Lady Grey
12-12-2008 om 10:01
Kind met allergie niet in opvang
Wat vinden jullie hier nou van? Ik ben met stomheid geslagen!
Binnenland
Kind met allergie niet in opvang
Geplaatst: 11 december 2008 22:30, laatste wijziging: 11 december 2008 23:28
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Kinderen met een ernstige allergie kunnen door kinderdagverblijven worden geweigerd. In een aantal gevallen is dat al gebeurd.
De vrees is dat het veel vaker zal voorkomen nu de Geschillencommissie Kinderopvang heeft goedgekeurd dat een eenjarige jongen met een zware koemelkallergie mag worden geweigerd.
De commissie stelt dat van de leidsters van de opvang niet kan worden verwacht dat zij zich volledig op zo'n kind concentreren om te voorkomen dat het met koemelkproducten in aanraking komt. De Tweede Kamer en het Informatiecentrum Nederlands Anafylaxis Netwerk (NAN) zijn bang dat opvangorganisaties op grond van deze uitspraak vaker allergische kinderen gaan weigeren. PvdA-Kamerlid Margot Kraneveldt noemt het 'te gek voor woorden' dat deze kinderen er niet terecht kunnen. Ze vreest dat sommige ouders bij het inschrijven van hun kind een allergie verzwijgen. ,,Dat kan zeer gevaarlijke situaties opleveren.''
Het is voor het eerst dat de Geschillencommissie zich over zo'n zaak heeft gebogen. Een uitspraak van de commissie is bindend.
De Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en Peuterspeelzalen reageert verbolgen. Voorzitter Gjalt Jellesma: ,,Kinderen met allergieën draaien overal mee. Ik zou niet weten waarom dat in de kinderopvang niet kan.'' Volgens brancheorganisatie MOgroep Kinderopvang zullen opvangcentra niet te pas en te onpas allergische kinderen afwijzen.
De Tweede Kamer wil dat peuterleidsters in opleiding les krijgen over allergie bij kinderen.
M Lavell
12-12-2008 om 15:18
Zie 10:13 uur
tinus:"Ah, dat is tenminste een duidelijke uitspraak van jou. Waarom kan dat niet meteen?"
Dat deed ik om 10:13 uur al in deze draad. Jemig!
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
12-12-2008 om 15:20
Pindaatje
Miriam:
"Vooruit, grijp je kans: Pinda allergie, en dan?"
Een totale ban op al het eten dat met pinda's te maken heeft in het KDV. Inclusief door andere kinderen meegenomen eten en eten dat in de auto op weg naar het KDV is geconsumeerd.
Daar valt bv ook de chocoladeletter onder die je van de sint hebt gekregen. 'Gemaakt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt' staat er zo mooi op.
Das extreem ja, maar ik had het over extreme allergieen.
M Lavell
12-12-2008 om 15:30
Extreme ideëen
"Een totale ban op al het eten dat met pinda\'s te maken heeft in het KDV. Inclusief door andere kinderen meegenomen eten en eten dat in de auto op weg naar het KDV is geconsumeerd."
Waarom moet dat?
"Das extreem ja, maar ik had het over extreme allergieen."
Waar reageert deze patient precies op naar jouw idee?
Normaal gesproken bestaat het voorkomen van narigheid uit een combinatie van preventie waar dat kan en noodmedicatie waar het niet is gelukt.
Nee, dat geeft geen 100% garantie, maar het is wel genoeg.
De schets die Mem geeft laat zien dat het wel kan. Kwestie van plannen (niet gaan plassen als alle kinderen aan het eten zijn, eerst die ene met allergie naar bed, dan de rest, dan schoonmaken en toch inderdaad zo dat er niet meer van de grond te eten is. Dat lijkt me normaal).
Groet,
Miriam Lavell
Lady Grey
12-12-2008 om 15:33
Effe flauw
Quote: Daar valt bv ook de chocoladeletter onder die je van de sint hebt gekregen. \'Gemaakt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt\' staat er zo mooi op.////
Nee hoor, als het alleen om noten gaat mag een kind met slechts een pinda-allergie dat wel hebben. Pinda´s zijn peulvruchten.
