Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patat-generatie beweegt niet meer

Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karina

Karina

25-06-2012 om 17:00

Bewegen

Ik geloof dat mijn kinderen meer bewegen dan dat ik vroeger deed. Ik zat op scholen die (toevallig) altijd heel dicht bij mijn huis waren. Daar kon ik lopend naartoe (lagere school en middelbare school ongeveer een halve kilometer van mijn huis). Verder zat ik niet op een sport, wel speelden we veel buiten, dan deden we verstoppertje of iets rondom het huis (geen mega sportieve dingen)
Mijn kinderen fietsen dagelijks 8 km naar school (tezamen, dus heen en terug 8 km). Dat is al veel sportiever en houden van trampoline springen, maar zitten ook veel op de computer.
Ik zat vroeger veel te lezen en te tekenen op mijn kamer, dus ook geen lichamelijk actieve dingen (ik denk vergelijkbaar met computeren)
Maar ik heb een normaal gewicht en mijn kinderen ook. Qua eten doen we niets geks, normale maaltijden, pasta, rijst of aardappelen-groente-vlees. De kinderen mogen hier gewoon in de avond een cola drinken (ze zijn 13 en 16) en chips (meestal in het weekend, maar heel soms ook wat doordeweeks) We zijn hier minder van de koek en snoep, maar dat compenseert wel met die cola en chips.
Dus ja, ik zie het hier niet zo, en ook niet bij de kinderen van mijn vrienden, toch zie ik wel genoeg jongens en meiden zitten die bij de supermarkt energydrink en chips zitten te eten (maar, maar een paar daarvan zijn wat dikker, de rest eigenlijk behoorlijk slank).

dc

dc

25-06-2012 om 17:28

Grappig

Grappig geschreven artikel

Ik herken wel dat vele eten. De oudste gaat wel, maar nummer 2 van 4 lijkt wel de hele dag honger te hebben!

Maar, gelukkig beweegt hij ook zo ongeveer de hele dag. Vaak staan ze 's ochtends voor school al een half uur op de trampoline, op school en nursery wordt veel bewogen (de 2e gaat 3 dagen, en op 2 van die dagen is er de hele ochtend sport). Na school hangen ze een half uurtje voor de tv, om daarna buiten te gaan voetballen, trampoline te springen of te stoeien. Tot het eten, en dan gaat het daarna weer vrolijk verder. Soms doen ze dingen op de WII, maar niet liggend op hun rug. Ik moet dingen voor de tv zetten om te voorkomen dat ze niet de tv in meppen!

Gisteren waren we de hele dag naar de dierentuin, en op de terugweg was ik geloof ik meer op dan die 2... En ik beweeg ook aardig wat op een dag.

Wij bewegen veel

Met droog weer gaan wij altijd op de fiets naar school (2 km), na school lekker binnen of buiten spelen, dubbele schommel in de tuin die ook veel wordt gebruikt, kinderen zwemmen en hockeyen allebei, op de Wii is Just Dance favoriet. Genoeg beweging dus.
Maar onze buurjongen is er wel 1 van de patatgeneratie. Die zit na school bijna altijd binnen te gamen. En overgewicht heeft ie al heel lang. En als we hem een keer bij de speeltuin zien zit ie op een bankje met een zak chips. Best triest....

Hier wel goed gegaan

Vanwege mijn eigen allergische klachten was ik al vroeg gezond aan het koken, geen pakjes maar puur. Omdat mijn kinderen ook allergisch bleken heb ik me er in verdiept, ben lid geworden van de allergievereniging en het is goed gegaan.
Overigens denk ik dat mijn dochter niet obese zal worden maar wel een maatje groter. Ze heeft de vorm van de vrouwen in mijn schoonfamilie, wat rondere mooie vormen dan gemiddeld. Ik heb mijn dochter dat al vaak verteld om haar te beschermen tegen onnodige afvalpartijen of foute ideeen over de vorm van een vrouw.
Alles in de buurt doen we met de fiets, zelfs de wekelijkse boodschappen en op vakantie gaan we camperen en wandelen. Geen topsport hier. Wel paardrijden, kanovaren, WII sport en de kinderen helpen met het huishouden, schoonmaken en vuil wegbrengen.
Mijn kinderen zijn wat onhandig aangelegd maar zoon ziet kans om 's nachts een paar uur naar huis te lopen als hij de laatste bus gemist heeft en slentert graag met vrienden in de stad.
Gelukkig hebben mijn kinderen een gezonde smaak. Hier geen snoep of tussendoorkoeken oid. Gewoon brood en warm eten. Nog steeds in het weekend gewone chips en soms frisdrank. Ze drinken nog steeds liever water, sap en Karvan Cevitam. Zoon drinkt inmiddels soms bier.
Mijn kinderen zijn van zichzelf nogal rigide dus houden die patronen lang vast.

