Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Tablet op visite


Jaina

Jaina

17-01-2017 om 13:27

Stripboeken

Stripboeken zijn zeer leerzaam en ook leuk.
Het enige nadeel is dat voor luie lezers het soms wat makkelijker is om over de tekst heen te lezen. Aan de andere kant kan het daarom ook weer een aanmoedigin zijn voor luie lezers om juist wel te gaan lezen.

Jaina

Jaina

17-01-2017 om 13:31

Maar

Ondanks dat ik lezen als activiteit vele malen beter en leerzamer vind dan hangen achter een tablet (tenzij je daar op leest, maar mijn kinderen beperken zich meestal tot filmpjes en spelletjes) vind ik het ook geen geschikte activiteit in gezelschap.
Boeken hebben net als tablets een nadeel dat het vooral een solo activiteit is die geen interactie met de buitenwereld toelaat en waarbij iemand niet makkelijk even mee kan doen.

Bij knutselen ligt dat vaak wat anders. Dan kan je met elkaar aan tafel zitten, allemaal aan je eigen project werken maar onderwel is ook nog communicatie mogelijk. Althans dat zie ik hier.

Ik moedigde mijn kinderen aan om voor op bezoek bij anderen (waar geen spullen aanwezig waren) groepsactiviteiten mee te nemen, knutselspullen, gezelsschapsspelletjes, een(voet)bal, desnoods de wii,

Dan kan iedereen meedoen en het is ook laagdrempelig.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 17:28

Vroeger, voor het computertijdperk, was er al wel tv. De ouders die hun kind nu een tablet mee laten nemen voor als de verveling toeslaat, vinden die het ook goed om te vragen of de tv aan mag, zodat de oudste kinderen naar hun eigen programma's kunnen kijken?

Vesta

Vesta

17-01-2017 om 18:41

nee

nee dat vind ik dan weer niet goed, een tv staat meestal in de ruimte waar iedereen zit en hindert de rest ook.
Een tablet is veel kleiner en gebruik je met een koptelefoon. Doen we thuis ook om anderen niet te storen.

Pug

Pug

17-01-2017 om 19:58

geen tv

Ten eerste kijken mijn kinderen alleen op zaterdagavond naar 1 programma en de rest van de week niet. (Ik ken wel mensen die de tv/een film aanzetten omdat ze dachten dat de kinderen dat leuk vonden, maar de kinderen keken niet eens.)
Ten tweede vind ik het mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze zich vermaken en geen overlast veroorzaken. Daar hoort dan, vind ik, niet bij dat ik iemand anders ga vragen of hun tv aan mag. Ik heb wel eens om papier en pen gevraagd, maar daar heeft niemand last van.

Sanne

Sanne

17-01-2017 om 20:40

Korter blijven

Ik zou wat korter blijven of een activiteit als een boswandeling oid voorstellen. Van mij mag iedereen hier lezen of op een telefoon kijken ofzo. Zo lang je de pret van anderen maar niet verstoord. Dat opgedrongen gezellig doen, brrr.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 22:16

Sanne

Ik doe toch even dwars Jij: Zo lang je de pret van anderen maar niet verstoord. Ik: als een paar kinderen zich terugtrekken met een tablet (ook al zitten ze in de huiskamer), kan het de pret van de rest toch ook verstoren? Het afzonderen kan iemand ook ervaren als opgedrongen óngezelligheid.

Interactie

Veel interactie in mijn gezin komt van het samen lachen om en bewonderen van gedeelde filmpjes en foto's, discussies over serieuze onderwerpen juist naar aanleiding van een maf bericht in De Speld, vragen naar aanleiding van posten van vrienden.
Stond mijn zoon in de negeer-stand door een bokkige puberbui, wist ik hem vaak wel te bereiken met een Facebookberichtje of een Whatsapp. Dan kon hij wat rustiger met me spreken, in zij eigen tempo dan "life". Dus een scherm is niet per definite " geen interactie".

lieverdje

lieverdje

18-01-2017 om 09:50

Sanne

"Ik zou wat korter blijven of een activiteit als een boswandeling oid voorstellen. Van mij mag iedereen hier lezen of op een telefoon kijken ofzo. Zo lang je de pret van anderen maar niet verstoord. Dat opgedrongen gezellig doen, brrr."

