Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Restjes middageten, wie krijgt voorrang om ze 's avonds op te eten ?


Mina

Mina

26-01-2015 om 16:42

De Krat ook voor door de week

Ik zag op de website dat De Krat ook voor door de week is, op maandagavond bezorgd.
Voor het weekend kun je een speciale "luxe" krat bestellen.
Waarschijnlijk hebben ze het concept aangepast n.a.v. dit soort bezwaren...
Prijs is iets lager dan HF en je schijnt dus meer waar voor je geld te krijgen.

nou mooi!

Het is voor ons alweer een tijdje geleden dat we De Krat hadden dus goed om te horen dat dat veranderd is.

Kunnen ze wel aan hun marketing werken, want het lijkt me voor hun zeer nuttig om oude klanten hierover te informeren. Maar via OO gaat het ook

Mina

Mina

26-01-2015 om 17:58

marketing

Ik heb sterk het idee dat Hello Fresh veel meer aan marketing doet dan De Krat (we kregen laatst kortingskaarten opgestuurd van HF bijv.). Dit betekent dat je bij HF relatief veel voor marketing betaalt en dus daardoor minder etenswaar voor je geld krijgt dan bij De Krat.
Ik hoorde via dit forum over De Krat, waarvoor dank.

amk

amk

26-01-2015 om 18:10

best prijzig

die krat en hello fresh. En dat is alleen voor je avondmaaltijden en niet eens voor de hele week. Wij besteden voor een hele week 3 maaltijden per dag, tussendoortjes en ander huishoudelijk spul (tandpasta, schoonmaakmiddelen etc) zo'n 50 euro per week.

Moni

Moni

26-01-2015 om 19:37

Ik vind het ook prijzig

Maar ons budget is hoger dan dat van AMK. Jij bent toch met één volwassene en een kind. Wij zijn met twee volwassenen en twee pubers.

Ik krijg het idee dat hello fresh en dergelijke initiatieven eerder bedoeld zijn om mensen andere dingen te leren koken, over de drempel te stappen van het gewone. Daarnaast is er ook de gemaksreden. Voor beide redenen betaal je een prijs.

Wij koken vaak aparte dingen, hebben allerlei kruiden en gember etc. in huis (die zijn niet duur als je ze geregeld gebruikt, Aldi heeft goede verse gember). Daarnaast is hier voldoende tijd om boodschappen te doen. Voor ons dus geen krat of box.

Wat ik wel leuk vind is dat mensen anders gaan koken. En dat is veel beter dan koken uit al die doosjes en pakjes. Terwijl de inhoud vooral kunstmatig is en veel minder lekker dan het echte werk.

prijzig

Het is zeker ook prijzig en daarom bestel ik het niet elke week. Ik kijk elke week of de recepten me aanspreken en of we thuis eten (dat het praktisch gezien uitkomt). Maar je kunt ook inspiratie opdoen door leuke recepten op de site uit te kiezen en de ingrediënten zelf te kopen. Niemand die je tegenhoudt. Maar het heet idd niet voor niets 'De Gemakskrat'

Maar Moni, ik denk dat de mensen die dit bestellen een bovengemiddelde interesse voor koken hebben hoor. En die hebben daar ook geld voor over. Die maken hun pastasaus zelf en niet met saus uit een pot. Alleen is het soms leuk om wat andere inspiratie te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2015 om 23:56

Meisje Klein

Ik heb nu wel in de gaten dat ik voor woensdag moet overleggen of we de doos wel moeten laten komen. Deze week was er even crisis toen we hoorden dat dochter de hele week thuis zou eten, haha. Inmiddels is duidelijk dat ze twee dagen niet meeëet dus de crisis is weer bezworen. (We hebben HF voor 3 dagen.) Voortaan gaan we voor woensdag maar even vragen hoe vaak ze thuis denkt te zijn.