Overigens

De kinderen van mijn familie en vrienden zijn ook gewoon gezond en normaal van postuur. Sommige volwassenen hebben wel wat last van overgewicht maar doen moeite om dat binnen de perken te houden.

Irene

Irene

25-06-2012 om 19:34

Uitzondering

Hier doen wij altijd alles op de fiets: van en naar school (2,5km*), van en naar sport (2km), van en naar muziek (5km), boodschappen (2,5km, met fietskar), enz.enz. En dat doen we allemaal, ook ons kind van 5 en ook als het stortregent.
Maar als ik zie hoeveel kinderen er altijd en eeuwig overal met de auto heengereden worden... Zelfs bij oudste in groep 8 zijn er nog verschillende kinderen die uit school met de auto naar ons worden gebracht om te spelen en dan ook weer worden opgehaald. Dat vind ik gewoon zielig! Niet alleen qua beweging trouwens, maar vooral het gebrek aan zelfstandigheid en vrijheid zo.
Nu het sportseizoen is afgelopen, gaat mijn man 2 tot 3x per week een uur met de oudste 2 (11 en 8 jaar) op pad: hardlopen, fietsen... En verder spelen ze allemaal veel buiten.
Dus nee, die van mij bewegen niet minder dan ik vroeger. En zelf heb ik dit jaar (vanaf januari) al weer ruim 1500km gefietst, alleen al met de gewone dagelijkse dingen dus.
(*alle afstanden zijn enkele reis)

krin

krin

25-06-2012 om 20:56

De anderen

Zoals gewoonlijk zijn het alleen de anderen voor wie het dikker en luier worden geldt. De buurjongen die altijd aan het gamen is, de klasgenoten die altijd gehaald en gebracht worden. En de eigen kinderen fietsen epische afstanden en zitten geen moment stil. Zou er zich nog iemand melden die haar kinderen elke dag chips laat eten, geen fiets heeft en buiten spelen en sporten maar gedoe vindt? Vast niet.
Hier een tussenvorm: wel lui, niet vasdig. Zoon is niet al te sportief, speelt niet graag buiten, zit graag achter de computer, lust best een snoepje, en is toch een streepje in de maneschijn. Familiair begenadigd, aan vaders kant komen de buikjes pas rond het dertigste jaar. We eten wel vrij matig, geloof ik.

2 soorten

Mijn kinderen zijn 2 verschillen. De een is aan de magere kant, de andere zit aan de bovenkant met haar gewicht.
Ze eten/snoepen hetzelfde. Frisdrank soms 1 glas in het weekend, maar vaak dan sap. De andere dagen is er water of max. 2 bekers melk.
Echter bewegen doen ze niet veel. Gaan beide met de auto naar school (12 en 45 km enkele reisafstand). Na school met mooi weer weleens buiten, maar veel binnen spelen. Computer mag op zaterdag gebruikt worden, en met veel regen ook wel op woensdag. Dus erg weinig schermtijd per week.
Ze doen beide niet aan sport. De oudste heeft paardgereden, maar door gebrek aan vrije tijd zijn we daar mee gestopt. Woensdagmiddag is de enige vrije middag (na kwart voor 2) en dan wil ze ook weleens doen waar ze zelf zin in heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-06-2012 om 21:37

