Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patat-generatie beweegt niet meer

Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-06-2012 om 14:05

Lol

"Maar alle andere dingen die ze goed doen komen uiteraard door ons uitmuntende opvoedingsvermogen ."

Die illussie wordt met elk kind minder

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2012 om 18:17

Jesse

Maar dat weet je gewoon niet, misschien is cakejes bakken wel het enige wat ze zich veroorloven op dat gebied, ik ben altijd erg voorzichtig met dergelijke aannames. Doet me denken aan een moeder waarover echt hevig geroddeld werd, omdat haar kinderen alleen witbrood kregen. Er werd echt geroddeld in de trant van: Schandalig,als je je kind daar laat eten tussen de middag krijgt het altijd witbrood,altijd!
Maar haar knullen worden hondsberoerd van bruin brood....
En zelfs toen de moeder dacht, laat ik dat hen even vertellen,werd er WEER geroddeld, want tegenwoordig roept elke moeder haar kind uit tot allergisch kind, dat was vast onterecht...

amk

amk

29-06-2012 om 19:28

Daarbij

bakken is nog niet gelijk eten. Mijn dochter kan ook heel blij worden van het bakken van taart of cake. Dat doen we dan ook bijna elk weekend. Ze lust het alleen niet, bij verjaardagen 1of 2 muizenhapjes.

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 19:42

Natuurlijk fio

Ik zet er toch ook bij dat ik (ver)oordelend bezig ben? Maar ik denk dat in de meeste gevallen dat een kind te dik is, dit _wel_ komt doordat het min of meer normaal is om 'zomaar' cakejes te bakken en deze op te eten.
Of dat hier ook daadwerkelijk het geval is weet ik natuurlijk niet. En de cakejes worden uiteindelijk wel door iemand op gegeten.

bibi63

bibi63

29-06-2012 om 22:11

Cakejes ipv koekjes

Hier worden ook wel eens cakjes gebakken door dochter en vriendin (niet wekelijk, hooguit eens in de 2/3 maanden), maar dat betekent: 's middags bij de thee een cakje ipv het gebruikelijke koekje en dan\5 7 dagen lang. Dus tja het betekent normaliter niet, dat er dan ineens binnen 2 dagen tig cake'jes naar binnen gewerkt worden.
Bibi

Cakejes

Ook hier heb ik een tijd regelmatig in de supermarkt die te maken cakejes gehaald met zoon. Het verschil is dat mijn zoon niet dik is. Dan is het blijkbaar juist leuk om met een klein kind cakejes te bakken. Als je kind dik is dan is elke eetbeweging verdacht.
Ik probeer er mijn lifestyle van te maken om daar niet aan mee te doen. Niet mijn probleem, ik weet er niets vanaf, even goed leuke mensen. Heb wel andere dingen om me druk over te maken. Dit soort geoordeel is erg naar voor de mensen die het betreft maar ook voor jezelf.
Hoe denk je eigenlijk over jezelf? Is het normaal om zo oordelend met je buren, vrienden en familie om te gaan? En ze vallen er ook niet erg van af.

Dik of dun

Het gaat ook om het vet wat zich binnenin rondom je organen ophoopt (check die bbc docu). Dus dan kun je heel lang blijven oordelen; iedereen is in potentie een veelvraat

Beetje ot over die cupcake-hype: viel me op dat de Allerhande vol staat over hoe duurzaam en gezond blabla ze alles doen maar de advertenties zijn: Extra grote frikandellen van Mora en mierzoete cupcakemix incl toevoegingen bla.

Hier is toevallig ook gebakken en zo heb ik al 2 van die dingen op vandaag en de kinderen ook. Morgen de laatste en dan is visite (die het meenam) weer weg en gaan we die dingen niet meer bakken.

Een tussenweg lijkt mij: alle ingredienten zelf toevoegen, dus geen pak met allerlei toegevoegde zooi. Iedereen blij.