Wat wel lastig te realiseren is: kind 1 thuis mag pindakaas, kind 2 niet. Kind 1 weet: na afloop handen wassen, mes weg, bord weg. Dat is thuis te doen, op een KDV wat minder.
Maar ja, dan kom je weer bij de scholen: nationaal schoolontbijt, pepernoten met sinterklaas, kerstontbijt (en de schilfers op veel van die kerstkranskoekjes zijn pinda). Een kind van 5 vaart dan nog redelijk blind op de juf, na de vraag: zit daar pinda in.
En nog zo eentje: ijsjes met spikkeltjes. Mag niet, want er staan altijd een paar bakken bij elkaar: spikkeltjes, hageltjes en ´nootjes´. Meestal nougatine: geroosterde pindastukjes. Ligt in de praktijk dus door elkaar. Maar leg dat maar eens aan een ander uit, waarom dat dus niet mag.
Mrem
12-12-2008 om 15:35
Bedenk me nog iets
dochter van net 3 bleek nog pepernoten en snoepjes in haar jaszak te hebben zitten. Die heeft ze gisteren, bij het kinderdagverblijf, tijdens het buiten spelen doodleuk aan iedereen zitten uitdelen. Ze had dit maar aan een kindje van 1,5 met een ernstige allergie hoeven geven ( terwijl de leidster net even de andere kant op keek) en het had verschrikkelijk mis kunnen gaan. Leidsters kunnen niet elke seconde, alle kinderen buiten in de gaten houden. Kind van net 3 snapt nog niet dat dergelijke dingen niet mogen en een kind van 1,5 stopt sowieso alles in zijn mond. Kortom dit had niet voorkomen kunnen worden en had wel tot problemen kunnen leiden. Een leidster kan je hiervoor niet verantwoordelijk houden en als ouder wil je denk ik dergelijke risico's niet lopen. Zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken.
Lady Grey
12-12-2008 om 15:36
Extreem
Mirjam, de ideeen van Tinus zijn niet extreem. Het gaat hier in elk geval om die extreme gevallen die in shock raken (of zelfs doodgaan) als ze hun vriendje zoenen die smorgens pindakaas op brood had. En sommigen worden echt niet lekker van die geur alleen.
En wat ik hierboven schreef, ook als pindakaas wel mag: bestek, bord, vieze handen en monden, voor je het weet zit het ergens aan. En dat is in het geval van een net-niet extreme allergie ook gevaarlijk.
Tinus_p
12-12-2008 om 15:59
Procedures en noodmedicatie
Miriam:
"Normaal gesproken bestaat het voorkomen van narigheid uit een combinatie van preventie waar dat kan en noodmedicatie waar het niet is gelukt."
Ja, en de beste preventie is een totaalverbod. De procedures die je noemt zijn namelijk veel foutgevoeliger. En dan moeten die procedures ook strikt gevolgd worden.
Noodmedicatie is wat het is; noodmedicatie, dus iets waarvan je het gebruik wil vermijden. Je kunt namelijk te laat zijn met de noodmedicatie. Of de shock kan te sterk zijn. En dan moet het kdv een dagje sluiten omdat de leidsters naar de begrafenis gaan.
Dit probleem geldt ook voor coeliakie. Het verschil is, dat gluteneten geen shock veroorzaakt. Maar eenmalig zondigen kan wel heel slecht voor je darmen zijn.
Tinus_p
12-12-2008 om 16:08
Mrem
Mrem:
"dochter van net 3 bleek nog pepernoten en snoepjes in haar jaszak te hebben zitten. Die heeft ze gisteren, bij het kinderdagverblijf, tijdens het buiten spelen doodleuk aan iedereen zitten uitdelen. Ze had dit maar aan een kindje van 1,5 met een ernstige allergie hoeven geven ( terwijl de leidster net even de andere kant op keek) en het had verschrikkelijk mis kunnen gaan. Leidsters kunnen niet elke seconde, alle kinderen buiten in de gaten houden. Kind van net 3 snapt nog niet dat dergelijke dingen niet mogen en een kind van 1,5 stopt sowieso alles in zijn mond. Kortom dit had niet voorkomen kunnen worden en had wel tot problemen kunnen leiden. Een leidster kan je hiervoor niet verantwoordelijk houden en als ouder wil je denk ik dergelijke risico's niet lopen. Zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken."
