Cargawar
25-06-2012 om 15:33
Patat-generatie beweegt niet meer
Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?
Guinevere
27-06-2012 om 11:58
Hanne
Gelukkig maar. Want ik vind het eigenlijk wat vreemd om een bord salade om te zetten naar een tijd die je moet fietsen om het weer kwijt te raken. Je krijgt dan een wat vreemde relatie met je voedsel, als je alles dat je eet vertaalt in x uren beweging.
Ik ben het met je eens: luister naar je lijf, geen trek meer, dan stoppen met eten. Eigenlijk moet je kinderen dus ook niet leren om hun bord leeg te eten. Hoewel ik me daaraan bezondig. Jongste vertikt het anders namelijk om groente te eten en die 0,005 gram broccoli is dus echt wel verplicht (anders géén voetbalplaatje). Het arme kind vliegt al zowat de lucht in bij de eerste de beste windvlaag, dus de groente móet op.
dc
27-06-2012 om 21:00
Hanne
"Hoeveel kinderen (of volwassenen) zeggen halverwege een (pakje)koekje(s)of een pakje drinken 'ik heb genoeg'?"
uh, wij allemaal eigenlijk. Groente moeten ze van eten, verder mogen ze het zelf uitmaken. En als ze een zakje chips krijgen en halverwege genoeg hebben gehad, dan ligt die 2 uur later nog op de tafel. Zelfde met drinken. Gebeurt regelmatig eigenlijk. En dan gaat die de volgende dag op ofzo.
Leen13
27-06-2012 om 21:07
Je ogen en je maag
Dochter neemt wat kleinere porties, dat kan ze goed aangeven. Ze heeft ook een kleiner glas voor drinken bij het eten, anders is het haar teveel.
Er blijft natuurlijk weleens wat achter op een bord. Ik schep nog weleens teveel op voor zoon en soms heeft hij dan net een paar broodjes op. Maar je leert het steeds beter in te schatten, en je kunt ook vragen hoeveel honger iemand heeft en hoeveel die wenst als je zelf opschept voor iedereen.
dc
27-06-2012 om 21:26
Wat ik doe
Ik geef de kinderen altijd kleine porties van het avondeten. Als ze meer willen, geef ik ze een nog kleinere portie. Ik vind het namelijk zonde om eten weg te gooien, en met tegenzin eten naar binnenwerken is net zo goed weggegooid
mimi
27-06-2012 om 23:00
Dik zijn zegt niet alles
Sommige kinderen eten slecht en bewegen nauwelijks maar zijn toch mager. Maar ze zijn niet gezond.
Ik vind dit een moeilijk onderwerp. Een buurmeisje van ons, het beste vriendinnetje van mijn dochter krijgt veel snoep en chips, eet vaak frietjes en zit veel voor de tv. Ze is 5 en veel te dik. Ik zou die vader wel door elkaar willen rammelen. Zo zonde van zo'n lief mooi meisje. En als onze dochter daar is krijgt zij natuurlijk ook steeds die troep te eten. Ze spelen ook liever daar, of beter gezegd, zodra ze trek krijgt wil ze naar huis.
Eigenlijk krijgt mijn dochter bij alle vriendinnetjes waar ze gaat spelen veel snoep. Alsof het elke dag een kinderfeestje is, maar dan zonder de taart. Soms moeten die kinderen nog verplicht eerst een bruine boterham met hartig beleg eten, weggespoeld met sinaasappelsap/yoghurtdrink, maar dan kan het vreten beginnen... Ik heb het idee dat mijn dochter hier ook dik van begint te worden.
Een lekker stukje wandelen in het bos is vaak ook een probleem met andere kinderen. Die worden zo snel moe en raken echt vlug buiten adem. Een ander meisje waar mijn dochter speelt woont heerlijk buiten met superveel ruimte, snoept veel maar verbrand ook veel en die is wel slank, maar toch grote hoeveelheden snoep daar.
Dit is echt zo'n verschrikkelijk groot probleem in onze samenleving. Die ouders denken allemaal echt dat ze het goed doen en begrijpen niet waarom hun kinderen dik zijn, als ze dat zijn. En zelfs op de BSO wordt veel gesnoept. Vaak iets wat ze zelf gebakken hebben, maar dat doen ze dus ook bijna elke dag daar.
