Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Tablet op visite


Jonger of ouder

Dat maakt hier niet uit. Als je bij andere mensen bent doe je sociaal. Dat geldt voor familie en vrienden. Zelfs zonder kinderen, dan neem ik een spelletje mee. Samen gamen of op de wii is ook prima. Wij hebben zowel veel jongere als veel oudere nichtjes en neefjes.
Als er hier kinderen komen die hun tablet meehebben dan vinden mijn kids dat niet leuk. Zij mogen er nl ook niet op als we bezoek hebben. Dus dan zorg ik er ervoor dat het bezoek de tablets neerlegt en dat de kinderen samen iets gaan doen. Lukt altijd. Heb twee tienerjongens. Lukt altijd wel om iets te vinden. Voetballen, gamen, spelletje, balletje gooien met de hond, etc.

Jaina

Jaina

08-01-2017 om 01:04

Leeftijdsverschil

Wat een vreemd idee dat kinderen zich niet zouden kunnen vermaken met kinderen die veel kleiner of veel ouder zijn.
Misschien heeft dat wel te maken met de kleine gezinnen van tegenwoordig waardoor veel kinderen helemaal niet meer weten hoe ze om moeten gaan met een veel jonger kindje.
Aan de andere kant ook nu heb je neven en nichten en buurkinderen in je omgeving dus je zou zeggen mensen genoeg om te oefenen.

Als wij op familiebezoek zijn vermaken de kinderen zich gewoon met elkaar. De kleintjes worden automatisch in het spel getrokken van de oudere kinderen. De tieners trekken meestal wat meer met elkaar op maar stoeien en spelen ook regelmatig met de jongere kinderen.

Hier verzinnen ze meestal toneelstukjes of poppenkast voorstellingen met elkaar. Dat deden mijn kinderen al toen ze klein waren en nu doen de nichtjes dat ook en betrekken daar weer andere kleinere kinderen bij zoals de kleinkinderen. Of ze bouwen een grote hut buiten of ze spelen met elkaar in het zwembad. Of ze bouwen een enorm bouwwerk van lego of kapla met elkaar. Of ze spelen op de spelcomputer en dan mogen de kleintjes ook af en toe. Natuurlijk is er wel eens ruzie of gedoe maar ze vermaken zich prima met elkaar.

3.6,9.12 is echt allemaal niet zo'n enorm verschil. Die zouden best wat samen kunnen doen.

Anders misschien ze een beetje op start helpen?

Ik vind het zelf ook altijd leuk om als ik op bezoek ben bij familie even bij de kinderen te gaan zitten en iets leuks met ze te doen. Ik ben tenslotte ook bij hun op bezoek.

Jaina

Jaina

08-01-2017 om 01:08

Overigens

Het gaat mij niet om het scherm maar vooral om het feit dat het een solitaire activiteit is. Samen achter de wii of desnoods samen een film kijken is weer een ander verhaal. Een boek zou ik ook niet goed vinden. Zeker als je elkaar niet zo vaak ziet ga je niet je alleen afsluiten.
Het is bovenal helemaal niet nodig. Kleine kindjes kunnen ook best leuke speelkameraden zijn, zeker als het maar voor een middag is.

Jaina

Jaina

08-01-2017 om 01:15

Half a twin

Mijn eigen kinderen zijn allemaal al groot (tieners en ouder) en het leeftijdsverschil tussen mijn oudste en jongste is ook groot. Dus ik heb zowel oudste kinderen als jongste kinderen. En ik zeg dit uit het perspectief van beiden. Met kinderen die veel kleiner zijn of veel ouder zijn speel je anders dan met leeftijdsgenootjes. Maar ook daarmee kun je prima je vermaken. Je kan juist enorm veel van elkaar leren en je kan samen ook echt lol hebben.
Door een tablet mee te nemen bied je een makkelijke escape als het spel wat stroef verloopt maar eigenlijk is dat dus zonde want als je geen keuze hebt dan verzin je wel wat om je te vermaken en dan kan het alsnog heel gezellig worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2017 om 09:29

Haar huis

Haar regels.