Ik heb overigens geen bovengemiddelde interesse voor koken. We hebben er (tijdelijk) wel wat extra geld voor over. Ik ben er met een flinke korting aan begonnen en het beviel ons eigenlijk best goed. Wij zijn blijkbaar niet zo avontuurlijk en culinair begaafd dat we altijd maar weer iets origineels op tafel weten te toveren en met de ingrediënten van HF hebben we eigenlijk nog geen dag iets gegeten wat we normaal al zo maakten. Deze week lijkt het voor het eerst te gaan gebeuren: gebakken aardappels, bloemkool en kaassaus met een worstje. Kaassaus maak ik altijd al zelf

Ik zei dat we er nu iets meer voor over hebben, maar daartegenover staat dat ik tegenwoordig ook zelf brood bak en dat is meestal weer goedkoper dan uit de supermarkt. Ik heb sinds kort een elektrisch mes waarmee ik mooie dunne plakken kan snijden en die leg ik meteen als het brood afgekoeld is in de vriezer. Komende week is het brood wat ik lekker vind in de aanbieding, dus dan is kopen weer goedkoper.

plannen

Ja het is wel een kwestie van plannen Maar goed, dan hoef je je ook niet druk te maken om boodschappen. Wij hebben de noodles met viskoekjes en de soep met olijfbrood inmiddels op. De bloemkool met worst volgt donderdag.

Bloemkool maak ik overigens nooit, vind het eigenlijk smerig vooral met die witte saus die de meeste mensen erbij eten. Maar ik geef het een nieuwe kans...

OK, ik dacht dat de meeste die er extra geld voor over hebben ook in zijn algemeenheid meer geld voor eten over zouden hebben. Hoeft natuurlijk niet altijd. Bij ons is eten en koken wel belangrijk.

Brood zelf bakken doe ik dan weer nooit, maar lijkt me heerlijk!

Suze

Suze

28-01-2015 om 09:25

Meisje Klein / restjes

Grappig, ik vind bloemkool heel lekker, vooral met die witte saus erbij . Maar die eet ik er vaak niet bij ivm extra calorieën/geen tijd.

Je kan het een keer proberen met alleen nootmuskaat erover, misschien vind je dat lekkerder.

En als je het niet lekker vindt met nootmuskaat: misschien met een beetje geraspte kaas?

Wel grappig dat dit draadje een Hello Fresh / De Kratdraadje is geworden .

Ben wel benieuwd of TO nog meeleest en hoe ze nu thuis met de restjes omgaat na alle reacties hier.

Wat ik me nog afvroeg: TO (als je nog meeleest), waarom kook je op die paar dagen nou 's middags? Dat levert 's avonds zoveel gedoe op, kan je niet beter op die dagen ook gewoon 's middags brood eten en 's avonds warm?

NB: 's middags warm eten is wel gezonder voor de mens (als je dan 's avonds alleen brood eet, niet ook weer warm), maar met al dat gedoe zou ik toch voor 's avonds warm kiezen.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 09:29

kaaskopje

Je wéét nu dat je ook zonder pakjes kan koken maar je hebt de recepten niet. Is het dan niet veel logischer en goedkoper om een site te vragen hier waar goede recepten op staan of dat boekje te kopen van 'koken zonder pakjes met karin' of iets dergelijks? Om de beurt zoek je een recept uit en dat koop je dan, ben je niet afhankelijk van je dochter en of je wel zin hebt in bloemkool en volgens mij is het toch echt goedkoper.

Moni

Moni

28-01-2015 om 11:19

Zoiets wilde ik ook net schrijven

zoals Barveaux.
Het is leuk om inspiratie te krijgen van boxen maar op die manier koken kun je ook zelf. Drie keer per week moet makkelijk kunnen.
Enne, verse gember heeft zelfs de Aldi tegenwoordig. En is nog goede gember ook!

Bloemkool met kaassaus vinden wij lekker. Het liefst met geen of maar heel weinig bloem. Met veel bloem gaat die naar pap smaken. Hier gaat er ook wat blauwe kaas door.

Duur joh, dat hello fresh

Ik kreeg laatst ook ergens een kortingskaart en toe ik voor de aardigheid eens op de site keek schrok ik me een hoedje. Wat een geld.

En dan ben ik volgens mij nog een aardige 'big spender'' op voedselgebied.

Nee, ik regel mijn eigen krat.bik ga 1 keer per week naar de groenteboer en daar haal ik voor een hele week een uitpuilend krat groente en fruit. Soms met vage ideeeen in mijn hoofd over wat ik wil eten, soms op de bonnefooi. Als er iets spannends ligt dan neem ik dat gewoon mee.

Mijn eigen krat inspireert dan ook wel tot creatief koken. Want bloemkool kan op zijn Hollands, in een curry, als soep, en zelfs in een hartige taart. Andijvie kan sla worden of stamppot. En met een goed gevulde voorraadkast en vriezer met allerlei basisdingwn kun je dan alle kanten op. Ja, ik word er wel blij van. Kost me een euro of 40 per week, maar dan heb ik ook echt voor een hele week groente en fruit voor een gezin van 2 volwassenen en 3 pubers. Van goede kwaliteit, en altijd prima houdbaar.

