kaaskopje
04-01-2009 om 13:42
Te koop lopen met je bezit, mening, enz.
In het draadje over het zwembad vraagt Liora waarom even zo anoniem reageert, waarop een andere even zo als reactie geeft dat het in Nederland not done is om te pronken met je rijkdom (vrij weergegeven).
1. Is dat echt nog steeds zo?
2. Het feit dat je liever niets over je bezit zegt zegt meer over degenen die kritiek leveren dan over het feit dat je rijk bent.
Ik heb sowieso wat moeite met plotselinge 'even zo' reacties. We zijn hier al min of meer anoniem, waarom mag niemand weten wat voor mening je over bepaalde onderwerpen hebt?
jons
05-01-2009 om 09:59
Andersom, is dat off topic?
Ik heb het eerder andersom, zoals bijna iedereen hier en in onze omgeving wel weet, zitten wij in de schuldsanering. Dat is balen en heeel, heel erg krap. We worden dan ook door een aantal lieve mensen geholpen (die misschien, maar vaak ook niet, boven modaal verdienen) met boodschappen of iets extra's. Daar zijn we dan zo ontzettend blij mee! Een kadobon van de Hema, een doos met boodschappen of gewoon een tientje op het aanrecht.
Maar dan... Mijn vader heeft veel geld verdiend en kan daar af en toe wat van vrijmaken. Dat is onvoorspelbaar en lukt hem ook niet altijd. Nu, afgelopen week kwam hij langs dat hij wel wat vrij had gemaakt. We kregen dus een geldbedrag in handen gedrukt. Zo lief, maar meteen steken de schuldgevoelens de kop op. Mogen we daar nou luxe dingen van doen? Mogen we daar 'gewoon even lekker' boodschappen van doen? Onze dochters worden 6, mogen we van dat geld 2 nintendo's kopen of moeten we het besteden aan fietsen? Ik durf dan bijna niet te zeggen/schrijven dat we kiezen voor de nintendo's en dan bijvoorbeeld hier vragen naar de goedkoopste winkel
Ik wil namelijk niet dat mensen zich gebruikt voelen, dat zij moeite doen voor ons en dat wij dan 'verspillend' bezig gaan. Ik vind dat echt heel lastig!
groetjes,
Jons
Mactrees
05-01-2009 om 10:17
Tja,..
Wij hebben afgelopen jaar een spiksplinternieuwe auto gekocht. De bedoeling is deze iedere 2 á 3 jaar in te ruilen voor een nieuwe. Het is geen mercedes of renault maar goedkoper merk. Echter helemaal nieuw en ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel fijn vond eens een auto helemaal nieuw te kopen! Het is fijn om je zoiets te kunnen permitteren ipv altijd maar oud en tweedehands.
We hebben niet veel vervelende opmerkingen gehad of afgunstige. Het kan mij ook zijn ontgaan ondanks dat ik toch af en toe heb lopen pronken. Kon dit niet altijd laten.
We werken er ook voor, denk ik dan maar. Waarom dan niet af en toe genieten van het verdiende geld?
Misschien dat we in het voorjaar een zwembad
aanschaffen. Geen gemetseld maar zo'n kunststof wat je half in de grond kunt laten zakken.
Dat heeft niets met veel geld verdienen te maken maar wel dat we gewoon niet te klagen hebben.
Wel geven we nooit geld uit aan dure meubels of merkkleding. Ik heb daar niks mee. Dat boeit mij echt niet.
In Nederland is het normaal gesproken not done om over inkomen te praten en je moet vooral ook niet tekoop lopen met bezit!
Van amerikaanse vrienden weet ik dat dat in hun kringen (is ook beperkt omdat dit afhangt van waar zij wonen in de VS) het juist status geeft het huis waar je woont, wat je bezit (auto, zwembad)maar vooral je functie in een bedrijf. zij zijn ook veel opener over functie en salaris en ik moet ook eerlijk zeggen veel guller vwb kado's en traktaties.
Geen wonder dat wij hollanders nogal eens als gierig bestempeld worden.
Marith
05-01-2009 om 10:23
Esmee
"Wanneer is iets statusverhogend?"
Tja, daar kun je zeer voor de hand liggende dingen over zeggen. Soort auto, soort huis, soort inrichting, soort kleding.... Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je iemand om deze reden "beter" acht. Daar lijken me andere criteria voor. Ik moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik best onder de indruk kan zijn (misschien verkeerde woordkeuze) van "iets" wat iemand heeft. Of ik kan iemand bewonderen om zijn/haar goede smaak van kleden, inrichten, dat soort dingen. Ik bewonder mensen ook zeker wel om andere dingen hoor (voordat ik wordt weggezet als oppervlakkig ding .
