tsjor
22-12-2009 om 15:49
Laura
Onderstaande brief hebben de grootouders van Laura naar de Volkskrant gestuurd. Vandaag is de zitting voor de kinderrechter, Laura zal waarschijnlijk uit huis worden geplaatst en vermoedelijk ook in naar een gesloten opvang worden gestuurd.
De uitspraak van de rechter was indertijd helder en to-the-point. Maar dan is er nog de uitvoering. Triest, maar helaas ook te verwachten.
Tsjor
----------brief grootouders------------
Sinds Laura Dekker onder toezicht van de Jeugdzorg is gesteld, is zij veranderd in een gesloten meisje dat haar vertrouwen in volwassenen verloren is.
Onze kleindochter, Laura Dekker, was enkele dagen vermist en dook gisteren op op Sint-Maarten. De waarheid is dat zij ten onder gaat aan de Jeugdzorg. Als bezorgde grootouders hebben we hier lang over gezwegen, maar we kunnen ons nu niet meer stilhouden, omdat we bang zijn dat als de Raad van de Kinderbescherming zo door blijft gaan, Laura straks helemaal kapotgemaakt wordt.
Wij hebben Laura, sinds de bemoeienis van Jeugdzorg, in een paar maanden zien veranderen van een ondernemende en positieve tiener in een meisje dat een schild om zich heen heeft gebouwd en totaal geen vertrouwen meer heeft in de volwassenen. Laura wordt uitzicht gegeven op het doorgaan van haar wereldreis, mits zij voldoet aan een aantal voorwaarden – die zijn allemaal na te lezen op de website van Laura.
Als grootouders vonden we dit een redelijk uitgangspunt. De rechter stelde dus dat haar wereldreis niet onmogelijk is, mits voldaan aan de door Jeugdzorg gestelde voorwaarden.
Meer ervaring opdoen
Treurig genoeg blijft Bureau Jeugdzorg tot nu toe onduidelijk over de vraag wanneer aan deze voorwaarden is voldaan. Het zijn voorwaarden met een open eind. Een voorbeeld: ‘Meer ervaring opdoen in solozeilen’, was een van de eisen die aan Laura werden gesteld. De logische vraag is dan: hoeveel meer? Hierop was het letterlijke antwoord van de toeziend voogd aan Laura en haar vader: ‘Dat is jullie probleem, daar lig ik niet wakker van.’ En zolang ze onder toezicht gesteld is – voorlopig tot 1 juli 2010 – mag ze bovendien niet eens uitvaren.
Hoe lossen we dat op? was dan ook de vraag. Ook dat was zijn probleem niet, zei de voogd. Deze onverantwoorde uitspraken werden gedaan in aanwezigheid van Laura.
Er wordt Laura een worst voorgehouden, die zij nooit te pakken zal kunnen krijgen
Na zo’n gesprek was Laura enkele dagen totaal van slag. Kortom, er wordt Laura een worst voorgehouden, die zij nooit te pakken zal kunnen krijgen.
Hiermee wordt haar het uitzicht op het doorgaan van haar wereldreis ontnomen. Tegelijkertijd wordt zij murw geslagen door dwangmaatregelen, zoals de onder toezichtstelling en het dreigement van een mogelijke uithuisplaatsing. Dit is niet vol te houden.
Depressief
De bezorgdheid van haar vader groeide met de dag. Deze bezorgdheid is ook uitgesproken bij Bureau Jeugdzorg. Er is niets mee gedaan. ‘Dat is uw probleem, daar lig ik niet wakker van’, was wederom de reactie. Bij ons is het inmiddels meer dan duidelijk. Bureau Jeugdzorg geeft niets om Laura, met als triest gevolg dat Laura is weggelopen. Weer zal Bureau Jeugdzorg alleen weten te reageren met dwangmaatregelen. Er wordt al openlijk gesproken over uithuisplaatsing – lees de gevangenis waarin al ruim tweehonderd kinderen zitten. Niet zo vreemd dat je als 14-jarige depressief wordt van dat vooruitzicht en op de vlucht slaat. De
Raad voor de Kinderbescherming heeft al meegedeeld dat Laura uit huis geplaatst zou worden, zodra ze terug is in Nederland. Dat is de enige oplossing die de Kinderbescherming kan bedenken.
Noemen ze dit hulpverlening? Er zijn zo veel andere mogelijkheden om haar echt te helpen. Laat haar een jaar meevaren met de Stad Amsterdam, de clipper die voor de VPRO-televisie dezelfde tocht rond de wereld maakt als Charles Darwin ruim 150 jaar geleden met de Beagle. Daar zijn genoeg volwassenen aan boord om haar te helpen met het onderwijs.Ze mocht niet naar zee om haar bestwil, maar nu gaat ze aan Bureau Jeugdzorg ten onder.
tsjor
22-12-2009 om 16:30
Niet off-topic
Ik zie het, het verbaasde me al dat er nog geen draadje over was. Maar ik vind het niet off-topic, omdat het hier gaat om ouderschap en om kinderen, om vrijheid en om je mogen ontwikkelen tot wie je wil zij. Zelfs als dat riskant is.
