Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Laura

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

25-12-2009 om 15:07

Welnee

Dus,Anders,als de ene ouder iets toestaat,kan de andere ouder niks anders meer doen dan ook iets toestaan....zo werkt het dus niet,natuurlijk.Een beetje ouder trapt daar niet in,hoor..
Bastet

tsjor

tsjor

25-12-2009 om 15:31 Topicstarter

Zelf bedacht

Anders:'Als een kind van 14 de wereld rond mag zeilen mag ieder kind dat en is de facto een kind van 14 dus volwassen.'
Je maakt het zelfs nog sterker: 'Als Laura mag mag ieder veertienjarige en heb je als ouder daar niets meer over te zeggen.'
Dus de vader (en de moeder) zijn bij jou al het ouderlijk gezag kwijt? Op basis van welke wetgeving dan?
En die eigen constructie, die ingegeven is door ongefundeerde angsten leg je ook nog op aan andere ouders:'... alleen benieuwd over de voorstanders van Lauras zeiltocht die consequenties ook dragen.'

Ik ben geen voorstander van Lauras zeiltocht, maar een tegenstander van datgene wat jij precies vreest, namelijk dat er een overheidsuitspraak komt (is gekomen) over 'de' ontwikkeling van een kind en dat daarmee de eigen individuele ontwikkeling van een kind en de eigen verantwoordelijkheid van ouders wordt belemmerd.
Als je je daartegen wil verzetten had je je al moeten verzetten tegen het eerste ingrijpen door de overheid.

En nee, niet elke ouder en elke vrijheid is goed. Maar een kind waarmee het goed gaat, die alleen iets zelfstandiger is dan andere kinderen en iets ondernemender en met iets meer doorzettingsvermogen, om daar de ontplooiing van te belemmeren, dat gaat mij veel te ver.

Als ouder ben ik volledig bereid de gevolgen te accepteren van de gedachte dat mijn kinderen eerder, anders en onorthodoxere ontwikkelingsparonen volgen dan de gemiddelde kinderen en dan datgene waar de boekjes in voorzien. Ik aanvaard die verantwoordelijkheid en de gevolgen die daaruit voortkomen.

Tsjor

Wonderlijk

Anders:'Als Laura mag mag ieder veertienjarige en heb je als ouder daar niets meer over te zeggen."
Hoe kom je daar nou bij? Had ik mijn kinderen verplicht naar de discotheek moeten sturen omdat andere kinderen dat ook mogen en de wet het niet verbiedt? Had ik mijn kinderen een hyvesprofiel moeten toestaan omdat anderen dat ook mochten? Naveltruitjes? Chips op de kamer? Zakgeld om over de balk te smijten? Wintersportvakantie? Elke dag een kroket uit de schookantine?
Waar is je eigen verantwoordelijkheid Anders?
Groet,
Miriam Lavell

anders

anders

26-12-2009 om 09:55

Miriam

"Had ik mijn kinderen verplicht naar de discotheek moeten sturen omdat andere kinderen dat ook mogen en de wet het niet verbiedt? Had ik mijn kinderen een hyvesprofiel moeten toestaan omdat anderen dat ook mochten? Naveltruitjes? Chips op de kamer? Zakgeld om over de balk te smijten? Wintersportvakantie? Elke dag een kroket uit de schookantine?"
Het verschil met al deze voorbeelden die je aanhaalt is dat ik me kan voorstellen dat je als ouder een pedagogische reden kunt opvoeren waarom je het niet goed vind (en die kan uitleggen aan je kind). Dat vind ik van een zeiltocht rond de wereld, een trektocht of bergklimmen een stuk lastiger. Van al die dingen leer je als kind nl ook iets de vraag is alleen of dat opweegt tegen de gevaren die er aan kleven.
Ongetwijfeld Miriam ben jij zo`n geweldig ouder dat je je kind ondanks dat andere kinderen wel al die voorbeelden die je aanhaalt uitvoeren toch kan uitleggen dat jou kind het niet mag. Bij mijn kinderen vind ik het lastig om dingen te verbieden die hun vrienden wel mogen (en probeer zoiets eerder af te stemmen met ouders van vrienden).
Daarnaast zijn jou voorbeelden als argument ook een beetje onzinnig: ze hebben geen van alle betrekking op een langdurig verblijf buiten het zicht van ouders in een levensbedreigende situatie die een groot beroep doet op psychische stabiliteit en overlevingsvermogen.

