Manda Rijn
26-10-2010 om 14:14
Naar mate kinderen ouder worden ook duurder?
even nav van het draadje hier boven waarin Sera zegt dat oudere kinderen duurder zijn qua vakantie, sport en kleding hier een nieuw draadje om dat eens nader te bespreken. Ik ben ook benieuwd waar de kosten bij jullie in zitten.
Mijn jongste is nu bijna 16 maanden, kosten zitten in: kdv opvang (1 dag per week + vakantie & ouderbijdrage), potjes/nutrilon/koekjes/diksap, kleding, kadootjes en overig (verjaardag, sinterklaas, kerst).
Oudste van 7: nso opvang, overblijf school, 1 clubje (blijft voorlopig ook maar 1 clubje per week), kleding, kadootjes en overig. Eten is vrijwel niets, ze eet gewoon met de pot mee en ik koop weinig bijzonders aan eten voor haar, zakgeld E 1 per week waar ze niets van hoeft te kopen en ze koopt zelden iets (stort regelmatig een tientje of meer op haar spaarrekening).
Yta Chalne
30-10-2010 om 14:41
Hier gaat de gymafdeling ook naar Rome, facultatief (want naar Londen met rest vwo/ havo mee mag ook), Londen kost 380 euro (excl. zakgeld uiteraard) en Rome ook bijna 600. Maar, bij gymnasium heb je wel fijn zes jaar de tijd om ervoor te sparen, dat scheelt
Een weekje NY kost dochter in de voorjaarsvakantie minder dan een Romeweek met school, trouwens
Biene M.
30-10-2010 om 15:15
Dure weekjes zeg!
Yta en Tirza, wat is dat duur! De 4e klas op de school van mijn dochter gaat een weekje naar het buitenland, Latijn naar Rome, Italiaans naar Pisa en er zijn ook reisjes naar o.a. Berlijn en de Dordogne. Alles kost € 250,-. Nu betalen wij wel een vrij hoge ouderbijdrage (€ 550,- per jaar voor de hoogste inkomens, € 0,- voor de laagste en van alles er tussenin) dus misschien dat het daarmee wordt aangevuld. Dochter wil zelf een werkweek naar Londen organiseren en begroot dat op € 380,- p.p., wat ik dan weer verrassend weinig vind.
Brianna F
30-10-2010 om 15:42
Hier
De reizen naar New York en Rome onliepen elkaar niet zoveel qua kosten (boven de 800 euro) maar Rome was 9 dagen en New York 6)
Wij lieten de kinderen 400 euro zelf betalen, de andere 400 betaalden wij. Als ze naar parijs, Barcelona of Praag wilden (wat ook een optie was) betaalden wij alles, omdat de reis de helft kostte van Rome/N.Y. Hun keus.
Fiorucci
30-10-2010 om 16:13
Hier
Toscane, een volle week,was 550 euro, een week Parijs 400. Dus hebben wij zoonlief aangeraden naar Toscane te gaan, Parijs kan altijd nog met de bus ofzo.
Dat was havo trouwens, bovenbouw VMBO-T gaat naar Londen, kost 300 euro voor vier dagen meen ik.
Wilgenkatje-
30-10-2010 om 19:14
Nounou
12 dagen naar canada, welja. Geen wonder dat TTO een elitair etiket heeft/krijgt.
Er zijn toch veel dichterbij landen waar je die tweede taal uitstekend kunt praktiseren?
Vic
30-10-2010 om 19:43
Jeetje
Wij zijn aan het denken over de schoolkeuze. TTO kost al 350 euro per jaar extra, dus daar had ik al moeite mee. Als daar schoolreisjes van 800 euro aan hangen is dat ook een minnetje. Jammer hoor ;-(
Vera*
30-10-2010 om 20:06
Hier ook tto
De ouderbijdrage is 600 euro per jaar. Daarvoor gaan ze ook elk jaar een reisje maken. Dit jaar gaat zoon naar Edingburgh en volgend schooljaar naar Londen.
Er worden voor álle leerlingen ook (facultatieve) reizen aangeboden. Als zoon met die reizen mee wil moet ie dat maar zelf betalen. Hij wil dus niet. Het programma voor de thuisblijvers vond hij heel erg interessant en wilde daarom al geen extra reisje.
Vera
Yta Chalne
31-10-2010 om 07:34
Jessica
Jessica: "Dit was vroeger toch ook niet?"
