Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

27-06-2011 om 18:55

Teken petitie voor behoud van de thuisbevalling

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou het verschil

met die gynaecologen is dat zij wel ook voor de thuisbevallingen pleiten maar de verloskundige niet voor de ziekenhuisbevallingen. Althans in alle stukken die beide partijen uitbrengen.

ik denk dus dat de vrouwen die voor de thuisbevallingen strijden niet zoveel hebben aan die verloskundigen en thuisbeval lobby aangezien zij niet open en eerlijk discussieren.

de gyns in NL willen graag samen werken met de verloskundigen. Overigens zijn de gyn's zelf al jaren aan het strijden voor verbetering van de bezetting in ziekenhuizen.

margje van dijk

margje van dijk

28-06-2011 om 12:20

Hoe kom je daar nou weer bij

Waarom zie jij alleen verloskundigen die 'niet open en eerlijk discussieren' en gynaecologen die graag wilen samenwerken?

Ik zie juist vooral verloskundigen die vechten tegen een negatief imago (met name door fijne media-hypes), en gynaecologen die onevenredig veel macht hebben in de discussie.

Juist dat polemische moet eraf, als wij telkens blijven hangen in (wederom vaak door media gecreeerde beelden) van verstokte koppige ouderwetse verloskundigen versus de o zo redelijke deskundige gynaecologen, dan verandert er ook niks. Nou ja, dan verdwijnt dus de thuisbevalling.

Echt, het ligt zo'n stuk genuanceerder.

Margje

"meer dan de helft van de vrouwen wil thuis bevallen"

Als ik me goed herinner (ik heb het alweer een tijdje terug gelezen) wordt er ook gezegd dat meer dan de helft van de vrouwen thuis wil bevallen.

Wat ik me daarbij ernstig afvraag is of alle vrouwen weten dat meer dan de helft van de bevallingen uiteindelijk in het ziekenhuis eindigt. Soms gepland, soms ongepland, en soms niet eens tijdens maar na de bevalling.

Kijk, ik wist dat dus helemaal niet. Ik had al voor een ziekenhuisbevalling gekozen, maar pas achteraf hoorde ik dat de meerderheid van de vrouwen uiteindelijk in het ziekenhuis belandt.

Er is wel degelijk een zekere tendens zichtbaar om de thuisbevalling als ideaal en als standaard voor te stellen. Van die stukken als "je wilt natuurlijk het liefst thuisbevallen, maar soms kan dat niet" - die houding. Waarbij dan dus ook onderbelicht blijft dat thuisbevallen feitelijk niet eens de standaard is.

En dat zou van mij best mogen veranderen. Dat er inderdaad sprake is van een volledig vrije keuze. En inderdaad dan ook zonder eigen bijdrage.
En wat mij betreft kan zo'n ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie best met een verloskundige.

Overigens: ik vond het allemaal niet zo vreselijk klinisch in dat ziekenhuis. Ze waren reuze aardig. En het gebrek aan sfeerverlichting en leuke muziek was mij worst, in had heftige weeën en wel wat anders aan mijn hoofd.

De tweede werd overigens thuis geboren, niet omdat ik dat wilde maar omdat ze haast had

Maar goed, ik teken niet. Eerst maar eens volledig vrije, en goed geïnformeerde keuze voor de ziekenhuisbevalling, dan praten we wel weer verder.

Groeten,

Temet

Nou margje

ik heb even geen zin om te gaan googlen en mijn wordmapje 'bevallingen' heb ik een aantal jaar geleden in de prullenbak gegooit. Ik heb toch echt de indruk dat je er niet helemaal in zit.

De thuisbevalling kan gered worden als aangetoond wordt dat het voordelen heeft, zowel medisch als financieel want dan kan er weer geinvesteerd worden.

