Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patat-generatie beweegt niet meer

Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

01-07-2012 om 11:55

Ja maar gerry (en topicstarter)

mijn kinderen éten geen fruit en met een trechter naar binnen gieten met alle gevolgen van dien plus dat ze nu volwassen zijn, is niet onverantwoord maar pech hebben dat ze zo verduvelde allergisch waren/zijn en na het kale dieet op babyleeftijd dus fijn niets meer aten. Niks met aanbieden of verantwoord bezig zijn te maken.

Waar ik nou zo benieuwd naar ben: Cargawar, wat vind je zelf eigenlijk?
De site MWNW is verbonden aan Cargawar.com, misschien nu VOER voor een leuke nieuwe column?

Vic

Vic

01-07-2012 om 12:48

Oude foto's

Vorige week bekeken mijn zusje en ik oude foto's voor het 'pensioenfeestje' van mijn vader. Op een van de foto's onze oude buurvrouw, waarover vroeger grapjes gemaakt werden omdat ze zo stevig/dik was (niet onaardig bedoeld, en ze deed het zelf ook). De buurvrouw komt nog steeds bij mijn ouders over de vloer en is nog steeds dik. Tot onze verbazing was buuf op die oude foto's (ca. 35 jaar geleden) helemaal niet zo dik! Zo op het oog een maat 40/42, wat tegenwoordig eerder als normaal dan als stevig wordt benoemd. Echt heel opvallend.
Wat ook apart is, is dat mijn kinderen bij de mageren in de klas horen, terwijl ze een heel stuk steviger zijn dan wij vroeger. In de BMI-curven zitten ze links van het midden in het groene gedeelte, wat mij doet vermoeden dat er schappelijker gerekend wordt dan vroeger.

Rafelkap

Rafelkap

01-07-2012 om 13:18

Bakfiets

Hier ook een bakfiets. In de spits is het zo druk dat ik 7 jarige nog niet naast me wil laten fietsen, we moeten nogal een afstandje rijden. Bovendien gehandicapte 5 jarige (=niet zichtbaar). (Daarentegen eten ze gezonder dan gemiddelde klasgenoot.)
Wat wordt er altijd weer snel ge/veroordeeld!

liora

liora

01-07-2012 om 15:53

Cobi komtie

Mijn 9-jarige gaat nog mee in de bakfiets! Alleen kleine stukjes maar toch, het gebeurt!!

Overigens heeft dat niks te maken met Gé rek aan zelfstandigheid of beweging, maar gewoon met logistiek.

Liora

Sascha2

Sascha2

01-07-2012 om 16:00

Wat een onzin

Ik vind het werkelijk onzinnig, wat hier af en toe gepost wordt. Hoe kun je nu als buitenstaanders conclusies trekken over een eetpatroon bij anderen, uitgaande van uiterlijke kenmerken? En wat is goed of slecht?
Een dik meisje dat aan haar moeder vraagt of er cakejes gebakken gaan worden, dat zou niet goed zijn? Nou, me dunkt dat ik dat juist wel goed vind. Waarom zou het niet verantwoord zijn puur omdat het een dik meisje betreft? Bovendien, zelfgebakken cakejes versus fabriekskoekjes vol met suikerachtige zooi als glucosefructosesiroop, nou ik zou het wel weten.
Persoonlijk vind ik dat als er conclusies getrokken worden op basis van het uiterlijk, dat dat getuigt van een dommigheid. Wat weten mensen toch van elkaar? Je weet toch helemaal niets van gezondheid, leefomstandigheid en medische noodzaken bij anderen? Wie bepaalt wat goed, slecht, gezond en ongezond is?
Kinderen die na het sporten een frietje eten, soit. Het is niet aan mij te wikken en wegen of dat door de beugel kan of niet. Ik ken die kinderen niet, ken de achtergrond niet, ken het weekmenu niet. Ik kan alleen bedenken of ik mijn eigen kinderen zo'n frietje wil geven na het sporten.
Mijn dochter eet geen fruit. Totaal niet. Op de bso is dat een hele tijd een issue geweest. Wat anderen niet weten is dat mijn dochter onwijs veel groente eet. Tja, als je conclusies trekt en niet verder kijkt dan je neus lang is, neem ik je niet serieus. Leven en laten leven lijkt me

