Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Naar mate kinderen ouder worden ook duurder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

27-10-2010 om 15:34

Over hebben

Zoon gaat naar de studiebegeleiding ruim 300 per maand. gelukkig kwam er geen factuur in juli en augustus. Dat kwam goed uit aangezien zijn fiets gestolen was (wel op slot) en Marktplaats ook niet iets fatsoenlijks had, het werd dus een goedkope degelijke nieuwe. Na twee weken school bleek de vork krom te zijn (leuke schooljeugd die fietsen ramt, zoon was nu onschuldig) en dat was ook weer 65 euro.
Je merkt echt dat de kosten veel hoger zijn nu hij op de middelbare school zit. En dan zijn het vooral 'gewone' kosten. Bij dochter, groep 7, zijn het de clubjes en muziekles dat geld kost. Als zij naar de middelbare school gaat zijn er wel wat clubjes afgevallen maar zal één sport geïntensiveerd worden/zijn.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-10-2010 om 16:17 Topicstarter

Huh heb ik niet gezegd albana

ik zeg dat we nu ook al meer kwijt zijn aan douchespul etc.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-10-2010 om 17:07 Topicstarter

Even mijn ouders gevraagd

en die zeiden dat de vo tijd nog wel te doen is, het werd pas duur toen we gingen studeren. Mijn vader zei ook nog iets over inkomensstijging tot een bepaalde leeftijd en dat het na je 55e niet meer hard gaat met carrieresprongen terwijl je kinderen dan wel heel duur zijn.

Polly Shearman

Polly Shearman

27-10-2010 om 18:18

Ik heb 3 zoons

Maar heb je enig idee wat ik per maand kwijt ben aan shampoo en creme spoeling??? 2 van mijn zoons hebben prachtig lang haar!! maar dat moet wel goed verzorgd worden, dus 3 keer per week wassen en cremespoeling.. oh my god! dat vliegt er door heen hier.

Tering naar de nering zetten

en nu alvast wat sparen.

Tuurlijk zijn oudere kinderen duurder, dat spreekt toch vanzelf, mensen die dat niet inzien kijken er wel erg naief tegenaan. Iemand van 16 heeft toch heel andere onkosten dan iemand van 6. Reken je niet al te rijk met bijbaantjes, zo enorm zijn de verdiensten niet en zoals iemand zal zei, naast studie/stage is het niet in alle situaties vanzelfspreken dat er tijd en energie overschiet om lekker te verdienen.

Je krijgt geen kinderen om economische redenen toch?

Manda

Je hebt gelijk, dat had ik beter niet kunnen schrijven. Het was al laat en ik wat hoofdpijn van de geurkaars :o)

Werken

Ik ben meer gaan werken ( en dus meer gaan verdienen), toen jongste 16 was en de andere twee al aan de universiteit studeerden.

Vroeger

Het valt me op dat er wat reacties zijn waar gerefereerd wordt aan de eigen studietijd, maar realiseer je wel dat er misschien wel 30 jaar (of meer )tussen je eigen en je kinderen's studietijd zit.

Asa Torell

Asa Torell

27-10-2010 om 20:43

Blikvoer

Nog een verschil met vroeger: de kosten voor levensmiddelen zijn relatief enorm omlaag gegaan in de afgelopen 40 jaar. Daarover en over andere kosten heeft in de intermediair eens een uitgebreid onderzoek gestaan, erg interessant. Het betekent dus wel dat smac eten 30 jaar geleden vast een stuk meer hielp om hobby's te bekostigen dan nu.
De enige dingen die volgens mij (en intermediair) wel echt goed kunnen helpen zijn goedkoop wonen en meer werken. Over dat laatste zijn mensen met kleine kinderen (ikzelf niet uitgezonderd) ook algauw optimistisch over hoeveel makkelijker het zal worden met grote kinderen maar daarover zijn de meningen ook verdeeld naar het schijnt...