Om even de gedachtengang van Miriam uit te werken. Het kan wel. Maar dan door een totaalcontrolebenadering. Dus: Geen pepernoten in de jaszak. En de broekzak. En dat dan ook controleren. Bij binnenkomst van het kind aan het begin van de dag. Fouilleren.
Is dat extreem? In Miriam's optiek blijkbaar niet.
Pippie
12-12-2008 om 16:27
Kluizenaar
Een kind van 1,5 jaar kan ook stikken in een pepernoot. Daar had het ook vreselijk mis kunnen gaan. Er kan van alles misgaan met kinderen in omgang etc.
Maken we van kinderen met 'zorg' nu kluizenaartjes? Stel je voor wat er kan gebeuren... Nee, laat maar lekker thuis. Isoleren. Sociale omgang is aan deze kinderen niet gegund?
Pippie
Tinus_p
12-12-2008 om 16:45
Pippie
Pippie:
"Maken we van kinderen met 'zorg' nu kluizenaartjes? Stel je voor wat er kan gebeuren... Nee, laat maar lekker thuis. Isoleren. Sociale omgang is aan deze kinderen niet gegund?"
Nou, nu wordt het tijd om weer genuanceerd te gaan doen. Dat hangt dus van de situatie (en de allergie) af. Bovendien is KDV niet de enige manier om sociale omgang te hebben.
M Lavell
12-12-2008 om 16:46
Inderdaad
tinus:"Ja, en de beste preventie is een totaalverbod."
Je slaat door tinus. Er bestaat geen totaalverbod op pinda's, toch worden kinderen met een ernstige pinda-allergie niet preventief geeutanaseerd.
tinus:"Noodmedicatie is wat het is; noodmedicatie, dus iets waarvan je het gebruik wil vermijden. Je kunt namelijk te laat zijn met de noodmedicatie."
Ja. Toch die noodmedicatie bij je hebben, want van leven ga je dood. Kinderen met een ernstige allergie lopen een wat grotere kans om dat eerder te doen. Een totaal verbod op alles om dat te vermijden, is wellicht levens verlengend, maar tast de kwaliteit van leven te zeer aan.
tinus:"Dus: Geen pepernoten in de jaszak. En de broekzak. En dat dan ook controleren. Bij binnenkomst van het kind aan het begin van de dag. Fouilleren."
Grappig tinus. Dit gaat niet eens over allergische kinderen en je pleit al voor totaalcontrole.
Pippie:"Maken we van kinderen met 'zorg' nu kluizenaartjes? Stel je voor wat er kan gebeuren... Nee, laat maar lekker thuis. Isoleren."
Ja. Overigens niet om dat kind voor erger te behoeden, maar vooral om elk risico van aansprakelijkheid te mijden. Je ziet overigens al hoe dat uit de hand loopt. 'Dood door pepernoot'. Tjonge jonge, zo'n kinderdagverblijf (of school of pzs) is levensgevaarlijk voor alle kinderen.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
12-12-2008 om 17:06
Humor
Miriam:
"Je slaat door tinus. Er bestaat geen totaalverbod op pinda\'s, toch worden kinderen met een ernstige pinda-allergie niet preventief geeutanaseerd."
Ik vinnut eigenlijk wel humor worden. Tis lang geleden dat je zo totaal doorsloeg in je uitspraken. Ik geloof dat je een of ander punt wil maken met een reductio ad absurdum ofzo, maar het lukt niet helemaal.
