Libertine
08-09-2010 om 09:46
Moeten kinderen zich leren aanpassen?
Even een inleiding voor mijn vraag.
Afgelopen weekend had ik 3 neefjes (4, 6 en 9 jaar) te logeren. Dat komt niet zo heel vaak voor maar verder zie ik ze regelmatig. Wat me opgevallen is dat de kinderen een beetje van slag raken omdat dingen anders zijn dan thuis. Zo wilde ze geen hagelslag op brood omdat het van een ander merk is dan thuis. Dat zelfde ging op voor de limonade, de chips, het avondeten en de koekjes. Een van de kinderen wilde eerst niet komen logeren omdat bij ons de regel is dat je tussen de middag eerst een boterham met hartig neemt. En tot slot hadden ze alle 3 hun eigen deken, kussen en handdoek mee omdat ze het anders niet als thuis was.
Ik heb me er ernstig over verbaasd. En na enige overpeinzing ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het waarschijnlijk erg belangrijk vind dat kinderen leren zich aan te passen. En dat ik het misschien ook wel een tekortkoming vind als je je kinderen dat niet leert. Maar ik ben er nog niet helemaal uit!
Wat vinden jullie? Moeten kinderen leren zich aan te passen? Is dat een basisvaardigheid?
Minet
08-09-2010 om 09:53
Hmm
Ik vind het nogal extreem, deze reaktie van de neefjes. Maar blijkbaar werken de ouders het in de hand, gezien de meegegeven deken/handdoek etc.
Jammer als je kinderen zo beperkt in het opdoen van nieuwe ervaringen.
koentje
08-09-2010 om 09:54
Daar
zou ik niet te snel over oordelen. Het kan heel goed zijn dat dit al een hele grote stap voor je neefjes is. Het ene kind past zich nu eenmaal makkelijker aan dan het andere.
In jouw opmerking:'En na enige overpeinzing ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het waarschijnlijk erg belangrijk vind dat kinderen leren zich aan te passen.'
voel ik iets van dat je eigenlijk vindt dat jij dit toch wel erg goed doet in tegenstelling tot de ouders van je neefjes. Terwijl je echt met het karakter van je kind te maken hebt... meer dan je denkt.
Mijn zoon heeft nog wel eens losse handjes gehad vroeger. Ik hoorde toen ook wel eens een moeder zeggen 'mijn kinderen doen dat nooit, want wij praten heel veel thuis'
Ja duh... net alsof ik niet met mijn zoon erover praat. Kinderen zijn net mensen: ze3 zijn al;lemaal uniek!
Guinevere
08-09-2010 om 10:32
Ja, leren
Jazeker, ze moeten dat leren. En leren is een proces. Ik vind het moeilijk beoordelen, het klinkt wat overbeschermend van de ouders richting deze kinderen, maar ik ken de kinderen niet en weet niet wat ze allemaal al gewend zijn.
Als kinderen in mijn huis komen verwacht ik wel dat ze zich aanpassen eigenlijk, onder het motto "mijn huis, mijn regels". Die regels pas ik dan meestal wel iets minder strikt toe, het is een kwestie van geven en nemen. Dan maar niet eerst iets hartigs op brood, neem maar lekker 2 keer zoet, ook leuk voor je eigen kinderen als dat een keertje mag.
Ik reken er trouwens zelf wel op dat andere mensen zich enigszins aanpassen aan mijn zoon, als hij daar is. Maar ja, dat is een IADH met een kleine gebruiksaanwijzing (A6-formaatje). Ik verwacht van hem dat hij zijn uiterste best doet om mee te doen in het andere gezin, dat wel. Maar je kunt geen ijzer met handen breken.
niemie
08-09-2010 om 10:37
Leren
Ik denk dat je het goed stelt: kinderen moeten zich leren aanpassen. Met nadruk op "leren". Het zijn nog kinderen dus in de loop der jaren zullen zich wel leren aanpassen. Nu hebben ze waarschijnlijk nog erg graag iets om zich aan vast te houden als ze niet thuis zijn. Volwassenen hebben dat denk ik ook wel, dat ze graag iets bekends bij zich hebben als ze ergens min of meer vreemd zijn. Zeker als dat voor iets langere tijd zal zijn. En waarschijnlijk is het ook een beetje de aard van het beestje.