Ik ken ze niet

Wij gebruiken de auto echt vrijwel nooit en al helemaal niet voor het doordeweekse verkeer. De kinderen zijn ook allemaal mooi op gewicht. Maar de kinderen in de omgeving/klas zijn allemaal net zo. Ik ken geen dikke kinderen.
Mijn kinderen snaaien best wel eens. Drinken aanmaaklimo en fris, krijgen een snoepje als ze uit school komen, in het weekend delen we een zak chips en zeker nu al het grut weer op straat loopt wordt er regelmatig een ijsje uitgedeelt. En dan niet een verantwoorde, maar gewoon een dubbellikker met veel suiker erin.
Ze zullen al dat ongezonde er wel af lopen buiten denk ik. Het zal ook wel een verschil maken hoe je woont. Wij wonen in een vinexwijk waar iedereen na schooltijd gewoon buiten is. Na het eten gaan ze ook weer naar buiten tot het bedtijd is. Kan me voorstellen als je op een flat woont waar je kind niet lekker naar buiten kan, je algauw een bankhanger krijgt die uren naar een ds tuurt.

De anderen

De 'anderen' zie je idd nooit in dit soort draadjes Maar die gamende buurjongen met overgewicht, die bestaat dus echt en is voor mij persoonlijk een goede reden om de kinderen bij goed weer naar buiten te sturen om te spelen. Doen ze graag maar de digitale verleidingen liggen op de loer. En uiteraard liggen ze hier ook wel eens languit op de bank met een DS of wat dan ook. Maar niet elke dag en niet urenlang. En fietsen naar school scheelt gewoon geld met de huidige benzineprijzen....

dc

dc

25-06-2012 om 22:42

Tja

Wij hebben een gamende buurjongen die zowat onbeperkt snoep en fris krijgt, en hij is nog zo mager als een lat. Maar vandaag had ik hem van school gehaald (ouders zaten in de knel met opvang) en ook hij heeft de hele middag buiten gespeeld, ha ha! (en ik heb ze niet naar buiten gestuurd)

(maar als mijn zoon bij hem speelt, is het dus de hele dag gamen en snoep...)

Tango

Tango

25-06-2012 om 22:45

Ik geef toe

Dat ik de kinderen best wel vaak ergens met de auto heen breng. Vaak uit gemakzucht, hoewel ik ze vanmorgen met de fiets naar school bracht omdat je gewoon je auto niet meer kwijt kan bij school, dus zo gemakkelijk is het dan ook weer niet.
Verder bewegen mijn kinderen best veel. Dochter zit op een zang/dansgroepje en danst thuis heel veel. Zoon zit sinds kort op voetbal en is momenteel ook thuis alleen maar aan het voetballen. Beide zijn absoluut niet dik, eerder dun. Hoewel Tangodochter het daar niet mee eens is, met haar 11 jaar is ze al aardig met lijnen bezig. Ik ga daar bij haar dus zeker geen nadruk op leggen.
Zelf beweeg ik wel te weinig, vind ik. Eenmaal in de week sporten is natuurlijk niet veel. Ben dus ook wel wat dikker geworden de laatste jaren....

Karina

Karina

25-06-2012 om 23:30

Hoezo de anderen?

Ik schrijf in mijn eerdere stukje dat mijn kinderen iedere avond cola drinken en soms ook chips eten. (chips meestal in het weekend, maar als er nog wat over is, dan ook wel eens doordeweeks) Zoon houdt van trampoline springen maar zit vaker op de computer dan dat hij springt (dat helaas wel, hij springt niet iedere dag) naar school fietsen moet ie nou eenmaal, dus die beweging komt goed van pas. Als ik zou merken dat mijn kinderen (dochter is ook een magere lat) dikker zouden worden, dan zou hier de rem erop gaan. Sowieso leg ik ze al sinds ik met ze praten kan uit, wat gezond eten is en wat snacks zijn. Dat de chips voor het weekend is en dat dat dus niet gezond is en dat het niet de bedoeling is dat je dagelijks een zak chips leegeet als je daar zin in zou hebben. Mocht je als puber ineens trek hebben (ik zit hier natuurlijk niet helemaal goed in de rubriek-basisschoolleeftijd, mijn kinderen zijn 13 en 16) en hebben soms ineens enorme honger midden op de middag, dan moeten ze maar een boterham smeren en geen chips, koek of snoep gaan zitten eten.
Ik hoop (en tot nu toe lukt het aardig) dat ze dit oppikken en ik ze niet ineens aantref ergens buiten op een bankje met een enorme zak chips en een blikje energydrink.
In ieder geval is er tot nu toe met hun gewicht niets aan de hand.

