Cargawar
25-06-2012 om 15:33
Patat-generatie beweegt niet meer
Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?
Annet
05-07-2012 om 17:48
Wij smeren altijd rode pesto op die tosti
Hier twee bruine boterhammen met plak kaas en plak ham en rode pesto.
Lijkt me precies gelijk aan 1 boterham met kaas en 1 boterham met ham, beiden met margarine.
Ik geef toe dat die tosti's in een sportkantine niet zo lekker zijn. De kaas en ham smaken nergens naar en je hebt naderhand nog steeds het idee dat je niets gegeten hebt. Hier hebben ze liever een zakje chips ))))))
Genista
05-07-2012 om 21:49
Nou, oké...
Vanmij mag het best, maar ik heb het echt nog nooit gedaan. Wellicht dat wij het daarom gewoon als een lekkere boterham zien. Ik denk dat ik me wijselijk ook maar niet ga wennen aan welk sausje dan ook bij de tosti.
Fiep
05-07-2012 om 22:26
Genista
Meneer Fiep doet dat ook standaard, een flinke kledder ketchup of curry bij een tosti. Ik ben het daar niet zo mee eens, de kinders nemen het inmiddels ook al over. En zoals ik laatst al schreef, er is er eentje bij die dat eigenlijk beter niet kan doen.
Ely
05-07-2012 om 23:57
Ketchup
Valt nog wat voor te zeggen heb ik begrepen. Niet veel calo's en fijne anti-oxidanten..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Ely
06-07-2012 om 09:33
Maar weer eens opgezocht
Het lukt me niet om te copieeren van Wikipedia maar naast een leuke tekstje over wat voor fijn spul die ketchup toch is voor je gezondheid staat er ook dat er 24 klontjes per fles inzit. Kweenie maar wij doen echt eeuwig met zo'n fles, hoeveel suiker zou je op je tosti dippen? Een vijfde klontje? Ervan uitgaande dat je niet je tosti verzuipt in de ketchup.
Ik vind de suiker bewust zijn prachtig maar hierom geen ketchup dipje doen komt op mij bijna fobisch over.
Enne, ik beroep me maar weer op de wet van paraselsus: alle stoffen zijn giftig, het hangt van de hoeveelheid af.
makakos
06-07-2012 om 09:44
Over vroeger enzo
Ik denk dat een groot verschil niet alleen in het huidige eten zit maar vooral ook in het huidige bewegen. Ik weet niet of kinderen van nu zo ontzettend veel meer eten, maar bewegen doen ze denk ik een heel stuk minder.
Mijn kinderen groeien in ieder geval heel anders op dan ik. Daar waar ik elke dag kilometers naar school fietste en altijd buiten speelde groeien mijn kinderen in een miljoenenstad op 4 hoog op en gaan met de schoolbus naar school.
Bewegen is hier dus iets waar ik altijd actief een rol in heb moeten spelen. Veel met de kinderen naar het park om buiten te spelen en veel (minstens 4x per week) naar het sporten brengen. Niet alle ouders hebben daar zin in in en zonder zelfingenomen te willen zijn vind dit best een verdienste van mezelf.
Wat gezond eten betreft breng ik het er overigens een stuk slechter vanaf. Kinderen zijn slechte en moeilijke eters en hun eetpatroon is duidelijk voor verbetering vatbaar.Ik probeer me er niet al te druk meer over te maken. Ze zijn oergezond en krijgen van huis uit het goede voorbeeld. Ooit zal het hopelijk aanslaan.
Temet
07-07-2012 om 23:01
Autogebruik wegpesten
"Ik weet niet hoe we de verknochtheid aan het eigen autootje voor de deur kunnen doorbreken. Torenhoge benzineprijzen en overal betaald parkeren werken in ieder geval niet."
De hoge benzineprijzen helpen zo te zien niet. Wat wel helpt kun je zien in Amsterdam: een grote schaarste aan parkeerplaatsen, leidend tot hoge parkeertarieven gecombineerd met een lange wachttijd voor vergunningen.
Velen hebben geen auto (vandaar o.a. al die bakfietsen), en wie wel een auto heeft gebruikt m vaak niet voor korte stukjes. Op de fiets heen en weer is sneller dan twee keer (heen en terug) een parkeerplaats zoeken.