Wilgenkatje-
08-09-2010 om 10:48
Ze gaan met zijn drieën logeren
da's toch al stukken minder eng dan in je eentje. (ik vind het trouwens ijverig van je hoor, Swaen, drie logeetjes! Zijn het kinderen van je zus, van je broer of van je zwager/schoonzus?
Dat ze een kussen meebrengen vind ik niet vreemd, je eigen kussen slaapt meestal toch het lekkerste. Maar verder is het wel een hele invasie.
Wat eten betreft, tja, dat is voor kinderen vaak wennen bij een ander. Dat moeten ze leren, geef het wat tijd.
Misschien ben je het zelf wat 'stoerder'gewend, maar ieder heeft een eigen stijl.
Guinevere
08-09-2010 om 11:02
Pandia
Ja, je hebt gelijk, iedereen zou gewoon rekening met elkaar moeten houden. Geven, nemen, geven etc.
Alleen kan ik het gemakkelijker verkopen aan die andere mensen, onder het mom van IADH, haha.
Wat mij persoonlijk meer stoort aan bezoekende kinderen is als ze niet eens even behoorlijk kunnen of hoeven te groeten. Als je 2, 3 jaar bent, OK, maar daarna mogen de ouders de kinderen toch wel aanleren de basis beleefdheidsnormen te gaan hanteren. Zooo stom als er dan opeens zo'n kind in je woonkamer staat, die niet eens wat dan ook tegen je zegt. Dat stoort mij meer dan het niet lusten van een bepaald merk hagelslag.
Hanne.
08-09-2010 om 11:05
Aanpassen moeten ze zeker leren
Ik vind zeker dat kinderen moeten leren om zich aan te passen. In die zin zal ik van een 4 jarige meer aan 'raar gedrag' kunnen hebben dan van een 9 jarige. Die heeft imo toch al wat meer kunnen leren.
Aan de andere kant vind ik dat de ander partij ook wat water bij de wijn mag en misschien wel moet doen. Ieder huis heeft zijn eigen regels en zijn eigen gewoontes. Prima maar het zijn geen wetten, en er kan inderdaad vanaf worden geweken op gezette tijden. Dat je de regel 'niet op de bank springen' ten alle tijden hanteert, natuurlijk. Maar 'eerste een hartige boterham' vind ik minder belangrijk. Als het het voor een kind makkelijker maakt zou ik daar snel van afwijken.
Dat ze erg nerveus worden van het verkeerde merk hagelslag, chips, limonade etc vind ik dan wel weer een beetje zorgelijk. Een boterham met hagelslag is een boterham met hagelslag. Daar kan je best je voorkeur in hebben, maar je kan het gewoon eten. Ik heb een schoonzusje die die fase nogsteeds niet is ontgroeid. Die neemt dus altijd eigen eten en drinken mee als ze langs komt. Tja dan had ik enige vorm van aanpassing toch wel gewaardeerd. Vind het nl ook erg ongastvrij overkomen!
Hanne.
08-09-2010 om 11:06
Overigens
Overigens zou ik me er verder niet al te veel aan storen. Als ze m'n eten niet willen eten is dat toch voornamelijk hun probleem. Ik wil evt nog in de voorraadkast kijken of er toevallig een merk ligt wat ze wel lusten, maar daar houdt het toch wel bij op.
Wilgenkatje-
08-09-2010 om 11:24
Eerst een boterham met hartig
brrr dat had ik als kind ook een vréselijke regel gevonden!!
Laat die kinderen gewoon op hun brood doen wat ze willen. Eigen hagelslag meenemen vind ik onzinnig, maar laat het verder gaan.
Aanpassen is belangrijk, maar je veilig voelen is belangrijker. Alles op zijn tijd.
Tirza G.
08-09-2010 om 11:33
met z'n drieen staan ze sterker dan alleen. Ze zullen zich wellicht meer gesteund voelen in hun keuzes, ze zijn immers met drie. Dus tja, dan kan er vast wel hagelslag van hun favor merk komen.