dikkertje dapper

dikkertje dapper

26-06-2012 om 09:41

Voor mij is het verband zoek

Ik ben een veel te dikke moeder; heb een slechte knie en ben altijd met de auto. Maar dat is toch niet de enige lichaamsbeweging? Ik woonde vroeger op 20 stappen van school en hoefde daar ook geen moeite voor te doen en toch was ik niet dik.
De boekenwurmen van vroeger werden gezien als slim en leergierig en een gamer van tegenwoordig moet wel dik worden van het stil zitten?
Onze kinderen weten heel goed wat ze kunnen eten en welke gevolgen 'makkelijk' voedsel geeft zowel qua gewicht als gezondheid. Geen van mijn kinderen heeft een gram overgewicht maar ze kennen heus de McDonalds van binnen en eten ook patat en chips.
3 kinderen sporten, de magerste doet helemaal niets; die leert liever en zit hele dagen aan de computer (niet te gamen)
Kijk bij een supermarkt en denk weg wat we eigenlijk beter niet zouden moeten eten, dan blijft er een heel klein winkeltje over.
Het gaat mi niet over sporten of niet maar over een verkeerd aanbod/ verkeerde kennis.
Een bak bami van de super is tegenwoordig calorietechnisch vaak best nog wel okee, maar de verhouding groenten/pasta slaat natuurlijk de plank weer mis.

Zitten we ook nog met de scholen. Wij hadden schoolmelk wat de helft niet lustte omdat het altijd warm was en verder niets. Je ontbijt en daarna had je lunch.
Nu mogen ze een 'gezonde' koek mee; een biscuitje met chocola (een kleintje, een enkele keer) daar staat bij ons bijna de doodstraf op terwijl iedere dag een handig en slim in de markt gezet pakje evergreen wordt toegejuigd. Laten we lekker met z'n allen achter de reclame aan gaan lopen, misschien wordt je daar slank van. Heeft je kind een dag niets mee dan wordt er naar huis gebeld of je wat komt brengen ipv een beker water neer te zetten en te wachten tot de lunch.

Dietistes promoten ontbijtkoek omdat er geen grammetje vet in zit, maar over de suikers lijken ze niet te vallen. (heel holland hapt naar Peijnenburg... alweer zo'n leuke reclame)

Eerst moet je weten wat je eet en daarna komt het bewegen. Gaan sporten en eindigen met een Mars of met de totaal onnodige maar overal aangeboden AAdrink doet meer kwaad dan goed.

Eten moet je gezond doen om niet te dik te worden en daarnaast moet je bewegen omdat het gezond is. Meer moeten bewegen omdat je teveel gegeten hebt is volgens mij een foute gedachtengang.
(maar natuurlijk helpt het wel als er al overgewicht is)

'tot nu toe nog niks aan de hand'

Ik denk dat je ook als je kinderen streepjes zijn je ze niet moet aanleren om veel te snoepen en dagelijks in de chipszak te duiken. Ik ken ook kinderen die als klein kind zo dun waren als een lat en die in de puberteit toch echt wel dik zijn geworden.

Mijn oudste is erg dun, zit wel eens een uur op de bank tv te kijken of computerspelletjes te spelen, maar is ook veel met vriendjes uit de straat buiten aan het spelen en voetballen. Jongste heeft nog niet echt vriendjes en beweegt beduidend minder. Komt nog wel. Ze fietsen allebei naar school, maar die is dan ook dichtbij.

Chris

krin

krin

26-06-2012 om 10:41

Precies

Die 'anderen' zijn een karikatuur, ontworpen in de hoek van de geheven vingertjes. Dikkertje Dapper komt met nuances die vrijwel altijd ontbreken in die 'patatgeneratie'-achtige berichten.
Waardoor 99% van degenen die die berichten lezen denken: 'dit gaat niet over mij'. Wat voor nut hebben die campagnes dan nog?