Prulletje
05-01-2009 om 10:24
Jons
Ik begrijp het dilemma. Mensen kijken nu eenmaal op verschillende manieren naar dat soort zaken. Persoonlijk zou het niet in mijn hoofd opkomen om ook maar aan een Nintendo te denken, als het kind ook nuttige dingen nodig heeft. En zeker niet allebei een eigen Nintendo trouwens. Maar dat jij je kinderen graag iets leuks wilt geven dat "alle" kinderen uit de klas ook hebben, begrijp ik best. In jouw geval zou ik de vraag dan ook gewoon onder een andere nick stellen. Dan omzeil je een hoop gezeur!
Prulletje
Mactrees
05-01-2009 om 10:29
Jons
Waarom je voor die keuze schamen? Harstikke goed dat jullie verantwoordelijkheid genomen hebben om van de schulden af te komen en dat jullie dit ook vol houden. Af en toe gebruik maken van de extraatjes om bijv. jullie dochters te trakteren is geen misdaad. Ik denk dat dit ook wel eens nodig is om het vol te houden, niet?
Ik begeleid mensen die onder bewindvoering staan ivm schuldsanering. Af en toe krijgen zij ook extraatjes die officieel gemeld moeten worden en zn gebruikt moeten worden voor de schuldsanering. Ik knijp dan wel eens een oogje toe. De boog kan niet altijd gespannen zijn.
Jons, koop die meiden lekker een nintendo en vier hun verjaardag! Kun je dan weer de even verder!
Veel succes, Leen
jons
05-01-2009 om 10:53
Prulletje/ helenaleen
Hoi meiden,
Prulletje, maar daar gaat het toch juist om? Dat ik het niet wil doen onder een andere nick, omdat ik zelf denk dat we niets verkeerds doen. We hebben wat geld nu om, bijvoorbeeld, voor mij een nieuw paspoort aan te vragen, inclusief de kinderen (kan meteen mijn bezwaar tegen het EPD eruit!) en reserve voor als het een maand echt niet kan. Onze kinderen weten heel goed dat we weinig geld hebben, daar worden ze bijna dagelijks mee geconfronteerd. Nu kan ik voor hun verjaardag iets doen wat ze echt heel graag willen. Ze weten dan ook dat dat een uitzondering is, en dat het ook betekent dat het feestje gewoon thuis wordt gevierd en niet chic buiten de deur, ofzo. De traktatie wordt ook beperkt, ook al kunnen we het wél heel leuk presenteren.
Helenaleen, dank je wel voor je lieve woorden. Die krijgen we ook niet al te vaak
Groetjes,
Jons
Marith
05-01-2009 om 11:11
Altair
Ja, ja...... dat weet hij ook echt wel Dat ik daar een tijdje blond over ben geweest mag je hem niet aanrekenen !
Trouwens, over het grootste gedeelte van ons inkomen betalen we toch zeer zeker wel de helft (en ja, ik weet dat we daar niet over mogen zeuren, doen we ook niet, alhoewel soms wel
Prulletje
05-01-2009 om 11:24
Jons
Nee, verkeerd is geen goed woord. Maar je weet gewoon vantevoren dat er mensen zijn die het begrijpen en dat er mensen zijn die er geen goed woord voor over hebben. Dus zou ik gewoon de weg van de minste weerstand kiezen. En dus een andere nick. Het gaat er dan om dat je zonder gezeur een antwoord op je vraag krijgt. En je weet dat dat geen probleem is als je jezelf "kussentje" noemt. En je weet ook dat er gezeur kan komen als je Jons heet.
Prulletje
tonny
05-01-2009 om 11:56
Helemaal eens met cobi
en ik hoop dat jullie een heel gezellige verjaardag hebben met elkaar!
tonny
Even zo....
05-01-2009 om 12:15
Vic; niet weten wat een modaal inkomen is
Nee, ik weet niet helemaal precies wat een modaal inkomen is. Ja, dat getal van 30.000 euro nog wat ken ik wel. Maar ik weet niet precies waar dat getal voor staat. Bastet heeft al uitgelegd over hoe en wat. Daar lees je dus ook dat het een 'geprikt' inkomen is en niet het echte (berekende) modale inkomen. Bovendien is het mij niet duidelijk of dit een gemiddeld individueel inkomen is of een gemiddeld gezinsinkomen of.....
