Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Restjes middageten, wie krijgt voorrang om ze 's avonds op te eten ?


Liz

Liz

22-01-2015 om 16:31

Annet

"Jij hebt het over vleesjes. Mijn man gebruikt dat woord ook. Ik heb het, behalve dan bij hem en zijn ouders, nog nooit gehoord.
Is het iets Limburgs? Of iets Indisch?"

Geen idee.

Bij nalezing vond ik het woord "vleesjes" (door mezelf dus gebruikt) eigenlijk heel raar. Normaal zou ik zeggen "stukjes vlees" of "porties vlees" of zo. Maar misschien gebruik ik het onbewust vaker dan ik weet.

En mijn moeder houdt wel erg van indonesisch eten, maar ik vermoed dat je dat niet bedoelt .

Annet

Annet

22-01-2015 om 16:45

Jammer Liz

Nou weet ik nog niet waar dat woord vandaan komt
Ik houd ook van Indonesisch eten maar voor het woord 'vleesjes' ben ik allergisch.

amk

amk

22-01-2015 om 17:32

restjes

ik plan gewoon dat er restjes zijn. Want die eet ik op de dagen dat mijn dochter niet bij mij is. Warm ik op op mijn werk tussen de middag als zij op de bso warm eet tussen de middag en we laat thuis zijn.

Verder blijft er niet veel over. Maar ik vind het niet meer plannen dan de andere maaltijden plannen.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 17:36

guera en hanne

Guera Als wij celavita eten dan koop ik twee zakken en zitten we elkaar aan te kijken. Meestal kopen we de grotere zakken van het eigen merk. Als we diepvriesgroente eten kopen we twee doosjes en eigenlijk is dat ook te weinig (ja we kopen ook wel eens vers maar dit vergelijkt handig).

Hanne: hier gaan dus gewoon twee volle borden eten per persoon door. Gisteren dus die zuurkool maar zo ook pasta, nasi, aardappelen/groente etc maar dan wel 1x vlees Alleen jongste eet dus wat minder.

amk

amk

22-01-2015 om 22:49

Barveaux

klinkt mij als normale porties maar kleine borden.

Wij eten met z'n 2 (1volw + 1 kind 9j) ook 1 celavita zak en 1 doosje dv groenten. En dat gaat schoon op idd in 2x opscheppen.

Moni

Moni

22-01-2015 om 23:06

Hoeveel gram groenten is 1 doosje diepvriesgroenten?

Ik heb alleen maar doperwtjes in de vriezer maar die gaan in kleine porties ergens doorheen.

amk/barvaux

Zo zie je maar...

Onze (net) 9 jarige eet net een opscheplepel van die Cela Vita aardappeltjes. Broertje nog een opscheplepel en wij verdelen de rest. Diepvriesgroentjes gaan toch in grote dozen? Daar doen wij ook best lang mee

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2015 om 00:11

Bakaardappels

Als wij met vier personen eten, hebben we zo'n beetje 700 gram aardappel nodig. In blokjes, krieltjes of schijfjes. Groente toch zeker wel 800 gram.

Man en ik hebben ons opgegeven voor de boxen van Hello Fresh. We hebben het nu twee weken gedaan en de conclusie is dat het wel lekker is wat ze sturen. Gek genoeg merken we door de porties van deze boxen dat wij normaal wel erg royaal koken. Ik ben altijd een beetje bang om te weinig te maken, dus is het resultaat dat ik voor een weeshuis sta te koken (bij wijze van spreken). Gister hadden we puree. We keken allebei naar de aardappeltjes in de pan met een blik van 'dat kan toch nooit genoeg zijn?' Maar het eindresultaat was dat het prima voldeed. Maar wat echt veel te weinig was, was de shoarma die dinsdag op het menu stond. Iets van 250 gram vlees voor ons tweeën, 125 per persoon dus. Verdeeld over twee broodjes (tarwe pita broodjes... lekker!) per persoon. Nou... dat is krapjes hoor. Dus man rukte een hamburger uit de vriezer en nam die erbij. Normaal is een stukje vlees of vis van 125 voldoende (meestal eten wij wel iets royalere porties), maar in de vorm van shoarma heb je wel wat meer nodig dan 125 gram. Maar al met al vinden we het wel een leuke ervaring, deze boxen. We maken gerechten die we nog niet eerder gegeten hebben of net even anders gewend zijn te eten.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 07:53

amk

Vooral anderen vinden het veel en dat merken we ook wel als we bezoek hebben.

Verder zijn het echt geen kleine borden en zei ik juist dat wij NIET genoeg hebben aan twee zakken Celavita, wij nemen dus twee zakken van 600/700 gram ipv die van 450.