Hoewel ik je kinderen best snap, zou ik hier toch gehoor aan geven. Hoeveel schelen ze met hun nichtjes?
Of je kinderen volgende keer niet meer meenemen. Of zijn ze dan te lang alleen?

Overigens zou ik dat dan wel bespreekbaar maken met mijn zus. Misschien heeft ze liever twee kinderen op de tablet mee, dan helemaal geen kinderen mee.

Triva

Triva

08-01-2017 om 09:29

mee eens

Kom op zeg, ze schelen steeds maar drie jaar. Dat zou betekenen dat het kind van 12 ook niets kan doen met die van 9 als die van 9 niets kan doen met die van 6. Wat overdreven.

Als dit elke week een verplichte zit was is het wat anders maar drie keer in het jaar? Bedenk vooraf wat je kunt doen, op die leeftijd kan iedereen Uno spelen, kun je memory doen etc. Om hoeveel tijd gaat het nu eigenlijk dat ze op de tablet willen? Waarom gaan jullie niet wat leuks doen met al die kinderen maar gaan jullie zitten beppen en moeten die kinderen het zelf verzinnen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2017 om 09:32

Oh 3 jaar

Lees ik nu.

Nee dan zouden ze toch gewoon samen moeten spelen.
Ik vind dat je zus gelijk heeft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2017 om 09:41

Nee laat maar

Ze spelen 6 jaar

Dat is wel veel. Ik zou bij je zus aangeven dat het leeftijdsverschil te groot is om lang samen spelen leuk te houden voor iedereen.
Verwacht je zus dat je dochter van 12 haar 6 jarige nichtje gaat bezighouden? Dat gaat echt niet zomaar goed, dat moeten jullie als ouders wel begeleiden. Wat vindt je zus dan dat ze samen moeten doen? Meisjes van 12 en jongens van 9 vinden hele andere dingen leuk dan meisjes van 3 en 6.

Inderdaad

Kun je ook met z'n allen wat gaan doen. Wandelen in het bos. Of ergens een ijsje eten, naar een speeltuin, etc. Als het niet zo op gang komt, doe ik ff een spelletje mee. Of een dansje op de wii. Inderdaad besteed ik ook aandacht aan de kinderen van mijn zus. Als ik daar al de kans toe krijg, wan meestal zijn ze met z'n allen bezig.

En hoezo hebben meisjes per se zulke andere interesses dat jongens en meisjes niet eens een paar uurtjes samen kunnen doorbrengen? Voetballen, in bomen klimmen, spelletjes, bouwen, dat doen mijn nichtjes net zo goed als mijn neefjes. Ze leren juist allemaal om zich eens een keer aan te passen. Niet zo hard te schieten als kleinste nichtje mee doet bijvoorbeeld.

Half a twin

Half a twin

08-01-2017 om 09:55

je was me net voor Ginny

Ik zat regelmatig met mijn zoon en dochter op visite bij vriendinnen die alleen meisjes hebben. Mijn zoon had het dan echt niet leuk.
Mijn ene vriendin heeft 2 oudere meiden waarvan de jongste bij mijn dochter sportte dus die meiden deelden jog wat. Zoon zat er als jongste en jongen dan altijd een beetje bij, zich te vervelen.
Mijn andere vriendin heeft drie meiden mijn oudste en haar oudste zijn dikke vriendinnen en haar 2 jongsten konden ook leuk samen spelen.Zoon was dan het 5e wiel aan de wagen. Spelletjes doen waar iedereen aan mee kon doen gast ook niet daarvoor is het leeftijdsverschil te groot.
Meisjes van 12 kan je soms nog stimuleren om met jongere nichtjes iets te knutselen. Als het moet knutselt zoon wel maar niet van harte. Hij mag vaak zijn scherm mee of voor een korte visite alleen thuisblijven. Ik ga echt niet dwingen dat hij met meisjes moet spelen.

