Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patat-generatie beweegt niet meer

Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tosti

Ik heb biets tegen tosti's hoor, dit even eerst!

Ik denk dat een tosti vooral vet is door de gesmolten boter/kaas en de evt toegevoegde saus.

Poeh, ik krijg er trek van ! Ik ga er maar es eentje maken

Irene

Irene

03-07-2012 om 12:43

Flauw p

Ik zeg niet dat het niet goed is, dus waarom je dan reageert met "het is ook nooit goed" is mij een raadsel. En dat "je geen chips en geen chocola mag" heb ik ook al niet gezegd.
Tjonge, wat is lezen toch moeilijk he?

amk

amk

03-07-2012 om 13:02

Maar irene

je zegt zelf dat je het met ham en kaas dubbel op vindt, dat heeft een afkeurende ondertoon. Daar valt P over.

Met de vaak bijgeserveerde saus wordt het wel minder, maar meestal is dit ketchup en dit is helemaal niet zo,n slechte keuze. Geen vet wel suiker. (ik maak het thuis zelf)

Rafelkap

Rafelkap

03-07-2012 om 13:59

Irene

Ik begrijp je bekeringsdrang en deel die ook grotendeels, maar daar zitten de meeste ouders niet op te wachten. Iedereen vindt namelijk dattie het reuzegoed doet.
Ik denk dat veel mensen de laatste jaren ook steeds gezonder en bewuster zijn gaan eten, maar dat is een bepaalde groep. Ik merk ook onwetenheid in mijn omgeving, met iemand die als het dreumesje even kikt weer een chipje geeft. Nu nog dun maar straks? Ik durf me daar niet mee te bemoeien, het is niet mijn kind. Zouden jullie dat wel doen?

Anders

Maar het is toch ook niet zo gezond als een gewone dubbele volkorenboterham znoder saus en met enkel beleg? Dat heeft niets et afkeuringt te maken, da's gewoon een feit.

En het is toch ook gewoon zo, dat pak hem beet dertig jaar geleden dat soort spul, laat staan vetter, in sportkantine's nauwelijks te koop was? Laat staan dat het normaal was dat je daar iets kocht? Een boterham in een zakje mee was toen normaal, geen extra lekkere, luxe broodjes. Er ging wel eens een snoepje mee. Geen minimarsen, of zakjes.

Als er vroeger getracteerd werd op school was dat een snoepding. Nu zijn het zakjes. Op een feestje kreeg je chips in een schaaltje, daar zat minder in dan in die minizakjes chips die het leven nu zoveel makkelijker maken.

We eten allemaal massal meer, vetter en ongezonder dan in de jaren '70. We snacken vaker (tienuurtje als het geen gruiten zijn en grotere porties). Gewoon feitelijke situatie. Als mensen daarin oordelen willen lezen, dan komt dat volgens mij omdat ze zich dat best realiseren.

In de docu The Men who made us Fat, hadden ze het over de TOFFEE. Thin on the outside, fat on the Inside. Het gevaarlijkste vet is het vet rondom de organen. En hoeveel je daarvan hebt, kun je aan de buitenkant niet altijd zien. Dat kinderen aan de buitenkant niet te dik zijn, wil dus niet zeggen dat er geen groter vetlaagje dan normaal en dus wenselijk is rondom de organen zit. Voor volwassenen idem.

Ook de meest oplettende ouder geeft haar kinderen nog steeds meer suiker dan dertig jaar geleden. En anders doet de omgeving het wel. Gewoon omdat meer snoep en grotere porties normaler zijn dan vroeger. En da's gewoon echt geen gezonde trend. En de gevolgen zijn dus voor ons aller rekening.

Bewegen is het probleem niet. Kinderen bewegen nog steeds heel veel. Het zit hem in het eten, en met name in de suiker.