Nou, ik kan het me nog heel goed herinneren van vroeger. Toen bestond het ook. Eind gym mocht je kiezen: Rome of Athene. En eind VWO/Havo mocht kiezen uit wel vier dingen, zeilkamp enzo. Was vast ook niet geheel gratis in die tijd (ik ben van '71)
Massi Nissa
31-10-2010 om 08:18
Dat is toch eigenlijk raar?
Als ik die bedragen hier zo zie rondvliegen, is tto niet weggelegd voor slimme kinderen van ouders die elk dubbeltje moeten omdraaien. Dat is toch raar? En dan druk ik me nog eufemistisch uit, want eigenlijk vind ik het schandalig.
Groetjes
Massi
Limi
31-10-2010 om 08:30
1990
In 1990 was de reis naar Rome voor 4 en 5 gym 800 gulden (die ging om het jaar, vandaar 2 klassen). Ik was de enige die aanvankelijk niet mocht. Het jaar erna was de gebruikelijke 5vwo excursie en die was ook een paar honderd gulden, afhankelijk van de bestemming.
Ik zie wel een verschil in bestemmingen nu. Istanboel of zo zou er nooit bijgezeten hebben. Toen was het Parijs en Berlijn en zo.
fladder
31-10-2010 om 10:35
Klopt, massi
En er zijn zelfs ouders die er niet voor kunnen sparen, omdat ze, áls ze al kunnen sparen, al met moeite een basisbuffertje kunnen veroorloven voor calamiteiten.
Mijn oudste is 15 en zit op het gymnasium. Ik hou mijn hart vast voor straks, als hij nog ouder is. Maar ik heb me voorgenomen me alleen zorgen te maken over kortetermijndingen...
Maar ik ben ervan overtuigd dat, net als vroeger, alleen de kinderen van de "betere gezinnen" echt kunnen gaan studeren zonder enorme schulden te maken. En ik vind dat de mensen zo lang mogelijk zelf verantwoordelijk moeten zijn voor zichzelf, maar dit vind ik behoorlijk vervelend.
Sawo
31-10-2010 om 11:35
Kosten schoolreizen
Bijna alle scholen hebben een fonds voor de kosten van tweetalig onderwijs. Maar het komt niet veel voor. Maar als je echt kan en wil dan is het mogelijk. En je moet het durven aanvragen natuurlijk. Bij ons zit de buitenlandse reizen al in de ouderbijdrage van 450 euro.
groet
Saar
Kaaskopje
31-10-2010 om 12:26
Saar
Je reactie komt wat tegenstrijdig over. Bijna alle scholen van tweetalig onderwijs hebben een fonds, maar het komt niet vaak voor. Je bedoelt daar neem ik aan mee dat niet veel ouders er een bijdrage uit vragen omdat ze niet van het bestaan weten. Ik denk inderdaad dat mensen niet altijd weten wat er mogelijk is, maar om eerlijk te zijn zou ik ook niet aan een school willen beginnen waar je bij voorbaat van weet dat de kosten boven je éigen pet gaan. Het is niet fijn om je kind te laten subsidiëren uit een een of ander schoolfonds.
Daarnaast vind ik een jaarlijks terugkerende ouderbijdrage van 450 euro van een omvang die voor Jan met de Pet niet op te brengen is, zeker niet als er meer dan 1 kind op dezelfde school zit en zeker niet als je bedenkt dat dit dus echt om extra schóólkosten gaat en niet meer om school- en boekenkosten. Uiteraard kun je daarvoor aankloppen bij de IB-groep, dat scheelt een klein stukje in eigen portemonnee, maar ik schat zo in dat een bijdrage van 450 naar beneden kan als er wat kritischer gekeken wordt naar alternatieven van hoe men het nu gewend is te doen.
Shonagh
31-10-2010 om 12:38
Mag ik even
een buitenlands geluid laten horen ?