Triva

Triva

08-01-2017 om 10:09

meisjes/jongens

Dat probleem los je inderdaad niet op met knutselen maar wél met een spelletje. Desnoods op de wii met twee teams, die van 12 met die van 3.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2017 om 10:12

Ja klopt Triva

Maar daar moet je als gastvrouw wel wat energie instoppen. Die kinderen zullen dat zo echt niet uit zichzelf verzinnen. Tijd voor een goed gesprek met zus dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2017 om 11:11

Tablet

Ik kom weer terug bij dit onderwerp en ik trek mijn opmerking over dat ze aan het eind, als het echt niet meer gaat, wel op de tablet kunnen, weer terug. Als de tablet mee is, brandt die in de tas van je kinderen en dan wordt dat zeuren. Hij gaat niet mee, klaar. Maar dan moeten jullie, de ouders, een oplossing bieden, als de kinderen erin vastlopen. Dat boodschapje vind ik nog steeds een oplossing voor als ze het echt te lang vinden gaan duren. Ik zou dat ook niet vooraf zeggen, maar de sfeer laten bepalen of ze een half uurtje luchten nodig hebben.

Ik had het over 'die goeie ouwe tijd', waarin geen tablets en mobieltjes bestonden. Nu is dat er wel, maar wat niet is veranderd, is dat je wel eens tijd moet maken voor sociale verplichtingen, zonder meteen naar een beeldscherm te hoeven grijpen om dat van voor naar achter aan te kunnen. Ik heb laatst iets met een vriendin gedaan, waarvan ik van te voren wist dat het niet iets voor mij was, maar alleen al het feit dat we samen iets zouden ondernemen, was voor mij genoeg om het wel te doen. Kinderen moeten ook leren dat dat soort situaties zich wel eens voordoen.

Half a twin

Half a twin

08-01-2017 om 11:55

mee eens Kaaskopje

Kinderen moeten leren dat je soms iets doet met en voor een ander. Ik begin daar klein mee. Als we naar opa en oma gaan dan wordt er eerst "gezellig" koffie/thee gedronken en daarna mag pashet meegenomen vermaak uit de tas. Tegenwoordig is dat huiswerk en daar hebben opa en oma gelukkig enig begrip voor als we bij hun thuis zijn.
Afgelopen februari werd oma's 80e verjaardag gevierd in een restaurant op een doordeweekse avond. Daarvoor wel de training afgezegd maar huiswerk moest gewoon. (Dinsdag opgeven woensdag klaar is hier op school heel gewoon) Kinderen hebben aan het eind van de tafel geprobeerd zoveel mogelijk te maken. Opgaven uit de ELO lukten niet de wifi was niet toereikend. Daar heb ik een briefje voor meegegeven. Zo aan twee kanten wat water bij de wijn is wrl zo prettig. Hoewel oma wel bleef mopperen over die boeken tijdens een feest. Oma had ook wat kunnen toegeven het feest had ook op vrijdag gekund dan had ze geen boeken op tafel gehad.

die kinderen van 3 en 6 komen niet uti de lucht vallen,toch?

Het zijn kindertjes bij wie de kinderen van TS ook op kraambezoek zijn geweest, neem ik aan, en ze zien hen sindsdien opgroeien. Kinderen van andere leeftijden binnen de familie geven de gelegenheid om te gaan anderen dan leeftijdgenootjes. Dat is even wennen, vast, maar als je het geen kans geeft, wordt het sowieso niks.

Onze jongste dochter logeerde als basisschoolkind/tiener bij haar tante die drie kinderen heeft die zes tot negen jaar met haar schelen - jonger dus. Die kinderen vonden dat heel gezellig. Inmiddels vervaagt het leeftijdsverschil. Twee jaar terug ging de oudste van het drietal bij op kamer wonende dochter logeren en met haar de stad verkennen. Een uitvloeisel van de contacten op jongere leeftijd.