200 gram groente per persoon is aanbevolen en dat is aan de lage kant voor ons en dan hebben we dus nog een zoon die dat absoluut niet haalt.

Een diepvriesdoos groente bevat meestal 450 gram en eigenlijk moeten we naar drie van die dozen met wellicht een aardappel minder (ik schil globaal 10 aardappelen van 1,5/2 eilengte groot denk ik)

wenda

wenda

24-01-2015 om 22:35

jee

Wat veel vlees Kaaskopje. Ik eet graag vlees, maar 75 gr is eigenlijk zat, soms nog minder. (of geen soms dan)

Moni

Moni

24-01-2015 om 22:51

Ik vind meer dan 125 gram ook veel

Meestal houd ik 100 gram per persoon aan. En dan vind ik ons echt vleeseters. Voor vis houd ik meer aan.
Als wij gehakt hebben, zit die in een pak van 500 gram. Daar houden wij altijd van over. Ik maak kleine ballen en wat overblijft wordt weer gegeten voor lunch of door oudste voordat ze gaat werken (horeca, ze eet daar om 21.00 uur).
Eigenlijk dacht is dat wij al veel vlees eten.

Astrid

Astrid

25-01-2015 om 00:00

hellofresh

heeft meestal 75-100 gram vis/vlees per persoon, maar weeg maar eens na zonder verpakking, soms scheelt het 60 gram op een tweepersoonsverpakking.
Ze houden de richtlijnen van het voedingscentrum aan, maar vergeten voor het gemak het verschil tussen man en vrouw, jong kind en puber, kantoorbaan/actieve baan.
Verder is het duur en gaat er steeds minder in de doos.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 00:40

Astrid

Ik zal het inderdaad eens zonder verpakking wegen. Bedankt voor de tip.

Normaal vind ik 100 gram vlees ook prima te doen, ik noem dat altijd 'tartaartjesmaat', hoewel wij dus iets royaler doen. Maar 125 gram vleesreepjes verdeeld over twee pitabroodjes ziet er toch wat sneu uit vonden wij.

75 gram vlees vind ik echt karig.

We hebben nu twee weken de Hello Fresh box achter de rug en we vinden gemiddeld twee van de drie dagen (we doen 3 dagen) echt heerlijk en 1 dag mwah. We kunnen het ons nu even veroorloven, maar ik vrees dat we over twee maanden weer moeten gaan snijden in dit soort kosten. Op zich vind ik 13 euro per dag voor twee personen acceptabel, zeker als je ziet dat het vrij compleet is met 'verantwoord' vlees, sauzen, verse kruiden, eieren e.d..

Verschil tussen man en vrouw maken vind ik een beetje ouderwets. Mijn ervaring is dat mannen lang niet altijd meer eten dan vrouwen. De kantoorbaan van de man is niet zwaarder dan de kantoorbaan van de vrouw tenslotte. Ik ben van ons tweeën de 'veelvraat'. Altijd al zo geweest. Op de shoarmadag na waren alle maaltijden wel wel voldoende voor ons.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 09:42

kaaskopje

Het verschil tussen mannen en vrouwen zit toch ook in andere dingen hoor, niet alleen wat ze doen aan lichamelijke activiteit.

13 euro niet duur? Kom op zeg, dat kan toch echt goedkoper!

Katniss

Katniss

25-01-2015 om 11:30

Mannen en vrouwen

Een man en vrouw van precies dezelfde lengte en gewicht zullen ongeveer hetzelfde nodig hebben. Volgens de statistieken is een gemiddelde man echter zo'n 15 cm langer dan een gemiddelde vrouw en ook een stuk zwaarder, en heeft dus meer nodig.
Wij zijn in huis met allemaal kleine vrouwen, maar ik vind 75 gram vlees ook een beetje karig. Voor zelfgemaakte broodjes shoarma haal ik 400 gram vlees, en dat gaat aardig op. Jongste neemt dan drie snippers en oudste en ik de rest. Stukjes vlees hebben we rond de 100 gram per persoon, en vis soms meer.

Astrid

Astrid

25-01-2015 om 11:51

zeg dan op tijd op

Er gaat daar een hoop mis met opzeggen, op pauze zetten (die pauze is eindig namelijk en dan krijg je ineens weer een box die je moet afnemen).
Ik heb het meer over het verschil in, dat als je een bouwvakker bent of een kantoorbaan hebt, je lijf weer bouwstoffen nodig heeft. Die krijg je niet uit het karige dat de box je voorschotelt, tenzij je gewicht wilt verliezen.
Het is niet goedkoop. Je betaalt voor afgepaste hoeveelheden; het gemak.
Daarbij betaal je voornamelijk voor vervoer en opslag. Logisch, want ze rijden heel het land door.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 11:51

shoarma

Inderdaad, als wij broodjes shoarma eten dan hebben we ook wat meer nodig omdat het bij die maaltijd dan wat meer om het vlees gaat ook al gaat er paprika, ui en sla in het broodje.

