ppe
21-09-2008 om 11:24
Lesbisch stel en kind
hoe staan jullie er tegenover dat 2 vrouwen of 2mannen een kind opvoeden?
en maakt dat voor jullie nog verschil of het 2 mannen zijn of 2 vrouwen?
kuzco
21-09-2008 om 11:30
heb er totaal geen problemen mee en dus maakt het voor mij ook geen verschil of het 2 mannen of 2 vrouwen zijn.
Tinus_p
21-09-2008 om 11:42
Heu
ppe:
"hoe staan jullie er tegenover dat 2 vrouwen of 2mannen een kind opvoeden?"
Mss aardig alsd je even een toelichting geeft waarom je dit interesseert. gaat het bovendien om adoptie, KI, of de gevolgen van een scheiding?
ppe
21-09-2008 om 12:00
Tinus_p
omdat ik niet vind dat dat ertoe doet. de situatie hoeft niks te veranderen aan jullie mening ik wil graag horen hoe jullie er tegenover staan in het algemeen.,
liora
21-09-2008 om 12:02
Positief
Hoi,
Ik sta er positief tegenover, en het maakt me niet uit of het 2 mannen of 2 vrouwen zijn, of 1 man of 1 vrouw.
Wel heb ik wat moeite met draagmoederschap, dus in het geval van 2 mannden blijft dan alleen adoptie over.
Liora
Tinus_p
21-09-2008 om 12:08
Liora
Liora:
"Wel heb ik wat moeite met draagmoederschap, dus in het geval van 2 mannden blijft dan alleen adoptie over."
Of een scheiding.
Tihama
21-09-2008 om 12:21
Tinus
Ik ken de wetgeving niet zo goed op dit terrein, maar in Nederland mogen toch ook mannen kinderen adopteren?
Tihama
Tihama
21-09-2008 om 12:23
Ppe
Het maakt mij niets uit wie een kind opvoeden. Ik heb alleen altijd wat moeite met het anoniem houden van de verwekker. Ik vind dat een kind de mogelijkheid moet hebben om er achter te komen wie de biologische ouders zijn.
Maar ik ben toch benieuwd waarom je dit vraagt?
Tihama
liora
21-09-2008 om 12:25
Tinus
Bij een scheiding gebeurt het toch zelden dat een man helemaal alleen het kind opvoedt, meestal speelt de vrouw dan ook een rol.
Maar het kan inderdaad dat een vrouw met de noorderzon vertrekt of psychische problemen heeft, en dan is de man de enige ouder op dat moment.
Dit lijkt me echter zeer traumatisch voor een kind (vice versa evenzeer) en lijkt me iets heel anders dan wat de vraagstelster bedoelt.
Liora
Emmalynn
21-09-2008 om 12:27
Geen probleem
Ik heb er geen problemen mee. In principe maakt het me ook niet uit of het om twee mannen of twee vrouwen gaat. Ik moet er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik gevoelsmatig wel even moet wennen als het om twee mannen gaat, maar als ze een sterke kinderwens hebben en ze voeden het kind met veel liefde op, waarom niet?
Emmalynn
Gnome
21-09-2008 om 12:43
Ja in deze tijd...
Er zullen ongetwijfeld nog mensen bestaan die er wel moeite mee hebben, maar in deze tijd waarin twee mannen en twee vrouwen ook mogen trouwen, vind ik dat ze dezelfde rechten hebben als een getrouwd stel die uit man en vrouw bestaat
dus geen probleem
ppe
21-09-2008 om 12:55
Schaamte, pesten...
ja wij volwassen mensen kunne dat accepteren maar zou een kind het niet erg vinden, hij heeft meer kans om gepst te worden omdat hij anders is en zal hij zich schamen???
dat zijn wel vragen die erbij komen, als je in het kinds belang gaan denken.
Katrien
21-09-2008 om 13:01
Ppe
Mijn nicht voedt haar drie zonen (verwekt door zelfinseminatie met sperma van een vriend) op samen met haar vriendin. Twee van de drie zonen zitten bij mijn dochter op school (de derde zoon zit al in het middelbaar). De zonen schamen zich nergens voor. Iedereen, dus ook alle kinderen, weten dat zij twee mama's hebben ipv een mama en een papa. Zij worden/werden niet gepest op school.