Tirza (die zich nooit aanpast)
Manda Rijn
08-09-2010 om 12:04
Ja dat moet
ik heb hier heel vaak andere kinderen over de vloer en mijn dochter is ook vaak bij bij een ander thuis. En dan moeten ze zich gewoon aanpassen, ik heb hier zeer zelden problemen. Dus je bent beleefd, zeurt niet om snoep etc en je eet je bord leeg en je zegt dan kje wel. En ook, je eet wat er is en als je iets anders wil wat er niet is dan heb je gewoon pech. Snoep heb ik niet, ze mogen wel een boterham, koekje etc als ik het uitdeel. Ik zie ook graag dat kinderen de broodkorstjes ook op eten en hun drinken ook helemaal opdrinken, vind je het drinken niet lekker dan krijgen ze water.
Ik spreek ook andermans kinderen aan als ze iets doen wat ik niet goed vind. En visa versa graag ook !
En volgens mij vinden de kinderen mij ook wel streng maar ze zitten hier met de hele mik altijd, een keer of 5 per week heb ik een hele groep kinderen in de tuin of in huis. Ik ben afgelopen jaar gewoon steeds duidelijker geworden want ik moest wel, blijkbaar werkt dat prima.
Als je gaat logeren dan is het niet als thuis, je past je dus aan en maakt het gezellig, je bent te gast en dan word je al vaak verwend.
En je deken, kussen en handdoek mag je best meenemen, dat is juist makkelijk en vertrouwt.
Manda Rijn
08-09-2010 om 12:09
En over die regel van die boterham
kijk ik heb die regel niet, ik heb iets van 3 keuzes op de boterham en in welke volgorde ze dat opeten maakt mij niet uit.
Maar als dat bij een ander wel een regel is dan pas je je dus aan en dan neem je eerst hartig.
albana
08-09-2010 om 13:17
Helemaal met hanne eens
Ik ben helemaal met hanne eens...zo zie ik het ook.
Maar er speelt nog meer mee....
Komen ze logeren omdat ze het zelf willen of heeft het een verplicht karakter, b.v. dat de ouders oppas nodig hebben of dat ze moeten 'leren' te logeren?
Voor kinderen die semi-verplicht komen logeren zou ik namelijk nog weer wat toleranter zijn dan tegen kinderen die het zelf graag willen.
Tenslotte zijn die er om een reden en dat ze gáán en blijven is dan al een hele kluif, dan zou ik met stukken flexibeler opstellen...eten wat ze graag willen, wat verwennen en veel aandacht, zodat ze ook 'beloond' worden ervoor.
Maar kinderen die gewoon op eigen verzoek komen, gewoon voor de gezelligheid (met 1 van mijn eigen kinderen dus) daar verwacht ik veel meer van dat ze zich aanpassen aan onze regels.
En dan nog kinderen (of volwassenen) met de een of andere beperking....daar zou ik ook niet van verwachten dat ze zich altijd aanpassen.
Dat kan gewoonweg niet altijd. En daarbij maakt de aard van die beperking niet uit. Voor neefje met ADHD houden we strikte afspraken en schema's aan...en dan gaan we niet opeens spontaan iets anders doen wat we normaal in dit huishouden wel zouden doen.
En voor vriendinnetje met gluten koken we zodat ze mee kan eten.
En van een schoonzusje zoals Manda heeft krijg ik spontaan de kriebels....Ze zou bij mij echt met een hele goede reden moeten komen voor dit ongastvrije gedrag en anders eet en drinkt ze maar niets tot ze in huis is.
groeten albana
Karin*
08-09-2010 om 13:24
Aanpassen
Ik geef mijn kinderen meestal ook een handdoek mee als ze gaan logeren...Niet omdat ze alleen hun eigen handdoek willen gebruiken, maar om de gastvrouw niet met extra was op te zadelen. Goed bedoeld dus. Nooit aan gedacht dat dat anders uitgelegd kon worden.
Verder nemen ze ook hun eigen kussen mee, dat slaapt lekkerder.
En ze lusten ook niet alles.... al helemaal geen 'hartig' op brood. Dus ik hoop dat ze bij een ander dat ook niet perse moeten eten, want dan eten ze niets.
En aanpassen... tja, als gastvrouw moet je je ook een beetje aanpassen. Een volwassene zet je toch ook niet iets voor wat hij niet lust? Als er iemand komt eten informeer ik ook altijd even of er iets is wat ze echt niet lusten.
