Manda Rijn
26-10-2010 om 14:14
Naar mate kinderen ouder worden ook duurder?
even nav van het draadje hier boven waarin Sera zegt dat oudere kinderen duurder zijn qua vakantie, sport en kleding hier een nieuw draadje om dat eens nader te bespreken. Ik ben ook benieuwd waar de kosten bij jullie in zitten.
Mijn jongste is nu bijna 16 maanden, kosten zitten in: kdv opvang (1 dag per week + vakantie & ouderbijdrage), potjes/nutrilon/koekjes/diksap, kleding, kadootjes en overig (verjaardag, sinterklaas, kerst).
Oudste van 7: nso opvang, overblijf school, 1 clubje (blijft voorlopig ook maar 1 clubje per week), kleding, kadootjes en overig. Eten is vrijwel niets, ze eet gewoon met de pot mee en ik koop weinig bijzonders aan eten voor haar, zakgeld E 1 per week waar ze niets van hoeft te kopen en ze koopt zelden iets (stort regelmatig een tientje of meer op haar spaarrekening).
Kaaskopje
27-10-2010 om 00:04
Brianna
De uitspraak 'je kunt het zo duur maken als je wilt', zeg je tegen iemand die op vakantie gaat en voor de keus staat 'zal ik naar Thailand gaan, of naar de Alpen?' "Je kunt het zo duur maken als je wilt, meid." Je hebt het niet over de vraag hoe duur je het WILT maken, maar over de vraag waar je het van moet doen. ZE gunnen hun kinderen net zoveel als de kinderen uit gezinnen waar het royaler toe kan. Schoolreisjes worden zoveel mogelijk wél doorgezet, want ZE willen niet dat hun kinderen buiten de boot vallen. Rekenmachines en tassen worden zelfs voor kinderen van minima niet voor de hele schoolcarrière aangeschaft, tenzij je ervan uitgaat dat die kinderen op het vmbo zitten. Op de havo en het vwo moet je in de vierde klas een grafische rekenmachine hebben van ruim 100 euro en die coole schooltas gekocht voor de eerste klas is na vier jaar niet zo cool meer.
Shonagh
27-10-2010 om 00:43
Kaaskopje
Ik denk dat wij wel tot de gezinnen behoorden waar het wat royaler aan toe kon gaan. Maar ik heb me vaak verbaasd dat kinderen uit "ZE" gezinnen vaker met de nieuwste/ mooiste/ hipste/ coolere tassen rondliepen / meer zakgeld kregen enz enz dan de onze. Waarschijnlijk omdat "ZE" hun kinderen geen nee wilden laten horen, terwijl wij dat wel vaak gezegd hebben (en nog zeggen).
Sera
27-10-2010 om 01:03
Duurder
Ik vind het inderdaad duurder nu de kinderen ouder zijn en dan is mijn oudste nog geen eens een echte tiener. Wel zijn het kosten die voor een groot deel te vermijden zijn als je het niet hebt.
Wat eten betreft gaan ze gewoon meer eten. Mijn oudste twee aten als peuters heel weinig. Nu eten ze ongeveer evenveel als wij. Babies kosten wat voeding betreft niks als je de borst geeft. Verder verbruiken ze inderdaad meer elektriciteit, gas en zo. Vakanties zijn ook duurder omdat je met grotere kinderen meerdere hotel kamers moeten nemen of een groter huisje moet boeken. Je betaalt meer voor openbaar vervoer en ook voor entree van attracties. Uit eten gaan wordt ook duurder. Kleding vind ik zeker duurder worden. Voor babies en peuters kan je veel meer tweedehands krijgen en ook nieuwe kleding is goedkoper.
Wel zijn het voor een groot deel kosten die je kan vermijden. Je hoeft tenslotte niet uit eten of met vakantie of te sporten. Mijn ouders hadden vroeger echt geen geld voor die dingen. Wij gingen nooit op vakantie, nooit uit eten en we zaten op geen enkele sport. Dat kon gewoon niet. Ook niet erg en wij zijn echt niet ongelukkiger groot geworden.
