gestoord/beschadigd zijn dat ze foute dingen doen. Maar dat is niet het eerste wat ik roep. Zodoende vind ik het dus ook aanmatigend om, zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken, alvast te roepen dat het wel heel slecht is van de moeder dat zij haar kind niet heeft beschermd. Als men dan toch graag een mening wil geven zou het prettig zijn als deze ook onderbouwd wordt met werkelijkheden en niet met negatieve aannames.

Chippie

Chippie

06-04-2011 om 17:28

Terpi

Jij zegt precies wat ik bedoel (met name in je `hemel wat een vooronderstellingen´).

Zeker ook om wat je zegt over de schuld die uiteindelijk toch weer bij Jeugdzorg komt te liggen. Maar ook over de aannames heb ik mee verbaasd. Aanenemen dat er een moeder was die kon ingrijpen en over eerste eisprongen. Maar aan de andere kant mag je juist door de uithuisplaatsing en iets later het onderduiken van de vader van de twaalfjarige ook een voorzichtige aanname doen dat er iets vreselijks thuis aan de hand is. In die context is een aanname dat de baby is verwekt in een onschuldig vrijpartijtje niet realistisch.

Waarschijnlijk

Waarschijnlijk is nog niet zeker. Aannames zijn dan ook niet op zijn/haar plaats.
Jeugdzorg gaat teveel af op aannames die tunnelvisies worden. Menselijk hoor, daar niet van, maar dat kan de zaak onnodig laten escaleren.
Het lijkt mij, persoonlijk dus, handiger als je bij de feiten blijft. En daarnaast het meisje vrijblijvend een beschermde woonplek biedt als zij dat zelf wenst. Met de garantie dat ze dan zonodig tegen haar vader beschermd kan worden. Of alleen maar om zelf afstand te kunnen nemen voor er een meer definitieve voorziening gezocht wordt. Zo'n gesprek, hoe nu verder, ook gezien de zorg voor de baby, had in het ziekenhuis plaats kunnen vinden.

In geval dat...

het inderdaad waar is dat haar vader ook de vader is van de baby dan is dat gebeurt terwijl het kind er geen controle over had. Onder dwang van de vader dus in een voor een kind onhanteerbare situatie gebracht.
Vervolgens wordt kind door de instanties in weer een andere voor kind onhanteerbare situatie gebracht.
Dat is dan een extra dwangsituatie en potentieel traumatiserend waar je kind juist meer controle terug wilt geven en respect voor haar eigenheid als kind.
Lijkt me niet de juiste weg dus.

Zuiver spreken

Opvallend hoe er na een sprankje nieuws weer een discussie oplaait die nooit ergens toe kan voeren omdat we niet mógen weten hoe het echt zit. Dat blijft nog steeds de persoonlijke levenssfeer van het meisje-waarvan-de-Telegraaf-de-voornaam-heeft-gepubliceerd.

Logisch ook dat er hier over aannames wordt gerept, want iets anders kán je niet bespreken in deze context.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2011 om 20:36

Dus...

Als je alleen maar over aannames kunt praten, kun je het misschien beter niet doen? Ontzetting, verdriet, ongeloof en meer van die gevoelens uitspreken vind ik best logisch rond dit onderwerp, maar met elk gerucht, of half uitgezocht onderzoek meewaaien helpt niet echt.

Izar

Zolang je geen feiten hebt heb je aannames. En dat kan 2 kanten uit. Je zit goed fout of je zit goed.
Nu zijn er mensen die zo redeneren dat je er uit voorzorg vanuit moet gaan dat je goed zit.
Tot die mensen behoor ik niet.
Dan weet je niet wat een dramatisch verhaal je als ouders en kinderen moet meemaken, soms jarenlang. Dan weet je ook niet dat er soms geen goed noch fout meer te ontdekken valt maar dat er alleen maar drama is en dat iedereen de weg kwijt raakt op grond van vage veronderstellingen.
Bovendien weet je dan ook niet dat deze instanties zo machtig zijn dat ze ouders en kinderen een trauma kunnen bezorgen, ook al bedoelen ze het niet zo, het is de realiteit.
Ook al zit je dan goed heeft het kind er nog een trauma bij. En als je fout zit is het dat ook al niet waard geweest.
Te snel ingrijpen is traumatiserend. Zo'n situatie moet je met beleid regisseren rekening houdend met de emotionele beleving en de belangen van het kind zelf en gehoord het kind zelf en dat ontbreekt er nu juist aan.

Bewijzen

Ik ben overigens wel benieuwd hoe zo'n zaak, tegen de vader, gevoerd gaat worden nu blijkt dat het DNA niet zeker maar waarschijnlijk is.

