Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Naar mate kinderen ouder worden ook duurder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vilten

En dat vervilten????
Wij krijgen altijd (allemaal,w.s. man uitgezonderd)van die leuke vilttapijtjes in de nek....En dat ligt niet aan borstelen ofzo. Want ze ontstaan al door de kraag van de jas enzo...Dus elke dag wordt dat dikker en dikker en dikker.....Ik heb de minste krullen/dikte...en kan er meestal met de vingers nog enigzins door. Maar dochters zeker niet.
Alleen als we het wassen en in de creme zetten komen we daardoorheen. We hebben het al opgegeven om dat dagelijks te doen trouwens..2 wekelijks is echter het minimum. En ik heb toen ze jonger waren er heel wat vilttapijtjes uitgeknipt. Onderaan hebben we van dat leuke kroeshaar. Weet je wel, wat negers ook hebben. Alleen wij dan in blanke versie.
En dan helemaal tot ergens bij de oren.Bovenop kroest het dan gelukkig weer minder.Dus half kroes en bovenop krul.Vet erin helpt ook...maar ook dat kost weer geld en gaat stinken als je het er niet uit wast. Groene zeep zei ooit iemand...mmmm....lijkt me ook niet alles.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 16:06

Albana

Dat vervilten schreeeeeuwt gewoon om een nieuw draadje...

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2010 om 16:10

Weinig wassen

Als je je haar maar 1 keer in de 2-3 weken met shampoo wast gaat het dan niet vervelend ruiken? Na een poosje vind ik dat er een bepaald geurtje vrijkomt waar je als buitenstaander niet met je neus bovenop wilt staan.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2010 om 16:35

Kaaskopje

Eens, en zeker bij pubers!
Groetjes, Fiorucci

Saskia

Saskia

28-10-2010 om 16:37

Bijbaantjes

Het liefst zou ik ook zien dat onze kinderen een deel van hun studie financieren met bijbaantjes, maar in de praktijk werkt dat hier nog niet helaas. Zoon heeft zijn handen vol aan de studie, de druk is een stuk hoger dan toen ik studeerde door het bindend studieadvies, die 40 punten moeten wel binnen zijn voor 1 september. Het is wennen aan het studentenleven, de nieuwe studie en hij wil graag blijven voetballen incl de trainingen. En dingen als rijlessen gaan ook gewoon door. Ik bedoel, op dit moment vind ik het belangrijker dat hij genoeg tijd voor zijn studie heeft en dat hij blijft bewegen en dus draag ik meer bij. Zelf wel altijd bijbaantjes gehad, maar er was totaal geen druk van buitenaf om te presteren. Vergelijken met vroeger heeft daarom volgens mij niet zoveel zin. Hij is niet te lui om te werken, maar op dit moment redt ie het niet in combinatie met zijn studie.

Manda Rijn

Manda Rijn

28-10-2010 om 18:02 Topicstarter

Bijbaantjes

tzt wil ik niet dat ze naast een drukke studie veel gaan werken. Meer dan hun zakgeld, kleedgeld, uit/reizen/extra's en eten hoeven ze van mij niet te betalen, rijbewijs weet ik nog niet. Collegegeld, boeken, huur, reisgeld, verzekering betalen wij schat ik nu zo in dit om te voorkomen dat ze met een enorme schuld komen te zitten.

TENZIJ ze natuurlijk er met hun pet naar gooien en elke avond feesten en hun geld aan rotzooi uitgeven, ook leuk heb ik ook allemaal gedaan, dus dat mag van mij best een periode, maar dan betaal ik het niet en dan gaan ze maar werken.

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 21:26

Kaaskopje, aroma

Kaaskopje, mijn eigen haar gaat wel een keer per week in de shampoo hoor, maar wel met heel weinig. Bij de kinderen is dat echter absoluut niet nodig. Elke paar weken met een minidrupje shampoo en het is toch fris en het glanst ook mooi. Nou hebben mijn zonen gelukkig niet het moeilijke pluishaar van hun moeder geërfd, dus het is wat makkelijker (en goedkoper) in het onderhoud. Ze doen er ook geen smurrie in zoals bv. gel. Misschien moet je het dan wel regelmatiger wassen, dat weet ik niet.

liora

liora

28-10-2010 om 21:32

Manda

"tzt wil ik niet dat ze naast een drukke studie veel gaan werken"

Ik ook niet maar mijn kinderen zullen wel moeten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet

Jij hebt zeker nog geen pubers he :o). Ik ben al blij als dit gaat werken, nog een opdracht erbij, hoe kan hij dat nu allemaal onthouden ?

