kaaskopje
04-01-2009 om 13:42
Te koop lopen met je bezit, mening, enz.
In het draadje over het zwembad vraagt Liora waarom even zo anoniem reageert, waarop een andere even zo als reactie geeft dat het in Nederland not done is om te pronken met je rijkdom (vrij weergegeven).
1. Is dat echt nog steeds zo?
2. Het feit dat je liever niets over je bezit zegt zegt meer over degenen die kritiek leveren dan over het feit dat je rijk bent.
Ik heb sowieso wat moeite met plotselinge 'even zo' reacties. We zijn hier al min of meer anoniem, waarom mag niemand weten wat voor mening je over bepaalde onderwerpen hebt?
Katrien
04-01-2009 om 16:35
Inderdaad, fladderbeestje
Ik maak me ook wel eens schuldig aan dergelijk gedrag. Dan spreek ik mezelf bestraffend toe, maar toch.
Ik herinner me enkele jaren geleden, zoontje van neef was geboren en we gingen een kado kopen. Er was een lijst gelegd in een winkel en daar stonden nog een paar dingen op (ja, we waren eigenlijk rijkelijk laat met het kado, maar ach). Waaronder een babytruitje van mohair, ongelooflijk duur (voor een babytruitje dan toch) én enkel handwas. En toen vertikte ik van dat truitje te kopen (ook al was het het enige voor ons budget) en heb ik voor datzelfde bedrag een kadobon gegeven. Achteraf gezien vind ik het flauw en overdreven principieel van mezelf. Maar goed... toen heb ik er veel commentaar op gegeven.
Katrien
Jenneman
04-01-2009 om 16:53
Geld...mentaliteit...prioriteiten
Ik vind het heel gevaarlijk om aan de hand van bepaalde uitgaven of levensgedragingen uit te maken of iemand rijk is, en hoe rijk die wel niet is. Alles hangt namelijk samen met hoe die mensen opgevoed zijn, hoe ze zelf denken over waaraan en hoeveel geld uitgeven, waar zij hun prioriteiten aan stellen.
Zo merk ik bijvoorbeeld aan mijn eigen zelstandige bezigheid, als ik babysloffen verkoop aan ca. 30euro stuk dat dat voor veel mensen met een jan modaal inkomen een heel gewone zaak is en dan voor bijvoorbeeld 'rijkeren' duur is "want voor een babietje dat is toch duur, die heeft toch geen slofjes nodig...", net zoals ik geregeld een dure tas of jas van rond de 200euro verkoop aan 'rijkere' mensen wordt die minstens evenveel gekocht door 'gewone' mensen, hun prioriteiten en instelling ligt gewoon anders!
Zo heb je net zo goed mensen die dolgraag een zwenbad willen en daar dan andere opofferingen voor doen ...
Zelf heb ik persoonlijk een gloeiende hekel aan mensen die zeggen 'ik heb geen geld' maar ondertussen wel dure reizen maken, continue luxueus leven en daarenboven ook nog eens ongeveer alles wat ze doen, geven of kopen bespreken met de bedragen die ze daar voor uitgeven ... dat is niet mijn definitie van 'ik heb geen geld' dat is eerder de definitie voor 'ik heb geld maar nooit genoeg' ...
ankalida
04-01-2009 om 17:04
Pot met zuurtjes
Wij hebben een goed inkomen en hebben een lage hypotheek op ons rijtjeshuis. Dus we hebben redelijk wat te besteden per maand. Maar ik merk dat ik op het schoolplein en bij mijn schoonzus vooral niet moet laten merken dat we redelijk makkelijk met geld kunnen zijn. Want dan krijg je gewoon hele vervelende reacties.
Ik pas mij aan en laat vooral vallen dat we wel eens iets van marktplaats/kringloop kopen. En vooral niet vertellen dat je de tafel speciaal op maat hebt laten maken en dat de lamp erboven 1000 euro kostte.
Maar ja, een grote + tweede auto kun je niet altijd verbergen.
Man moet op zijn werk altijd uitleggen dat niet hij veel verdiend, maar dat ik meer verdien in 3 dagen dan hij in 5 dagen. Ze denken anders dat hij veel meer salaris krijgt dan zijn collega's in dezelfde functie (met bijbehorende nodige jaloerse gedrag).
Ook vertel ik in mijn omgeving zelden wat ik precies voor een werk doe, maar hou het op 'iets op kantoor'. In plaats van 'financial control op een fonds van een paar miljard euro'. Want anders durven mensen niet meer te vertellen dat ze in een winkel werken of pedicure zijn. Omdat ze anders direct DENKEN dat ik op ze neerkijk.
