Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Restjes middageten, wie krijgt voorrang om ze 's avonds op te eten ?


medusa

medusa

19-01-2015 om 13:59

hier

Wij hebben regelmatig restjes. We overleggen altijd: wil iemand morgenmiddag (na school/sport) dit restje opeten? Dan gaat het de koelkast in. Anders de vriezer.

Het klinkt eerlijk gezegd een beetje triest wat je beschrijft. Blijkbaar heeft het hele gezin bij de broodmaaltijd zin aan iets warms (kan ik mij zeker voorstellen bij een broodmaaltijd 's avonds) en alleen paps krijgt zijn zin. Voor de liefhebbers hebben wij hier altijd wel iets wat warm bij het brood gemaakt kan worden. Eitje bakken, tosti maken, bakje noodles, kopje soep of desnoods restjes uit de vriezer.

Is het voor jou een optie om gewoon wat vaker iets 'extra's' te serveren bij de broodmaaltijd?

Angela67

Angela67

19-01-2015 om 14:00

aha nu snap ik 'm

ik begrijp dus dat het om een niet-leeggeten bord gaat als iemand boos van tafel stampt! ik kon het al niet rijmen met het restje saus en het stukkie vlees dat in de pan op het fornuis stond gedurende een ruzie tijdens de maaltijd .
Nee, inderdaad, als het op een bord heeft gelegen en vermengd is (geraakt) met elkaar e.d. dan is weggooien iets wat hier ook voorkomt.
gr Angela

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2015 om 15:52

Geen voorrang

Hier geen voorrang voor de een of de ander. Ik kan me weinig voorstellen bij een restje dat zó klein is dat het niet gedeeld kan worden, dan had het bij de warme maaltijd nog wel opgegeten kunnen worden toch?

Het zal in de opvoeding van je man gezeten hebben, dus ik zou hem niet zomaar kinderachtig noemen. Ik vind het persoonlijk ook flauwekul om per definitie het restje aan de kinderen te gunnen. Gewoon wie er veel zin in heeft, die krijgt het, zijn er meer gegadigden; dan delen.

Astrid

Astrid

20-01-2015 om 12:41

het verbaast

Het verbaast me ook een klein beetje dat er om een overgebleven hap van gisteren (die middag)nog zo verlangend gedaan kan worden. Geef ze dan gewoon nog een warme maaltijd. Een "strijd" om een hapje of een hapje moeten verdelen...

Ik ben misschien het tegenovergestelde, maar iets van gisteren eet ik met moeite op. En etensresten/overblijfselen 5 dagen in de koelkast bewaren tot kliekjesdag? Echt gewoon 5 dagen? Ik kan het me bijna, nee, ik wil het me bijna niet voorstellen.

Ik kook daarom meestal gewoon voldoende, behalve bv als je eens visite krijgt, maar dan gaat het erna de vriezer in en niet de koelkast en dan gaat het zeker niet om 2 lepeltjes van iets, maar een minimaal een volwassen portie.

Mijn ooit-echtgenoot had de bijzondere gewoonte op elk bord iets te laten liggen. 3 partjes gebakken aardappel, 5 erwtjes of 1 van die 2. Ik denk dat hij het chique vond staan. Dat ga ik toch niet in een bakje bewaren en aan een ander geven? Hij heeft er al aangezeten met zn vork die in hand en mond is geweest. Nouja in elk geval ben ik dus niet zo van de kliekjes en bewaren in de koelkast die misschien ook nog eens niet op de juiste temp. staat. Ik kan het niet helpen, het zal een afwijking zijn.

medusa

medusa

20-01-2015 om 12:45

5 dagen

"En etensresten/overblijfselen 5 dagen in de koelkast bewaren tot kliekjesdag?"

Maar werd er dan geschreven dat dat bewaren in de koelkast gebeurt? Ik mag toch hopen van niet. (maar misschien heb ik daar overheen gelezen).

Ik heb altijd geleerd dat je bereid eten 48 eten in de koelkast kunt bewaren. En dag langer kan soms, maar dan moet je het wel 'inspecteren'.