anders

anders

26-12-2009 om 10:00

Tsjor

"Ik ben geen voorstander van Lauras zeiltocht, maar een tegenstander van datgene wat jij precies vreest, namelijk dat er een overheidsuitspraak komt (is gekomen) over 'de' ontwikkeling van een kind en dat daarmee de eigen individuele ontwikkeling van een kind en de eigen verantwoordelijkheid van ouders wordt belemmerd.

Als je je daartegen wil verzetten had je je al moeten verzetten tegen het eerste ingrijpen door de overheid."
Hoe stel je je dat verzet voor? Ik vind dit een nogal academische discussie. Feit is dat we in Nederland leven en hier een - inwetgeving vormgeven - standpunt over bestaat. Een veertienjarig moet onderwijs volgen en mag niet een jaar zonder ouderlijk toezicht allerlei avonturen beleven.

Leer mij te durven je te laten gaan

Anders:"Het verschil met al deze voorbeelden die je aanhaalt is dat ik me kan voorstellen dat je als ouder een pedagogische reden kunt opvoeren waarom je het niet goed vind"
Ik krijg nu ineens ernstig de behoefte om een opvoedcursus te organiseren. Nou ja, het heeft misschien niet eens zoveel met opvoeden te maken. Zie het draadje 'hoe belangrijk ben je zelf'.
Het laatste argument dat ik heb ligt nooit buiten mij, maar in mij. Het is het sterkste argument. Kinderen hebben ook geen pedagogische argumenten om te willen wat ze willen. Ze willen het, het zit in ze. Dat gaat zelfs voor Laura op.
Dus mag wat in mij zit ook meetellen. "Ik durf je niet te laten gaan" is helder en genoeg argument. Dat biedt geen oplossing voor dat wat in het kind zit en daarmee net zo valide is. Maar de oplossing is zo eenvoudig:'Leer mij te durven je te laten gaan' geeft het kind de kans om iets aan mij te doen, waardoor ik in staat ben dat wat in het kind zit eruit te laten komen.
Laura:"ze hebben geen van alle betrekking op een langdurig verblijf buiten het zicht van ouders in een levensbedreigende situatie die een groot beroep doet op psychische stabiliteit en overlevingsvermogen."
Dat is jouw beeld, het is geen feit. Met 'leer mij te durven je te laten gaan' geef je het kind de kans om aan jou helder te maken waar het wel om gaat. Wanneer er precies wel contact is en dat levensbedreigende situaties niet standaard zijn in dit soort reizen.
Mijn dochter vaart op de Oostzee. Ze komt net uit het ijs. Ze koerst met 11,5 kn/242º richting Kielerkanaal. Ik krijg elke 100 seconden een update.
Wat nou buiten het zicht?
Eerder in dit draadje ergerde Liedwientje zich aan het gebruik van de term 'maaiveld'. Ik kan me daar wat bij voorstellen, vooral door de vaagheid van de term. Maar jouw redenatie maakt 'm haarscherp en nog heftiger. Dat denkbeeldige niveau, daar mag niemand boven. Misschien niet eens omdat dat aan individuen niet gegund wordt, maar omdat de goegemeente bang is er onder te bungelen.
Groet,
Miriam Lavell