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 23:00

Annej

Hoe ik denk over mezelf? Ik ben te dik omdat ik teveel eet. Maar dat bedoelde je denk ik niet . Dat ik hier op schrijf wat veel mensen denken is dom van mij, dat wist ik van tevoren.
Want natuurlijk is het niet zo dat (even dit voorbeeld aanhoudend) dit meisje te dik is omdat ze 1 keer in het weekend cakejes heeft gebakken, die ze misschien niet eens heeft opgegeten.
Ik trek conclusies, dat is mijn aard. En soms blijkt dat ik verkeerd zit, soms ten goede, soms ten kwade. Maar ik hou mijn conclusies voor mijzelf tegen die personen, hier zeg ik wat ik denk. Of had ik ze moeten 'helpen' door te zeggen: "hey, zie je niet dat je dochter te dik is? Ik zou geen cakejes gaan bakken vanmiddag"???

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 23:56

Denken over dingen

Ik vind dat zo knap, mensen die niet denken. Ik denk altijd vanalles. Mijn hersens zijn gewoon altijd bezig. Moet ik daarom slecht over mezelf denken? Omdat ik anders in elkaar zit dan jij?
Ik denk over mezelf, over de buren, over opa, over het hondje van de zus van de kapster, gewoon over alles en iedereen. Ik denk dat je altijd wel iets denkt, de grap is alleen dat als je het hier opschrijft dat mensen het dan op een andere manier zien. Je ziet het wel vaker hier op het forum, iemand zegt A en dan gaan anderen bedenken waarom het B is. Ook al gaat dat voorbij aan de strekking van wat geschreven is.
NB ik denk ook dat normale gezonde kinderen van 6 en 4 jaar oud niet overdag met een speen in hoeven te lopen (zit nu de Pfaffs te kijken, kan ik nog meer oordelen).

Denken

Als je zo goed bent in denken Jesse, kun je misschien ook je gedachten iets bijsturen: je mag even de 'foutjes' signaleren en dan snel door naar wat er leuk en interessant en aardig is aan mensen.
Maar inderdaad, ik oordeel ook hoor. Ik vind die nationale obsessie met gewicht hinderlijk en volgens mij worden we er met zijn allen alleen maar dikker van. Ik wil ook niet zo naar mensen kijken, dus ja, ik doe ook maar mijn best.

dc

dc

30-06-2012 om 08:47

Hoe je hersenen werken

Ik ben helemaal niet visueel ingesteld. Ik kan ook 2 minuten na een gesprek niet beschrijven wat mensen droegen of welke kleur haar ze hebben. Dus dat hele uiterlijk gaat echt geheel langs me heen.

Oordelen vellen over anderen doe ik echt niet, ook niet in mijn hoofd. Ik heb zelf te veel domme dingen gedaan, om nog zo arrogant te zijn

Irene

Irene

30-06-2012 om 09:30

Haha dc

"Oordelen vellen over anderen doe ik echt niet"... nouhouhou.... misschien moet je je eigen berichten nog maar eens goed doorlezen. (om 1 bijvoorbeeld te noemen, een paar reacties eerder zeg je nog: "ik denk dat jij gewoon een beetje manisch gezond bezig bent" En dat is geen oordeel?)

Fianna

Fianna

30-06-2012 om 10:47

Fio

Meen je dat nou? Geroddel omdat een gezin alleen witbrood eet? Wat leven we toch in een ontzettend veroordelende, ik weet het het beter en doe het beter cultuur. Bah. Wat een nare en vooral kleinzielige insteek!

Fianna

Fianna

30-06-2012 om 10:53

Oordelen vs observeren

Er is een groot verschil tussen oordelen en observeren. Ik probeer zo min mogelijk te oordelen over dingen die mensen doen. Vaak zit er een reden achter die je niet kent enz.
Dus ook ik denk vaak iets, maar hang er zo min mogelijk een oordeel aan vast.