Jaymza
04-01-2009 om 18:23
Tja
Mensen leggen gewoon hun prioriteiten elders. Ik geef mijn geld uit aan iets wat een ander zonde vindt en andersom. Jammer dat sommigen zich daar niet bij neer kunnen leggen en vinden dat hun mening de enige echte is.
Jaymza
Prulletje
04-01-2009 om 19:25
Hangt af van situatie
Of ik wel of niet over prijzen, geld en rijkdom praat hangt ontzettend af van de situatie en met wie ik spreek. Zowel hier op het forum als IRL. Ik zal nooit mensen voor het hoofd willen stoten die niet veel geld hebben. Dus zal ik vriendin 1 niet vertellen hoeveel mijn nieuwe tafel kost en vriendin 2 niet. Als ze het al willen weten, uit mezelf vertel ik het helemaal niet.
Een uitzondering maak ik voor tweedehands koopjes. We kopen graag in tweedehands winkels. En we vinden ook nog wel eens leuke spullen bij de vuilcontainer. En dat vind ik leuk om te vertellen. Dus dat die leuke bijna vrijwel nieuwe merkschoenen me maar vijf euro hebben gekost mag (moet!) iedereen weten En dan weet ik dat bepaalde vriendinnen me echt voor gek verklaren. Die geven liever twintig keer meer uit voor nieuwe. Ik niet. Ik heb het wel maar heb het er niet voor over.
Prulletje
kaaskopje
04-01-2009 om 19:57
Zus
Ik heb er echt even over nagedacht of het jaloersigheid van mijn kant kan zijn als ik me verbaas over de hoge bedragen die 'rijkeren' voor iets neertellen. Ik meen dat dat niet het geval is. Ik denk dat als ik eenmaal losgelaten heb dat ik op de centen moet letten ik echt wel duurdere spullen ga kopen. Inderdaad omdat ik het uit kán geven. Maar ik hoop dat ik toch in het oog blijf houden dat ik iets koop vanwege de functionaliteit in combinatie met mijn smaak en niet omdat het mijn status verhoogt. Daar hou ik namelijk niet van.
kaaskopje
04-01-2009 om 20:00
Fladderbeestje
Ik ben ook maar een mens dus ik maak me echt wel eens schuldig aan gedrag dat ik liever niet vertoon
Asa Torell
04-01-2009 om 20:17
Kiki
Wat vreselijk allemaal, zulke reacties! Ik moet zeggen dat het mij echt verbaast, ook uit andere reacties in deze draad, hoe algemeen dat gemiep kennelijk is. Ik merk er in mijn omgeving eigenlijk nooit wat van dat men zich bezig houdt met hoe veel of hoe weinig anderen hebben maar misschien is mijn kennissenkring gewoon te homogeen.
kaaskopje
04-01-2009 om 20:23
Ellen
Het grappige is dat ik bij dit onderwerp nog niet een keer aan Afrikaanse kindertjes heb gedacht. Ik word er namelijk ook wel eens moe van dat geld hebben of krijgen automatisch impliceert dat je dan ook flink over de brug komt bij goede doelen. Als je samen met anderen zit te fantaseren over het winnen van een miljoen zit er bijna altijd bij 'en natuurlijk geef ik flink aan een goed doel'. Ik heb die neiging ook. Het is nu eenmaal wel zo correct om te schenken voor je van je (nieuwe) rijkdom mag genieten. Ergens ben ik het daar wel mee eens. Als je veel hebt kun je best wat missen. Maar niet onder druk van 'wat hoort'.
Even zo (die van het zwembad)
04-01-2009 om 20:23
Kaaskopje
Kaaskopje, je neemt nog steeds van alles aan. Mijn inziens zeg je dat mensen die geld neer kunnen tellen voor dingen dat niet alleen doen omdat het hun status verhoogd ("Maar ik hoop dat ik toch in het oog blijf houden dat ik iets koop vanwege de functionaliteit in combinatie met mijn smaak en niet omdat het mijn status verhoogt. Daar hou ik namelijk niet van.")
Simpel zat; wij hebben een zwembad omdat we daar onwijs veel lol van hebben; we hebben huishoudelijke hulp omdat we genieten van de extra uurtjes die we hebben met het gezin; we rijden allebei een Volvo omdat we graag een superveilige auto onder de kont willen hebben; we hebben een teakhouten tuinset omdat we dat mooi vinden én het duurzaam is; we hebben geen IKEA meubels omdat we graag lekker willen zitten; we gaan op wintersport omdat we dat geweldig vinden; met name manlief shopt merkkleding omdat dat toch vaak wel echt mooier is en blijft. Maar nimmer en nooit om statusredenen. Trouwens we kamperen in een tent, gaan naar een niet al te dure kapper, kopen lekkere huismerkartikelen (wel bij AH), etc. Njente status dus.
