Manda Rijn
11-06-2011 om 22:45
Hier kinderen met zeldzame voornamen?
Ik kom er net achter dat wij Mandarijntjes roepnaam als enige gegeven hebben in 2009. Vandaar dat meerendeel reageert met "huh hoe ?".
In 2008 was het ook maar 1 en in 2010 waren het er 2. Ze is dus niet de enige in Nederland. Het is een franse naam, Sinilind's zusje heet ook zo, en zo is het gekomen.
De betekenis varieert vanuit het latijn "plechtig" of de Spaanse variant "oosterse wind" (half aziatisch) en "zonlicht" (geboren in juli).
Nadeel is dat dus veel mensen de naam niet vatten. Wij vinden het een prachtige naam die goed bij haar past, zowel in klank als in betekenis.
Maylise
14-06-2011 om 00:39
Massi
Ja, ik vond het ook een beetje vaag worden dus ik heb de naam van mijn dochter maar genoemd. Overigens heb ik het idee dat ik dat ook al eerder heb gedaan een keer dus geheim was het al niet meer. Het praat inderdaad makkelijker op die manier. Bovendien zelfs al is het een vrij unieke naam ik heb sowieso al niet het idee dat ik hier anoniem ben verder. Wie mij kent in het echte leven herkent mij hier ook.
Maylise
14-06-2011 om 00:50
Tirza
Ik had als kind ook een andere roepnaam dan mijn echte naam. Het leek er wel op maar het was toch anders. Ik heb dat juist heel onhandig gevonden want op het moment dat je ergens je officieel moet inschrijven ontstaat er altijd weer verwarring. Ik ben dus op een gegeven moment mijn echte naam gaan voeren en dat is toch wel handig. Het is bijna wekelijks dat er wel weer iets bureaucratisch is wat onder de eigen naam moet. Afkortingen of bijnamen in de informele sfeer vind ik wat anders maar bijvoorbeeld Cornelia Maria en we noemen haar Chantal kan verwarrend werken.
Mijn oudste zoon heeft drie voornamen wat op zich niet bijzonder is verder. Echter hij gebruikt in de praktijk zowel zijn eerste voornaam als zijn tweede voornaam. Zijn tweede voornaam is de naam waaronder wij hem hebben leren kennen (pleegzoon) maar zijn eerste voornaam duikt ook constant op. Als hij zijn eerste voornaam gebruikt dan kort hij die vaak af. Hij staat dus altijd op verschillende manieren vermeld. Kan soms ook onhandig zijn. Post voor hem komt altijd in allerlei variaties aan en vroeger hebben we regelmatig zijn naam moeten laten corrigeren bij allerhande instanties. Ligt ook aan hemzelf aangezien hij geen standvastig beleid voert.
In elk geval ben ik wel blij dat ik gewoon mijn officiële naam overal gebruik.
Biene M.
14-06-2011 om 06:57
Maylise
Een (Frans) meisje op de crèche van mijn zoontje heet ook zo. Mooie naam!
Linde
14-06-2011 om 09:39
Mijn naam
Toen ik opgroeide was LindE zoiets raars, iedereen noemde me maar LindA. Ik geloof dat Linde nu meer gebruikelijk is.
Ik vond het jammer dat ik nooit naamstickers oid kon kopen. Op een gegeven moment kreeg ik wel een pen met Linde erop, toevallig was er een Duits bedrijf dat zo heet.
tijdelijke nick
14-06-2011 om 10:45
Speciaal voor massi
Mijn zoons heten gewoon Bas en Mees. Die namen komen regelmatig voor, vooral in grote steden. Over de uitspraak en spelling geen problemen, hoewel iemand zich een keer afvroeg of je Mees schreef als Maze (??).
Mijn dochter heet Julie, gewoon uitgesproken zoals je het schrijft, als de maand juli, waarin ze ook geboren is. Ze wordt vaak Djoelie of Zjuulie genoemd.
Mijn andere dochter heeft wel een bijzondere naam, die is in de statistieken helemaal niet terug te vinden. Ik heb hem zelf verzonnen, afgeleid van mijn tweede naam.
Eén van mijn zoons heeft Desiderius als tweede naam. We hebben expres de raarste, meest pompeuze naam uit het namenboekje gekozen. Tweede namen mogen tenslotte genant zijn. Tot mijn verbazing zijn er toch 88 mannen die Desiderius als eerste naam door het leven moeten gaan.
tijdelijke nick
Gelegenheidsalias
14-06-2011 om 11:46
Bijzondere naam
Mijn kinderen hebben dan wel geen heel bijzondere namen. Maar ik heb wel een neef die Gandalf heet. Die komt ook maar weinig voor.