Tsjor
tonny
22-12-2009 om 17:11
Inhoud discussie is veranderd
het begon nogal 'off topic' maar is nu zeer serieus.
tsjor
22-12-2009 om 21:51
Ach ja
Vroeger wilde ik al niet met mijn 'peer-group' optrekken. Wat had ik een hekel aan dat meidengeklets! Ik moest van mijn moeder met iemand meefietsen naar school (12 km.) maar ik werd letterlijk ziek en misselijki van het geneuzel over jongens, briefjes en nog meer onzin. Ik heb mijn moeder gesmeekt of ik alsjeblieft allen mocht fietsen. Na een jaar mocht dat gelukkig. Heerlijk, alleen, altijd later dan de rest vertrekken, geen geklets, gewoon stile en doortrappen maar.
Je begrijpt het: ernstige stoornis in mijn persoonlijkheidsontwikkeling, waardoor ik nu niet in staat ben om in dit onderwerp een 'off-topic'leuteronderwerp kan zien. Ik neem dat dan te serieusop. Is nooit meer goed gekomen maar indertijd was de psychologie og niet zover dat zij dat onderkenden. Vandaar dat mijn moeder mij alleen mocht laten fietsen. Nu zou dat niet meer mogen: kind móet samen fietsen en móet het geleuter van haar peer-group met plezier en gnoegen aanhoren en leren om mee te doen. Totdat zij ook zo'n leuteraar wordt die uren kan zwijmelen over jongens en briefjes. Daar hebben we nu de OTS, UHP, gesloten plaatsing etc. voor. Met behandeling uiteraard.
Tsjor
mirreke
23-12-2009 om 09:24
Ik vind het ook niet off-topic, maar juist wezenlijk
Ik denk ook dat Laura en haar 'behandeling' door de instanties hier in algemeen hoort, als zijnde symptomatisch voor de richting waarin de opvattingen zich lijken te bewegen. Ik heb het gevoel dat maar weinig mensen lijken in te zien hoe cruciaal dit 'geval' is, van welk wezenlijk belang voor de autonomie van ouders zelf hun kinderen op waarde te schatten en daarnaar te handelen.
Ik moest erg aan Laura denken toen ik gisteren min of meer toevallig Vijf jaar later zag. Maurice de Hond vertelde gepassioneerd over de moordzaak die hem zo geraakt heeft, het idee dat je onschuldig vast komt te zitten op basis van fouten die vervolgens verdoezeld worden. Hij zei: Nu is het deze Ernst Louwes, maar het kan dus ook met gemak jou of mij overkomen. Zo gaat het met de bemoeienis van Jeugdzorg ook. We staan erbij en kijken ernaar en denken, ach Laura is zo extreem, logisch dat het niet mag, ze moet net worden als de rest. Maar waar houdt dat op? Bij een extreme hobby, bij alleen naar huis fietsen, zoals tsjor beschrijft. Volgens mij 'hoort' dat laatste nu in ieder geval niet meer, als ik af en toe reacties lees op een bericht over naar huis fietsende kinderen. Het kan zomaar jou of je familie overkomen, en er blijkt wel weer, het gaat totaal niet om het welzijn van het kind zelf. Creatief meedenken, met oplossingen komen zoals de suggestie die de grootouders noemen, het zit er allemaal niet in. Sommige mensen noemen Laura verwend en drammerig, ik vind haar juist gedreven en een doorzetter, een gewéldig rolmodel. Helaas zijn de geesten van de regenten van Jeugdzorg te klein en bekrompen om haar überhaupt te kunnen bevatten.
Mijn partner paste vroeger niet in het systeem, het onderwijssysteem. Hij had (en heeft) een probleem met autoriteit. Nadat hij serieus depressief was geworden (op 12-jarige leeftijd) en zelfmoord overwoog, stuurde zijn moeder hem naar een psychiater. Op last van die psychiater heeft hij officieel ontheffing van de leerplichtwet gekregen, op 12-jarige leeftijd. Een godsgeschenk voor hem.
Hij is goed terecht gekomen, hij is musicus, heeft zijn eigen studio, is wonderbaarlijk goed met computers en met mensen. Ook alternatieve oplossingen kunnen leiden tot goede resultaten, niet iedereen zou hetzelfde pad hoeven te bewandelen.
Tirza G.
23-12-2009 om 10:41
Moeilijk?
Tsjor doet helemaal niet moeilijk. Tsjor doet pijnlijk eenvoudig. En Mirreke ook, foei wat een verhaal. Stof tot nadenken onder de boom.