Ingrid

Barvaux

Dat kan ook gewoon hoor. De recepten staan op de website en zijn voor iedereen in te zien. Je hoeft dus niet perse die boxen te kopen. Maar het is best leuk als er een boel verse producten op maandag 18 uur netjes wordt afgeleverd.

Als ik op de centjes moet letten zou ik het ook niet doen, het is gewoon een leuk extraatje.

Gember beschouw ik overigens zeker niet als iets heel speciaals, kan je overal kopen. Maar de recepten met de vergeten groenten zijn leuk (bataatpuree, pastinaak, etc). En deze week heb ik Thaise viskoekjes gemaakt, leuk, lekker en doe ik niet zo vaak. Ze hebben ook vaak recepten met orzo, bulgur, couscous etc. Niet alledaagse dingen.

Hanne.

Hanne.

28-01-2015 om 12:05

zag ik ook

Dat zag ik ook. Zowel de inhoud van het krat als de recepten staan online. Misschien toch eens een eigen krat samenstellen.

Zal ik mezelf verwennen en het door de AH thuis laten bezorgen. Doe ik voor het gemak de rest van de weekboodschappen er ook bij. Dubbele winst volgens mij!

Jaina

Jaina

28-01-2015 om 12:07

Duur

Ik heb de site van hellofresh eens bekeken. Leuk concept. Ik kende het niet. Het is wel heel duur. De ingredienten voor de box van volgende week kan je allemaal gewoon in de plaatselijke supermarkt krijgen. Dat lijkt me een stuk goedkoper. Ik vind het namelijk wel duur. 13 euro per dag voor een maaltijd voor twee personen is niet goedkoop. Daarvoor zijn de ingredienten ook niet speciaal genoeg. Je betaalt inderdaad voor het gemak van de afgepaste porties en geen boodschappen meer te hoeven doen. Prijzig is het echter wel.

Appie

Ik deed mn boodschappen altijd bij de Dirk vd Broek, 2x per week. Bij wijze van experiment bestel ik sinds een paar maanden eens per week bij de Appie. En dat is me toch fijn! Ten eerste komen ze het helemaal tot in de keuken brengen (das in mijn geval 3 hoog) en als ik zoveel mogelijk dingen in de bonus koop ben ik zelfs nog goedkoper uit! En dat met die recepten werkt ook geniaal! Je zet zo alle ingredienten op je boodschappenlijst.

Ik ben om.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-01-2015 om 12:55

Ook duur

Ik heb ook wel eens naar hello fresh gekeken, maar vind het ook te duur. Ik denk dat ik gemiddeld voor een euro of 6, 7 per dag kook, (dat is wel regelmatig zonder vlees) dat is voor twee volwassenen en twee kinderen, waarvan de oudste net zoveel eet als de volwassenen. Ik kook graag, en gebruik veel verse producten, wat vaak wat duurder is dan pakjes en blikjes. Daarnaast vind ik HF te beperkend, ik vind het leuker om zelf uit te zoeken waar ik zin in heb.
Over de gember: die gebruik ik niet heel veel, dus die koop ik meestal afgepast voor het recept dat ik ga maken. Over het algemeen kost dat me dan een cent of acht, gewoon bij de ah, dus dat vind ik te overzien.
Over de bloemkool: ook lekker op z'n Italiaans: af laten koelen, dressing van olie en azijn erbij, gekookt eitje, ansjovis, kappertjes, olijven in plakjes, reepjes zongedroogde tomaat. Ik doe er vaak wat rijst bij en dan hebben we een maaltijd.
Over de recepten: ik vind de recepten van koken met karin en de allerhande vaak prettig. Recepten kloppen, er komt vaak lekker eten uit en de hoeveelheid werk en de (hoeveelheid) ingrediënten die je nodig hebt zijn meestal ook te overzien. Beide hebben ook veel recepten op de website staan.

