Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

27-06-2011 om 18:55

Teken petitie voor behoud van de thuisbevalling

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

29-06-2011 om 14:16

Ik vind dat toch anders

Die kinderwagen kan voor weinig, gratis of via marktplaats. Luiers heb je inderdaad nodig, maar voor de eerste aanschaf ben je met een tientje klaar, en daarna gaat dat ook per keer. Is toch heel iets anders dan 500 euro in een keer, helemaal als zo'n bedrag onverwacht komt. Vind je het ook niet een beetje vreemd dat een bevalling in de 'hele' wereld als iets medisch wordt gezien, behalve in Nederland?

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 14:36

Wat apart pelle

Dus het wordt een elitair gebeuren, dat bevallen in een ZH?
Want volgens jou mag alleen iemand die geld heeft een kind krijgen. Poeh, ben ik even op tijd bevallen, want 500 euro is toch veel geld hoor, voor een modaal gezin.

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 16:05

Lorwyn

"De verhalen over dat een verloskundige met 6 cm ontsluiting gerust nog een paar uur weggaat vind ik eigenlijk ook niet echt geruststellend. Ik ken ook iemand die op die manier zijn eigen kind ter wereld moest helpen. Dat is allemaal wel goedgekomen, maar toch."
Mja, mijn vriendin werd met 2 cm ontsluiting door de gyn naar huis gestuurd, want dat zij eerder een zgn. stortbevalling had, en haar ontsluiting heel snel verliep, dat was onzin, ze moest niet zo vaak Ouders van Nu lezen. Ook zij beviel thuis....
Ik denk, en dat is een conclusie die al eerder viel in een eerdere draad, dat de zgn. deskundigen moeten luisteren naar hun patienten. Als dat meer zou gebeuren, zou de plaats van bevallen waarscijnlijk meer van ondergeschikt belang izjn.

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 16:07

Pelle

Ach, we gaan elkaar vliegen afvangen op woorden. Goed hoor, ik heb net mijn espresso op. Door dit te stellen:
"Als je je bevalling niet kunt betalen KUN je (niet moet je) je afvragen of je wel een kind kunt betalen."
suggereer (!!) je toch op zijn minst dat iemand met weinig of minder geld zich af moet vragen of je uberhaupt aan kinderen moet beginnen.

Onzin fio

Als het nodig is om in een ziekenhuis te bevallen, dan wordt dat vergoed.

Ik vind het alleen niet meer dan logisch dat je zelf ook iets betaalt als je iets extra's wilt. Dus maak je gebruik van een bevalruimte in een ziekenhuis, dan vind ik het niet meer dan logisch dat je daar voor betaalt. Je maakt er toch gebruik van?

Of IK zoiets zou kunnen betalen is verder volledig irrelevant. Maar ik heb wel als vuistregel dat ik geen dingen doe waar ik geen geld voor heb. Dus heb ik bijvoorbeeld geen auto.
En om eerlijk te zijn, ik heb in dit geval geen medelijden met 'niet kunnen betalen'. Daar komt dan heus wel weer een liefdadigheidsstichting of zo voor waar je beroep op kunt doen. Het armemoedersmogenineenverloskamerfonds of zo.

So wie so, in de regio Rotterdam heb je als arme of achterstandsgroepmoeder al het recht om in het kraamhotel te bevallen. Vergoed.

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 16:17

Dirksmama

Mooie oplossing, dat kraamhotel, daar pleitte ik al eerder voor in deze draad, ik vind dat een hele mooie tussenoplossing, in alle opzichten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-06-2011 om 16:34

Hmmm

probeer ik die petitie te ondertekenen, lukt het me niet... Mijn mailadres wordt niet herkend ofzo....
Verder ben ik een warme voorstander van de vrije keuze voor vrouwen die niet in een risicocategorie vallen. Ik bedoel: als je medisch gezien thuis mag bevallen, dan vind ik dat je die keuze moet hebben. Net als de keuze om dan toch naar het ziekenhuis te gaan als je dat liever wilt. Ik vind het overigens niet vreemd dat dit betaald moet worden. Het is op verzoek en niet op medische noodzaak en het gebruik van ruimte en personeel zal toch door iets of iemand bekostigd moeten worden. Overigens zijn er ook ziektekostenverzekeringen die poliklinisch bevallen (op eigen verzoek) achteraf vergoeden. De mijne iig wel. Ben trouwens zelf alle drie keer thuis bevallen....
Aagje