Massi Nissa
14-06-2011 om 12:15
Haha
Ik begrijp het wel, hoor, de schroom om met echte namen aan te komen. Je bent inderdaad ineens googlebaar, zeker als het bijzondere namen zijn. De namen van Manda's meiden zijn prachtig, zo welluidend. Maylise, de naam van jouw oudste dochter is schitterend! Eleonora, mooie namen hebben jouw zoons. Chiaro is mooi door al die volle klinkers, en ik heb een geweldige vriendin die Silvana heet, dus ook een naam waarbij de associaties erg positief zijn.
Binnen onze familie- en vriendenkring eigenlijk weinig heel uitzonderlijke namen. Wel duikt ineens Bente vrij vaak op voor meisjes, en als ik heel eerlijk ben, is die klankcombinatie niet zo mijn smaak. Het is wel weer een stoere naam, en dat is positief.
Een mooie jongensnaam vind ik Nizar, zo heet het zoontje van mijn zwager. Ilias vind ik ook prachtig. En natuurlijk de naam van mijn eigen zoontje, die opvraagbaar is voor geinteresseerden.
Groetjes
Massi (die zelf een ongelooflijk saaie typisch jaren-70-melkmeisjes-naam heeft en altijd met drie naamgenoten in de klas zat)
Massi Nissa
14-06-2011 om 12:18
O ja
Desiderius is prachtig! Vanwege de Erasmus-associatie, de klankcombinatie en de betekenis. Zou ik zo als tweede naam doen. Ik heb trouwens ook altijd een zwak gehad voor Olivier als jongensnaam, en stelde me dan voor dat ik een vrolijk, mollig jongetje had dat ik Ollie kon noemen.
Groetjes
Massi
Merel
14-06-2011 om 12:21
Naamstickers
Oh ja, ik had vroeger ook zo graag dingen met naam willen hebben, maar ja, mijn naam is door mijn ouders iets anders gespeld dan de gangbare variant, dus helaas. Mijn vriendinnetjes hadden dus naammokken, naam stempeltjes en stickers... en ik NIET. Dat vind een 10 jarige echt niet leuk.
Mijn kinderen hun namen komen wel meer voor, dus voor hen wel naam-mokken en stickers.... blijken ze daar totaal niet van onder de indruk te zijn....ze hoeven het niet.....zucht.
Fiorucci
14-06-2011 om 13:41
En hier...
Ach, met mijn gangbare naam (met vier meiden in de klas met dezelfde naam) kon ik niet eens chocoladeletters krijgen met mijn voorletter..tts.....
Dus ben ik elk jaar blij dat die letter er nu wel is!
+ Brunette +
14-06-2011 om 14:18
Tipje van de sluier
Als ik de voornaam van mijn dochter vermeld weten eventuele IRL bekenden meteen wie Brunette is. Ook voor haar helaas geen pseudopersoonlijke mokken en sleutelhangers. Wel is het een woord dat regelmatig opduikt in wervende zin (winkelgevels, etiketten van voedingsmiddelen, reclameadvertenties) en dan roept ze verheugd: "Kijk, daar staat mijn naam."
Manda Rijn
14-06-2011 om 15:37
Mark's
heel veel Marken in de klas. Mark A, Mark B, Michael's ook wel. En ook Bassen, Bas blond, Bas bruin. En Maaike's heb ik ook wel altijd in de klas gehad, Marieke's, Chantal's en Caroline's ook.
Nu zie ik heel veel Daan's, Roos/Rosa's, Sophie's, Emma's en Julia's.
Mooie namen
14-06-2011 om 16:11
Mijn kinderen
Mijn dochters naam is uniek in de wereld. Wij hebben hem dan ook zelf verzonnen: Ellefien en mijn zoons naam n komt 300 keer voor in Nederland: Boele.
Biene M.
14-06-2011 om 16:18
"mooie namen"
Je geeft wel heel veel persoonlijke info weg met de unieke naam van je dochter (nickname Mooie namen is ook overbodig, want iedereen kan nu je echte naam lezen. En je vakantiefoto's bekijken). Weet je zeker dat je dit wilt? Gebruik anders het envelopje bovenaan de pagina om je bericht te laten verwijderen.
ChrisH
14-06-2011 om 16:42
Inderdaad mooie namen
Een keer googlen op je dochters naam en voilá. Hieruit blijkt wel weer hoe moeilijk het is om je privacy op internet te bewaren. 'Mooie namen' is natuurlijk een gelegenheidsnick, maar ik sluit me aan bij Biene, als je dit niet had voorzien, kun je je bericht misschien beter weghalen.
Chris
Silone
14-06-2011 om 16:45
Hmm
de discussie moet ik nog even lezen, maar volgens de site komt naam van jongste zoon in zijn geboortejaar 13 keer voor, in 2007 slechts 6 keer, en voor 1980 vrijwel niet.
Die van zoon 2 in zijn geboortejaar 192 keer, piekt een paar jaar later en is nu op z'n retour.