Wij zullen vast wel bovenmodaal verdienen (trouwens, ik heb geen idee wat nu echt modaal is). En refererend naar een ander draadje dat deze week liep: manlief en ik doen veel met onze kinderen, onze carriere is ondergeschikt aan ons gezin, we hebben maximaal twee keer per maand een oppas voor 's avonds, manlief koopt mij niet om met een weekendje weg of een sieraad, etc. Oh ja, ik ben hem ook niet om zijn salaris getrouwd (hij had toen nog stufi...)
Even zo (die van het zwembad)
04-01-2009 om 20:26
Foutje
Ik schreef:
Mijn inziens zeg je dat mensen die geld neer kunnen tellen voor dingen dat niet alleen doen omdat het hun status verhoogd
Ik bedoelde (vanzelfsprekend):
Mijn inziens zeg je dat mensen die geld neer kunnen tellen voor dingen dat alleen doen omdat het hun status verhoogd
andere even zo
04-01-2009 om 20:36
Status?
uiteraard zijn er mensen die vooral willen laten zien hoe goed ze het hebben en dus statussymbolen hebben. Maar ik denk ook dat een statussymbool voor iedereen anders is. Alhoewel, misschien dat een Mercedes voor iedereen wel een soort statussymbool is?
Wij zouden overigens dolgraag in een huis (liefst vrijstaand) ergens in het bos wonen. Niet om de status, maar omdat wij van de natuur, rust en bomen houden. Helaas ligt het iets boven budget .
Vorig jaar zijn wij 3x op vakantie geweest. Op wintersport in Zwitserland, toen ruim 4 weken naar USA en Canada (buiten de schoolvakantie) en vervolgens nog 3 weken op zomervakantie. In de herfstvakantie ben ik met dochter 2 dagen naar Duitsland geweest. Het commentaar op deze vakanties was niet van de lucht. Vooral omdat het ook nog een keer buiten de schoolvakantie was. De aanleiding (een chronische voortschrijdende ziekte van mijn echtgenoot waardoor de verwachting was dat zomer 2008 onze laatste "normale" vakantie zou zijn)is bij de meeste mensen niet bekend en dus heerst er een hoop afgunst. Ik denk alleen niet dat iemand met ons wil ruilen...
Even zo
04-01-2009 om 20:40
Thanx, pelle
Ik weet precies wat modaal is. Wist nooit of het bruto/netto was (bruto dus).
Maar... als ik het goed lees, dan is het maar een geprikt inkomen. Als je het zou berekenen dan zou je op een hele andere modus komen?
Maar wat ik nog steeds niet begrijp, is het modale inkomen per persoon? En wat is nu het modale gezinsinkomen? (Ik ga me diep schamen als die 30.000 euro nog wat het bruto modale gezinsinkomen is)
Ik neem aan dat bijna iedereen van 18 plus mee wordt gerekend? Ik twijfel over studenten, maar bejaarden, bijstandsgerechtigden, kapsters van net 16 vast wel.
Zus
04-01-2009 om 20:45
Kaaskopje
Je koopt spullen omdat het nodig is, mooi is en plezier geeft. Er zullen zeker mensen zijn die spullen kopen omdat het statusverhogend is, maar heb het idee dat dat vooral mensen zijn die juist minder rijk zijn.
Als ik iets koop, kijk ik of ik het nodig heb, of het mooi is, praktisch etc en dan of ik het mij kan veroorloven (heel vaak niet, haha). Als je geld zat hebt, dan hoef je die laatste afweging niet te maken. Heeft niks met status te maken. Of zouden er werkelijk mensen zijn die daarbij nadenken wat anderen ervan vinden?
Marith
04-01-2009 om 20:46
Kaaskopje
Hier is het in mijn ogen "te weinig" geven aan goede doelen bij tijd en wijle iets wat mij een schuldgevoel bezorgt. Maar als ik over die schuldgevoelens begin tegen echtgenoot wordt dat per direct door hem weggewimpeld. In zijn optiek gaat de helft van zijn inkomen naar de staat. Daar van gaat een deel naar ontwikkelingssamenwerking en dus dragen we volgens hem ons steentje al bij. Tja, ik ben er nog steeds niet uit wat ik daar van moet vinden.
Triple
04-01-2009 om 21:01
Modaal gezinsinkomen
Vind ik toch wel schokkend als 30.000 euro bruto het modale gezinsinkomen is, want dan krijg ik met 3 dagen werken in mijn eentje al meer...