Fio, kraamhotel

Het kraamhotel waar ik bijna 15 jaar geleden beviel ligt een stuk verder van het ziekenhuis vandaan dan mijn eigen huis. Je bevalt daar met je eigen verloskundige en een verpleegkundige, daar bevallen geldt thuisbevalling.

skik

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 17:17

Skik

Dat is jammer, ik zie meer in een kraamhotel als verlengde van een zh. Best of both worlds, zeg maar.

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 18:16

Pelle

Is het raar een reactie te krijgen als je zelf over dat de combi kinderen/weinig geld begint, nee toch?

Massi Nissa

Massi Nissa

29-06-2011 om 20:26

Hee skik

"Ik vind bevallen enig" - ja, ik ook. Weeenstormen en inscheuren ten spijt waren het de twee mooiste ervaringen van mijn leven, en dan bedoel ik dus niet alleen het moment waarop je het kindje voor het eerst op je buik krijgt. Ik bedoel alles, vanaf de eerste vage buikkramp tot de zalige douche na afloop. Het is dat ik te oud word en niet rijk ben, anders zou ik het zo nog een paar keer doen.
Wat die pijn betreft: ik ken mannelijke topsporters die een beetje begrijpen hoe het gaat bij een bevalling, omdat ze bekend zijn met het fenomeen pijn lijden en toch ook high zijn en dan boven jezelf uitstijgen.
(Waarmee ik vanzelfsprekend niets wil zeggen over de veel negatievere ervaringen van sommige andere moeders. Verre zij het van mij om voor anderen te denken bij zoiets persoonlijks als een bevalling).
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 20:31

Ik ook

Ik vond bevallen heftig, maar enig tegelijk. Ik krijg liever een kind dan een zenuwbehandeling. (En nee ze waren er echt niet binnen het uur ofzo.)
En uiteraard spreek ik alleen voor mijzelf.

Sascha2

Sascha2

29-06-2011 om 21:26

Nou

Enig? Neuh, zo heb ik het toch echt niet ervaren. Vier keer in het ziekenhuis bevallen, drie keer naar volledige tevredenheid. De eerste was een inleiding, vandaar medische indicatie. De tweede ook wegens medische indicatie. Direct na de uitdrijving dusdanig bloedverlies dat me verteld werd dat ik a) nooit meer thuis zou mogen bevallen en b) dat ik gelukkig net thuis bevallen was want dan had het anders afgelopen. Derde bevalling was een locatie-indicatie: moest poliklinisch en kon met eigen vk. Op zich prima, ware het niet dat ik de vk vrijwel niet zag, terwijl de bevalling zeer snel ging. Vierde was weer een inleiding en eentje uit het hoofdstuk horror. Goh, als me dat bij de eerste was overkomen, weet ik niet of ik er nog een paar had gekregen . Bij de vierde werd ik begeleid door een vk van het ziekenhuis, die me totaal niet serieus nam. Nou ja, gesloten boek.
Ik teken de petitie ook niet. Ik sluit me aan bij de woorden van Biene

Sascha2

Sascha2

29-06-2011 om 21:27

Foutje

Net thuis, had dus NIET thuis moeten zijn

Valkyre

Valkyre

29-06-2011 om 21:59

Wat pelle zegt

..is volgens mij niet dat arme mensen geen kinderen mogen krijgen, maar dat het niet nodig is arme mensen de keus tussen poliklinisch en thuis bevallen te geven. Als ik het goed heb gelezen dus.

Zelf vind ik dat dus niet kunnen!

Afgezien daarvan vind ik het belachelijk dat zoveel ziekenhuizen 's nachts nog steeds geen gyn ter plaatse hebben. Armoedige toestanden. Volgens mij is dat het eerste wat aangepakt moet worden.

