Holden
29-03-2011 om 14:53
Toch vreselijk [meisje van 12 bevalt tijdens schoolexcursie]
dat arme kind. Wie zou zich aan haar vergrepen hebben denkik dan altijd.
Meisje (12) bevalt tijdens schoolexcursie
Geplaatst: dinsdag 29 maart 2011 12:14
Gewijzigd: dinsdag 29 maart 2011 13:24
GRONINGEN - Een 12-jarig meisje uit Groningen is vorige week tijdens schooltijd totaal onverwacht bevallen van een dochter.
Het gaat om een leerlinge van Christelijke basisschool De Heerdstee in Beijum. Zij was met haar klas op schoolexcursie toen de bevalling zich aandiende. Het kind werd vervolgens met assistentie van ambulance-personeel ter wereld gebracht.
Moeder en kind liggen nog in het ziekenhuis. Zij maken het goed. Beiden staan inmiddels onder toezicht van een voogd van Bureau Jeugdzorg. Leerlingen, hun ouders en leerkrachten van de basisschool zijn over de bijzondere gebeurtenis geinformeerd.
Fiorucci
29-03-2011 om 14:59
Jeeeeeeeee
Ik ben verbijsterd...ze is maar een jaar ouder dan mijn dochter van 11, die nog met Pet Shop speelt soms, en soms ineens zo pubert....
Ik las het bericht net, en heb te doen met haar en haar ouders....de OTS verbaasd mij , kunnen haar ouders niet inspringen? Of speelde er al meer in het gezin.
klazien
29-03-2011 om 15:08
Fio
"de OTS verbaasd mij , kunnen haar ouders niet inspringen?"
Misschien is het kind verwekt tgv incest?
Balletmama76
29-03-2011 om 19:51
Inge
Een meisje van 11... zoiets hoor je niet graag als je een dochter heb van bijna 11, dat ze zo vroeg aan seks toe kunnen zijn.
Maar hoe komen meisjes op deze leeftijd erbij om seks te hebben? Foute opvoeding? Foute vrienden? En vooral, hoe moet je een meisje wel opvoeden zodat zoiets niet gebeurt? Waarden en normen aanleren alleen is begelijkbaar niet genoeg. Over anti-conceptie-middelen praten is ook niet genoeg. Wat moet je doen als ouder zodat zoiets niet gebeurt?
Jaymza
29-03-2011 om 20:01
Foto svp
Ik heb nl. ook ooit een leerlinge van groep 8 aangezien voor een stagiaire. Ze leek wel 18!
Jaymza
Wilgenkatje-
29-03-2011 om 20:51
Ultra jonge moeders
als je googlet kom je al gauw een lijstje met bizar jonge moeders (en grootmoeders, en overgrootmoeders, soms in dezelfde lijn) tegen sinds de jaren 30 van de vorige eeuw. Helaas blijkt daar misbruik, incest en verkrachting meestal de oorzaak van de zeer vroege zwangerschap. Als dat bij dit meisje ook zo is, is het maar goed dat ze niet naar huis gaat.
Afschuwelijk, deze geschiedenis. Heel naar.
Wat een schrik ook voor de klasgenootjes, zoiets verzin je niet!
Manda Rijn
29-03-2011 om 21:36
Pleeggezin
dan is dat geen leuk gezin waar zij uit komt, en om maar meteen even verder te speculeren, belachelijk, als je niet eens ziet dat je kind van 11 zwanger is dan ben je niet normaal. Wat een stakker, arm kinderen, hopelijk dat meisje een fijn warm en zorgzaam pleegezin waar ze lekker samen met haar kindje nog heel veel jaar mag wonen.
Ik heb 2 dochters, mocht er eentje onverhoopt ongepland zwanger worden op heel jonge leeftijd dan blijven ze lekker hier, die baby krijgen we echt wel groot. En het zal dan aan mijn reet roesten wat een ander er over denkt, mijn kind is mijn kind en idem kleinkinderen. Tsss hadden die mensen dat niet door ? Kind wordt niet meer ongesteld, kind wordt dikker, is moe. Je ziet toch aan je dochter dat er iets is.