Ik denk dat ik die ouders maar ga voorliegen dat er iets medisch is met mijn dochter waardoor ze geen suikers mag ofzoiets...
M Lavell
28-06-2012 om 09:55
Het is niet waar
De stelling dat de jeugd van tegenwoordig minder beweegt, klopt niet.
In de documentaire reeks "The men who made us fat" deel 2 (vanavond deel 3, uitzendingen zijn op you tube te vinden), wordt de uitkomst van langdurig onderzoek naar deze stelling uitvoerig besproken.
Kinderen bewegen niet minder, ze eten meer.
Het omgekeerde geldt wel: kinderen die door te veel eten veel te dik zijn geworden, gaan wel minder bewegen.
Conclusie:"Kom uit de stoel en beweeg" voorkomt te dik worden niet. "Eet minder" voorkomt dat dik worden wel en daarmee automatisch dat _die_ kinderen minder gaan bewegen.
Groet,
Miriam Lavell
Fransien
28-06-2012 om 10:33
Klinkt logisch
Als een kind dikkig is, dan gaat bewegen moeilijker en dan gaat aankomen wel erg hard.
Overigens zie ik wel een behoorlijke correlatie tussen het gewicht van de ouders en dat van de kinderen op het schoolplein. Als beide ouders erg stevig zijn, zijn de kinderen meestal ook niet de slanksten. En mij maak je niet wijs dat bij beide ouders dik er niet een factor eetpatroon is.
Ander leuk iets, bij gezinnen waarvan een van de kinderen een voedselallergie heeft, heb ik nog nooit overgewicht bij de kinderen gezien. Misschien is dat inderdaad omdat je bij een allergie (koemelk is de meest voorkomende bij ons op school) bijna alles zelf moet maken en dus geen voorverpakte porties hebt.
Hanne.
28-06-2012 om 11:00
Allergie en overgewicht
Ik moet bij die laatste opmerking spontaan denken aan het vriendje van mijn oudste.
Kind een pinda allergie en graatmager. Moeder duidelijk overgewicht en voor vader zet ik ook in op een BMI van meer dan 25.
Verder zie ik hier minder correlatie, maar eerlijk gezegd ook weinig kinderen met overduidelijk overgewicht. In de klas van de oudste zit er 1, in de klas van de jongst volgens mij geen één. En ook op het KDV staat mij maar 1 kind voor ogen.
Dwz 3 kinderen met overduidelijk overgewicht op ruim 75 kinderen.
akka
28-06-2012 om 12:29
Zichtbaar
Als je zo om je heen kijkt, vind ik ook dat het wel meevalt met het overgewicht. Vooral in de onderbouw op school zijn zwaardere kinderen ruim in de minderheid. Toch vind ik dat het vanaf groep zes gezien wel duidelijker wordt. Onlangs op kamp geweest met een groep 7. Veel kinderen in bikini en zwembroek gezien en inmiddels heeft er nog maar een handje vol geen overgewicht. Echt 'gespierde spijkers' zijn er bijna niet meer.
Even niet
28-06-2012 om 12:36
Goed voorbeeld
Nou, ik ken twee slanke ouders met 2 forse kinderen. Maar toch zie ik wel een reden. Papa leeft de hele dag op sigaretten (hele dag door) koffie (hele dag door, tot in de avond, ik denk wel 20 koppen) en zoetigheden (hele pakken koek gaan er door) gezien en gehoord van de echtgenote. Dochter is behoorlijk mollig maar zij rookt niet en drinkt geen koffie, vermoedelijk doet ze wel mee met de koek. Tja. veel roken en koffie drinken doet volgens mij iets (slechts) met je stofwisseling, die pa is een gespierde spijker, maar het is natuurlijk niet gezond. En kind ziet pa alleen maar snoepen en snaaien de hele dag door en doet mee.
Ik denk inderdaad dat wij (en onze kinderen) meer eten dan we vroeger deden.
Irene
28-06-2012 om 20:20
Sport
Ik heb het al eens eerder genoemd hier, maar wat mij telkens weer schokt is hoe het er bij sportwedstrijden aan toe gaat. Mijn zoons spelen bijna elke zaterdag (nu even niet want seizoen is afgelopen) een toernooi. Vaak ver weg, dus wij nemen dan brood en fruit mee. De meeste andere kinderen nemen snoep en chips en koeken mee, en kopen ter plekke tosti's, hamburgers, friet, marsen en dat soort repen, enz. (wat ik trouwens ook niet snap, is dat die sportkantine's van die rotzooi verkopen, maar dit terzijde...). Gedronken wordt er frisdrank of AA-achtige drankjes (die van mij krijgen alleen water en melk).