Echter ik vind het wel fijn dat ik mijn kinderen wel die extra's kan geven omdat ik die ook fijn vind voor hun ontwikkeling. Ik ga dus wel met ze op vakantie, naar het theater, musea, dagjes uit en ik vind het fijn dat ze de gelegenheid hebben om te sporten andere hobbies te hebben. Dat kost echter wel allemaal geld. Nu kunnen wij dat betalen en dat is fijn. Ik besef me heel goed dat het een enorme luxe is dat dit kan.
sus-anne
27-10-2010 om 08:16
hier vier oudere kinderen,en reken maar dat ze duur worden als ze eenmaal van de basisschool af zijn.
veel dingen heeft Yta al genoemd,maar vergeet ook niet : de gas en licht rekening,die verdubbelt als je kinderen ouder worden.
ze douchen vaker en langer,ze gebruiken hun pc continu,je hebt bérgen was extra.
en fietsen,er zijn hier al zeker 5 fietsen gestolen( vergeten op slot te zetten,tja ,pubers he?).
bedragen noemen heeft geen zin,de bedragen die ik nu zou noemen stellen over 10 jaar niets meer voor.
Yta Chalne
27-10-2010 om 08:35
Tihama
Ja, dat is inderdaad een stomme vraag En een open deur. Wil je toch antwoord of was het louter omwille van de retoriek? Een paar voorzetjes: niet iedereen heeft vier kinderen, de kosten voor kinderen kunnen ook deels uit toeslagen etc. komen, een heleboel kinderen kunnen inderdaad geen schoolreisjes, vakanties, concertbezoeken en kleedgeld krijgen. En dat is voor veel ouders niet leuk of makkelijk. Als je dat kunt opvangen door in de goedkope basisschoolperiode wat meer te sparen is dat wel prettig.
Yta Chalne
27-10-2010 om 08:41
En brianna...
"die kopen geen fietsen van 400 euro.."
Die 400 euro waren de fietskosten per jaar voor vier kinderen. Dat gaat dus al over vierdehandsjes. Ik denk dat je niet op veel minder kunt uitkomen, of je kinderen moeten lopend naar school kunnen.
Biene M.
27-10-2010 om 08:46
Dure puber/peuter (vergelijking met actuele bedragen)
Wat mijn puber duur maakt zijn tennis (€ 550,- p/j, bij de goedkoopste vereniging uit de buurt), zangles (€ 1100,- p/j) en kosten zoals het jaarlijkse jeugduitje (€ 250,-) en de buitenlandse werkweek van school (€ 300,-). Vrijwillige ouderbijdrage € 550,- p/j (inkomensafhankelijk). De beugel hadden we gelukkig met een vooruitziende blik goed verzekerd, dus die kost ons niets extra.
Ze eet gelukkig niet zulke enorme hoeveelheden als ik op die leeftijd. En ik ben blij dat ze op zangles zit, want ik was op die leeftijd toe aan een betere dwarsfluit. Ze krijgt de kinderbijslag die ik voor haar ontvang als zak- en kleedgeld en dat bedrag vind ik royaal genoeg om niet extra bij te leggen voor bh's e.d.
Voor de peuter is de kinderopvang het duurst, netto zo'n € 480,- p/m en ik ben bang dat dat miv 2011 ongeveer € 100,- p/m meer wordt door bezuinigingen op aftrek. Hij eet met de pot mee en dat is soms geen hap, maar soms ook zoveel dat ik hem voor de inkopen toch maar als volwaardige eter meereken. En vijf belegde boterhammen p/d en melk en sap merk je toch ook wel in je wekelijkse boodschappen. Luiers ongeveer 40 à 50 p/m.
Vakantie wordt inderdaad steeds duurder, omdat zelfs op de camping grotere kinderen meer kosten dan kleine. Museumbezoek e.d. wordt ook steeds kostbaarder, vooral in het buitenland waar de museumjaarkaart niet geldig is.