Zo hep ellek nadeel weer se foordeel
Groeten,
Temet
Primavera
09-07-2012 om 12:19
Ik ben zeer verknocht aan mijn eigen autootje
Ik ben juist zeer verknocht aan mijn eigen autootje. Dat autootje zorgt er namelijk voor dat we betaalbaar op een plek kunnen leven met betere luchtkwaliteit, meer leefruimte en waar mijn kinderen lekker van vier tot acht op straat kunnen spelen met de buurtkinderen.
Dankzij dat zelfde autootje kennen mijn kinderen sport van hun keuze doen op compititieniveau. En ik vind minstens 10 uur zwemmen in de week wel genoeg voor ze zonder dat daar ook nog 7 uur fietsen bij zou moeten om er alleen maar te komen.
Zonder dat autootje zou ik mijn grote gezin niet met werk en studie kunnen combineren. Ik zou een groot deel van de dag alleen maar bezig zijn om ergens te komen en ik heb geen zin om een part van mijn leven te besteden aan alleen maar onderweg zijn.
Een eigen autootje voor de deur geeft een heleboel vrijheid. Vrijheid om te kiezen waar je wilt wonen en werken. Vrijheid om voor een andere school te kiezen die je beter lijkt ook al is die wat verder weg. Vrijheid om een hoop leuke goedkope uitjes te kunnen doen (bijv. bos, bergen of strand) ipv je kinderen naar voor de zoveelste keer naar het dichtsbijzinde park te slepen, want 'mijn man heeft (weer eens) de auto'. Boodschappen in een buiten de bebouwde kom staande megastore waar je flink wat ik kan slaan met korting is ook een stuk goedkoper en minder tijdverkwistend met dat eigen autootje. En dan heb ik het nog niet over de goedkope vakantiemogelijkheden dankzij die auto voor de jaren waarin het uit kan.
Kom niet aan mijn autootje, dat is echt één van de laatste dingen die er uit zou gaan.
Verder ben ik juist suikervrij opgegroeid met zo'n superbewuste moeder. Suiker was vergif en witbrood was gelijk aan suiker. Alles moest light zijn en vet was natuurlijk helemaal uit den boze. Roomboter was een vloekwoord. In huis hadden we water-achtige smeersels met plastic smaak om op ons groffer-dan-grof volkorenbrood te smeren en er werd gekookt met een vast plantaardige substantie uit een flesje, wat er niet alleen uit zag als ranzige boter, maar ook de smaak ervan had.
Dit alles gecombineerd met een constante psychologische indoctrinatie over afkeer van iedere kcal teveel en een constant schuldgevoel over alles wat je in je mond stopte en niet 100% 'gezond-en-verantwoord' was (volgens de toengeldende voorschriften). Toen ik eindelijk uit huis was heeft het me jaren gekost voordat ik een weer enigszins normale verhouding met voeding had hersteld.
Geloof me er zijn ergere dingen dan dik zijn en uitspraken als 'een tosti is slecht, want die is vaak van witbrood gemaakt' doen me acuut weer aan die ergere dingen herinneren.
Groeten Primavera
Brise
10-07-2012 om 09:14
Met jouw eigen autootje
..verpest je de luchtkwaliteit van al die mensen die wel dichter bij de stad en voorzieningen wonen in een kleiner huis, en daardoor minder vervoersbewegingen hoeven te maken.
Opmerkelijk hoe je dat naar je toe praat en de nadelen (luchtkwaliteit, congestie, onveiligheid) wegpraat.
Primavera
10-07-2012 om 14:53
Doe niet zo vreselijk hypocriet
Doe niet zo hypocriet. Dat jij toevallig in de situatie zit dat je geen (tweede) auto nodig hebt geeft je nog niet het recht om die als het ultieme vervuilende kwaad te bestempelen en te verlangen dat de rest van de wereld hem ook maar wegdoet koste wat het kost. Ik ga ook niet verkondigen dat iedereen maar 3 maanden per jaar de verwarming aan mag en dan tot hoogstens 18°, omdat ik een woonsituatie heb waar dat zonder veel offers mogelijk is.
Een auto biedt vele voordelen en die worden niet zo makkelijk weggepest. Zonder auto had ik 15 jaar geleden in de bijstand gemoeten om er nooit meer uit te komen. Dankzij die auto kan ons zorgenkind naar een VO-school waar ze hem in de onderbouw een klas met 15 kinderen en begeleiding kunnen bieden ipv een leerfabriek met klassen van 25-30 kinderen.