Hier in Schotland ook buitenlandse reisjes, maar niet per klas. Echt klassen kennen ze hier niet, omdat je vakken op verschillende niveaus kunt doen en profielen enz geheel onbekend. Voor alle 5 jaars en 6e jaars worden 3 reizen gepland en dan gaan van al die kinderen (400 ?) er 3 x ca. 20 mee. Ja inderdaad voor de kinderen van de meer draagkrachtige ouders. Maar als je niet meegaat val je niet op. De reizen vallen in de week dat er activiteiten op school/ buiten school gepland zijn en die kosten varieren van £1 - £50 per dag. Bedenk ook dat de leraren gratis mee gaan, daar betaal je ook voor :o)
Kaaskopje
31-10-2010 om 12:48
Jessica
Scholen lopen echt te pronken met hun buitenlandse reizen. Toen ik met mijn oudste dochter op de open dag van een scholengemeenschap was, lagen in een lokaal brochures van de reizen die gemaakt worden. Vind je het gek als een kind dan 'jottum' denkt 'daar wil ik op!' Die dochter ging niet op de betreffende school, maar de jongste wel (niet vanwege die reis, maar om de school zelf) en natuurlijk heb ik haar aan de skireis laten deelnemen. Ten eerste omdat het aanbod er was en dochter er uiteraard lekker mee gemaakt was. En dan wil je als ouders ook geen hork zijn. De kans dat ze met ons op wintersport gaat is 0, dus tja.. dan is het ook wel weer handig als ze met anderen de sneeuw in kan. Was het aanbod er niet geweest, dan waren we niet voor dit dilemma gesteld. Ik ben op dit gebied nogal van de Hollandse pot. Er is hier genoeg te zien, het buitenland kan altijd nog. Als er nog enig verband is met het in praktijk brengen van het op school geleerde, kan ik me er nog in vinden. In Londen spreek je Engels, in Parijs spreek je Frans. En Rome is niet van ondergeschikt belang als je op het gymnasium zit. Snap ik. Maar de Romeinen waren ook in Nijmegen te vinden en wintersport heeft geen toegevoegde waarde binnen het onderwijs.
Kaaskopje
31-10-2010 om 12:51
Shonagh
Ik vind dat de Schotse scholen zich dan ook eens achter de oren zouden moeten krabben. Als blijkt dat zo'n klein deel gebruik wil maken van een dure buitenlandse schoolreis en het dus naar een elitaire aangelegenheid neigt, hoort het niet op een gewone school thuis. Ammehoela dat je niet opvalt als je niet meegaat, maar wie wel meegaat valt wél op. (ammehoela is niet zo zeer tegen jou gericht hoor!)
Manda Rijn
31-10-2010 om 13:46
Goh kaaskopje
wat ben ik het ontzettend met je eens. Hier is de kans dat mijn kinderen op wintersport gaan ook 0,0 en ik snap de toegevoegde waarde van een skiweek ook niet voor vo, ik heb niets met wintersport en ik vind ook dat er erg veel te zien is over de Romeinen in Nederland. Prachtige exposities zijn er te zien in alle grote steden hier, mooi erfgoed etc.
Maar goed, dat kunnen we tzt wel betalen al is het morrend en idem alle andere reisjes, ik vind het echt over the top, maar ze gaan wel. Ik neem aan dat het pas in het laatste jaar is, dan gaat die oudste waarschijnlijk ook niet meer mee op zomervakantie (met klein zusje naar de camping) dus dan moeten we zoiets maar met haar afspreken.
Ik ben naar Praag geweest, ik was geloof ik een jaar of 17 of 18 (4 of 5 havo ?), ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat dat het zelfde gekost heeft als nu in euro's en inflatie die Rome reis. Mijn zus is naar Berlijn geweest. Ja je kon kiezen, en volgens mij was de keuze vooral gebaseerd op welke vriendinnen waar naar toe gingen (haha).
neteret mut
31-10-2010 om 14:02
Belgie
toen nog in NL zoon in 5 gym naar Rome, jaren voor gespaard dmv spaarregeling op school. Duur. Zoon 2 , vorig jaar klas 5 week naar Marokko, kosten 250 euro, kregen 70 terug. Dit jaar week naar Polen , werwachte kosten opnieuw 250 euro. Zal niet meer worden , bij minder krijgen we terug. Verschil met NL is dat er door de overheid/ gemeente veel subsidie opzit ivm interculturele/ internationale/ uitwisseling contacten. De reizen die in vakanties worden aangeboden zijn niet verplicht, zijn veel duurder, zijn puur voor de lol en gaan mijn kinderen niet naar toe. De verplichte zeeklas/ bosklas dagen/weken zijn naar verhouding veel duurder ( soms bv voor 3 dagen 160 euro). Oudste zoon studeert nu biologie, heeft elk jaar wel een meerdaagse excursie, kost niets behalve als je uit eten zou willen. Ouderbijdrage is er niet
Tirza G.