Asa Torell
29-03-2011 om 21:45
Manda
Ik heb ooit een reportage in het volkskrant magazine gelezen over bevallen zonder te weten dat je zwanger bent. Daarin kwam een moeder voor die notabene verloskundige was en het echt niet had gezien bij haar tienerdochter. En over zichzelf zei 'ik ben zo'n moeder die aan de ogen van haar kind ziet of het verkouden gaat worden' - ze voelde zich hier dus ook behoorlijk rot over zoals je je wel kunt voorstellen. Net als de andere geportretteerden, die het van zichzelf niet doorhadden dat ze zwanger waren. Ik vond het erg geloofwaardig overkomen, dus sindsdien geloof ik echt dat mensen zoiets blijkbaar soms niet zien.
ijsvogeltje
29-03-2011 om 21:51
Manda
Niet te snel oordelen, we weten het gewoon niet.
By the way: mijn eerste zwangerschap had ik het eerste half jaar zelf niet eens door, en dan was ik toch een volwassen vrouw. Er was aan mijn lijf echt niets te zien hoor, ook na een half jaar niet. En het duurde daarna echt nog een flinke tijd voordat anderen iets aan mij konden zien. Sommige vrouwen blijven gewoon erg plat tijdens de zwangerschap.
Manda Rijn
29-03-2011 om 21:54
Maar dat kan toch niet
ik doe de was, als ik straks tieners heb doe ik vast nog steeds de was, je ziet dan toch dat je dochters niet ongesteld worden. Ik koop tzt vast ook de tampons etc.
Ik ken echt wel vrouwen die nauwelijks een zichtbare buik krijgen maar die hebben ook allerlei dingetjes, je voelt de baby schoppen, je krijgt obstipatie en andere klachten. Ik geloof gewoon niet dat een zwangerschap je volledig ontgaat als je 'normaal' contact hebt met je tienerdochter. En dan normaal bedoel ik dat je met elkaar praat, voor elkaar zorgt etc. Ik hoop echt dat ik tzt nog steeds met beide dames praat en dan ook over seks en mannen en allerlei vrouwelijke kwalen die er maandelijks bij horen.
Nee ik kan mij wel voorstellen dat je sommige symptomen wegschuift onder puberteit maar veel van die dingen bij elkaar zou ik direct wel aan zwangerschap denken. En ook ben ik een moeder die tzt graag het heeft over de pil en condooms en vooral erg graag praat over seks, penetrerende seks op 11 jarige leeftijd is niet normaal.
Manda Rijn
29-03-2011 om 21:57
Ijvogeltje
ik ken ook iemand van heel dichtbij die het pas door had met een maand of 5, die had een spiraaltje en dacht dat ze niet zwanger kon zijn, ook geen buik. Maar dat is dus echt iets anders dan dat je een 12 jarig meisje hebt wat 9 maanden zwanger is.
Je hebt ergens in die 9 maanden echt wel steeds vaker ergens last van. Nee ik snap het niet en kan er niets mee.
Coco
29-03-2011 om 22:04
Manda
"ik doe de was, als ik straks tieners heb doe ik vast nog steeds de was, je ziet dan toch dat je dochters niet ongesteld worden."
Dat is 't 'm nou juist: misschien is het meisje nooit ongesteld geweest. Dan kunnen er ook geen alarmbellen gaan rinkelen als ze het niet wordt (sommige meisjes beginnen pas met vijftien jaar te menstrueren).
Ik wil niet zeggen dat ik het me goed voor kan stellen dat je het niet merkt, maar het wegblijven van de menstruatie hoeft juist bij een meisje van die leeftijd geen symptoom van zwangerschap te zijn.
Vic
29-03-2011 om 22:09
Niet merken
Zo'n meisje is misschien zelfs nog nooit ongesteld geweest, dus als je dan tijdens je eerste eisprong zwanger raakt zul je daar niet bij stil staan.