Pirata

Pirata

08-01-2017 om 13:08

kans

Ze geeft het wel de kans. Maar de hele middag is te lang. Er stáát toch dat ze wel degelijk met die kleintjes spelen.
Wil je zelf verplicht worden tot langdurige sociale interactie met mensen waar je weinig interesses mee deelt, omdat je moeder daar toevallig langsgaat?

Specht

Specht

08-01-2017 om 13:39

Familie

Het gaat niet om mensen bij wie ze zomaar langsgaan maar op familie.
Daar zou ik meer energie in steken dan bijvoorbeeld kinderen van vrienden van ouders.
Want je zult er als wederzijdse ouders ook in moeten investeren,.
Het is toch fijn als neefjes en nichtjes het goed met elkaar kunnen vinden?
Het leeftijdsverschil blijft in jaren natuurlijk gelijk, maar qua belevingswereld komt het steeds dichter bij elkaar.
Als je van te voren met je kinderen een plannetje maakt lijkt het mij toch niet te veel gevraagd dat ze ongeveer eens per vier maanden met hun nichtjes optrekken.
Iemand vroeg of voorstanders van het tablet thuislaten oudste of jongste kinderen heeft, onze 4 kinderen schelen grofweg als oudste kinderen tussen de 12 en 4 jaar met hun neefje en nichtje.
Nog iets bijzonders: onze (oudste)kinderen kunnen neefje en nichtje verhalen vertellen over opa en oma die zij zelf niet en niet bewust gekend hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2017 om 13:44

Pirata

Misschien is het nu wel een rondje 'oma spreekt' van mijn kant, maar nee, ik zou niet altijd verplicht willen worden tot die interactie, maar geen keus hebben gekregen, omdat het nu eenmaal wel eens zo loopt dat je iets doet waar je minder zin in hebt. Misschien was ik ook wel een beetje apart met dat soort verplichtingen.. ik vond ze leuk.

Tablets en telefoons kunnen heel prettig zijn, als het niets anders in de weg staat. Dus als er alleen maar volwassen bezoek is, met gesprekken die totaal oninteressant zijn voor kinderen, dan zouden ze van mij op een beeldscherm mogen. Mijn kinderen mochten na verloop van tijd uit de huiskamer weg als opa en oma er waren. Dat is vergelijkbaar met op een tablet of telefoon staren. Die hadden ze nog niet, toen ze rond de 10 waren. Als opa en oma twee nichtjes of neefjes meegenomen zouden hebben, zouden ze bij die kinderen moeten blijven, tenzij het baby's waren, dat is weer een ander verhaal.

Ik vind zelf dat ik er altijd vrij gemiddeld mee omging. Hier thuis moesten ze hun neus laten zien als opa en oma er waren. Omgekeerd gingen ze niet altijd mee, omdat daar echt niets voor ze te doen was. Maar dat deden we pas toen ze de leeftijd hadden dat daar een redelijk excuus voor te geven was. Scouting of werk vooral. Dat was vaak ook echt waar, maar soms ook niet. Oma vond dat niet leuk, maar zo schipper je dan wel eens. Kinderen van 9 en 12 hebben die uitvlucht niet (helaas voor ze), omdat ze ook niet alleen thuis zouden mogen blijven met z'n tweeën, dus zouden ze van ons gewoon mee moeten en zich aan moeten passen.

Marie

Marie

08-01-2017 om 13:47

boek

Inderdaad "vroegah" (47-jarige spreekt) nam ik op visite eigenlijk ook altijd een boek mee. Dat werd nooit ongezellig gevonden. Ik was net zo "afwezig" als de jeugd nu met tablet/ds/telefoon.
Ik begrijp het dus heel goed als uit verveling naar de telefoon/tablet gegrepen wordt.