De budgetten voor verjaardagscadeaus en uitstapjes zijn beslist gedaald sinds komst jongste die samenviel met overstap naar middelbare school van oudste. En als er in januari nog een baby bijkomt, zullen we nog een stapje terug doen. Dan krijgen we weer iets meer lucht als peuter kleuter wordt en naar de basisschool gaat, voor een jaar of twee, want dan gaat oudste studeren. Nou ja, het zal nogal fluctueren de komende 22 jaar en afkalven van financiële voorzieningen voor scholieren en studenten hakt er hier behoorlijk in. Nou ja, als middelste en jongste pech hebben, moeten ze naar goedkopere clubjes en moeten ze al jong bijbaantjes zoeken om de dure uitstapjes te bekostigen.
Biene M.
27-10-2010 om 08:47
O ja
Oudste gaat graag naar popconcerten en dat bekostigt ze met geld dat ze met oppassen verdient. Ik betaal haar kaartje ook niet als ik samen met haar ergens naartoe ga.
albana
27-10-2010 om 09:52
Je komt er vanzelf achter!
Hahaha, we spreken je wel over 10 jaar!
Ik ben al genezen van het idee sinds ik met vriendin (kinderen 10 jaar ouder) waarmee ik al 25 jaar elk jaar ga winkelen en zij tegen de tijd dat haar kinderen puberden erg weinig 'shopbudget' had.....En beiden goede banen hoor...vergelijkbaar met de onze.
Tegenwoordig kost puber qua busabbonemt alleen al net zoveel als ooit haar kinderopvang per maand. En dan heb ik de rest nog niet eens meegerekend en dan fietst ze zelf ook nog 8 km anders was het nog duurder.
groeten albana
Brianna F
27-10-2010 om 10:03
Kaaskopje
***Op de havo en het vwo moet je in de vierde klas een grafische rekenmachine hebben van ruim 100 euro***
Grafische rekenmachine hoeft niet nieuw aangeschaft te worden, op MP worden ze aan het eind van het schooljaar met bosjes aangeboden. Jongste neemt machine van oudste over etc.
***die coole schooltas gekocht voor de eerste klas is na vier jaar niet zo cool meer***
Daar kun je in meegaan, maar dat hoeft niet. Hier doen ze gewoon 6 jaar met hun rugzak, cool of niet.
En voor de schoolreizen wordt ook door kind de helft gespaard, want dat zijn bedragen waar je steil van achterover slaat. Middelste had het er niet voor over, oké, zij bleef gewoon thuis.
En het wordt steeds gekker: skivakanties, weekje New York, alsof we allemaal een geldboompje in de tuin hebben staan.
Dat bedoel ik met je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Als je overal in meegaat, en zeg nou zelf, het wordt steeds gekker en duurder, dan ben je een hoop geld kwijt. Je zult op een gegeven moment moeten kunnen accepteren dat niet alles kan, hoe graag je ook zou willen dat je kind niet buiten de boor valt. Als het er niet is, is het er niet.
Manda Rijn
27-10-2010 om 10:20
Biene (ot)
ik denk dat ik 20 euro per maand kwijt ben aan luiers. Ik koop altijd pampers bij etos, die zijn om de zoveel maanden in de aanbieding en dan heb ik ook nog een bonnetje (ik krijg een paar keer per jaar een reclamefoldertje met 10,- kortingsbonnen voor pampers), en dan koop ik in de aanbieding 3 pakken pampers voor E 26,50 met nog E 10 extra korting. Hier gaan er dnek ik ook zo'n 3 standaard maat pakken door per maand. En dan heb ik ook nog wel regelmatig zo'n etos stickervelletje vol en dat levert dan ook E 5 korting op 1 pak op.
Ik koop zelden voor de volle prijs (E 10 per pak) luiers. Idem de doekjes die zijn ook om de zoveel maand in de aanbieding.
Manda Rijn
27-10-2010 om 10:23
Shonagh
ja klopt, ik ben van de lijstjes en van de plannen. Het is een tik, maar ik heb er ook lol in !
Verder valt mij weer aan jou op dat je wat oordelen plaatst, wat mi overbodig is in dit soort discusses en vooral voor jezelf weinig zin heeft. Bijvoorbeeld: "Waarschijnlijk omdat "ZE" hun kinderen geen nee wilden laten horen, terwijl wij dat wel vaak gezegd hebben (en nog zeggen"
an-ka
27-10-2010 om 10:39
Minder werken
Een grote kostenpost hier is dat ik een dag minder werk. Ik werk nu 3 dagen en zonder kinderen zou dat 4 dagen zijn geweest.
