ppe
21-09-2008 om 11:24
Lesbisch stel en kind
hoe staan jullie er tegenover dat 2 vrouwen of 2mannen een kind opvoeden?
en maakt dat voor jullie nog verschil of het 2 mannen zijn of 2 vrouwen?
ppe
21-09-2008 om 19:19
Toevoeging
als eerste sinilind ben ik geen vreemde hier hoorchat al een aantal maanden hierso
ik heb even een andere naam gebruikt omdat ik het anders gelijk zo persoonlijk vind worden....
en ja jullie zijn zooo benieuwd naar mijn verhaal, vooruit dan maar,
ik kom een aantal maanden uit een relatie en heb een zoontje. nu ben ik bi-sexueel en heb een hele leuke dame ontmoet we kunne goed opschieten met zn 3e al merkt mijn zoontje er nog niet zo heel veel van aangezien hij een paar maandjes is.
nu vind ik het moeilijk de keuze te maken egt serieus iets met haar te beginnen omdat ik mijn zoon niet te kort wil doen. met de vader is er heel wijnig contact en ik vind eigelijk dat hij ook opvoedin van een man moet hebben, die handelen toch anders dan een vrouw en zeker bij een jongen.
Minet
21-09-2008 om 19:30
Opvoeding door man
PPE, als jij het belangrijk vindt dat jouw zoon ook een man als opvoeder heeft laat hem dan regelmatig logeren bij opa, een oom, een goede vriend. Maar nog belangrijker, laat zijn vader regelmatig voor hem zorgen, dat is voor hem voor later het allerbeste.
Groetjes, Minet
SLF
21-09-2008 om 19:45
Ppe
Ik ben gedeeltelijk (co-ouderschap) opgevoed door een lesbisch stel, mijn moeder en haar vriendin.
Ja, ik ben daar toen mee gepest, we waren uniek, zowel het openlijk lesbisch zijn en het co-ouderschap waren toen (vanaf 1981) zeker niet geaccepteerd door de meerderheid. Wij kinderen werden soms buitengesloten door ouders van klasgenoten etc. Wij woonden toen in een dorp in de biblebelt, dat speelt ook een grote rol.
In de huidige maatschappij, mits je niet in een klein kerkelijk dorp woont, denk ik niet dat je kinde(eren) er enige hinder van zullen ondervinden.
Kaaskopje
22-09-2008 om 00:01
Geen punt
Ik hoop alleen dat bij de situatie 2 vrouwen - 2 mannen er niet eerder verschillen in opvattingen zijn dan bij man/vrouw, man/man, vrouw/vrouw. Nóg meer meningen. Ik zou er gek van worden denk ik.
Ik denk, maar misschien komt dat meer voort uit hoop, dat onze maatschappij onderhand wel iets gewend is en dat dit soort gezinsconstructie net zoveel kans krijgt als in een standaard (man/vrouw, kinderen) gezin.
Marmar
22-09-2008 om 01:27
Door scheiding...
Ppe, ik had vroeger een klasgenoot (woonde ook bij ons in de straat), hij was de oudste van een stuk of 5 broertjes. Zijn moeder viel opeens op een van de buurvrouwen. Oeps! Dat werd een scheiding van vader, en vervolgens trok moeder bij haar nieuwe vriendin in.
We waren toen een jaar of veertien.
Voor zover ik weet werd klasgenoot niet gepest op school. Eigenlijk hadden we het niet eens door. Er werd gewoon niet over gepraat, ook niet door klasgenoot. Bij ons thuis is er toen wel over gepraat (aan tafel, door ons kinderen). Maar meer omdat we de betroffen buurvrouw zo'n vreemd flamboyant type vonden... Hoe kon je daar nou verliefd op worden? En we vonden het wel erg dat een moeder van 5 kinderen waaronder een klasgenoot haar huwelijk verbrak, maar dat vonden we net zo erg bij andere huwelijken die braken omdat een van de partners verliefd werd op een ander... Dus dat het hier om twee dames ging, was de kwestie niet.
Wat me toen wél opviel, is dat klasgenoot erg onder de scheiding leed. Hij werd nóg stiller en serieuser. Toen begreep ik het niet, nu achteraf zie ik op klassefoto's zijn verdrietige gezicht....
Maar dat is denk ik het geval bij vrijwel álle kinderen die al zo oud zijn, waarvan de ouders gaan scheiden: een shock. Ik denk dat een babietje van een paar maanden er geen traan om zal laten.