Dan ligt het er inderdaad aan hoe lang het samenzijn duurt. Of er wat over af te spreken, dat kan ook verstandig zijn. Zo hebben wij eens behoorlijke onenigheid gehad over schermgebruik met een gezin waar we tijdens een korte vakantie mee optrokken, in een huisje. 1 kind en 1 ouder pakten non-stop het scherm erbij en het kind was in het geheel niet te porren voor iets anders dan het scherm, dat weer als een magneet werkte op de andere kinderen, en waar dingen te zien waren die we niet geschikt vonden voor onze kinderen. Het argument 'verplicht gezellig doen' kwam toen ook ter sprake. Aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant zaten we daar juist om gezellig met elkaar te doen. Maar het kwam daar helemaal niet van vanwege die schermpjes De opgedrongen ongezelligheid dus, zoals Kaaskopje het noemt hebben we toen echt wel ervaren. Dat we samen in 1 huisje zaten was achteraf gezien natuurlijk niet verstandig.

Waarom is lezen beter dan een film kijken

Ik snap niet waarom lezen altijd gezien wordt als een soort elite van vermaak. Waarom wordt het hoger gewaardeerd als een kind leest dan wanneer het een film of fimpjes op internet bekijkt.
Kinderen lezen echt niet allerlei literaire werken. En er staan leuke, vermakelijke, leerzame en zelfs literaire filmpjes op youtube en andere plaatsen op internet.
Ik denk dat het een soort evolutie is. Eerst hadden we overlevering is gesproken woord, daarna werd het schrift ontdekt en in de toekomst wordt dat steeds minder belangrijk. De volgende stap is overleveringen doorgeven van cultuur in filmpjes met gesproken tekst. Het boek verdwijnt.

Marie

Marie

18-01-2017 om 13:55

Als puber verplicht moeten wandelen - brrrr

Wij moesten vroeger geregeld verplicht op zondagmiddag wandelen met het gezin/familie. En dan gewoon bij ons in de nieuwbouwwijk (bos heb je daar in de omgeving niet). Dat vond ik echt een straf toen ik puber was. Is eigenlijk niet meer goedgekomen. Heb nog steeds een hekel aan wandelen - ga veel liever fietsen of een boek lezen.

Het zit zo diep dat wij als gezin ook niet samen wandelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2017 om 11:55

Mach

Ik dénk dat het boek niet zal verdwijnen, mogelijk wel in papieren vorm, maar niet als fenomeen. Waarom zou iemand met normale ogen naar gesproken tekst gaan luisteren?

Jaina

Jaina

19-01-2017 om 12:52

Mach

Lezen is vele malen beter voor je hersenen dan televisie kijken.
Hersenactiviteit is veel hoger bij lezen dan tv kijken.

https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201401/reading-fiction-improves-brain-connectivity-and-function

Televisie kijken schijnt zelfs tijdelijk (tijdens het kijken) je IQ te kunnen verlagen:

http://cercor.oxfordjournals.org/content/early/2013/11/18/cercor.bht315.abstract?sid=92d35419-9061-4f49-b324-340b10e9382a

(hoewel er volgens dit onderzoek ook positieve effecten zijn)

Lezen is goed tegen stress:

http://www.theargus.co.uk/news/4245076.Reading_can_help_reduce_stress__according_to_University_of_Sussex_research/

Het lezen van fictie kan emphatie verhogen, het makkelijker maken sociale relaties aan te gaan en je in te leven in een ander:

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0055341

http://science.sciencemag.org/content/342/6156/377

Terwijl tv niet dat zelfde effect heeft:

http://www.medicaldaily.com/neural-pathways-watching-tv-human-brain-reading-book-389744

Lezen houdt het brein ook op latere leeftijd actiever dan televisie (wat zelfs als een risico factor wordt gezien

http://www.neurology.org/content/early/2013/07/03/WNL.0b013e31829c5e8a

http://www.pnas.org/content/98/6/3440.abstract

Peuters die televisie kijken communiceren tijdens het kijken minder met hun ouders dan peuters die spelen of boekjes kijken tijdens die activiteit:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-2958.2011.01413.x/abstract

En een wat minder serieuze vergelijking:

https://www.nubimagazine.com/book-versus-tv-and-film/

Jaina

Jaina

19-01-2017 om 12:56

Overigens

ben ik helemaal niet tegen tv kijken. Mijn kinderen kijken meer dan genoeg uren. ik zelf kijk ook vaak tv. en het is leuk en het kan ook leerzaam zijn. geen probleem verder.
maar bepaalde activiteiten zoals lezen hebben wel degelijk meer objectieve waarde dan andere activiteiten zoals tv kijken.
Dus dat zijn activiteiten om aan te moedigen.

Uiteraard niet in de context van op bezoek of mensen op bezoek hebben.