Ik denk alleen dat het probleem in de twee broodjes per persoon zit. Wij zitten toch wel aan 12 voor 4, soms wel 14/15.

Hello Fresh

Wij hebben ook Hello Fresh en er zitten leuke gerechten bij die je zelf niet snel zou maken. Ik kijk echter wel elke week of de gerechten van de volgende week me aanspreken en dan bepaal ik of ik een box laat komen. Zo hoeven de gerechten met de goedkope vissoorten als koolvis en heek voor mij niet.

Nou zijn wij geen grote eters, maar ik vind de porties ook niet heel royaal. Je betaalt voor de bijzondere recepten en niet alledaagse biologische ingrediënten. En uiteraard het gemak.

Astrid

Astrid

25-01-2015 om 14:27

maar

Maar hello fresh is niet biologisch. Er zitten soms biologische producten in, maar niet standaard en dat is ook niet hun uitgangspunt.

"HelloFresh Boxen
Zijn alle ingrediënten biologisch?
De producten in onze box hebben niet altijd een biologisch keurmerk. We selecteren producten op basis van enkele criteria: de producten moeten vers en lekker zijn, het moet duidelijk zijn waar de producten vandaan komen en ze moeten zijn geproduceerd met respect voor de natuur, het milieu en dierenwelzijn. Dit vinden wij belangrijker dan een keurmerk en dit betekent dat niet al onze producten een biologisch keurmerk hebben. Kijk voor meer informatie over onze selectiecriteria onder het kopje filosofie."

Weet ik

Niet alles is biologisch inderdaad, maar wel het merendeel van de producten die je krijgt.

Overigens hebben wij ook een tijdje De Krat gehad, maar het voordeel van HF vind ik dat je dus vooraf kan zien wat erin zit en dan kan bepalen of je de box wilt bestellen of niet. Misschien kan dat nu ook wel met De Krat hoor, maar toen wij 'm hadden kon dat nog niet.

Uiteraard is dan het verrassingseffect weg, maar het voorkomt teleurstellingen

Juno

Juno

25-01-2015 om 16:09

Ik vond het wel leuk

Ik vond Hello Fresh wel leuk. Had er ook de fruitbox bij. Het grote nadeel van HF vnd ik de bewerkelijkheid van de recepten, je kan nooit even hup op routine koken en de overdaad aan geitenkaas. Ik ben als enige in het gezin vegetariër en de vis/vleesrecepten waren niet makkelijk om te bouwen naar vega. Verder hou ik niet (NIET) van geitenkaas en heb ik een notenallergie. Dat was best lastig. Veel recepten werden erg lekker gevonden en het fruit was prima. In mijn hebberigheid had ik voor de gratis eerste bestelling zowel de grote fruitbox als de vegabox als de reguliere box voor drie dagen gedaan. Niet handig, omdat het in de praktijk niet mogelijk is om met HF twee soorten maaltijden te bereiden en je dezelfde bestelling een aantal keer moet afnemen.
Na een paar maanden weer gestopt.
Toevallig afgelopen week shoarma gegeten, voor vijf personen had ik 1500 gram vlees en zo'n 15 broodjes. Ik hield iets vlees over. Nu had ik een gast dus wel royaler ingekocht. Anders heb ik 1000 gram voor vier personen, blijft ook iets van over. Ik eet dan linzen met een gefruit uitje en wat knoflook in een broodje. Ik reken drie broodjes per persoon.

Juno

Grappig, ik heb nog nooit geitenkaas gehad met HF. Wel vaker heek en koolvis en daarop een tijdje afgeknapt.

Ik hou best van vis, maar als ik flink wat betaal voel ik me bekocht met dit soort inferieure soorten. Geitenkaas zou ik prima vinden. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel smaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2015 om 00:18

13 euro

Barvaux, het kan inderdaad goedkoper, ik denk dat ik daar zelfs extremer ervaring mee heb dan jij, maar nu we met ons tweeën eten voor een groot deel van de week, is het ook gewoon leuk om eens wat buiten het normale paadje te koken en dat doe je wel met HF. Het leuke van HF is dat je alles vers maakt en zonder pakjes. Pakjes zijn makkelijk en ik vind het ook prima dat ze er zijn, maar ik merk toch dat het echt lekkerder is om mie bijvoorbeeld zelf te maken met verse gember e.d.. Dus in de winkel zou je dan ook gember moeten kopen, een pepertje, nog wat vers spul, de mie, sojasaus, e.d.. Alles bij elkaar kost dat ook wat.