Irene

Irene

03-07-2012 om 16:32

Naar

Ik vind de toon zo onderhand behoorlijk naar worden. P je vraagt mij wat er mis is met een tosti, ik geef daar een antwoord op. Eerst ruk je mijn antwoord volledig uit zijn verband en nu maak je er weer van "serveert een kantine iets met brood, zeur jij weer dat... enz."
De vraag ging helemaal niet over wat sportkantines serveren en wat dan wel een niet handig is enz. (en daar heeft mijn antwoord dan ook helemaal niks mee te maken) het ging alleen over: "wat is er mis met een tosti" (niet zo veel, was mijn antwoord, lees nou eens een keer).
Als het je er alleen maar om te doen is een nare toon te zetten, be my guest, maar in zo'n discussie heb ik geen trek meer...

dc

dc

03-07-2012 om 17:29

Gerry

Ik herken dat dus echt helemaaaal niet van vroeger. Toen ik 30 jaar geleden op de manege kwam aten we daar met z'n allen witte tosti's, ijsjes, marsen, snickers ed. Nog nooit iemand met een boterham gezien daar.

Op school werden vaak koekjes en zakjes snoep uitgedeeld. Op feestjes stonden hele grote bakken met chips, waar door iedereen flink uit gegraaid werd om daarna weer aangevuld te worden. Ook kregen wij elk weekend bij oma wel een stuk gebak of roomsoes, ed. Chocola hadden we altijd in huis en konden we bijna onbeperkt eten, net zoals chips. Verder kreeg ik geld mee om op school een mars te kopen. Die at ik dus (naast al het andere snoep) elke dag! Ook konden we onbeperkt cola drinken, hoewel ik liever thee (met suiker) dronk. (Toen had volgens mij bijna iedereen een zooi suiker in de thee en koffie, tot de zoetjes opkwamen).

Ik vind dat ik echt een stuk bewuster ben met wat ik in huis haal en aan de kinderen geef dan wat ik om me heen zag toen ik jong was hoor. Net zoals dat ook veel mensen overal om ons heen rookten (ook in de auto). Nu gaat iedereen daar ook veel bewuster mee om.

Het enige grote verschil wat ik zie wat kan verklaren dat kinderen nu zwaarder worden, is toch minder naar school lopen en fietsen. Voor de lagere school liep ik 20 minuten, voor de middelbare school fietste ik 45 minuten. De meeste kinderen lopen of fietsen nu hele kleine stukjes of worden met de auto gebracht. Verder deed ik alles op de fiets. Mijn moeder bracht me echt nooit naar school of ergens anders heen. Ik moest het echt helemaal zelf uitzoeken. Ook voor hobbies. Ik denk dat kinderen nu veel minder vrijheid hebben. Ook vaak om goede redenen, maar dat is toch echt veranderd in onze maatschappij.

Brianna F

Brianna F

03-07-2012 om 19:27

En dat herken ik dan weer niet. Onbeperkt chocola en chips eten vroeger thuis, elke week gebak bij oma, elke dag mars, onbeperkt cola. Dit klinkt als anno nu ipv 30 jaar geleden.
30 jaar geleden was het koffie, thee of limonade, 1 koekje bij de koffie of 1 klein chocolaatje. gebak alleen bij verjaardagen. Bij oma kregen we ook alleen maar een klein koekje bij de limonade. Ik heb nooit iemand met zakken chips rond zien lopen. Elke dag geld mee naar school voor een mars, mijn ouders zagen me aankomen. Als ik wat lekkers wilde thuis in de vorm van nog een koekje of chocolaatje dan moest je erom vragen en doorgaans was het nee, want we gaan zo eten.
In het weekend was er soms 's avonds pinda's of een stukje kaas.
Maar bij meneer F daarentegen vlogen de vlaaien je om de oren elk weekend, dat was heel gewoon. 1 koekje werd doorgaans een heel pak enz. Dus ik denk ook dat je opvoeding er mee te maken heeft.