En om in thema met di draadje te blijven, juist dankzij die auto kunnen ze dus veel bewegen dmv van een sport die ze leuk vinden en aan wedstrijden daarvan deelnemen. Dicht in de buurt is er alleen maar voetbal voor jongens en turnen voor meisjes, twee sporten die ze nou toevallig absoluut niet liggen.
Ook zal de keus in sport en beweging niet groter worden als we zouden verhuizen naar een 3-kamerflat (met z'n zessen!) in een slechte buurt ergens achteraf. Ik heb er gewoond als student en hoewel dat toen een prima oplossing was wil ik liever niet met mijn gezin wonen in een buurt waar mijn kinderen buiten zouden moeten spelen tussen rondhangende jongeren die gestolen brommers en softdrugs verhandelen. En dat dan voor de luchtkwaliteit zeker? Nou, ik dacht van niet!
Primavera
Merel
10-07-2012 om 21:42
Maar brise
Maar als ik uitga van jouw principes zou dus dan iedereen maar in de stad moeten gaan wonen? In dorpen heb je bijvoorbeeld al gauw geen middelbare school meer of sportclubs. Nu kan je veel dingen ook op de fiets doen, maar ook heel veel dingen niet, zeker als zoiets meer dan 20 km van je huis is. Dorpjes maar afschaffen dan?
Ely
10-07-2012 om 23:53
Hahaha brise
Sorry maar deze posting komt op mij echt over alsof je zonet onder een steen vandaan kroop. Alsof we allemaal zonder auto zouden kunnen en de lucht dan meteen zo fris als in de oertijd zou zijn....
Waardoor ik me gelijk afvraag: was de lucht zo fris in de oertijd, of lieten die dino's hele vieze winden? Soort superkoeien...
Klaartje
11-07-2012 om 08:28
Nou brise
Dat is wel heel kort door de bocht. Zit ik dus wel met een reuzeprobleem. Man en ik hebben atijd in ons kleine dorp gewerkt. Man raakte werkloos, heeft gelukkig wel iets nieuws gevonden. Moet wel een half uurtje met de auto. Ik werk nog steeds in het dorp.
Mogen we nog wel bij elkaar blijven wonen?? We hebben wel allebei een auto, geen of heel slecht openbaar vervoer. In dit deel van het land rijden geen treinen.
We leven niet meer 150 jaar terug hoor, toen mensen niet verder dan hun eigen dorpje kwamen.
krin
11-07-2012 om 08:33
Kip en ei
Nu kunnen jullie wel over Brise heen vallen met z'n allen, en ik vind haar betoog ook te zwart-wit, maar bedenk wel waarom je tegenwoordig in dorpen een auto nodig hebt om bij de dichtstbijzijnde supermarkt te komen. Namelijk omdat iedereen een auto heeft en grote supermarkten die kleinere dorpswinkels kunnen verdringen daarmee mogelijk werden. Waarom wonen mensen steeds verder van hun werk? Omdat ze er met de auto naartoe kunnen rijden. Met elke potentiële verkorting van de reistijd gaan mensen weer net iets verder weg wonen, omdat er een psychologische uiterste grens aan die reistijd is. Kon je honderd jaar geleden op een uur lopen van je werk wonen (en dus een km of vijf, zes), nu kun je met een uur reizen al zeker 60 km van je werk wonen. En dat doen mensen dan dus ook, waarna hun auto vervolgens onmisbaar wordt.
Dat je liever niet met je kroost in een stinkende (waardoor ook alweer? O ja, die uitlaatgassen van de forenzen) stad gaat wonen, is inderdaad heel begrijpelijk. Daarom gingen veel wijken in de steden ook decennia lang achteruit, omdat alleen de mensen overbleven die het buitenleven niet konden betalen. Alle mensen die dat wel konden, moesten vervolgens met de auto die stad weer in, die daardoor nog een stuk minder leefbaar werd. (Alhoewel, in de tijd van de kolenkachels en de paardenkarren zal het er ook vast al gestonken hebben).
Koester je auto vooral als je ultieme ticket naar de vrijheid, doe ik ook, maar de redenen dat je dat ding nodig hebt, zijn deels veroorzaakt door het ding zelf.
Fiorucci
11-07-2012 om 08:38
Sorry ik kan het niet laten
Maar ik vindt dat Brise producten mijn luchtkwaliteit ook behoorlijk verpesten...dus je nick vind ik erg komisch....
En echt ik snap je punt wel hoor.
Brise
11-07-2012 om 09:35
Er zijn geen eenduidige oplossingen
En er is ook niet één probleem.