Bovendien geloof ik niet dat het direct het gemiddelde gezinsinkomen is. Toevallig ken ik wat cijfers van het psz/kdv in ons dorp. Op onze psz verdient maar 20% van de ouders minder dan die 30.000 plus norm. In 90% van de gevallen gaat het om het gezinsinkomen van een alleenstaande moeder. Nee, en wij wonen niet in een poepsjiek dorp! Bovendien durf ik ook wel te stellen dat de kinderen van ouders die bovenmodaal verdienen voornamelijk op kdv zitten.
Naar die info heb ik wel eens gegoogled maar het wordt me maar niet duidelijk. Maar blijkbaar weet jij er alles van, dus leg het mij eens goed uit dan. Ben geen volkszanger of topvoetballer, zelfs hoogopgeleid en ik lees ook een krant.... dus met een beetje geduld zou het je moeten lukken. Ik zou graag willen weten wat een gemiddeld gezin (bestaande uit 2 volwassenen en één of meerdere kinderen) in Nederland netto per maand te besteden heeft inclusief vakantietoeslag. (Het is niet zo dat gezinnen bestaande uit 1 ouder en één of meerdere gezinnen geen gezin zijn, maar deze wil ik nu graag even buiten beschouwing laten).
Maylise
05-01-2009 om 12:23
Even zo
Gezien de dingen die je noemt die jullie bezitten/doen verdienen jullie bovenmodaal. Ik vind het ook wat naiëf om te denken dat 30.000 per jaar weinig is. Dat is het niet. Het is een bedrag waar je als gezin in principe prima van kan rondkomen mits je voorzichtig bent en geen gekke dingen doet.
Maylise
Vic
05-01-2009 om 12:33
Wereldvreemd
Misschien is het wel een kwestie van interesses maar ik vind het echt een beetje wereldvreemd als je zo verbaasd doet over dat modale inkomen. Dat is volgens mij niet helemaal uit de lucht komen vallen, maar (ooit?) berekend aan de hand van inkomens van echte mensen. Het modale gezinsinkomen is tegenwoordig ongeveer 1,5x het modale inkomen, en is ongeveer 2500 euro netto per maand + vakantiegeld + kinderbijslag.
Maylise
05-01-2009 om 12:34
Jons
Ik denk dat sowieso als mensen heel erg naar boven of naar beneden uitsteken wat inkomen betreft er vlugger kritiek zal zijn op hun bestedingspatroon.
Als je erg open bent over je schulden en daar over vertelt dan krijg je natuurlijk al vlug dat mensen zich er mee gaan bemoeien. Zowel positief (door het geven van goederen en geld en het bieden van morele steun) als negatief (door zich te bemoeien/verbazen over het uitgave patroon). Ik denk niet dat je het eerste kan hebben zonder het tweede te hebben.
En verder over die nintendo's. Als ik heel eerlijk ben denk ik dat als jullie de aanschaf van twee nintendo's alleen al overwegen dat jullie financiële situatie wel meevalt. Althans zou komt het op mij over. Ik weet de ins en ous natuurlijk niet en baseer me op wat hier staat. Maar ik weet zeker dat je met die minstens 300 euro wel nuttiger dingen kunt doen. Een Nintendo is natuurlijk een enorm luxe product. Persoonlijk zou ik er liever voor kiezen om de kinderen een paar leuke kleine dingen te geven ten dan de rest van het geld achter de hand te houden voor noodgevallen. Dus als buitenstaander zou ik zeggen dat of jullie situatie niet dusdanig nijpend is dat er echt hulp nodig is of dat er niet de juiste keuzes worden gemaakt.
Ik geef onmiddelijk toe dat dit heel veroordelend is maar ik geef aan hoe het bij mij overkomt. En zoals ik al eerder zei het is denk ik onmogelijk om alleen de positieve kant van steun op het forum te krijgen zonder het negatieve aspect erbij.
Maylise
branca2
05-01-2009 om 12:38
Jons
Ik zou mijn kids ook geen nintendo kunnen geven maar, als ze dat graag zouden willen en ik krijg iets extra's dan zou ik ook eerst aan hun wensen denken hoor!
en die fietsen ach als ze het nog doen is het toch goed.
wat anderen van je denken meid trek je er toch niks van aan! weet je wanneer jeje zorgen moet maken als al die mensen bij je komen eten dan wordt het lastig!
hou je taai!