En als je dan in de kleedkamer zo eens rond kijkt dan zijn er dus maar een paar kinderen die niet van die mollige buikjes hebben. En een aantal is echt dik. En dit zijn dan de kinderen die in ieder nog geval 3x in de week sporten! Ik snap al die ouders gewoon niet. Er is niks mis met af en toe eens een frietje. of wat snoep, of een keertje chips. Maar waarom toch dat en-en, en waarom iedere week weer?
Gerry D
28-06-2012 om 21:12
Straks op bbc 2
Om 22.00 uur Ned. tijd deel drie van de documantaire The Men Who Made US Fat.
Deze docu behandelt de obesitasexplosie van de laatste 20 jaar in het Westen. Het belangrijkste: veel te veel suiker, grotere porties en een verkeerde manier van eten zoals snacken tussendoor.
Minder bewegen is niet een oorzaak. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat het wel een gevolg is. Hoe dikker de persoon, hoe minder deze beweegt.
De afgelopen twee delen waren erg de moeite van het kijken waard. Ik verwacht dit deel ook.
judiths mama
28-06-2012 om 22:05
2 dochters, 2 uitersten
Oudste is beweeglijk, speelt graag buiten, eet niet heel veel, maar wel genoeg.
Jongste wil het liefst de hele dag beeldschermen, zegt continu dat ze honger heeft en speelt niet zo graag buiten.
Op de bmi curves is dit terug te zien. Oudste heeft geen vet te veel, jongste heeft een buikje. Na de zomer gaat ze trampolinespringen, bij de gymvereniging. Hopelijk helpt het.
Het valt mij ook op dat er bij vriendjes veel gesnoept wordt. Ruim 30 kinderen in de klas, dus bijna elke week een feestje. Ik heb wel het idee dat meerdere kinderen in de klas stevig zijn. We raken volgens mij gewend aan het zien van stevigere kinderen, zodat het niet zo opvalt dat ze steviger zijn dan vroeger. Bij mijn jongste zie je het ook het meest rond haar buik. Dus met kleren aan valt het nauwelijks op.
dc
28-06-2012 om 22:32
Irene
Nou, mijn oudste zoon is allergisch voor fruit, dus ik neem inderdaad wat anders mee. Meestal een zakje chips of een chocolade-iets.
Frisdrank mag hij bij het schaatsen ook. En vrijdagavond, voor de rest van de week drinken ze meestal water.
Ik vind iedere week echt niet zo veel, maar goed, ik heb dan ook niet echt veel principes met eten. Doe ook al niet aan light producten, en melk is volgens mij voornamelijk goed voor kalfjes.
Irene
29-06-2012 om 08:28
Ik vind chips of chocola een vreemd alternatief voor fruit, mijn keuze zou dat niet zijn. Wat is er mis met een boterham?
En als je intersief sport, is het daarna vooral belangrijk om koolhydraten en eiwitten aan te vullen. Bruin brood en zuivel zijn daar prima voor. Vet is juist niet goed (en al helemaal niet als je nog moet sporten!)
dc
29-06-2012 om 09:20
Ach
Het is niet een alternatief voor fruit. Het zou niet bij me opkomen om met fruit mee te nemen eerlijk gezegd.
Een boterham moet je klaarmaken, en daar heb ik geen zin in om 8 uur 's ochtends op zaterdag. Hij krijgt doordeweeks ook warme lunch op school, zodat ik de boterhammen ook doordeweeks niet hoef klaar te maken overigens. En meestal als we op stap gaan voor de dag maken we crèpes. Boterhammen zijn buiten nederland niet zo gangbaar.
Bruin brood eet ik nooit, van die troep krijg IK buikpijn, dus heb mijn twijfels of het wel zo goed is eigenlijk. (jarenlang chronische buikpijn gehad). Mijn man eet het weleens met de kinderen.