Pubers en opdrachten

Ik ben het met het laatste van Shonagh eens....als ze beginnen te puberen is het of ze compleet egoïstisch zijn geworden. Ze denken schijnbaar...pfff ik pak een nieuw flesje...diegene ná mij haalt maar lekker dat laatste beetje uit die shampoofles! Lege flessen vervangen voor de volgende die doucht?? Welnee....en dan sta je daar in je blootje al drijfnat en blijkt er geen druppel shampoo meer in te zitten b.v. Lege w.c. rollen laat je gewoon ook hangen, er komt vanzelf een ouder die de nieuwe rol erop hangt i.p.v. 'm op de w.c. rand te zetten. En daders zijn altijd spoorloos! Nooit heeft iemand dat gedaan...in ieder geval ikke en ikke en ikke ook niet. Gisteren werd de sfeer hier in huis behoorlijk verpest omdat er (a) geen vers brood was en ik toen maar besloot om tosti's te bakken van het oude brood dat er nog lag (voornamelijk kapjes) en (b) toen een behoorlijk vies tosti-ijzer aantrof. Eerst al dat gemopper over me heen omdat het brood op was...(ja hallo!! Wie heeft er zóveel gegeten?? Niemand dus...zucht...) en na al dat gemopper kreeg ik kans terug te mopperen door dat tosti-ijzer dat geen van tweeën natuurlijk vies terug had gezet (beschuldigende vinger naar de ander), welnee dat doen zij toch niet? Hoe kom ik erbij? Misschien heb ik het zelf wel gedaan? Gewoon vergeten? Zoals ik wel vaker dingen vergeet zoals brood halen als het op is b.v.
Werkelijk als je pubers een half uurtje laat praten ga je het bijna zelf geloven......
Nou zo gaat het ook met de shampoo zo'n beetje....
groeten albana

Guinevere nieuw draadje

Er staat een nieuw draadje over haren wassen in huis tuin en keuken. Ik hoop dat ik het zo goed omschreven heb, anders vul maar aan.....
groeten albana

Saskia

Saskia

29-10-2010 om 09:10

Liora

Liora, bij sommige studies, zoals medicijnen en Life & Science, zit je hele dagen op de universiteit of in het laboratorium. Dan is het gewoon heel lastig om tijd te vinden om er nog bij te werken. Sommigen zullen dit best wel kunnen, maar als je hard moet werken voor je studie, kan het toch heel moeilijk zijn. Op het moment dat je co-schappen moet gaan lopen, is het helemaal niet te doen om daarnaast nog te gaan werken.

Manda Rijn

Manda Rijn

29-10-2010 om 09:41 Topicstarter

Liora

ja als het niet kan dan kan het niet. Ik zou dan de jaren die je nog hebt gebruiken om te sparen, zeker voor de jaren dat ze nog niet kunnen werken (vanaf 16 dacht ik, 15 krantenwijk ??) en je toch met die uitgaven zit. Hier kunnen we voorlopig niet sparen, het huis moet nog af gemaakt (zolderkamer maken etc) maar zodra dat klaar is moet die spaarrekening vol, ik ga er namelijk van uit dat ze tzt geen stufi en ov meer krijgen (dat dat inkomensafhankelijk wordt etc) en we gewoon flink moeten gaan dokken.

liora

liora

29-10-2010 om 10:39

Klopt

Inderdaad kan je niet bij elke studie erbij werken, geneeskunde is een goed voorbeeld. Maar als student geneeskunde krijg je heel makkelijk een lening.

Ja sparen kan ik voorlopig niet naar hopelijk in de toekomst wel.

Geneeskunde

Ja, nu nog wel, die lening. Maar je weet nooit hoe dat over tien jaar zal zijn. Het is inderdaad een zware studie waarnaast je echt niet makkelijk kunt werken.Sparen toch maar in elk geval.

tonny

tonny

29-10-2010 om 19:39

Drammende puber

nou nee, ik heb nooit drammende pubers gehad die persé iets voor ons te duurs wilden. Het scheelt dat ze niet zulke dure vriendjes hadden, denk ik, en als je met z'n vieren opgroeit ondervind je vanzelf dat de geldbomen niet tot de hemel groeien.

Maar baal niet van jezelf Tops, dat ligt heus niet aan jouw opvoeding. Een kind heeft meer genen dan puur die van jou. 'k Heb een zeer sober vriendenpaar die een heel materialistisch kind om zich heen hebben. Ze vragen zich vaak af hoe dat nou kan, maar ja, het zit er gewoon in. De een hecht meer aan spullen dan de ander.