30 jaar geleden

Toen bakte mijn moeder in het weekend een appeltaart met vers opgeklopte slagroom met flink suiker erin. We hadden zakgeld wat we opmaakten aan snoep bij de Aldi en in het plaatselijke snoepwinkeltje die losse snoep verkocht. ( Snoeppapier, dropveters, kauwgom en ulevellen) In de kantine op school was niet veel keus maar de gevulde koeken smaakten me prima. De koektrommel thuis zat altijd vol met maria biscuitjes of bastogne koekjes.Die at ik weg met een kopje thee met 4 scheppen suiker. En iedere avond na het eten kwamen er liter pakken vla op tafel.Vanillevla, chocoladevla en moeder maakte zelf pap.
Fruit aten we ook. Aardbeien op beschuit met een lekker laagje suiker.Als er nog slagroom over was gooide ik die er ook nog op. We hadden een grote diepvries waar ik in de zomer altijd wel een waterijsje in vond of een cornetto. Op zon-en feestdagen hadden we bakken hertog jan ijs. Het is teveel op op de noemen wat er in huis was, ik heb de plakjes ontbijtkoek met een laag roomboter nog niet eens genoemd....O en de glazen spoetnik, stijf van de suiker.Ik kan me niet herinneren of je vroeger een 10 uurtje mee kreeg naar school, volgens mij alleen je kaart voor de schoolmelk. Zou dat magere melk zijn geweest? Ik denk het niet.

dc

dc

03-07-2012 om 21:31

En de jus!

Terug in memory lane bedacht ik me ook nog alle maaltijden met liters jus over het eten! En overal werd boter (niets magers) ingegooid om het lekker te maken (en bergen zout). En dan 's avonds bij de tv stukjes oude kaas in blokjes.

Misschien hangt het heel erg van je achtergrond af. Maar ik herken meer van Wil's verhaal dan die van Brianna! Ik begin me echt af te vragen waarom ik toen niet zo dik als een varken was...

30 jaar geleden

Hmm, ik ben wel heel karig opgevoed. Niet zo gek dat ik een erg slank kind en een magere puber was. Wij hadden alleen chips bij verjaardagen, door de week kregen we één koekje, snoep hadden we ook niet standaard in huis, ijsjes ook niet, want we hadden geen vriezer. Het toetje was yoghurt met een schepje suiker, pas later kwam er vla (met een schepje hagelslag) in het weekend bij, of een scheut vla door de yoghurt. Als je trek in een tussendoortje nam je een appel. Tienuurtjes op school hadden we niet. Mijn moeder bakte niet meer nadat bleek dat mijn vader er zo enorm van uitdijde in het begin van hun huwelijk. Avondeten bestond doorgaans uit aardappels, groenten zonder sausje en een klein stukje vlees. Omdat mijn vader van alles mankeerde (diabetes type 2, hartklachten, nierstenen) aten wij zoutloos, vetarm en suikerarm. Boterhammen sneden we met een snijmachine van een heel brood, dikkere plakken dan voorgesneden brood en tussen twee boterhammen ging één keer beleg.

In vergelijking met onze omgeving eten wij redelijk gezond en verantwoord, maar in vergelijking met vroeger thuis lijkt het hier wel luilekkerland. Toch zijn mijn kinderen net zo slank als mijn broer en ik vroeger.

skik

Zat je met verjaardagen bij ons in de woonkamer? Op tafel stonden pepsils in een glas, bergen pinda`s en tuc`s. Later kwamen de borden met kaas/worst en augurk gerold in vleeswaren. En nog later op de avond ging de frituurpan aan voor de bitterballen. En ja, jus, heerlijke jus, lekker drassig vond ik heerlijk.

Skik

Ik was ook een mager kind en een magere puber. Wel heel erg bewegelijk.

Typisch vind ik dat

In dit soort draadjes zijn er geheid mensen die vertellen dat ze dertig jaar geleden ook elke dag aan de roze koeken zaten en dat het toen echt niet anders was dan nu.

Mijn ervaring is echter ook anders. Er werd in ieder geval in mijn omgeving echt een stuk minder gesnoept dan nu. De huidige overgewichtepidemie bij kinderen zou dus alleen komen van minder bewegen? Ik kan dat maar moeilijk geloven...

Chris

Hanne.

Hanne.

04-07-2012 om 10:47

Niet iedereen is gelijk

Uiteraard kom je die mensen in deze draadjes tegen. Situaties verschilen en 30 jaar geleden was de (op)voeding ook al geen eenheidsworst.

