Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 13:42

Te koop lopen met je bezit, mening, enz.

In het draadje over het zwembad vraagt Liora waarom even zo anoniem reageert, waarop een andere even zo als reactie geeft dat het in Nederland not done is om te pronken met je rijkdom (vrij weergegeven).
1. Is dat echt nog steeds zo?
2. Het feit dat je liever niets over je bezit zegt zegt meer over degenen die kritiek leveren dan over het feit dat je rijk bent.
Ik heb sowieso wat moeite met plotselinge 'even zo' reacties. We zijn hier al min of meer anoniem, waarom mag niemand weten wat voor mening je over bepaalde onderwerpen hebt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

04-01-2009 om 14:06

Ok zonder nick dan, maar val niet allemaal over me heen aub.

Ik herken het absoluut. Ik zou ook niet a plein public gaan verkondigen dat ik een zwembad in de tuin heb (heb ik niet) Ik reageer ook niet in boodschappendraadjes en niet in bezuinigingsdraadjes. Ik zie mijn meerwaarde niet voor dit soort discussies. Ik zie het dan eerder als iemand de ogen uitsteken.

Een jaar geleden is mijn salaris op TV genoemd. Ik was er niet zo blij mee, maar vrienden en vooral familie hadden het daar heel erg moeilijk mee. Ik had hetzelfde met klanten, waarom moet ik hiervoor zoveel betalen. Hoeveel blijft er aan jouw strijkstok hangen.
Het was heel erg ongemakkelijk. Snerende opmerkingen over onze twee dikke auto's voor de deur. Dat ze beide tweedehands zijn en mijn auto ook voor het bedrijf gebruikt wordt zeggen ze er niet bij.
Denigrerende opmerkingen naar mijn man toe, ach jij kan wel stoppen met werken met zo'n vrouw of 'Tsja sommige van ons werken voor het geld andere voor de lol'

Een keer commentaar over de prijs van mijn winterjas gehad. Ik had de prijs niet gezegd, iemand had het zien hangen geloof ik. Er wordt gekeken naar de kleertjes van mijn zoontje. Zijn de van de HEMA ben ik gierig, zijn ze van Noppies besteed ik achterlijk veel geld aan kinderkleertjes. Hij draagt een mix overigens ( zie je nou ben ik me toch weer aan het verantwoorden )

Continu bij mijn oom moeten horen hoe slecht hij er financieel voorstaat. Wat moet ik doen, een donatie geven? Ik kan het niet helpen dat hij alleen ww heeft.

Ik durf in gezelschap bijna niet mijn mening te geven over politieke bezuinigingsplannen en bijna niet te zeggen wat ik stem. (let op, ik zeg bijna, ik laat me niet de mond snoeren) Ik vermijd de onderwerpen daarom zo veel mogelijk.

Nou ben ik ook nog eens de dochter van een rijke vader, dus volgens mijn oom heb ik ook nog eens alles mee. Goh wat genoot hij van de bezuinigingsplannen van de overheid in mijn branche. Nou zou ik het nog lastig gaan krijgen. Toen ik vervolgens andere plannen had en dus niet failliet zou gaan in 2010 zou ik zweren, al zal hij het nooit toegeven, dat hij teleurgesteld was.
Ik ben best wel op hem gesteld hoor, maar we moeten het gewoon niet over geld gaan hebben en dan met name mijn geld.

Ik ga zo respectloos mogelijk om met andere mensen en heb het nooit over geld. Maar het is gewoon niet genoeg, alleen al het feit dat je het hebt, maakt dat sommige mensen op je faillissement aan het wachten zijn
En ook weer, als ik dit stukje teruglees van mezelf twijfel ik of ik het niet toch onder een Nick moet doen.
Dus ik heb er zelf ook last van dat je niet met je bezit te koop moet lopen.

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 14:12

Nog even voor de duidelijkheid

Ik was niet degene die mijn salaris op tv noemde.

Het irritante was nog dat het de omzet was en dat mensen toen gelijk aannamen dat dat mijn salaris was.

liora

liora

04-01-2009 om 14:13

Kiki

Hoi Kiki,

Het probleem is dan lijkt me, dat je met veel mensen omgaat die veel minder geld hebben. En dat is altijd moeilijk, ook als het andersom is.