Tirza
tonny
23-12-2009 om 14:25
Mensen die afwijken van het gemiddelde...
da's een uitdaging. Regels volstaan dan niet, er moet gezocht worden naar wat anders. Zoals het verhaal dat ik hier zonet las van Mirreke.
Ondertussen snap ik trouwens niet waarom van de kwestie Laura zo'n enorme zaak wordt gemaakt, terwijl er heel wat meisjes van 13/14 zijn die de aandacht veel harder nodig hebben omdat ze totaal niet onafhankelijk en zelfstandig aan het worden zijn.
tsjor
23-12-2009 om 18:47
Helaas niet iedereen dus
Lees de rapportaqe over Laura maar en de motieven om over te gaan tot een OTS. En de draadjes over Laura die hier eerder liepen en die nu weer lopen. Alhoewel de rechter dat indertijd gelukkig niet heeft overgenomen.
Tsjor
Temet
24-12-2009 om 10:14
De uitspraak vindt u hier
Voor de liefhebbers: de uitspraak is te vinden op rechtspraak.nl: http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Laura+mag+bij+haar+vader+blijven+wonen.htm
Met een link naar de uitspraak zelf. Waarbij mij opvalt dat de naam van Laura is weggehaald (zo gaat het altijd, maar het doet wat potsierlijk aan) en dat er maar liefst 3 mensen van het Bureau Jeugdzorg aanwezig waren. Drie! Normaal is er maar een, en dat is dan nog niet eens altijd de gezinsvoogd zelf. Wat een beetje publiciteit al niet vermag. De zaak is ook door een meervoudige kamer (drie rechters) behandeld, ook zoiets wonderlijks. Dat was de ots-zaak ook trouwens, zag ik nu.
Overigens wilde Jeugdzorg Laura niet in een instelling plaatsen, zo blijkt uit de tekst, maar kennelijk bij bekenden.
Je krijgt de indruk dat Jeugdzorg en Pa Dekker op elkaar hebben zitten wachten en elkaar verwijten dat er niks is gebeurd, en dat nu - door een paar heldere vragen of wellicht wat ferme druk van de rechters - er eindelijk spijkers met koppen zijn geslagen.
Aardig vind ik punt 3.7.: het kan zijn dat het uiteindelijk allemaal niet lukt, maar dan kan Jeugdzorg wel weer terugkomen. De rechtbank had het verzoek ook aan kunnen houden en de zaak na 3 maanden ofzo weer op zitting kunnen laten komen om te zien hoe de situatie dan was. Dus: kijken of het allemaal lukt. Dat heeft de rechtbank niet gedaan, de rechters zeggen: we gaan ervan uit dat het lukt, mocht het onverhoopt niet lukken dan horen we het wel. Een mooi uitgangspunt.
Groeten,
Temet
tsjor
24-12-2009 om 11:57
Aanvankelijk niet
'Overigens wilde Jeugdzorg Laura niet in een instelling plaatsen, zo blijkt uit de tekst, maar kennelijk bij bekenden.' Aanvankelijk niet, aanvankelijk wilde men: instelling of netwerkgezin of moeder. Dat werd al snel: netwerkgezin.
Maar het blijft een wonderschone uitspraak, tot twee maal toe hebben de rechters alle bijgehaalde toeters en bellen aan de kant geschoven en zich beperkt tot de kern van de zaak. Het geeft hoop en dat is mooi zo vlak voor kerst.
Tsjor
Temet
24-12-2009 om 12:06
Tsjor
Klopt. Maar ik kreeg de indruk dat sommige mensen ervan uitgingen dat Jeugdzorg Laura per se in een instelling wilde hebben, en dat is dus niet het geval, dat was kennelijk al niet zo in het oorspronkelijke verzoek. Bij vader weg, het dondert niet waarheen, dat idee krijg je een beetje.
Groeten,
Temet
tsjor
24-12-2009 om 12:27
Wegloopgedrag
Jeugdzorg wilde een UHP en dan inderdaad met diverse opties. Maar 'wegloopgedrag' is bij uitstek een kwalificatie waarmee kinderen in een gesloten instelling worden geplaatst. Dus zelfs al zou ze eerst in een netwerkgezin zijn geplaatst, dan nog had er maar iets hoeven te gebeuren of er was een nieuwe machtiging angevraagd. De uitspraak zoals die nu is gedaan, dat is een verrassing.
Tsjor
tsjor
24-12-2009 om 12:50
Nog even zeuren dan
Over de logica van gezinsvoogden. Kind mag met kerst een dag naar huis. Kind mag met kerst zelfs twee dagen naar huis, maar kind mag niet thuis slapen. Ouders hebben gen vervoer. Afstand is ruim 50 km. Ouders moeten dus twee keer op en neer rijden met kerst. Kan dat ook anders, kan het kind niet gewoon blijven slapen?