Misschien dat de grotere tussendoortjes wel opwegen tegen de schepppen jus die we tegenwoordig niet meer over het eten doen. Geloof dat het patroon qua avondeten ook flink veranderd is in de afgelopen 30 jaar.

Van mijn kinderen weet ik dat ze grotere tussendoortjes eten dan ik vroeger kreeg. Maar ik weet ook dat ik altijd met de auto gebracht werd terwijl ze hier vanaf dat de zijwieltjes er af zijn alles zelf fietsen. Ook precies contra aan de resultaten van het onderzoek. Maar ja, onderzoek gaat over grote groepen, niet over een specifieke situatie.

dc

dc

04-07-2012 om 11:03

Weet je wat ik me afvraag

Ik bedacht nog iets dat over het algemeen heel erg veranderd is. Alle lightproducten. Misschien werken die op de langetermijn wel contraproductief.

Rafelkap

Rafelkap

04-07-2012 om 11:19

Dat is zo, google maar eens op 'lightprodukten'. En volgens mij zit het meer in een ander voedingspatroon dan vroeger en niet in de beweging. Er is meer, er is meer keuze en we hebben meer geld (algemeen besproken). En er wordt overal meer troep in gegooid met spul erin waardoor je nog meer wilt eten.

Jillian

Jillian

04-07-2012 om 12:42

Vroeger

Wij hadden minder keuze uit tussendoortjes maar echt heel gezond aten we ook niet vroeger. Mijn moeder deed suiker op de boontjes, wortels en de sla. Alles werd flink in boter gebakken en overal ladingen jus over. Mijn moeder maakte zelf pudding, slagroom en custard. Ook bakte ze veel koekjes en cake.
Op brood hadden we vaak spek of als het geld bijna op was suiker.
Sowieso werden er flinke porties gegeten.
Mijn moeder hield wel van wat lekkers dus we hadden regelmatig taart.
Elke dag na school bij de mierzoete thee een plak cake.

Wel deden we bijna alles te voet en met de fiets.Toen ik heel jong was hadden we geen auto en toen we die eenmaal wel hadden gebruikte mijn vader deze voor werk. Als kind liep ik echt overal heen.

Buiten spelen deed ik ook veel maar ik weet ook nog wel dat ik vaak in huis speelde met mijn poppen, tekenen, lezen en knutselen.

Verschillen zijn. Ik kook minder zoet en vet dan mijn moeder. Wij hebben twee auto's. We hebben meer elektronische entertainment. Mijn kinderen gaan naar allerlei clubjes.

Verder is ook wel veel hetzelfde. Mijn kinderen komen ook veel buiten. We eten ook elke dag wel een keer wat lekkers.

Toch is het wel zo dat mensen nu zwaarder zijn gemiddeld. Er moet daar dus toch een reden achter zitten. Misschien dat de porties nu groter zijn, er meer kant en klaar gesnoept wordt, sowieso meer tussendoortjes en misschien toch minder bewegen. De combinatie daarvan zou de gewichtstoename deels wel kunnen verklaren.

merel

merel

04-07-2012 om 12:52

Het een en het ander gaat sluipend

Ik denk dat het om hele kleine veranderingen gaat. Dagelijkse kleine veranderingen, maar als je die bij elkaar optelt, in weken, maanden en zelfs jaren, dan is dat ene extra koekje en nog eens een extra snoepje en dat ene zakje chips op zaterdag in de voetbalkantine wel erg veel.(in verhouding tot vroeger) Je zou ze toch eens in een grote bak gooien een jaar lang, dat is dan een behoorlijke berg. En dan daarbij opgeteld dat ouders sneller de auto nemen dan vroeger, ook al is het maar minimaal, het is gewoon meer. (mijn moeder had vroeger geen auto, dus doordeweeks ging alles op de fiets, gewoon omdat het niet anders kon)
Ik blijf hier alles met mate doen, ook lekkere dingetjes geven, maar zodra ik in de gaten krijg dat de kinderen iets mollig zouden worden, dan zou ik meer gaan matigen, zo doe ik het bij mezelf ook, de goede balans houden tussen gezond en lekker eten, en niet teveel (te weinig komt hier niet voor

Er is gewoon

Overal en goedkoop en makkelijk, troep te krijgen die lekker smaakt en verslavend werkt. Door de verkoop worden partijen rijk die er ook voor hebben gezorgd dat al die troep vooraan in elke winkel/kiosk/super/postkantoor ligt.
Ze verkopen het echt niet om de kinderen een lol te doen maar om eraan te verdienen.