Ik heb veel vrienden en familie met ontzettend veel geld, sommigen hoeven niet eens te werken..., en ik gun ze dat wel. Waar ik me wel aan erger is als ze er niet open over zijn. Dus bijvoorbeeld iemand die een huis van zijn ouders heeft gekregen en er geen kosten voor maakt anders dan de VVE bijdrage, en dan over zijn baan zegt: 'ja het kost wel wat om in zo'n huis te wonen', maar dan ergert de oneerlijkheid me.

Verder gun ik iedereen zijn of haar geld.

Wat betreft meeschrijven in draadjes over geld: tja, over bezuinigen zal je niet veel te schrijven hebben, dat snap ik. Maar vaak is er een draadje waarin iedereen gaat zeggen wat ze ergens aan uitgeeft. En dan zou ik het evenwichtig vinden als jij bijvoorbeeld zou schrijven dat je 400 euro per week aan boodschappen uitgeeft. Of zo, dat vind ik goed. Het wordt altijd zo opbieden wie het met nog minder kan.

Liora

Antwoorden

1. ja. Overigens vind ik pronken totaal wat anders dan in een interessante draad met voorbeelden komen zoals hier het geval is.
2. tja wat is rijk, is ook nogal relatief. Ik kan mij nog wel wat draadjes herinneren waarin mensen die wat hadden (een bmw 7 serie, een huis van 4 ton en meer, dure kinderwinterjas etc) negatief neergezet werden. Ik meen mij zelfs te herinneren dat jij, Kaaskopje, ook wel eens zo uitgesproken over andermans bezit of visie daarop negatief hebt zitten pruttelen.

Ik moet even denken aan een draadje ooit van mij, toen was ik benieuwd naar de eventuele kosten van een 2e kind. Er waren 3 soorten reacties: 1. wat zeur je nou jij hebt geld zat. 2. belachelijk dat je op die manier een keuze laat afhangen (was helemaal niet zo, dat werd er van gemaakt) 3. komt wel goed, lekker mijmeren over die baby heerlijk.

Daarin laten de posters mi meer dan de vraagsteller zien hoe ze in elkaar zitten.

Dus ach, een hele draad hieraan besteden lijkt mij niet zo zinvol, kijk even in het archief en je vindt van allerlei draadjes.

Trouwens echt pronken

mag van mij best, als dat heel oprecht gaat, iemand die oprecht blij ergens mee is, dan wil ik best komen kijken om de nieuwe keuken te bewonderen of de nieuwe auto, dat vind ik ook zelf erg leuk.

Maar ik ken ook iemand die regelmatig bedragen moet noemen over het dan geldende inkomen, mag van mij best maar als het bijna bij elk gesprek genoemd wordt, ik vraag er niet naar, vraag ik mij af waarom ze dat doet. Ik reageer er altijd positief op, 'nou fijn toch', maar eigenlijk wil ik zeggen 'waarom moet ik het exacte bedrag eigenlijk weten ??'. En ik ben dus totaal niet jaloers, ik vind de bedragen ook niet bijzonder hoog, maar ik wil dus ook niet jaloers overkomen dus reageer ik telkens maar positief. Vind het eigenlijk genant.

En ik heb ook wel een paar keer een bedrag moeten raden (ander persoon), 'raad eens hoe duur dit horloge is'. Waarom doen mensen dat ?

Katrien

Katrien

04-01-2009 om 14:36

Tja

Ik heb nog nooit een andere nick gebruikt en heb al ooit eens in een topic het salaris van mijzelf en dat van mijn echtgenoot opgeschreven. Dat was, als ik me goed vergis, in een topic over vaste lasten. Buiten een aantal verwonderde reacties, heb ik niet echt negatieve reacties gekregen.

Verder heb ik ooit wel eens in een "wat geef je uit aan eten enz" draadje geschreven wat wij gemiddeld in een week uitgeven en de reacties waren toen toch wel dat het nogal veel is en "is dat wel nodig" en "ik zou het niet kunnen zoveel geld uitgeven" en "ik zou dat sparen" enz.