Overigens verbaast het me dat kinderen die dun zijn wel zonder commentaar veel mogen snoepen en kinderen die dik zijn niet. Ook als je niet dik bent kan het ongezond zijn. Ik ken een gezin waarbij de kinderen graatmager zijn en de hele dag door snoepen (heel veel gaatjes, dat dan weer wel). Maar daar hoor je dan niemand over

Merel

Merel

30-06-2012 om 12:48

Jesse

Oh Jesse, dat doe ik ook hoor (denken en oordelen) en ik vind het knap van mensen die dat niet doen. Ik denk de hele dag door; goed en slecht (oh was is hij dik, oh wat heeft zij een leuke broek aan, wow wat een lelijke auto, jee wat een schattige baby, dat is een mooie man, dat is een mooie vrouw) enz enz. Echt niet alleen maar negatief, gewoon vanalles en nog wat. Maar ik weet zeker dat er dikkere mensen eerder op hun eten wordt gelet en je kan hier wel uren over discussie voeren.
Wat een stukje hiervoor al door Mirjam geschreven werd, ik denk dat 'men' tegenwoordig structureel teveel eet. Al zou het maar een ding zijn he, een marsje, een ijsje of zelfs gewoon een boterham (teveel dus) dat dat in de jaren aan gaat tellen. Mijn tactiek is dat ik nooit boven een (voor mij gezond) gewicht uit wil komen, dus ik weeg mezelf regelmatig (2 keer per maand ongeveer) en als ik wat begin aan te komen, dan gaat de rem er weer op. Een mooie combi tussen opletten maar ook lekker leven. Er is hier genoeg lekkers in huis, maar leg mijn kinderen ook uit wat gezond is, en wat slecht. Met mate mogen ze hier vanalles eten.

dc

dc

30-06-2012 om 13:05

Irene

Dat is onderdeel van een discussie, waar ik inga op wat jij beschrijft. Jij vind een zakje chips per week ongezond, ik vind dat een manisch gezonde houding. (en verder vind ik zo'n houding ok hoor, en knap dat je kinderen hier zo in meegaan, zolang je anderen maar niet veroordeelt op basis wat je 1 keer per week ziet).

Als ik een moeder kinderen fruit zie geven, dan denk ik niet gelijk "jeetje, wat zijn die manisch gezond bezig!"

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2012 om 13:39

Fianna

Ja,helaas wel, ik word er ook obstinaat van.

Brianna F

Brianna F

30-06-2012 om 16:34

Snoepen

Is er dan niemand die ipv snoep fruit het lekkerste vind als traktatie? Hier doe ik mijn oudste dochter geen plezier met snoep. Op de vraag van familie die wat lekkers wilde geven voor haar diploma kwam als antwoord: Doe maar zwarte bessen of frambozen of aardbeien. Zij hadden verwacht een reep chocola of zo mee te nemen, maar het werden feestelijk ingepakte bakjes zomerfruit.
Chips, snoep, chocola, het is allemaal niet in huis. Wel veel fruit, gemengde noten en ja toch wel: koekjes.
Kinderen wordt aangeleerd dat chips, snoep, cakejes e.d. de tussendoortjes bij uitstek zijn, worden getroost met een snoepje. (ach ben je gevallen, zal ik er een snoepje op leggen?) Ze weten niet beter dan wat lekkers is snoep en chips, omdat ze nooit iets anders aangeboden krijgen. Ik schilde een appel als de kinderen uit school kwamen, ook als er vriendinnen meekwamen, mijn enige vraag was: rood of groen? Het ging er zonder mankeren allemaal in.

mix

mix

30-06-2012 om 17:00

Ach nee

dat weet je toch helemaal niet of ze niets anders aangeboden krijgen?

Mijn kinderen aten op een paar groentes na helemaal geen groente en fruit en zuivel; nu gaat dat iets beter, maar nog steeds geen zuivel, geen fruit (behalve jongste heel af en toe 1 aardbei of 1 druif) en een beperkt aantal groentes.
Echt wel aangeboden,sterker ,daar ben ik al 22 jaar mee bezig.
Een keer een praatje met een vrouw gemaakt en het gesprek kwam op melk of iets zuivelachtigs en ik vertelde dat dat bij mij niet gegeten werd.
Tja, als moeders het voorbeeld niet geeft, was haar antwoord met een veelbetekenende blik.
Wat weet die vrouw nu van mij of (medische)achtergronden? Helemaal niks toch? Toch was ze er heilig van overtuigd dat het iemands schuld moest zijn.

dc

dc

30-06-2012 om 19:55

Moeilijk

Ik eet zelf veel fruit, vindt het ook lekker, maar nummer 1 en 3 zijn allergisch voor fruit. Ik vind het lastig om vervanging te vinden. Ze krijgen elke dag vruchtensap en een fruitmoes (gekookt kunnen ze er wel tegen), maar dat komt zo ongeveer hun neus uit. Dus ik hou me aanbevolen voor makkelijke, gezonde tussendoortjes. (en soepstengels willen ze ook niet meer).