Veilig thuis bevallen is een luxe, je zal dus moeten werken aan draagkracht bij verzekeringsmaatschappijen, overheid en er moet genoeg budget zijn voor ziekenhuizen om ruimte vrij te houden. Verder dus de mensen laten samen werken. Nu zijn het 2 gescheiden systemen. Ik vond het wel bijzonder dat mijn verloskundige na de sectio nog thuis kwam kijken bij mij, ze was erg verbaasd dat ze pas bij de sectio er achter kwamen dat het kindje overdwars lag, daar hadden ze in het ziekenhuis niet meer naar gekeken aangezien het toch een sectio werd. Verloskundigen doen meer met hun handen, de functie van verloskundigen als poortwachters voor het ziekenhuis is goed. verloskundigen moeten niet willen dat ze elke bevalling helemaal begeleiden, en dus te lang door gaan zonder de apparatuur te hebben om echt te meten of het daadwerkelijk wel goed gaat.

de kracht is indd een goed samenwerkend geheel van verloskundigen en gyns en ik verwacht dat dat niet zo snel voor elkaar is.

Dus je moet niet bij vrouwen vragen om een petitie maar bij verloskundigen die nu al goed samen werken met ziekenhuizen en gyns die dat doen met verloskundigen. Die kunnen dan samen pleiten, met feiten en ervaring.

De ideale situatie zou volgens mij zijn

dat elke vrouw (tenzij er direct problemen zijn) starten bij de vk, de vk de vrouw ook aanmeldt bij het team van gyn's zodat er een open dossier is die zowel in het ziekenhuis als vk-praktijk te volgen is. Op 2/3 van de zwangerschap kan er dan nog een check zijn in het ziekenhuis en dan neemt de gyn de vrouw over op zijn/haar toezicht, de vk blijft totdat de gyn dat noodzakelijk vind de vrouw begeleiden, echter de gyn beslist mede hoe en waar de bevalling gaat starten. Die 2 moeten dus dan echt gaan samen werken.

a. verloskundigen zijn goedkoper, mobieler en flexibeler.
b. tot de bevalling verlopen de meeste zwangerschappen zonder grote complicaties en is een ziekenhuis nog niet nodig.

Ik ben 5 jaar geleden in het ziekenhuis bevallen met mijn eigen verloskundige naar alle tevredenheid. De kamer deed niet al te ziekehuizerig aan en ik voelde mij dan ook zeer op mijn gemak. Dus ik heb totaal geen ervaringen met onnodig ingrijpen van gynecologen ofzo. Ik vind dat je als vrouw wel zelf de keuze moet hebben, maar dat er wel goede voorlichting komt en er wel een ziekenhuis in de buurt is als dat nodig is.

Asa Torell

Asa Torell

28-06-2011 om 13:49

Wat mij altijd zo stoort

is die vrije-keus fabel over de thuisbevalling. Er zijn echt een aantal harde factoren die de keuze tussen poliklinisch en thuis richting dat laatste sturen, afgezien van de hierboven al genoemde 'zachte' zaken als een beatrijs-smulders-type verloskundige e.d. Poliklinisch bevallen kost bijvoorbeeld gewoon geld! Waarom is dat niet net zo gratis als de thuisbevalling? En daarnaast ben je in mijn regio pas welkom met 5 cm ontsluiting, waarmee je met een tweede en volgend kind een niet onaanzienlijke kans maakt op een auto- of ziekenhuisliftbevalling.
Daarnaast denk ik dat de loopgraven in dit onderwerp te diep zijn om ooit echte onbetwistbare cijfers over de risico's (die inderdaad denk ik een heleboel met het door Belle genoemde luisteren te maken hebben) boven water te krijgen. Dus het zou best kunnen dat de thuisbevalling inderdaad even veilig is als poliklinisch - waarbij er dan in beide gevallen af en toe een al dan niet fatale verkeerde keuze gemaakt zal worden. Maar die vrije keuze, de afwezigheid daarvan steekt me echt enorm.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-06-2011 om 14:37

Asa

Helemaal eens met jouw laatste bijdrage. Al merk ik in mijn omgeving weinig van loopgraven, elke moeder doet wat haar het beste lijkt (in overleg met vk/gyn/etc) en heeft daar meestal vrede mee. Niemand bemoeit zich ertegenaan, bedoel ik.
Ik kreeg trouwens de eerste ook tien minuten na aankomst in het ziekenhuis. Bij mij had de vk het tijdstip van volledige ontsluiting zes uur te laat ingeschat .
Groetjes
Massi

Temet

"Eerst maar eens volledig vrije, en goed geïnformeerde keuze voor de ziekenhuisbevalling"

Maar die keuze is er toch allang? Als je niet thuis wil bevallen maar geen medische indicatie hebt, kan je poliklinisch in het ziekenhuis bevallen toch?

