Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Naar mate kinderen ouder worden ook duurder?

even nav van het draadje hier boven waarin Sera zegt dat oudere kinderen duurder zijn qua vakantie, sport en kleding hier een nieuw draadje om dat eens nader te bespreken. Ik ben ook benieuwd waar de kosten bij jullie in zitten.

Mijn jongste is nu bijna 16 maanden, kosten zitten in: kdv opvang (1 dag per week + vakantie & ouderbijdrage), potjes/nutrilon/koekjes/diksap, kleding, kadootjes en overig (verjaardag, sinterklaas, kerst).

Oudste van 7: nso opvang, overblijf school, 1 clubje (blijft voorlopig ook maar 1 clubje per week), kleding, kadootjes en overig. Eten is vrijwel niets, ze eet gewoon met de pot mee en ik koop weinig bijzonders aan eten voor haar, zakgeld E 1 per week waar ze niets van hoeft te kopen en ze koopt zelden iets (stort regelmatig een tientje of meer op haar spaarrekening).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

26-10-2010 om 14:19

Even over potjes

Hoi Manda,

Ik lees dit draadje vol interesse mee! Maar even over potjes eten, volgens mij is dat niet per se duurder dan met de pot mee. Een potje is volgens mij 1,35 op deze leeftijd.
Gisteren aten we thuis zalm, aardappelpuree en sla. De jongste vond vooral de zalm lekker en ik denk dat hij voor meer dan 1,35 heeft gegeten.

Dus ik vraag me af of jouw aanname juist is dat potjes per se duurder zijn dan mee-eten.

Liora

Guinevere

Guinevere

26-10-2010 om 14:31

Alleen ervaring tot 8 jaar

Hoe duur pubers zijn durf ik nog niet te zeggen. Wel dat onze peuter en onze basisscholier elkaar vermoedelijk niet veel ontlopen in kosten. De peuter eet als een muisje op het ogenblik. Wel gaan er bakken met geld naar het KDV. Onze basisscholier (8) kost veel meer op het gebied van clubs en voeding. Hij eet als een bootwerker. Bovendien kost hij gewoon meer op entertainmentgebied. Met een peuter kun je gewoon naar het speeltuintje op de hoek. Met een ouder kind wil dat toch iets minder, dat wordt algauw het museum 30 kilometer verderop.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 14:32

Simpele kosten

Denk bij grotere kinderen ook aan de simpele dingen als: langer en vaker douchen, eigen beeldschermen die stroom kosten, veel meer was, extra pubers die altijd blijven eten/slapen/douchen en veel meer eten. Dat nog buiten schoolgeld, collegegeld, boeken, muzieklessen, sport, fietsen, reiskosten en vakanties. Ja, grotere kinderen zijn echt duurder. Maar je hebt wel meer tijd in deze fase, geen halen/brengen, en geen kinderopvangkosten.

Hanne.

Hanne.

26-10-2010 om 14:45

Knip plak van hierboven

Even geknipt en geplakt van hierboven

....ik denk dat rond de 3 de kinderen inderdaad relatief goedkoop zijn (als je tenminste geen kinderopvang nodig hebt). Geen bijzondere dingen kopen, en nog geen clubjes etc.

Daarvoor zitten de luiers er bij, daarna de clubjes.

Maar...als ik zie wat ik nu netto aan kinderopvang kwijt ben vraag ik me af of het toch niet goedkoper is als ze ouder zijn. Zouden tieners voor 250 euro pp per maand extra eten, sporten etc?

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 14:46 Topicstarter

Maar waarom is het duurder yta

die sporten en muziekles ? En vakanties, hoe werkt dat. Stel ze zijn 16 en ze willen niet meer naar die gezellige kleine camping in Z-Frankrijk, wat doen ze dan ? Betaal je dan voor die pubers een eigen kamp ofzo ? En wat kost zoiets ? IK ga ze iig niet een reisje Ibiza geven, dat schijnt nu de standaard te zijn als ze hun middelbareschool diploma hebben, van mij krijgen ze alleen condooms en wat zakgeld mee

Hier 1,5 uur per week musicalles a E 550 per jaar. Ik wil bij voorkeur dat bedrag niet laten oplopen als ze ouder wordt.