- het vervoersprobleem: dat is mijn probleem niet, aldus gezinsvoogd. Dat ze het wel zo veroorzaakt zit niet in haar logica.
- waarom het kind niet mag blijven slapen? Nee, het is juist dat het kind extra een dag mag komen omdat moeder het zo goed doet. Maar dat laatste was toch nooit het probleem? Nee, daat was ook wel zo, maar toch. Logica: als we een reden nodig hebben is die reden geldig, omdat we hem nodig hebben, niet omdat het een echte reden zou moeten zijn.
- Waarom het kind dan toch niet mag blijven slapen, als moeder het probleem niet was? 'We zitten in de opbouwfase'. die opbouwfase heeft te maken met de UHP zelf: eerst helemaal afgezonderd, dan kontakt, dan langzaam opbouwen, dan huisbezoek en daarna pas slapen. Met andere woorden: het middel is nodig door de maatregelen die genomen zijn. Logica.
En stel dat je het dan toch doet? De ANWB adviseert iedereen om kerstavond in elk geval niet te gaan rijden.Dus stel dat moeder om de veiligheid van haar kind overdag gaat rijden (als ze een auto kan vinden) en 's avonds niet meer kan/mag rijden?
Dan loopt ze groot risico. Er is een kans dat het goed gaat (blij kind, wel veel moeite met afscheid nemen, maar daar is de UHP dan weer goed voor). Maar de kans dat dan de conclusie is: we kunnen de opbouwfase versnellen, die acht ik zeer klein. Veel groter is de kans dat moeder gestraft wordt omdat ze zich niet aan de afspraken heeft gehouden en dat de 'opbouwfase' wordt teruggedraaid. Niet omdat het in het belang van het kind is, maar omdat moeder gestraft moet worden.
Zelfde moeder, ander kind, ook een bezoekregeling, maar het weekendgezin heeft geen zin om kind op tijd terug te brengen voor het bezoek van moeder. Dus moet moeder maar later komen. Afspraken met moeder gelden dan namelijk niet als bindend. Logica.
Zelfs een gezond en sterk mens wordt daar gek van.
Sorry, moest het even kwijt, dat is ook kerst en ook gezinsvoogdij.
Tsjor
anders
25-12-2009 om 00:54
Gelukkig merk je dat je aan het zeuren bent tjor
kennelijk is Laura een onderwerp waarmee veel frustraties kunnen worden opgehaald. Zelf denk ik dat de kinderrechter en niet jeugdzorg beslist of ze uithuisgeplaatst wordt. Denk ik niet dat de kinderrechter op basis van weglopen haar gesloten plaatst (zijn immers nog vele wachtende). Vooral denk ik dat grootouders het inderdaad niet snappen en de truc uithalen waar de media graag op duiken: jeugdzorg heeft de schuld...
liora
25-12-2009 om 09:05
Jammer
Het is erg jammer dat er mensen zijn die vanwege hun eigen negatieve ervaring met jeugdzorg, alleen nog maar hun ervaringen kunnen projecteren op alles wat met jeugdzorg te maken heeft.
Het maakt dit soort draadjes voor mij totaal oninteressant, terwijl ik het best een interessante principiele discussie vind, een meisje dat wil zeilen. Maar als er vervolgens alleen maar bitterheid in zo'n draadje wordt uitgestort, en het per definitie altijd slecht wordt gevonden als jeugdzorg zich ergens mee bemoeit, dan heeft het voor mij geen zin meer om dit allemaal te lezen.
Liora
mirreke
25-12-2009 om 10:14
Bitterheid, jammer?
Ik vermoed dat tsjor 'alleen maar' iets vertelt dat nu, op dit moment, met deze kerst, speelt.
En natuurlijk heeft het wel met dit draadje te maken. Temet signaleert het al, drie rechters, drie jeugdzorgers, een heleboel media, en godzijdank een verrassende uitspraak. Wat bekendheid al niet vermag. Maar er zijn nog veel meer kinderen in handen van Jeugdzorg, en daarvoor geldt de 'logica' die tsjor signaleert, de logica die Jeugdzorg eigenlijk ook al wilde toepassen op Laura (kind (gemangeld door Jeugdzorg) laat problemen zien (wegloopgedrag, blijkbaar kelderende cijfers), dus moet het kind uit huis (waar de problemen natuurlijk alleen maar zullen toenemen, maar dat is waarschijnlijk hun probleem niet).
mirreke
25-12-2009 om 10:22
Liora (ot)
Iedereen die hier 'bitterheid uitstort', heeft ervaringen met jeugdzorg. Wij zijn bitter gemaakt, en zeer, zeer cynisch. Ooit waren we optimistisch en vol goede moed, maar dat is in rap tempo de grond in gestampt.