Dat is niet waar

Anders:"Een veertienjarig moet onderwijs volgen "
Dat was afgedekt. Wereldschool.
Anders:"en mag niet een jaar zonder ouderlijk toezicht allerlei avonturen beleven. "
Dat staat helemaal nergens.
Het is nog sterker zelfs. Negenjarige zwakbegaafden worden geacht zelfstandig met het openbaar vervoer hun school te kunnen bereiken, die tot 25 km van de woning gevestigd is. Dat vereist een zelfstandigheid die de meeste ouders van volstrekt gezonde en normaal begaafde kinderen, niet durven te geven.
Dat vind ik verder niet erg, moeten die ouders zelf weten, maar als je het dan over wetgeving hebt, dan vraagt die van kinderen juist veel meer zelfstandigheid dan jij doet voorkomen.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 11:21

Klopt niet helemaal

>>Het is nog sterker zelfs. Negenjarige zwakbegaafden worden geacht zelfstandig met het openbaar vervoer hun school te kunnen bereiken, die tot 25 km van de woning gevestigd is. Dat vereist een zelfstandigheid die de meeste ouders van volstrekt gezonde en normaal begaafde kinderen, niet durven te geven. < <

Mijn 11 jarige zeer zeker niet zwakbegaafde zoon wordt gewoon via het leerlingvervoer van onze gemeente naar zijn 30 km verderop gelegen school gebracht hoor....

Klopt precies

Nasha, 30 km is > 25. Stap uit de ontkenningsmodus.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 11:37

Zucht...

alle vervoer naar (speciale) scholen boven de 6 km wordt uit het leerlingvervoer bekostigd. Zelfs als je wilt kiezen voor een bijzondere school (montessori, vrije enz.) buiten je gemeente (omdat er in jouw gemeente dus niet zo'n school zit) kun je nog leerlingvervoer aanvragen, enige is dan wel dat je een eigen bijdrage naar inkomen moet betalen, maar dat geldt dus niet voor zwakbegaafden die naar een voor hun geschikte school op meer dan 6 km van hun huisadres moeten gaan. Ja, de vraag wordt wel gesteld op het formulier, kan hij/zij zelfstandig met OV (kom hem elk jaar tegen, en verstandelijk zal hij het ongetwijfeld aankunnen....), maar als je duidelijk aangeeft dat dat niet kan en waarom niet en vaak nog ondersteund door een brief van school, dan kan je kind dus gewoon via het leerlingvervoer!

al gaan we nu wel erg OT.

anders

anders

26-12-2009 om 11:44

Miriam

Laura had gewoon kunnen zeilen als er geen ruchtbaarheid gegeven was aan de zaak omdat er sonsers nodig waren. Laura maakt ook gebruik van het feit dat viertienjarigen niet zelfstandig mogen wereldzeilen om een record te vestigen. Alle halfhartig dus. Nu vooert iedereen gewoon de afspraken die over dit soort zaken zijn gemaakt uit. Als Laura in pak-em-beet Soedan gaat wonen kan ze rustig haar gang gaan niemand let haar...