Overigens ben ik als moeder met een latvriend/pappa óók 'raar'. Als wij met z'n tweeën bijv. naar een ouderavond gaan, worden we gecomplimenteerd met het feit dat we met z'n tweeën komen, bij elkaar gaan zitten en zo goed met elkaar overweg kunnen.... De meeste mensen denken dat we gescheiden zijn, omdat we niet in 1 huis wonen... Elke keer dat uitleggen, dáár worden we wel moe van. Dus doen we dat niet meer.
albana
22-09-2008 om 08:24
Dochters vriendin
die ze al vanaf de basisschool heeft (nu ongeveer 10 jaar vriendinnen dus)haar ouders zijn ook gescheiden (voor wij ze kenden) en woont half bij d'r vader en half bij haar moeder. haar moeder is hertrouwt met een vrouw. nooit een probleem geweest voor de kinderen onderling. het meisje heeft genoeg vriendinnen. het heeft wel even geduurd voor ik 'snapte' hoe het allemaal in elkaar stak en waar ik dochter moest ophalen na het spelen.....het is allemaal wat minder 'vanzelfsprekend'(en dus logisch) maar verder maakt het niks uit.
ik herinner me wel in hun jongere jeugdjaren dat er enkele ouders waren die bedenkingen hadden over de 'invloed' die dat kon hebben op hun kinderen als ze er zouden spelen.....maar eigenlijk waren dat júist de ouders van kinderen waar ze amper mee omgingen. dus ook dat was geen probleem....
nu (pubers) staat het ook niet in de weg qua vriendschappen, tenminste ik hoor dochter er nooit over...(en die zou zoiets wel vertellen) ze hebben een gewone 'vriendengroep' waar ze beiden deel van uitmaken op dezelfde manier. het meisje heeft ook nog 3 broers, waarvan er 2 ondertussen al volwassen zijn. o,ja en sinds niet zo lang ook nog 3 pleegzusjes (omdat het zo stil was nu die groten het huis uit waren). die pleegzusjes zijn trouwens alleen bij de moeder+ haar vrouw. dat is dan weer wél raar (vinden de andere kinderen) die missen die kleine zusjes (aaah, schattig!) als vriendin bij d'r vader is.....
groeten albana
Tinus_p
22-09-2008 om 09:04
Liora:
"Voor zover ik weet heeft Paul de Leeuw zijn zoons als alleenstaande man geadopteerd (hij was al getrouwd maar de Amerikaanse wet erkent het homohuwelijk niet, of toen in ieder geval niet). Zijn man heeft later de kinderen geadopteerd. Dus volgens mij mag een homostel ook vanuit Amerika nog steeds niet adopteren."
Vziw is niet werkelijk bekend hoe De Leeuw eea officieel geregeld heeft. Een goede speculaas is echter, dat hij het kind van een ongetrouwde moeder heeft erkend, en daarmee officieel vader is geworden.
Manda Rijn
22-09-2008 om 11:29
Geen idee
hoe en wat precies maar er zijn weinig landen die adopteren aan een homostel.
Ik persoonlijk moet denken aan een stel mannen waarbij de kinderwens speelde. De ene wou erg graag vader worden en de ander vond dat een kind en zeker een adoptiekind een moeder nodig had. Ik zelf vond ze niet geschikt als adoptieouders omdat ze ook niet hand in hand durfde te lopen op straat, bang om uitgescholden of erger te worden - wat overigens niet was voorgekomen-. De vraag hoe zij hun homoseksualiteit naar buiten dragen en hoe zij daar over denken met een kind is dan ook wel belangrijk.
Net zoals bij alle andere adopties in NL vind ik dat homostellen (mannen en vrouwen) goed voorbereid moeten worden op dat wat gaat komen en dus een selectie. Het argument 'elk adoptiekind komt in een betere situatie terecht, iig beter dan in een arm kindertehuis' is loos want de lijst aan vragende is enorm.
Ik heb geen idee hoe en wat met Paul de Leeuw, maar je kan in Amerika als individu kinderen adopteren, dus dan zal de andere ouder geen officieel gezag hebben (?). Adopteren binnen het land/cultuur zelf heeft voor mij de voorkeur. Ik vind dat de kinderen van de Leeuw dus door een Amerikaans stel geadopteerd hadden moeten worden.
Verder ken ik verschillende lesbische stellen die via iui, of ki of ivf zwanger zijn geworden. 1 stel deed dat dmv anoniem zaaddonor en daar ben ik tegen, ik ben dan ook heel erg blij dat nu al een aantal jaar kinderen het recht hebben gekregen om hun afkomst te achterhalen.