Even zo...
05-01-2009 om 12:42
Maylise
Ik ben niet gek. Natuurlijk snap ik wel dat wij bovenmodaal verdienen (heel hard voor gewerkt en goed gespaard, tja ik verdedig me maar direct weer). De discussie begon omdat ik in een ander draadje info gaf over het hebben van een zwembad. Daarmee werd ik meteen in het hokje geduwd van rijk (ja, wij verdienen boven modaal maar dat schreef ik niet, ik schreef alleen dat wij een zwembadje hebben in onze tuin en dat de overlast daarvan beperkt is) en dus ook ..... en dan volgt er een heleboel vooroordelen.
Maylise, noem me maar naief maar ik ben niet zo naief om geen vraagtekens bij dit bedrag te zetten. Horen daar ook alleenstaande AOW-ers bij? Of jongeren die op de arbeidsmarkt starten? Lees bv de posting van Bastet eens. Dan is dit bedrag iets heel anders dan een wiskundige modus.
branca2
05-01-2009 om 12:43
O en dan nog wat
hoe zou het zijn gegaan als opa gewoon met twee nintendo's aankwam voor de kids had jeje dan ook zorgen gemaakt over wat de mensen zouden denken?
albana
05-01-2009 om 12:45
Waarom statusverhogend?
waarom zou geld 'statusverhogend' werken?? ik dicht iemand met veel geld écht geen hogere status toe dan iemand met weinig geld....het zou voor mij niks uitmaken. je karakter, persoonlijkheid en hoe je bent vindt ik heel wat 'stausverhogender' dan geld. een eikel met veel geld blijft een eikel, toch? een lieve schat blijft een lieve schat met of zonder geld....
het lijkt me wel makkelijk om je er nooit 'zorgen' om te hoeven maken (over dat geld dan) maar aan de andere kant....geld brengt vaak weer veel verantwoordlijkheid met zich mee....elke beslissing kán verstrekkende gevolgen hebben, en wie veel heeft kan ook diep vallen. daar zou ik persoonlijk ook niet op zitten te wachten....dan maar wat minder geld en ook dus minder zorgen. wel zo simpel en rustig.
groeten albana
Manda Rijn
05-01-2009 om 12:52
Jons
wij kregen deze kerst 300 euro van mijn ouders, het was eigenlijk voor ons 4én (de 4e is de baby die op komst is) maar de auto staat nu in de garage voor nieuwe remschijven, remblokken en remklauwen en dan kan de helft van die rekening weer met die 300 betaald worden. Het was dus een zeer welkom kado.
Ik vind zelf dat als je geld krijgt je er iets nuttigs van moet doen als er iets nuttigs op stapel ligt.
Even zo....
05-01-2009 om 12:55
Vic, ik ben toch net zo wereldvreemd...
Ik ben niet zo wereldvreemd als jij denkt. Ik ga er namelijk niet van uit dat die 30.000 euro nog wat bruto klopt omdat iemand dat roept. Ik heb al een paar keer gevraagd is dat een modaal inkomen (op persoonsniveau) of een modaal gezinsinkomen. Volgens meerderen was het een modaal gezinsinkomen.
Jij komt nu met een andere berekening. "Het modale gezinsinkomen is tegenwoordig ongeveer 1,5 x het modale inkomen, en is ongeveer 2500 euro netto per maand + vakantiegeld + kinderbijslag."
Dat scheelt dus nogal wat. 30.000 euro bruto per jaar is (grof geschat) minder dan 2000 euro netto per maand zonder vakantiegeld. Dat lijkt me een stuk lastiger met drie opgroeiende kinderen dan 2500 euro per maand plus vakantiegeld (plusminus 200 euro per maand). We hebben het dan al gauw over een verschil van 600 euro per maand!
Manda Rijn
05-01-2009 om 12:57
Nooit zorgen maken
het werkt niet zo dat je door meer geld te hebben je minder zorgen maakt om geld.
Ons inkomen is sinds we bij elkaar zijn verdubbeld en toch zit ik net zo vaak te piekeren en te rekenen als toen in het begin. Klopt ook wel, het hypotheekbedrag is verdubbeld idem de kosten voor de auto.