Hmmm, liora, je hebt gelijk, een potje is maar E 1,35 per avond, mandarijntje is nogal een flinke eter dus die zal zo'n stuk zalm ook wel op kunnen. Ik hou bij de oudste nauwelijks rekening qua eet inkopen, die eet zo weinig sávonds.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 14:56 Topicstarter

School

Die grote kosten voor school: 1x computer met printer etc collegegeld, boekengeld, kamp/schoolreis (paar dagen parijs etc), excursie, fiets zoveel, tas, pennen/agenda's die zijn wel nieuw zodra ze van de lagere school af zijn.

Hier ben ik voor school kwijt: ouderbijdrage E 25 (geloof ik), overblijf E 60 per kwartaal (geloof ik) , schoolmelk 90 per jaar, klassenmoederpotje (E 5 per jaar), etuitje met potloden/lijm/etc 15, schoolreisje E 25, sponsorloop E 10, kerstmarkt E 10 = circa E 425 per jaar.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 14:57 Topicstarter

Denk het wel hanne

alleen dus al die school kosten die zo stijgen !

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 15:05

Nou..

Hier is muziekles vooral inmiddels veel duurder omdat bijvoorbeeld oudste haar ziel en zaligheid in de muziek legt. Dan kom je er niet met groepsles, of muziekschool. Daar is ze inmiddels ook veel te goed voor. Natuurlijk kun je dan 'nee' zeggen maar dat doe je niet gauw als je kind ergens heel erg gelukkig van wordt.
Vakanties zijn duurder omdat je je dag anders vult dan met kleintjes. Ik kan het verschil goed zien (jongste is 5, dus nog een kleintje). Nu denk je vast dat jij je vakanties zelf wel bepaalt en dat ze gewoon meekunnen en niet moeten zeuren maar zo gaat dat niet, echt niet. Je groeit als gezin toe naar een andere tijdsinvulling. Ook tijdens vakanties. Overigens zijn ook dingen als uit eten in de vakantie, een flesje wijn in de vakantie en een lekker kaasje 's avonds een stuk duurder...

Overigens, andere vakanties dan gezinsvakanties betaal ik inderdaad niet. Zo gaat een van de meiden in de voorjaarsvakantie naar New York: heel leuk maar ik betaal helemaal niks. Daar werken ze dus zelf voor. Als je groot genoeg bent om alleen op vakantie te gaan ben je ook groot genoeg om dat zelf te betalen.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 15:15

Hanne

Ja, het is duurder. En mijn oudsten zijn nog uit de tijd dat kinderopvang relatief veel duurder was dan het nu is. Maar boeken (dat gratis boeken gebeuren van de afgelopen 2 jr zal wel niet blijven ben ik bang...), semi-verplichte schoolreisjes naar Londen (dan heb je nog mazzel...), reiskosten, leefkosten, kleedgeld, zakgeld, alles kost geld.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 16:05

Lijstje

Nog even het lijstje van de kosten van afgelopen jaar van de oudste twee erbij gepakt. Dingen waar je niet bij stilstaat als je nog kleintjes hebt: kleedgeld kun je sturen, maar wat dacht je van BH's? Kun je in de groei zomaar een paar honderd euro per jaar aan kwijt zijn... Kun je dus ook redelijkerwijs niet onder kleedgeld laten vallen. Huiswerkbegeleiding, ook iets wat soms even heel hard nodig kan zijn voor sommige kinderen. Algauw een paar honderd euro per máánd. Geen verplichte kosten uiteraard maar als je het kunt missen en het scheelt je kind een jaar, of een niveau én een jaar, dan doe je het.
Een paar concerten bezoeken met de kinderen (een Maatheuspassion in het concertgebouw ofzo...): niet verplicht maar oh zo fantastisch en iets wat je je kind misschien graag wilt meegeven.
Manda, als jouw dochter later muziekles wil en gewoon een keer per week les krijgt aan de muziekschool dan zou je hier in mijn stad daaraan zo'n 1000 euro per jaar kwijt zijn. Dat is dus al het dubbele zonder iets raars te doen.

Hebben we het al gehad over schoolkluisjeshuur, kopieerkosten, belkosten, een telefoontje, een instrument (een goede hele viool is dúúr, bijvoorbeeld, maar echt nodig als je groter wordt), sportkleding voor school (waar een puber gewoon nog uitgroeit...), fietskosten (pubers eten fietsen)...? En dan nog het feit dat sowieso alles nu eenmaal duurder wordt...