Pluk53
22-09-2008 om 15:18
Tegen
ik persoonlijk vind dat homo-stellen moeten accepteren dat bij zo'n relatie geen kinderen horen; en dat geld voor mannen-stellen nog twee maal zo sterk als voor vrouwen-koppels. Jammer maar helaas, maar twee mannetjes of twee vrouwtjes kunnen nu eenmaal geen kinderen krijgen.
reina
22-09-2008 om 15:33
Maar pluk
Maar 2 mannen of 2 vrouwen kunnen ze gelukkig wel adopteren ( en vrouwen uiteraard ook zelf krijgen)! Als jouw kinderen homofiel of lesbisch zijn zou je dus niet accepteren als ze kinderen willen? Ik zou er juist hartstikke blij mee zijn voor hen als ze die keus hadden!
Manda Rijn
22-09-2008 om 15:55
Tegen?
hoe kan je er nou op tegen zijn ? Ben je dan ook tegen ivf ? Want er lopen zat mannetjes met vrouwtjes rond die ook niet (meer) op de natuurlijke weg zwanger kunnen worden.
En verder kan een homoseksuele man prima een vrouw bevruchten, bakje en een spuitje heb je er voor nodig.
Pluk53
22-09-2008 om 16:22
Tegen2
"hoe kan je er nou op tegen zijn ?" Ja hoor eens, ik weet ook wel dat ik een volledig afwijkend standpunt heb ). Dit is niet om te rellen, maar gewoon mijn hele diepe gevoel. Het is onnatuurlijk, voor een kind heb je een man en een vrouw nodig ( mag ook met ivf). Ook geen adoptie voor homostellen, op zijn hoogst pleegouderschap. Ben ook geen fan van bom-moeders, maar kan dat nog accepteren. Twee vrouwen samen zijn onvruchtbaar, twee mannen al helemaal --> geen kinderen.
Minna
22-09-2008 om 17:09
Vanavond op tv
Misschien had iemand het hier al neergezet, niet het hele draadje gelezen, maar:
Nederland 2, 22:50
NCRV Dokument: De roze wolk2-delige Documentaire
Homostellen Manon en Iris en Edward en Patrick hebben ervoor gekozen om met zijn vieren een kind te krijgen en op te voeden.
De zwangerschap van Iris trekt alle aandacht naar zich toe. Patrick begint zich buitengesloten te voelen.
Tinus_p
22-09-2008 om 17:25
Natuurlijk
Pluk:
"Ben ook geen fan van bom-moeders, maar kan dat nog accepteren."
Je komt hier op glad ijs, omdat je je beroept op 'natuurlijk'. Maar tis vaak helemaal niet zo duidelijk wat natuurlijk is, en ik durf de stelling wel aan dat bom-moeders heel natuurlijk zijn -iig zijn ze de norm in veel samenlevingen.
Sancy
22-09-2008 om 19:10
Pluk53
"Twee vrouwen samen zijn onvruchtbaar, twee mannen al helemaal --> geen kinderen."
Nee hoor, er zijn dieren bekend waarbij de vruchtbaarheid vermindert of zelfs stopt als er een "verkeerde partner" is, maar bij mensen blijft, als de personen vruchtbaar waren, die vruchtbaarheid gewoon bestaan. Jij verwart biologisch ouderschap met juridisch ouderschap.
Pluk53
22-09-2008 om 20:07
Biologisch, juridisch
ik verwar helemaal niks. Voor mijn "gevoel" is er duidelijk een verband: als er bij een man/man, vrouw/vrouw relatie geen biologische basis voor een kind mogelijk is, dan geeft dat voor mij al aan dat juridisch ouderschap ook geen goed idee is. Pleegouderschap is dan wel een optie.
En inderdaad Tinus, de Antiliaanse/Caraibische gemeenschap is het standaard voorbeeld voor (b)om-gezinnen, met "zwervende" vaders. Maar de b staat wel een beetje tussen haakjes.
Tihama
22-09-2008 om 20:13
Pleegouderschap?
"Voor mijn "gevoel" is er duidelijk een verband: als er bij een man/man, vrouw/vrouw relatie geen biologische basis voor een kind mogelijk is, dan geeft dat voor mij al aan dat juridisch ouderschap ook geen goed idee is. Pleegouderschap is dan wel een optie. "
Nu ben je me kwijt. Begrijp ik nu dat je het wel acceptabel vindt als homostellen een kind opvoeden als pleegouders?
Tihama
Pluk53
22-09-2008 om 20:31
Pleegouderschap
is over het algemeen voor een beperkt aantal jaren, meestal voor oudere kinderen. Pleegouders zijn beperkt in hun "rechten" naar het kind; het is en wordt nooit "hun" kind.
Tyra
22-09-2008 om 20:37
Nou pluk
Dat is niet waar, ik heb zelf een pleegbaby en die blijft zeker tot de 18 is, zo goed als zeker. En ik ken 2 lesbische stellen met langdurige pleegjes ook vanaf babytjd.