Weet iemand trouwens hoe het zit met prematuren? Ik heb begrepen dat in NL prematuren vanaf 24-25 weken behandeld worden, en jongere prematuren niet, vanwege het grote risico op complicaties/kasplantjes. Die prematuren sterven dan dus een "natuurlijke" dood, maar zitten denk ik wel in de statistieken als peri-partum sterfgevallen. In sommige landen worden veel jongere prematuren koste wat kost in leven gehouden, dat zal toch ook wel invloed hebben op die statistieken?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Berber, nou ben ik toch wel benieuwd naar je ervaringen

Mag ik je vragen naar je ervaringen op die kraamkliniek?

groet viridantia

Maylise

Maylise

30-06-2011 om 00:24

Petitie

Mijn eerste reden om de petitie niet te tekenen was dat ik de club er achter niet ken en ook niet zo goed snap wie zij nou vertegenwoordigen. Ik heb echter naar aanleiding van dit draadje nog een andere inhoudelijke reden om niet te tekenen. De petitie gaat over behoud van de keuzevrijheid maar is duidelijk gericht op het behoud van de thuisbevalling. Echter op dit moment is er helemaal geen volledige keuze vrijheid. Zolang je niet zonder extra kosten in het ziekenhuis kan bevallen heeft de thuisbevalling met de keuze mogelijkheden duidelijk een streepje voor. Kortom ik ga niet tekenen voor een keuzevrijheid die nu ook al schijn is. Niet zo lang deze petitie zich duidelijk richt op het behoud van de thuisbevalling en niet op het gelijk stellen van de ziekenhuis bevalling aan de thuisbevalling.

jessica 5

jessica 5

30-06-2011 om 00:47

Valkyre

Dat punt dat jij noemt dat er zoveel z.h zijn die 'snachts geen gyn ter plaatse hebben klopt. En daar willen ze dus wat aan gaan doen. Maar dat kost geld!.
Het is hier nog steeds in Nederland een geldkwestie dat er in de meeste ziekenhuizen niet 24 uur per dag een gyn aanwezig is.
In belgie is dat dus wel zo.
Het blijkt ook zo te zijn dat de gyn vaak niet goed luistert naar de overdracht van een verloskundige,als blijkt dat het thuis niet gaat lukken tijdens een bevalling die een barende doorverwijst naar het z.h. Waar de hele "riedel" weer opnieuw start,wat natuurlijk niet ten goede komt van de baby. Het lijkt nu wel dat vele gyn's die verloskundigen niet serieus nemen. Daar zit ook bij de verloskundigen de "zere plek". Ook daarin zal er wat moeten veranderen. Ook daar zijn nu mee bezig om dit niet meer los van elkaar te gaan zien,ze moeten gaan samenwerken. Door een betere samenwerking tussen verloskundigen en gyn zal de baby sterfte ook hier in Nederland afnemen.
Wat ook mee telt hier in Nederland dat als een zwangerschap langer duurt dan 42 weken er dan pas ingegrepen wordt. In belgie b.v is dat hooguit 41 weken. De "koek" is dan op zeggen ze daar. Baby's schijnen hierdoor in Nederland onnodig te sterven,of er iets aan te overhouden. Los van het fijt dat dit ook voor een moeder erg zwaar is. Dat is niet een beslissing van alleen de verloskundigen maar ook van de gyn.
En ik nu even geen zin om al die citaten hier neer te zetten. Kijk morgen wel als ik even tijd heb.

Chippie

Chippie

30-06-2011 om 01:04

Ik teken niet...

Ik had ook als droom om thuis te bevallen. Kaarsjes rond het bad, klassiek muziekje... Inmiddels ken ik twee stellen waarvan het kindje misschien nog wel had geleefd cq niet gehandicapt was als het kind gewoon in het ziekenhuis onder de ogen van een stand-by gynaecoloog was geboren. Een kindje heeft zuurstoftekort gehad en het duurde 25 minuten voordat ambulance ter plekke was (ernstig gehandicapt), één kindje is in de buik overleden met 42 weken zonder aanwijsbare oorzaak (overleden). En nog tig verhalen van mensen die met 10 cm ontsluiting nog naar het ziekenhuis moesten (ik kan me niet voorstellen dat dat de meest ideale situatie is voor moeder en kind).