Manda Rijn

Manda Rijn

29-10-2010 om 22:35 Topicstarter

Ach drammen

de ene puber dramt over het juiste merk de andere puber is depressief en blowt alleen maar, tja wat doe je er tegen ?

Ach het valt ook niet mee om puber te zijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2010 om 07:16

Tops

"Nu blijkt dat sporten, muziekles en dure schoolreisjes ook bij die dingen horen. Had mij dat 16 jaar geleden even verteld." Dit klopt zolang het er ook echt af kan (al is het soms met pijn en moeite). Toen ik puber was, was er jarenlang bijna geen geld voor wat dan ook. Dan zeur je echt niet meer, je weet dat het er niet is.
On topic: ik lees met veel interesse mee. Wij kunnen onze dochter en ongeboren mini-me ook vooral idealen bieden, haha, want veel materiele dingen zitten er nu niet in en misschien in de toekomst ook niet. Wel sparen we heel trouw voor de eventuele studie, dat is in onze ogen enorm belangrijk. En als ze niet gaan studeren, betalen ze er maar hun rijbewijs van en eventueel een aanbetaling op hun eerste woning ofzo.
Oooo kijk eens, ik zeg al 'ze' .
Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd of dochter later vindt dat ze tekort kwam omdat we nogal sober leefden.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

30-10-2010 om 09:17

Ach

Als ik nu met vrienden van mijn leeftijd praat over wat we vroeger wel gehad zouden willen hebben maar niet hebben gekregen, dan gaat het toch vooral over aandacht, liefde en algemene ontwikkeling. Ik ken niemand die zijn ouders verwijt dat ze niet wat rijker waren.

liora

liora

30-10-2010 om 09:23

Massi

Ik hoop ook dat mijn kinderen er begrip voor zullen hebben dat niet alles kan. Ik kan nu nauwelijks sparen, hopelijk in de toekomst meer.

En Massi, leuk hè om ineens 'ze' te zeggen! Duurde bij mij heel lang voordat ik daaraan gewend was.

Liora

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2010 om 11:30

Drammen

Hier geen drammers, integendeel, onze investeringen worden erg gewaardeerd. Ik zou niet zo goed weten wat ik met drammers aan moest. Ik zou denkelijk neigen naar terugschroeven van de extra's.
Wij kunnen extra's betalen, maar we kunnen echt niet alles. Het geld wat opgaat aan muzieklessen en huiswerkbegeleiding (dat is overigens nog weer fors duurder dan muziekles)(zucht) kunnen we dus niet aan wintersport besteden, of aan kleedgeldverhoging
Reisjes New York (Berlijn, Italië) doen de groten hier weer wel, maar dat betalen ze helemaal zelf. Volgens mij maakt dat het nog leuker!

Drammen

doen pubers allemaal, dat is 1 van de kenmerken van het puber zijn. Mijn (bijna)ex pubers zien nu wel in dat sommige dingen gewoon niet konden, we halen wel eens "herinneringen" op :o) De oudste woont nu in Londen en zucht al na 2 maanden dat alles zo duur is, haha.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2010 om 11:48

Vergelijkingsmateriaal

Liora, ik vind het heerlijk om 'ze' te kunnen denken en zeggen, al is het nog wat voorbarig .
On topic: het ligt misschien ook aan het vergelijksmateriaal dat voorhanden is. Wij zijn binnen *mijn* familie de arme tak (broers verdienen allemaal veel meer en leven op grotere voet), maar binnen *mans* familie zijn we juist weer 'rijk'. Mijn zwagers en schoonzussen moeten het met veel minder doen en hun kinderen ook.
En ja, drammen lijkt wel onvermijdelijk op deze leeftijd. Een gemiddelde puber voelt zich per definitie achtergesteld (haha, ik zit dagelijks tussen de verongelijkte pubers). Hte helpt wel als ze soms geconfronteerd worden met leeftijdsgenoten die het echt slecht hebben, en dat gebeurt soms ook in de klas. Een kind dat vertelt dat ze thuis op kaal beton wonen omdat er geen geld is voor vloerbedekking. Dat soort dingen komen gewoon voor, ook in Nederland. En dat zet de neuzen weer even recht.
Groetjes
Massi

Sera

Sera

30-10-2010 om 12:40

Frustrerend

Niks kunnen vanwege financiële redenen kan heel frustrerend zijn. Toen ik opgroeide woonden we in een omgeving waar de meeste mensen sowieso niet veel geld hadden. Nu hadden wij nog minder geld dan de meeste mensen daar maar het verschil was niet dusdanig groot dat het echt moeilijk was. Van mijn klasgenootjes gingen de meeste nooit op vakantie of ergens heen en als ze wel op vakantie gingen dan waren dat over het algemeen geen extravagante spannende reizen. ik vroeg mijn ouders niet om tripjes New York simpelweg omdat tripjes New York niet eens bij mij opkwamen. Toch moet ik zeggen dat ondanks dat ik zelf die frustratie eigenlijk niet heb gekend vanwege de omgeving waarin wij leefden ik het wel heel goed snap.