Anna

Anna

26-06-2012 om 13:22

Rij ook veel auto maar

Ik ben ook een veel autorijder (werk veel, weinig tijd dus en nogal grote afstanden voor mijn beperkte tijd zeg maar), zij het dat oudste in groep 8 nu (sinds eind groep 7) bijna alles zelf fietst en ik dat zeer stimuleer. In het weekend probeer ik wel dingen op de fiets te doen met ze.
Jongste groep 6 gaat nu ook steeds meer fietsen, maar durven we nog niet alles alleen te laten doen (volgend jaar vast wel).
Dus meer het probleem van tijdgebrek van mij (en, soms, luiheid van man).
Maar we sporten allemaal erg veel, kinderen 3-4 x per week, gym op school niet meegerekend. Zelf 2-4 x pw. Dus we geven daarmee ook, denk ik, het goede voorbeeld.
Oudste (dochter) van 12 zit echter aan bovenkant van het acceptabele, maar is gewoon stevig gebouwd (net mijn man), terwijl je bij zoon de ribbetjes kan zien (meer mijn bouw). En oudste is inderdaad een lekkerbekkie (hoewel ze niet superveel eet en snoept, maar zou ze wel willen) en jongste niet zo'n snoeperd.

Daarom altijd veel aandacht voor gezond eten (fruit/groente, inderdaad geen "gezonde" koeken, slechts 1x pw een koekje mee naar school, geen fris, alleen bij feesten, veel water), eigenlijk: genieten maar met mate! Inderdaad ook voor (dunne) jongste, want nu nog dun kan later bij slecht aangeleerde gewoonten alsnog dik worden.

En tv tijd pas na 17 uur en dan nog niet met snoep/chips erbij, zodat dat vooral geen slechte gewoonte wordt!

Karina

Karina

26-06-2012 om 16:44

Wat volgens mij de verschillen zijn

Wat volgens mij de verschillen zijn:

-ik moest alles vroeger op de fiets doen, mijn vader was de hele dag aan het werk en mijn moeder had geen auto.
-geen tussendoortjes mee naar school, helemaal niets nam ik mee trouwens, ook geen drinken, zoals heel veel van mijn klasgenootjes. (nu hebben ze altijd limonade en wat te eten mee)
-na school ook geen koek of snoep. (nu wordt je allerlei snoep, koek en limonade aangeboden als tussendoortje)
-chips was er alleen voor in het weekend (nu pak ik zelf ook wel eerder chips, ook wel eens doordeweeks, maar ik probeer dat terug te draaien tot alleen in het weekend.
-snoep zit nu vaak in verpakkingen als kleine doosjes met veel snoepjes of kleine zakjes. (ook genoeg niet hoor) maar vroeger hadden wij thuis een snoepjes trommel en daar mocht je dan één snoepje van in de middag (en daar moest je eerst om vragen).
-ik zie nu vaak bij vriendjes en vriendinnetjes (vroeger dan, mijn kinderen zijn nu 13 en 16) dat er, zonder dat de kinderen erom vroegen, snoep aangeboden werd. En dan dus niet zo'n trommel met losse snoepjes, maar een bak met kleine doosjes en zakjes (zoiets wat wij vroeger alleen bij een kinderpartijtje uitdeelden)
-ik heb ook de indruk dat er meer snackbarren en snackcounters zijn. Volgens mij was het enige dat je vroeger bijvoorbeeld bij de Hema kon kopen, zo'n worst. Nu kan je er vanalles en nog wat te eten en te drinken krijgen. Idem bij de V&D.

Ondanks dat wij slank zijn, zie ik gewoon wel meer eetmomenten dan vroeger en moet ik er erg op letten dat ik normale porties maak. Ik heb altijd de neiging teveel te maken en dan eten we dat nog op ook. Vroeger kon mijn moeder dat beter portioneren en ik denk dat dat financieel ook wel moest, ze had minder te besteden dan wij nu. (en ze ging een keer per week naar de markt, en een keer per week naar de supermarkt, en op was op) (ik ga iedere dag, is eigenlijk ook niet zo slim, niet eens voor de lijn, maar voor de portomonnee)

bibi63

bibi63

26-06-2012 om 16:50

Hm, ik denk toch dat het wel aan het eten ligt.