Helpt mij wel om zo te relativeren. Gun ik ze het niet om ten koste van mijn gezondheid hun kas te spekken niet zo extreem tenminste!

Bewustzijn gaat toch ook in vlagen?
Blijkbaar bevinden we ons in een tijdperk waar een bepaalde groep consumenten weer kritischer gaat kijken naar wat ze eten en waarom. Over 10 jaar is dat misschien weer de norm geworden (al vrees ik het niet), en dan begint er weer een clubje te mopperen dat al die bio-eco-bewust- boodschappen zoooo 2012 zijn

Light en "eet bewust"logo

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of we in de loop der jaren juist dikker worden door al die "speciale blijf gezond en slank" producten. De keuze is enorm en we denken dat we het goed doen door al die schreeuwende leuzen op een pakje.
Als ik vroeger uit school kwam (lopend) was er wel die kop thee met suiker en koek maar die ging ik buiten er wel weer aftrainen met uren stoepranden en tikkertje spelen. Tot het avondeten taalde ik nergens meer naar.De snoepmomenten waren duidelijk en mijn lichaam was er op ingesteld.Met laaiende honger viel je weer aan op het avondeten. Mijn zoon lijkt minder te eten dan ik vroeger en minder te snoepen. Maar als ik alles op zou schrijven, verspreid over de hele dag zijn er meer momenten dat hij iets eet. Ook speelt hij toch minder buiten dan ik.
Mijn moeder stuurde ons weg "hup naar buiten, ik moet dweilen." Nu met mijn kleine gezin hangt zoon meer om me heen. Kijkt even t.v., even achter de computer en even naar buiten. Ook als er een vriendje is merk ik al jaren dat dat bij hun thuis niet anders is. Na schooltijd de hele middag naar buiten tot ik ze moet roepen voor het avondeten? Zelden.

Cijfers

Deze week in de NRC de meest recente cijfers. In 30 jaar tijd is het percentage kinderen met overgewicht gestegen van 9 naar 11%. dat lijkt me de term 'patatgeneratie' wat overdreven.
Loes

tonny

tonny

04-07-2012 om 14:31

Idd geleidelijk

toen zoon nog studeerde en geen auto had, liep hij naar het OV en vervolgens van de halte naar de uni.Hij had destijds een zolderkamer (traplopen dus).

Nu heeft hij een baan, een auto en een gelijkvloers appartement. Verder veel tijdnood, laat thuis dootr files, vaak pasta en pizza.

Tja.

Zo gaat dat.

Maar 2% gestegen?

Goed om hier even een cijfer te zien door Loes uit het NRC.
Het is natuurlijk niet goed, maar het wordt wel schromelijk overdreven en gedramatiseerd. En met welk doel dan zou je denken?
Er wordt al naarstig onderzoek naar gedaan en wat er mogelijk is is in kaart gebracht. Wat nog meer?
Er is helaas weinig duidelijkheid.
Wij denken wel zo hard met zijn allen dat als je maar gezond eet en je kinderen gezond eten aanbiedt dat je dan niet dik wordt maar zelfs dat is onzeker.
Er zijn wel vermoedens maar het is niet zeker hoe het komt dat sommige mensen, ja ook kinderen, geen verzadigingsgevoel ervaren en dan maar door blijven eten. En is dat vol te houden om daar van buiten een rem op te zetten? Dat is maar een enkeling gegeven denk ik.
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n biologisch gegeven moeilijk UIT te zetten is.
En dat is wel veranderd in 30 jaar, het besef dat dik zijn niet gezond is en dat eenmaal dik je daar maar heel moeizaam vanaf kunt komen.
Vroeger zag ik nogal wat volwassenen om mij heen actief in de weer met macrobiotisch voedsel en dergelijke. En ik dacht toen: dat doen ze vast omdat ze eenmaal ouder wat gezondheidsklachten krijgen en dan proberen dat op te lossen met gezonde voeding.
Maar zo jong als ik was dacht ik zelf dat ik toch vooral ook met plezier wilde eten en niet in een soort keurslijf zitten met ge- en verboden. Mij leek eten dat gedwongen was niet gezond.
En verder vind ik het nogal zonde van mijn tijd om er te lang mee bezig te zijn.