En zuivel is helemaal niet goed voor kinderen. Da's reclamelarie. De enige zuivel die kinderen nodig hebben is moedermelk, en die geef ik tot een jaar of 2. Daarna eten ze melk in hun corn flakes, en ze eten legio kaas. Als ze een glas melk willen, doe ik daar niet moeilijk over, maar ik ga het niet promoten.
Ik ben helemaal niet zo met eten en gezond zijn bezig. Ik voer mijn kinderen elke avond groentes, ze krijgen op school groente, ze krijgen elke dag compote (gekookt fruit kan hij wel tegen) of fruit (jongsten), ze gaan altijd met ontbijt de deur uit, drinken meestal water, behalve in het weekend. Dan mogen ze af en toe cola. En weet je, in de 2 jaar dat we nu in engeland wonen zijn we 1 keer met de een van de jongens bij de dokter geweest. Voor een gestoken oog. Ze zijn echt nooit ziek, zijn allebei flink gespierd en niet dik.
Ik zie echt het probleem niet van dat zakje chips elk weekend. Ik denk dat jij gewoon een beetje manisch gezond bezig bent, en denk dat het mogelijk is dat je kinderen zich bij vriendjes vol gaan snoepen. (Zulke dingen heb ik vrij vaak gezien.)
Irene
29-06-2012 om 09:37
Ach
Ach, manisch gezond bezig.... nee, zeker niet, maar ik weet wel hoe belangrijk goede voeding is. Oudste zoon gaat naar een topsportacademy, en wordt daar ook begeleid door een sportdieetist. (en wat is het advies om dan na een training te eten? jawel: zuivel). Zoon 2 heeft een afweerstoornis en dus een verminderde weerstand. Ook dan is er zoveel winst te halen met gezonde voeding. Dus ja, dan ga je er wel wat bewuster mee om.
Jouw houding vind ik een nogal hoog "en mijn opa is 90 geworden en die rookte een pakje per dag!" gehalte hebben. En dat jij buikpijn krijgt van bruin brood zegt natuurlijk niets over of het al dan niet goed is voor een ander. Beetje domme opmerking... En eigenlijk zeg je dus dat je kind geen brood meekrijgt omdat jij het dan klaar moet maken (waarom kan je kind dat zelf niet eigenlijk?), en daar heb je geen zin in. Oh nou, dat lijkt mij inderdaad een heel steekhoudend argument om chips mee te geven.
Maar ieder zijn keuze!
Jesse_1
29-06-2012 om 09:49
Ik begrijp irene wel
Het punt is denk ik dat dit niet het enige extraatje is 1x elk weekend. Althans bij een hoop kinderen niet.
Kinderen die een bakje friet na de wedstrijd eten op zaterdag, en dat dus als extraatje. En dat is dan vaak niet het enige. Het gaat ook niet om een incident (in mijn ogen), maar ook: wat leer je je kinderen dat normaal is - dus probeer ze een basis te geven met een gezond, gevarieerd voedingspatroon. Elk weekend een keer een zakje chips is niet slecht als je dit als enige extraatje ziet ipv een van de vele.
Ik werd eens aangesproken door een moeder: "Wat goed dat jouw zoon water in zijn bidon heeft bij de wedstrijd, de mijne wil alleen maar limonade". Eh.... Mijn zoon heeft liever water , na de wedstrijd krijgen ze limonade en soms krijgen ze in de kantine ook wel eens wat, maar als ik zie hoe vaak en hoeveel andere kinderen wat krijgen denk ik ook wel eens: hoezo crisis?
Maar goed, dat is een andere discussie.
Jesse_1
29-06-2012 om 10:00
Wat is normaal?
Ik stond eens langs de lijn in het weekend, naast een andere moeder die ook nog een dochter bij zich had van een jaar of 7.
Nu zie ik kinderen in alle soorten en maten en ik moet eerlijk bekennen dat ik stond te denken (dochter had ik vaker gezien): jee, dit meisje is echt TE dik, wat jammer. (En dat TE denk ik niet snel).
Even later vraagt het meisje aan haar moeder: zullen we vanmiddag cakejes bakken? Jahoor, zegt moeder, dat is goed. En dan ga ik (veroordelend als ik ben) toch conclusies trekken. Voor de statistieken: beide ouders hebben ook duidelijk overgewicht, andere kind is een sprietje.