Logeetjes hoeven hier minder dan mijn eigen kinderen denk ik. Bord leegeten hoeft niet perse, als je genoeg hebt gegeten dan is het goed.
Zeuren over het merk hagelslag/ chips zou ik ook niet nemen. Dan eet je het maar niet.
De gewone huisregels (mbt gedrag) gelden wel voor iedereen.
Sera
08-09-2010 om 13:32
Hier
Ik verwacht eigenlijk niet zo veel aanpassing van andere kinderen als ze hier komen logeren. Ik laat ze meestal kiezen wat ze willen eten en drinken. Wij hebben daar zelf ook niet zoveel regels over maar tegenover logees ben ik soepeler dan tegenover mijn eigen kinderen. Dat vind ik ook behoren bij gastvrij zijn. Een regel als eerst een hartige boterham en dan een zoete hebben wij niet maar als we dat wel zouden hebben dan zou ik dat logees ook niet opleggen. Kinderen die logeren kunnen zich bij dat soort regels juist erg onprettig voelen.
Ik wil ook best bepaalde merken in huis halen maar dan moet ik dat wel weten van te voren. Bij een langer logeerpartijtje ga ik vaak de eerste dag samen met de gast boodschappen doen en dan kan het kind zelf uitkiezen wat hij of zij lekker vindt. Als ze maar één nacht komen doe ik dat niet maar dan improviseren we wel wat.
Zelf neem ik nooit dekens/lakens mee als ik ergens ga logeren maar wel handdoeken. Dat doe ik niet vanwege het vertrouwde maar alleen zodat de gastvrouw niet te veel extra was heeft. De kinderen geef ik ook geen beddengoed mee maar als ze me zouden vragen of dat mag dan zou ik zeker ja zeggen. Als ze dat prettig vinden dan zie ik niet in waarom niet.
Zeker voor kleine kinderen is logeren best spannend. Mijn oudste twee waren daar ook nooit zulke helden in. Mijn oudste dochter is nu bijna 12 en ze durft nu eigenlijk pas te logeren. Vroeger durfde ze alleen bij oma en haar beste vriendin te logeren. Later kwamen daar andere vriendinnen bij en tegenwoordig vind ze logeren zelfs leuk. Zich aanpassen bij de ander is voor haar geen probleem maar ze is wel het soort kind wat zich ook aan zou passen als iets haar heel erg tegen staat. Ik zeg haar dus juist altijd als ze ergens voor het eerst heen gaat dat ze best haar mening mag zeggen en iets mag weigeren. Mijn oudste zoon van 8 houdt helemaal niet van logeren en doet het dus ook bijna nooit behalve bij oma. Hij past zich ook minder makkelijk aan. Hij is absoluut geen moeilijke jongen maar als hij iets echt niet wil dan doet hij het ook niet. Mijn derde vindt logeren geweldig en heeft het liefst elke week sleep overs. Ik weet niet of ze zich makkelijk aanpast maar ze kan wel een enorme zeur zijn als het om bepaalde dingen gaat.
Ik leer mijn kinderen dat ze altijd beleefd en netjes moeten zijn maar dat ze niet iets te hoeven eten of drinken tegen hun zin in en dat ze dat best beleefd mogen weigeren.
Hennah
08-09-2010 om 13:43
Hagelslag, chips, limonade?!
Swaen: "Zo wilde ze geen hagelslag op brood omdat het van een ander merk is dan thuis. Dat zelfde ging op voor de limonade, de chips, het avondeten en de koekjes. Een van de kinderen wilde eerst niet komen logeren omdat bij ons de regel is dat je tussen de middag eerst een boterham met hartig neemt."
Hagelslag, chips, limonade?! Ik vind het niet normaal dat kinderen dat eten. Zou het kunnen dat deze kinderen niet zo van hagelsag, chips, limonade of koekjes houden? Of dat ze het niet gewend zijn om te eten? En "een ander merk niet lusten" klinkt aanstellerig, maar soms kan een ander merk echt heel anders zijn. Bijv. hagelslag die uit echte chocolade bestaat of uit cacaofantasie. Chips met een smaakje of neutraal. Diksap of limonade. En het ene koekje is het andere niet. Etc.