Als we een kies trekken, willen we allemaal een verdoving. Als we een kind baren, doen we allemaal heel erg stoer. Als het duimpje van mijn kind ontstoken is, dan wordt ik doorverwezen naar het ziekenhuis om het te laten doorprikken/lossnijden. Thuis laten we ons centimeters uitscheuren.

Ja, het is een natuurlijk proces, miljoenen vrouwen bevallen thuis, in Afrika.... Maar de cijfers liegen niet. Als je er diep induikt zie je dat thuis bevallen niet zo veilig is en gelukkig ook steeds minder heilig wordt. Zeker bij een eerste bevalling is het denk ik goed om deze in ziekenhuis te laten plaatsvinden.

(Maar misschien mag ik niet meepraten, ik heb drie ks gehad)

Limi

Limi

30-06-2011 om 07:24

Kosten

Ik had bij mijn verzekering nagevraagd hoeveel het me zou kosten als ik zonder indicatie in het zkh wilde bevallen. Dat was niet zoveel, onder de 300 euro. Ik vind niet dat dat gratis zou moeten zijn (wellicht vergoedt een hogere aanvullende verzekering al alles?). Tenslotte heeft het zkh ook vervangings- en schoonmaakkosten door jou, en je houdt een kamer bezet. Voor arme mensen ben ik niet zo gevoelig. Het zullen er niet zo veel zijn die er een week voor de bevalling achterkomen dat ze zwanger zijn en dan voor een poliklinische bevalling kiezen zonder te weten dat het iets kost. Kortom, tijd zat om dat eventuele probleem zelf op te lossen.

Overigens ben ik twee keer thuis begonnen en in het ziekenhuis geëindigd, overgedragen aan de ziekenhuisverloskundige.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 07:32

Chippie

Thuis kun je ook gewoon een knip krijgen, hoor.
En waarom tel je de baby mee die na 42 weken is overleden? Die ken ik ook, de gyn wilde niet inleiden...
Ik denk dat er problemen ontstaan bij thuisbevallingen, maar ook in het zh. En dat ik vermoed dat het meer met foute inschatiingen te maken heeft dan met de plaats van geboorte.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 07:35

Limi

Nou weet je, iemand met weinig geld heeft vaak geen aanvullende verzekering. En helaas, ik vrees dat er zat mensen zijn die geen idee hebben wat zulke zaken kosten. Ik moest van een vriendin horen wat poliklinisch zonder indicatie kost, de vk nam de moeite niet zoiets te melden. Voor mij geen punt, maar je zult maar een laag inkomen hebben.

Limi

Limi

30-06-2011 om 07:43

Fiorucci

Je kunt dat zelf toch ook navragen? Als je van de vk of een folder weet dat het 'geld' kost en je hebt weinig geld, dan ga je toch uitzoeken hoeveel?

Mensen die zelf niks uitzoeken vind ik nou niet zo'n goede reden om alles voor ze te betalen.

Maylise

Maylise

30-06-2011 om 11:51

Pelle

Het verschil is dat ik de thuisbevalling geen goed alternatief vind voor een ziekenhuisbevalling en dat ik dus de eigen bijdrage principieel niet vind kunnen. Een vrouw die thuis wil bevallen zou deze mogelijkheid moeten hebben als er niet te veel risico aan verbonden is. Echter als de thuisbevalling gratis is en de ziekenhuisbevalling niet dan maak je van de thuisbevalling de standaard en is de ziekenhuisbevalling het alternatief voor als je het geld wel hebt. Daar ben ik het niet mee eens. Persoonlijk zou ik zelfs zover willen gaan om te zeggen dat de ziekenhuisbevalling de standaard zou moeten zijn en alleen na een risico check de thuisbevalling een alternatief zou kunnen zijn.
Echter wat ik in elk geval wil is dat de twee volwaardig naast elkaar staan. Dat kan niet zolang er bij een van de mogelijkheden een financiële drempel is.

Chippie

"Thuis laten we ons centimeters uitscheuren." Uitscheuren doe je toch wel (of niet), of je nou thuis bent of in het ziekenhuis.