Volgens mij gaan kinderen daar uit zichzelf juist heel normaal mee om en zijn het de volwassenen die er een oordeel aan kleven en dit zo doorgeven aan hun kinderen.
Katrien
reina
21-09-2008 om 13:18
Geen probleem
Als het een probleem voor de betreffende kinderen wordt komt dat door de buitenwereld, maar dat moet mensen er niet van weerhouden een kind te krijgen als ze dat graag willen, er kan over zoveel dingen gekletst worden. En ik zie geen verschil tussen 2 vaders of 2 moeders.
Tinus_p
21-09-2008 om 13:45
Duh
ppe:
"waarom scheiding?"
Na een scheiding kunnen beide exen een nieuwe relatie beginnen met iemand van hetzelfde geslacht.
Roos
21-09-2008 om 13:48
Geen probleem
Absoluut geen probleem. De kans op pesten vind ik ook geen reden om geen kind te krijgen. Een kind kan om veel meer redenen gepest gaan worden.
Roos
Tirza G.
21-09-2008 om 13:48
Belang van het kind
Ach, prinses Amalia is ook anders en schaamt zich wellicht af en toe dood voor haar ouders in rare oranje outfits. Buitenlandse moeder, ook al zoiets raars. Toch hebben haar ouders gedacht dat het in haar belang was om haar gewoon naar een gewone kleuterschool te sturen.
Tirza
Tinus_p
21-09-2008 om 13:51
Acceptatie
ppe:
"ja wij volwassen mensen kunne dat accepteren maar zou een kind het niet erg vinden, hij heeft meer kans om gepst te worden omdat hij anders is en zal hij zich schamen???"
Dat klopt, maar dat hangt vooral af van de omgeving waar je in zit. Als kind met twee vaders kun je denk ik beter in Amsterdam-Zuid dan in Wekerom wonen.
3 kids mam
21-09-2008 om 14:00
Ik sta er positief tegen over.
Homostellen kiezen meestal heel bewust voor kinderen. De kinderen zullen dus altijd op een plek terecht komen waar ze gewenst en geliefd zullen zijn, dit is bij veel heterostellen wel anders. Wat dat betreft denk ik dat veel kinderen beter af zijn bij 2 mannen of 2 vrouwen die van ze houden en goed voor ze zullen zorgen, als bij de ouders waar ze helaas terecht zijn gekomen.
Wat het pesten betreft denk ik dat als je er als ouder op de juiste manier mee omgaat, de kans hierop niet zo groot is.
Wilma
21-09-2008 om 14:10
Woon niet in amsterdam-zuid
maar in 't zuiden van 't land. Hier bij zoon in de klas (basisschool) twee kinderen met allebei twee moeders, geen van tweeën zijn hier ooit mee gepest. Zowel kinderen als ouders vinden 't normaal.
't Ligt er erg aan hoe normaal je er zelf over doet.
Groetjes, Wilma
mirreke
21-09-2008 om 14:13
Ook positief
En mannen of vrouwen maakt me niets uit.
In mijn directe omgeving zijn twee gezinnen met alleen moeders, waarvan bij een gezin de kinderen al ouder en zelfstandig zijn. Het andere stel betreft kinderen op de voormalige basisschool van mijn kinderen. In beide gevallen werd/wordt er niet gepest. De kinderen, zowel uit het gezin zelf als in de wereld eromheen, vinden alles heel gewoon. Degenen die het eventueel in eerste instantie anders of vreemd vinden zijn idd de ouders.
Voor mij zou het risico op pesten ook geen reden zijn om als homosexueel stel geen kinderen te nemen.
En ook ik ben toch benieuwd waarom je deze vraag stelt.
tonny
21-09-2008 om 14:27
Twee vrouwen met twee dochters
voelt voor mij persoonlijk toch als een wat te grote roze wolk.
Raar, twee mannen en twee zonen - daar heb ik dat gevoel minder bij.
Het is voor mij een heel theoretisch verhaal, ik ken nauwelijks homostellen met kinderen. En theoretisch gepraat, ach, wat heb je daaraan.
Dat homo's zo volledig achter hun keuze voor een kind staan; dat kan. Maar er groeien ook heel wat kinderen op met homo-ouders, kinderen die zijn ontstaan in een periode waarin een van de ouders nog in een heteroseksuele relatie leefde. Dat lijkt me in zekere zin ingewikkelder voor een kind dan dat het voor zichzelf niet anders weet dan 'twee vaders' of 'twee moeders'.