Die 1800 euro

klopt hier wel ongeveer, met drie kinderen. Studerende dochter kost 600 (kamer, collegegeld en boeken, veel tweedehands), de 2 middelbare scholieren per persoon 200 per maand aan sport/muziek, 100 schoolkosten (sportklas en reizen etc), 100 (sport)kleding, zakgeld, kapper, lenzen, uitjes. Dan heb ik nog niet meegerekend hoeveel ze eten (veel!) en de kosten voor musea, vakantie (net wintersport geboekt, ai) en af en toe een ander uitstapje. De oudste 2 werken uiteraard ook voor hun mobiel en andere gadgets. Oplossing hier was inderdaad meer gaan werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2010 om 21:50

Brianna

Een schoolreis voor de helft laten betalen is niet eens in me opgekomen en nog steeds zou ik dat niet doen. School maakt die kinderen lekker met dat soort reizen. Dáár ligt het probleem en niet bij het kind wat lekker gemaakt is. De rekenmachine van mijn dochter kan in de verkoop. Ze zit inmiddels op het mbo.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-10-2010 om 08:13

Honderden euro's (tops)

Liever koop je voor je dochter natuurlijk eenmalig een setje hema BH's, maar dan moeten ze niet binnen twee jaar van 60B naar 65F gaan natuurlijk. Dan kun je echt niet bij de Hema terecht, en ben je dus ineens die enorme bedragen kwijt. Even voor die bedragen een eigen leven gaan leiden op OO...

liora

liora

28-10-2010 om 08:59

Jongens versus meisjes

Zijn jongens goedkoper?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dat snap ik (manda)

Jaha, dat snap ik manda.......Maar grote kinderen=dus nóg meer shampoo, anti-klit en creme-spoeling, grote lichamen+ meer haar is gewoon meer nodig.
Bovendien zijn pubers er niet van te overtuigen dat een klein beetje (zoals ik zou nemen) ook genoeg is...Tenminste ik sta er niet meer bij...Maar gezien het verbruik hier in huis heb ik zo m'n vermoedens dat ze zich daar niet écht aan houden.
Wel vul ik stiekum tussendoor de halve flesjes aan met water....Dat scheelt al weer.
groeten albana

Sawo

Sawo

28-10-2010 om 09:27

Jongens duurder

Bij ons is mijn zoon veel duurder dan mijn dochter. Ik heb ergens gelezen dat dat meestal zo is. Vooral doordat ze meer geven om nieuwe technologie zoals telefoons en spelcomputers.

Onze zoon zit op tweetalig onderwijs, heeft veel kosten voor sport en speelt ook nog een muziekinstrument. Daar kan mijn dochter met de balletschool en dansschool en beha's niet tegen op.

saar

Jongens-meisjes

Of jongens goedkoper zijn betwijfel ik. Gezien het aantal keren dat buurjongen onze oude ´reservefiets' (aanrader!!) komt lenen...heeft hij nog vaker z'n fiets kapot dan onze eigen puber. Ook heb ik een beetje de indruk gekregen (weet niet of het correct is) dat jongens minder goed weten welke opleiding ze willen doen...En dat ze dus na een jaar of 2 switchen van opleiding..Maar misschien heb ik een verkeerde indruk.Oudste heeft enkel en alleen jongens in de klas die al van een andere richting komen. En de jongens in onze omgeving/buurt zijn al precies hetzelfde....Terwijl de meiden die ik ken/wij kennen daar al veel beter over nagedacht hebben en er aan vast houden tot ze klaar zijn.
Misschien verbruiken jongens omdat ze over het algemeen korter haar hebben wel minder shampoo...Maar ik ben opgegroeid met 2 eigen broers en 3 stiefbroers en die bezetten de douche net zo vaak of misschien nog wel vaker dan ik. En douchten tijdens hun puberteit ook dagelijks (ik niet, ook doktersvoorschrift). Qua kleding hebben ze w.s. wel minder...maar welke jongen loopt winkel in winkel uit om het goedkoopste kledingstuk te scoren? W.s. hebben meiden dus meer, maar jongens weer duurder per stuk dus kom je aan het eind nog op een zelfde bedrag uit.
Mijn broers konden ook bizar veel eten tijdens hun puberteit. Daar zijn meidenpubers zelfs nog goedkoop bij denk ik. Tenminste ik kreeg zulke borden vol echt niet op en ik puberde ook en had ook de hele dag honger.
Dus ik denk dat jongens en meiden elkaar qua kosten niet echt ontlopen.
Het zal wel net zo duur zijn.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2010 om 09:45