Astrid

Ik las dat ook met verbazing hoor Astrid. Niet alleen het koelkast verhaal, maar het feit dat je er nog trek in kan hebben.

Ik ben geen kliekjesmens. Gelukkig weet ik dat van mezelf en gooi ik restjes die in vroeger nog in de vriezer stopte nu weg. Heb veel te vaak ingevroren kliekjes alsnog weggegooid.

Terug naar TO: doe je gezin een plezier een geef ze 's avonds een warme maaltijd. Kennelijk is er behoefte aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2015 om 17:18

Astrid

Onze vriezer zit vol 'kliekjes'.

Astrid

Astrid

20-01-2015 om 17:31

Kaaskopje

Ik neem aan dat dat porties zijn waar tenminste 1 persoon een hele maaltijd aan heeft en geen hapjes als een aardappel en een bietschijfje (even ter illustratie).
Ik zie in gedachten bij de verhalen allemaal afgedekte schaaltjes met zoiets staan en dan eens in de week de meest vreemde combi's eten waarna je met 3 happen klaar bent. Is vast mijn afwijking, zoals ik al aangaf, maar dat zou ik zelf nooit doen.
Ik heb bv wel een paar porties rijst, een paar porties saus in de vriezer, een stuk rookworst, allerlei verse ingevroren groentes, wraps/roti's, vlees enz.
Maar dat is dan wel een hele maaltijd, geen hapje. En uit de vers ingevroren producten pak ik gewoon wat ik nodig heb.
Kook ik rijst of maak ik stamppot, bak ik pannenkoeken, dan maak ik de dubbele hoeveelheid en gaat het de vriezer in. Niet de koelkast. Ik "zit" denk ik meer met het verschil tussen bewaren in de koelkast en het invriezen en met het hapjes moeten verdelen ipv porties kunnen geven.
Daarnaast heb ik denk ik nooit kinderen/man gehad die zo ongelofelijk aan een hapje de voorkeur gaven dan aan een boterham. Een hapje eten als voorrecht ken ik dus niet, het grootste stuk vlees ook niet; daar deden wij nooit aan.

Moni

Moni

20-01-2015 om 17:48

Hier worden restjes als lunch gegeten

Man is geregeld overdag thuis en eet graag een restje van de vorige dag als lunch. De kinderen eten als ze vrij zijn overdag liever geen brood. Jongste eet ook graag een restje, oudste alleen als het precies naar haar gading is. Ze maken vaak een tosti, mihoen, pasta of zoiets klaar als lunch.
Oja, en dat restje kan best twee of drie dagen in de koelkast hoor. Zolang het geen aangemaakte sla is

Lou

Lou

20-01-2015 om 19:23

Nou..... OT

Zeer OT maar kan het niet laten te melden dat wij dan kennelijk toch een heel ander gezin zijn. Restjes avondeten bij de broodmaaltijd zouden hier gewoon op tafel blijven staan, niemand heeft belangstelling. Liever boterhammen! Brood bij het avondeten daarentegen, joepie! Man en ik houden ook erg van broodachtige dingen, ik maak best vaak een 'restaurantlunch' als avondeten met warme broodjes en salade. Maar vooral dochter zou het liefst drie keer per dag brood eten.

On topic sluit ik me aan bij degenen die je man kinderachtig vinden en dat je gewoon alle restjes, hoe klein ook, eerlijk moet delen.

guera

guera

21-01-2015 om 12:54

wat bewaren jullie zoal?

Ik merk dat ik slecht ben ik kliekjes. Ik vind het zelf niks om nog 1 hap van dit te eten en dan nog een hap van dat. Ik eet liever een maaltijd die bij elkaar hoort zeg maar. Ik kook dan ook vrij zuinig. Spontaan aanschuiven lukt hier niet ha ha. Dan bak ik een ei met een boterham erbij
Anyway tuurlijk hou ik weleens wat over omdat en kind niet goed eet of whatever. Maar bewaren jullie dan bv een halve hamburger? of 1 eetlepel sperziebonen? Ik gooi dat dus weg. De volgende dag heb ik daar echt geen zin in in nog zoń schepje net niks. Van lasagne of iets bewaar ik als het echt een portie is voor 1 persoon.
Hoe doen julie dat?