Ik denk dat er goede informatie moet komen over alle mogelijkheden om thuis of in het ziekenhuis of een combinatie van beiden te bevallen. Er zijn nog veel vrouwen die denken dat in het ziekenhuis een heel team van deskundigen op je staat te wachten en dat een verloskundige nauwelijks meer dan een stethoscoop en rubber handschoenen in haar tasje heeft.

Bovendien denk ik dat het de zorg en kwaliteit van de thuisbevalling erg zou verbeteren als verloskundigen beter betaald zouden worden zodat ze minder bevallingen per jaar hoeven te begeleiden. Ik heb destijds de rekening gezien (vanaf 1e bezoek, bevalling tot nacontrole). Slechts rond de 1000 gulden was dat 12 jaar geleden. Nou, daar heb je nog geen loodgieter voor voor zoveel uren.

skik

Asa Torell

Asa Torell

28-06-2011 om 15:35

Loopgraven

even ter aanvulling, daarmee bedoel ik wat er zoal aan officiële informatie, onderzoeksresultaten en standpunten voorbijkomt in de media. In het geheel niet in mijn omgeving gelukkig, al schijnt mijn moeder B.S. wel eens in het wild ontmoet te hebben .
En ja, in samenhang met die late ziekenhuistoelating zijn vk's bij nummer 1 altijd zo voorzichtig dat de meeste auto- en ongeplande thuisbevallingsverhalen die ik ken alweer daarover gaan...
Daarnaast ben ik het zeer eens met Skik (toch? Sorry kan het nu niet teruglezen) dat veel meer persoonlijke begeleiding van de vk tijdens de bevalling enorm veel zou schelen! Een petitie daarvoor teken ik meteen.

Getekend

Ik heb twee fijne thuisbevallingen gehad en zou het jammer vinden als deze mogelijkheid onder druk van de media (Aleid Truijens van de Volkskrant!) en de gyneacologenmaffia verdwijnt. Sorry het is even te warm voor een genuanceerde reactie.

Chris

Skik- informatie

Een punt dat ik noemde en dat mij persoonlijk verbaasd en ook wel gestoord heeft is dat in mijn ervaring de thuisbevalling als standaard wordt gepresenteerd. Inderdaad, je krijgt de vrije keuze. En toen ik al vrij snel duidelijk maakte een ziekenhuisbevalling te willen werd daar ook volstrekt niet moeilijk over gedaan door de vk, dus wat dat betreft geen klachten.

Maar wat ik echt merkwaardig vind is dat ik nooit had gehoord dat de meeste vrouwen uiteindelijk in het ziekenhuis eindigen. Ook van de thuisbevallers komt een groot aantal in het ziekenhuis terecht. Ik vind dat dat wel degelijk een rol kan spelen bij de afweging. Zoals het nu, naar mijn idee, wordt gepresenteerd is het "de meeste vrouwen willen thuis bevallen, er zijn er ook een aantal die voor een ziekenhuis kiezen hoewel daar geen medische noodzaak voor is, dat is verder vrije keuze". Maar dat van die thuisbevallers een zeer groot deel in het ziekenhuis belandt heb ik nooit gehoord. Van mijn eerste zwangerschapsgymclubje zijn zelfs alle vrouwen uiteindelijk in het ziekenhuis terechtgekomen. Alleen twee van de drie die al voor het ziekenhuis gekozen hadden (onder wie ikzelf) hebben ironisch genoeg geen complicaties gehad. Maar de rest: niet vorderende uitdrijving, poep in het vruchtwater, niet loslatende placenta, niet loslatende placenta met afgescheurde navelstreng, noem het allemaal maar op. Allemaal in het ziekenhuis.

