Sinilind
30-11-2008 om 08:40
Ruggeprik eindelijk een recht in nederland
Ik vond dit in de NOS-nieuws :
"Voortaan moet elke barende vrouw een ruggenprik kunnen krijgen als zij daar om vraagt. Dat staat in de nieuwe richtlijn die de landelijke verenigingen van gynaecologen, verloskundigen en anesthesiologen hebben afgesproken.
Nu komt het nog vaak voor dat een vrouw die in de nachtelijke uren bevalt, geen verdoving kan krijgen omdat er geen anesthesist aanwezig is. Voor bijvoorbeeld een keizersnee worden die wakker gebeld, maar pijn alleen werd vaak niet als reden gezien om ’s nachts naar het ziekenhuis te komen.
In de nieuwe richtlijn staat nu duidelijk dat verdoving tijdens een bevalling ‘geen luxe, gunst of discussiepunt’ is."
Het was toch van de zotte dat je zonder morren een tand kunt laten boren met verdoving maar dat een epiduraal nog steeds als een luxe gezien werd.
Voor mij niet meer van toepassing, maar ik ben blij voor alle vrouwen die nog moeten bevallen. Dat ze ZELF kunnen gaan kiezen of ze wel of niet gebruik van pijnstilling willen maken in plaats van de keuze van iemand anders te moeten ondergaan is toch fijn
Sini
Biene M.
30-11-2008 om 09:15
Link
En voor wie wil weten in welk ziekenhuis ze nu al 24/7 een ruggenprik kan krijgen: http://www.kindenziekenhuis.nl/home/
Nasha the first
30-11-2008 om 11:40
Ja...
fijn voor nu en aanstaande zwangeren, maar voor mij 5 jaar te laat...... (((
Bastet
30-11-2008 om 12:30
Mja
Op zich mooi,maar de nadelen van ruggeprik-bevallingen worden niet genoemd.Ik denk dat er nu meer kunstverlossingen zullen gaan plaatsvinden...
Bastet
Nasha the first
30-11-2008 om 12:54
Bastet
het zou ook anders kunnen lopen misschien.....ik had zoveel pijn bij de bevalling van de tweeling, dat dat misschien ook nog wel tegenwerkte...weet ik niet, maar het zou kunnen.....mijn bevalling zijn ondanks geen ruggenprik allebei in een KS geeindigd.....
Mamasan
30-11-2008 om 13:35
Hmmm
Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind. Bij mijn eerste bevalling heb ik heel lang heel veel pijn gehad. Ik ging zo op in die pijn dat het niet bij me is opgekomen om een ruggenprik te vragen. Pas later ging ik daarover nadenken. Bij de tweede bevalling had ik me voorgenomen een ruggenprik te eisen als ik het niet meer zou trekken. Toen dat moment kwam, bleek bij het toucheren dat ik volledige ontsluiting had. Ik denk, achteraf gezien, dat mijn eerste bevalling minder uitputtend was geweest als ik pijnstilling had gehad, maar het is allemaal ook zonder gelukt. Feit is natuurlijk wel dat baby's ook wat van die pijnstilling mee krijgen en het daardoor minder goed kunnen doen.
Biene M.
30-11-2008 om 13:41
Site
Het is jammer dat de schrijfster van het stuk waar cameron de link van geeft haar bronnen niet vermeldt. De informatie die zij geeft is namelijk niet helemaal correct. Zie ook http://www.cochrane.org/reviews/en/ab000331.html
"Epidurals are widely used for pain relief in labour. There are various types, but all involve an injection into the lower back. The review of trials showed that epidurals relieve pain better than other types of pain medication, but they can lead to more use of instruments to assist with the birth. There was no difference in caesarean delivery rates, long-term backache, or effects on the baby soon after birth. However, women who used epidurals were more likely to have a longer second stage of labour, need their labour contractions stimulated, experience very low blood pressure, be unable to move for a period of time after the birth, have problems passing urine, and suffer fever. Further research on reducing the adverse outcomes with epidurals would be helpful."
Bij mijn bevallingen werkte het trouwens omgekeerd: doordat ik de pijn niet meer kon hanteren stagneerde de ontsluiting. Bij de eerste bevalling kreeg ik geen pijnbestrijding en eindigde de bevalling in een kunstverlossing. Bij de tweede kreeg ik een ruggenprik, waarna de ontsluiting weer goed vorderde en mijn kind zonder hulpmiddelen geboren werd.
Biene M.