Manda Rijn
27-10-2010 om 10:40
Wat kost zo'n schoolreis
is dat zo'n E 250 per jaar en 1 keer per jaar neem ik aan of zijn er meer en korte excursies per jaar ?
Nu is het nog E 25 per schooljaar voor een schoolreisje, in groep 8 gaan ze op kamp en dat zal dan wel duurder zijn, de ouderbijdrage in groep 8 is ook 90 euro (tot groep 8 E 25).
Tampons en maandverband lijkt mij niet zo duur voor 1 meisje. We zijn nu ook meer kwijt aan antiklitspray, douchespul en shampoo.
Fiorucci
27-10-2010 om 11:16
Manda
De reis alhier op het Vo kostte 300-400 euro. Per jaar ben ik zo'n 150 euro kwijt aan alle excursies, kluispas, schooljaarboek, etc. Zes jaar doen met een rugzak zou leuk zijn, maar niet elke tas haalt dat, en ook niet elke fiets..
Maar wat ik wil zeggen is, je kunt leuk lijstjes maken, maar soms moet je uitgaven doen op een moment die je niet schikt. Met drie kinderen is er elke maand wel een die ineens uit drie broeken en een paar schoenen is gegroeid, bijvoorbeeld.
Groetjes, Fiorucci
Manda Rijn
27-10-2010 om 11:29
Nou precies, liora
dat bedoel ik, zo'n reis van 3 a 400 euro, dat kunnen ze zelf niet betalen als ze 12/13/14/15 zijn en wil je dat wel, ik vind dat soort dingen echt bij school horen dus dat betalen de ouders dan. Idem die dure rekenmachine, boekengeld en alle andere dingen die gewoon bij school horen, dat kan je ook niet neerleggen bij een kind van 16/17/18.
Kijk ik snap wel dat als ik een agenda van een tientje duur zat vind en kind een dure wil zij dat zelf erbij moet betalen met zak/spaargeld en bijbaantje.
Biene M.
27-10-2010 om 11:56
Manda (luiers)
Tja, ik heb momenteel geen tijd en fut om op de aanbiedingen te letten, deed ik eerst wel meer dan nu. En de luiers gaan hard hier, zoon poept gauw drie keer per dag (bij voorkeur in een pas verschoonde luier uiteraard).
rodebeuk
27-10-2010 om 12:09
Wat een raar draadje!
Als spuit 11 ben ik het even eens met Yta. Van lucht kan je niet leven. Ik heb bv. nog niemand gehoord over het fietsonderhoud van vier fietsen. Als je alles zelf doet ben je aan materiaalkosten ook al ruim over de 100 euro per jaar voor nieuwe banden, snoertjes en andere rotzooi kwijt. Sowieso onderhoud, een puber heeft meer spullen, beschadigt ze sneller (althans de waarde is hoger dus de schade ook) en raakt ze meer kwijt. Waarom wil iedereen toch dat je kind altijd zo goedkoop blijft als wanneer het drie is? Dat is gewoon niet zo.
Klein voorbeeldje: zoon blijkt erg van muziek te houden. Geen verrassing, zit in de genen. Mooiere cello gehuurd dan een Chinese sigarenkist.. kaching..600 euro per jaar. En toch privéles genomen waar Yta het te duur vond, man heeft het net overgemaakt ... ruim over de 1000 euro per jaar. Bij elkaar een maandsalaris van mama.
Mama ik wil toch graag in een orkest.
ja, natuurlijk gaat ie naar een orkest. Hoe moet ie anders aan de vrouw komen? Papa en mama en opa en oma zijn ook in de muziek aan een partner gekomen. Hij studeert nu uit zichzelf een half uur per dag. Dus hij investeert aanzienlijk. Dan willen wij niet achterblijven.
Kortom, die dure hobbies zijn een prima investering in de propagatie van je eigen genen. Zonder cello geen kleinkinderen.
Echt het allerlaatste waar hier op bezuinigd zou worden. Ik heb zelf 14 jaar vioolles gehad. Werd door mijn moeder bij elkaar geschraapt. Dan maar macaroni eten.
liora
27-10-2010 om 12:16
Helemaal geen raar draadje
Waarom raar? Ik vind het juist interessant.