Shosha

Shosha

01-07-2012 om 17:26

Wijzer geworden

Vroeger keek ik met dédain naar kleuters in buggy's, maar nu heb ik een vierjarige die zich niet helemaal volgens verwachting ontwikkelt die nog geregeld in de buggy wil zitten. Zijn anderhalfjarige zusje loopt er dan naast. Vierjarige ziet er volkomen normaal uit, dus als mijn vroegere ik dat ziet, zal ze er wel wat van denken...

Mama5

Mama5

01-07-2012 om 18:31

Shosha

'als mijn vroegere ik dat ziet, dan zal ze er wel wat van denken.'
Mooi! Mijn vroegere ik heeft ook allerlei oordelen over mij. Trek ik me niets van aan!

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2012 om 18:38

Stuurlui

De beste stuurlui staan aan wal,zelfs op een forum voor ouders..)

krin

krin

01-07-2012 om 20:11

Tja

Eten is het nieuwe roken.
De afschuw en afkeuring die eerst heroïneverslaafden (weggemethadond en uitgestorven) en toen de rokers (naar de tuin gebonjourd en aan het uitsterven) ten deel vielen, verschuift nu naar de bovenmaatsen.
Je dient goed voor je lijf te zorgen, anders ben je stom en sneu. Straks mag alleen iemand voor wie nicotine, alcohol en vet vloekwoorden zijn, en die lang genoeg geborstvoed is, nooit een zakje chips van binnen heeft gezien en geen fout moedervlekje te veel heeft nog minister van Volksgezondheid worden, denk ik.
Misschien dat we ons dan weer eens over intellecuele en geestelijke gezondheid kunnen gaan bekommeren.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

01-07-2012 om 20:26

Eens met berber, sascha, izar, shosha, liora en krin

Kortom, de laatste paar posters die deze hilarische draad weer wat rechttrekken nadat-ie schever is gegaan dan de huwelijkstrouw van Estelle Gullit. Ik heb weinig toe te voegen aan bovenstaande uitstekend verwoorde bedenkingen bij al die perfectie. Ik vind het interessant om te zien hoe dit soort topics, of het nu gaat om met pakjes koken, heel fout verliefd zijn of dikke kinderen hebben/kweken, uiteindelijk altijd ontaardt in een lange rij postings waarin de schrijfster laat weten dat zij nooit (x) en dat zij, man en kroost juist altijd (y). Je leest de zelfingenomen glimlach van superioriteit erin, alle disclaimers ("Ik kan natuurlijk niet voor een ander spreken, maar...") ten spijt. Het leven is toch zo maakbaar op dit forum.

Sascha2

Sascha2

01-07-2012 om 20:48

Hear hear mea

Eigenlijk zou er een 'I like'-button op het forum moeten

mix

mix

01-07-2012 om 21:26

Ehm..

en alle anderen die al iets soortgelijks hebben gezegd ,waarvan acte

mix

mix

01-07-2012 om 21:27

Akte zelfs

.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-07-2012 om 21:40

Shosha

"dus als mijn vroegere ik dat ziet, zal ze er wel wat van denken"

Die vind ik echt geweldig. Ik heb ook af en toe last van mijn vroegere ik. Ignorance is bliss... denk ik dan maar. Tegenwoordig vind ik daarom meestal ook nergens meer iets van.

Fianna

Fianna

02-07-2012 om 09:30

Cobi

Waarom verbaast jou dat nou weer? Je weet toch niet de achterliggende gedachte? Elk gezin maakt beslissingen over hoe ze dingen doen, en sommige zijn misschien gebaseerd op gemakzucht en andere op logica of veiligheid. Ik vind dat er weer een oordeel klinkt in je post, die niet nodig is.
ALs ik met mijn kinderen op de fiets naar school zou moeten zou mijn in zijn eigen wereld verkerende 6-jarige ook in de bakfiets moeten. No way dat ik hem in verkeer loslaat, zeker niet in de drukte 's ochtends. Ik heb liever dat er geen ongeluk gebeurt met hem, of verbaast je dat?