En hartig broodbeleg is niet zo gezond voor kinderen, omdat er vaak veel te veel zout in zit (bijv. kaas, vleeswaar, Tartex; zelfgebakken/gekookt ei zonder zout is natuurlijk wel gezond). Dus als een kind dat niet wil, zou ik het zeker niet opdringen. En het opdringen van voedsel (hartig beleg) en het belonen met voedsel (zoet broodbeleg) is ook niet verstandig: het kan een voedingsbodem voor eetproblemen en strijd worden. Dus als die kinderen die "regel" niet kennen wil dat zeker niet zeggen dat ze "slecht" zijn opgevoed, integendeel.
Het lijkt mij het beste om die kinderen te laten eten wat er is (wat er niet is kunnen ze niet eten natuurlijk, jammer dan), wat en zoveel als ze willen. En eventueel kun je voor de gastvrijdheid nog met speciale voorkeuren of wensen rekening houden (als je die weet).
Wij hebben neefjes die "niks" lusten. Als die komen haal ik veel verschillende lekkere dingen in huis (en natuurlijk brood, crackers, fruit e.d.), ook wat ik denk dat lekker is voor kinderen, maar wel in onze stijl. Dingen die wij niet willen kopen of eten komen dus niet in huis. En dan zien de neefjes maar, als ze niets willen eten, geen probleem voor ons. Hun ouders nemen vaak hun eigen pakjes drinken mee, prima.
dc
08-09-2010 om 14:00
Swaen
Ik heb alleen de eerste reactie gelezen, maar ik vind ook dat kinderen zich moeten leren aanpassen. Dat is iets wat ze altijd van pas zullen komen.
Ik kon me toen ik in Griekenland woonde hoogst verbazen over volwassen die dat nog steeds niet konden. Zat ik met m'n man op een romanisch terrasje van een goed restaurant naar de ondergaande zon op de zee te staren, zwijmelend over de romantiek, zat er een stelletje nederlandse toeristen (ook koppel) een paar tafels verder over alles te klagen!! Van de snelheid van de bediening (ja, in griekenland nemen ze de tijd), tot over dat de moussaka niet precies hetzelfde was als in een grieks restaurant in nederland!
Het is zo zonde als je niet van dingen kunt genieten omdat het niet zo is als je gewend bent!!
Manda Rijn
08-09-2010 om 14:06
Albana
je bedoelt denk ik Hanne, die heeft zo'n schoonzus.
Ik heb een schoonzus die niets lust behalve een paar dingen, dat vind ik zo'n sneue vertoning. Dan eet ze hier, logeert ze hier en zit dan heel kieskeurig dingen uit het eten te halen wat ze niet lust, net een klein kind. Tenenkrommend. Overigens die schoonzus moet ook altijd ongevraagd in mijn kledingkast kijken en dan doet ze mijn kleren aan en zegt dan hoopvol 'staat het leuk ?', ik vind dat zo onbeleefd ! Ik heb haar een keer wat gegeven en sindsdien loopt ze dus zelf richting mijn kast ! Gelukkig komt ze niet vaak...
Heel gek hoe kinderen zo verschillend kunnen worden, mijn vriend verbaast zich ook over het gedrag van zijn zus, hij lust namelijk alles en gedraagt zich helemaal niet zo 'vrij'.
Libertine
08-09-2010 om 14:59
De drie kleine neefjes en re op hennah
De neefjes zouden eerst komen omdat hun ouders naar een zakenfeest zouden gaan. Dat ging later niet door maar de kinders wilden toch wel komen. Ik heb zelf een dochter van 3 en die spelen samen erg gezellig.
Ik weet natuurlijk allang dat deze neefjes zich niet zo makkelijk aanpassen. Bij mij hoeven ze dat dan ook niet. Ze hoeven heus geen hartige boterham te eten. Ik wil graag dat ze het gezellig hebben bij ons! Maar dat betekent niet dat alles is zoals thuis.
Hun vader is eigenlijk net zo. Die drinkt alleen cola zonder prik en eet het liefste appelmoes bij zijn eten. Van Hak dan he. Kom niet met zelfgemaakte aan! Best genant voor een man van bijna 40. Moeten zij weten natuurlijk. Maar persoonlijk vond ik het zaterdag wel wat lastig dat de ouders de saus van de pasta zitten te zuigen omdat de kinders dat niet lusten.