En verder vind ik dat inderdaad pas van een echt vrije keuze sprake is als ook de poliklinische ziekenhuisbevalling niets extra's kost.

Groeten,

Temet

Biene M.

Biene M.

28-06-2011 om 16:56

Ik teken niet

Omdat ik de thuisbevalling geen doel op zich vind. Voorkomen van sterfte en handicaps/ziekte is belangrijker. Door demografische en economische omstandigheden en toenemende mogelijkheden om complicaties te diagnosticeren en pijn te bestrijden verschuift de plaats waar vrouwen bevallen steeds meer naar het ziekenhuis. En door die verschuiving wordt het economisch steeds minder interessant te investeren in thuisbevallingen, waardoor deze ontwikkeling verder wordt aangejaagd. Daar doe je weinig aan.

Verder vind ik het een beetje goedkoop om in dit verband te verzoeken "dat er gedegen onderzoek komt naar de oorzaken van babysterfte en dat wij daarover eerlijk worden voorgelicht." Sinds bekend werd dat de perinatale sterfte hier twee keer zo hoog is als het Europees gemiddelde wordt er flink geïnvesteerd in onderzoek en dat gebeurt in alle openheid. Zie o.a. www.zonmw.nl, www.watverwachtu.nl en www.studies-obsgyn.nl.

Vragen om behoud van verloskundige spoedzorg in streekziekenhuizen, tja. Je wilt toch een gynaecoloog die vaker dan incidenteel met zwangerschap en geboorte te maken heeft? Hoe moet hij bijblijven in een regio die vergrijst en ontvolkt?

Het is een petitie die ik vind vallen in de categorie lieverkoekjes, en die worden hier niet gebakken, zei mijn vader altijd.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2011 om 17:18

Manda

Zoals je het beschrijft heeft de gyn de regie, hij beslist hoe en wat. Dat noem ik geen samenwerken, en doet afbreuk aan de expertise van de vk. Ik ben niet zo zeer voor het behoud van de thuisbevalling an sich, maar voor een samenwerking op basis van gelijkwaardigheid. Want ook gyn's maken er vaak een potje van, zie de link die ik gaf.

Verloskundige

Ik ben elke keer met hulp van een verloskundige bevallen, thuis en in het ziekenhuis. Thuis was heel prettig, lekker rustig. Maar juist toen moest er achteraf medisch ingegrepen worden en lag ik een paar dagen in het ziekenhuis.
In het ziekenhuis bevallen vond ik minder gezellig, maar verder prima. Die keren ging er niets mis. Ik was eeen paar uur of eerder na de bevalling weer thuis.
Ik zou alleen thuis bevallen als het ziekenhuis in de buurt is. Ik ken overigens meer vrouwen die thuis begonnen en in het ziekenhuis eindigden, dan vrouwen die alles thuis deden. Het lijkt mij vreselijk, tijdens de bevalling naar het ziekenhuis moeten.

Ach berber

Als ik gezelligheid belangrijker had gevonden dan veiligheid was ik de laatste twee bevallingen wel thuis gebleven. Maar als het de eerste keer thuis niet mis was gegaan dan was ik wel de volgende keren thuis gebleven.
Ieg zijn mijn ziekenhuisbevallingen rustig verlopen, zonder medisch ingrepen, en met de hele tijd mijn eigen verloskundige erbij.

Temet

Wat ik zo raar vond is dat de verloskundige al vrij vroeg in de zwangerschap (ruim voor 6 mnd) vroeg: waar wil je bevallen, thuis of in het ziekenhuis. Zonder informatie over beide mogelijkheden. Het lijkt mij logisch om de voor- en nadelen van allebei te benoemen.