Nee liora

Nee,ik vind jongens niet goedkoper. Zoals ik al schreef: er is er hier altijd wel een die ineens uit al zijn broeken is gegroeid of schoenen. Ik was me maf aan alle shirts, want elke dag een schoon shirt is geen overbodige luxe. Daarbij gaan fietsen snel kapot, liggen boekenkaften er na een maand al af, als boeken al niet zoekraken.

Goedkope muziekles

Ik stond wel met mijn oren te klapperen toen ik de bedragen zag die jullie betalen voor muziekles.
Oudste heeft hier pianoles. 1 uur per week,priveles.Op de muziekschool van de beste pianojuf die ze hebben.Dit omdat dochter zo'n 'appart geval' is. Daar betalen we per jaar 480 euro voor. Deze juf geeft ook les op het conservatorium en is eerder bekend geweest in binnen en buitenland,het is dus niet zomaar een juf.
De piano (thuis)moet natuurlijk onderhouden worden maar dat kost geen goudgeld (120 euro per jaar als ik het goed heb, 2 keer stemmen) en de piano zelf hadden we al.
Daarvoor heeft ze saxofoon gespeeld. Les en in orkest. Die les had ze samen met vriendin die gelijk op ging, 50 min per week+ dan nog 1,5 uur per week in orkest. Dat heeft ze 6 jaar gedaan. Voor een orkest krijg je nog meer subsidie hier. Kosten per jaar 269 euro. En daarbij de saxofoon, die had ze eerst te leen van vereniging, kosten nul euro (eh niks dus, echt waar!).Maar na een jaar of 3 is er een eigen gekomen, die kostte ergens rond de 500 euro. En onderhoud viel ook wel mee...voor reparaties had de vereniging een onderhoudscontract/verzekering zodat ie elk jaar werd nagekeken en kleinigheidjes gerepareerd. Kosten ook nul euro. Of het moet echt je eigen schuld zijn....(nooit meegemaakt).
Zangles heeft dochter ook nog gehad. Van juf die conservatorium geschoold is en hier in de omgeving zeer bekend en die momenteel (kleine kinderen) zich voornamelijk bedruipt door reclames/series op t.v. in te zingen....jullie hebben haar allemaal al vaak gehoord
En dat kostte 300 euro, daarvoor kreeg dochter een strippenkaart met 12 strippen=12 lessen van 1 uur,zelf af te spreken. Niet gaan is niet betalen dus.In totaal in 1 jaar was dochter met 2 strippenkaarten (=24 lessen) het jaar rond. Er is vakantie/schoolvakantie, dochter kan een weekje niet want ziek,op school iets etc.En juf kan nog een weekje niet want studieweek,ziek, moet inzingen in studio etc.
Dus voor het hele jaar 600 euro.
Aan duizenden euro's komen wij (gelukkig) voorlopig nog niet. Misschien over 2 jaar,want dan verwacht pianojuf dat ze 'klaar'is op de muziekschool...en we het hogerop moeten zoeken. Maar zover is het nog niet.
En als ze 18+ is verdubbelen de kosten zowiezo. Voor 18- is het hier de helft goedkoper (gemeente legt bij) en daarbij maakt het niet uit wat je inkomen is.
groeten albana

margje van dijk

margje van dijk

28-10-2010 om 10:47

Geld

Ik zit ook op de lijn van Yta e.a.: het hoéft allemaal niet, maar je doet het als je ziet dat het goed is. Ik geef ook met plezier ruim 1600 euro per jaar uit alleen al aan voor 3 kinderen muziekles (muziekschoolniveau, dus nog niks extra's). Hockey, scouting... ik heb al eens eerder geschreven dat alleen de vaste kosten daarvan per jaar al 3000 euro in totaal zijn, en dan komen er nog schoenen, tenues en instrumenten/onderhoud bij.