Je kan alle incidenten die thuis gebeuren wel toeschrijven aan het feit dat het een thuisbevalling was, maar je kan niet stellen dat een kindje dat zonder aanwijsbare oorzaak in de 42e week in de baarmoeder overlijdt, wel zou leven als het in het ziekenhuis geboren zou zijn.

Oh, en ik ben met 9 cm ontsluiting van huis naar het kraamhotel gegaan, dat lukt echt prima hoor, zelfs in een Mini (zo'n oude kleine, niet die moderne). Zelfs met een weeënstorm waar geen houden aan is. En als je geen weeënstorm hebt, stoppen de weeën meestal.

skik

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 13:30

Limi

Ja,ja, natuurlijk, maar men realiseert zich niet altijd dat je voor poliklinisch moet betalen. Ik zou het een mooie vinden voor de basisverzekering. Sommigen zal het best rauw op hun dak vallen, dat je niet eens zo zeer voor de begeleiding bijbetaald, maar wel voor de huur van de verloskamer.

Limi

Limi

30-06-2011 om 14:20

Basisverzekering

Dan gaat toch de premie weer omhoog? Het geld moet ergens vandaan komen, en er moeten ook kamers bijkomen in zo'n geval...

Overigens is je keuzevrijheid toch ook al beperkt door de contracten die verzekeraars tegenwoordig afsluiten? Ik weet niet of voor bevallingen alle ziekenhuizen door alle verzekeraars gecontracteerd zijn, maar mijn verloskundigen stonden (nog) niet op de 'toegestane' lijst. Gelukkig zijn de dames daar toen zelf achteraan gegaan, want hier in de stad hebben de vk's de wijken verdeeld en mocht ik dus niet naar een vk die wél op de lijst stond. Maar de kraamzorg die ik al eerder had gebruikt, deed dat dus niet. Toen moest ik een andere nemen als ik nog wat vergoed wilde krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2011 om 14:30

Uitgescheurd

Mijn zus is totaal uitgescheurd, in het ziekenhuis. Ze is 56 en heeft er nu nog problemen door.
Dat je tijdens je zwangerschap geen informatie inwint over de kosten van je bevalling, vind ik niet het probleem van vroedvrouwen en artsen. Als je wilt kun je die info vinden. Het is wel sympathiek als vroedvrouwen en artsen die info makkelijk vindbaar maken. In een mapje in de wachtkamer of zo. Naast dat ik vind dat iedereen zich bepaalde kennis eigen kan maken, vind ik dat je je ook moet realiseren dat sommige mensen dat niet kunnen, maar wel baby's krijgen. Ik mag hopen dat een arts of vv dit voldoende in kan schatten om toch actief informatie te verstrekken.
Ik ben wel van mening dat de poliklinische bevalling goedkoper moet. Het is voor veel mensen volgens mij echt reden om er van af te zien. Dat maakt de keus inderdaad scheef. Ik vind niet dat het in de basisverzekering hoort, maar in de laagste aanvullende verzekering zou het prima passen en dan zonder bijbetalen. Pelle vind dat alternatieve therapieën eruit moeten... dat is een mening natuurlijk. Ik vind dat mensen die die therapieën willen ook verzekerd gebruik van die vorm van zorg gebruik moeten kunnen maken. Maar een los pakket speciaal hiervoor zou geen gekke gedachte zijn. Kortom: de zorg zou in meer toegespitste pakketten aangeboden moeten worden bij elke zorgverzekeraar. Er zijn al wel mogelijkheden, maar ideaal is het nog niet.