Wbt bewegen hangt het ervan af, er zijn zat kinderen die veel bewegen (fietsen naar school, veel sport). Het zou er hooguit aan kunnen liggen, dat er meer 'voorhanden' is om inactief binnen te zijn (veel meer tv, PC, enz).
Ik denk toch dat het veel met eten te maken heeft. Het 10-uurtje op school (los van het feit of het nou een liga of een boterham is), hadden we in onze tijd niet, alleen schoolmelk. En los van het feit of het nou erg/slecht is om halverwege de ochtend nog wat te eten (misschien is dat ook juist wel goed). Maar een lunch bestond vroeger toch echt uit een boterham. Wat je er dan ook op nam. Het is nu heel gewoon om regelmatig croissantjes, broodje knakworst, magnetron pannenkoek, pizza broodje enz. te serveren. Daar zit toch een verschilletje denk ik. Ook chips waren vroeger toch meer bedoeld voor de zaterdagavond. Nu is het al heel gewoon om de 'week te breken' op woensdag met chips als tractatie. Het zijn kleine dingetejs, maar alles bij elkaar denk ik toch dat er meer onnodige calorien naar binnen gaan.
Gr. Bibi

Dikkertje dapper

Dikkertje dapper

26-06-2012 om 18:14

Fietsen naar school

Laten we allemaal maar gaan verhuizen, of ruilen van school want hier zijn wat feiten:

Het fietsen naar school verbruikt bij 16/20 km/u 356 kcal voor een persoon van 50 kilo. (100kg 713 kcal)
Neem in de pauze een pakje liga continu (3x57 kcal) en een pakje wicky (70 kcal) en als je thuiskomt 2 snack-a-jacks (let vooral niet op de lading extra zout) (80 kcal) (totaal 327 kcal)

Dan moet je dus die dag al een uur stevig doorfietsen, of je moet hiervoor ruimte hebben binnen je dagelijkse kcal.

Fietsen/sporten wordt overschat als het gaat om niet aankomen.
Bewegen is gezond.
Maar er is teveel en te makkelijk aan eetbaars (veel zou je geen eten moeten noemen) te komen.

dc

dc

26-06-2012 om 20:21

Maar bibi

De boterham is in nederland gewoon, maar in Frankrijk eten ze gewoon een warme maaltijd voor lunch. En daar zie je toch echt niet veel dikke mensen.

Verder snoepte ik als kind echt veel meer dan mijn kinderen nu doen. Mijn moeder kocht altijd van alles veel te veel, en alles mochten we onbeperkt eten. Ik ben juist veel bewuster dan zij was met eten. (Ik en mijn zussen waren overigens niet te dik, we aten ons nooit ziek ofzo).

bibi63

bibi63

26-06-2012 om 22:37

Ja, dat weet ik in Frankrijk en ander mediterane landen, maar ik denk dat daar ook de rest van de maaltijden aan worden aangepast als ook de tussendoortjes. Wat ik eigenlijk bedoel is dat 'vroeger' het ontbijt en lunch bestond uit meerdere boterhammen. Nu zie ik dat de kids meestal maar 1 boterhammetje tussn de middag eten en DUS trek krijgen later op de dag. Daar zit volgens mij het punt: alles wat buiten de normale maaltijden naar binnen wordt gewerkt, omdat de boterham 's ochtends en 's avonds niet meer is bedoeld voor een halve dag, maar alleen even voor dat moment. En dus 1 of 2 uur later er weer trek is.

Gr. Bibi

Elisabeth B.

Elisabeth B.

27-06-2012 om 00:43

Bewezen effect

DD:"Fietsen/sporten wordt overschat als het gaat om niet aankomen."
Bewegen, en dan vooral bewegen waarvan je gaat 'hijgen' (hardlopen, fietsen) heeft veel meer effect dan alleen de calorieën die je verbrand. Het verbetert ook je stofwisseling en vermindert de opname van vetten in je bloed, ook de dag nadat je hebt gejogd. Kijk eens op uitzending gemist naar het wetenschap programma Pavlov van enkele weken geleden.
Ik denk dat sporten eerder wordt onderschat als het gaat om het behouden of verlagen van je gewicht.