Al met al waren deze zaken meer aanleiding voor een gesprek met mezelf. Is aanpassen van belang? Is dat een basisvaardigheid voor kinderen. Persoonlijk ben ik een beetje doorgeschoten in aanpassen. Zet me bij de koningin en ik drink na 10 minuten met mn pink omhoog een glaasje champagne, en na 5 minuten met een Amsterdamse taxichauffeur en ik heb een zwaar plat accent.
Hennah, met jouw welbevinden heb ik niet zo een zin in een discussie over het wel of niet geven van chips, hagelslag en limo. En wat mijn neefjes al dan niet gewend zijn. Daar mag je fijn een eigen draadje over starten.
Starry Night
08-09-2010 om 15:32
Van twee kanten
(goh, wat een ontzettend genuanceerde titel: typically me
Kinderen die hier komen eten hoeven zich van mij niet per definitie aan mijn huisregels te houden wanneer die regels thuis anders zijn. Zo moeten mijn kinderen ook eerst die hartige boterham (gewoon omdat ik vroeger dacht dat dat geen steek uitmaakte en omdat ik nu maling heb aan al die onderzoeken die over een jaar toch weer achterhaald zijn), maar hun vriendjes die hier geregeld eten niet. Geeft geen problemen.
Verder schaf ik voor regelmatig hier etende kinderen dingen aan die zij lekker vinden (bijvoorbeeld melkvlokken, die verder hier in huis niemand eet). Dat komt namelijk wel op en ik vind het leuk iets voor iemand te kopen dat in de smaak valt.
Maar er zijn wel grenzen. Zo drinkt de zoon van een vriendin geen melk (okay), maar wel warme chocolademelk. Mja, dat heb ik dus niet in huis en hij eet te weinig hier om dat speciaal te gaan aanschaffen. Dus krijgt hij limonade als hij hier eet. Ik geloof dat zijn moeder dat minder geslaagd vindt, maar dat is dan maar jammer.
En verder denk ik dat er hier inderdaad eerder sprake is van karakter dan opvoeding. De een kan ook makkelijker logeren dan de ander. Mijn zoon verfoeit 'brood met pitjes'. Maar bij oma eet hij - zij het morrend - brood met pitjes. Hij legt zich kennelijk bij de andere omstandigheden neer. Daar heb ik echter nooit iets voor hoeven doen: het is de aard van het beestje. Meegaand ventje.
Starry Night
08-09-2010 om 15:39
Hagelslag, chips, limonade
Ja, dat vind ik nou ook belachelijk om aan kinderen te geven. Of je hondenbrokken geeft aan een hond.
Polly Shearman
08-09-2010 om 16:04
Heerlijk aanpassen!
Ook ik leer mijn kinderen: bij een ander eet je wat de pot schaft, dat geld voor drinken, eten, koekjes, overal voor.
Als je al klein kind al leert dat dat "normaal" is, heb je volgens mij een veel leuker leven.
Kan je overal aanschuiven, zonder eerst na te denken of het wel kan enz.
Met een schone onderbroek en een tandenborstel, heb je verder alleen goede vrienden nodig! Zeg ik altijd.
Wij zijn zelf behoorlijk gastvrij, iedereen is altijd welkom, iedereen mag blijven eten, logeren zeg het maar. Als ik van te voren weet hou ik rekening met de inkopen, maar als hier onverwacht iemand binnen valt is het gewoon eten wat wat de pot schaft! En als iemand dan gaat piepen vind ik dat zeer vervelend.
Middelste zoon heeft een vriendin die hier nog al eens eet en logeerd, ze is autistisch en eet dus bij voorbaad al niet of nauwelijks wat ik haar voor zet al is het exact hetzelfde ( merk en dergelijke) als thuis..
Dat heb ik nu gewoon opgegeven...
van 24 uur niet eten of drinken ga je gelukkig niet dood.
groet, polly
Hennah
08-09-2010 om 16:12
Swaen, izar, berber, starry: hagelslag en chips
Sjonge, wat een heftige reacties. Het enige wat ik schreef was: "ik vind het niet normaal dat een kind hagelslag etc. eet."