tonny

tonny

04-07-2012 om 15:19

30 jaar geleden

hadden veel moeders geen eigen auto (kinderen fietsen of liepen zelf) en waren er nog geen (spel)computers in huis.

Volgens mij wordt een gezonder gewicht eerder bereikt als de dagelijkse beweging zoals die ingebakken zit in het gewone leefpatroon. Dat helpt meer (en is goedkoper) dan allerlei speciale sportprogramma's en zo.

Las net een Loesje, hangt in de kantine:
'fileprobleem rond scholen werd opgelost toen ouders hun kinderen beter gingen bekijken: er zaten voetjes onder' Of iets van die strekking.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-07-2012 om 21:17

Nog even over die tosti's

Ik heb nog over de tosti's na lopen denken. Maar als ik een boterham met ham en kaas in het tostiijzer stop zit er daarna toch nog net zoveel vet als van te voren? Alleen valt het meer op omdat het uit de kaas gesmolten is, maar er komt volgens mij echt geen vet bij.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2012 om 22:02

Tijgeroog

Dat lijkt mij ook,ja.

Opmerkelijk en weer tegenstrijdig

http://krant.spitsnieuws.nl/spits/_main_/2012/07/04/002/
PREVENTIEVE MAATREGELEN

LAAT JE KINDEREN…

… met hun handen eten

Baby’s en peuters die met hun handen eten ontwikkelen een voorkeur voor pasta en brood. Baby’s die altijd gepureerde voeding of pap met een lepel krijgen, ontwikkelen een voorkeur voor suiker en gezoete producten, ook al krijgen zij dezelfde voedingsstoffen binnen. De kans op overgewicht is bij de laatste groep dan ook acht keer zo groot. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Nottingham.

… toe in bed

Kinderen die regelmatig bij hun ouders in bed kruipen, hebben drie keer minder kans op overgewicht dan kinderen die dat nooit doen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Copenhagen University Hospital. Het toelaten van kinderen in bed kan hen een gevoel van sociale ondersteuning geven. Dit gevoel beschermt wellicht tegen overgewicht, terwijl negatieve gevoelens van afwijzing juist tot overgewicht leiden.

... snoepen

De Louisiana State University onderzocht tien jaar lang meer dan 11.000 kinderen tussen de twee en achttien jaar op het eten van snoep. Het resultaat: kinderen die snoep eten hebben 22 procent minder kans op overgewicht dan hun leeftijdsgenoten die geen zoetigheid krijgen. Bij adolescenten was het verschil 26 procent. Kinderen die van jongs af aan in verantwoorde porties snoep krijgen, zouden meer discipline ontwikkelen en later bewuster met calorieën omgaan.

Tijgeroog

Als je zoals wij twee bruine boterhammen met een plak kaas in het tosti-ijzer doet dan is het nog steeds een boterham met kaas,, maar dan krokant c.q. gesmolten. Daar wordt het inderdaad niet vetter van.

Een tosti van twee witte boterhammen met ham en kaas in een met boter ingevet tosti-ijzer geserveerd met een sausje is wel een ander hapje.

skik

Wat is er toch met dat sausje?

Wij hebben nooit een sausje bij tosti's. Is dat dan nu zo in, om sausjes bij tosti's te hebben? Ik ben daar echt verbaasd van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.