En toch is het fantastisch Grote kinderen zijn geweldig, alles wat je al die jaren investeert zie je terug. Elke cent waard, een hele goede investering )

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 16:40 Topicstarter

Oh ja natuurlijk

als je met 2 kinderen gaat eten die beide circa 10 jr en ouder zijn dan betaal je voor 4 volwassenen, een kindermenutje zit er dan niet meer in. Dan ga je dus niet 2x per week op vakantie meer uit dineren/lunchen. Feit blijft wel dat ik straks een 7 jarige heb die het leuk vindt op die kleine camping en een 14 jarige die zich rot verveeld, geen idee hoe we dat tzt gaan oplossen.

En indd als er 1 van mij iets heel graag wil dan zie ik mezelf dat ook wel bij elkaar schrapen, privelessen/cursussen, speciale voorstellingen zien, reisgeld etc.

Meer werken en meer verdienen dus.

liora

liora

26-10-2010 om 16:49

Ben nog niet overtuigd

Mensen, ik ben nog niet overtuigd. Ja ze gaan meer eten, ja uit eten wordt duurder maar dan kun je dus ook besluiten om dat niet vaak te doen. In mijn geval zullen ook de oppaskosten nog wegvallen!

Telefoon en zo, dat zie ik wel. Kleding weet ik niet: per kledingstuk duurder, maar met die grote kledingstukken heb je ook sneller een was vol dus hebben ze misschien minder stuks nodig van alles? En worden pubers net zo snel vies als jongere kinderen?

Bovendien kunnen ze ook wat bijverdienen... Ik betaal nu iets van 350 euro aan opvang per maand! Dat is toch wel heel veel extra eten dan....

BH's zullen hier niet zoveel gaan kosten, hahaha, en dure clubjes kunnen dan gewoon niet. Nee, ik zie de toekomst zeer rooskleurig tegemoet, financieel dan.

Huiswerkbegeleiding zou kunnen, maar ik kan mijn kinderen ook zelf helpen. Ik heb ook nooit huiswerkbegeleiding gehad. De oudste ontpopt zich als nogal zeer slim en ijverig, dus die heeft dat vast niet nodig. De jongste kan ik nog niet overzien...

Liora

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 16:54

Manda

Die vakanties, dat lost zichzelf op. Kleintjes vinden vakantie overal leuk (een kinderhand is gauw gevuld), dus richt je je vooral op oudste. Je jongste kan overal spelen, dus wordt het een minder saaie camping, zodat oudste de hele dag op pad kan met haar nieuwe vrienden. Of samen een tussendoor stedentripje zonder jongste, shoppen en kijken. En wacht maar eens af hoe je dan geniet van je puber die het naar haar zin heeft: onbetaalbaar.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 16:57

Liora

Het is maar goed dat je het nu zo bekijkt. Hou dat gewoon zo. Maar begin wel vast met sparen

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 17:32

Check

Net even man gevraagd waarom hij denkt dat pubers zoveel duurder zijn dan kleintjes. Antwoord: "Met grote kinderen zijn er veel meer dingen waarop je zou kúnnen bezuinigen, maar veel minder dingen waarop je dat zou wíllen."
Zoiets is het ook wel. Ze worden ook groot met minder, maar je gunt ze zoveel meer.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 17:56 Topicstarter

Liora

je vergeet de kosten die er komen als ze nog niets zelf verdienen. Dat schoolreisje naar Parijs bijvoorbeeld, dat is volgens mij ook snel E 250. De agenda, boeken, calculator, gestolen fiets vervangen, nieuwe tas en ze groeien heel hard tussen 12 en 16.