31-10-2010 om 14:29
Geen schoolgeld
Ik betaal verder niks voor school. Ja, schriften, pennen, plakband en agenda enzo. Klein leefspul. Maar geen ouderbijdrage (is vrijwillig dames en dus hoeft het niet), geen schoolgeld (is afgeschaft een aantal jaren terug toch?) en geen boekengeld (die krijgen we tegenwoordig gratis, toch?).
In mijn tijd (halverwege de jaren 70) was de keuze Londen, Parijs of Berlijn. En kostte het 300 gulden, dat weet ik nog heel goed. Tegenwoordig wordt er verder gereisd, vliegen is goedkoper dan je denkt. Enkele reis Rome is 39 eu. Dat red je niet met de bus
Tirza
Shonagh
31-10-2010 om 16:37
Kaaskopje
Misschien valt het wel op dat kinderen meegaan, maar het heeft niet veel invloed, nee echt niet, het gros gaat niet mee (maar doet andere leuke dingen in die week) En zolang leraren nog een gratis uitje hebben ( 4 stuks op 20 kinderen) zal het nog wel even doorgaan. Of schop ik nu tegen het zere been van een leerkracht :o)
Tirza G.
31-10-2010 om 16:55
Rome
Ik denk dat Rome zo duur is, omdat Rome zo duur is. Als stad. Om te zijn, te wonen, te leven. Alles is duur in Rome, net als in London bijvoorbeeld.
Tirza
albana
01-11-2010 om 08:46
Wintersport
Nou wij zijn van die 'horken' die de wintersport voor dochter (16) dus niet zomaar klakkeloos betalen. Ik vindt het bedrag (300 euro) ook belachelijk hoog voor eigenlijk maar 3 dagen skieën.Want dag 1 is met de bus erheen en niks skieën en dan dus 3 dagen skieën en les en dan slapen en naar huis. De kans dat ze met ons op wintersport gaat is niet 0, wij zijn al eens op wintersport geweest....en misschien gaan we ooit nog wel en meestal gaan we 1 keer per jaar wel op een indoorbaan (hier vlakbij) skieën. Maar eerlijk is eerlijk, onze grote voorkeur ligt niet bij wintersport.....Die van haar trouwens ook niet....
Wij hebben na stevige discussie's (iederéén gaat!) aangeboden de helft te betalen. En mochten we dit jaar zelf nog gaan...(misschien gaan we nog naar londen) gaat ze niet mee. Dat was ons aanbod. Maar dat wil ze niet....ze wil zowiezo wél mee als we naar londen gaan én die 150 euro vindt ze zelf ook te veel geld voor die 3 dagen )) (ahum) Ook voorzag ik al allerlei gedoe om een nieuwe ski-outfit dus ook dat had ik al afgeserveerd met de mededeling dat ik dat ware nonsens vond voor die 3 dagen. Ze voorzag ook al dat ze er daar w.s. allemaal veel geld doorheen zouden draaien...(Moet ik dat zeker óok zelf betalen???) Dus zakgeld moest ook uit d'r eigen budget komen.
Ze heeft zich dus niet opgegeven. En er nu vrede mee...er blijken toch veel niet mee te gaan en daarmee gaan ze dat weekend w.s. gezamelijk 'uit' , net zo leuk.
Het grootste euvel was (denk ik) dat er veel 18+ers en zelfs 21 jarigen bij haar in de klas zitten. Die verdienen meer, hebben meer mogelijkheden om bij te verdienen, hebben een o.v. jaarkaart, krijgen srudiefinanciering (oke ook geen vetpot, maar meer dan zij heeft) sommigen wonen zelfs al zelfstandig.
Eind van het liedje is dat voornamelijk de oudere klasgenoten meegaan en de jongeren dus niet...(waar zij het meeste mee optrekt).
Nou ja dan maar een hork. Maar ik vind het verhoudingsgewijs belachelijk veel geld voor 3 dagen skieën voor 1 persoon.
groeten albana
Manda Rijn
01-11-2010 om 14:44
Goedkoper luiers
enigzins ot maar er was even iets over luiers en aanbiedingen ergens hier boven, maar het is mij weer gelukt om 3 pakken pampers voor E 15 te kopen, bij etos zijn ze nu 3 voor 25 euro en dan met mijn extra kortingsbonnetje E 15.
dus tip: probeer het dus toch, ook al staat er op het bonnetje dat het niet mag in combi met andere aanbieding. Hier zijn ze dus erg soepel, zo zijn ze wel erg lekker goedkoop.