Fianna

Fianna

02-07-2012 om 09:32

Mea

Niks aan toe te voegen. Die zelfingenomenheid stoort mij enorm hier op het forum.

Eten

Eten, tja.... Liever gezond snoepen dan ongezond lijnen en verder vind ik genieten van eten ook heel gezond. Dat hoop ik aan mijn kinderen over te brengen, mijn magere kinderen waarvan eentje niet genoeg beweegt en de ander bijna niks eet, maar die echt ooit de kont van hun mama/papa gaan krijgen. Kwestei van erfelijkheid .
Ik denk dat de discussie over wat je eet maar één antwoord behoeft: alles mag als het maar met mate is en je er maar van geniet.

Irene

Irene

02-07-2012 om 10:23

Jamaar

Je eet (en leeft) toch niet alleen maar gezond om niet dik te worden? Ik zie dat als bijzaak, eerlijk gezegd. Voor mij is de hoofdreden om zelf gezond te eten en mijn kinderen gezond te laten eten, dat je daar 'gezonder' van wordt. Ik bedoel: je lichaam heeft allerlei (bouw)stoffen nodig en door de juiste de juiste dingen te eten lever je die aan. Als je (te)veel 'troep' eet komt dit in de plaats van de goede dingen en krijg je tekorten van de goede stoffen en overschotten van de slechte.
Door gezond te eten (en te leven) voel je je fitter, vrolijker, sterker... je hersenen doen het beter, je bent minder vaak ziek, je slaapt beter, je hebt meer energie, enz. enz. En het is nog lekker ook. Alleen maar voordelen! Dus, waarom zou je dat dat niet doen???
Natuurlijk zijn sommige ongezonde dingen ook gewoon lekker (al kun je qua smaak veel aanleren: het is heel makkelijk om zoet en zout lekker te vinden, maar het is eveneens makkelijk om minder zoet en minder zout lekker te vinden), en af en toe wat ongezonds is natuurlijk helemaal niet erg. Zolang het maar met mate is en zolang er voldoende wel gezonds tegenover staat.
Bij kleine kinderen is het heel makkelijk, want dan ga je als ouder volledig over wat je aanbiedt en dus over wat ze binnen krijgen (natuurlijk kan een kind allergisch zijn o.i.d. en dus bepaalde dingen niet eten, maar ook dan ben je als ouder degene die bepaald welke alternatieven je aanbiedt). Als ze groter worden heb je natuurlijk niet overal meer grip op, maar nog steeds heb je wel invloed op wat je in huis haalt en wat je kookt, op wat je zelf als voorbeeld laat zien en op wat je ze leert over goede voeding en waarom dat belangrijk is. En ook al gaan ze later heel ongezond eten, die basis hebben ze dan toch maar mooi meegekregen.
Ik zou mijzelf een slechte ouder vinden als ik me daar niet mee bezig zou houden.

Fianna

Fianna

02-07-2012 om 10:46

Irene

Ik ben het wel eens met wat je schrijft, maar dat neemt niet weg dat mensen voorzichtig moeten zijn met hun oordelen en conclusies als ze kinderen na sporten een patatje zien eten, of een dik kind met een cakeje of kinderen van 7 in een bakfiets. Dat wijzende vingertje met de gedachte 'ik doe het beter' pffffff, zo vermoeiend.

mix

mix

02-07-2012 om 10:52

tja

wat je op tafel zet daar heb je idd zelf invloed op. Of het naar binnen gaat is een heel ander verhaal.