Pippin

Pippin

26-10-2010 om 18:03

Ben het helemaal met yta eens

Hoe groter ze worden, hoe meer kosten. De boodschappen alleen al. Dat hakt er echt in. Mijn tieners eten minstens net zoveel als mijn man en ik. Snoepen doen ze veel meer. Je kunt het natuurlijk verbieden. Ze hoeven geen frisdrank of sinaasappelsap te drinken, water kan ook. Ze hoeven geen fruit. Maar dat doe je dan toch liever niet. Vooral dat fruit dat vind ik toch wel belangrijk. En dan halen we helemaal geen luxe dingen hoor, gewoon appels en peren.
De fietsen, de sportkleding, de was. Het is allemaal, over de hele linie, meer en duurder. Een broek voor mijn dochter van 14 kost net zoveel als een broek van mij bij Hennes en Mauritz.
Dat is wel wat anders dan een spijkerbroekje bij de Hema van 17 euro. En ik was ook voor de tieners best veel. Als ze menstrueren, als ze gaan voetballen met hun vrienden, als ze koekjes gaan bakken. Die doen niet langer dan twee dagen met hun kleding hoor.
Ik heb nog de mazzel dat ze hier (nog) niets geven om merkkleding en merkschoenen.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 18:16 Topicstarter

Oh ja bij tieners

ik heb nu 4 grote neven en nichten (tussen de 12 en 16) hoeveel dat volk niet bezig is met hun uiterlijk, het wordt met het jaar meer lijkt wel. Speciaal soort wax potjes per maand gaan er door, scheerspullen, aftershave, deo, bodylotion, geurtjes, maskertjes tegen pukkels, makeup, kappers.

Ik heb 2 meisjes, ik zie dat wel voor mij tzt, mijn oudste van bijna 8 is afgelopen paar maanden een stuk ontwikkeld, zo bezig met haar lijf, ze borstelt d'r haar meerdere keren per dag (vorig jaar liep ze er nog bij als Neil van the Youngones), doet haarbanden in, speldjes, lippenbalsem, riempjes, sjaaltjes. Kleding is nu nog relatief goedkoop (60 per maand alles ook sportkleding etc) maar dat zal steeds duurder worden. En dan de bh's inderdaad, onderbroeken in allerlei soorten, tampons, maandverband, pil en alle andere spullen.

ach ja, ik vind het ook heel erg leuk om te zien, dat ze zo staat te draaien voor de spiegel (ze heeft zo'n hema hemdtopje van mij gekregen en ze vindt het net een bh'tje, zo blij met d'r zelf), echt qua uiterlijke verzorging in een paar maanden tijd totaal veranderd.

vlinder72

vlinder72

26-10-2010 om 18:18

Hmmmmm

Ik zit nu toch ook nog meer aan Liora's kant. Wij hebben vier kinderen. De oudste drie gaan naar school. Alledrie sporten ze. Ze hebben geen talent dus ik verwacht dat de kosten voor sporten mee zullen blijven vallen. Alleen nummer 2 zit op muziekles. Nummer 3 doet een kinderatelier cursus. Ook die kosten zullen niet veel hoger worden. Onze jongste daarentegen wordt straks een stuk goedkoper. Als hij naar school gaat dan vallen de kinderopvangkosten weg. Ik werk onder schooltijd dus BSO heb ik (op dit moment) niet nodig. Wij zijn per maand bijna 600 euro netto kwijt aan kinderopvangkosten.

Daar kunnen die kinderen van mij toch aardig voor eten lijkt mij. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat oudere kinderen (tot ze gaan studeren dan) nou zoveel duurder zijn. Fietsen, vakantie, kleding al die kosten hebben wij nu ook al. En ik kan mij niet voorstellen dat ik alleen omdat ze puber zijn nou opeens 4 paar schoenen per seizoen ga kopen. Ze krijgen nu 1 paar per seizoen per kind.

Gelukkig hebben wij met onze hypotheek al rekening gehouden met studerende kinderen. Het grootste deel van onze hypotheek is afgelost zodra onze oudste 18 jaar wordt.

Nee, wij kijken echt uit naar het moment dat ons kleintje 4 jaar wordt.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 19:17