Karina

Karina

27-06-2012 om 08:31

En toch is het vreemd

Als ik terugdenk aan mijn jeugd, was ik geen haar beter geloof ik.
Ik ontbeet niet (nam ik de tijd niet voor) of heel, heel misschien kreeg ik een boterham met hagelslag op. Ik maakte volgens mij, mijn hele middelbare schooltijd, witte boterhammen met boter en hagelslag voor naar school (4 boterhammen) en op school nam ik soep uit de automaat, of warme chocomelk). Tegen de middelbare schooltijd was ranja bij ons toch echt wel 'uit' en mochten we gewoon cola of sinas nemen. (wel geloof ik dat we moesten vragen of we wat mochten drinken, dus het zal bij een glas in de middag zijn gebleven).
Computers hadden we niet maar ik had de hobby om met vriendinnen spelletjes te doen (na ons huiswerk) monopoly of kaarten of backgammon. Soms speelden we ook buiten verstoppertje (ja ook op ons 14e) dat deden we vaan 's avonds net na het eten, tot een uur of 8. Maar nogmaals, we zaten ook heel veel binnen (chillen noemen ze dat nu
Toch was ik toen slank (nu ook nog), en mijn vriendinnen ook. Fietsen deden we wel, maar alles was zo dichtbij ons huis, dat het verwaarloosbaar was qua inspanning. (op een sport zat ik niet, mijn broer en zus trouwens ook niet).
Zouden het dan echt die extra schoolkoekjes en limonade zijn om 10.00 uur? (nou ja, als je dat 8 klassen volhoudt, 5 keer per week,is best veel) en eens een keer extra chips doordeweeks?

Brianna F

Brianna F

27-06-2012 om 09:55

Kwaliteit

Ik geloof ook dat het ligt aan de kwaliteit van het eten. En het feit dat fabrikanten echt overal suiker in stoppen.

Hanne.

Hanne.

27-06-2012 om 10:59

Fietsen/sporten

Mag ik de rekensom van DD nog even aanvullen.

Een pakje wicky, en liga en 2 snack a jacks kan je dus 'wegfietsen' door 2x per dag een half uur te fietsen. Da's niet zo heel raar. 10 minuten van en naar school, mee boodschappen doen en dan nog een keer naar een vriendje heen en terug en je bent er al.

Maar ga je die afstanden met de auto en zit je alleen maar verbruik je in dat uur geen 327 kcal maar slechts 52 (bij 50 kg). Kortom, je hebt 275 kcal meer gegeten dan je verbruikt hebt.

Komt neer op (40 weken * 5 dagen* 275=) 550.00 kcal. Dit is ongeveer 6-7 kg aankomen op jaarbasis. En dan ga ik alleen maar uit van schoolweken en schooldagen.

Bewegen zet dus zeker wel zoden aan de dijk!

Guinevere

Guinevere

27-06-2012 om 11:05

Natuurlijk ben ik lui en eten is gezond

Dat ik lui ben spreekt voor zich, dus ik meld me hier maar even op verzoek van Wizzy . De kinderen worden meestal met de auto op school gebracht en weer opgehaald, dat komt omdat we dat op weg van en naar het werk moeten doen. Je maakt me heel erg gelukkig als ik de hele dag onderuit mag hangen in een hangmatje.
Verder is eten mijn hobby. Je maakt me echt blij met een bord lekkers en/of met tussendoortjes (net nog een stuk appeltaart, jam). De kinderen hebben vandaag cake mee in hun trommeltje. Over het avondeten gaat een scheut extra olijfolie.
Nu zul je denken dat wij ongezonde types zijn, maar dat is niet zo. Want voor de rest wordt hier gesport en buiten gespeeld, we eten over het algemeen veel onbewerkt voedsel, en niet in enorme hoeveelheden. Wij stuiteren ook iets meer dan het gemiddelde gezin, dus ik vermoed dat wij meer verbranden/een andere stofwisseling hebben. Op het werk loop ik 23 keer op en neer om een printje te halen (dan loop ik via het toilet en de koffieautomaat, krijg nog wat vragen van collega's, ga terug naar mijn plek en ben dan vergeten dat ik naar de printer ging, enz.), en er is ook een trap om naar boven te gaan ipv de lift. De kinderen gaan ook de hele tijd van hot naar her, hopelijk krijgen die later dus ook geen bureaustoelbillen.
Zoon kreeg een grote pot snoep kado voor zijn verjaardag, hij stelde voor dat ik die op mijn werk zou neerzetten. Hij maalt er dus niet om. Nu hebben we dus weer tot het einde van 2012 genoeg snoep in huis, want de 4-daagsevoorraad is voorlopig ook nog niet op. Ze eten hier liever appels.
Ik vind al dat calorieën tellen onzinnig, ik ga toch niet uitrekenen hoeveel ik moet fietsen om een stuk appeltaart te verbranden? Die appeltaart is voeding en ik heb voeding nodig om te kunnen functioneren. Zorg ervoor dat je gezin voeding binnen krijgt met goede voedingsstoffen, dan hoef je die voeding er ook niet af te gaan fietsen. Geen marsen dus, wel appels (en een stukje fors pure chocola).
Anyway, grappig stukje uit de beginposting.