En on topic. Ik zou delen en anders om en om.

Half a twin

Half a twin

21-01-2015 om 13:11

wat bewaar ik

Gisteravond boerenkool met worst gegeten. 1 worst is weinig voor 4 personen maar 2 is weer te royaal, omdat dochter niet zo van worst houdt. Dus er is voor vandaag een stukje over dat ik op mijn brood snij.
Een schaal lasagne is voor ons precies genoeg als we weinig in de middag hebben gegeten, pas na een verjaardagsvisite had ik al kleinere stukjes uitgedeeld, om te voorkomen dat er op de borden restjes overbleven (die bewaar ik niet) toen nog een stukje over in de schaal en dat bewaard tot de volgende dag, allemaal een klein stukje bij de lunch.
Ik schreef al eerder dat 1 aardappel en een schepje bietjes verwerkt kan worden tot een klein visslaatje, dus dat bewaar ik wel.

Overigens geheel OT:
Ik ben over het algemeen wel creatief met restjes. Een beetje bolognesesaus met een gare aardappel goed doorkoken met wat extra water, dan de staafmixer erin en dat papje invriezen in ijsblokbakjes. Die blokjes gebruik ik dan om de jus van bijvoorbeeld slavinkjes te binden en meer smaak te geven. Voor het afblussen in de hete boter doen en je hebt een heerlijke bruine gebonden jus.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-01-2015 om 13:39

Onze kliekjes

Ik doe m'n best om zo te koken dat er zo min mogelijk overblijft. Meestal lukt dat behoorlijk goed, bij sommige recepten blijft er over. Als er een paar happen over zijn eten we die nog op, zeker m'n man is daar goed in. Als er een halve portie of meer over is gaat dat de koelkast in en gaat met m'n man mee naar z'n werk, als lunch.
Restje rijst vries ik in, daar maak ik later nasi van.

Moni

Moni

21-01-2015 om 13:47

Een halve hamburger is populair

Die hebben de kinderen graag op brood. Of in een pitabroodje. Of gewoon als lekker hapje (allebei de helft).
Een eetlepel groente bewaren we niet. Tenzij man dit bij die halve hamburger gooit in hetzelfde bakje. Dan wordt het ook samen opgegeten.

Thursday Next

Thursday Next

21-01-2015 om 14:04

hier

gooi ik het weg als het nog maar een paar happen zijn. Vanaf een halve portie of zo bewaar ik het, vooral rijst en pasta dingen.
De meeste dagen houden we niks over, op woensdag we spaghetti want anders klopt de verhouding spaghetti/saus (uit pot) niet, zegt man. Die spaghetti gaat altijd op in de dagen daarna.
Restjes van de borden bewaren we niet. En ik vries restjes nooit in, ze gaan gewoon in de koelkast.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 14:10

hmm

Halve hamburgers of een halve lepel groente blijft hier gewoon niet over. Klinkt mij heel vreemd in de oren

Man, oudste en ik eten bijna altijd twee borden vol en als we dus de tweede keer opscheppen neemt de eerste 1/3 van wat er nog over is, de tweede de helft en de rest schraapt de pan leeg.

Bij lasagne, nasi of macaroni houden we soms wel wat over maar dan heb ik ook wat meer gemaakt. Dat gaat in de koelkast en komt altijd wel binnen 48 uur op. Als ik echt wat meer heb gemaakt om mee te nemen naar mijn werk dan vries ik het per portie in.