Yta Chalne
12-12-2008 om 19:00
Ik denk dat je als ouders met een kind wat levensbedreigend ziek wordt van minimaal contact met een allergeen niet zo happig bent op een kdv. Ik zie bij mezelf al hoe moeilijk het is om niet in contact te komen met ziekmakende voedingsmiddelen, ik neem de hele dag bergen voorzorgen maar toch zat ik deze week weer uitgebreid in het ziekenhuis nadat per ongeluk iemand met een (schoon uitziende en schoongemaakte) houten lepel in een pan had geroerd: tja, hout is dus nooit schoon genoeg (maar wie bedenkt dat nou??). Ik zou dat soort risico's niet willen voor mijn kinderen, dan is een medisch kdv een betere plek. Of thuis (evt. met gastouder) Dat is niet handig en niet eerlijk én jammer maar ja, that's life.
Yta Chalne
12-12-2008 om 19:12
Nog even kluizenaar
Kinderen die ernstig ziek kunnen worden van onzichtbare dingen, die horen inderdaad niet op een gewoon kdv. Dat is niet isoleren, dat is realistisch zijn. Het is ook geen overdreven reactie, integendeel, het is nodig. Dat een kind met zo'n heftige allergie vaak iets misloopt weet ik wel zeker. En een kind zonder benen kan ook niet gewoon hardlopen. En een kind met zware astma kan niet bij de buren naar binnen als daar soms gerookt wordt, en een kind met een stoma kan nooit eens lekker voluit meestoeien met andere kinderen. Allemaal echt rot en oneerlijk (dat meen ik serieus uiteraard!), maar het lukt de meeste mensen tóch om er wat van te maken voor hun kinderen, zelfs zonder kdv.
Qwendo
12-12-2008 om 20:07
Als ouder
Van een ernstig allergisch kind zou ik niet eens willen dat mijn kind naar een KDV zou gaan.
Ik en de onderwijs instelling waar onze zoon naar toe ging toen hij 4 werd hebben onze handen al vol gehad om onderwijs op een normale school mogelijk te maken.
Onze zoon heeft een een gecombineerde allergie voor noten pinda's en appel.
Een kruimel kan al vervelende gevolgen hebben. Een aai over zijn bol van iemand die pinda's heeft gegeten.
Een kind dat een appel heeft gegeten.
Ingeval van ons zou er op een kinderdagverblijf tijdens alle eetmomenten 1 op 1 begeleiding moeten zijn.
Zouden alle kinderen na het eten hun handen moeten wassen. Liefst mond en tanden goed poetsen spoelen met water. Want ook speeksel met resten van de allergenen kunnen gevolgen geven.
Thuis heeft hij zijn eigen bestek, bord ,beker etc.
Op de school van ons zoontje is uitgebreid voorlichting gegeven in klas en ook aan de ouders tijdens de 1e klassen avond in het schooljaar.
Hoe ouder hij wordt des te beter gaat hij er zelf mee om.
Jaren terug was er van die cocos wax die je in je haar kan smeren.
Een collega gebruikte dit. En geloof me dat als een reactie in je eigenhuis gebeurd en je echt niet weet waar het van komt (je huis is immers vrij van de allergenen) dat het een enorme schok is dat ook dit een reactie kan geven.
Zo ook vele soorten cosmetica,shampoo,zonnebrand creme's
Nee een kdv is in ons geval, ik geef toe erg extreem.
Echt uit den boze.
Emmawee
12-12-2008 om 22:59
Ouders kiezen voor kdv
Wie een kind met zo'n ernstige allergie heeft kan zelf in overleg met een arts inschatten wat de risico's van een KDV zijn en in hoeverre deze risico's aanvaardbaar zijn. Qwendo kiest niet voor een KDV. Een ander wel. Feit is dat deze kinderen sowieso altijd een risico lopen en dat je als ouders van iedereen in de omgeving van je kind moet gaan verwachten dat zij hiermee rekening houden. Dat betekent heel veel informatie geven, aanpassingen doen om een aanval te voorkomen en noodscenario's klaar hebben liggen voor als het mis gaat. En alert blijven. Of ze nu naar een KDV gaan, naar de buurvrouw, of dat je thuis visite krijgt. Risico loop je altijd.