Ella2007

Ella2007

27-06-2012 om 11:08

Dendy: verschil hoe je woont?

Niet eens dat het ermee te maken heeft hoe je woont. Wij wonen in een wijk met veel groen, er spelen heel veel kinderen buiten , maar die van mij hebben periodes dat ik ze echt naar buiten moet sturen. Ze spelen veeeeel liever binnen. Zoonlief (12) verveelt zich buiten. Houdt niet zo van buitenspelletjes,, soms heeft hij een periode waarin hij veel voetbalt, maar dat duurt meestal maar een paar weken. Dochter is graag aan het tekenen-knutselen of gewoon spelen. Ze zijn dol op computer en wii.
Maar: daarnaast sporten ze veel (beiden 4-5 keer in de week) en gaan we meestal op de fiets naar de sportclubs en zowiezo naar school op de fiets. Dus het houdt elkaar in evenwicht. Ze eten beiden matig. En zitten aan midden-onder qua gewicht in de BMI schalen.

Ik sportte vroeger een stuk minder, en was ook een stukje zwaarder als kind dan dat zij dat zijn. Eetpartroon was ongeveer hetzelfde: doordeweeks gezond, met een minimarsje en glaasje sinas om 16.00; in het weekend chips en sinas 's avonds.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

27-06-2012 om 11:33

Fascinerende serie op bbc

Op de BBC loopt nu de documentaireserie 'The men who made us fat'. In de tweede aflevering komt een wetenschapper aan het woord die onderzoek doet naar de mogelijke oorzaken van overgewicht bij jonge kinderen. Hij vond dat ze helemaal niet minder bewegen dan vroeger! Volgens verschillende onderzoekers lijken de de oorzaken van de enorme toename in overgewich in de afgelopen 30 jaar vooral liggen in de toegenomen portiegrootte en de snelle koolhydraten, onder andere door 'high fructose corn syrup). Wat ook weer schokkend duidelijk wordt in de programma's (afl 2) is dat de voedselindustrie in Engeland (maar ongetwijfeld overal) veel macht heeft en de publicatie van nuttige informatie over overgewicht weet te boycotten. De serie is in Engeland op de BBC iplayer te zien, maar staat ook op Youtube. Echt een aanrader!

Hanne.

Hanne.

27-06-2012 om 11:47

Kcal tellen (guinnevere)

Mijn rekensom is ook zeker niet bedoeld om je aan te zetten tot kcal tellen. De beste teller daarvoor is volgens mij je maag. Zodra die begint te rommelen moet je de Kcal weer aanvullen.

Maar de rekensom laat wel zien dat bewegen (bij een gelijk) eetpatroon zeker uitmaakt. Als je goed naar je eigen lijf luistert zal je waarschijnlijk je eetpatroon aanpassen als je ipv op de fiets met de auto gaat. Maar dat vinden veel mensen erg moeilijk. Hoeveel kinderen (of volwassenen) zeggen halverwege een (pakje)koekje(s)of een pakje drinken 'ik heb genoeg'?

In die zin kan ik me wat voorstellen bij de invloed van grotere verpakkingen. Als er 200 ml in een pakje drinken zit drink je dat op. Zit er 250 ml in drinkje het waarschijnlijk net zo goed op.

Misschien zit de meerwaarde van 'onbewerkt' voedsel er < naast vele andere> ook wel in dat er geen standaard porties zijn. Je bepaalt veel meer zelf je portiegrootte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.