Dat een poliklinische ziekenhuisbevalling duurder is dan een thuisbevalling vind ik wel logisch. Je maakt als niet-op-op-voorhand-riskant-barende gebruik van voorzieningen die bestemd zijn voor risocobevallingen. Tegenover jouw thuis-begonnen-maar-toch-in-het-ziekenhuisbevallingen vanwege complicaties ken ik net zoveel poliklinische bevallingen zonder problemen die dus net zo goed thuis hadden kunnen bevallen.

skik

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2011 om 20:24

Berber

Het een spreekt het ander niet tegen, toch? Het valt me op dat door sommige mensen die om wat voor reden dan ook thuis bevallen niet zien zitten, over het zh gesproken wordt alsof dat de oplossing is voor alle ellende rondom bevallen. En ik heb teveel ellende gezien/gelezen wat betreft gyns om het daarmee eens te zijn.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2011 om 20:25

Skik

Dat klopt, ondanks een keizersnede bij kind 1 heb ik daarna drie probleemloze bevallingen gehad, die achteraf thuis plaats hadden kunnen vinden, alleen, het mocht niet. Maar ja, dat is achteraf natuurlijk, het risico op problemen,vanwege dat litteken, was groter. Maar een keer thuis zou ik wel fijn hebben gevonden,ja.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-06-2011 om 20:29

Temet

"Maar wat ik echt merkwaardig vind is dat ik nooit had gehoord dat de meeste vrouwen uiteindelijk in het ziekenhuis eindigen."

Ja, dat vind ik eigenlijk ook merkwaardig. Ik wist het namelijk wel. Mijn oudste is net 6, volgens mij scheelt dat niet veel met jouw oudste. En overal hoorde en las ik (vk, alle tijdschriften voor (aanstaande) ouders) dat, bij een eerste kind, meer dan de helft van de bevallingen in het ziekenhuis eindigde, en dat bij de tweede ook een flink deel naar het ziekenhuis moest.
Ondanks dat ik thuis wilde bevallen had ik me dus op een ziekenhuisbevalling ingesteld. De oudste is inderdaad in het ziekenhuis geboren (ik ben de dag voor de bevalling aan het ziekenhuis overgedragen ivm een hoge bloeddruk). Ook bij de tweede heb ik met flinke weeen de weg tussen huis en het ziekenhuis afgelegd, alleen gingen we dit keer de andere kant op. Die is dus thuis geboren.

Asa Torell

Asa Torell

28-06-2011 om 20:29

Skik

Ik vind het niet logisch (maar dat komt misschien door vergelijking met het buitenland, waar je dus bij de eerste kramp naar het ziekenhuis mag bovendien, dus het ziekenhuis is in andere landen ook nog eens veel duurder per bevalling). Maar vooral vind ik het dan geen vrije keuze en zo wordt het wel gepropageerd.

Asa Torell

Asa Torell

28-06-2011 om 20:33

Inderdaad tijgeroog

dat is nog een reden waarom ik het niet logisch vind dat je er voor moet betalen: als de kans 50% is dat je in het ziekenhuis eindigt, vind ik het heel reeël dat je vanaf het begin daarvoor kiest. Niet iets om als 'onnodig gebruik van dure faciliteiten voor risicobevallingen' te omschrijven.

Skik

"Dat een poliklinische ziekenhuisbevalling duurder is dan een thuisbevalling vind ik wel logisch. Je maakt als niet-op-op-voorhand-riskant-barende gebruik van voorzieningen die bestemd zijn voor risocobevallingen"

Nou ja, Asa heeft me het gras bekwaam voor de voeten weggemaaid, maar dan nog even ten overvloede: ik snap de logica wel, maar 1) dan is er dus geen volledig vrije keuze en 2) dan presenteer je de thuisbevalling dus als het uitgangspunt (thuisbevalling tenzij indicatie). En dat het uitgangspunt zou zijn is, behalve strijdig met volledig vrije keuze, ook nog eens onjuist als je ziet dat de meerderheid uiteindelijk in het ziekenhuis belandt.