AH bezorgen

Ik vind de AH bezorgdienst ook erg fijn! Zeker als we een verjaardag hebben en er kratten bier, flessen wijn en fris bij zitten. Soms hebben ze ook gratis bezorgacties als je bepaalde producten koopt. Maar het beste van alles is dat je dan alleen koopt wat op je lijstje staat en geen impulsaankopen doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-01-2015 om 23:26

Barvaux

We vinden het nú leuk om die box te bestellen. Over een paar maanden moeten we het minder geld doen, maar dan heb ik wel een hoop inspiratie opgedaan en hebben we geleerd met welke ingrediënten we bepaalde smaken kunnen kokkerellen. Wie weet stoppen we er zelfs eerder mee. Mijn man heeft behoorlijk moeite met de recepten. Dingetje door zijn infarct.

Ik voel me wel een beetje alsof ik me moet verantwoorden door hoe je me aanspreekt op dat het best goedkoper kan. Ik ben niet mal, ik snap ook wel dat het voor iets minder kan. Maar ik denk wel dat als je meer op de eko-toer gaat het al snel duurder wordt dan wat je gemiddeld voor niet eko kwijt zou zijn. Het eko-gehalte van de box is hoger dan wat wij gewend waren.

Het leuke van dit 'experiment' vind ik dat we een beetje naast ons ingesleten paadje leren koken. Zeker nu de kinderen een stuk minder thuis eten, kunnen man en ik eens lekker los gaan met 'proberen'. We hebben sinds kort een andere supermarkt in de directe buurt. Ik hoop echt dat het een verbetering is met wat we gewend zijn met de oude winkels in de buurt en dat er meer te krijgen is.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-01-2015 om 09:55

Kaaskopje

Ik, en volgens mij Barvaux ook, proberen juist opbouwende kritiek te geven, dus door te vertellen hoe je goedkoper aan lekkere recepten kunt kopen. Ook omdat je al een paar keer aangegeven hebt dat jullie over een paar maanden minder geld te besteden hebben: dan is het toch juist fijn als je nu wat kunt sparen, zodat er straks ook nog een keer geld is voor wat extra's, of voor als je onverwachte kosten hebt? Je schrijft dat je nu €13,- per dag voor twee personen uitgeeft, ik denk dat dat drie of vijf euro per dag kan, met vergelijkbare maaltijden. Dat drie keer week, een paar maanden lang, geeft een leuk spaarpotje.

wenda

wenda

29-01-2015 om 12:36

iets goedkoper?

Kaaskopje, wil niet zeuren maar 13 euro is een kapitaal! Heel fijn als je dat wilt uitgeven aan lekker eten. Maar weet je wel hoe lekker en luxe je voor 13 euro kunt eten? Daar kun je aardig gekke dingen mee doen. Kan me niet voorstellen dat iets als een box dat biedt.

Katniss

Katniss

29-01-2015 om 13:03

Dat vind ik ook wel

Met mijn vriend eet ik meestal wat luxer dan met de kinderen (die ook bij voorkeur aardappelkroketjes met blikgroente en knakworst hebben, dus niets tekort komen). Maar dan zit ik toch niet vaak aan 13 euro. Daar kun je flinke biefstukken, met een sausje en verse groenten voor kopen. Of mosselen, die toch ook niet goedkoop zijn, met allerlei lekkers erbij. Ik ga volgens mij alleen over dat bedrag heen als ik naar de visboer ga (ben je zo een tientje kwijt, voor twee personen vis).

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 13:37

kaaskopje

(altijd fijn als anderen al zeggen wat je in je hoofd had)

Je zei zelf dat je 13 euro niet veel vond en dan vind ik toch echt dat ik (en niet alleen ik deed dat) je er een beetje op moet wijzen dat je fout zit.

Als jij straks weer zonder baan zit kun je helpen met de recepten dus zoals ik al zei: vraag hier naar tips voor goede receptensites zonder pakjes of koop het boek van Karin.

Ik verbaas me echt als jij zegt dat je er eigenlijk te weinig aan hebt en dan nog 13 euro betaalt. Dat doe je dus ook voor bloemkool etc he? Dat klopt toch niet?

Suze

Suze

29-01-2015 om 13:51

Kaaskopje

Je moet natuurlijk gewoon lekker doen wat je zelf wilt, maar ik begrijp de reacties hier wel.

13 euro voor 2 personen, 3x per week, is natuurlijk best duur.

Als je het nu wat ruimer hebt, maar mogelijk/waarschijnlijk binnenkort weer, is de vraag of het slim is nu zoveel geld aan eten uit te geven.

Als je veel spaargeld hebt, maakt het minder uit, maar als je dat niet hebt, zou ik liever ook nu je het ruim hebt, minder geld aan eten besteden (terwijl het even lekker en zonder pakjes kan) en lekker sparen voor andere tegenvallers of mindere tijden.