Gezond eten, sowieso borstvoeding/flesvoeding/drinken/eten op zich, is voor mij na mijn 2 kinderen nooit meer iets vanzelfsprekends geworden. Nooit meer iets dat zo simpel is als het stellen van een voorbeeld. Kinderen met ondergewicht hebben is niet leuk. De vlag uithangen omdat op 2.5-jarige leeftijd de eerste doperwt naar binnen gaat is niet leuk. Daarom vind ik denk ik dit draadje zo enorm vervelend, omdat men lekker kan leuteren hoe het allemaal moet en hoe goed men het doet, waarom men het doet en hoe slecht en onverantwoord men bezig is als een ouder zich daar niet mee bezig houdt.
Zelfs de dietiste kwam met een opmerking dat 3 keer per week doperwten wel heel eenzijdig was.
Het is dat ik beleefd ben, anders had ik haar met liefde gedwongen het een weekje over te nemen.

Irene

Irene

02-07-2012 om 10:57

Berber

Ik zou denken dat iedere ouder altijd op alle vlakken probeert het zo goed mogelijk te doen. Wat is daar op tegen dan? En waarom stoort het jou?

Evanlyn

Evanlyn

02-07-2012 om 11:31

Cobi

Die dingen fietsen nogal zwaar. Dus ik denk dat het enkele feit dat hij toch in de garage staat niet doorslaggevend zal zijn. Wel de veiligheid, of het feit dat een tweede auto nog duurder is. Of het feit de kind zijn/haar fietssleuteltje weer eens heeft kwijtgemaakt.

Irene

Irene

02-07-2012 om 11:34

Ik snap het niet

Als je hier schrijft dat jij je er allemaal niet zo mee bezig houdt, hoor, en dat jouw kinderen best heus wel elke week chips en koek en patat enz mogen, dan ben je blijkbaar helemaal oke. Maar oh wee als je zegt dat je je bewust bezig houdt met gezonde voeding (en uitlegt waarom), want dan ben je opeens zelfingenomen en weet ik wat nog allemaal meer voor negatiefs. Heel apart.
Overigens: als je een kind hebt dat doof is, ga je er dan ook zo over vallen als iemand zegt dat voorlezen zo goed is voor kinderen?
Ik ga me maar niet meer mengen in dit draadje... en nu lekker zelfingenomen een volkoren boterhamtje eten met mijn dochter.

Sascha2

Sascha2

02-07-2012 om 12:52

Nou irene

Dat is niet de boodschap die gegeven wordt. Het is niet zo dat er gevallen wordt over het feit dat jij dingen zo gezond mogelijk wil doen. Er wordt gevallen over het feit, dat er nogal belerend geschreven wordt, met een vinger gewezen wordt. Er wordt niet gezegd dat het eten van chips, koek en patat volkomen normaal is. Er wordt juist aangegeven dat het niet juist is om conclusies te trekken als je een ander kind of volwassenene dat ziet eten. Degenen, waaronder ik, die vallen over die vingerwijzingen, geven aan dat je aan uiterlijk vertoon totaal geen conclusies kunt hangen. Als je een dik persoon een patatje ziet eten, wordt er iets van gedacht. Vraagt een mollig kind aan haar moeder of ze cakejes gaan bakken, dan wordt opgemerkt dat dat vast niet verstandig is. Dat is de boodschap: trek die conclusies niet want je kent het achterliggende verhaal simpelweg niet. Het is geen aanval op jouw wijze van eten

Interessante vraag inderdaad

Is het de verdienste van de ouders als een kind dun is? En doen de ouders het fout als een kind te dik is? In geval 1 denk ik niet dat jezelf op de borst hoeft te kloppen. In geval 2 ligt het weliswaar niet altijd aan de ouders, maar kán er wel een verband zijn. Als buitenstaander weet je dat alleen niet dus zou je niet meteen met je oordeel klaar moeten staan.

Op macroniveau is er natuurlijk wel degelijk een probleem, dat valt niet te ontkennen.

Chris

Irene

Irene

02-07-2012 om 16:19

Berber (nog 1x dan)

Nee dat zeg ik ook niet en zoiets zou ik ook nooit zeggen. Toch vat je sommige dingen die ik wel zeg blijkbaar zo op. Ik denk dan: dat zegt iets over jou.

Fiep

Fiep

02-07-2012 om 18:10

Aansluitend op chris

Die zegt: Is het de verdienste van de ouders als een kind dun is? En doen de ouders het fout als een kind te dik is?