Leony

Leony

26-12-2009 om 11:46

Dat onderwijs

Het risico bestaat dat ik hier een zijpad aanboor dat het draadje overhoop gooit. Toch wil ik wel iets zeggen over het onderwijs van Laura, want daar was het allemaal om begonnen.
Volgens mij leer je zó ontzettend veel van zo'n wereldreis dat je normale HAVO-curriculum daarbij in het niet valt.
Allereerst moet je leren zeekaarten te lezen. Dat is een vak apart. Onder het toeziend oog van de schipper van een kajuitjacht heb ik ooit eens de koers uitgezet die ons zeilend van Den Oever naar Den Burg op Texel zou brengen. Daar komt nog heel wat bij kijken. Geulen en drempels in de zeebodem. Op basis van getijdetabellen berekenen hoe hoog het water moet staan om over die drempel heen te komen. Daarbij moet je rekening houden met de snelheid die je kunt maken ivm de windsterkte en de windrichting. Kortom: dit is een uitdaging voor je rekenkundige vaardigheden en voor je nauwkeurigheid.
Dat er heel wat Topografie bij zo'n wereldreis komt kijken is natuurlijk duidelijk.
Ook de talen zullen ruimschoots aan bod komen. Ik begreep dat Laura er al 3 sprak. Maar alle codes voor communicatie op zee moet ze ook beheersen. Zeer waarschijnlijk zal ze ook wel stukjes schrijven om verslag te doen van haar reis. Zijn de stelopdrachten ook gelijk gedekt.
Op zo'n reis moet je in staat zijn om allerhande technologie te bedienen en ook om reparaties aan je schip te verrichten.
Ik veronderstel dat je voldoende lichamelijke activiteiten moet verrichten dat dat ook de gymlessen wel afdekt.
Je moet je verdiepen in wat er nodig is om jezelf gezond te houden. Hoe slaap je voldoende. Hoe eet je gezond en voldoende. Je moet dat allemaal (leren) klaarmaken.
Het vereist verder uithoudingsvermogen, vasthoudendheid, creativiteit, oplossingsgerichtheid, behendigheid en zorgvuldigheid. Allemaal belangrijke competenties voor de rest van je leven.
Jammer dat Laura te maken kreeg met een leerplichtambtenaar bij wie creativiteit en oplossingsgerichtheid niet zo goed ontwikkeld waren.
Leony

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 11:46

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 11:48

Leony

ja, klinkt allemaal erg leuk op papier, maar in mijn beleving komt er toch nog wel meer bij kijken als je op school zit. Het klinkt nu allemaal erg Iederwijs zoals je het nu beschrijft....

Niet waar

Dat ot valt wel mee. Je denkraam bepaalt in hoge mate wat naar jouw idee 'normaal' is ('iedereen' doet dat zo) en niet. Wat je kind geacht wordt te kunnen of niet.
"alle vervoer naar (speciale) scholen boven de 6 km wordt uit het leerlingvervoer bekostigd. "
Tot 9 jaar. Daarna alleen het vervoer boven 25 km. Tenzij uitzonderingen, maar daar hoeven we niet op in te gaan omdat gemeenten dat verschillend oplossen.
Ander voorbeeld: Alle zwakbegaafden en gehandicapten blijven tussen de middag over. Alleen ouders van volstrekt gezonde en normaal begaafde kinderen maken zich druk om de huiselijkheid van de boterham tussen de middag.
Bottem line: van volstrekt normaal begaafde en gezonde kinderen waar ook nog een zorgeloos inkomen binnenkomt, wordt minder zelfstandigheid gevraagd dan van alle kinderen die daarvan afwijken.
Dat is niet erg als je dat lekker vindt. Doe gerust je ding, kinderen gaan er niet dood van. Maar doe niet alsof die opvoedstijl de maat der dingen is. Dat is gewoon niet zo.
Groet,
Miriam Lavell

Nou en?

Anders:"Laura had gewoon kunnen zeilen als er geen ruchtbaarheid gegeven was aan de zaak omdat er sonsers nodig waren. "
Flauwekul. Er was geen ruchtbaarheid, totdat de lpa ermee naar de RvK ging.
Anders:"Nu vooert iedereen gewoon de afspraken die over dit soort zaken zijn gemaakt uit."
Je kletst uit je nek. Je verzint constructies. Je maakt je eigen angsten en onvermogen tot maat der dingen. Dat zou zo raar niet zijn als je daar niet ook nog de constructie aan zou verbinden dat je niet wil dat andere mensen het anders doen.
Nasha:"ja, klinkt allemaal erg leuk op papier, maar in mijn beleving komt er toch nog wel meer bij kijken als je op school zit. Het klinkt nu allemaal erg Iederwijs zoals je het nu beschrijft.... "
Nou en? Dat mag toch?
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:02

Regels (ot)

zijn duidelijk genoeg daarin, jij geeft aan dat ELKE 9 jarige zwakbegaafde met het OV moet, dat is dus niet zo. Lees de regels maar na, als je voldoende duidelijk maakt dat het niet kan (en zwakbegaafdheid lijkt mij een zeer plausibele reden!) dan krijg je dus gewoon het vervoer...