Natuurlijk deed ik ook wel dingen samen met neefjes/nichtjes (kaartspelletjes enzo), maar op visite met alleen volwassenen, pakte ik toch meestal mijn boek.

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Als er een boek gelezen zou worden, zou dat dan wel acceptabel zijn? En waarom?
Mag een e-reader dan ook?

Antje

Antje

08-01-2017 om 13:53

Haha

Doet mij denken aan mijn schoonzus vroeger. Toen zij nog geen kind had en mijn kinderen een jaar of 6 waren vroeg ze of we de kinderen niet bij een oppas konden laten als we bij haar op bezoek kwamen. (op haar uitnodiging). En toen haar dochter een kleuter was en ze bij ons op bezoek kwamen stuurde ze haar kind gewoon naar boven met de mededeling g ga maar met je neven spelen. Dat waren inmiddels pubers.
Je mening kan makkelijk veranderen als de invalshoek veranderd.

Pirata

Pirata

08-01-2017 om 13:55

een mix

Ik vind verbieden van een tablet oid en het afdwingen om samen iets te doen niet horen bij je vrije tijd en familiecontacten. Wel ben ik van mening dat je je wel tijdelijk een stukje kan aanpassen aan het gezelschap, maar daar zit een grens aan.
Tablet verbieden zorgt er vooral voor dat de kinderen binnen no time niet meer mee op visite willen.

Triva

Triva

08-01-2017 om 14:00

nee.

Tablet, boek of ereader is voor mij hetzelfde, wii met spel voor iedereen is anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2017 om 14:04

Aansluitend bij Specht

De familie van mijn vader was meer favoriet bij ons, dan de familie van mijn moeder. Ik vrees dat ook dat met mijn vader te maken had, maar goed, dat wisten wij als kind niet. En nog steeds is de band met de familie van mijn vader groter dan met die van mijn moeder. Een neef heeft zelfs het idee opgevat om weer eens met de neven en nichten bij elkaar te komen, na lange tijd, om zo de banden weer aan te halen. Een kenmerk van onze visites aan hen in onze jeugd, was dat iedereen er was als dat mogelijk was en tijd met elkaar doorbracht en dat heeft toch de basis gelegd voor dat we het nog steeds leuk vinden om elkaar te zien. De laatste keren waren helaas begrafenissen. Het is hoog tijd voor een leuker moment.

Pug

Pug

08-01-2017 om 18:55

oudere neven en nichten

die niet meer spelen, wat doen die eigenlijk met elkaar?

Zo ver zijn we hier nog niet. Ze spelen hier nog met de jongere nichtjes EN ze hebben hun tablet mee. De laatste keer zat de oudste trouwens een kaartspel te doen in zijn eentje. Hij moet verplicht mee, dus ik ga hem dan niet ook nog eens verplichten om de hele tijd met een peuter te spelen.

Ik zou het onze bezoekers trouwens ook niet gaan verbieden om op hun tablet of telefoon te kijken. Het idee alleen al zeg! Ik zou ook raar kijken als we bij iemand waren die dat zei. Zeker als mijn kinderen van zo'n persoon verplicht met zijn of haar (voor hen vreemde) kinderen moesten gaan spelen. Ik zou daar niet gauw nog eens komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2017 om 19:04

Pug

In dit geval zijn het toch geen vreemde kinderen? Ze komen er in ieder geval drie keer per jaar. Dat is niet veel, maar uit ervaring weet ik dat dat genoeg is om vertrouwd met elkaar te kunnen raken.

Jaina

Jaina

08-01-2017 om 19:07

Gewoonte

Het is natuurlijk ook wat de gewoonte is. Wij namen dat soort dingen gewoon niet mee op bezoek (waar ook andere kinderen zijn). Wel namen we spelletjes, kaarten, knutselmateriaal, een bal of andere gezamenlijk speelgoed mee. En ik hielp ze vaak ook wel even op weg. Zeker als ze elkaar niet zo goed kenden en in het begin wat verlegen waren.