In het dagelijkse leven ben ik gewoon eerlijk over het feit dat echtgenoot meer dan modaal verdient. Trouwens, als men hoort wat hij doet als job, is de reactie altijd "Amaai, hij zal dan wel goed verdienen".

Ja, ik krijg ook wel negatieve reacties. In discussies over bezuinigen, sociale zekerheid, uitkeringen, ed wordt mij vaak voor de voeten gegooid dat het voor mij makkelijk praten is want .... en ik word gelijk bijna gediskwalificeerd van de discussie. Een meer dan modaal inkomen betekent nochtans niet dat je dus geen tips meer kan geven om te bezuinigen. Een meer dan modaal inkomen beschermt je ook niet automatisch tegen allerlei tegenslag, zeker niet als dat inkomen geen vast inkomen is, als echtgenoot geen opdrachten binnenhaalt, ziek wordt of om wat voor reden dan ook niet kan werken, is ons inkomen nul. Dat wordt nogal eens vergeten.

Ook hier de "je bent gierig" reacties als ik zeg dat we veel in de kringloopwinkel kopen of zelfs de reactie dat ik daar niet mag kopen, want dat is voor arme mensen. En omgekeerd de "je bent een opschepper" reactie als echtgenoot zegt welke auto hij besteld heeft.

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het wel leuk en gemakkelijk dat echtgenoot goed verdient (mijn inkomen is heel wat minder), dat wij ons meestal geen geldzorgen moeten maken, dat wij huishoudtoestellen die stuk gaan kunnen vervangen zonder dat dit een groot gat in de spaarrekening slaat. Dat ik mijn serviescollectie regelmatig kan aanvullen met nieuwe vondsten.

Anderzijds proberen we toch om onze dochter het goede voorbeeld te geven door niet altijd alles te kopen wat we willen, ook al kan het. Door haar te tonen dat geld niet zomaar komt aanwaaien, maar dat daar voor gewerkt moet worden. Door samen met haar speelgoed en kleren en schoenen, enz te sorteren en alles wat te klein is of waar ze toch niet meer mee speelt, naar de kringloopwinkel te brengen. Door op zoek te gaan naar tweedehandsspullen als we iets nodig hebben.

Echtgenoot en ik hebben het ook niet altijd zo gemakkelijk gehad. De eerste jaren samen waren krap. Kleine studio, klein loon, vaak nog een stukje maand over op het einde van het loon. Soms op het einde van de maand kleingeld bijeenzoeken om brood te kunnen kopen. Of creatief zijn met kliekjes. Een paar keer zonder warm water gezeten omdat we de rekening niet konden betalen, enz.

Katrien

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 14:51

Manda rijn

Ik zeg ook niet dat je niet mag pruttelen zoals jij het noemt. Ik kan me echt afvragen of een kind iets heeft aan een jas van 200 euro. Ik noem maar een voorbeeld. Maar waarom heimelijk over dit soort zaken discussiëren? Kiki heeft nu een openhartige reactie geschreven. Het zal mijn gebrek aan kennis zijn, maar ik weet nog steeds niet wie Kiki is en ik heb er ook geen oordeel over. Ik verwonder mij wel eens over luxe. Ik kan me soms oprecht afvragen wat de meerwaarde is van bijvoorbeeld een eethoek van 10.000 euro boven een eethoek van 2000 euro. Koop je zoiets omdat je dat er nu eenmaal voor uit kunt geven, of omdat je het werkelijk beter vindt dan de eethoek van 2000 euro? Maar dan nog vind ik het niet aan mij om het regelrecht te veroordelen. Ik weet bijna zeker dat ik met volle teugen zou genieten van meer rijkdom. Ik kan me wel voorstellen dat 'men' het gevoel heeft dat je er niet over op moet scheppen. Opscheppen is dan ook een negatief iets. Gewoon eerlijk zijn niet.

Kaaskopje

het is relatief, luxe is relatief. Jij koopt een waterkokertheezetapparaat, of hoe het ding ook mag heten. Voor dat bedrag had ene ander (en dat weet jij) een week goed van eten.

Dat iemand een kinderjas van E 200 koopt, dat kind heeft er wat aan en zijn moeder is er ook blij mee. Het had ook een jas van E 50 kunnen zijn maar ach zo is dat net zo met die waterkoker van jouw.