Afgelopen week zei iemand nog terecht, dat dat wel of niet zorgen maken dus niet afhangt van de situatie maar afhangt van de persoon in kwestie
Manda Rijn
05-01-2009 om 12:59
2500 netto
is inderdaad iets heel anders dan 1800 netto (modaal). Inderdaad 700 euro verschil.
Maylise
05-01-2009 om 13:20
Even zo
Ik weet de statistieken op het gebied ook niet precies. Voor de vuist weg zou ik zeggen 2000 netto per maand exclusief toeslagen. Maar dat is puur speculatie. Ongetwijfeld is die informatie echter te vinden.
Het maakt verder mij helemaal niet uit hoeveel je verdiend en waar je geld aan besteed. Door om je heen te kijken zou je echter wel al redelijk moeten kunnen beredeneren wat gemiddeld is.
Maylise
Vic
05-01-2009 om 13:29
Anderhalfverdienersmodel
Uitleg CPB:
"Het modale inkomen is een bruto inkomen net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet. Deze grens wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de gemiddelde contractloonstijging bij particuliere bedrijven. Dit is niet gelijk aan het statistisch modaal (= meest voorkomende) inkomen."
In de meeste gezinnen werkt een persoon fulltime en de andere parttime. Het modale gezinsinkomen is dus niet slechts 30.500. De meeste gezinnen leven van een inkomen tussen de 30.000 en 60.000 euro bruto p/j.
Vic
05-01-2009 om 13:39
Even gemist
Even zo maakte net nog een leuke opmerking, die iedere keer weer naar voren komt als het over inkomens gaat, 'we hebben er hard voor gewerkt'. Niemand hoeft zich wat mij betreft te verdedigen voor zijn inkomen of uitgaven, maar als je dat toch doet vind ik 'hard gewerkt' niet zo'n sterk punt. Volgens mij werken de meeste mensen wel hard (stratenmakers, verpleegkundigen, schoonmakers), maar niet iedereen verdient 50.000+ met zijn noeste arbeid. Je hebt gewoon je capaciteiten benut, en het geluk gehad dat bij het vak dat je hebt gekozen een leuk salaris hoort.
Ellen Wouters
05-01-2009 om 13:40
Status
Zo ongeveer iedereen vindt van zichzelf dat hij niet gevoelig voor statussymbolen is, net zoals mensen altijd denken dat ze niet gevoelig voor reclame zijn.
Mensen zeggen ook niet "ik wil dat product want dat geeft meer status". Ze zeggen dat het gewoon mooier is, of dat dat andere er zo armoedig uitziet, of dat de kwaliteit nu eenmaal beter is, of dat je beter gelijk iets goeds kunt kopen dan drie keer rommel, of dat je de kinderen nu eenmaal niet uit de toon wilt laten vallen, of dat je voor je werk nu eenmaal representatief moet zijn.
Allemaal waar. En allemaal toevallig ook statusverhogend .
Het valt nog minder op als jouw statussymbool niet het standaard statussymbool is. Er zijn zat mensen die niks om een BMW geven, maar wel in de hipste bakfiets of mooist gerestaureerde Citroen DS rijden. Da's óók status. Bij OSM dan.
Groet, Ellen
Manda Rijn
05-01-2009 om 13:44
Vic
ik snap je logica maar als je hard werkt mag je toch zeggen dat je hard werkt ?
Waarom moet dat dan weer afgewogen worden, omdat het niet eerlijk is, waarom is het niet eerlijk ? Ik vind het altijd zo'n kul om zo met uitspraken bezig te zijn.
Mag je niet zeggen dat je hard werkt als je uurloon boven modaal is ? Ik werk regelmatig heel erg hard, dan werk ik 12 uur per achter elkaar weken lang en dan komt er ook een bak geld binnen. Moet ik dan zeggen dat ik helemaal niet hard werk omdat ik na zo'n drukke periode vrij ben ?
Zo'n kul vind ik !
Tihama
05-01-2009 om 14:11
Jons
Hallo Jons,
Ze zeggen dat mensen 3 maanden nodig hebben om te wennen aan het leven met een hoger inkomen. Maar dat het meer dan een jaar duurt om te wennen aan het leven met een lager inkomen. Je bent eigenlijk nog maar nét begonnen (hoe bot dat ook klinkt).
Ik vrees dat jij hier nu heel veel last van hebt. Het wennen aan een leven met veel minder inkomen. Echt wennen. Ik denk (en ik filosofeer even) dat je je toch enigszins schuldig voelt dat ook je kinderen hier aan moeten wennen.