Een KDV kan zich laten informeren, aanpassingen doen, andere ouders informeren en noodscenario's klaar hebben liggen. Mijn zoon zat in groep 1 in de klas met een extreem allergisch jongetje. Hij mocht toen geen pindakaas mee naar school en geen appels. Deze jongen kreeg een traktatie uit zijn eigen pot. En sommige traktaties werden niet in de klas opgegeten. De ouders hadden een lijst met verjaardagen, zodat zij de andere ouders konden benaderen met de vraag wat er getrakteerd zou worden. Als het nodig was werd de traktatie mee naar huis gegeven. Daar kun je vreselijk moeilijk over doen, maar iedereen wist waar het voor was en al die kleuters vonden dat gewoon vanzelfsprekend. Net zoals je X niet mocht knuffelen, of zijn hand niet mocht vastpakken.
Tinus: "Genuanceerd gezegd; als je werkelijk wil, de portemonnee ver genoeg opentrekt en de andere kinderen zich extreem laat aanpassen; kun je elk kdv aanpassen aan extreem allergische kinderen. Maar dan trek je wel een extreem zware wissel op dat kdv, de organisatie, de huisvesting, de schoonmaak, de gedragsregels, en de andere kinderen."
Het gaat om een enkel extreem allergisch kind dat af en toe op een KDV terecht zal komen. Voor die situatie kun je als KDV gewoon je maatregelen nemen. Laat je informeren... etc. Misschien brengt dat wel wat extra kosten met zich mee, maar een ander kind heeft weer minder aandacht nodig en is weer wat goedkoper.
Ik ben het met Miriam eens en vind het eigenlijk ook gewoon laf om zo'n kind te weigeren. Let wel: ouders hebben al een hele risico afweging gemaakt eer ze besluiten dat een KDV-plaatsing haalbaar is.
Groeten, Maw.
Sjillie
12-12-2008 om 23:08
Wespen
hier een 4 jarige die in augustus allergisch bleek voor wespensteek. Op de BSO gestoken, raakte in anafylactische shock, leidsters adecuaat gehandeld en is goed gekomen.
Vanaf nu dud altijd (ook nu 's winters) epipennen mee.
Het brengt belemmeringen met zich mee en niet altijd even fijn om dochter bij mensen achter te laten waarvan je twijfelt of zij juist zullen handelen.
Mijn dochter hoeft geen voedingsmiddel te laten staan, maar het kan van buitenaf komen.
Is toch weer héél anders dan voedselallergie.
M Lavell
13-12-2008 om 13:17
Domino day
Yta:"Ik zou dat soort risico\'s niet willen voor mijn kinderen, dan is een medisch kdv een betere plek."
Dat ligt er helemaal aan welke eis je stelt. Stel die van tinus (absoluut verbod, absolute controle) en een MKD kan ook niet. Ook daar kunnen kinderen 's morgens pindakaas gegeten hebben, een snicker in de auto, of m&m's in hun zak hebben. Ook daar wordt tussen de middag gegeten en kunnen er kruimels op de grond vallen.
En ja hoor, ook een MKD mag met diezelfde bezwarenrij een allergisch kind weigeren. Je kunt nu eenmaal niet dat hele MKD en alle bezoekers die extreme beperkingen opleggen.
En dat is precies de stropopredenatie die maakt dat kinderen überhaupt geweigerd kunnen worden (hun positie niet afgedekt is in de wet gelijke behandeling). Het gaat voorbij aan het feit dat er natuurlijk omgevingen zijn die al sinds jaar en dag een zo veilig mogelijke omgang hebben die natuurlijk niet 100% dekkend is, maar wel genoeg: Neem het ziekenhuis. Pindakaas staat bijvoorbeeld helemaal niet op het menu. Dat helpt niet tegen bezoekers die thuis pindakaas eten, maar dat hoeft ook niet, want die mate van controle kan niet.
Kan nooit: niet op het MKD, niet in de bus en niet in de wachtkamer van de dokter.
Wat wel kan, kan op een KDV ook. Het KDV hoeft daar niet eens het wiel opnieuw voor uit te vinden, want de veiligheidsprotocollen mbt allergie, bestaan al.