Katrien

Katrien

04-01-2009 om 14:58

Kaaskopje

"Ik kan me soms oprecht afvragen wat de meerwaarde is van bijvoorbeeld een eethoek van 10.000 euro boven een eethoek van 2000 euro."

Moet dat een meerwaarde hebben? Is het niet voldoende dat iemand die ene dure eethoek gewoon mooier vindt, niet voldoende? Maakt het uit of iemand die koopt omdat ze nu eenmaal dat geld kunnen uitgeven of omdat die ook echt beter is?

Net zoals met die dure kinderjas. Moet het kind 'iets' hebben aan die dure jas? Moet er een reden zijn om een duurdere jas te kopen of is "ik wil die jas" voldoende?

Katrien

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 15:15

Meerwaarde

Ik geef met mijn voorbeelden eigenlijk alleen maar aan dat ik me soms kan verbazen over de uitgaven van 'rijkeren'. Maar die verbazing komt natuurlijk ook voort uit mijn eigen mogelijkheden. Ik vind een tafel van 1000 euro goed. Ik vind dat al een dure tafel om eerlijk te zijn. Wij hebben destijds een eethoek van rond de 900 gulden gekocht en dat vond ik al een klap geld. Ik hoop ergens dat ik een tafel van 1000 euro nog steeds goed vind als ik opeens zou bulken van het geld.
Maar ik heb dit draadje niet zozeer in het leven geroepen om over rijkdom en bijbehorende uitgaven te praten, maar over het verborgen houden ervan op dit forum. Jan Modaal kan alles op tafel gooien, maar daarboven heeft blijkbaar het gevoel gekregen dat dat niet kan en over daaronder wordt soms ook in twijfel getrokken wat je motieven zijn of waarom je handelt zoals bij je geld of achtergrond past.

Even zo....

Even zo....

04-01-2009 om 15:16

Kaaskopje

In het draadje hierboven heb ik uitgelegd waarom als "Even zo...".

Grappig, dat je direct al de conclusie trekt dat een zwembad = rijk. Ik ken iemand die heeft zelfstandig een zwembad gebouwd voor 3000 euro.

Katrien

Katrien

04-01-2009 om 15:24

Kaaskopje

"Maar ik heb dit draadje niet zozeer in het leven geroepen om over rijkdom en bijbehorende uitgaven te praten, maar over het verborgen houden ervan op dit forum."

Maar kijk naar wat je zelf schrijft. Je vraagt naar de meerwaarde van een duurdere eethoek. Je vraagt wat een kind heeft aan een duurdere jas. Je hoopt dat je, als je bulkt van het geld, nog steeds die tafel van 1000 euro goed zou vinden.

Het zijn dat soort reacties die maken dat men liever niet vertelt over die dure eethoek of die dure kinderjas. Je geeft de indruk dat je het verkeerd vindt om te genieten van het geld dat je hebt en dus wat meer uit te geven aan een jas, eethoek of wat dan ook, gewoon omdat het kan, niet omwille van meerwaarde of één of andere goed genoege reden. Maar gewoon zomaar. Misschien denk je dat niet bewust, maar dat is in ieder geval de indruk die ik krijg.

Katrien

Even zo

iemand die 3000 euro over heeft om zelf een zwembad te bouwen is rijk.

A. heeft die persoon eigen grond om dat zwembad erin te maken
B. de tijd (mogelijkheden) om dat project uit te voeren
C. een zwembad is een luxe product

Ik denk dat iedereen die in de wereld elke dag 3x goed kan eten en zijn kinderen veilig, gezond en in een positieve omgeving kan laten opgroeien rijk is. Als je dat hebt maakt het niet zoveel uit of die jas nu E 200 of E 2 kost.

Vic

Vic

04-01-2009 om 15:29

Kaaskopje (geheel o.t.)

Hoe komt het dat de hoofdletter uit je naam is verdwenen?

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 15:29

Heb ik bij zwembad

de conclusie 'rijk' getrokken? Ongemerkt heb ik die link blijkbaar gelegd en dat is inderdaad niet persé nodig. Bij ons in de straat heeft iemand ook een megabad en ik kan me niet voorstellen dat die mensen erg rijk zijn. Misschien hebben ze het goed, maar rijk?? Ze hadden het er blijkbaar voor over.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2009 om 15:30

Gedonder heb je toch wel

Wat je ook doet, gedonder over geld heb je toch wel. Dat is zo ongeveer inherent aan geld.