Irene

Irene

30-06-2012 om 20:23

Nu doe je het weer. "jij vind 1 zakje chips per week ongezond". Dat zeg ik nergens, en dat vind ik ook niet. Dit is jouw oordeel over mij (oh het is iemand die 1 zakje chips al ongezond vindt!), op basis van een bericht dat je -denk ik- slecht hebt gelezen. Ook zeg je: "En verder vind ik zo'n houding wel ok, zolang je anderen maar niet veroordeelt...": Ook dit is een oordeel.
Maar goed, ik vind het helemaal prima dat je oordeelt, wie doet dat niet, maar zeg dan niet dat je dat nooit doet. (Want als je het wel doet in een discussie, doe je het niet nooit, toch?)
En verder geloof ik ook helemaal niet -zoals je eerder aangaf- dat jij je helemaal niet bezighoudt met gezond eten. Dit blijkt ook wel uit je vraag nu om ideeën voor gezonde tussendoortjes als alternatief voor fruit.
Ik denk zelfs dat hoe wij hierover denken helemaal niet zo ver uit elkaar ligt....

Met de handen eten

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3161044/2012/02/07/Baby-s-met-handen-laten-eten-voorkomt-overgewicht.dhtml
Helpt tegen het ontwikkelen van overgewicht.
Toevallig hebben we dat hier thuis ook gedaan. Gewoon gekookte stukjes groente en pasta en aardappel en stukjes fruit.
Maar commentaar heb je altijd: de doorlopende diarree van zoon zou komen door het aanbieden van die stukjes. Bleek later wel degelijk een koemelkeiwitallergie die alleen bedwongen kon worden met het totaal verwijderen van alle, ook kleine, beetjes koemelkeiwit uit zijn dieet.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-07-2012 om 00:40

Kinderen kunnen niet meer lopen

Vandaag in de NRC een stuk dat kinderen nog zo weinig lopen. Los van het halen en brengen worden kinderen veel rond gesjouwd. Denk aan zitten in het winkelwagentje, meerijdplankje voor de buggy, zitten op de voetensteun van de buggy, gedragen worden.
Bij de kleuterafdeling op school worden de kinderen ook veel gedragen. Het loopt zelfstandig uit school om vervolgens opgetild te worden en naar de auto gedragen te worden of achterop de fiets gezet te worden.
Kinderen van bijna zes!, volkomen recht van lijf en leden.

Rosa van der Zanden

Klopt rosa

Kinderen zitten veel te lang en teveel in een buggy. Ik zie het hier op school ook. Kinderen mogen ook bijna niets meer. Ouders zijn veel te bang dat kinderen vallen, let maar eens op bij een rekstok of schommel. Pas op, doe voorzichtig, niet doen dat is gevaarlijk.

Fianna

Fianna

01-07-2012 om 07:18

Kinderen kunnen niet lopen?

Ik zie dat niet in mijn omgeving. Hier lopen kinderen volop of gaan met de fiets naar school en ik zie al helemaal niet dat kinderen naar de auto worden gedragen!
Overigens zit mijn jongste op school vaak in een buggy omdat ik hem anders kwijtraak in de drukte. Nou hoop ik maar niet dat mensen denken dat hij nooit de buggy uit gaat Maar dat zullen er vast een hoop denken nu.

Fransien

Fransien

01-07-2012 om 09:40

Hier een bakfiets

En inderdaad, mijn 7-jarige zit er nog lekker in, net als de 4- en 5-jarige en de 1-jarige. Ik ga niet nog eentje naast mij laten fietsen als ik naast het verkeer nog de 4- en 5-jarige regelmatig uit elkaars haren moet halen (broertje en zusje, zucht).
Overigens kunnen al die kinderen van mij heel goed en lang lopen, al zit de 1-jarige die daar net mee begonnen is, nog de meeste tijd in de buggy.