Juno

Juno

21-01-2015 om 15:18

Wisselend

Met sommige restjes ben ik heel goed en daar maak ik wat slims mee, soms heb ik het bewaard omdat ik dat zo van huis uit geleerd heb maar gooi ik het na drie dagen alsnog weg.
Hier worden wisselende hoeveelheden gegeten en ik heb er een hekel aan als mensen niet genoeg hebben. Ik kook royaal, soms is dat precies goed en soms is dat te veel. Hier aanschuiven is geen probleem, dan maak ik gewoon nog een bijgerecht.

Charis

Charis

21-01-2015 om 16:01

Nooit restjes

Wij hebben nooit restjes. Ik kook genoeg voor ons allemaal en als er een beetje eten op het bord blijft liggen gooi ik dat toch echt weg hoor.

Iets anders, word je niet dik van dat eten van al die restjes naast je gewone maaltijd? Ik begrijp ten minste dat de restjes extra zijn?

Half a twin

Half a twin

21-01-2015 om 16:15

Dik?

De restjes die ik gebruik eten mijn kinderen extra, dat kan wel, want zo slank zie je ze niet veel. Ik eet de restjes vaak in plaats van. Vandaag was er worst over van de boerenkool van gisteren, dat eet ik dan op mijn brood, in plaats van ham of kaas. Als ik een slaatje maak van wat biet en aardappel met vis dan eet ik daar maximaal 2 boterhammen bij, niet de normale 3 die ik altijd eet. Van een restant ragout maak ik wel eens soep, verdunnen en op smaak maken, en dan neem ik ook afhankelijk van de hoeveelheid een boterham minder. Een boterham minder is natuurlijk ook boter en beleg minder, dus dat scheelt wel echt wat.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 16:21

Charis

"Iets anders, word je niet dik van dat eten van al die restjes naast je gewone maaltijd? Ik begrijp ten minste dat de restjes extra zijn?"

Leer je kinderen luisteren naar hun 'buik' en niet meer te eten dan nodig. Lijkt me voldoende. Waarom zou iemand nog net zoveel boterhammen eten dan zonder prakkie?

extra

Ik kook hier ook royaal en wat over is gaat meestal de volgende dag tussendoor op en soms vries ik wat in als het erg veel is. Pubers hebben altijd honger en een gezonde warme hap is een goede keuze, inderdaad eventueel op een boterham als het niet zoveel is.
Tegenwoordig eten ze hier pizza op vrijdag. Dat vind ik pubereten en gelukkig is er voor mij dan nog iets extra's van donderdag over.

Liz

Liz

21-01-2015 om 17:11

Barvaux / restjes bewaren

"Man, oudste en ik eten bijna altijd twee borden vol".

Wauw, zijn dat hele kleine bordjes of eten jullie (alledrie) echt onwijs veel?

Ik zou wel willen hoor, daar niet van, maar dat lijkt me voor mij en tenminste 1 van mijn kinderen zeker niet verstandig om een gezond gewicht te behouden .

On topic: ik gooi echt niet graag eten weg. Staat me echt tegen. Ben ook zo opgevoed (door honger van een ouder in de 2e WO ingegeven).

Maar ik hou er ook niet van dat iemand meer moet eten dan zijn lichaam zegt, zo van "eet jij nog even de pan leeg". Alleen als het groente (weinig calorieen) betreft kan ik daar nog wel mee leven, maar ik zal zelf niet snel aandringen bij een ander.

Wij houden regelmatig eten over, omdat de een of de ander minder eet, iets minder lekker vindt, opeens iemand niet thuis eet (bij klasgenoot blijft eten bijv.) of wat wat dan ook.

Restjes in de pannen gooi ik helemaal niet graag weg, op de borden meestal wel (hebben we sowieso veel minder vaak en kleinere hoeveelheden), maar soms bewaar ik zelfs die (als het vrij veel is en niet alles door elkaar zit).

Als ik 1 persoons porties heb of meer, dan vries ik het in. Soms maak ik bewust iets meer vleesjes en stop ik er 1 of meer in de diepvries, zodat ik op makkelijke dagen snel nog wat vlees in de magnetron kan opwarmen. Erg handig (vind ik dan).