Maar ja, daar staat dan weer tegenover dat mijn jongens amper om kleding geven. Dus daar hoef ik echt niet duur te doen.

Met kado's voor sinterklaas of verjaardag ben ik niet consequent. Het ene jaar is het 40 euro, het andere jaar 140. Ook niet altijd voor alle kinderen hetzelfde. Mijn ouders waren daar zeer extreem in: van elk kind werd exact bijgehouden hoeveel eraan gespendeerd werd, en dat moest precies evenveel zijn. (Ook dat kwam natuurlijk voort uit een eigen historie van voortrekken). Maar goed, ik heb ook recht op mijn eigen reactie op mijn opvoeding dus ik geef ongegeneerd niét hetzelfde uit aan al mijn kinderen. Het gaat erom wat ze willen, waar ze gelukkig van worden, en dat wil je ze graag geven. Hoeveel waarde dat in euro's vertegenwoordigt is daaraan ondergeschikt.

Ik zie dus nu dat mijn jongsten dag in dag uit opgaan in een bepaald type Lego (wat nieuw al niet meer te krijgen is). Elke dag spelen ze ermee, nu al maanden. Dus ben ik niet te beroerd om marktplaats af te struinen op zoek naar de ontbrekende sets. Hoewel het dus tweedehands is, begint dat ook best aardig op te lopen qua geld. Maar ik vind het echt ontzettend leuk als het lukt (IK geniet daar dus ook nog eens van). Wel ben ik dan zo erg dat ik tegen hén voortdurend zeg dat het veel te duur is, of dat ik het helaas net weer was misgelopen omdat iemand anders me alwéér voor was. Straks met sinterklaas gaat dat natuurlijk een pakket worden met een geweldig gedicht over hoe Sinterklaas telkens een bepaalde vasthoudende bieder te slim af was en gelukkig alles net weg kon kapen. Ik verkneukel me nu al.

Kortom, je kinderen verwennen is ook gewoon puur jezelf verwennen.

En ik beschouw het als een ongelofelijke luxe dat ik me dit kan permitteren. Het is niet vanzelfsprekend.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

28-10-2010 om 10:51

Yta (o.t.)

Op basis van de dingen die ik toevallig (nog) van je weet en enig speurderstalent heb ik volgens mij een filmpje gezien waarop je oudste dochter opera zingt. WAT GOED!! WAT MOOI!! Ontzettend leuk. En wat maakt ze die moeilijke sprongen mooi en zuiver, wat een frisse onbevangen stem heeft ze.

(Klopt het dat het van een opera-opleiding was met een aansprekende naam, en dat je dochter's voornaam doet denken aan een jazz zangeres? Dan had ik het denk ik goed. Of is dat dan toch niet je dochter die daar zingt?).

Margje

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 11:03

Shampoo?

Eh...is shampoo dan een grote kostenpost? Mijn zoons gebruiken nauwelijks shampoo hoor. Als die haren eens in de 3 weken met shampoo worden gedaan, zien ze er prima uit en je hebt ook geen cremespoeling nodig. Voor de rest: gewoon met water. Is nog beter voor het haar ook. Zelfs ik met mijn krullenpruik doe meer dan een jaar met een flesje shampoo (ja Ayanna, het is nog steeds niet op!). Cremespoeling idemdito.
Verder denk ik dat meiden gewoon méér kleding hebben, in hun kast dan, en jongens de kleding sneller verslijten. In het algemeen gesproken.