Haha, vlinder

Reken even mee, kosten op jaarbasis. Vier keer schoolboeken straks (dat gaat echt weer gebeuren): 1600 euro. Vier keer schoolgeld (kluishuur, kopietjes ed): 300 euro. Vier keer schoolspullen (agenda, rekenmachine, tas etc.): 500 euro (zuinig aan gedaan)(action, rotzooi dus volgens OO . Drie keer schooluitstapje en een keer Londen: 450 euro. Zakgeld en bellen (zuinig berekend): 720 euro. Kleedgeld: 2400 euro (laag-gemiddeld). Fietsen (een degelijke schoolfiets kost meer dan een 12 inch): 400 euro. Overige reiskosten (naar school met slecht weer, naar vrienden, naar muziekles, de stad etc.): 480 euro (héél zuinig gerekend..). Muziekles voor twee kinderen: 2000 euro incl. instrument (gewoon 1x per week). Sport voor drie kinderen: 1000 euro meer dan nu (je jongste blijkt te willen fitnessen op de sportschool, oudste gaat weekje skiën met school, middelste voetbalt alleen maar...). Extra was, stroom, verzorgingsspullen, meubelen, computer, t.v., ruimere auto, etc.: 2000 euro. Eten: 1800 euro meer dan nu. Laten we een kind bijles geven: 2400 euro. Ach wat aardig, er blijkt er toch een talent te hebben voor tekenen, kunstkamp: 500 euro. Keertje uit eten op vakantie, groter huisje, meer uitstapjes, keertje winkelen in de vakantie, nergens korting: 500 euro. Winterjassen, ondergoed, kapper (niks speciaal tarief)(kan ook niet nog een maandje wachten): 860 euro meer dan nu.
Zitten we toch al heel, heel ruim over die 600 euro van de kinderopvang Nee geloof me, de duurste tijden komen ná de lagere school. En je gaat het met plezier uitgeven. Maar waarschijnlijk had ik het jaren geleden ook ontkend, en gelukkig maar want wie krijgt er anders nog kinderen )

Geloof de mensen met grote kinderen nou maar, ik ben helemaal geen spilzuchtig wezen en mijn kinderen ook niet. Maar goedkoop, of minder uitgeven: vergeet het.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-10-2010 om 19:56 Topicstarter

Jemig yta

dan zit jij op 18000 per jaar aan kosten met 4 kinderen, ik heb er 2 en zou dan met vergelijkbare kosten op 9000 per jaar zitten, € 750 per maand per kind.

Nu kosten mijn kinderen (7 en 1) gemiddeld per maand zo'n € 250 per kind all in. Vanaf zomer 2015 tm 2021 dochter1 en 2021 tm 2027 dochter2 op de middelbare a 750 + 250 = 1000 per maand.

Hm interessant, dus vanaf zomer 2015 moeten we op zo'n 500 per maand meer gaan rekenen.

Ik denk dat het pas duur wordt als ze gaan studeren, niet thuis wonen en op een kunstacademie belanden (duuuuur), dan verdienen ze hun eigen zak, kleed en eetgeld, maar dan heb je nog 2000 collegeld, 500 boeken, 1000 overige schooldingen (excursies, materiaal), ziektekostenverzekering 1200 per jaar, kamerhuur 4800 per jaar (400 per maand ?), ook zo'n 800 per maand per kind (550 per maand meer dan nu).

ach zegt mijn vriend, over 5 jaar komt dat wel uit, nu even nog niet en geen 3e baby dus !

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2010 om 20:14

Manda

Dit waren de geschatte meerkosten voor vlinder, niet eens mijn kosten. Wij hebben vijf (5) kinderen. Gelukkig niet allemaal tegelijk op de middelbare school en studerend, maar fijn gefaseerd. Wat de (meer)kosten wel weer inzichtelijk maakt. Overigens, je krijgt wel (als het straks nog bestaat) ongeveer 100 euro per kind per maand kinderbijslag als ze ouder zijn dan 12.

En natuurlijk gaat een kind als het groter wordt meer werken en meer zelf betalen. Mijn (studerende) oudste krijgt boeken, collegegeld en muzieklessen van ons. De rest betaalt ze zelf met een bijbaantje.

Lijstjes

Ben ik nou de enige die een beetje iebelig wordt van deze lijstjes ? Het is allemaal natte vinger werk, je kunt echt niet in de toekomst kijken en nu al berekenen wat alles over 10 jaar kost. Manda, ik weet dat dit voor jou erg belangrijk is, precies weten wat dingen kosten, wat je dus meer moet gaan werken om alles te kunnen bekostigen, maar geloof me zo werkt het niet. Je vergeet gewoon al een heleboel dingen, die niet duidelijk te berekenen zijn, zoals de meerkosten voor gas/ electra/ boodschappen. Relax, t.z.t. zet je gewoon de tering naar de nering.
Ik ben het helemaal met Yta eens dat grote kinderen veel geld kosten ( sprak de moeder van kinderen nu 18, 20 en 22), zou graag dit draadje terugzien over 10 jaar zien :o)

Asa Torell

Asa Torell

26-10-2010 om 20:28

Yta

Ha, zo'n soort samenvatting van jouw postings als jouw man geeft wilde ik net gaan schrijven. Ik heb wat grote neven, dus ik weet het al... maar ik besluit maar gewoon optimistisch te blijven over ons inkomen tegen die tijd (en sparen doen we toch al wel).