Ik had het er met mijn dochter over en die was vooral verbaasd dat het meisje niet dik was geworden, en dat de baby toch gezond was. De leeftijd vond ze niet eens heel erg opmerkelijk omdat er ook in haar klas al meisjes heel erg met jongens bezig zijn. Hmmm groep 8 dus, ik vind het bizar.
Manda Rijn
29-03-2011 om 22:10
Maar als je niet ongesteld
wordt kan je ook niet zwanger worden. En er is ook nog zoiets als afscheiding.
Ja misschien kan het wel, als je gewoon geen onderbroeken ziet en geen beddengoed verschoont en geen bh's met je dochter gaat kopen en niet on speaking terms bent. Ja dat praten, oh ik moet meer mijn best doen om dat praten op gang te houden, ik hoop ZOOOO dat mijn dochters tegen mij blijven praten over al hun dingen, onzekerheden en experimenten... oh ik hoop het zo.
Vic
29-03-2011 om 22:17
Manda
Dat probeer ik ook, om open te zijn over die dingen. Mijn dochter weert me echter al twee jaar uit de badkamer dus hoe ze qua ontwikkeling is kan ik alleen maar raden. Laatst had ik voorgesteld om samen naar de lingeriewinkel te gaan voor leuke bh's. Dat werd echt niet op prijs gesteld en daar wil ze het ook niet over hebben.
Manda Rijn
29-03-2011 om 22:24
Maar vic
ok ik snap dat wel, dan mag je er niet bij en zie je niks want dan is stom dat die moeder zich overal mee wil bemoeien en het is zo vreselijk genant dat ze overal over wil praten. Maar merk je dan ook niet of ze ongesteld is ?
Wordt het helemaal niets dan met mijn hoop straks, mijn oudste is nu 8.
Vic
29-03-2011 om 22:31
Ze heeft beloofd
Ik heb laatst gezegd dat ik toch wel heel graag wil weten als ze ongesteld wordt. Al was het maar omdat ik dan de noodzakelijke spullen moet kopen (starterspakketje is al in huis Ze heeft beloofd dat ze het zal vertellen dus daar ga ik dan maar vanuit. Het zal binnenkort wel eens gebeuren, denk ik.
fladder
29-03-2011 om 22:31
Ongemerkt
Ik was zwanger en dat was nogal zwaar. Ik werd regelmatig gesteund door een collega. Toen ging ik bevallen (ziekenhuis, op indicatie). Een uur na de bevalling wankel ik door de gang en liep mijn collega tegen het eveneens wankelende lijf. Die was dus zwangere geweest zonder te weten, gelijk met mij! Tijdens de zwangerschap had ze af en toe wat bloed verloren op een manier die leek op haar menstruatie (licht en onregelmatig). Geen misselijkheid of gespannen borsten, en beweging zag ze aan voor onrustige darmen. Tot die darmen wel erg onrustig werden...
Ze was stevig maar niet dik.
Ik ken meisjes van 12 met hetzelfde postuur, of nog forser.
Dus ja, ik geloof het meteen en roep niet meteen dat de ouders niet deugen.
Ook weet ik van oudste zoon dat er heel wat gebeurt in de fietsenhokken. En ook dat de gemiddelde twaalfjarige verschrikkelijk weinig weet! (en niet elke ouder heeft een zoon als die van mij, die uitleg kwam vragen van wat hij hoorde én zag).
We kunnen blijven speculeren, er zijn veel mogelijke scenarios. ook van foezelende prépubertjes en oprecht onwetende ouders!
Manda Rijn
29-03-2011 om 22:40
Oh vreselijk
ik krijg het zo benauwd van het idee dat mijn oudste (altijd met iedereen spelen, altijd het wel durven terwijl de rest het niet durft...) over 4 jaar ook richting die fietsenhokken gaat...