De maatschappij is nu echt anders dan toen ik opgroeide. heeft ook te maken met waar je woont. Het dorp waar ik opgroeide is nog steeds niet heel welvarend. Waar wij nu wonen is er gewoon heel veel meer en doen heel veel mensen heel veel verschillende dingen. Bovendien krijgen mijn kinderen via de tv allemaal boodschappen mee terwijl mijn ouders principieel geen tv hadden. Mijn wereld als kind was veel kleiner en ik was me veel minder bewust van alle mogelijkheden die er waren.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat als jij als puber de enige of bijna de enige in je klas bent die niet op wintersport gaat of mee mag op schoolreis naar New York dat dit heel frustrerend is. Geld maakt niet persé gelukkig maar gebrek aan geld kan zeker frustrerend werken als dit in je omgeving niet de norm is.

Op de school van mijn kinderen zijn de meeste ouders redelijk welvarend en dus is op vakantie gaan, sporten, muziek lessen en theater bezoek redelijk de norm. Kinderen wijken niet graag af van de massa en dus zouden ze het er zeker moeilijk mee hebben als ze niks zouden kunnen. Wij zijn vergeleken met veel ouders van klasgenoten zeker niet rijk maar we hebben een stabiel en heel redelijk inkomen dus we kunnen ons best dingen veroorloven. Ik vind het fijn dat dit kan. Ik ben blij en dankbaar dat ik mijn kinderen die mogelijkheden kan bieden.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2010 om 13:21 Topicstarter

Massi

ja bijzonder 'ze' ! Ik vond het zelf zo fantastisch dat ik het gegeven moment over mijn kinderen en later over mijn dochters had. Wauw wat gaaf is het toch 2 kinderen !

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2010 om 13:32

Reisjes

De meeste scholen gaan toch nog steeds niet naar NY hoor, ik ken er persoonlijk niet een die dat doet. Als de dames hier verre reizen maken is dat altijd geheel buiten school om, zelf geregeld. Londen is heel gangbaar, bij gymafdelingen vaak Rome. Soms een zeilweek, of een kookweek. Reken op eenmalig een paar honderd euro, dat is meestal nog wel bij elkaar te sprokkelen voor ouders. Overigens betaal ik wel reizen met school, ik zou het een beetje sneu vinden als ze daarvoor maanden moesten werken, want dan zouden ze hun geld liever aan andere reizen besteden dan met klas en mentor in een gastgezin.

Tirza G.

Tirza G.

30-10-2010 om 14:19

Excursies

Even twee up-to-date-prijzen: week Rome 600 eu, week Berlijn 400 eu.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2010 om 14:32 Topicstarter

Jemig tirza

ik vind dat absurd, ik neem aan dat het hier om VO gaat ? Een week Rome van 600 euro ?

Ik vind dat echt vet ver over the top. En daar moet je natuurlijk aan mee doen, of gaat dan maar een fractie van de klas ?

Tirza G.

Tirza G.

30-10-2010 om 14:35

VO, gymnasium. Tja, dat schijnt het dan toch echt te kosten. Het was wél een echte week, van zaterdag tot zaterdag. Berlijn (de 400 eu) was een maandag-vrijdag-week. Die steden zijn ook niet gek, die weten dat ze populair zijn
Je moet niks, maar niet meegaan komt eigenlijk zelden voor.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

30-10-2010 om 14:39

Jongens-meisjes

Als ik het naast elkaar zet, maakt het niet zoveel verschil. Dochter geeft geld uit aan kleine dingen (tijdschrift, oogpotlood), aan gezellige dingen (ergens iets drinken met een vriendin, mobiel+internet-abo) en aan kleding. En dan doet ze nog rustig aan, ze beoefent een dure sport en moet trainingen, lessen, wedstrijden en kleding daarvoor ook nog eens betalen.
Zoon geeft geen geld uit aan tralala (gebruikt 20 eu beltegoed per jaar ofzo), geen snoep, niet uitgaan, geen kleding/schoenen volgens de laatste mode - maar: hij maakt die dure reizen en koopt dingen als een superduperhotseflots beeldscherm van 300 eu ofzo. Tja. Netto komt het dan toch wel zo ongeveer op hetzelfde neer

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.