Met hypocrisie heeft het niets te maken. Natuurlijk zijn mensen buiten gaan wonen omdat het kon. Natuurlijk heeft de overheid (die noemen jullie niet eens) hier ook aan bijgedragen door het aanwijzen van groeikernen in de jaren '70. Grote woongebieden in het buitengebied zonder deugdelijk OV (Almere, Capelle, Huizen, Etten-Leur om er maar een paar te noemen). Natuurlijk kan je niet onmiddellijk verhuizen als een van tweeën ergens anders gaat werken.
Maar, Primavera, je neemt zware woorden in de mond zonder dat je ingaat op het feit dat al die mensen die jouw uitlaatgassen inademen feitelijk de prijs betalen voor jouw woonkeuzes, en jouw woonkwaliteit. Als jij een vervoermiddel zou gebruiken dat wel de voordelen had die je noemde en niet al die milieuruimte innam (niet alleen lucht maar ook ruimte voor wegen en parkeren) - dan zou je mij niet horen. Waar jouw boosheid vandaan komt weet ik niet, waarom je je hele gezinsleven erbij sleept snap ik ook niet. Feit blijft dat je meer kilometers maakt.
En ja, het is misschien niet leuk om te horen, maar er zit verschil in de keuzes van mensen en die hebben effect op de hoeveelheid milieuruimte die ze innemen. Dat kan niet van vandaag op morgen veranderen. Maar het kan geen kwaad om er een keer over na te denken op de momenten dat er wat te kiezen valt.
Als je van een etagewoning naar een grondgebonden woning gaat in NL is er bij de keuze voor die ggw een heel duidelijk keuze tussen meer ruimte of betere verbindingen. Zo simpel is het. Veel ruimte gaat gepaard met langere aanrijtijden.
Brianna F
11-07-2012 om 09:59
Opvallend
Wat mij ook opvalt. Zodra er een auto is, worden stukjes die voorheen op de fiets gedaan werden al snel met de auto gedaan. Ook al neemt men zich voor dat niet te doen. Voordeelden te over in de omgeving. Ik heb geen auto, ik wil ook geen auto, want ook al woon ik in een gehucht, ik kom overal prima met de fiets, ook naar het station.
Onnodig te zeggen dat ik het volkomen eens ben met Brise
Tirza G.
11-07-2012 om 10:42
Maar
Ik heb mij van de week laten vertellen dat de 80 kms zones die zijn ingesteld rond de grote steden vanwege de vuile luchten daar weer afgeschaft kunnen gaan worden (of opgehoogd naar 100) omdat de lucht vele malen schoner is geworden.
Tirza
krin
11-07-2012 om 10:56
Ha ja
"...dat de 80 kms zones die zijn ingesteld rond de grote steden vanwege de vuile luchten daar weer afgeschaft kunnen gaan worden (of opgehoogd naar 100) omdat de lucht vele malen schoner is geworden."
Dat klinkt toch naar: de verlaging werkt, dus dat we schaffen we nu maar weer af? Ik weet het niet, eerlijk gezegd. En heb nu geen tijd om dit Rijkswaterstaatrapport door te vlooien. Voor de liefhebber: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Effecten%20op%20luchtkwaliteit%2080km%20zones_tcm174-311821.pdf
brise
11-07-2012 om 10:59
"vele malen schoner"
Dat is Rijkswaterstaatpraat.
Als je aan een 80km-zone woont, komt het fijne stof echt tot in je huis. Heel fijn, heel zwart en heel gezondheidsschadelijk. Je zou eens moeten zien wat die mensen van hun witte kozijn aflappen.
Het is inderdaad toe te juichen dat er nu minder fijn stof per km wordt uitgestoten dan vroeger, maar dat bepaalde normen worden gehaald betekent absoluut niet dat de gezondheidseffecten daarmee weg zijn. Bovendien gaat het in bepaalde milieucompartimenten juist de andere kant op (geluid bijvoorbeeld) doordat we meer kilometers maken met schonere auto's. De extra sterfte toe te rekenen aan fijn stof is fors. Zie http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossier/milieuengezondheid/themas/fijn-stof/.