Oh ik weet het nog precies, in de 2e klas middelbare, toen was er een wat apart meisje op school die jongens pijpte in het fietsenhok, ze was volgens mij 13 of 14 ofzo, en dat was dus ruim 20 jaar geleden. Achteraf denk ik dat dat kind misbruikt moet zijn geweest, zo bezig met seks en alles maar doen.
Chippie
29-03-2011 om 22:41
Manda
Manda, ik vind je opmerkingen wel ietwat onnozel.
Andere volwassenen hebben het ook niet door gehad, waarom de ouders dan wel? Mogelijk heeft kind wel of niet doorgehad en ouders ook wel of niet. Maar dat is speculeren. En het is in mijn ogen niet ondenkbaar dat niemand het door heeft gehad. Wat weet een kind van 12 nu over een schoppende baby?
Natuurlijk kun je wel zwanger worden als je nog nooit ongesteld bent geweest. Ze is 12, waarschijnlijk was ze nog 11, net 12 toen ze zwanger werd! Dus ik denk eerder dat ze nog nooit ongesteld is geweest of slechts een paar keer onregelmatig. Ik denk niet dat 'wel of net rondslingerende 'ongestelde'onderbroeken' iets zegt over de relatie met je kind.
Natuurlijk denk ik - op basis van OTS - dat er thuis wel heel veel meer aan de hand is. Zo naief ben ik niet.
Maar ik denk dat Manda Rijntje zwanger kan zijn zonder dat jij het als ouder merkt aan haar buik, onderbroeken of lakens.
Manda Rijn
29-03-2011 om 22:43
Nou chippie
"Maar ik denk dat Manda Rijntje zwanger kan zijn zonder dat jij het als ouder merkt"
Ik vind dat een vreselijk idee. Ook omdat ze dan nooit bewust die zwangerschap heeft meegemaakt en niet op controles is geweest of begeleidt is richting de bevalling.
Ja ik krijg er een beetje een onmachtig gevoel bij, gelukkig is mijn nichtje helemaal niet geinteresseerd in meer dan een tongzoen terwijl dat ook een heel outgoing type is, maar die weet heel duidelijk haar grenzen te verwoorden.
Chippie
29-03-2011 om 22:56
Manda
Ik: "Maar ik denk dat Manda Rijntje zwanger kan zijn zonder dat jij het als ouder merkt"
Jij: "Ik vind dat een vreselijk idee."
Het feit dat een meisje van 12 zwanger is, is al vreselijk. Dat daar waarschijnlijk niet het gevolg is van een onschuldig vrijpartijtje is nog vreselijker. En ja, dat je zwanger bent - zeker als kind - zonder dat het wordt opgemerk door je zelf of door anderen lijkt mij ook vreselijk. En nog vreselijker; als je zelf al een vermoeden hebt maar nergens terecht kunt. Dat geldt ook voor de geschiedenis die er waarschijnlijk aan vooraf is gegaan.
Dus ja, het is één en al treurigheid. Het enige ienieminie lichtpuntje is dat door de komst van de baby aan haar vreselijke thuissituatie kan ontsnappen. Misschien is dit - ondanks de complicatie van een baby - wel de start van een nieuw leven voor haar. Ik hoop het zo!
Mijn oudste is bijna 9 en ik kan me er niets bij voorstellen en het doet ongelofelijk veel pijn om enigszins te beseffen hoe vreselijk het leven van dit meisje was en is.
Valkyre
29-03-2011 om 23:01
Thuissituatie
Het OTS hoeft niks over de thuissituatie te zeggen, toch? Ik kan me zo voorstellen dat het beleid is "eerst meisje veilig onderbrengen, dan thuissituatie onderzoeken." De vader (van de baby, niet van de kindmoeder) kan toch ook van buiten het gezin zijn? Maar zolang dat niet duidelijk is, zit ze in een pleeggezin. Geen idee wat het beleid in deze is, maar ik zou zoiets gokken. Beter onnodig ingrijpen dan het kind per ongeluk terugplaatsen in een onveilige thuissituatie, of niet?
Tirza G.