Ik verbied het bezoek uiteraard ook niet om op hun telefoon te kijken maar ik zou het vreemd vinden als iemand de halve middag op z'n telefoon zou gaan zitten (tenzij iemand natuurlijk dagen bij ons logeert)

Dat is trouwens ook weer een wat andere situatie. Bij logeerpartijen vind ik het veel logischer dat ze ook af en toe wat voor zichzelf gaan doen (zoals lezen of op telefoon). Als je elkaar niet zo vaak ziet en het is maar een middag dan verwacht ik wel dat ze gewoon samen wat doen.

En als dat de gewoonte is dan gaat dat ook veel makkelijker. De tablet is een handige escape. Maar als die er niet is verzinnen ze vaak zelf wel weer wat uiteindelijk.

Hemf

Hemf

08-01-2017 om 19:26 Topicstarter

hebben hun best gedaan hoor vandaag. Beetje met de nichtjes gespeeld voor het eten. Ze vinden het niet heel leuk, dat kun je niet afdwingen, maar ze doen hun best. Heb ook wat opties aangedragen tussendoor en even meegespeeld. Alleen het laatste halfuur zag ik ze echt ongelukkig naar mij kijken. Toen mochten ze op telefoon/tablet. Nichtjes gingen er toen ook op dus prima.
Thuis laten doe ik als ze 18 zijn, zolang ze nog bij ons in huis wonen horen dit soort (in hun ogen) verplichtingen er gewoon soms bij.

Pug

Pug

08-01-2017 om 19:34

ja Kaaskopje

En ze spelen er 30 minuten mee. Ik vind dat genoeg. Zelfs al waren de kinderen van dezelfde leeftijd, dan nog hoeven ze geen klik te hebben.

Maar ik lees hier ook mensen die actief ageren tegen bezoek dat tablets mee heeft en daar kan ik niet uit opmaken of dat familie of kennissen betreft. Nou kun je wel een ideaalbeeld hebben van wat kinderen horen te doen, maar om dat op te leggen aan je bezoek... Kijk, als een kind even een aanmoediging of a duwtje nodig heeft is dat anders, maar om heel strict die dingen te gaan verbieden kan ik me dus niet voorstellen bij een gezellig bezoek.

Pug

Dat was ik. Ik ga heus die dingen niet afpakken of verbieden, maar vraag enthousiast wie er mee wil doen met een spelletje. Of zoiets. We hebben veel leuk spelletjes, voor alle leeftijden. Altijd succesvol en veel leuker dan iedereen op zo'n ding. En als het contact er is gaat de rest ook makkelijker.

Ja, sorry, ik vind het echt not done om binnen te komen bij iemand, hallo te zeggen en dan met je neus in de tablet te duiken. Of je nu drie bent of zestien. Inderdaad komen de tablets bij ons de auto niet uit als we op bezoek gaan. Ook niet bij vrienden die we 1 keer per jaar zien. Ook met kinderen die ze niet geweldig vinden kunnen ze een spelletje doen of voetballen. Wat is daar nu moeilijk aan? Snap ik echt niet.

Specht

Specht

08-01-2017 om 19:44

Femh

Fijn dat het toch gezellig is geweest.
Ben benieuwd of het gaat lukken om ze tot hun 18de mee te nemen op familiebezoek.
Baantjes en sport maakten het bij ons soms onmogelijk dat onze kinderen meegingen.
Met verjaardagen kwamen onze kinderen dan later we wonen namelijk in dezelfde stad.
Als wij zomaar bij mijn zus en zwager op bezoek gingen gingen alleen de kinderen die zin hadden mee.
Nu onze kinderen zelfstandig wonen gaan ze soms uit zichzelf bij hen langs,
of onze jongste gaat met neef samen uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.