Bij kleinere restjes (vaak groente of aardappels) bewaar ik het in de koelkast en probeer die dan de dag(en) erna te eten, meestal 's avonds. Soms vormen meerdere kleine restjes samen (evt. met een vleesje uit de diepvries) weer mooi een 1 persoonsmaaltijd. Van een andere maaltijd kan dan soms weer een hele portie in de diepvries .

En soms komen de kleine restjes helaas niet helemaal op. Dus soms gooi ik toch erg tegen mijn zin maar eten weg .

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 17:15

Gewone borden

Ja, wij eten echt heel veel en dan gaat er daarnaast nog elke dag een bruin brood plus vier losse sneetjes door elkaar. Oudste zit nu precies op de grens tussen te dun en normaal en jongste zit er zelfs nog onder. Man en ik zitten gewoon midden in 'normaal'. Jongste eet niet zo veel maar kwam de laatste weken hongerig uit school. Nu eet hij zes boterhammen in plaats van vier en dat scheelt al wat.

Er staat nu een zuurkoolschotel in de oven van een kilo zuurkool, 1,5 kilo aardappelen met kaas, worst, rozijnen en ananas. Daar blijft waarschijnlijk 1/8 van over (lekker morgen voor mij).

Annet

Annet

21-01-2015 om 17:18

Liz, even off topic

Jij hebt het over vleesjes. Mijn man gebruikt dat woord ook. Ik heb het, behalve dan bij hem en zijn ouders, nog nooit gehoord.
Is het iets Limburgs? Of iets Indisch?

Hanne.

Hanne.

21-01-2015 om 19:00

dik restjes en veel

Ik bewaar veel, maar niet als het al op een bord heeft gelegen. Ik krijg regelmatig onverwacht bezoek en ik vind dat ik het niet kan maken om die gebakken aardappelen voor te zetten waar mijn peuter al met zijn handen/kwijlvork aan heeft gezeten.

Wat ik bewaar is wel afhankelijk van wat er verder op de planning staat. Een hap sperciebonen of 1 aardappel kan de volgende dag prima door de ragout of een gevulde maaltijdsalade of de soep. Maar eten we de dagen niets waarin ik het kan verwerken dan gooi ik het weg. Restjes rauwkost gaan de volgende dag vaak als salade mee naar het werk/naar school.

Dik worden we er niet van. Of ik nu een restje salade mee neem of en verse koop maakt naturlijk niet uit. Idem voor een voor een pita met een restje hamburger of een pita met een vers etukje vlees.

Jaina

Jaina

21-01-2015 om 19:19

Verschilt

Ik kook meestal redelijk ruim. Zeker nu onze kinderen ouder zijn en soms uithuizig zijn rond etenstijd is het vaak moeilijk gissen hoeveel we precies nodig hebben. Bovendien willen die kinderen misschien nog wel wat eten als ze thuiskomen. Sowieso is het met oudere kinderen best handig om in de vriezer wat te hebben liggen voor als ze honger hebben.
Soms gaat het eten ook helemaal op.
Eten wat op de borden heeft gelegen gooi ik wel weg.Kleine kinderen moedig ik dan ook aan kleine porties op te scheppen zodat ze opeten wat er op hun bordje ligt. Ik heb liever dat ze drie keer een beetje opscheppen dan een keer heel veel en dan de helft laten liggen. Grote kinderen en volwassenen kunnen hopelijk zelf redelijk inschatten hoeveel ze gaan eten.
De rest van de salade en soms brood gaat elke avond naar de kippen. Als er nog een heel kleine restje groenten/aardappels/rijst is gaat dat ook naar de kippen. Een wat grotere portie vries ik in.
Verder hoef je restjes niet als extra te eten. Als ik als lunch een restje van het een of ander eet dan ga ik dan uiteraard er geen brood meer bij nemen.
Twee borden avondeten vind ik overigens helemaal niet extreem veel. Dat gaat hier bij veel gezinsleden ook wel in.