Tihama

Tihama

26-10-2010 om 22:30

Stomme vraag

Maar als je 18.000 euro per jaar kwijt ben alleen aan je pubers: hoe moeten mensen dat doen die ALLES moeten doen van die 18.000 euro per jaar?

Tihama

Brianna F

Brianna F

26-10-2010 om 22:44

Tja

Die kopen geen fiets van 400 euro, maar een 4e handsje, ze kunnen tegemoetkomingen krijgen in de studiekosten, kleding daar zal ook niet zoveel aan uit gegeven worden, schoolreisjes naar het buitenland zit er misschien niet in of er bestaat ook een potje voor. Rekenmachine en tas schaf je maar 1 keer aan voor de hele schoolcarriere, en voor wat betreft de clubkes en sporten, dat zal of/of worden ipv en/en als het er al vanaf kan en zeker geen dure clubs/sport. Heus je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Emmawee

Emmawee

26-10-2010 om 22:48

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt...

maar het zo goedkoop maken als je zelf wilt is een stuk ingewikkelder.
Groeten, Maw.

Jammer

Jammer dat er niet naar de ervaren ouders wordt geluisterd, die hebben namelijk ook jonge kinderen gehad en zodoende vergelijkingsmateriaal......
Maar goed, de tijd zal leren of/ dat de toekomstige puberouders het beter zullen doen.

Gr. Poezie.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2010 om 23:45

Precies tihama

Ik zat me ook al achter de oren te krabben. Zelfs met een verdubbeling hiervan is het nog lastig om je kinderen zo royaal tegemoet te komen in hun wensen.
Nu heb ik er alle begrip voor dat je met een hoger inkomen royaler kunt zijn, maar ik denk dat je elkaar héél moeilijk kunt vragen en vertellen wat kinderen kosten omdat iedereen uitgaat van wat mógelijk is binnen het eigen budget en de eigen omstandigheden.
Voor mij geld bijvoorbeeld dat ik vroeger niet te maken had met kinderopvangkosten omdat ik zelf thuis was. Voor ons was dus eigenlijk álles duurder na de basisschool en dat is in stijgende lijn nog steeds gaande. Ik word af en toe moedeloos van alle onkosten die onze dochters met zich meebrengen en dat gevoel had ik absoluut niet toen ze nog op de basisschool zaten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-10-2010 om 23:47

Ja, duurder

Heb niet alles gelezen, dus wellicht dubbelop:
* voor onze puber aanzienlijk meer schoolkosten (excursies, kluishuur, woordenboeken, Anglia)
* kleding: volwassen maat nodig, en daar betaal je écht een stuk meer voor dan voor de kindermaten
* kleding is minder snel vies (vlekken), dat klopt. Maar tjonge, die puber-zweetlucht! Shirts gaan na 2 dagen (en soms al sneller) dus echt in de was.
* eten: puber is grootste eter in huis, die 'eet niet meer met de pot mee'
* trein: tot 11 jaar gaan ze nog op een railrunnertje van 2 euro mee, daarna is het volle mep. Idem voor bus.
* uit eten: volle mep
* musea, kastelen etc.: volle mep voor puber
* zakgeld: ligt toch echt een stuk hoger dan op basisschool
* vakanties zijn ook duurder. Bij accommodaties (camping, hotel) betaal je voor pubers meestal volwassen-tarief en niet meer voordelig kindertarief. En denk aan de internationale trein, vliegtuig, boot...
* als het een beetje tegenzit: bijles, huiswerkbegeleiding.

Daar staat tegenover dat je geen opvang, oppas en luiers meer nodig hebt. Als je kind veel naar opvang gaat/ging, dan scheelt dat natuurlijk wel flink.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.