Ook Laura en haar vader waren optimistisch (en ik zei het al eerder, heel erg naïef), toen zij opgewekt meldden wat de plannen waren. En nu zitten ze met een OTS. En gelukkig een goede uitspraak, die perspectief biedt.
Het nadeel van onze tegenberichten is dat mensen je eigenlijk niet geloven. Kijk maar naar sommige reacties op bv. de brief van de grootouders. Ik geloof deze mensen zonder meer, omdat ik namelijk precies dezelfde gedachtengang tegenover me heb meegemaakt. Maar in de ogen van anderen, de onschuldigen, de naïevelingen, lijk je een soort fanaticus die per definitie geen gelijk heeft.
Als jij er vrede mee hebt gun ik je een leven lang naïviteit. Maar als er iets gebeurt, hou dan deze draadjes in je achterhoofd.
M Lavell
25-12-2009 om 10:35
Jeugdzorg is verantwoordelijk, de rechter niet
anders:"Zelf denk ik dat de kinderrechter en niet jeugdzorg beslist of ze uithuisgeplaatst wordt."
Dat is een tamelijk onzinnige bewering. De rechter gaat nooit tot uhp over als jeugdzorg daar niet om vraagt. De verantwoordelijkheid voor het verzoek en de onderbouwing van het verzoek, ligt bij jeugdzorg, niet bij de rechter.
anders:"Denk ik niet dat de kinderrechter op basis van weglopen haar gesloten plaatst (zijn immers nog vele wachtende). "
Je snapt het niet. De rechter honoreert het verzoek van jeugdzorg, of niet. Daarbij is de rechter niet verantwoordelijk voor de keuze en de wachtlijsten. Dat is jeugdzorg. Jeugdzorg vraagt vaak om uhp in gesloten inrichting terwijl er geen plaats is.
anders"Vooral denk ik dat grootouders het inderdaad niet snappen en de truc uithalen waar de media graag op duiken: jeugdzorg heeft de schuld..."
Ik denk dat jij het niet snapt. Zie de uitspraak http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BK7583&u_ljn=BK7583 De rechter trekt dezelfde conclusies als de grootouders gedaan hebben.
Liora:"terwijl ik het best een interessante principiele discussie vind, een meisje dat wil zeilen."
Het gaat in principiele zin natuurlijk niet over zeilen, maar over de vraag op basis waarvan de overheid (dat is steeds vaker de leerplichtambtenaar), bemoeizorg op kan starten en hoe ver dat moet gaan. Die overheid heeft zich, zonder rechtsgronden overigens, inmiddels dat bemoeitraject ook toegeeigend bij te laat komen op school, of een 12 minner die een poppetje op een muur tekent.
De kern van het probleem is dat kleine dingen een subjectieve bereaucratische vertaling krijgen die doet alsof in veel meer gevallen dan werkelijk is, er sprake van mishandeling is. Falende ouders.
Het geval Laura is door de lpa naar de RvK gestuurd omdat hij meende dat het uit zeilen laten gaan van haar tot kindermishandeling gerekend moet worden. Zo gaat dat ook met pubers die wel 9 keer in een schooljaar (1000 lesuren!) te laat zijn gekomen, of 12 minners die bij ruzie in de zandbak een klasgenoot een blauw oog bezorgen.
Het eufemisme is "ouders nemen onvoldoende hun verantwoordelijkheid". Je vindt dat verwijt en die tekst ook terug in het vonnis over Laura.
De techniek voor Jeugdzorg om die onbekwaamheid te bewijzen is het telkens zeer scherp opleggen van zeer subjectieve gedragsnormen. De meting die Jeugdzorg toepast is volstrekt bureaucratisch, ook dat vind je in de uitspraak terug. Geen inhoudelijke beoordeling, maar de meting of men op een afspraak is verschenen.
Het resultaat van dat soort volstrekt subjectieve meningen legt Jeugdzorg voor aan de rechter als bewijs van het gelijk. Het belang van het kind en de doelen van OTS zijn tegen die tijd allang uit het oog verloren.
Ook dat vind je terug in die uitspraak.
Bijzonder aan deze zaak is dat er veel rechters bij betrokken zijn en dat die rechters wel inhoudelijk hebben gekeken naar het belang van het kind.
Zo is de neerwaardse spiraal van Laura (bureaucratische waarheid is dat ze slechte cijfers haalde en spijbelde), wel erkend door de rechters, maar niet als bewijs gebruikt om Jeugdzorg gelijk te geven.
Het is als argument gebruikt om Jeugdzorg en vader op een lijn te krijgen zodat er aan het doel gewerkt kan worden.
Als rechters dat vaker zouden doen, dan zou dat geweldig zijn. Maar ondertussen zou het natuurlijk zo moeten zijn dat Jeugdzorg zelf zich kritisch afvraagt of wat men doet wel enig doel dient.