Gepest zijn omdat je een uitzonderingsgeval bent - dat is toch je probleem? Er bestaan zoveel uitzonderingsgevallen. Of mensen die zichzelf een uitzondering voelen. Dat heeft naar mijn idee nauwelijks te maken met het gegeven welke sekse je ouders hebben. Iedereen heeft een bepaalde achtergrond en ideaal is het nergens, iedereen heeft bepaalde mankementen waarmee je leert leven. Als je twee ouders van dezelfde sekse als 'mankement' ziet en dus streeft naar een andere oplossing (van een gedeeltelijk bestaande situatie) zijn er ongetwijfeld weer andere hobbels te nemen.
Maar ik ben het wel met Tinus eens: het zal best wat schelen waar je woont. Wat mensen gewend zijn. Geen mens is een eiland.
Tonny
sus-anne
21-09-2008 om 14:32
Vreemde vraag
eigenlijk vind ik het een vreemde vraag.
als twee mensen bewust kiezen voor een kind kiezen
,dan maakt het toch helemaal niet uit of het mannen of vrouwen zijn?.
Sancy
21-09-2008 om 14:45
Voor mij
is dit een non-issue. Ik gun ieder kind 2 liefhebbende ouders. Hun geslacht is voor mij ongeveer net zo interessant als hun schoenmaat: het zegt niets over hun capaciteiten om het kind lief te hebben en op te voeden.
sus-anne
21-09-2008 om 14:48
Sancy
jij verwoord precies wat ik bedoel,alleen schrijf jij het net ff wat duidelijker op
Tirza G.
21-09-2008 om 15:14
Dames
Ppe maakt zich druk over het belang van het kind. Laat ons daar over nadenken, sprak zij vroom. Die schoenmaat: dat is weer meer het belang van de volwassenen. Op hoe grote voet leeft je partner.
Sorry, draadvervuiling.
Ppe: de posters hier zien duidelijk geen problemen, jij wel. We zijn benieuwd naar jouw verhaal. Waarom is dit zó afwijkend, en dan wel negatief afwijkend, dat kinderen daarmee gepest zouden moeten worden?
Tirza
Fraz
21-09-2008 om 16:44
Ook positief
ekn namelijk zo'n stel en ze zijn alle vier dolgelukkig met hun twee kinderen. Die kinderen boffen maar dat ze vier ouders hebben die heel veel van ze houden en goed voor ze zorgen. Plus dat ze ook nog eens 4 opa's en 4 oma's hebben. Wat een rijkdom
Minet
21-09-2008 om 16:49
Ervaring
Wij hebben jarenlang onze kinderen ondergebracht bij een gastoudergezin, bestaande uit 2 moeders, een dochter en een zoon.
Wij hebben er nooit 1 woord aan vuil gemaakt dat het hier ging om een gastgezin dat kwa samenstelling anders is dan het 'gemiddelde' gezin.
De dochter is evenoud als mijn kinderen en is nooit gepest, ik zie ook geen enkel verband tussen het hebben van 2 moeders/vaders en gepest worden. Gepest worden heeft naar mijn idee heel andere oorzaken.
Kinderen van tegenwoordig komen met veel soorten gezinnen in aanraking waardoor hun blik al veel ruimer is dan onze blik destijds.
Groetjes, Minet
liora
21-09-2008 om 16:49
Sinilind
Hoi Sinilind,
Het hoeft voor een lesbisch stel helemaal niet vreselijk moeilijk te zijn om zwanger te worden. Spuitje en sperma is genoeg.
Als het heel moeilijk is, heeft dat vaak te maken met vruchtbaarheidsproblemen of het beruchte te lang wachten, daarin zijn lesbische vrouwen net als andere vrouwen.
Liora
liora
21-09-2008 om 17:55
Aanvulling pelle
Hoi Pelle,
Voor zover ik weet heeft Paul de Leeuw zijn zoons als alleenstaande man geadopteerd (hij was al getrouwd maar de Amerikaanse wet erkent het homohuwelijk niet, of toen in ieder geval niet). Zijn man heeft later de kinderen geadopteerd. Dus volgens mij mag een homostel ook vanuit Amerika nog steeds niet adopteren.
Liora