30-11-2008 om 13:45
Pelle
Gewoonlijk wordt er geen pijnstilling meer gegeven als je bij 8 cm bent. Bij mij ging het infuus toen ook lager (ze wilden hem uitzetten, maar er kwam nog meer dan genoeg pijn doorheen, daarom mocht hij aanblijven). Dat recht heb je natuurlijk binnen bepaalde marges. Waar het om gaat, is dat barende vrouwen niet meer aan willekeur zijn overgeleverd. Vindt je arts pijnbestrijding prima of onzin? Is er toevallig een anesthesist aanwezig of niet?
Manda Rijn
30-11-2008 om 14:20
Goede ontwikkeling
en dan in combi met de juiste informatie graag en dan zijn we weer een stuk verder gekomen op dit vlak. Ik zelf had niets gehad aan een ruggenprik, mijn ontsluiting ging juist prima en daarvoor had ik het niet nodig. Wat bij mij mis is gegaan is dat de arts (in opleiding) niet naar mij heeft geluisterd, zij greep niet in. Ik denk dat zij het gewoon weg niet durfde om haar 'baas' de gynaecoloog uit zijn bed te bellen. Ook heeft de gyn niet geluisterd en toch 2x vacuum geprobeerd.
Dus de combi van onervaren artsen die s'nachts gecompliceerde bevallingen moeten begeleiden zonder backup en het gebrek aan respect (mentaliteitskwestie) is iets waar ook nog een grote stap in gemaakt moet worden.
Het heeft bij mij vrij lang geduurd voordat de ok klaar was, iedereen moest nog uit zijn bed gebeld worden.
Als iedereen nu gewoon naar mij had geluisterd (het past niet, het moet een sectio worden) dan had ik een trauma minder gehad in mijn leven. Goed ook dat nu in meer ziekenhuizen aenesthesisten 24 uur per dag aanwezig zijn.
Dus in die zin vind ik het goed dat vrouwen een ruggenprik kunnen krijgen als zij aangeven tijdens de weeen dit nodig te hebben of te willen. Die ruggenprik wordt uitgezet zodra je persweeen krijgt, ik denk dat veel vrouwen dat niet beseffen.
Nasha the first
30-11-2008 om 14:21
Willekeur
inderdaad....de weeen bij de bevalling van de tweeling waren buik-rug en been weeen tegelijk, er was niet tegen op te puffen!!!!! Gesmeekt heb ik, om pijnstilling, echt gesmeekt.....maar nee, nog even mevrouw, u bent er bijna.......Die willekeur is er nu niet meer.....voor mij is het te laat, maar hopelijk kan het andere vrouwen wel helpen.....
Manda Rijn
30-11-2008 om 15:07
Pelle
de medicatie via ruggenprik uitzetten gaat redelijk snel, wellicht heb je 1 of 2 weeen die je niet voelt (zonder persdrang) maar het is dus niet zo dat je met 8cm geen ruggenprik meer nodig hebt. Hij kan met 9cm uitgezet worden en dan is er tijd genoeg om toch nog die persweeen te voelen.
Althans zo is het mij uitgelegd. Ook de hoeveelheid verdoving kan afgesteld worden.
(Maar goed, ik ga voor de geplande sectio)
Asje2
30-11-2008 om 16:10
Zucht juno
Je kan tegenwoordig niets meer nemen of doen zonder dat het autisme veroorzaakt....
Bastet
30-11-2008 om 16:51
Hahaha oh geweldig!
Oh heerlijk Juno,waar haal je het vandaan!
Ik zit hier met een griepkop,maar you made my day,dankje,heerlijk gelachen.
Bastet
Biene M.
30-11-2008 om 18:22
Verschil cameron en pelle
Dit vond ik nogal in het oog springend:
"Studies tonen aan dat de kans dat je een keizersnede krijgt na een ruggenprik met factor 2 tot 3 stijgt.* "
"There was no difference in caesarean delivery rates,"
Rembrand
30-11-2008 om 19:36
Juno.
Dan moeten er in Amerika en Canada wel heel veel autisten wonen !
M.
Carolien
30-11-2008 om 20:41
Ach,
ik weet ook niet of ik het nu zo'n goede ontwikkeling vind. Ik vind het geweldig dat er ingegrepen kan worden met pijnstilling wanneer bevallingen niet normaal verlopen. Dat redt vrouwen en kinderen.
Maar ik heb wel het gevoel dat we op deze manier steeds meer aangepraat krijgen dat bevallen iets verschrikkelijks is dat we niet (meer) op eigen kracht kunnen. Terwijl volgens mij een gezond lichaam gemaakt is om de pijn van een gewone bevalling aan te kunnen. Daarom vind ik ook dat de vergelijking met een vullen van een kies niet opgaat. Dat is een onnatuurlijke handeling aan mijn lichaam, terwijl bevallen dat niet is.