Triple
04-01-2009 om 21:30
Vrouwending?
In Nederland wordt al niet zo makkelijk over het eigen inkomen gepraat en door vrouwen al helemaal niet. Dat is volgens mij ook een van de redenen dat vrouwen aanzienlijk minder verdienen dan mannelijke collega's in dezelfde functie. Als je dat weet ga je natuurlijk wel verhaal halen bij je baas!
Meer openheid lijkt me een goede zaak. Misschien leren we dan vanzelf om daar wat meer ontspannen mee om te gaan.
wil40
04-01-2009 om 22:15
Doe maar gewoon
dan doe je al gek genoeg. Dat is toch typisch Nederlands? O, als ik geld zat zou hebben dan kocht ik zeker weten dat vreselijk dure bankstel. Een schitterend dure tuinset ( terwijl je in Ned. toch amper buiten kan zitten, foei!)
We zouden een heerlijk grote dure auto hebben en gingen 5x per jaar op vakantie. Eigenlijk willen we dat toch allemaal? Althans, ik wilde een oudejaarslot maar ze waren al uitverkocht.
En te koop lopen met je bezit of er over opscheppen is iets heel anders als gewoon geld genoeg hebben en er naar leven. Nee, geld maakt niet gelukkig. Maar weinig geld hebben ook niet. Daar word je nl. ook niet vrolijk van. Ik ken beide kanten. Ben niet stinkend rijk geweest, maar er was geld genoeg zal ik maar zeggen. En ik ken de kant van iedere cent 3x omdraaien. Bij beide situaties hebben mensen een oordeel en denken ze een mening te mogen hebben hoe je met je geld moet omgaan. Misschien is "gewoon modaal" wel het makkelijkst.
Ik vind het dus ook gneuzel. Ik kan niet bij een ander in de portomonnee kijken, heb alleen met die van mijzelf te maken. Wat een ander doet en waar ze het geld aan uitgeven mogen ze allemaal zelf beslissen.
Tirza G.
04-01-2009 om 23:15
Mercedes
Je moet maar zo denken: iedereen rijdt er in. Van de directeur van Philips tot aan de koning van het woonwagenkamp.
En sommige forummers dus ook en als je het nou nog eens over vooroordelen wilt hebben, dan moet je eens aan mensen vertellen dat je Mercedes rijdt. Óf hun koppen bekijken als je er in eentje stapt. Mijn antwoord op Kaaskopje's vragen is dan ook
1. Ja.
2. Ja.
Tirza
Onyx
04-01-2009 om 23:18
Calvinistisch gemoraliseer...
Inderdaad, wat een Calvinistisch geneuzel... Al zóu ik mijn centjes, al dan niet zuur verdiend, aan iets uitgeven ter verhoging van mijn status, wat dan nog?! Nog steeds mijn beslissing over hoe ik mijn geld uitgeef en waarom ik er vervolgens lol aan beleef. Of vergis ik me nou heel erg?
Erg veel ordinaire kinnesinne in dit draadje, oftewel calvinistisch gemoraliseer over geld en uiterlijkheden.
Onyx
kaaskopje
05-01-2009 om 00:07
Even zo van het zwembad
Nee, ik neem niet van alles aan. Ik ben alleen blijkbaar een kunstenaar in het onduidelijk overbrengen. Mijn opmerking over status is geen absoluut niet bedoeld als kritiek op wie dan ook uit dit draadje. Het is een algemene opmerking over dat mócht ik ooit miljoenen winnen in een loterij (je mag dromen toch) ik hoop dat ik 'bij mezelf blijf' en dus niet voor status zal gaan, omdat ik daar dus niet van hou.
Jesse_1
05-01-2009 om 00:17
Modaal inkomen schokkend?
Ik vind het schokkend als je je eigenlijk niet kan voorstellen dat dat het modale inkomen is.
Jesse
Kaaskopje
05-01-2009 om 00:26
Modaal
Jeetje, wij zijn dus ongeveer modaal. Ik ben er blij mee na alle ellende.
tonny
05-01-2009 om 00:29
Pronken met rijkdom?
wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee?
Dat het hier in Nederland anders toegaat op financieel gebied dan in de Verenigde Staten??
tonny
Marmar
05-01-2009 om 01:39
Geld moet rollen.