Neemt niet weg dat je als ouder natuurlijk ervoor kunt kiezen om je kind niet op het KDV te willen plaatsen. Maar of je in aanmerking komt voor een plaats op het MKD is maar de vraag (een allergisch kind heeft geen behandeling nodig) en onder de huidige wetgeving heeft ook het MKD precies hetzelfde recht om jouw allergische kind te weigeren wegens... zie tinus en zijn extreme angsten.
Dat is het dominospel en zo valt het al jaren voor gehandicapten en chronisch zieken. Nu ook voor kinderen met een allergie.
Groet,
Miriam Lavell
tonny
13-12-2008 om 13:52
Ziekenhuis, beetje o.t.
'Het gaat voorbij aan het feit dat er natuurlijk omgevingen zijn die al sinds jaar en dag een zo veilig mogelijke omgang hebben die natuurlijk niet 100% dekkend is, maar wel genoeg: Neem het ziekenhuis.'
Als er een omgeving bestaat die niet zo ongelooflijk veilig is, dan is het wel een ziekenhuis... Helaas.
Technisch is er veel verbeterd, maar of de hygiene zo geweldig is???
tonny
j@ost
13-12-2008 om 18:51
Tjeetje zeg
sommmigen van jullie verlangen nog al wat van een kdv. Sommige dingen zijn gewoon niet haalbaar. Dat de rest van de wereld zich maar moet aanpassen pff. Geen appels mee naar school, daar was ik niet mee akkoord gegaan. De realiteit is ver te zoeken in dit draadje.....
Heidi
13-12-2008 om 20:55
J@ost
Op de school van onze kinderen (ong. 350 leerlingen) is er 1 kind op school dat geen kiwi's mag,(zit bij middelste kind in de klas) Dus geen enkele leerling mag kiwi meenemen. Hier geen probleem, er is nog genoeg ander fruit. Dus als het op een school kan met 350 leerlingen waarom dan niet op een kdv ???
Gr Heidi
Emmawee
13-12-2008 om 21:20
J@ost
"Geen appels mee naar school, daar was ik niet mee akkoord gegaan."
Zo, dat klinkt stoer zeg! En dan? Wat zou jij doen? Je kind wel een appel meegeven? Het recht op appels eten opeisen? En vind jij dat zo'n kind dan maar niet op school moet komen? En waar dan wel?
Niet "de rest van de wereld" hoeft zich aan te passen, de directe omgeving van een kind kan er rekening mee houden. Daar worden kinderen trouwens niet slechter van, lijkt me, om af en toe iets te moeten laten voor een ander.
De kinderen deden er trouwens helemaal niet ingewikkeld over. Een appel mocht trouwens wel mee, bedacht ik me, maar moest worden gegeten aan een andere tafel, dus een appel moest zich 's ochtend even bij de juf melden. Dat vonden wij te ingewikkeld dus kozen wij ervoor om gewoon geen appel mee te geven. Ons kind had nog genoeg tijd over om wél appels te eten.
"Sommige dingen zijn gewoon niet haalbaar." Als je zo'n anafylactische shock bij een kind wilt voorkomen blijkt er juist heel veel haalbaar.
Groeten, Maw.
Heidi
13-12-2008 om 22:08
Maw
"dus een appel moest zich 's ochtend even bij de juf melden"
hihi, ik moest ff lachen bij deze zin....zag het al helemaal voor me
Gr Heidi
M Lavell
13-12-2008 om 22:09
Aangeleerde hulpeloosheid
tonny:"Als er een omgeving bestaat die niet zo ongelooflijk veilig is, dan is het wel een ziekenhuis... Helaas. Technisch is er veel verbeterd, maar of de hygiene zo geweldig is???"