Volgens mij is er ook nog het gevaar dat je pijnstilling als het ware aangepraat krijgt. Waar heb ik het gelezen (misschien wel in een column hier op OO), dat een Nederlandse vrouw die in Noord Amerika beviel (ik dacht Canada) een aantal keer gesuggereerd kreeg dat ze nu toch echt wel aan de epidural moest. Later kwam ze er achter dat het voor de dokter lucratief was: iedere vrouw die de epidural kreeg, leverde voor haar een x bedrag op. Lijkt me niet wenselijk.
Dus ik ben voor pijnstilling, maar zoals nu is ingvoerd lijkt me overdreven. Maar blijft wel dat het lastig is en misschien ook wel heel erg gynaecoloog afhankelijk om te bepalen wanneer een bevalling niet gewoon is en de pijn voor een bepaalde vrouw niet te houden.
Groetjes,
Carolien
Massi Nissa
30-11-2008 om 20:53
Ja, die laatste ontsluitingsweeen
Ik vond dat het allemaal reuze meeviel, die bevalling, waar maakten die andere vrouwen zich toch zo druk over? Tot die laatste ontsluitingsweeen, inderdaad na de acht centimeter. Ik heb mijn man gesmeekt om een paracetamol (ja, hieho, iets anders hadden we niet in huis, al heb ik ook wel aan een klap met een moker gedacht). Mijn moeder had me al gewaarschuwd: als je over je rug bevalt (ja dus), zijn die laatste weeen niet leuk. Ik wist alleen niet dat het laatste paar waren, ik dacht dat ik nog zes uur door moest want het was half vier 's nachts en de vk had voorspeld dat het kind 's morgens rond half tien zou komen.
Mijn punt is, juist als je denkt: dit is echt niet meer te doen, echt echt niet meer, ben je al bijna klaar. Dan heeft zo'n prik toch helemaal geen zin meer, die houdt de boel dan toch alleen maar onnodig op? Of mis ik hier iets?
Groetjes
Massi
Manda Rijn
30-11-2008 om 20:59
Massi
ja je mist iets, je mist dat er heel veel vrouwen zijn die een heel andere ervaring hebben dan jij. Er zijn vrouwen die meer dan 24 uur lang doen om een paar centimeter ontsluiting te krijgen, die na 24 uur pijn in paniek raken, het niet meer trekken, traumatische ervaringen opdoen.
Ja je mist iets. Ik vind het altijd heel raar om dit soort berichten zoals die van jou te lezen, alsof je echt niet kan voorstellen dat het niet altijd zo gaat zoals bij jou.
dc
30-11-2008 om 21:17
Biene en massi
"Studies tonen aan dat de kans dat je een keizersnede krijgt na een ruggenprik met factor 2 tot 3 stijgt.* "
"There was no difference in caesarean delivery rates,"
Oorzaak en gevolg? Niet noodzakelijk. Ik denk dat het veel te maken heeft met de hele medische houding van een land. In Frankrijk worden sowieso meer keizesnedes gedaan, omdat gynaecologen geen enkel risico nemen. En DAARNAAST is het ook heel normaal om een ruggeprik te krijgen. Je kunt niet echt duidelijk zeggen of die ruggeprik nu meer keizersnedes veroorzaken. Die meer keizersnedes zouden er ook zonder de ruggeprik zijn.
En Massi, niet alle bevallingen zijn voor alle vrouwen hetzelfde. Ik ben na 20 uur pijnlijke weeen naar het ziekenhuis gesleept, waar ik trots nog geen ruggeprik wilde, maar aangezien ik maar 4 cm ontsluiting had, moest er wat gedaan worden. Bij 23 uur heb ik hem gekregen. Bij de tweede heb ik "al" na 16 uur om een ruggeprik gevraagd, en gelukkig in frankrijk, midden in de nacht, binnen een kwartier gekregen. Als je geen ontsluiting hebt, dan ben je op een gegeven moment zo moe, dat je de pijn echt niet meer aankunt. En dan is zo'n prik heel erg fijn. Beide keren heb ik een uur geslapen na de prik, en begon ik zowaar meer te ontsluiten!
Massi Nissa
30-11-2008 om 21:20
Manda
Joh, ik schrik van je reactie. Je hebt helemaal over mijn boodschap heen gelezen, of ik heb 'm warrig opgeschreven. Mijn punt is NIET dat bevallen een makkie is, ik zie genoeg andere dingen om me heen. Mijn punt is dat die prik (misschien) geen zin meer heeft als je al zo ver bent met je ontsluiting. Dan zit je namelijk normaal gesproken toch tegen het einde van die ontsluitingsweeen, en persweeen zijn weer een heel ander verhaal. Als ik hier dan lees dat een epidural de boel ook nog kan ophouden, lijkt het mij juist contraproductief.
