Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Tablet op visite


Sanne

Sanne

06-03-2017 om 23:45

Tango

Wat leuk zeg! Gelukkig hebben wij ook vrienden / familie waarbij het bij de kinderen wel dikke mik is. Dat is ook wel heel fijn inderdaad.

Hemf

Hemf

08-03-2017 om 19:04 Topicstarter

Klinkt gezellig

Hemf

Hemf

25-06-2017 om 18:09 Topicstarter

Vandaag

waren we weer bij mijn zus ivm verjaardag nichtje van 3. Mijn kinderen hebben mee geluncht, meegespeeld met de klei met kleine nichtjes en mochten toen van mij op hun schermpje terwijl de ouders buiten kletsten en de nichtjes met de poppen speelden. Komt mijn zus naar binnen en roept "jongens schermen uit en lekker spelen". Mijn opmerking "joh laat ze even, ze hebben even meegespeeld maar verder een hele andere belevingswereld" voldeed, maar ik merkte wel dat ze geïrriteerd was dat we niet gehoorzaamden. Ik vind het niet nodig mee te gaan in haar aversie. Verder hebben ze na 20 min uit zichzelf de schermen uitgezet en buiten gaan spelen. Zus was toen weer blij Maar goed, doe niet zo moeilijk denk ik dan.

Pug

Pug

25-06-2017 om 20:20

poeh

Schermen aan = lekker spelen

Hemf

Hemf

25-06-2017 om 20:55 Topicstarter

Haha

Aanbod speelgoed verhoogt het vermaak

Een gastvrouw kan zelf ook bijdragen door wat speelgoed in huis te hebben die geschikt is voor de leeftijd van oudere kinderen. Zelf schafte ik toedertijd een autoracebaan aan voor het oudere neefje. Onze kinderen vonden het leuk om daar naar te kijken en oudere neef leerde hen hoe ze moesten gas geven. Zij lol want hij lol. Dus een beetje omgekeerde wereld. Steekt een gastvrouw wat energie en aandacht in de oudste kinderen, dan liften de jongsten mee.

Als een gastvrouw alleen energie steekt in de volwassenen, krijgen de oudste kinderen het gevoel als babysitter te moeten fungeren. Volwassenen mogen zelf ook best een steentje bijdragen aan het vermaak van kinderen. Vragen hoe het op voetbal gaat of andere hobby's is een blijk van interesse tonen.

Volwassenen die klagen over het ongeïnteresseerde gedrag van een jonge puber, vergeten zelf ook vaak interesse voor die puber op te brengen.

Hemf

Hemf

26-06-2017 om 09:41 Topicstarter

amen

ik heb zelf ook nog bakken speelgoed bewust bewaard zodat de kleine nichtjes het leuk hebben als ze komen, verder verwen ik ze een beetje met lekkere dingen en wat lossere regels.
Bij zus is dat het tegenovergestelde, m'n kinderen moeten erg lang aan tafel zitten want dat vindt ze gezellig, dit doen ze netjes, maar soms vind ik het wel mooi geweest voor ze en mogen ze van mij (allicht pas als ieder klaar is met eten) alvast van tafel, wat ze irritant vindt. Ze spelen met hun kleine nichtjes, wat ze gewoon niet leuk vinden, want dat vindt tante zo gezellig. Daarna mogen ze van mij wat voor hun zelf doen. En daar wordt nu moeilijk over gedaan. Wat is nou het doel denk ik dan, het moet toch ook leuk voor mijn kinderen zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2017 om 09:55

Nee dus.....

Jij wil dat het leuk is voor jouw kinderen, maar daar is jouw zus echt niet zo mee bezig.
Die bekijkt het vanuit zichzelf en vanuit haar eigen kinderen.
Denk dat ze ook wel een beetje vergeten is hoe het is om puber te zijn en ze gewoon ziet als grotere exemplaren van haar eigen kinderen.
Aan jou om daar de middenweg in te vinden.

Hemf

Hemf

26-06-2017 om 12:32 Topicstarter

die middenweg

dacht ik dus gevonden te hebben met de huidige aanpak.
Ik heb nu zoiets van dat ze dan nog maar 1x per jaar mee hoeven als het haar verder niet uitmaakt wat mijn kinderen van de middag vinden (ze organiseert 3x pj zo'n familielunch, 2x verjaardag, 1x kerst). Ik vind het gezellig, dus ga ik gewoon lekker alleen. Als ze m'n kinderen wil zien komt ze maar 'n keer langs. In de praktijk zal dit dan 2x per jaar worden dat ze tante zien. Voor mij geen issue, ik zie mijn tantes en ooms ook maar 1x per jaar.

'Niet mee bezig'

Leg het haar eerst uit voor je resoluut de kinderen weg houdt. Geef je zus een kans te begrijpen dat de kinderen te veel in leeftijd verschillen en zij jou kinderen niets anders kan bieden dan klei. Klei is ook leuk maar geen lange bezigheid.
Je dochter had ook met kleurdraad vlechtjes in de haren van haar nichtjes kunnen draaien of zelfgemaakte tompoezen serveren, terwijl je zoon wel een spel op de tablet speelde. Moet je zus dat wel in huis halen.

Ik weet niet of je zus zo'n punt maakt van een tablet op zich. Ik denk eerder dat ze vind dat haar kinderen en jouw kinderen met elkaar dienen om te gaan als bloedverwanten en zo bouwen aan een band voor de toekomst.
Ze manipuleert en daar hebben je kinderen geen boodschap aan.