Nogmaals shampoo

Jongste zoon heeft nu de "kinder"badkamer voor alleen gebruik en meldde onlangs dat de shampoo op was. Na een kijkje bleken er 3 flessen te staan voor nog een heel ruime bodem in zat. Hij was niet op het idee gekomen dat ze nog even op de kop gezet konden worden. Het valt niet mee de jongste te zijn en dan op je 18de nog van alles uit te moeten vinden ;o)

Shonagh

En leer hem dan ook meteen even de vervolgstap: als ook op de kop houden niet meer werkt, dan nog even een forse scheut water erin, even flink schudden, en met het aldus vrijkomende sopje kan nog minstens twee keer het haar worden gewassen

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

28-10-2010 om 11:36 Topicstarter

Qua kleding zijn jongens

volgens mij duurder als je dezelfde merken/winkels koopt. Jongens groeien langer door.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2010 om 12:06

Shampoo

Mijn 13 jarige met een enorme bos haar wast zijn haar elke dag. En is best scheutig met de shampoo,en heeft ook cremespoeling nodig,anders is er geen doorkomen aan....
Groetjes, fiorucci

tonny

tonny

28-10-2010 om 12:22

'' je kinderen verwennen is ook gewoon puur jezelf verwennen''

De spijker op zijn kop!

Mijn kinderen zijn allevier volwassen, en ik verwen hen graag als ik iets extra's heb verdiend. Heel graag.

Of jongens duurder zijn dan meisjes - daar is geen zinnig woord over te zeggen Liora, de tijd zal het leren.

Tonny
twee zonen, twee dochters
een kleindochter

Manda Rijn

Manda Rijn

28-10-2010 om 12:23 Topicstarter

Ha tonny

met kleindochter !

Pippin

Pippin

28-10-2010 om 12:40

Kleindochter verwennen...

...dat moet helemaal geweldig zijn, als ik mijn ouders en schoonouders mag geloven. Mijn moeder kan er lyrisch van worden, hoe leuk ze het vind om oma te zijn. Jij ook Tonny?
Maar kleinkinderen zijn wel goedkoop ... )) Hoewel, hoe ouder die kleinkinderen zijn, hoe duurder ze worden. Eerst kom je nog prima weg met een doosje kleurtjes met een tekenblokje en een wandeling naar de plaatselijke eendjes... Over een jaar of wat wil je met ze naar de dierentuin.

Shampoo en haren

Niet alle mensen hebben véél haar.....maar ik vermoed dat ze dat dan als baby ook al niet hadden. Tenminste ik zie heel vaak kale baby's en hier zijn ze al geboren met enorme bossen haar. Beiden zijn al in de eerste maand geknipt....ahum, omdat je hun gezicht amper zag en omdat het zo in de weg zit met voeden.
En dat wordt alleen maar méér en méér. Hier heeft niemand haar waar je zo even doorheenborstelt of kamt. Zelfs man niet (korte krullen). Dat doen we alleen als het nat is (of geweest) na de cremespoeling. En dat ligt niet aan ons...de kapper heeft pogingen daartoe ook al opgegeven.
Oudste lijkt volgens opa op de blanke versie van ruud gullit en dan bedoeld ie voor z'n afrokapseltijd. Nou ja zeg! Dat is een jóngen opa! En dit is een meisje
En als wij een jaar zouden doen met 1 flesje shampoo en cremespoeling denk ik dat we er ook niet meer nat doorheen komen. En zal het w.s. 1 viltdeken worden...of een afrokapsel en ik schat in na een maand...Nou ja, wel goedkoper,dat wel. Of kaal scheren ook erg goedkoop.Maar om nu 11 maanden per jaar met vervilte haren te lopen of een kale kop zie ik niet echt zitten.
Maar ik vermoed dat als we jongens hadden gehad ze net zoveel haren hadden gehad. En dus ook véél shampoo nodig hadden gehad.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 13:16

Nou albana

Nou Albana, het is duidelijk dat jij mijn haar nog nooit hebt gezien... De meeste mensen en ook kappers slaan steil achterover als ze zien hoeveel en hoe dik het is.
Juist voor zulk haar is het vaak beter om er niet te vaak shampoo in te doen. Is al menig draadje over volgeschreven hier op OO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.