Toen ik nog arm was, had ik wel eens last van commentaar van anderen:"doe niet zo knieperig, ga nou mee naar dat restaurant, geen zorgen maken, gewoon dóen".
Anderzijds zullen mensen zich ook wel eens geërgerd hebben als ik klaagde dat ik ergens geen geld voor had.

Nu we vrij goed in de centen zitten (niet overdreven, maar boven modaal) krijg je weer andere issues. Soms kan een goedbedoeld gebaar naar een ander die het minder heeft verkeerd overkomen. En wie weet zit iemand zich wel te verbijten als ik enthousiast de nieuwe keuken laat zien.

We geven veel geld uit aan boodschappen (we houden van lekker en kwalitatief goed eten) en een ander zal dat onzin vinden.
Anderzijds kan ik me verbazen over uitgaven van andere mensen die ík dan weer onbelangrijk of verspillend vind.
Hoe je situatie qua geld ook is, gedonder heb je toch wel. Onze situatie geen uitschieter naar boven of beneden, dus ik voel geen noodzaak anoniem te schrijven. Ik kan me best voorstellen dat anderen dat wel voelen.

Groet, Ellen

Sancy

Sancy

04-01-2009 om 15:30

Ik ben verschrikkelijk rijk

en iedereen mag dat weten. Sterker nog, ik schreeuw het van de daken en tetter het in de oren van iedereen die binnen gehoorsafstand is. en soms ook als ze níet binnen gehoorsafstand zijn.
Ik ben gezond en mijn man en kinderen zijn gezond. Ik ben gelukkig en mijn man en kinderen zijn gelukkig. Er zijn veel dierbare mensen in mijn leven en ik heb ze allemaal lief. en ik weet me gekoesterd door de mensen die mij dierbaar zijn.
Heb ik al gezegd dat ik verschrikkelijk rijk ben? Klopt niets van. Ik ben onvoorstelbaar rijk.

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 15:31

Ik weet niet, blijkbaar wordt ik gemakzuchtig Ik type mijn naam namelijk elke keer braaf in.

Even zo...

Even zo...

04-01-2009 om 15:35

Manda

"Ik denk dat iedereen die in de wereld elke dag 3x goed kan eten en zijn kinderen veilig, gezond en in een positieve omgeving kan laten opgroeien rijk is"

Dus iedereen op dit forum is rijk (helemaal mee eens) maar deze bijdrage voegt weinig toe aan deze discussie.

"een zwembad is een luxe product"

Wat niet?

"heeft die persoon eigen grond om dat zwembad erin te maken"

In het westen is dat misschien iets unieks, in andere delen van NL is het meer standaard dat je huis op eigen grond staat.

"de tijd (mogelijkheden) om dat project uit te voeren"

Tja, wat moet ik hier nou mee. Je kunt het laten aanleggen en kunt zelf wat laten doen. Iedereen heeft 24 uur per dag tijd. Gratis.

Minet

Minet

04-01-2009 om 15:35

K (ot)

kaaskopje, je kunt heel simpel jouw registratie zo wijzigen dat bij elke reakie automatisch Kaaskopje in de naamregel staat
Groetjes, Minet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2009 om 15:38

Asm en osm

Ik vind een teakhouten tuinset nou eenmaal mooier dan één van plastic.
Ik vind een origineel Gispen stoeltje mooier dan één van Leen Bakker.
Ik vind een verse zalmforel lekkerder dan Euroshopper vissticks.

En als je dat wél snapt, dan is die opmerking over meerwaarde een beetje vals.

Ik kan me best voorstellen dat iemand kiest voor een eethoek van 10.000 euro, als die mooier is dan een van 2000 euro en als diegene het kan betalen.
De opmerking "ik vraag me af wat daar de meerwaarde van is" impliceert dat "mooier" niet voldoende reden is.