Pluk53
22-09-2008 om 22:53
Tyra
http://www.pleegzorg.nl/pleegouderworden/index.php
21% van de pleegkinderen woonde in 2006 langer dan 2 jaar bij een pleeggezin; 79% dus korter.
Jujube
22-09-2008 om 23:20
Positief
Persoonlijk sta ik positief t.o.v. homo-ouders. Ik ken er meerdere. Mijn halfbroer (woont in USA) heeft met zijn man twee kinderen geadopteerd. Beide kinderen zijn afgestaan door hun moeders. Tegenover ons woont een lesbisch stel met zoon; de vader woont om de hoek. Om de hoek links woont een lesbisch stel met 2 dochtertjes en om de andere hoek een lesbisch stel met 2 dochters, een zoon en een vierde op komst; de vader woont tegenover hen.
En uiteraard zijn er mensen die er moeite mee hebben. Sommige mensen vanuit hun geloof, sommige mensen vinden dat het niet 'hoort' oid. Wat Pluk53 hier debiteert over 'niet natuurlijk' vind ik enigszins hypocriet. Met name omdat hij stelt dat hij IVF wel vindt kunnen. Dan zou Pluk de lijn door moeten trekken en zou IVF ook niet moeten kunnen. Wanneer je geen kinderen kunt krijgen als heterostel is dat dan jammer, maar helaas.
Groet,
Jujube
Pluk53
22-09-2008 om 23:48
Ivf
ivf is een hulpmiddel om bij een man-vrouw koppel, wat de natuurlijke biologische basis is om kinderen te krijgen, de zwangerschap een handje te helpen. Man-man, vrouw-vrouw, geen biologische basis; wezenlijk verschil
Jujube
23-09-2008 om 00:11
Nee
Ik vind niet dat het klopt wat jij zegt, Pluk53. Als een hetero stel niet op de natuurlijke manier een kind kan krijgen is er blijkbaar geen biologische basis bij hen aanwezig (of er zijn vruchtbaarheidsproblemen of ze zijn niet compatible) en gaat het feest niet door.
Als je vindt dat het wel kan, dan kan een lesbische vrouw ook gebruik maken van IVF, KI of whatever, want ook dat is geheel natuurlijk en biologisch; er wordt n.l. sperma van een man gebruikt.
Verder spreek je van 'een diep gevoel'. Waar komt dat gevoel vandaan? (Gevoelens kunnen verraderlijk zijn). En denk je dat kinderen beter af zijn bij een hetero stel dan bij een lesbisch/homo koppel? Zo ja, waarom denk je dat? Je maakt me nogal nieuwsgierig, omdat het zo vaag blijft.
Groet,
Jujube
Pluk53
23-09-2008 om 08:31
Ouderschap versus pleegouderschap
- bij pleegouders vind een zekere screening/controle plaats.
- pleegouderschap is gelimiteerd; het is en wordt nooit "jouw" kind. Basis is dat de eigen ouders de opvoeding weer over nemen.
- Er is een groot tekort aan pleegouders; pleegouder wordt je niet in een impuls vanuit een onbestemd verlangen naar een kind.
Fraz
23-09-2008 om 08:56
Pluk
ik denk dat er veel meer hetero stellen vanuit een impuls ouders worden (of vanuit een ongelukje) dan homo stellen. Homo stellen moeten toch eerst iets extra's ondernemen voordat er iemand zwanger raakt. Bij een 15 jarige puber kan het zonder dat ze het wilt of er over na gedacht heeft. Welke ouder zal dan een betere ouder zijn ???
Pluk53
23-09-2008 om 09:17
Geen diploma nodig voor ouderschap
Fraz, je hebt helemaal gelijk. Om kinderen te krijgen hoef je geen vergunning aan te vragen, en geen bewijs van goed gedrag in te leveren. Laat staan dat getoetst wordt of je "opvoedingskwaliteiten" hebt. Ongetwijfeld zijn veel homo-stellen zeer gemotiveerde ouders, die een kind een uitstekende basis kunnen geven.
Voor mij hoort het gewoon niet bij elkaar: homo's + kinderen krijgen/adopteren. En heus, niks tegen homo's; ik heb homo's in mijn familie en vriendenkring. Ook homo's met kinderen, maar die stammen allemaal uit een eerder huwelijk.
Pluk53
23-09-2008 om 09:20
Voor de duidelijkheid
dit is mijn persoonlijke overtuiging. Maar ik ga geen actiegroep oprichten of zo om homo-ouderschap/adoptie te bestrijden; zo zwaar til ik er niet aan.
liora
23-09-2008 om 13:53
Pluk
"Ben ook geen fan van bom-moeders, maar kan dat nog accepteren"
Fijn joh! Pak van mijn hart.