Overigens heb ik een doodnormale bevalling gehad die echt niet pijnloos was en heel erg snel voor een eerste (wat veel na-gedoe veroorzaakte). Juist voor die doorsnee bevallingen zonder complicaties lijkt een ruggenprik mij niet vreselijk zinvol, zeker niet als je aan het einde van de ontsluiting zit. Ik heb het natuurlijk, natuurlijk niet over helse drama's, kom op zeg Manda. Je kent me toch langer dan vandaag?
Groetjes
Massi
Temet
30-11-2008 om 21:33
N.a.v. carolien
Het menselijk lichaam kan een hoop aan zonder verdoving. Wortelkanaalbehandelingen, amputatie van ledematen: ook zonder anesthesie is het te overleven. Maar het hoeft niet.
Het idee 'bevallen is natuurlijk dus geen verdoving' gaat volgens mij uit het idee dat de pijn hoort bij een soort Groter Plan, al dan niet van een Schepper. Dat die pijn ergens goed voor is. Mij lijkt dat onzin. Het doet zo'n pijn omdat het kind met een relatief groot hoofd (mensen hebben relatief grote hersenen) door een vrij nauwe opening moet worden geperst (schijnt met name lastig te zijn omdat de mens rechtop is gaan lopen). Natuurlijk kan het lichaam van de moeder daar meestal wel tegen, anders was de soort al uitgestorven, maar leuk is anders.
Overigens doet nooit iemand moeilijk over pijnbestrijding bij menstruatiepijn, valt mij op, terwijl er bij pijnbestrijding bij de bevalling ineens van die Beatrijs Smulders-achtige onzin over ons wordt uitgestort. Natuurlijk moet je met anesthesie - zoals met elke medische ingreep - voorzichtig zijn, maar je kan ook overdrijven.
Groeten,
Temet
Yta Chalne
30-11-2008 om 21:44
* grijns* temet
Mooi gesproken
Ik ben heel tevreden dat zelfs Nl nu zover is dat je bij een bevalling zelf mag kiezen hoeveel pijn je ziet zitten. De meer dan belachelijke beslisdrang die NL'se gynaecologen al die jaren ten toon hebben gespreid ten aanzien van bevallende vrouwen, daar zijn we toch wel echt klaar mee. Overigens, ik heb nauwelijks pijn en gedoe gehad rond de bevallingen, dus hier spreekt geen oud zeer.
Asa Torell
30-11-2008 om 21:50
Pelle
Massi schrijft 'net als je het echt niet meer te doen vindt ben je al bijna klaar' (na erboven geschreven te hebben hoe het bij haar ging, en bij haar was dat dus inderdaad zo). En dat hoeft dus helemaal niet bij iedereen zo te zijn... zelfs ik, met absoluut normale prima verlopen niet-horror eerste bevalling van 17 uur, vond de weeen vanaf de 1e centimeter ontsluiting al niet meer te doen... toen na 6 uur weeen de vk kwam voor controle en ik bij 3 cm was, riep ik al 'snij mij maar open.' Om maar een voorbeeld te noemen.
Juliëtte
30-11-2008 om 22:00
Kan maar tot bepaald punt in de ontsluiting
Ik heb niet de hele discussie van begin tot eind doorgelezen maar het viel me in een aantal laatste reacties op dat sommigen vroegen of een ruggeprik bij 8cm nog zin heeft want dan ben je er al bijna.
Voor zover ik altijd heb begrepen kun je dan geen ruggeprik meer krijgen. Ik meen dat het uiterlijk bij 6-cm is waarbij je nog een ruggeprik kan krijgen. Daarna niet meer omdat je dan te kort op de uitdrijving zit en dan heb je de weeën nodig.
liora
30-11-2008 om 22:04
Mijn ervaring
Hoi,
Ik wilde, nee ik eisde, een ruggenprik tijdens mijn bevalling. Dit kwam doordat ik na twee uur hele zware weeen, slechts van 4 naar 5 cm was gegaan en ik dacht: oh nee, dit gaat dus nog 10 uur duren en het wordt nog erger, dat kan ik niet aan.
Ik moest toen eerst drie kwartier aan een monitor liggen en bleek daarna 8 cm te hebben en mocht toen geen ruggenprik meer.
Dus het idee dat je zo laat nog een ruggenprik krijgt, klopt niet. Pelle ik denk dat jouw zorg niet gegrond is.
Liora
dynastie
30-11-2008 om 22:42
Hoera
maarre... zou het er nu echt van komen dan? Ik kan me herinneren dat ergens in 2005 zelfs de tweede kamer zich erover heeft uitgelaten, ziekenhuizen moesten er geld voor vrijmaken, maar toen? Niets. Althans, niet overal. En was er van de zomer ook niet een soortgelijk berichtje (of was dat alweer vorig jaar). In elk geval wordt het tijd voor actie nu!