Jesse (zelf ook te dik sinds mijn 22e of zo)
dc
29-06-2012 om 11:12
Bruin brood
Als je zelf chronisch buikpijn krijgt van iets, ga je vanzelf twijfelen of het wel zo goed is, en ik heb geen sluitend bewijs gevonden dat bruin brood echt nodig en goed is. Een feit is dat er nergens zoveel brood wordt gegeten als in nederland. En dat ze hier weinig bruin brood eten zegt dus weinig, ze eten gewoon weinig brood, omdat zowel in frankrijk als engeland voornamelijk warm wordt gegeten 's middags. Als ik ze weleens op z'n hollands brood voer 's middags, wordt ik voornamelijk door fransen nagewezen, dat het zo zielig is
Mijn oudste is trouwens 6, dus brood klaarmaken zou ik moeten doen, en het is al genoeg gedoe om in m'n eentje 3 kinderen aangekleed, gevoed en al in de bus te krijgen om 8 uur (man is dan meestal allang weg). En op zaterdag is het gewoon een extratje. Daarna gaan we naar huis om te lunchen (en af en toe eten we daarna zelfs bij de macdonalds, o gruwel).
Feit is dat ik niet inzie dat het zo erg is om af en toe chips of chocola te eten. Zolang ze maar goed bij hun maaltijden eten en niet de hele dag door snaaien. Jij denkt daar heel anders over. Jij vindt dat ze eigenlijk nooit moeten snoepen behalve op verjaardagen enzo. Ik ben geen perfectionistische moeder, ik rommel eigenlijk maar wat aan. En zolang mijn kinderen gezond, actief en gelukkig zijn, zie ik weinig reden om te veranderen. Zoals je zelf aangeeft heb jij die redenen wel, dus volgens mij ben je dan meer een uitzondering dan de regel. Maar om dan "gewone" mensen mentaal neer te sabelen elk weekend en je oordeel klaar te hebben, dat vind ik persoonlijk gewoon stuitend. Ik ben eerlijk gezegd ook nooit zo bezig met wat anderen doen of laten.
Fiorucci
29-06-2012 om 11:44
Bruin brood
Wij wisselen af. Soms wit, soms bruin. Bruin brood uit de super is vaak niet zo bruin hoor, vaak is er mout toegevogd waardoor het bruiner lijkt dan het is.
mix
29-06-2012 om 11:56
ach ja
hoe weet je nu of het extraatje na het sporten niet het enige extraatje is.
Het is weer zo heerlijk vingertje wijzen: ik doenut goed, zullie doenut fout.
Moet je eens kijken wat ze straks naar binnen gaan stouwen als ze pubers worden met een onregelmatig leven, als ze student worden. Dan kun je nog zo'n project van je opvoeding hebben gemaakt, soms gaan (juist die)kinderen volledig los.
Vertigo
29-06-2012 om 11:59
Snaaien en gewoonten
Wat ik zelf heb veranderd afelopen weken - ook nav links en alle gezondheidsdraadjes die hier plots rondwaren!- is minder eetmomrenten inlassen. Mijn zoon is ook een gewone dunne kleuter. Maar hij vraagt wel de hele dag om eten. Nu let ik bewauter op wat hij wanneer eer, omdat ik weet dat IK nu de kans heb om hem (en mezelf) gezonde gewoontes aan te leren.
Mijn ouders letten er niet zo op en er was altijd wel snaai. En zodra ik uit huis was, ging ik snaai kopen om me beter te voelen.
Dus om de dagelijkse dinen beetje in de hand te houden, lijkt me prima. Maar af en toe even lekker makkeijl o gewoon iets lekkers bakken of een ijsne i het zwembad.. Dat kan allemaal best.
Ik eet trouwens amper brood meer, omdat ik een uur later weer honger krijgt. Heb roggebrood in huis en dat vult goed, met gekooktof gebakken ei en guacemole erbij. Zoon lust als lunch ook graag ei, of muesli met fruit en melk.
Brood is goed te missen, en als je in het buutenland zit merk je dat idd.
Maar ik snap best dat je baalt van al dat snoep. Misschien hangt het ook af van waar je woont? Wijk of stad of dorp?
mix
29-06-2012 om 12:04
zodra je dik(ker) bent word je beoordeeld op alles wat je eet.
In een groep van 10 pubers op straat, waar er 9 broodmager zijn en een zak chips in de handen hebben (foei ouders van magere kinderen???), zal de 10e van die groep die dikker is en een zak chips in de handen heeft beoordeeld of zwaarder beoordeeld worden dan de anderen.