Die kwaliteit heeft Jeugdzorg tot nog toe ook in deze zaak niet laten zien.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
25-12-2009 om 10:55
Voorspelbaar
Temet:"Maar ik kreeg de indruk dat sommige mensen ervan uitgingen dat Jeugdzorg Laura per se in een instelling wilde hebben, en dat is dus niet het geval, dat was kennelijk al niet zo in het oorspronkelijke verzoek."
Nou nee, ik ga ervan uit dat de combinatie 'verzoek tot plaatsing in instelling' en 'weglopen' leidt tot gesloten plaatsing. Normaal gesproken wordt er een een zaak als deze niet zo diep op de inhoud ingegaan. De bureacratische feiten moeten voor zich spreken en leiden als in een mathematische vergelijking tot de volgende stap.
Daarvan zit in deze zaak nog een restje. In eerste instantie is er gevraagd om plaatsing in een instelling, of netwerk gezin, of bij moeder.
Dat verzoek is herzien door Jeugdzorg. Moeder is door Jeugdzorg uit de vergelijking gehaald. Al voordat de uitspraak compleet was, verschoof de afweging: of geen uhp, of netwerkgezin, maar in ieder geval niet bij moeder.
En daarmee is het toch net alsof er met moeder iets opvoedkundig helemaal mis is.
Dat heeft niemand willen zeggen, maar de rechter is niet inhoudelijk op die verschuiving ingegaan, wat is er mis met moeder?'. Ze pastte gewoon niet meer in de strategie van Jeugdzorg, die werkelijk rust op het aan de rechter aanbieden van eenvoudige vergelijkingen met een voorspelbare uitkomst.
In alle gevallen waarin rechters niet zo diep ingaan op de inhoud, en dat is meestal, leidt dat tot 1:1 voorspelbaarheid. Verzoek uhp instelling + weglopen = gesloten plaatsing.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
25-12-2009 om 11:09
Automatisme
Ik had nova gemist op de 23e, maar inmiddels staat ie online. http://player.omroep.nl/?aflid=10443443 De automatismen van Jeugdzorg worden niet onder stoelen of banken gestoken.
Groet,
Miriam Lavell
anders
25-12-2009 om 11:16
M lavell
"De rechter gaat nooit tot uhp over als jeugdzorg daar niet om vraagt. De verantwoordelijkheid voor het verzoek en de onderbouwing van het verzoek, ligt bij jeugdzorg, niet bij de rechter".
Onderbouwing wel beslissing niet; gezinsvoogd vraagt wel vaker om een uhp die vervolgens toch afgewezen wordt.
"De rechter honoreert het verzoek van jeugdzorg, of niet. Daarbij is de rechter niet verantwoordelijk voor de keuze en de wachtlijsten. Dat is jeugdzorg. Jeugdzorg vraagt vaak om uhp in gesloten inrichting terwijl er geen plaats is".
Klopt maar het verzoek tot een gesloten plaatsing wordt wel op een andere manier door de rechtbank beoordeeelt dan een uhp bij een pleeggezin of netwerk. Bij het verzoek zal de rechter weldegelijk meenemen of het gezin de wachttijd zinvol is over te gaan tot een gesloten plaatsing.
Dat jij de discussie omvormt tot iets met de leerplicht past wel weer een beetje bij je stokpaardje. Zelf vind ik de opmerking van Liora terecht: het gaat hier helemaal niet over BJZ maar of we als we het hebben over de rechten van het kind zover moeten gaan een kind dat zelfstandig de wereld meent rond te kunnen zeilen moeten beschermen tegen zichzelf.
Naar mijn mening is de Raad en BJZ doorgeschoten door in te gaan op dat verzoek het is echter wel de uiterste consequentie van het denken over "rechten van het kind".
Daarnaast denk ik ook dat het stompzinnig is geweest te beweren dat er een "psychisch moment" zou zijn waarin een veertienjarige wel toe is aan een wereldreis. Het is inderdaad zoals grootouders zeggen "een worst" die haar ten onrechte wordt voorgehouden. Het is echter wel vader en niet BJZ die met die "worst" is gekomen.
Sancy
25-12-2009 om 11:22
Anders
tegen Miriam: "Dat jij de discussie omvormt tot iets met de leerplicht past wel weer een beetje bij je stokpaardje."
Er wordt niets omgevormd. Deze zaak is begonnen met een lpa die de RvK belde.
anders
25-12-2009 om 11:49
Sancy
klopt maar als ik zo de draadjes over dit onderwerp lees krijg ik het gevoel dat het allang al niet meer gaat over of ze ontheffing had moeten krijgen of niet.
M Lavell
25-12-2009 om 12:35
Stokpaardjes
Anders:"klopt maar als ik zo de draadjes over dit onderwerp lees krijg ik het gevoel dat het allang al niet meer gaat over of ze ontheffing had moeten krijgen of niet."