Jillian
11-07-2012 om 12:22
Diepliggend
Het probleem is veel diepliggende dan of je een of twee auto's hebt. Het feit is dat mensen zijn gesteld op hun comfort en dat niet op willen geven. Behaald voordeel wordt niet vlug weggedaan. Dat geldt op indvidueel gebied (een extra auto, warm zitten in de winter, airco in de zomer), op bedrijfsniveau (lozen van afvalstoffen, goedkoop produceren ten koste van mens en milieu, kappen van oerbossen) en op overheidsniveau (geen werkelijke maatregelen willen en durven te nemen die de huidige levensstandaard vernietigd)
Als we de aarde willen redden zullen we op korte termijn onze levensstandaard drastisch aan moeten passen en op de lange termijn hevig investeren in technologisch onderzoek wat schonere oplossingen mogelijk maakt. Helaas zelfs al is die technologie al beschikbaar dan wordt het alsnog tegengehouden door bedrijven en overheden die te veel belang hebben bij de huidige status quo.
Dit staat uiteraard verder geheel los van het onderwerp bewegen.
Jillian
11-07-2012 om 12:24
Twee auto's
Overigens hebben wij wel twee auto's en ik merk dat ik inderdaad wel heel vlug naar de auto grijp want het is zo makkelijk. Als kind liep ik echt kilometers per dag overal heen of ging op de fiets. Nu ga ik makkelijk met de auto en de kinderen uiteraard ook. Scheelt zo 5 km per dag lopen vergeleken met mijn jeugd.
Brise
11-07-2012 om 12:48
Mooi gezegd jillian
Mijn hele punt is eigenlijk dat de keuze van Primavera niet duurzaam, niet sustainable is. Wel begrijpelijk, maar niet houdbaar.
Iedereen komt voor die keuzes te staan. De reden dat ik zo reageerde was dat ik haar enthousiasme voor haar auto nogal eenzijdig vond. Maar ja, dat kwam weer voort uit het eerdere draadverloop... en zo kachelen we vrolijk door.
Ware het niet dat ik nu weg moet. Ik ga met mijn kinderen naar de IKEA, iets kopen waarvan ik denk dat het nodig is (bureaustoel). Op de fiets inderdaad.
Fiorucci
11-07-2012 om 12:48
Brise
Ik woon in west-Zoetermeer, een aardig eind van de A12 af,helaas heb ik hier hetzelfde stof....al moet ik zeggen dat het de laatste jaren minder is,vergeleken met onze eerste jaren in dit huis. Ik haalde echt de zwarte troep van de ramen,en zelfs binnen vond ik dat zwarte fijnstof,heel vies. Als je dan ziet hoe dicht langs de weg sommigen wonen in de voormalige 80km zones...bbbrrr...
Brise
11-07-2012 om 12:55
Fio
Ja precies, kennissen hadden het er laatst over, die wonen bij een ander 80km stuk, maar ook van de A12. Hoe ze iedere week die kozijnen wel kunnen doen. Maar wat ze ook heel eng vinden is binnen, op kasten enzo, plekken waar je niet vaak komt, daar nestelt zich een soort zwart stof, heel apart. Niet plakkerig maar ook niet zo zweverig als gewoon huisstof. Echt donker van kleur.
Een deel van dat stof komt van rubber, dus niet uit de motor maar van de banden. Daar is echt niet veel aan veranderd de laatste jaren.
Ely
11-07-2012 om 14:10
Milieu watte?
Milieucompartimenten? Milieu ruimte innemen? Ik heb een nieuw woordenboek nodig geloof ik.
Brise, waarom een bureaustoel? En waarom niet lopend? Bureaustoel en fiets zijn ook geproduceerd met alle milieuvervuiling van dien. De Ikea is voor zover ik weet nou niet het meest 'groene' bedrijf en doen ook zwaar mee in de concurrerende productie. Hartstikke belastend voor het milieu allemaal. Heb je daar dan geen moeite mee?
Waarom wandel je niet vanaf je minuscule appartement naar de kringloopwinkel?
De producerende bedrijven sec de schuld geven vind ik echt zo kortzichtig. Wat denk je dat die bedrijven produceren? De spullen die wij gebruiken. En waarom moet het goedkoper? Omdat je nou eenmaal een betere concurrentiepositie hebt als je prijs toegankelijk is. O zeg me ajb dat ik dit voor niks uitleg....
We leven met elkaar in een complex systeem wat we niet zomaar kunnen omgooien. Dat kan niet omdat de mens in de basis een bepaalde behoefte, mentaliteit heeft en omdat in dit systeem alles met elkaar samenhangt en je echt niet wat oplost door 1 schakeltje te veranderen.
Moet er wat veranderen? Ja zeker. Verandert er al wat? Ja gelukkig wel maar niet genoeg, helaas.