Ik heb het idee dat je nu probeert om op alle mogelijke manieren te voorkomen dat je kinderen er 'last' van hebben. Om de kinderen zo min mogelijk 'af te laten wijken' van de rest. Dus door ze toch die Nintendo te geven. Dat lijkt voor de korte termijn een oplossing, maar dat is het niet.
Twee DS-en is meer dan 300 euro, want de spelletjes komen ook nog.
Die 300 euro kun je verdraaid goed gebruiken voor 'later'. Voor veel nuttigere en veel noodzakelijkere dingen. De WSNP is heel krap. Je hebt nu voor 1 maand reserve. We hebben nu een behoorlijk strenge winter. Wat moet je doen als straks de energierekening veel hoger uitvalt? Of als de wasmachine het begeeft?
De consequenties die de kinderen dan ervaren zijn groter. Je moet (sorry voor het drammen) maar echt je móet leren om te leven als een mier. De stroppenpot moet gaan uitpuilen, want je hebt geen enkel ander alternatief.
Ik snap overigens heel goed waarom je dit zo graag zou willen, maar ik zou het echt niet doen. Van uitstel hoeft geen afstel te komen. Als je over een jaar (dan zijn ze 7, nog steeds een mooie leeftijd voor een DS) de ruimte hebt, dan ben je langer op weg in je WSNP-tijd. Dan ben je gewend aan het dagelijks leven met zo weinig.
Jouw ervaringen zijn niet zeldzaam. Ik zag hetzelfde bij vrienden van ons, die soms zo'n intense behoefte hadden om af en toe nét te doen alsof het er niet was. Alsof ze geen geldzorgen hadden. Maar de kater kwam altijd later.
Heel veel sterkte en liefs
Tihama
Even zo...
05-01-2009 om 14:15
Maylise
"Door om je heen te kijken zou je echter wel al redelijk moeten kunnen beredeneren wat gemiddeld is."
Tja, op de school van mijn kinderen ben ik maar een Jan Modaal. In onze straat staan huizen die rond de 5 ton kosten. Onze vrienden zullen ongeveer net zo veel verdienen als ons. Ik ben niet zo wereldvreemd dat ik denk dat dat gemiddeld is. Ja, ik kan de straat uitrijden en kijken in een andere buurt of op een ander schoolplein, maar dan weet ik nog niets... Niet of iemand 2000 euro per maand netto heeft of 2500 euro per maand netto.
Trouwens ik zie wel dat veel minder verdiendende mensen veel bijbeunen en/of een zwart schoonmaakbaantje hebben. Denk aan kapsters, bouwvakkers, schoonmaaksters, gastouders. Daarmee krikken ze het maandinkomen flink op.
Genista
05-01-2009 om 14:23
Tihama, bedankt
Voor het zo helder onder woorden brengen van een punt waarop je zo verkeerd begrepen kunt worden. Want inderdaad Jons, zo is het ook. Het is heel logisch en natuurlijk dat je wilt proberen je kinderen er zo min mogelijk last van te laten hebben hebben, om het voor hen zo "normaal" mogelijk te laten zijn. Maar Tihama heeft gelijk, echt.
Heel veel sterkte en liefs. Gelukkig weet je wie het zeggen.
jojo
05-01-2009 om 14:27
Hier
Wij hebben een ruim bovenmodaal inkomen, maar daar kom ik met mijn normale nick. niet voor uit. Als je je hier op OOL ook maar iets over merkkleding ofzo schrijft, dan wordt er al raar op gereageerd. Mensen met een Gaastra-jas worden als bepaalde types omschreven, dat is wel één van mijn ergernissen hier. Ik lees hier al een jaar of 6 elke dag en post regelmatig, maar dat vind ik nog steeds vervelend. Wat ik dan ook altijd vreemd vind is dat diezelfde personen die over merkkleding, dure auto's en dergelijke, hun afkeer uiten, wel een of meerdere Nintendo ds'en en WII's met dure spellen kopen. Ondanks ons inkomen vind ik het niet nodig dat mijn kinderen (oudste is 6)een dure spelcomputer hebben. De oude, ja zwart-wit scherm, doet het nog goed genoeg.
Ook voor Jons misschien een tip, kijk op Marktplaats voor een ouder type Nintendo, is voor jongere kinderen ook erg leuk. Ik zou er wel moeite mee hebben als ik jou geld had gegeven en je had er dure en naar mijn idee onnuttige dingen voor gekocht.