Andere tip, als je wat bij hm. online wil kopen dan kan je extra kortingscodes op internet vinden, dit weekend weer gebruikt, E 15 korting.
*met vrekkige lach*
Sawo
01-11-2010 om 16:08
Kaaskopje schoolfonds
Hoi kaaskopje
Ik bedoelde inderdaad dat weinig ouders gebruik maken van het fonds.
Ik kan natuurlijk niet in de financien van anderen kijken maar 450 euro komt aardig overeen aan wat de meeste ouders moesten betalen aan boeken die nu gratis zijn. In het buitenland betalen heel veel ouders in verhouding meer geld voor scholing van je kinderen dus bij de meeste mensen is het een kwestie van prioriteiten stellen. En waarom zou je bij voorbaat al niet willen beginnen aan een school die boven je eigen pet gaat? Als je het idee hebt dat TTO echt iets is voor je kind dan doe je daar toch je best voor?
Dit heeft volgens mij veel meer te maken met het feit dat ouders bang zijn voor een elitaire groep leerlingen.
Wat betreft de skireizen ben ik het geheel met je eens. Het huidige grote aanbod van buitenlandse reizen vind ik ook geheel onnodig.
groet
Saar
Massi Nissa
01-11-2010 om 16:39
Saar
Je schrijft aan kaaskopje, maar ik reageer toch even. Het gaat namelijk niet om ouders die denken dat TTO "boven hun pet" gaat, in elk geval niet in het geval van bijvoorbeeld Fladder (die naar ik mag aannemen zelf niet bepaald verstoken is van een goed stel hersens). Het gaat erom dat sommige ouders echt geen 450 euro over hebben. Ook niet als ze "prioriteiten stellen". En wie heeft er gezegd dat er iemand bang is voor elitaire leerlingen? Ik heb dat nergens gelezen.
Nogmaals, het is geen kwestie van 'elitair'. Het is soms domweg een kwestie van 'geen geld'. Er is wat dat betreft wel degelijk sprake van een mogelijke tweedeling. En je hand ophouden bij een schoolfonds is ook niet gemakkelijk. Het is bovendien in mijn ogen onnodig, want onderwijs zou gratis moeten zijn. Tirza heeft gelijk, gewoon die 'vrijwillige' ouderbijdrage niet betalen als het er niet af kan of je principiele bezwaren hebt.
Groetjes
Massi
Kaaskopje
01-11-2010 om 17:17
Massi heeft gelijk
Het gaat niet om de intelligentie-pet, maar over de financiële pet.
Fiorucci
01-11-2010 om 18:21
Saar
En als die leerling,voor wie je prioriteiten moet stellen volgens jou, ook al twee studerende broers heeft a raison van 1600 euro lesgeld per jaar excl. boeken?
Een euro kun je maar een keer uitgeven, en ik wil ook graag eten, if you don't mind.....
Sawo
01-11-2010 om 22:48
Niet goed geformuleerd
Ik wilde helemaal geen discussie voeren over het feit of er mensen zijn die de kosten echt niet kunnen betalen. Ik wilde graag van Kaaskopje weten waarom zij vindt dat je geen gebruik mag maken van de schoolfondsen. Ik ben getrouwd met een man wiens ouders hun kinderen wel naar het gymnasium en de universiteit lieten gaan. Met een zeer laag inkomen en 8 kinderen. En dat veel mensen in hun omgeving dat niet passend vonden.Dus ik ben het gewoon niet eens met fladder dat ook vroeger alleen rijke kinderen konden gaan studeren. Ik besef ook wel dat het met geld veel makkelijker is. En zou ook graag betere studiefinanciering voor iedereen zien maar ik heb ook gezien dat in veel gevallen gewoon toch opgaat waar een wil is een weg.
groet
Saar
Kaaskopje
02-11-2010 om 00:53
Tirza
Mijn dochters krijgen iets van 76 euro per maand (de jongste vanaf 1 januari), daar kun je niet echt een deuk van in een pakje boter slaan wat de studiekosten betreft.