guera

guera

22-01-2015 om 13:36

wow

Ik sta ook te kijken van sommige hoeveelheden. Als ik tegen jongste zeg schep zelf maar op dan neemt ze 1 rijstkorrel en 1 sperzieboon. Die krijgt dus iets voorgeschoteld van mij. Dat hoeft niet perse helemaal op, maar is niet mega veel.
Wij eten met ons 4 dan ook vaak 3 stukjes vlees. Dus bv 3 hamburgers met z'n vieren. Zo'n zakje krieltjes van celavita daar houden we bijna van over, maar als dat 1 eetlepel is ga ik dat niet bewaren. Niemand die dat ooit nog opeet. Ik wil ook niet de volgende dag rekening moeten houden met dat wat er over was. Ik doe boodschappen voor meerdere dagen en als de dag erna pasta op het menu staat zit ik met die lepel aardappeltjes. En de dag daarna heb je een lepel aardappels en een lepel pasta/pesto. Dat vindt niemand hier lekker/leuk
Dus 2 borden? 1,5 kilo aardappels????

Hanne.

Hanne.

22-01-2015 om 14:02

wie eet er mee

De hoeveelheid die er gegeten wordt is natuurlijk ook sterk afhankelijk van wie het eet. Zijn de 4 personen aan tafel een peuter een kleuter en twee ouders die kantoorwerk doen of gaat het om 2 tieners met 2 ouders die de hele dag fysiek zwaar werk doen? Dat valt niet te vergelijken.

Idem voor 2e porties. Bestaat die uit een groot bord salade of een extra gehaktbal met jus? Bij ons vaak het eerste want veel vlees is er niet (2 kipfilets voor 5 personen oid).

Hier wordt veel brood gegeten. Voor 5 personen dagelijks een heel brood. Aan de andere kant zou ik blij zijn als mijn jongste 1 sperzieboon en 1 korrel rijst zou eten. Dan vertienvoudigt de groenten inname!

Charis

Charis

22-01-2015 om 16:21

Boodschappen voor meerdere dagen en restjes

Net als Guera doe ik inderdaad ook boodschappen voor meerdere dagen. En daarvan gaat eigenlijk meestal elke dag alles op. Als ik al eens wat aardappels of rijst overhoud, ga ik dat niet bewaren voor een volgende dag waarvoor ik al een andere maaltijd heb gepland.

Mijn verbazing over al die restjes geldt dan ook geloof ik ook voornamelijk de logistieke kant ervan (bewaren, invriezen, ontdooien, opwarmen, bedenken waar het bij kan en wanneer, etc).

Ik vind het al gedoe zat om elke dag van de week een zelfgekookte maaltijd op tafel te zetten, laat staan dat ik nog aan restjesbeheer moet doen

Liz

Liz

22-01-2015 om 16:29

Charis

"Mijn verbazing over al die restjes geldt dan ook geloof ik ook voornamelijk de logistieke kant ervan (bewaren, invriezen, ontdooien, opwarmen, bedenken waar het bij kan en wanneer, etc).

Ik vind het al gedoe zat om elke dag van de week een zelfgekookte maaltijd op tafel te zetten, laat staan dat ik nog aan restjesbeheer moet doen ".

Haha, ik snap hem wel. Ik werk ook 4 dagen, man fulltime, en doe 2x pw de boodschappen. Snap jouw verbazing, ook gezien de logistiek. Ja, je hebt gelijk. Maar mijn weerzin tegen eten weggooien is nog net wat groter, dus doe ik het toch.

Overigens vind ik zo'n restjesmaaltijd met 3 of 4 porties uit de diepvries ook wel weer lekker. Alleen opwarmen, niet weer echt koken.

En overigens: ik gebruik de restjes alleen voor ons gezin, niet voor gasten. Ook altijd handig als er maar 1 of 2 thuis eten en de rest andere dingen heeft: hoef je ook weer niet te koken. Heerlijk en scheelt ook weer geld.

Maar vooral: het eten wordt opgegeten, dat wat de (mijn) bedoeling is .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.