Luisterboek

Kaaskopje, mijn ogen zijn prima en ik lees graag boeken en kranten, maar tijdens was opvouwen of andere saaie karweitjes vind ik het heerlijk naar een luisterboek te luisteren. En sommige boeken krijgen er door de mooie manier van voorlezen een dimensie bij. Zoals "De oesters van Nam Kee" die ik uit de luisterbieb heb past de manier van voorlezen precies bij de ik-persoon uit het boek, beter dan ik het ooit zelf had kunnen verzinnen.

TV kijken

Is onderzoek naar "Het effect op tv kijken op de hersenen" ook onderzocht wat de hersenen van "non-native English speakers' doen bij een aflevering van Sherlock op de BBC met Engelse ondertiteling? Volgens mij werken dan mijn hersenen op heel veel fronten op alle toeren: het gesproken Engels bijhouden, de Engelse ondertiteling lezen (gaat ècht snel) en de deducties van Sherlock bijhouden (nog sneller) en de verhaallijn volgen (best complex). En ondertussen en na afloop verzinnen hoe het verhaal nog beter had gekund.

lieverdje

lieverdje

19-01-2017 om 16:38

da's wat anders dan youtube filmjes

een serie op de BBC van enig niveau is wel wat anders dan filmpjes van Enzo Knol, 'bash'- en schrikfilmpjes kijken... dat zijn nou net van die dingen waarvan ik niet blij wordt als mijn 7-jarige daar langdurig naar kijkt. Als die van 11 dat doet trouwens ook niet. Dan toch liever de Donald Duck!

Mijntje

Mijntje

19-01-2017 om 18:03

afsluiten

Ik vind dat je je met een boek lezen minder afsluit dan met een schermpje kijken. Dit wordt nu met elkaar vergeleken maar ik vind het twee verschillende dingen.
Ik vind het onbeleefd, als ik een vriendin op bezoek heb en ik krijg telefoon zeg ik dat ik later terug bel.

Toch

Zal het lezen inboeten aan populariteit. Of we het nou leuk vinden of niet. Ik houd erg van lezen en ik zou zeer asociaal zijn als ik mijn boek erbij pakte in gezelschap.
Lezen is heel goed voor veel dingen, vast. Maar ik heb toch echt liever dat mijn dochter een mooie film kijkt met enige inhoud dan dat ze boeketreeksromannetjes als favo leesboek had.
We moeten niet stug vasthouden aan het verleden. We komen in een ander tijdperk met veel meer film en geluid ipv geschreven bronnen voor cultuuroverdracht

Mijntje

Mijntje

20-01-2017 om 06:55

Mach

Ik kan me helemaal niet concentreren om een boek te lezen als er om me heen wordt gepraat. Maar als je op visite bent wens ik ook niet dat mijn kind aan cultuuroverdracht doet (en zeker bij familieleden die hij niet elke week ziet)

lieverdje

lieverdje

20-01-2017 om 12:59

dat is dus ook een probleem van kleine schermpjes

mijn ervaring is toch echt dat kinderen (en volwassenen ook trouwens) als ze de kans krijgen uren achtereen domme spelletjes doen en eveneens domme filmpjes kijken. Ze gaan doorgaans niet die tijd gebruiken om hun kennis te verbreden ofzo. En een groot bouwwerk maken in Minecraft zou nog wat zijn, maar ze doen bijna altijd pvp....

Mijntje

Op bezoek bij familie wil ik ook niet dat mijn kinderen op schermen gaan zitten kijken. Maar ook niet dat ze de hele middag met hun neus in de boeken zitten. Nu zijn mijn kinderen dol op alle gezelschapsspelen, dus ons familie of vriendenbezoek bestaat doorgaans uit buiten volleyballen, verstoppertje ( ja ook de pubers) oid of binnen Pimpampet, perudo of ander gezelschapsspel.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 14:32

Jaina

Jaina: Peuters die televisie kijken communiceren tijdens het kijken minder met hun ouders dan peuters die spelen of boekjes kijken tijdens die activiteit.===

Die eigenschap heb ik ook als ik tv kijk Maar ja, als dochter er is en ze wil haar verhaal kwijt, dan is dat niet aardig, dus zet ik het programma maar even op pauze.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 14:37

Moedermop

Ik kan me voorstellen dat het wel leuk is om naar een luisterboek te luisteren. Als ik het tijdens het was vouwen zou moeten doen, zouden de verhalen wel erg kort moeten zijn. Dikke boeken worden een jaarproject .

bertje1

bertje1

12-02-2017 om 12:07

spel doen

je zou kunnen kijken of er dingen zijn om te doen die ze wel leuk vinden. iets van catan of monopoly of zo. dan maakt de leeftijd minder uit. En tja. als je eenmaal op de tablet zit, zijn ze er natuurlijk niet meer af te slaan...