Ik ben blij met het volgende:
Ik heb maar 1 puber tegelijk
Mijn oudste is een jongen, heel slim en totaal a-muzikaal (dat scheelt me dus duizenden euro's op jaarbasis op tampons, maandvrtband, verzorgingsproductrn, muziekleesen en -instrumenten.
Jongste is waarschijnlijk wel muzikaal en als dat zo is wil ik hem ook graag op muziekjes doen.
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
liora
27-10-2010 om 12:17
Luiers ot
Manda,
Je hebt mazzel met je drogist want op die bonnetjes staat: niet geldig in combinatie met andere acties.
Liora
Yta Chalne
27-10-2010 om 12:18
Grinnik rodebeuk..
..het kan niet zijn dat ik ooit gezegd heb dat ik muzieklessen van 1000 euro per jaar te duur vond. Ik vind het een koopje, eerlijk waar Om je alvast een idee te geven van wat je te wachten staat: twee uur per week privéles van een hotshot, een cursusje solfège ernaast en een tour in de zomer kostte vorig jaar *tromgeroffel* 3600 euro. Voor één kind De tour heeft ze overigens zelf betaald, dat kan op haar leeftijd prima, maar als je kind 12 of 13 is gaat dat natuurlijk niet. Gewoon macaroni blijven eten dus voorlopig. Met smac en ketchup.
albana
27-10-2010 om 12:20
Antiklit+douchecreme?
En jij denkt dat je met een puber goedkoper uitbent qua antiklit, shampoo en douchecreme?? Daar snap ik niks van...de meeste pubers douchen elke dag, het liefst 2 keer per dag (hier toevallig niet,want doktersvoorschrift en dat mocht als baby ook dus al niet), hebben heel veel méér haar en een groter lichaam en doen er vaak ook nog langer over.= dus gewoon veel duurder.
Alles voor het douchen zelf laten kopen werkt niet....dan pakken ze het wel van jouw omdat die van hen nét op is ofzo.
Dus douchspul=op onze kosten (als baby ook al)
en de rest....aanvullend, luchtjes en cremépjes is eigen kosten.
Dus het maandverband+tampons komt er nog bij!
En volgens mij zijn baby's ook gewoon net zo duur als je het zelf wil maken.
Je hoéft namelijk geen luiers te kopen en niet elke dag een baby schone kleren aan te doen en potjes van olvarit.
Met 3 dagen dezelfde bovenkleren stinkt een baby wel naar zure melk, maar ziek worden ze er niet van hoor.Ook is er geen enkele noodzaak om een baby elke dag te badderen...
En katoenen luiers hoef je maar 1 keer aan te schaffen en worden ook schoon als je ze op de hand wast en buiten te drogen hangt )))
En potjes?? Wat is er mis met wat geprakte aardappelen met groente uit de aanbeiding/het seizoen?? En zalm is volgens mij ook niet écht noodzakelijk om goed te groeien. Een klein stukje vlees van je eigen bord volstaat ook. Ben je voor 30 cent klaar per dag!
groeten albana
fladder
27-10-2010 om 12:38
Liora
"Mijn oudste is een jongen, heel slim en totaal a-muzikaal (dat scheelt me dus duizenden euro's op jaarbasis op tampons, maandvrtband, verzorgingsproductrn, muziekleesen en -instrumenten."
Wacht maar tot hij een brommer wil! *LOL*
albana
27-10-2010 om 12:54
12 of 16
Nou gemiddeld genomen vindt ik onze 12 jarige ook nog stúkken goedkoper dan de 16 jarige! En qua argumenten beginnen ze het tegen die tijd ook flink te winnen....(helaas)
Wat ook scheelt een sportclub. Kun je dáár douchen, maar ja dan vergeten ze hun shampoo weer (zucht) die natuurlijk prompt erna verdwenen is.
Maar qua school en vervoerskosten en boekengeld en eigenwijsheid is het ook totaal niet vergelijkbaar.