29-03-2011 om 23:07
Volgens mij
Is een OTS standaard bij zwangerschappen onder de 16. En ja, ik ken ook iemand die volkomen onverwachts beviel. En ik begreep het nog ook.
Tirza
Margriet*
29-03-2011 om 23:08
Nou valkyre
Zou ik wel heel erg vinden als zo besluiten worden genomen. Je zou denken dat er op argumenten en een risicotaxatie wordt besloten om haar uit huis te plaatsen. Een OTS is geen middel om uithuis te plaatsen. Dat is een machtiging UHP. Dat staat los van elkaar. Dat er in de praktijk niet altijd even onderbouwd uithuis wordt geplaatst is een feit helaas.
Dus niet beter onnodig ingrijpen zomaar maar gebaseerd op feiten graag.
Chippie
29-03-2011 om 23:39
Valkyre
Sorry, maar dat geloof ik echt niet. Ik kan me voorstellen dat er automatisch (tijdelijk) OTS volgt maar ik geloof echt niet dat alle jonge moeders min of meer standaard Als men iets meer tijd nodig heeft om een aantal dingen uit te zoeken dan blijft het kind wel wat langer in ziekenhuis (sociaal medische indicatie, er moeten natuurlijk ook nog wat praktische zaken - bv uitzet worden geregeld) maar dan wordt het nog niet in een pleeggezin geplaatst. Wel verbaas ik me over de snelheid (of is het kind al een aantal dagen eerder bevallen).
Voor het kind en de baby wordt gekeken wat in hun situatie het beste is. In een 'regulier' gezin wordt er naar toe gewerkt dat kind met baby naar ouders gaat. Nu zijn er blijkbaar zaken aan de hand waardoor kind met baby naar pleegouders gaat. Vreselijk! Hoewel het waarschijnlijk de beste oplossing is, is het natuurlijk vreselijk: nergens terecht kunnen, weggerukt worden uit je eigen omgeving, een baby krijgen.
Leen13
30-03-2011 om 00:39
Ots
Ik denk - op basis van OTS - dat er mogelijk zaken weer helemaal scheef aangepakt worden.
Meisje zegt niet wie de vader is. Als het een even oud vriendje blijkt te zijn is dit kind wel na een overrompelende bevalling bij haar ouders weggehaald. Bovendien zal iedereen om haar heen aan de tand gevoeld worden en daar komen me dan verhalen uit dat als kind ineens meldt dat het vriendje is die de vader is, dat er inmiddels zoveel roddels verzonnen zijn dat er toch ernstig gevreesd moet worden voor 's kinds ongestoorde ontwikkeling en leefden moeder en baby lang en gelukkig verder in het pleeggezin. Maar niet heus.
Maar ja, ik heb ervaring zullen we maar zeggen.
Dus lieve moeders hier die de baby van hun tienerdochter met liefde zouden grootbrengen, mogelijk krijg je die kans gewoon niet omdat een zwangerschap op die leeftijd gewoon strafbaar is en je hebt het als machteloze ouder niet kunnen voorkomen.
Leen13
30-03-2011 om 01:14
Advies
Ik zou die ouders adviseren om zich nu schrap te gaan zetten en een spoedzitting aan te vragen bij de kinderrechter om hun dochter onmiddelijk weer thuis te krijgen. Mogelijk dat kind wel aan de kinderrechter durft te vertellen wie de vader is.
En ik zou jeugdzorg en consorten willen adviseren gezin met rust te laten en dochter met baby een pleeggezin aan te bieden als kind zelf dat wil en er inderdaad ernstige zaken aan de hand zijn volgens kind zelf.
Kaaskopje
30-03-2011 om 01:18
Verdringing
Toen ik ongeveer twintig was kende ik twee jongere meisjes van 16 die béiden beweerden dat ze maandenlang niet doorhadden dat ze zwanger waren. En toen kon ik mij dat al niet voorstellen. Ik kan me voorstellen dat bij een onregelmatige menstruatie, of nog niet aanwezige menstruatie het besef dat er iets is wat trager op gang komt, maar op een gegeven moment gaat de baby zoveel bewegen dat ik mij niet kan voorstellen dat je dat weg kunt rederen tot darmgereutel. Naar mijn gevoel komt het dus meer neer op verdringing dan dat er écht geen vermoedens zijn.