Sancy

Sancy

06-04-2011 om 21:51

Pelle en manda

"Ik reageerde op jouw; \'Het arme mens is dood!\' Dat kon Manda niet weten bedoelde ik."
Dat stond zelfs diezelfde avond nog in de kranten volgens mij Pelle. Het is al dagen bekend. Zo weet ik ook wel waar 'de stiefmoeder' nu woont. Gezien het feit dat Manda denkt alle belangrijke feiten te kennen, had haar dat niet mogen ontgaan.

Chantelle

Chantelle

06-04-2011 om 21:51

Anne

Ik volg je niet.

het is misschn niet juist dat wij hier allerlei aannames doen. Maar de Jeugdzorg is geen exacte wetenschap. Als zij alleen mogen afgaan op feiten dan ben je dus al veel te laat. Dan is een twaalfjarige bevallen van een kind van haar vader. Jeugdzorg moet signalen, onderbuikgevoel, etc wikken en wegen. Ouders zullen zaken altijd verbloemen voor omgeving en zorg. Jeugdzorg moet het dus doen met zorgvuldige aannames en moet ingrijpen voordat zaken heldere feiten worden.

Uit je posting haal ik dat je uithuisplaatsing altijd een onnodig extra traumatische ervaring vindt. Volgens mij is uithuisplaatsing altijd een allerlaatste optie die alleen wordt overwogen in absolute noodsituaties.

´Te snel ingrijpen is traumatiserend.´

Te laat ingrijpen is chronisch traumatiserend en soms fataal.

´Zo'n situatie moet je met beleid regisseren rekening houdend met de emotionele beleving en de belangen van het kind zelf en gehoord het kind zelf en dat ontbreekt er nu juist aan´

Dat vind ik dus een hele vage aanname die je nergens op kunt baseren. Ik ben ervan overtuigd dat alle opties na zijn gegaan. Terug naar huis was geen optie. Dat ben je toch hopenlijk met Jeugdzorg eens. en kind met een kind maandenlang in een ziekenhuis laten verblijven is ook geen optie. Dus een pleeggezin waar het kind rustig op adem kan komen, begeleiding kan krijgen en dan kan er samen met het kind een plan voor de toekomst worden gemaakt. Ik krijg nu de indruk dat jij van een twaalfjarig die misbruikt is door haar vader, plotseling is bevallen van een kind verwaccht, waarschijnliljk psychisch totaal ontwricht is dat deze twaalfjarige binnen enkele dagen-weken kan aangeven wat voor haar het beste is, wat zij wil, etc.

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2011 om 22:26

Kind laten beslissen? (annej)

Het kínd laten beslissen wat goed voor haar is? Of ze met haar baby bij pappie wil blijven wonen? Hoe kun je die verantwoording nou bij een kind leggen wat (misschien wel jarenlang) is misbruikt en in een wonderlijk griezelige cocon zit van loyaliteit, liefde, afschuw en haat? Als dit kind zo goed wist wat goed voor haar was, waarom heeft ze dan niet eerder aan de bel getrokken? Goeie genachte, zo lust ik er nog wel een paar. Dit kind moet beschermd worden. Zo heet het toch ook: kinderbescherming.
En ik begrijp heel goed dat JGZ fouten maakt en dat er soms trauma's worden opgelopen die niet nodig waren, maar eeeh......laten we in dit geval voorál de Zwarte Piet daar leggen waar hij lijkt te horen: bij pa.

Tirza

Chantelle

Jeugdzorg moet signalen, onderbuikgevoel, etc wikken en wegen.

Dat lijkt me meer een soort wichelarij of heksenjacht. En dat van onze belastingcenten.

Met feiten onderbouwen zou mogelijk een idee zijn?

Tirza

Je kunt het kind onvoorwaardelijk een beschermde plek aanbieden. Op zijn minst tot je feitelijk onderbouwd hebt dat er sprake is van een strafbaar feit.
Een ziekenhuis is al neutraal terrein.
Een meisje van 12 die naar het VWO gaat en niet totaal geisoleerd is van de samenleving mag je niet bij voorbaat aannemen dat ze geintimideerd is door haar vader. Dat is handelen op aannames en daarmee maak je het drama niet kleiner.

Fiorucci

Fiorucci

07-04-2011 om 07:29

Kaaskopje

Ja, dat vind ik wel, dus ik discussier niet mee.

Sancy

Sancy

07-04-2011 om 09:40

Pelle

Er zijn meer mensen die wat Miriam zegt, voor waar aannemen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.