Begin steeds meer te twijfelen

Met mijn eigen zeer soepel-verlopen thuisbevalling nog vers in mijn gedachten, heb ik de petitie meteen getekend. Gedachte erachter: 'Als iemand graag thuis wil bevallen, dan moet dat kunnen'.
Ik heb de hele (interessante) discussie hierboven gelezen, en inmiddels weet ik eigenlijk niet meer wat ik vind. In eerste instantie zou je zeggen dat gemiddeld genomen een ziekenhuisbevaling het allerbeste is. Stel, dat je voor welke bevalling dan ook (ZH of thuis) de meest ideale omstandigheden zou hebben. Dus de VK / Gyn / wie dan ook neemt tijdens de hele bevalling exacte de juiste beslissing op het juiste moment. Dan zijn eigenlijk alleen de bevallingen waar het onverwacht nodig is om echt snel in te grijpen de plek waar echt het verschil wordt gemaakt (en waar ZH beter is dan thuis). Maar juist omdat niet elke bevalling ideaal is (je hebt een VK die 'zich wil bewijzen' en te lang wacht of juist een ZH waar de arts eerder ingrijpt omdat hij nog twee bevallingen aan ziet komen) is, kan je niet zomaar zeggen X of Y is 'beter'. En dus blijft de conclusie dat voor de meeste gevallen het verschil toch zit in de mensen die de bevalling begeleiden.
We hebben in NL best een gecompliceerd systeem (twee sporen, zeg maar). Het grote voordeel daarvan is, dat je eigenlijk niks vantevoren hoeft te beslissen (als je genoeg geld hebt, en in de buurt van een ziekenhuis woont). Maar er zijn volgens mij twee grote nadelen:
* Als er 'complicaties' optreden, is er altijd een (extra) overdracht nodig. In een overdracht is de kans dat er dingen fout gaan groter. Zeker als de overdracht (van VK naar ZH) door verschillende mensen op verschillende momenten moet. (Volgens mij was dat ook de conclusie van het Volkskrant onderzoek, een paar maanden geleden). Dus één vastgelegd standaard-traject zou wat dat betreft beter zijn.
* Doordat we zoveel opties hebben, is er geen 'massa' die één systeem betaalbaarder maakt. Als iedereen altijd in het ZH zou bevallen, dan is het waarschijnlijk 'goedkoper' om wel in elk ZK 24/7 een gyn / vk aanwezig te hebben. Dan kan je mensen ook (misschien) wel vanaf het begin van een bevalling opvangen, in plaats van halverwege (want los van kaarsen & muziek, ik denk dat het vervoer naar het ZH als het niet hoeft voor de meeste mensen de 'drempel' is)
Tijdens mijn eigen zwangerschap ben ik vanzelf van 'ik wil in het ziekenhuis' (want dat lijkt me minder gedoe) naar 'we beginnen thuis, en we zien wel waar het strandt' gegroeid. Zowel mijn eigen VK als het boek van Beatrijs hebben ervoor gezorgd dat ik goed besefte dat je (zeker voor een eerste) nog best vaak naar het ZH moet. Of het getal van 50% ook gevallen is weet ik niet, maar ik was stiekum wel verbaasd om (achteraf) te horen dat nog maar 30% van alle bevallingen thuis gebeurt. Wat dat betreft wordt idd. wel (onterecht) de indruk gewekt dat 'thuis' standaard is.
Hmmm, nu heb ik dus geen mening meer.

Kraanvogel.

Pelle

\Waarom nou ook nog weer eerder naar het ziekenhuis?\

Hmmm. Eigenlijk omdat ikzelf het meeste opzag tegen het (korte, maar drempelrijke) ritje naar het ziekenhuis. En achteraf geredeneerd had ik waarschijnlijk ook niet mogen komen op grond van een telefoongesprek .

In principe ben ik het met je eens (zeker in het huidige systeem), maar als je een 'bevallings-systeem' hebt waarbij je iedereen in het ZH wil laten bevallen, dan moet ergens een grens liggen waarbij je naar het ZH mag / kan komen. En die moet dan niet te laat (en waarschijnlijk ook niet te vroeg) liggen. Dus ergens moet iemand beslissen dat je mag.
Ik zou zeggen dat als je toch zorgt dat iedereen op dezelfde plek bevalt, da je dan net zo goed kan zorgen dat mensen daar ook al in een eerder stadium terecht kunnen. (Maar ik had niet aan de 'valse starts' gedacht).

Hoe gaat dat eigenlijk in een kraamhotel? Of als je (zonder indicatie) in het ZH wilt bevallen? Wie beslist dan (en hoe) wanneer je mag vertrekken?

Kraanvogel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.