En meestal ben je met een 16 jarige ook niet altijd thuis om met de stopwatch erbij te staan hoelang ze douchen. Ik weet zo al heel wat vriendinnnen van oudste die écht dagelijks douchen en dan ook nog 's een keer extra na sport of als ze uitgaan.
Of ze doen het gewoon als ze alleen thuis zijn en hun ouders weten van niks,dat kan ook (makkelijk zelfs).
groeten albana
rodebeuk
27-10-2010 om 13:36
Yta
1558 pj 40 min pw privé.
Had buiten uck om moeten gaan maar kon geen goeie leraar vinden en wilde niet met studenten werken. Had deze leraar aanbevolen gekregen.
Smac inderdaad, en dan nam ze een glazen ovenschotel daar bakte ze wat groentetjes in aan (veel minder dan 250g p.p. van tegenwoordig), tomatenpuree erover, heel veel macaroni erdoorheen en dan bovenop tomaten met wat geraspte kaas erop want ze kon zelf geen kaas verdragen dus die kon er niet door. Ik geloof wel dat ze er soms ham doorheen deed, maar de blikjes Smac staan nog op mijn netvlies.
Ik vind het trouwens nog steeds prima te doen, zegmaar 40 euro per les door iemand die er verstand van heeft en die algauw een therapeut uitspaart.
Verder naast die Smac en de vioolles nog een jeugdorkest, weet niet hoeveel dat kostte maar moest wel 30 km op en neer naar repetities plus concertkleding plus tournees binnen Europa.
ChrisH
27-10-2010 om 14:32
You can't always get what you want
Onze kinderen zijn nog maar 2 en 6 en de kosten zijn nog te overzien, maar als ik jullie reacties zo lees staat ons nog heel wat te wachten. Niettemin heeft het denk ik weinig zin om daar nu al zover op vooruit te lopen.
Ik moet wel zeggen dat ik het heel prettig zou vinden als we tegen die tijd voldoende financiële ruimte zouden hebben om onze kinderen naar muziekles te laten gaan (vooropgesteld dat dit ook echt hun interesse heeft).
Maar zoals ik er nu over denk ben ik voor geen enkele hobby bereid om een tweede hypotheek te nemen en voortaan blikvoer te eten. Er zitten grenzen aan wat financieel haalbaar is en hoever we willen gaan. Volgens mij is het voor kinderen ook niet verkeerd om te leren dat 'you can't always get what you want'.
Chris
Ineke P.
27-10-2010 om 14:49
Liora, slimme kinderen
Liora, ik ben blij voor je dat je een slim kind hebt. Maar reken je nog maar niet rijk. Ook slimme kinderen hebben soms bijles nodig. Omdat een bepaald vak toch moeite geeft, of omdat je slimme puber helemaal niet van school houdt of omdat ziekte roet in het eten gooit. Kortom, je kunt nu een slim kind hebben maar dat geeft totaal geen garanties voor de toekomst.
Tinus_p
27-10-2010 om 14:53
De echte klap komt als ze 18 worden. Stufi is slechter dan kinderbijslag (en hbo schoolboeken zijn niet gratis); ze moeten zorgpremie betalen; en (voorzover relevant) vallen alleenstandeouderkortingen weg.
liora
27-10-2010 om 15:20
Even
Ik heb zelf altijd mijn eigen boeken moeten betalen, verzekeringen, collegegeld, vakanties. Vanaf mijn 18e. Hierin was ik in mijnbongeving een uitzondering. Ik had heel weinig geld toen. Ik leefde van basisbeurs (ja die is nu nog veel lager), kleine ouderlijke bijdrage en bijbaantje.
Liora
Trix
27-10-2010 om 15:26
Slim kind
Ons slimme kind wilde natuurlijk ook naar een slimme school, dwz Tweetalig VWO, waar een eigen bijdrag van €450 per jaar voor moet worden betaald... Komen de excusies nog bij, gelijk dit eerste jaar al naar Engeland. Af en toe voel je je net een lopende pinautomaat .
Ik heb trouwens wel het idee dat tegenwoordig met de belastingteruggave voor kinderopvang, men minder kwijt is voor de creche dan ik vroeger. Ik meen mij nog te herinneren dat minstens 2/3 van mijn salaris terug naar de kinderopvang ging.