Dat is niet mijn schuld. Ik heb die zaak niet aangebracht bij de RvK. Wat mij betreft had dat niet gemoeten en had het moeten blijven bij de vraag of Laura met haar Wereldschoolonderwijs voldoende voldoet aan de leerplicht (ontheffing was naar mijn oordeel niet eens nodig).
Ondertussen is het niet alleen gebruikelijk om bij scholing door de Wereldschool de RvK in te schakelen, maar ook bij te laat komen of (meest recent, zie http://www.justitie.nl/actueel/nieuwsberichten/archief-2009/91222twaalfminners-standaard-naar-jeugdzorg-na-plegen-delict.aspx?cp=34&cs=578) een klasgenoot een bloedneus slaan.
Ook dat heb ik niet bedacht.
De bijdrage die de overheid aan de principiele discussie over leerplicht heeft gedaan, vind je hier http://www.minocw.nl/documenten/121938_thuisonderwijs.pdf Het is een volstrekt onvolledig onderzoek waaraan de conclusie verbonden wordt dat het niet nodig is om kinderen die ontheffing van de leerplichtwet hebben, niet te beschermen. Het zijn er te weinig, vindt Dijksma. In dat licht is drukdoenerij over deze ene compleet belachelijk.
Het belangrijkste wat Dijksma in dat stuk zegt is dat ze al die kinderen die ontheffing hebben, offert aan haar weerzin tegen onderwijs dat niet op school plaatsheeft. Vooral geen wet die eisen aan thuis- of afstandsonderwijs stelt en ouders die dat doen ook werkelijk controleert, want dan zou dat type onderwijs een volwaardige onderwijsvorm worden. Dat wil ze niet.
Ik heb dat niet bedacht en kan die redenatie niet volgen.
Heb je die uitzending van Nova gezien?
Sprokkedreef, Brancheverenigingen Jeugdzorginstellingen, laat er zo helder in zien wat er mis is.
In een volstrekt ongeloofwaardig betoog stelt hij dat het altijd de wens is geweest om Laura bij haar vader te laten. Flauwekul, want jeugdzorg vroeg juist om uhp. Hij moppert ook nog op publiciteit, suggereert zelfs dat Laura's advocaat niet in het belang van Laura heeft gehandeld door tussentijds de pers te woord te staan. Maar ondertussen zet hij de broze relatie die er is ontstaat tussen Jeugdzorg en Laura en haar vader opnieuw op het spel door ook te suggereren dat Laura's vader bakzeil heeft gehaald in deze kwestie.
En door daar te zitten natuurlijk. Niemand mag naar de pers, maar Jeugdzorg kennelijk wel.
Groet,
Miriam Lavell
tsjor
25-12-2009 om 12:46
Anders
Het is wellicht nauwelijks voorstelbaar, maar er zijn ook kinderen die heel erg hard een bepaalde kant uit willen. Je schrijft: 'Het is echter wel vader en niet BJZ die met die "worst" is gekomen.' Het was de wens van het kind en vader heeft daarop gereageerd zoals een goede ouder dat zou doen: voorwaarden stellen, onder bepaalde bescherming ervaring op laten doen, en hopen dat het kind dan zelf de onmogelijkheid ervan inziet.
Gisteren sprak ik een oude man uit een heel andere tijd. Toen bepaalde vader nog wat je wel of niet mocht en moest je je hoofd buigen en ja en amen zeggen. Vader wilde dat hij zijn succesvolle carriére als administrateur op zou geven om een tante te helpen met een horecazaak. Hij heeft het 15 jaar gedaan, tot de huisarts op zijn 40ste zei: en nu moet je stoppen want anders ben je over tien jaar dood.' Dat ouderbeeld, daar willen we toch niet naar terug? Ik denk dat goede ouders moeten doen wat de vader van Laura heeft gedaan: voorwaarden stellen, eigen ervaringen op laten doen onder bepaalde restricties, eisen stellen, ondersteunen en kritisch zijn tegelijk.
Gelukkig heeft de rechter van de worst reëel broodbeleg gemaakt. Het gaat er dan niet om dat een kind moet uitzeilen, wel dat het kind niet belemmerd wordt in de eigen ontwikkelingsmogelijkheden om zelf te kunnen uitzoeken waar de grenzen liggen. En als ouders stuur je, praat je, denk je na, bouw je voorwaarden in, en houd je dan je hart vast. Maar dat doet elke ouder die het kind laat opgroeien en verrast is door de mens die in het kind blijkt te zitten.
Tsjor
anders
25-12-2009 om 13:03
Tsjor
"dat het kind niet belemmerd wordt in de eigen ontwikkelingsmogelijkheden om zelf te kunnen uitzoeken waar de grenzen liggen". Tja tjor en wie bepaald hoeveel een kind zelf mag uitzoeken? We zijn het hier in Nederland kennelijk over eens dat een kind van 14 niet volwassen is. Als een kind van 14 de wereld rond mag zeilen mag ieder kind dat en is de facto een kind van 14 dus volwassen. Wat dat zou betekenen mag je zelf invullen...