Het woord "belachelijk" verzin je toch echt zelf. En het gaat me hier niet om een discussie over hoe (on)gezond welk merk hagelslag is, maar wel over het negatieve oordeel als een kind dit niet eet.
Ik zal het nog sterker en duidelijker uitdrukken:
Ik vind niet dat je mag verwachten van kinderen dat ze jouw merk hagelslag willen eten. Het is geen enkel probleem om geen hagelslag te eten. Wat is er op tegen als het kind liever iets anders op het brood eet of een droge boterham? Ik vind het bizar om daar een probleem mee te hebben. Idem voor chips: dan eet het kind toch geen chips? Wat voor probleem zou dat nu of later voor het kind opleveren?! Wat voor probleem heb je er zelf mee?
Weet je, het lijkt wel alsof er een norm op ouders gelegd wordt: je kind moet hagelslag, chips en limonade eten, anders is het geen "normaal" kind. Terwijl er geen enkele goede reden is om dit aan kinderen te geven. Integendeel, kinderen zijn beter af zonder. Veel zout en suiker is niet goed, en het is ook niet goed om ze dat als gewoonte aan te leren. Het lijkt wel alsof in dit land kinderen MOETEN snoepen, anders ben je geen "normale" ouder. Je wordt als ouder bijna gedwongen om in die stroom mee te gaan. Ik veroordeel het dus niet als kinderen af en toe hagelslag, chips, limonade en weet ik wat eten, en natuurlijk kunnen gematigde hoeveelheden geen kwaad, maar ik maak wel bezwaar dat ouders veroordeeld worden als hun kinderen dit NIET eten.
En als je denkt dat het geven van chips aan kinderen hetzelfde is als het geven van hondebrokken aan een hond, dan ben je toch echt het spoor bijster...
Bastet
08-09-2010 om 16:18
Nee nee hennah
Je stelt dat het niet normaal is dat kinderen het eten.Dat is heel wat anders dan zeggen: Ik snap best dat een kind iets dergelijks niet graag eet.Tuurlijk,dat snap ik ook,ik heb ook een zoon die liever vis eet.
Maar zoals je kon lezen,ging het dit kind om het merk van de hagelslag,niet om de hagelslag an sich.Dus je opmerking doet niet ter zake.
Hennah
08-09-2010 om 16:23
Swaen: aanpassen
"Hun vader is eigenlijk net zo. Die drinkt alleen cola zonder prik en eet het liefste appelmoes bij zijn eten. Van Hak dan he. Kom niet met zelfgemaakte aan! Best genant voor een man van bijna 40. Moeten zij weten natuurlijk. Maar persoonlijk vond ik het zaterdag wel wat lastig dat de ouders de saus van de pasta zitten te zuigen omdat de kinders dat niet lusten."
Tja met zulke ouders is het niet verbazingwekkend dat die kinderen zo zijn. Dat kun je ze niet kwalijk nemen. Goed voorbeeld doet goed volgen Jammer voor de kinderen, het kan later lastig voor ze zijn als ze net zo eenkennig worden en ze gaan dan ook een hoop eetplezier missen. Maar misschien gaan ze zich later zo tegen hun ouders afzetten dat het toch weer goed komt...
Zelf denk ik dat dit probleem niet zozeer met "aanpassen" te maken heeft, maar meer met niet gewend zijn om veel verschillende dingen te eten en ongewoon eten te proeven. Dat moet van jongs af aan aangewend/geleerd worden, anders wordt het moeilijk.
Zelf zou ik in dit geval wel de pasta en de saus apart opdienen (als ik het van te voren wist), maar geen Hak-appelmoes kopen als we dat normaal ook niet doen.
"Persoonlijk ben ik een beetje doorgeschoten in aanpassen. Zet me bij de koningin en ik drink na 10 minuten met mn pink omhoog een glaasje champagne, en na 5 minuten met een Amsterdamse taxichauffeur en ik heb een zwaar plat accent."
Misschien omdat "aanpassen" bij jou zelf een issue is (je vind jezelf "doorgeschoten" daarin), dat je er daarom zelf ook een probleem mee hebt bij je neefjes. Dat je je onzeker voelt of jij je niet te veel of te weinig aanpast aan je neefjes, en je ergert omdat zij zich niet genoeg aan jou aanpassen. Maar de dingen die je beschrijft kun je ook best anders interpreteren dan als een kwestie van "aanpassen".