Tja, hier een gezin met 2 dunne ouders, en ook het overgrote deel van het kroost heeft beslist geen overgewicht. Maar eentje moet oppassen. Het viel me laatst weer op toen ik die in zijn zwembroek zag: het is nu nog niet zo, maar als hij niet uitkijkt krijgt hij een zwembandje. En dat heeft hij met 4 zwemdiploma's toch heus niet meer nodig.

Waar het aan ligt?? We eten allemaal ongeveer hetzelfde en gesnoept wordt er heel weinig, dus wie het weet mag het zeggen.

Adama

Adama

03-07-2012 om 01:32

"hippe bakfiets"

Nou, als mijn kind zeven jaar is, dan hebben we de aanschafprijs van die dure "hippe bakfiets" er echt al lang en breed uitgehaald. Ik heb geen auto, in vergelijking daarmee is elke fiets goedkoop. In ieder geval is het voor mijn gezondheid en voor de volksgezondheid (uitlaatgassen) beter als ik fiets dan met de auto ga (wij doen bijv. nooit boodschappen met de auto).

En ja, het ding is erg belangrijk voor de logistiek, veiligheid en mijn rug, omdat behalve kind er ook een hoop zware tassen in de bak kunnen, in plaats van gevaarlijk bungelend aan het stuur of als rugzak op mijn rug. En ja, ik vraag me wel eens af of kind niet te veel in de bakfiets zit ipv te lopen (kind is nu echt nog te jong om door de stad te fietsen), en of dat niet ten koste van de conditie gaat; maar ja, logistiek is het een zegen, in combinatie met werk, boodschappen, etc. En ja, in een drukke stad is veiligheid toch echt belangrijker dan fitheid, helaas. Maar misschien wordt dit gecompenseerd door dat we met de bakfiets heel makkelijk en vaak met kind(eren), loopfiets/step/speelgoed, en picknick-spullen naar een park gaan?

En o ja, we hebben geen garage, bakfiets staat altijd buiten, en daar kan-ie prima tegen, is er voor gemaakt, extra goede lak en zo...

Ik ken trouwens niemand die een bakfiets heeft en deze niet/nauwelijks gebruikt en/of deze in een garage zet. Alle bakfietsen in mijn omgeving worden zeer intensief gebruikt.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je speciaal een zevenjarige met de bakfiets gaat vervoeren omdat het anders 'zonde van die dure bakfiets' zou zijn. Je doet zoiets omdat het handig of nodig is, om wat voor reden dan ook.

merel

merel

03-07-2012 om 10:33

Tosti

Ja die tosti, ik snap ook niet wat daar nu verkeerd aan is. Hier at zoon op de lagere school altijd gewoon thuis (ik werk aan huis) en als hij dan wel eens een vriendje meenam, dan ging ik 'feestelijk' tosti's maken. Totdat vriendje niet meer mocht komen lunchen omdat wij "altijd" tosti's aten. Nou ten eerste was de conclusie van die moeder dus nogal vreemd, want mijn zoon kreeg zelden tot nooit tosti's als er geen vriendje meekwam, en vriendje kwam hooguit een of twee keer in de maand mee, dus zo slecht leek me die tosti dan niet. Een tosti is toch hetzelfde als een broodje ham en een broodje kaas? (ik deed er nooit boter op)

Irene

Irene

03-07-2012 om 11:37

Tosti

Een tosti is ook niet zo slecht, maar ook niet echt goed wanneer 'ie is gemaakt van wit brood. Wat ze bij de sportkantines verkopen is eigenlijk altijd wit brood, en dan inderdaad ham en kaas, dus in feite dubbelop beleg. Nogmaals, op zich niet zo veel mis mee, maar als een kind al een hoop andere 'troep' opheeft (zoals ik aangaf) dan is zo'n tosti natuurlijk niet echt een goede compensatie voor wat je hebt gemist aan voedingsstoffen.
Als je een tosti maakt van volkorenbrood en je houdt je een beetje in qua beleg, dan kun je ze natuurlijk iedere dag wel eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.