M Lavell
25-12-2009 om 13:07
Je snapt het echt niet
Anders:"Als een kind van 14 de wereld rond mag zeilen mag ieder kind dat en is de facto een kind van 14 dus volwassen. Wat dat zou betekenen mag je zelf invullen..."
Je redenatie klopt niet. Er is geen verbod op wereldzeilen, dus mag iedereen het. Voor kinderen is daar wel ook toestemming van de ouders van nodig. Zij mogen die geven. Er zijn maar weinig kinderen die het zullen willen, er zijn maar weinig ouders die het zullen toestaan en er zijn maar weinig combinaties van die twee die ook nog het vermogen hebben om daarvoor de kwaliteiten, spullen en materialen te verzamelen.
Het gaat er maar om eentje.
Zet dat af tegen dat onderzoek van Dijksma over thuisonderwijs. Dat zijn er ruim 300. Dat vindt ze te weinig om er controle op uit te oefenen.
Waarom hier bij die ene dan wel?
Groet,
Miriam Lavell
anders
25-12-2009 om 13:35
Naief
"Er zijn maar weinig kinderen die het zullen willen, er zijn maar weinig ouders die het zullen toestaan en er zijn maar weinig combinaties van die twee die ook nog het vermogen hebben om daarvoor de kwaliteiten, spullen en materialen te verzamelen".
Dat gaat zich natuurlijk niet beperken tot zeilen maar ook bergbeklimmen en trektochten en wat dies meer zij. Toestemming vragen aan je ouders lijkt me dan een beetje onzinnig; met een beetje opvoedingservaring weet je dat je met een "nee" als ouder echt niet meer weg zal komen.
M Lavell
25-12-2009 om 13:47
Hoeveel?
anders:"Dat gaat zich natuurlijk niet beperken tot zeilen maar ook bergbeklimmen en trektochten en wat dies meer zij."
Waar haal je dat nou vandaan? Hoeveel 14 jarigen willen dat, hoeveel ouders zullen toestaan en hoe vaak zal zich er een combinatie van die twee voordoen die ook nog de nodige middelen zal kunnen verzamelen?
Zolang dat aantal onder de 300 per jaar blijft, is er geen bemoeienis nodig, zie Dijksma.
anders:"Toestemming vragen aan je ouders lijkt me dan een beetje onzinnig; met een beetje opvoedingservaring weet je dat je met een "nee" als ouder echt niet meer weg zal komen."
Waaruit eens te meer blijkt dat je er geen moer van snapt. Ouders hebben het gezag. Dat is bij wet zo geregeld. Zonder toestemming van de ouders het land verlaten, levert de actie op die Laura nu is overkomen. Vermissing, opsporing en teruggeleiding.
Overigens is "nee" in mijn huis altijd wel genoeg geweest. Met als nuance precies dit wat tsjor al eerder schreef. "Het gaat er dan niet om dat een kind moet uitzeilen, wel dat het kind niet belemmerd wordt in de eigen ontwikkelingsmogelijkheden om zelf te kunnen uitzoeken waar de grenzen liggen. En als ouders stuur je, praat je, denk je na, bouw je voorwaarden in, en houd je dan je hart vast."
Dat betekent dat dat "nee" niet alleen een machtswoord kan zijn. Er zijn legio voorbeelden van situaties waarin kinderen door school of jeugdzorg geholpen worden om zich aan het "nee" van ouders te onttrekken. Niet naar school mogen, niet bepaalde lessen mogen volgen, niet mee mogen met schoolreis, niet in een bepaalde sector stage mogen lopen, etc. Bij de landmacht hebben ze vooral met dat laatste veel ervaring.
Dus ja, het kan je overkomen dat je kind iets wil doen wat je eigenlijk niet wilt en waartegen je ondanks je gezag niet kunt volstaan met "nee". Je hart vasthouden is wat er dan overblijft.
Groet,
Miriam Lavell
anders
25-12-2009 om 14:23
Miriam
wat zitten we toch weer heerlijk langs elkaar heen te praten: jij hebt het over de situatie waarin netjes alles volgens huidige wetgeving verloopt, ik geef aan dat huidige wetgeving hierin niet voorziet. Als Laura mag mag ieder veertienjarige en heb je als ouder daar niets meer over te zeggen. Jij zegt dat dat weinig voorkomt ik denk dat dat je nog tegen zal vallen. Die grens van volwassenheid is arbitrair en cultureel bepaald dus kan overboord ben alleen benieuwd over de voorstanders van Lauras zeiltocht die consequenties ook dragen.