Ja. Dat komt vooral omdat een ziekenhuis zo ontzettend veel bezoekers heeft. Elke bezoeker is een nieuw risico op het binnen brengen van van alles en nog wat. Toch bezoeken kinderen met een allergie ook voor hun behandeling gewoon een ziekenhuis. Stel je voor zeg, dat ziekenhuizen ook zouden zeggen dat rekening houden met de allergieën 'te ingewikkeld' zou zijn. Op een KDV zijn de risico's aanmerkelijk kleiner.
joost:"Geen appels mee naar school, daar was ik niet mee akkoord gegaan."
Strikt genomen hoeft dat ook niet, hoewel nogal wat scholen dwingelanderig doen alsof je per se moet luisteren (geen of juist wel koeken of brood mee, zie ouders en school).
Maar in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten en leent de kleinschaligheid van een school en een KDV zich wel degelijk voor een beroep op medewerking. Overigens niet alleen om allergieproblemen het hoofd te bieden. Zie de pepernoten van Mem. Op het KDV van mijn kinderen was een van de huisregels dat de kinderen niks (ook geen speelgoed of 'schatten') meenamen. 'Controleer de jasjes en tasjes goed' stond er op het bord in de gang.
En nee, daar volgde geen razzia of fouilleer sessies op. Dat was ook helemaal niet nodig. De ouders begrepen dondersgoed waar die regel voor was. Kind zal de schat maar kwijtraken. Of kind zal zich maar ongezien volstouwen met die koek in de zak (eventueel van een ander), dan eet ie niet en weten de leidsters niet waarom.
Cameron laat prima zien hoe organisaties en leidsters zich in zelf aangeleerde hulpeloosheid wentelen 'maar dat kan toch helemaal niet' op een manier die werkelijk alle perken te buiten gaat. Haar 'Ik kan niet dit, en mag niet dat' leidt maar tot één conclusie: bij die organisatie kun je geen enkel kind achterlaten.
Tinus laat prima zien hoe onwetendheid in een bijna dwangneurotisch gevoelde disciplineplicht uitmondt, terwijl het allemaal zo dramatisch niet is.
Zie bijvoorbeeld: http://www.schoolenallergie.nl/schoon.htm
Ondertussen mogen KDV's allergische kinderen weigeren. Ze mogen ook veterschoenen weigeren, of houtje touwtje jassen en kunnen bij een hardnekkige luizenbesmetting ook kinderen met hoofdhaar weigeren. Het hoeft maar in de leveringsvoorwaarden te staan en klaar ben je. KDV's zijn bedrijven tenslotte.
Groet,
Miriam Lavell
Fraz
13-12-2008 om 23:39
Interessante site over dit onderwerp
http://www.schoolenallergie.nl/index.htm
waarin onder ander wordt gezegd dat iedereen in een noodsituatie moet handelen naar beste weten en kunnen. Dus ook het gebruik van de epipen valt hier onder.
Wat mij dan van belang lijkt is dat het kdv/scholen getraind worden daarin. Desnoods zou ik dat als ouder zelf betalen als mijn kind ernstig allergisch zou zijn.
Catootje
13-12-2008 om 23:51
Wat een onzin
Mijn nichtje moet veertig uur per week werken (zit in de schuldsanering) en is alleenstaande moeder van een kind van twee. Haar eigen ouders werken allebei full time en kinds vader is out of the picture.
Heeft zij even geluk dat haar kind geen allergie heeft.
Overigens hoop ik dat een kdv wel levensreddend kan en wil handelen. Ze zullen toch ook wel eens op hun hoofd vallen, die kdv kinderen? Zometeen nemen ze ook geen onhandige kinderen meer aan want die vallen zo vaak, of jongetjes, die maken vast meer ongelukken.
Catootje
Nasha the first
14-12-2008 om 00:07
Waar ligt inderdaad de grens....
van welke kinderen je wel of niet op je kdv gaat aannemen....en waar ga je naar toe met je kind dat dus niet aan die eisen voldoet....?
Sjillie
14-12-2008 om 10:22
Wij
hebben bij zowel school als BSO zelf geregeld dat wij de personeelsleden hebben laten zien hoe de epipen werkt.
Wij hebben ook afgesproken met school dat we dit nogmaals doen aan het begin van de lente (dochter heeft een wespenallergie, weten we pas sinds augustus 2008).