Tja, ik vind eigenlijk dat wie het breed heeft het ook maar breed moet laten hangen. Zeker nu. Geld wat in beweging is, is een stuk beter voor de economie dan geld wat in een oude sok wordt bewaard. Dus als een bank 10.000 euries kost, en iemand wil 'm hebben en kan dat betalen: mooi. Dat is dan heel wat werkgelegenheid. Dus graag allemaal een nieuwe auto kopen komend jaar, dan blijven de fabrieken open en worden er minder mensen ontslagen. Of koop een ander huis ofzo. Als je het geld hebt, waarom zou je dat dan laten?
Of ik dan zelf dat nieuwe iets mooi vind of 'de moeite waard'- dat doet er niet zo toe. Ik zeg het wel, desgevraagd, maar dat doe ik ook over een nieuwe aanschaf uit de kringloop.
Alleen heb ik 1 uitzondering: mijn eigen vriend. Toen hij een poosje geleden begon over zijn plan een nieuwe 'status mobiel' aan te schaffen ipv zijn huidige auto, net 2 jaar oude...., en mijn mening vroeg... Tja, toen heb ik hem wel gevraagd waarom dat nou nodig was. Uiteindelijk wist hij het: 'Is zo mooi en gewoon voor de 'heb'.' Ach, ik gun hem wel een fanta hoor, als-ie daar nou gelukkig van wordt. Maar begrijpen doe ik het niet. Ik heb nu eenmaal niet veel op met auto's. En 't is zijn geld, daar ga ik niet over.
Overigens weet ik niet wat hij 'verdient'. Ik denk dat hij datzelf ook niet precies weet (zelfstandige). We hebben dan ook een lat-relatie. Voor mij is het al goed dat-ie z'n eigen broek omhoog houdt. En die van mij en de kinderen ook een beetje.
Bastet
05-01-2009 om 07:31
Even zo
Hou je goed vast:Ja,modaal,dat is in veel gezinnen het jaarinkomen.
Groetjes,Bastet
EsmeePF
05-01-2009 om 09:22
Statusverhogend
Ik zie hier verschillende keren 'statusverhogend' voorbijkomen. Maar wat is dan statusverhogend? Wanneer is iets statusverhogend?
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat ik iemand "beter" zou achten, of onder de indruk van iemand zou zijn omdat die persoon toevallig een hele grote, hele dure auto (of bank, of huis, of wat dan ook) heeft. Net zoals ik niet minder van iemand denk als hij/zij dat niet heeft, of in een kleiner huis woont, kleinere auto rijdt of minder inkomen heeft dan wij hebben.
Vic
05-01-2009 om 09:22
Niet weten
Ik vind het eigenlijk nogal ergerlijk als mensen zeggen niet te weten wat een modaal inkomen is. Lees je geen kranten dan? Van iemand met zo'n (hoog) inkomen zou je toch een klein stukje algemene ontwikkeling mogen verwachten, tenzij je profvoetballer of volkszanger bent.
branca2
05-01-2009 om 09:27
Wij
hebben niet veel geld door het dexia debacle en we hebben geen mooie spullen al onze meubels komen van de kring loop,vakantie doen we zo goedkoop mogelijk onze oude bus tent mee en rijden maar,kleren alleen mijn kids lopen er netjes bij en hebben merk kleding (met dank aan oma)dat van mij is vaak van de kringloop ,kapper ach kan volgende maand ook wel,auto's ik heb er een van 30 jar oud en mijn man rijd in de oude bus,Hobby's ja die zijn belangrijk voor ons! man en oudste hebben een crosmotor we hebben een quad en we hebben een 4x4 auto waar we een hoop lol mee hebben. We leven gelukkig en missen niet echt het dure vakantie's en wintersport en uit eten enzo.we leven goed en zijn gelukkig als mensen onze spullen zien denken ze dat we veel geld hebben maar het is meer een kwestie van andere dingen belangrijk vinden
Prulletje
05-01-2009 om 09:51
Vic
Nou nou, rustig aan. Ja, ik ben redelijk hoog opgeleid. Ja, ik heb een goede baan. Ja, ik lees kranten en volg het nieuws. En nee, ik heb geen idee wat een modaal inkomen is. Sterker nog, ik weet niet eens wat mijn/ons inkomen precies is. Als ik dat ergens voor moet weten moet ik het opzoeken of uitrekenen. Ik ben nu eenmaal niet geinteresseerd in geld en economie. Ik heb er een blinde vlek voor. Ik weet wat er netto op de rekeningen komt per maand, en dat is voor mij belangrijk. Hoeveel dat bruto is, hoeveel het per jaar is en hoeveel het is vergeleken met modaal? Ehh, sorry. Geen idee. Ik weet dat ik vriendinnen heb met veel minder en ik weet dat ik vriendinnen heb met veel meer. Maar daar houdt mijn kennis van de micro-economie wel op.
Prulletje