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:04

Tuurlijk

maar Iederwijs staat nu ook weer niet zo heel goed bekend als onderwijsvorm....daarbij is wat Laura dan leert wel erg eenzijdig, vooral gericht op het zeilen, en gaat ze dan haar hele leven alleen maar zeilen?

Eigen link al gelezen

Het staat er gewoon hoor, Nasha.
"Tot 9 jaar hebben kinderen boven de kilometergrens in ieder geval recht op openbaar vervoer met begeleiding. Gemeenten kunnen bepalen dat kinderen boven een bepaalde leeftijd (vaak is dat dus 9 jaar) in staat geacht worden zelfstandig of onder begeleiding te reizen met openbaar vervoer of per fiets."
Nasha:"als je voldoende duidelijk maakt dat het niet kan (en zwakbegaafdheid lijkt mij een zeer plausibele reden!) dan krijg je dus gewoon het vervoer... "
Dream on.
Groet,
Miriam Lavell

Waar bemoei je je mee?

Nasha "maar Iederwijs staat nu ook weer niet zo heel goed bekend als onderwijsvorm.."
Het is niet verboden.
"daarbij is wat Laura dan leert wel erg eenzijdig, vooral gericht op het zeilen, en gaat ze dan haar hele leven alleen maar zeilen?"
Dat is jouw beperkte beeld. Waarom moet dat voor iedereen gelden? Waarom is het niet genoeg dat jij dit argument dat in jou zit, toepast op je eigen kinderen?
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2009 om 12:08

Anders

Je schrijft:
Laura maakt ook gebruik van het feit dat viertienjarigen niet zelfstandig mogen wereldzeilen om een record te vestigen.
/////////
Er is nergens ter wereld een wet die dat verbiedt. Er zijn wel landen die bepaalde voorwaarden stellen aan zeezeilers, maar NL nou weer toevallig niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2009 om 12:11

Nogmaals: topsporters

Nasha1st schrijft:
daarbij is wat Laura dan leert wel erg eenzijdig, vooral gericht op het zeilen, en gaat ze dan haar hele leven alleen maar zeilen?"
/////////
Hoezo? Ga je als je de havo gedaan hebt de rest van je leven Frans spreken? Nogmaals: de topsporters. Van turnen bijvoorbeeld staat vast dat het slecht is voor je lichaam. Vrijwel alle sporten op topniveau zijn slecht voor je lichaam. En toch worden 14jarige meisjes bij wildvreemden geplaatst, trainen 30 uur in de week, doen hun opleiding op een lager niveau.........waarom eigenlijk? Omdat ze willen turnen. Op hun 30e zijn ze opgebrand. Wat gaan ze dan de rest van hun leven doen?

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:11

Erg ot

>>Een (verstandelijke) handicap kan één van de uitzonderingsredenen zijn waarom iemand niet van het openbaar vervoer gebruik kan maken. Als openbaar vervoer ontbreekt, dan hebben mensen recht op aangepast vervoer, of ontvangen ouders een vergoeding voor het zelf halen en brengen van hun kind. < <

>>Aangepast vervoer of een vergoeding
Als leerlingen geen gebruik kunnen maken van openbaar vervoer op grond van hun functiebeperking kunnen zij in aanmerking komen voor aangepast vervoer of een vergoeding.
Als ouders aanvoeren dat hun kind op grond van zijn of haar functiebeperking geen gebruik kan maken van het openbaar vervoer, dan moeten zij dat onderbouwen. Burgemeester en Wethouders (B&W) kunnen eventueel nader advies hierover inwinnen. Ouders moeten aan een onderzoek meewerken. Zij mogen dit alleen weigeren als er een gegronde reden voor is. < <

En daarbij, die 25 km die jij noemt staat nergens....Als een 9 jarige zwakbegaafde dus verder dan 6 km van huis op een school zit kun je gewoon leerlingvervoer vragen en krijgen.....Je behoort inderdaad tot de uitzonderingen en je zal misschien iets meer moeite moeten doen, maar dat wil niet zeggen dat je het niet kan krijgen.