Ik weet niets van de situatie af, dus ik weet niet hoe zielig het is dat ze seks heeft gehad. Het kan toch vrijwillig zijn geweest, hoewel bij mij ook meteen iets anders boven kwam. Dat ze zwanger is geraakt op deze leeftijd is natuurlijk wel heel sneu. Ik hoop dat alle gevoelens een goede plek krijgen voor deze jonge moeder. Ik hoop ook dat ze bij haar kindje kan en mag blijven en begeleiding krijgt om dit tot een goed einde te brengen.
albana
30-03-2011 om 03:34
Kan best (niet merken)
Toen ik studeerde trok ik veel op met een studiegenoot (jongen,maar alleen vriendschappelijk) die bij zijn ouders woonde niet ver van de opleiding. Ik was op kamers en kwam zeer regelmatig bij hen thuis, leuk gezin, ouders beide onderwijzers,leuke zus die maar 2 jaar jonger was en waar hij een hele goede band mee had. Automatisch trok zus ook vaak met ons (studiegenoten van broer dus) op omdat ze altijd vrij close waren geweest als broer en zus.
Ik kwam daar zeker 2 keer per week, at daar mee en zijn ouders waren nog oude bekenden van mijn ouders (ook onderwijzers) dus dat versterkte de band. Ik verdacht mijn moeder er van dat die ook bij die ouders had aangedrongen een beetje op mij te 'letten' zo vaak vroegen ze me mee te eten. Waat ik op zich geen grote bezwaren tegen had, want het eten smaakte daar prima en het was gezellig en stukken goedkoper dan zelf koken natuurlijk. Zus ging vaak met ons mee stappen. Of we gingen appart qua groep en zus keerde terug met broer. Zus had 1 liefdesafaire die zeer kort duurde en toen was de verliefdheid over. En 9 maand later krijgt zus buikpijn en rolt er bij de huisarts waar ze ondertussen was aangeland zo een baby uit. Een flinke baby ook! Niemand die iets had gemerkt. Zijzelf niet.......ze had nog steeds elke maand een bloeding, haar ouders niet waar ze op zeer goede voet mee was en vrienden niet en broer en wij al helemaal niet. Het was een slanke den die zus en ik had haar die dag nog gezien en écht meer dan 'gut je word een beetje mollliger ook in je gezicht' was er écht niet. Zowel broer als zus hadden een hele open relatie met hun best moderne ouders. En wij wisten ook allemaal dat het gewoon waar was dat ze dit zelf ook nooit geweten of zelfs maar vermoed had. Zus had na de bevalling een shock van de schrik en kreeg er later nog een postnataledepressie bij ook.
Het vaderschap stond meteen vast want die ene verliefdheid was ook haar enige sexuele relatie. Zus was 16 toen ze beviel en 15 toen ze zwanger raakte en wist alle ins en outs qua voorbehoedsmiddelen etc. Alleen die ene eerste keer hadden ze niks bij de hand gehad....tjs.
Die avond heb ik gezien en meegemaakt dat broer eerder weg ging omdat zus niet 'lekker'was en echt de volgende dag toen ik het hoorde geloofde ik het ook niet.
Dat kón gewoon niet want gisteren was er nog niks aan de hand, geen buik, geen niks.
Maar het was echt zo.
Zus is een tijdje alleen geweest bij ouders,vader wilde niks van het kind weten, het gezin heeft gezamelijk de tijd tot de basisschool haar verzorgd en later is zus gaan samenwonen met een leuke man en heeft studie afgemaakt en getrouwd met die leuke man.
Zus is onderwijzers geworden en de dochter is nu zelf al volwassen.......
groeten albana