Fransien

Fransien

01-07-2012 om 09:50

Stukjes of gepureerd

Ik denk niet dat de manier van aanbieden echt veel uitmaakt, hooguit wordt er bij gepureerd meer gestuurd op bord leegeten, misschien ligt het daaraan.

Ely

Ely

01-07-2012 om 09:56

Wauw

Wat een oordeelrijk draadje (ja ook jij dc) en wat blijkt maar weer dat veel ouders denken dat hun successen (zoals fruit lusten/eten) vooral te danken is aan die opvoeding. en dan een posting hebben in de trant van: als je had gedaan wat ik had gedaan had je bij jou kinderen hetzelfde resultaat gehad. One size fits all opvoeden .

Maar wel heel leuk om te lezen, dat dan weer wel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Oordelen

Tja, ik vind het eigenlijk een vrij triest draadje, en ik vind vooral het ontkenningsgehalte van mensen in dit draadje heel hoog. Een tijdje geleden zag ik een oude klassenfoto en het toen dikke jongetje van de klas, was in hedendaagse normen hooguit stevig...
De documantaire The Men Who made us Fat is gemaakt omdat de maker schrok toen hij de oorspronkelijke versie van Sjakie en de Chocoladefabriek zag. Het dikke jongetje van toen, Caspar Slok was nu helemaal niet buitensporig, maar vrij normaal.
Kortom onze normen over wat normaal is en wat niet zijn flink vervaagd de afgelopen twintig jaar.
En dat komt dus wel door al dat extra eten, door het snacken van minireepjes, frisdranken, koek etc. als tienuurtjes, yoghurtdrinks enz, enz. We eten collectief gewoon ongezonder en daar wordt dus door de maatschappij een flinke prijs voor betaald. Het is niet voor niets dat ouderdomsziekten als diabetes twee allang geen ouderdomsziekten meer zijn.
Dus ja, ik vind dat iedereen die de kinders geen gruiten meegeeft als tienuurtje, die elke dag haar kind een beker melk/yoghurt met suikertroep geeft en koek of snoep na het sporten niet verantwoord bezig. Hier dus echt niet. Ik weet uit ervaring hoe makkelijk het er in mijn familie aankomt na een bepaalde leeftijd en hoe moeilijk het er weer afgaat. Een gezond eetpatroon zodat je als je af wilt vallen weer terug kan vallen op wat je gewend bent in plaats van dat je je hele eetpatroon om moet gooien is een zegen die ik mijn kinderen graag meegeef.
Hier zal vast ook weer commentaar opkomen van alle moeders van wie de kinderen dat alles krijgen en echt niet dik zijn. Ik zou zeggen, bekijk je oude klassenfoto's eens.

Bewegen

Dat commentaar heb ik ook gehad. Tot de kinderen 4 en 6 waren had ik nog een buggy of een shopper. Omdat ik zelf grote afstanden te overbruggen had en spullen mee te nemen. Dan liep ik van het Amstelstation naar de Albert Cuyp. Niet echt wandelingetjes met een klein kind.
Ik lachte dan maar eens terug en dacht die grootouders, het waren oudere mensen, nemen hun eigen kleinkinderen mee in de auto.
Ik reisde een uur heen en een uur terug met de kinderen naar mijn werk en de opvang die daarbij was toen ze nog onder de 4 jaar waren. Dat doe je nou eenmaal niet lopend, die tijd heb je niet als je moet werken.
Elke tijd vraagt om eigen oplossingen.
Ik snap wel dat mensen zich afvragen hoe we nou kunnen voorkomen dat we met zijn allen te dik worden. Maar oordelen over anderen gaan niet helpen.
Zo makkelijk is het niet. En natuurlijk ben ik blij dat het bij ons wel gelukt is om op gewicht te blijven, dat wil niet zeggen dat dat voor andere mensen de manier is om ook op gewicht te blijven. Er spelen zoveel zaken mee. Het is geen persoonlijk probleem dat je oplost door mensen er persoonlijk verantwoordelijk voor te houden. Het is een wereldwijd probleem dat mensen te dik worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.