Ik zou sowieso altijd sparen tot ik een flink spaarbedrag heb. Voelt voor mij fijn.

Maar goed, zo zit ik (en anderen hier op OO) in elkaar. Jij kennelijk niet .

Geniet er in dat geval maar lekker van .

karin

karin

29-01-2015 om 14:32

veel ja 13 euro

Hier gaat er ook geen 13 euro uit aan het avondeten. Wij vinden die dozen van hf enzo ook leuk,maar toch echt te duur. Juist omdat je zegt dat je binnenkort geen werk meer hebt Kaaskopje begrijp ook ik de reacties van anderen goed.
Ik gun je al het lekkere eten wat je maar bedenken kan,maar zou het ook verstandiger vinden als je het extra geld voor magere tijden zou bewaren.
We kunnen misschien een draadje starten over goedkoop koken zonder pakjes en zakjes?

Moni

Moni

29-01-2015 om 15:06

Ik denk dat Kaaskopje heel goed weet wat ze doet

Zij is gewend om zuinig aan te doen. Zij maakt straks die omslag wel.
Soms is het een keuze om nog even luxe te doen, zo lang duurde die periode niet.

Eens hoor, maar

Ik heb de dozen af en toe, zeg 1x per maand, maar kan het me veroorloven en dan gun je het jezelf. Als ik krap zou zitten, is dat natuurlijk het eerste wat ik zou schrappen. Het is pure luxe.

Natuurlijk kan je zelf de recepten van de site halen en boodschappen doen, maar het feit dat het lekker bezorgd wordt maakt dat het leuk is. Voor zolang dat duurt natuurlijk.

Het is alleen niet helemaal eerlijk om je te bemoeien met een andermans keuze waar het geld aan uit te geven. En ander heeft een hond, rookt of heeft een dure hobby die geld kost. Iedereen maakt zijn eigen keuzes.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2015 om 00:17

Nou nou...

Ik heb me weer wat op de hals gehaald door Hello Fresh te noemen.
Moni verwoord het goed, wij zijn in staat om te beoordelen of we die HF boxen kunnen bestellen. Ik snap wel dat bepaalde reacties opbouwend zijn bedoeld en dat waardeer ik in zekere zin ook, maar waarom die behoefte om er meteen opbouwend maar ongemerkt toch negatief te reageren op dat ik zomaar eens iets meer uitgeef aan ons eten, dan wanneer ik géén box zou bestellen? Ik denk echt dat wij vergeleken met veel mensen heel bescheiden zijn in wat we aan onszelf uitgeven. Het goede nieuws is dat wij wél een hond hebben, maar geen auto en we weer kunnen besparen op ons UPC abonnement en dat ik komende maand twéé etentjes aangeboden krijg, kijk... zo houden we de boel in evenwicht.

Nou... zullen we het verder gewoon weer hebben over het eten zelf?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2015 om 00:27

Helemaal gelijk Kaaskopje

Ben gestopt met lezen, kreeg kromme tenen van de betutteling.
Dames: ik heb een een poetshulp en een strijkhulp, moet ik me nou ook gaan verantwoorden hier?

Astrid

Astrid

30-01-2015 om 10:09

dat is het niet offtopic

Ik heb ook indirect geprobeerd te waarschuwen.
Als je het in postingen vaak hebt over dat je iets niet hebt, dat je je artikelen van een tientje niet kan veroorloven deze maand, dan zien mensen hier mensen voor zich die het verre van breed hebben.

Als je dan merkt dat mensen dure keuzes maken en dat vinden meevallen en tegelijkertijd over armoe praten, dan lijkt het of ze iets over het hoofd zien of niet weten.
Via mij dan een indirecte tip die weer eens het omgekeerde effect had en uitmondde in een reclamestuk voor die bedrijven.

Ginny, wat jij met je poets- en strijkhulp achter gesloten deuren doet interesseert denk ik niemand, aangezien je onder deze naam nooit over armoede praat.

Als ik over kilo's aankomen praat en in een ander draadje dat ik elke dag roze koeken eet, dan kan ik er donder op zeggen dat er eentje opstaat die precies weet hoe het zit en overal verstand van heeft en mij daarmee om de oren slaat. Zo werkt dat nu eenmaal.

Misschien is Kaaskopje gewoon te eerlijk en te open.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.