Enne... met jouw welbevinden, ik wil me het recht voorbehouden om geen hagelslag en chips bij jullie te eten (mocht ik ooit bij jullie aan tafel belanden Ik zou het onterecht vinden als je daarom zou denken dat ik me slecht kan aanpassen.
Hennah
08-09-2010 om 16:32
Berber en aanpassen
Ja ik vind dat het niet een norm moet zijn dat kinderen hagelslag/chips moeten eten. Ik vind dat er geen norm "hagelslag/chips eten" aan kinderen of hun ouders moet worden opgelegd.
Dat het "abnormaal" zou zijn om hagelslag/chips te eten heb ik niet gezegd en dat heeft een heel andere betekenis.
In de eerste posting wordt gevraagd om kinderen zouden moeten leren om zich aan te passen, met als voorbeeld het wel of niet eten van hagelslag/chips van een bepaald merk. Nee ik vind dat geen geschikte vorm van aanpassen, ik vind dat veel te ver gaan. Maar ik vind ook niet dat die kinderen daarover mogen zeuren dat hun merk er niet is. Als ze tevreden (lijken te) zijn met iets anders dat voorhanden is, dan vind ik dat een juiste vorm van aanpassen.
Libertine
08-09-2010 om 17:00
Geen issue
Aanpassen is bij mij geen issue voor zover ik weet. Het is een beetje zoals Polly zegt: geef me een tandenborstel een een schone onderbroek en ik gedij overal. Persoonlijk vind ik dat juist een zeer fijne eigenschap van mezelf.
Wat een minder fijne eigenschap is dat ik goed kan koken maar er zwaar de pest over in krijg als daar iets mee gedaan wordt wat mijn inziens niet hoort. Dus geen maggi, slasaus, mayo etc over eten dat ik met liefde heb gekookt en waar ik veel tijd en aandacht aan besteed. Ik heb expres pasta gekookt omdat kinderen dat over het algemeen lekker vinden. Maar bij dit gerecht hoort de saus door de pasta.
Om me toch even tot een discussie te laten verleiden: ik heb nergens geschreven dat de neefjes bij ons vanalles moeten eten. Feit is dat ze maar een zeer beperkte range hebben wat ze uberhaubt eten. Ze eten dus alleen maar hagelslag op brood. Maar niet die van Venz ben ik nu achter...
Mijn dochter is nog wat jong maar ik zou het toch zeer op prijs stellen dat als ze straks bij een vriendinnetje wil eten niet op basis van het menu besluit dat wel/niet te doen. Of daar aan tafel gaat zitten miepen dat ze alleen maar basmati rijst lust en toch echt geen pandan.
Starry Night
08-09-2010 om 17:10
Hennah
Reageer eens op Bastet, want die schrijft het zoals het is. Je kunt wel met woorden gaan zitten goochelen, maar volgens mij ben jij degene die iets al dan niet normaal vindt. De rest heeft het over merken.
Philou
08-09-2010 om 17:15
Het is wel handig
maar je kan niet eisen dat een kind zich aanpast op die manier. Het zou wel heel makkelijk zijn.. het heeft met zoveel te maken en erger zijn als ze nog een keer komen of meteen zelfs over zijn.. Ik vind het een goed teken: zo leer je te bij jezelf na te gaan of iets bij je past of niet.. wat zijn je grenzen en je luistert er naar. Het is kind-afhankelijk, het kan ook opvoedingafhankelijk zijn..een combinatie ervan etc. Stel je voor dat deze kinderen zich helemaal hadden aangepast.. waren ze dan in een vrolijke bui geweest denk je ? of toch maar triest in een hoekje en na een paar minuten huilend vragen om mamma ? Ze hadden net dat nodig wat er voor heeft gezorgd dat ze de dag en nacht bij jou konden doorstaan. En jij hebt ze die ruimte gegeven en basale veiligheid. Prima, goed gedaan. Niet makkelijk met 3 kids in die leeftijd.
Ben met je eens, soms kan het wel een gez**k lijken maar als ze 18 zijn ... dan is het weer heel anders .