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:13

Nou

er wordt nu net gedaan alsof Laura zo vreselijk veel leert van haar zeilreis en ik waag dat te betwijfelen....Het enige dat ze er van zal leren is goed zeilen....nou, misschien kan ze later leuk een zeilschool beginnen ofzo....

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2009 om 12:13

Expats

Hier in de regio staat een internaat voor kinderen van expats, die er prijs op stellen dat hun kind de VO-school in NL volgt. Omgekeerde wereld. Meisjes van 14 zitten droevig alleen op hun kamertjes in een wildvreemde omgeving met mensen waar ze niet om gevraagd hebben, terwijl hun ouders de wereld af reizen. O ja, ze gaan in vakanties regelmatig naar hun ouders toe. Vliegen ze zómaar alleen de hele wereld over. Naar enge landen als Nigeria.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2009 om 12:15

Nou nasha

Sorry hoor, wat is er in vredesnaam mis met een zeilschool? Is het nou echt nodig om daar zo badinerend over te doen? Het is in elk geval iets van je met de HAVO nooit zult kunnen bereiken, dan zul je toch nog het nodige bij moeten leren. Zeilen bijvoorbeeld.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:15

Tirza...

dat is dan hooguit 1 dag, en vaak toch begeleid, in de meeste gevallen dan....

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:16

Nee...

maar ik denk dat bij het hebben van een zeilschool ook meer komt kijken dan alleen zeilen....boekhouding? om maar een klein voorbeeld te noemen....

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:17

Nog een aanvulling op het ll vervoer (ot)

Passend vervoer
Een definitie van passend vervoer is niet in de wet vastgelegd. In de wet is slechts opgenomen dat het leerlingenvervoer zo georganiseerd moet zijn dat de school op een voor de leerling passende manier kan worden bereikt. Dit houdt in, dat bij het vervoer rekening gehouden moet worden met de omstandigheden, bijvoorbeeld met een handicap van de leerling. Als die handicap het niet mogelijk maakt om te reizen met openbaar vervoer, dan moet de gemeente zorgen voor aangepast vervoer, waarbij rekening wordt gehouden met die handicap, bijvoorbeeld het gebruik van een rolstoel. Ander voorbeeld. De gemeente hanteert een leeftijdgrens waarboven men in principe alleen voor een vergoeding voor openbaar vervoer in aanmerking komt. ***De leerling is door haar of zijn functiebeperking, bijvoorbeeld een gedragsstoornis, niet in staat zelfstandig te reizen. In dat geval mag men deze leeftijdgrens niet hanteren. Het vervoer is dan niet passend voor die leerling. ***

Dream on

Nasha, je laat zo duidelijk zien geen enkele andere mogelijkheid toe te laten in je denkraam, dan die je zelf bedacht hebt.
"Als een 9 jarige zwakbegaafde dus verder dan 6 km van huis op een school zit kun je gewoon leerlingvervoer vragen en krijgen...."
Je kunt alles vragen, maar krijgen is een stuk lastiger. Het is uitzonderlijk dat gemeenten een uitzondering maken. Gevolg is wat ik eerder beschreef: van zwakbegaafden en/of gehandicapten wordt (door de overheid) meer zelfstandigheid gevraagd dan ouders hun volstrekt gezonde en normaal begaafde niks aan de hand kinderen opleggen of gunnen.
Precies dat denken bepaalt mede hoe er over Laura gedacht wordt.
"***De leerling is door haar of zijn functiebeperking, bijvoorbeeld een gedragsstoornis, niet in staat zelfstandig te reizen. In dat geval mag men deze leeftijdgrens niet hanteren. Het vervoer is dan niet passend voor die leerling. *** "
En jij maar denken dat jouw mening daarover voldoende is. Dream on.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.