Met de BSO afgesproken dat we elke vakantie het nog eens aankaarten omdat de opvang dan op de hoofdlocatie plaats vind.
Daarnaast hebben we zowel met school als met de BSO organisatie een beheersplan opgesteld waarin precies alle verantwoordelijkheden staan.
Dit is door alle school en ons als ouders en een aparte door BSO organisatie en ons ondertekend.
Beide beheersplannen zijn door de GGD gezien.
Mijn dochter heeft op alle dagen in het jaar haar "epi tas" bij zich. Hierin zitten twee epipennen en een beschrijving van symptomen wanneer epipennen gebruikt mogen wprden en nogmaals stap voor stap beschreven hoe de epipen toegedient moet worden.
Daarbij staat ook beschreven hoe te handelen na het toe dienen van de epipen en wat aan 112 doorgeven moet worden (staat uitgeschreven.)
Ook afspraken gemaakt over bijvoorbeeld invallers en wie brengt deze op de hoogte.
Invaller BSO zie ik niet omdat kinderen vanuit school naar BSO gaat, BSO belt mij nu voor overleg.
Invaller school regelt directeur/ bouwcoordinator, dochter gaat 3 keer naar voorschoolse opvang, ik heb dan geen zicht op invallers.
Het kan zijn dat ik dus gebeld wordt door school met verzoek invaller in te werken op epipen.
Je kunt dus best goede afspraken maken als partijen zich welwillend opstellen.
Mijn dochter is trouwens tijdens de BSO opvang in een anafylactische shock geraakt door een wespensteek. Ter plekke zijn 2 leidsters met haar naar het ziekenhuis gegaan, opvang voor de overige kinderen werd ter plekke vlot geregeld door ook kdv mensen.
Gr Sjillie
M Lavell
14-12-2008 om 10:30
Training
Fraz:"Wat mij dan van belang lijkt is dat het kdv/scholen getraind worden daarin. Desnoods zou ik dat als ouder zelf betalen als mijn kind ernstig allergisch zou zijn."
Dat lijkt mij nou tot de basis verantwoordelijkheid van een KDV (of school) horen. Het is (zeker op een KDV) goed mogelijk dat een kind daar zijn eerste allergische reactie krijgt. Dat de allergie nog niet onderkend is. Dan is het kind al binnen en raakt het ineens in shock (neem de wespensteek). Dat zal toch herkend moeten worden en dan zal er toch gehandeld moeten worden.
Hygiene, de gewone dingen dus, hoort ook tot die basis. De situatie die Mem schetst dat je na het eten nog uren van de grond kunt eten, lijkt mij sowieso onwenselijk. Ook als er niet allergische kinderen rondlopen. Je kunt ook gewoon ziek worden van van de grond eten.
Dat is ook precies waarom ik die uitspraak vooral een teken aan de wand vindt voor de algemene omgang met kinderen in een KDV. Zodra je stelt:"De commissie stelt dat van de leidsters van de opvang niet kan worden verwacht dat zij zich volledig op zo'n kind concentreren om te voorkomen dat het met koemelkproducten in aanraking komt." dan is het blijkbaar gewoon dat die kinderen op elk moment van de dag en overal waar ze zijn ongecontroleerd dingen in de mond te stoppen zijn. Dat klinkt niet als georganiseerd werken, maar als wanhopig en voortdurend redden wat er te redden valt.
Kennelijk is die chaotische werkwijze zo zeer de norm dat een wat gestructureerdere omgang per definitie niet verwacht kan worden. Ik zou me zorgen maken als ik een kind op een KDV had.
Groet,
Miriam Lavell
rosa
14-12-2008 om 12:41
Sjillie (ot)
Weet je van het bestaan van immunotherapie? Onze dochter volgt die nu 2 jaar. Geen Epipen meer nodig, rustig gevoel als ze buiten speelt/logeert/op kamp gaat.
Maar ik weet niet op welke leeftijd ze daarmee zou kunnen beginnen - 4 jaar is misschien wel te jong.
rosa