Mina

Mina

26-01-2015 om 00:40

Hello Fresh: hoeveel porties voor twee volwassenen en een kind

Wij zijn hier met twee volwassenen en 1 kind van zeven jaar oud. Meestal kook ik ongeveer de hoeveelheden voor twee volwassenen, en dan is het genoeg voor ons drieën. Kind krijgt altijd voorrang, dus als het te weinig is dan eten de volwassenen minder.
Bijvoorbeeld: voor een volwasssene reken ik 75 g. pasta p.p., ik kook dus 150 g. voor ons drieën en dat gaat meestal schoon op.
Kind eet meestal niet weinig!

Nu zag ik die Hello Fresh boxen en dat lijkt me wel interessant. Maar moeten we dan een box voor 2 of voor 3 personen nemen?

2 personen

Al hangt het ervan af of je kind een flinke eter is, maar dat lijkt bij jou niet het geval. Aan pasta krijg je bij HF ongeveer 180 gram dus dat moet in jullie geval voldoende zijn.

Wij eten ervan met 2 volwassenen en 2 kinderen (9 en 5 - kleine eters). Maar soms maak ik iets aparts voor ze, afhankelijk van wat er op het menu staat.

Juno

Juno

26-01-2015 om 09:16

Mina

Ze hebben vaak flinke aanbiedingen, soms wel €25,- korting of meer. Als je het abonnement aangaat voor twee personen, kan je altijd nog een grotere doos bestellen. Volgens moj kan je ook een proefbox bestellen om te kijken of het bevalt. Ik zou niet voor vijf dagen nemen, je kookt je anders helemaal het schompes.

Juno

Juno

26-01-2015 om 09:18

Kaaskopje

Ik heb altijd een stuk verse gember en wat pepers in de vriezer liggen. Bevroren gember kan je makkelijk verwerken, je hoeft het niet eerst te ontdooien. Dat maakt het weer wat makkelijker. Als je regelmatig uit een bepaalde keuken kookt is het handig om daar de kruiden van te hebben, dan is de drempel wat minder hoog.

Mina

Mina

26-01-2015 om 10:47

Dank, De Krat

Dank voor de reacties!

Ik heb er nog eens goed naar gekeken (ik kende het hele concept nog niet), en gezien dat De Krat me waarschijnlijk beter zal bevallen dan Hello Fresh. De Krat komt ook als beste uit een test van Kassa. Verschil met Hello Fresh is dat De Krat meer verse streekproducten bevat en wat voordeliger lijkt. In ieder geval komt De Krat op mij sympathieker en bijzonderder over.
Bij De Krat kun je nu ook vooraf zien wat er in zit.
Er zijn ook nog een hoop andere van dat soort boodschappendozen trouwens...
Er is een merk met een doos voor twee personen, waarbij je nog los dingen kunt bijbestellen, dat is handig voor volwassenen met kinderen die niet als een hele persoon meetellen.

Het lijkt me een nadeel als de recepten erg bewerkelijk zijn, ik zag bij HF dat veel recepten wel 45 min. duren.

Maar het lijkt me een leuk concept, ga het maar eens proberen, ben benieuwd of we dan er aan toe komen om het inderdaad allemaal te gaan koken...

De Krat

Waar wij met De Krat tegenaan liepen is dat het een Weekendkrat is en het de bedoeling is dat je de recepten in het weekend maakt. Wij hebben dan vaak afspraken/uitjes dus dat paste niet echt (ook ivm de krappe THTs). Nu met HF is de levering op maandag en kunnen wij de recepten in de loop van de week maken.

Maar voor jou zal dit misschien niet bezwaarlijk zijn hoor, gewoon proberen!

Angela67

Angela67

26-01-2015 om 12:56

alleen groente?

als je graag afwisseling wilt maar niet 'verplicht' aan recepten vast wilt zitten en of hoeveelheden, ga dan voor een groentezak.
je krijgt receptideeen erbij en op internet kun je ook op hun website het hele archief van de recepten raadplegen.
je eet met de seizoenen mee, vegetarisch/vlees/vis is geen discussiepunt, de kinderen zijn makkelijker te overtuigen 'want het zit in de zak dus het moet op' .
www.odin.nl bevalt ons al jaren goed.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.