Jaarproject

Kaaskopje, ik ben goed in was opsparen, dan loont het wel. En als ik dan doorga met andere niet luidruchtige karweitjes luister ik verder. Maar het is inderdaad wel een zaak van wat langere adem. Gelukkig is verlengen van een boek bij de Luisterbieb geregeld met één muisklik. En ik kan prima verschillende boeken door elkaar lezen\luisteren.

Sanne

Sanne

15-02-2017 om 23:37

Ongezellig / gezellig

Tja, ik ben denk ik ook niet zo gezellig. Er zijn best veel mensen die heel graag met ons af willen spreken, maar wij houden dat af of gaan buiten de deur koffie drinken of lunchen. Maar ik vind het wel wat anders als ik zelf met iemand afspreek en dan een uur op mijn scherm ga kijken of het kind zelf een speelafspraakje maakt en zich afsluit dan wanneer een kind mee moet naar vrienden van de ouders. Dan is fatsoen voor mij een hand geven, dankjewel zeggen etc., maar mag het daarna best op een scherm. Als er teveel kinderen waren die dan ook wilden had ik boeken en puzzelboekjes mee enzo. Of ik vroeg een oppas. Maar ik weet dus dat ik het sneller dan gemiddeld opgedrongen gezellig vind. Begrijp überhaupt die urenlange visites niet. Zie mijn eigen familie twee keer per jaar en dat is razend leuk, maar na twee, drie uur hebben we alles uitgewisseld en zijn we er wel weer klaar mee. En daaarvan zit ons kind dus heel tevreden 80% van de tijd te lezen ofzo.

klik

het klikt tussen kinderen of het klikt niet..ik speelde als dertienjarige meid graag met kleine kinderen..die ik dan wat bemoederde of haren ging vlechten ofzo. Voor een jongen is dit vaak anders. Bordspellen als monopololy is wel leuk als jongsten daar ook de leeftijd voor hebben. Nee een tablet mee is misschien niet heel gezellig, maar niet veel anders dan een boek lezen. Ik las ook graag (strip)boeken als ik ergens was. Ik denk dat je kinderen in het algemeen moet stimuleren met elkaar wat te ondernemen, maar als er geen klik is dit te accepteren. Ik heb ook niet met elke volwassene een klik en als ik ergens op visite toevallig naast iemand zou zitten met wie ik geen klik heb zit ik er ook niet om te springen met die persoon uren verplicht te moeten praten.
Misschien heeft zo'n kind van 6 wel een klasgenootje waar hij of 6 erg graag mee speelt..zou jij als ouder dan verplicht tijdens zo'n speelmiddag de hele middag met de ouders van dat klasgenootje

klik

waar jij toevsllig überhaupt geen klik mee hebt "gezellig" willen praten? Vast niet..dan word het kind langsgebracht en moeder gaatveven wat anders doen

Tango

Tango

19-02-2017 om 12:22

Zo kan het ook

Moest gisteren opeens weer aan dit draadje denken. We waren bij vrienden samen met nog een stel vrienden met kinderen. In totaal 6 kinderen varierend in leeftijd van 9 t/m 15 jaar. 1 jongen van 9, meisje van 12, jongen van 12 (onze zoon) tweeling van 13 (jongen en meisje) en onze dochter van 15. Kinderen hadden elkaar ruim een jaar niet gezien maar gingen echt door waar ze gebleven waren. De oudste 3 trokken meteen naar elkaar en het meisje van 12 sloot bij hen aan. Zoon en jongen van 9 speelden samen, maar werden er later ook bij betrokken voor een gezamenlijk dansje dat ze gingen opvoeren. Tussendoor kwamen er wel schermpjes aan te pas, maar op een sociale manier, om oude foto's van eerdere ontmoetingen te maken en een groepsapp aan te maken. En later toen ze na het eten nog aan tafel zaten om filmpjes tv-series die ze vroeger keken te bekijken, Dora, Teletubbies etc. Ze hebben erg gelachen.
Zoon had trouwens van tevoren al bedacht geen tablet mee te nemen. Hij heeft heel even Pokemons gevangen met mijn telefoon, samen met het andere jongetje. Maar verder speelden ze met playmobil en even samen op de tablet van het jongetje.
Het was zo gezellig. Alle volwassenen zaten gezellig bij elkaar te praten en te genieten van de kinderen. We hebben maar meteen voor over een paar maanden weer afgesproken.
Zo kan het dus ook, maar ik ben het eens met wat voorgangers zeggen. Kinderen hebben wel of geen klik met elkaar. Hier dus duidelijk wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.