Tijgeroog, ik wist het echt niet. En ik heb redelijk wat gelezen, dacht ik toch. Maar kennelijk niet de goede dingen. Ik ging er werkelijk vanuit dat de thuisbevalling de standaard was en de ziekenhuisbevalling de afwijking. ik heb er overigens nooit naar gevraagd, maar deze informatie is ook niet ongevraagd op mijn pad gekomen en dat vind ik dus merkwaardig.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

28-06-2011 om 21:13

Verloskundige

Bij mijn eerste zwangerschap vroeg de vk bij het eerste bezoek of ik thuis wilde bevallen of in het ziekenhuis. Ik had wel een voorkeur, voor het ziekenhuis, maar het bleek toch niet helemaal een open vraag. De vk stak van wal met een heel betoog pro thuisbevallen en deed voorkomen dat je alleen naar het ziekenhuis gaat als dat echt niet anders kan. 'Gelukkig' werd het een medische indicatie en kon ik zonder extra kosten in het ziekenhuis bevallen. Bij mijn tweede zwangerschap kreeg ik van de vk dezelfde vraag, met hetzelfde antwoord, en hetzelfde betoog (zelfde vk-maatschap). Het idee dat ik, als ik die medische indicatie niet had gehad, thuis had 'moeten' bevallen, vind ik wel beangstigend. Bij de tweede bevalling kreeg ik nogal een bloeding, en ik vraag me af of de vk daar even adequaat op had kunnen reageren als het ziekenhuispersoneel.

liora

liora

28-06-2011 om 21:38

Ik wil even op de bres voor Beatrijs Smulders. Ik ben met de oudste in haar praktijk bevallen. Rond 16 weken gaf ik aan in het ziekenhuis te willen bevallen en dat was geen enkel probleem.
Verder schrijft ze in haar boek dat een bevalling succesvol is als moeder en baby er gezond doorheen komen.

Volgens mij worden haar standpunten toegeschreven die de hare niet zijn.

Liora

Kiki

Kiki

28-06-2011 om 22:00

Ik heb ook nooit kritiek gehad op mijn keuze

eerste keer ziekenhuis, tweede keer kraamkliniek.

VK deed een stuk moeilijker over pijnbestrijding, iets wat mijn man ze nooit vergeven heeft en borstvoeding was hun stokpaardje, maar dat gaf ik sowieso al dus geen problemen daar.

Maar ik teken niet verder, want ik vind eigenlijk dat de thuisbevalling teveel ten onrechte opgehemeld wordt (gezellig nota bene, brrrrr) Het kan ook heel verkeerd aflopen met moeder en kind en als de helft van de bevallingen toch al in het ziekenhuis eindigt lever ik de "gezelligheid" graag in

Vic

Vic

28-06-2011 om 22:08

Gezellig

Ik had ooit een collega die met zijn vrouw een soort van haptonomische samen bevallen cursus deed. Hele plannen hadden ze over kaarsjes, muziek en wierrook. Tijdens zijn verhalen heb ik hem wel eens geprobeerd wat realiteit bij te brengen, maar hun vk prentte hun in dat er helemaal niets medisch aan was en het heel voorspoedig zou gaan. Uiteindelijk was het er een met alle toeters en bellen, knippen en pompen, weinig romantisch aan. Bevallen is toch helemaal niet leuk, waarom wordt dat je door sommigen (incl. verloskundigen) toch voorgehouden?

Natuur

Bevallen is de natuur, onvoorspelbaar en vol risico's. Ik kan me goed voorstellen dat je er voor kiest om dan in een ziekenhuis te zijn. Maar voor mij is dat ook overrated en ook geen roze wolk maar een noodgeval.
Het was fijn om thuis te bevallen met een ongecompliceerde zwangerschap en bevalling. Kind kwam er rustig uitzeilen en alles was goed. Ik voelde me feestelijk en vol adrenaline terwijl de rest van uitputting ging slapen.
De tweede in het ziekenhuis was voor mij veel nerveuzer. Men hield zich niet aan de afspraken. In plaats van een warme douche mocht ik op een hard bankje wachten zodat de weeen zakten en de vroedvrouw werd niet geroepen omdat ze genoeg te doen had gehad volgens het ziekenhuis. Blijkbaar hadden ze het nogal druk want alleen op het laatste moment werd er geholpen. Gelukkig had ik een goede vriendin met verstand van zaken bij me want ik kon het ook allemaal niet zo goed volgen. Ik was blij dat ik al snel daarna met kind en aanhang naar huis mocht om feest te vieren. Ik had het best thuis willen doen maar de voorzorgen worden ook steeds stricter en er wordt geen enkel risico genomen.