Ik heb een broodmager kind dat ongezonder en meer eet dan het kind dat stevig(er) is. Zelfde huis, zelfde eten. Vader is slank al krijgt de leeftijd ook vat op zijn buikje ondanks intensief sporten. Ik ben dankzij medicatie fiks gegroeid, had altijd normaal gewicht.
Mijn ene dochter zal dus worden beoordeeld op mijn figuur. Moeder is dik dusssssss.....
Sprietjedochter zal beoordeeld worden op vader's figuur.
Maar goed, vooral doen denk ik maar; het komt niet alleen kwetsend, maar ook vrij dom over.
Irene
29-06-2012 om 12:15
Ik sabel niemand neer, dat ten eerste. En dat ik vind dat ze eigenlijk nooit moeten snoepen, alleen op verjaardagen ofzo, klopt ook niet. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Ik zeg wel dat ik het schokkend vind dat er behoorlijk veel kinderen zijn die iedere zaterdag tijdens en na het sporten en koek en snoep en patat en AA drink naar binnen werken. En ja, dat moet iedereen helemaal zelf weten, maar ik begrijp die overdaad niet. Ik denk trouwens niet dat ik daar uitzonderlijk in ben. Alhoewel, gezien alle berichten over dikker wordende kinderen misschien ook wel... Ik geef mijn kinderen graag een goede basis mee, en wat ze daarna doen moeten ze zelf weten. Dat ze later misschien heel ongezond gaan eten en snaaien vind ik persoonlijk geen reden om dat dan nu alvast ook maar te gaan doen.
Jesse_1
29-06-2012 om 13:21
Mix
Ik vermoed dat je (met name) op mij reageert. Natuurlijk is de stofwisseling niet bij iedereen hetzelfde. Wat ik bij mijn voorbeeld al zei: dit meisje is niet stevig of mollig, maar gewoon echt dik. En dan vind ik dat je als ouders ook op moet letten wat je kind allemaal naar binnen krijgt. Natuurlijk mogen ook dikke kinderen wel eens wat lekkers, maar in het door mij aangehaalde voorbeeld leek het heel normaal dat ze thuis voor de gezelligheid cakejes gingen maken en dan lijkt het mij dat je niet op een verstandige manier bezig bent.
mix
29-06-2012 om 13:33
Nee hoor jesse
niet (met name) op jou. Meer over de vaak (luid)overheersende mening van "zij die het allemaal zo goed doen", wiens kinderen niet te dik zijn en die denken dat ze dat echt allemaal aan zichzelf te danken hebben, evenals goed slapende, goed etende, niet drinkende, niet rokende kinderen enz.
Daarmee bedoel ik ook mensen buiten het forum; ik hoor die geluiden wel vaker om me heen.
Jesse_1
29-06-2012 om 13:35
Gezond en gelukkig
Hier in huis 3 kinderen. Oudste 2 zijn kritisch qua eten. Oudste lust weinig, maar eet enorme hoeveelheden patat als dat op het menu staat. Beiden zijn ze heel actief en sporten graag/veel, verder hangen ze graag achter een schermpje. Jongste lust alles en eet graag. Sport daarentegen minder graag. Maar over hem maak je je dan weer geen zorgen of hij wel groente eet. Hij is geen sprietje, maar ook niet mollig of zo.
Nu blijkt dus na bezoek aan de arts dat juist hij slecht eet: te weinig voedingsvezels en te weinig vocht. Aan de medicijnen om zijn obstipatie weg te krijgen.
Moraal van dit verhaal: kijk gewoon eens een keer kritisch naar wat je kinderen binnen krijgen en wacht niet tot ze niet meer gezond zijn.
Jesse
Jesse_1
29-06-2012 om 13:49
Ok mix
Ik wilde dat ik kon zeggen dat ik het goed deed (zie voorgaande posting): oudste twee eten niet voldoende groenten. Ik kook ook niet gezond genoeg.
Qua tussendoortjes probeer ik een evenwicht te vinden tussen een 'normaal' voedingspatroon en ze niet te veel beperken zodat ze later of elders doorslaan qua snaaien.
Maar alle andere dingen die ze goed doen komen uiteraard door ons uitmuntende opvoedingsvermogen .