Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-06-2011 om 18:55
Op goed geluk af dat dit wellicht de beste plek is voor een berichtje als dit, en in de hoop dat het toegestaan is zoiets zonder toestemming te posten, wil ik jullie vragen om onderstaande petitie te tekenen, als je het er mee eens bent.
We hebben hier op het forum al vaak discussies gevoerd over al dan niet pijnloos bevallen. Het ging er dan vaak om dat vrouwen het récht moeten mogen hebben om met bijvoorbeeld een ruggeprik te bevallen.
Nu is er een andere keuze in het gedrang, namelijk het hele thuisbevallen. En niet in het minst doordat thuisbevallen een slecht(er) imago heeft gekregen.
Ik vind dat jammer.Ik bewaar bijzonder fijne herinneringen aan mijn thuisbevallingen, en ik had het niet graag anders gehad. Ik gun de volgende generatie(s) die keuze ook nog.
Wil je ook tekenen, hier kan het:
http://petities.nl/petitie/baas-over-eigen-bevalling
Groeten,
Margje
08-07-2011 om 00:01
Skik
Aha, dus het is bij jouw verzekeraar min of meer normaal om geld te krijgen als je de zorg zelf wilt regelen. Nogmaals: zolang jouw verzekeraar dit zo in een pakket heeft gezet, misgun ik je de vakantie die je er van hebt gedaan niet. Maar even objectief bekeken vind ik dat dit soort situaties eigenlijk niet de bedoeling zijn. Als ik zorgverzekeraar zou zijn zou ik geloof ik toch zeker willen weten dat het geld aan zorg wordt besteed. Zorgverzekeringen zijn onderhand behoorlijk kostbaar. Er wordt bezuinigd op zaken waar ik dikke vraagtekens bij zet. Met dat op de achtergrond vind ik het een beetje moeilijk te plaatsen dat er zo makkelijk geld wordt uitgedeeld zonder bewijs dat het voor zorg uitgegeven wordt.
Je moet mijn reactie niet persoonlijk opvatten hoor. Je hebt gebruik gemaakt van een mogelijkheid die er was. Ik vind alleen dat de regels veranderd zouden moeten worden waardoor vergoedingen alleen aan zorg besteed kunnen worden.
08-07-2011 om 07:39
Rembrand
Alhier bel je zelf de verloskundige dat je naar huis gaat inderdaad, maar als je nog nooit een vk hebt gezien tijdens je zwangerschap moet je dat wel op tijd regelen, van te voren afspreken. Ik heb hier zelf mijn huisarts voor gevraagd, die het gelukkig wilde doen, tegen de regels van de praktijk in.
Overigens is het ziekenhuis alhier een stuk actiever in het organiseren van zorg na ontslag, dus inmiddels kan het veranderd zijn allemaal.
11-07-2011 om 15:20
Eigen bijdrage poliklinische bevalling
Dit artikeltje is wel interessant in relatie tot deze discussie, komt van http://www.kennispoort-verloskunde.nl/de-stelling--de-latente-fase-bestaat-niet.aspx?utm_source=nieuwsbrief-250&utm_medium=e-mail&utm_campaign=nieuwsbrief
De stelling in de afgelopen periode luidde: De eigen bijdrage voor een poliklinische bevalling voor vrouwen met een laag risico op complicaties, zou moeten worden geschrapt.
Aanleiding was de publicatie van het artikel ‘Provinciale verschillen in perinatale sterfte en reistijd tot ziekenhuis’ in het NTvG 2011;155:A2689. 50% is het eens met de stelling, 47% oneens en 3% weet het niet. We vroegen om een reactie aan epidemioloog Anita Ravelli, hoofdauteur van het artikel en werkzaam bij de afdeling Klinische Informatiekunde van het AMC.
“De uitslag is de mening van 62 personen die op Kennispoort hebben gestemd, dus een beperkte groep met een diverse achtergrond. De uitslag is duidelijk, 50% is voor en 50% tegen, dus geen consensus. De stelling is overigens niet geheel in overeenstemming met de zinsnede in het genoemde NTVG-artikel over provinciale verschillen. Wij hebben aanbevolen de eigen bijdrage voor een poliklinische bevalling te laten vervallen voor laag risico vrouwen, indien er sprake is van een reistijd naar het ziekenhuis van twintig minuten of meer. Ons onderzoek blijkt een reistijd van twintig minuten of meer in Nederland een risicofactor voor à terme perinatale sterfte en slechte uitkomst en (BJOG 2011). Lange reistijd is een belangrijke factor in de verklaring van provinciale verschillen in perinatale sterfte in Nederland. Mijn persoonlijke mening is dat een eigen bijdrage voor een poliklinische bevalling ook voor andere vrouwen met verhoogde risico's op perinatale sterfte heroverwogen zou moeten worden. Denk aan vrouwen woonachtig in achterstandswijken en vrouwen met een niet-Westerse achtergrond. Gelukkig lijkt deze discussie ingehaald door de uitspraak van de minister van VWS die op 17 maart 2011 stelde dat de poliklinische bevallingen worden opgenomen in het integrale tarief voor de verloskundige zorg.”