Het zegt eigenlijk "onverantwoorde spilzucht, geef dat geld aan de arme kindertjes in Afrika, hebzuchtig kreng!". Snap ik wel hoor, dat heb ik ook als ik iemand in zo'n strijkijzerjacht zie rondvaren. Daar kan ik me namelijk de lol niet van indenken dus dan lijkt het al gauw spilzucht. Vals zijn doe je naar ASM, niet naar OSM.

Groet, Ellen

Even zo

"Wat niet? "

Een halve bruin en een pakje melk bijvoorbeeld, er zijn mensen die dit als avondeten hebben. Dan is dat geen luxe product.

"in andere delen van NL is het meer standaard dat je huis op eigen grond staat."
Dat is niet zo, de gemiddelde woonoppervlakte in NL is 80m2, het meerendeel heeft geen tuin waar een zwembad in past.

"Tja, wat moet ik hier nou mee. Je kunt het laten aanleggen en kunt zelf wat laten doen. Iedereen heeft 24 uur per dag tijd. Gratis. "
Dat is ook niet zo, het gros van de mensen werkt 8 uur per dag + reistijd, doet boodschappen en brengt de kinderen naar zwemles. Niet iedereen heeft 24 uur per dag de tijd om een zwembad te gaan bouwen.

Amen ellen

Wellicht kan ik me niet voorstellen dat iemand een kinderjas van 200 euro koopt, maar degene die dat doet, kan zich wellicht niet voorstellen waarom wij ons geld verdoen aan twee motoren. Wij hebben ook wel eens een pracht van een eethoek gezien voor meer dan 10.000 euro. We hebben er een paar minuten bij gekwijld en nadat we een andere eethoek gekocht hadden, zijn we bij die Heel Erg Mooie nog een keer gaan kijken. Hadden we op dat moment het geld ervoor (over) gehad, dan hadden we hem waarschijnlijk wel gekocht.
Maar wat zeggen dit soort voorbeelden? Weinig.

Ellen

Wat gek, niet elk gispenstoeltje is zo geniaal gemaakt. En sommige stoeltjes van Leenbakker zijn echt goed qua kwaliteit en esthetische verhoudingen.

Het ontwerp is doorslaggevend, hoe de ontwerper kosten en andere factoren heeft weten te combineren en tot een eindproduct is gekomen is iets anders dan 'imago' waar jij het bij Gispen over hebt.

Gut wat is dit!

Evenzo, meid! Geniet van je zwembad hahaha. Je hoeft niemand verantwoording af te leggen wat je doet met je eigen verdiende geld.
Het is nu eenmaal zo dat de 1 het beter heeft dan de ander, ik snap ook heel goed dat een zwembad in je tuin heel decadent klinkt maar eigenlijk geen reet voor stelt kwa kosten. Iedereen geeft het op zijn eigen manier uit. Lekker zo laten. Er zijn zat mensen die voor 3000 euro per jaar roken en daar hoor je niemand over

En sensie, je hebt helemaal gelijk hoor maar een beetje geld is wel erg prettig :-0)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2009 om 15:51

Manda, probeer even voorbij het voorbeeld te kijken

Manda, probeer even de essentie te begrijpen van wat ik zeg en je nou even niet in één voorbeeld vast te bijten. Er zullen ook vast wel eens rotte zalmforellen verkocht worden en dan is een euroshopper visstick ook véél lekkerder.

Ellen

aha je zit weer op je stok.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2009 om 16:12

Wat bedoel je?

Manda

Het ging niet om het voorbeeld uitspinnen, het ging om wat we ermee duidelijk willen maken. Of je het nu eethoek of zalm noemt.

Zus

Zus

04-01-2009 om 16:27

Jaloersig

Als je veel geld hebt, hoef je niet op de prijs te letten. Dan kun je kiezen tussen de eethoek van 1000 euro en van 20.000 euro zonder dat het bedrag een rol speelt in je keuze. Je hebt met geld meer vrijheid, keuzevrijheid. Dat is nou eenmaal zo. Kan best zijn dat je de eethoek van 1000 euro mooier vindt en dan koop je die gewoon. Ik krijg gauw het gevoel van mensen met weinig geld dat ze dat ook wel zouden willen en daarom dat voor zichzelf verantwoorden als 'spilzucht' van de ander die het wel gewoon kan kopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.