Tjonge jonge zeg

Ik zeg alleen dat ik bevallen in het ziekenhuis minder gezellig vond dan thuis (en dat ik het verder prima vond). Dan is dat brrrrr, wordt het vergeleken met een haptomisch-wierook-gebeuren (laat ik dat nou helemaal niet gezellig vinden). In het ziekenhuis waar ik was, was het bed niet zo lekker als mijn eigen bed, de omgeving was kil, en liepen er af en toe zomaar mensen (verpleegkundigen) de kamer in om iets te zoeken of wat te vragen. Die onrust heb je thuis niet. Niet dat ik na mijn eerste nog ontspannen thuis had kunnen bevallen, toch was de bevalling thuis fijner, en best gezellig.
Dat mag ik toch wel vinden? Het is jammer dat het de eerste keer na de bevalling zo mis is gegaan. Maar verder had ik goede bevallingen. Dat bestaat ook.

Als de thuisbevalling in het openluchtmuseum in arnhem terecht k

Let wel ik vind dat zh bevallingen veel beter kunnen. Maar ik kies er toch voor een zh bevalling.
Waarom?
1)Ik gun iedereen een ruggeprik Echt je moet er een gehad hebben om te weten hoe het voelt......aaaah (zaligheid)

2)Complicaties die pas bij de bevalling blijken.Bij beide bevallingen kreeg ik complicaties, maar pas na/bij de bevalling, dus het was maar goed dat ik in het zh was. Wel liep ik (hoewel vrij risicoloze zwangere) in het ziekenhuis bij de vk dus een thuisbevalling kon dus sowieso helemaal niet, geen ziekenuisverloskundige die naar je prive adres komt.
Maar ik hebt nooit getaald naar een thuisbevalling.

3)Bevallen is helemaal niet leuk, het gaat mij om het resultaat en een kliniek is er nu eenmaal op ingericht dat resultaat te behalen. Bevallen is sowieso geen hobby van mij en het gaat mij niet om de ervaring maar om het resultaat, of het kind er heel en gezond uit komt en jijzelf ook een beetje ongeschonden. Het is iets dat moet doen omdat je anders geen moeder kan worden. Waar je ook bent het is sowieso nooit leuk, dat etmaal van pijn/weeën die op je afkomt en waar je doorheen moet. Alleen het moment dat je baby op je buik ligt en de opluchting dat het voorbij is en de bijzonderheid van je kind dat is met geen pen te beschrijven. Maar ook dan maakt het mij niet uit waar je bent. een industrieterrein is dan nog mooi. Wat geeft dat nou dat de gyn een hork is, de verpleegster een hyperventilerende trol en de muren standaard wit? Vervelende mensen zijn een fact of life. Als je maar met kind buiten komt te staan.

4)Je moet waarschijnlijk sowieso naar het ziekenhuis. Want wel wist ik (als 1 van de weinigen van mijn 30+ Amsterdamse pufcursusgroepje en anders dan Temet) dat 50% van de eerste bevallingen die thuis mogen bevallen toch in het ziekenhuis eindigt. Ik dacht bij mezelf, als je dan naar het ziekenhuis moet dan maar een paar uur eerder.

5)mijn ervaring met vk praktijken is dat ze wat knullig/mutserig zijn. tijdens de kraamtijd kwamen gewone verloskundigen uit een gewone praktijk mij controleren. Nounou,ze vergaten batterijen van de weegapparatuur (als dat dan met de thuisbevalling maar niet met de beademingsapparatuur doen), ze kwamen met een bakfiets voorrijden, ze schreven alles in een schriftje die ze overgaven aan de volgende vk van dienst etc mwaah...

6) de monitoring in het ziekenhuis vind ik ook fijn, dat de hartslag van je kind de hele tijd gevolgd wordt. Ok ook hier kunnen natuurlijk fouten gemaakt worden maar beter dat er maar iemand eens in de 3 a 4 uur komt luisteren hoe het met de hartslag staat.

dus nee, ik teken niet.
viridantia

nb het valt mij op dat de recent zwangeren in dit draadje kritischer staan tegenover de thuisbevalling of vergis ik mij?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.