Ps kregen ze ook kinderbestek

Hemf

Hemf

26-06-2017 om 13:56 Topicstarter

Flanagan

Je hebt gelijk hoor, was beetje de boosheid Dat moet even zakken. Je laatste alinea slaat de spijker op zijn kop. En ook ik heb daar geen boodschap aan Dus ze gaan gewoon af en toe mee, met tablet

Half a twin

Half a twin

27-06-2017 om 11:06

nog even dan heb je een plausibel excuus

Huiswerk!
Wij hadden hier pas een saai feestje voor de kinderen, 80 plussers waren in de meerderheid, dan 8 volwassenen van mijn leeftijd en 5 kinderen die elkaar alleen op dat feestje zien (als het ieder jaar gevierd wordt) vorig jaar waren alleen mijn kinderen er. De jarige wil dan ook dat de kinderen samen iets doen, wat meestal op een hoop chagrijn uitdraait.
Dit jaar hadden mijn kinderen huiswerk mee, en zijn ze binnen aan tafel gaan zitten, tijdens de maaltijd waren ze wel buiten. Huiswerk blijkt in onze familie een heel goed excuus te zijn om je te onttrekken aan het verplicht sociaal doen met mensen die je nauwelijks kent.

Hemf

Hemf

27-06-2017 om 12:00 Topicstarter

"De jarige wil dan ook dat de kinderen samen iets doen"

Ik snap niet waarom mensen dat zo willen opleggen. It's my party en ik beslis ofzo. Bleh.

Totdat

Totdat de moeder zelf te maken krijgt met mopperende ouder wordende kinderen die aangeven geen zin te hebben om met kleintjes te spelen.

Alleen is er ook een andere kant.: Toen onze neefjes en nichtjes van brussen jarig waren, kwamen wij ( toen nog zonder kids ) gezellig op visite omdat die jarige joppen graag in de middelpunt van de belangstelling stonden.. Frappant dat diezelfde neefjes en nichtjes jaren later vergaten hoe fijn het voor onze kleine kinderen was als zij ook op hun verjaardag verschenen en niet riepen dat ze huiswerk hadden terwijl ze thuis voor de buis zaten.
Wegblijven is zodoende best koud.

Maar een gastvrouw mag best laten zien dat ze ook aan de jonge pubers heeft gedacht. Zoals jij ook met haar kinderen rekening houdt.

Half a twin

Half a twin

27-06-2017 om 13:50

wegblijven mag niet altijd.

Soms is meegaan verplicht. Ook als het saai is. De verjaardag van opa en oma waar dan als enige andere kinderen de kinderen van een neef van mijn man zijn (onderbouw basisschool). Ik heb pubers geen makkelijke combi maar het moet.
Het 25 jarig huwelijk van onze vrienden mochten ze overslaan. Onze vrienden hebben meiden van 21 en 19 en al hun neven en nichten zijn ook in die leeftijd of ouder. Dan hoeven mijn kinderen daar niet bij te zijn in een grote feestzaal waar ze dus alleen de feestvarkens kennen. Tijdens wederzijdse visites wordt (gedeeltelijke) aanwezigheid wel op prijs gesteld.
Het is hier altijd een afweging wel of niet mee, en dan wel of geen scherm mee voor vermaak.
De oudste 2 van other half hebben een baantje bij de studie zijn er niet altijd meer bij als jongere neefjes en nichtjes hun verjaardag vieren maar laten via app of telefoon wel altijd wat horen. Die grote pubers van 17 en 19 vrij laten nemen voor de verjaardag van een nichtje dat 8 wordt kan niet altijd. Zus is dan wel zo dat ze, als ze geen dienst hebben, wel mee moeten.

Hemf

Hemf

27-06-2017 om 14:13 Topicstarter

Flanagan

"Frappant dat diezelfde neefjes en nichtjes jaren later vergaten hoe fijn het voor onze kleine kinderen was als zij ook op hun verjaardag verschenen"

Dat houd ik mijn kinderen ook vaak voor, hoe leuk zij het vonden toen we nog grote kinderverjaardagen voor vrienden en paar familieleden vierden. Echter zus liet toen altijd wel vaak verstek gaan, wat ze helaas onthouden hebben Maar daarom moeten ze wel altijd mee naar de verjaardag van kleine nichtjes. Ik denk dat ik kerst maar skip voor ze. Daar wordt bij ons nooit veel waarde aan gehecht gelukkig, vaak is daar dan ook een lunch, en dat is nog saaier voor ze omdat ze dan nog langer aan de dis moeten.

Ali

Ali

27-06-2017 om 14:13

Vrienden

Bij ons gaat het heel anders. Sowieso doen we niet aan 'visite'. Als wij, mijn man en ik, afspreken met vrienden, zijn dat onze vrienden, niet die van de kinderen. Dat afspreken is meestal eten bij elkaar, of een drankje in het cafe. Daar zijn de kinderen niet bij. Alleen als het eten bij ons thuis is, dan eten de kinderen mee, als ze willen en geen andere plannen hebben. Na het eten verdwijnen ze ook weer.

Bij familie worden verjaardagen niet zo uitgebreid gevierd. Als het wel gevierd wordt, is het nooit een typische verjaardag met taart ofzo, meestal iets van een bbq. Kinderen mogen zelf weten of ze meewillen. Meestal willen ze dat wel, want de familie bestaat uit alle leeftijden, baby's, peuters, tieners, twintigers en dertigers, en is vaak gezellig. De dertigers komen ook regelmatig langswippen hier, of eten mee.
Niemand hoeft 'op te zitten', er wordt gevoetbald, spelletje gespeeld met alle leeftijden, etc. Als je een boek wil lezen, of op je telefoon wil, is dat prima.

Hemf

Hemf

27-06-2017 om 15:59 Topicstarter

Brandweervrouw

Qua afspreken met vrienden loopt dat bij ons idd ook zo. Klinkt super dat familie gebeuren! Hier klein familietje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.