Oudste zoons naam komt veel gelijkmatiger voor, in zijn geboortejaar samen met nog 8 anderen.
En toch hebben ze ook weer niet van die heel speciale namen. Grappig wel.
Merel
14-06-2011 om 16:53
Valt toch wel mee biene
Ik heb ook even gegoogled en kom een paar berichtjes in een gastenboek tegen, het dagboek is beveiligd (uiteraard) en die vakantiefoto's die zijn niet van haar, ze reageert daar alleen. En ja ik weet nu haar voornaam en haar mansnaam, maar totaal niet op welke naam ze hier schrijft. Ik zou dit persoonlijk niet zo'n punt vinden. Heel veel mensen weten uit welke namen mijn gezin bestaat.
ChrisH
14-06-2011 om 17:54
Merel, toch niet helemaal
Ik heb ook iets gelezen over 'Mooie namens' zoon, waardoor ik haar toevallig in een ander draadje meteen kon herkennen onder haar reguliere nick.
Kijk, ik doe daar niks mee en vergeet het gewoon weer. Ik heb zelf altijd het gevoel dat OOL veilig is en dat ik de mensen hier kan vertrouwen. Maar weet je, je maakt het iemand die wel echt gericht op zoek is, wel heel gemakkelijk zo. Als je daar verder niet mee zit, heb ik niks gezegd.
Chris
Zus
14-06-2011 om 18:45
Top 10 namen
Mijn kinderen hebben top 10 namen, zelfs top 3 geloof ik: Emma en Laura. Nooit problemen met spellen, in elk land te gebruiken en niet googlebaar, want iedereen heet zo! Oja, ze hebben ook een achternaam die in de top 3 voorkomt (grapje) en geen 2e naam. Ze hebben geen unieke namen nodig om uniek te zijn
Valkyre
14-06-2011 om 20:18
Sorry massi
Zoons voornaam komt niet heel veel voor (hoewel hij sinds zijn geboorte aan een opmars bezig is). En in combinatie met mijn voornaam - sommigen welbekend vanwege mijn eerste nick - is ons hele gezin erg googlebaar. Ook al omdat man en ik beiden zzp-er zijn en het moeten hebben van naamsbekendheid. En daarnaast is mijn naam ook op het internet te vinden vanwege mijn hobby.
De combi voor- en achternaam van zoon is uniek, en klinkt als een artiestennaam (was niet per sé de insteek hoor, meer toeval). Ook deze naam is opvraagbaar
Ben intussen wel benieuwd naar jouw melkmeisjesnaam (Saskia? Marieke? Ilse? Inge? Marije? Els? Astrid?) Hmmm... Intrigerend, namen
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
een beetje geheim.....
14-06-2011 om 20:40
Grappig juist mooie namen
Wij hebben ooit samen in een babydraadje geschreven. Je zoons naam vergeet ik nooit meer, vond ik toen heel apart en past heel goed bij hem (de foto's die ik toen zag)
Mijn dochter heet Lena, dat wil ik dan wel kwijt, dat is niet te herleiden. De twee jongens komen hier niet op veel te afwijkende namen.
bibi63
14-06-2011 om 21:43
Doe het toch maar niet....
ivm googelen: de naam van onze dochter komt maar 8x in NL voor. Ondanks dat het niet zo heel ingewikkeld is (een samenstelling van 2 meisjesnamen).
Gr. Bibi
even zo
14-06-2011 om 22:26
Hier...
niet vaak voorkomende namen, althans niet in Nederland. In mijn herkomstland zijn het heel gangbare en populaire namen..
Onze dochters heten Camille & Alixe
onze zonen Joachim, Mathis & Samuel
Carmen
14-06-2011 om 22:41
Weinig voorkomend, toch twee keer in een klas!
De naam van mijn dochter is in haar geboortejaar in heel Nederland maar aan 20 andere meiden gegeven. Toch blijkt er in haar nieuwe klas (volgend jaar brugklas) nog een meid met dezelfde naam te zijn! Het lijkt mij nogal onhandig, dochter zelf vindt het geweldig Ik snap trouwens niet waarom ze bij elkaar zitten, er zijn nog drie brugklassen van hetzelfde niveau. Of zouden er in die klassen nog een paar van die 20 naamgenoten zitten?
Carmen.
dirksmama
15-06-2011 om 00:42
Tjonge die google toch!
Ik google even op de namen van mijn kinderen, levert niets op.
Maar wat schetst mijn verbazing? Alhoewel er maar weinig meisjes met dezelfde naam als mijn dochter in Nederland wonen, heb ik er nu al DRIE verschillende gevonden met dezelfde voornaam EN achternaam. In heel verschillende delen van Nederland en omringende landen.
Nog leuker is dat er in Amerika mensen wonen met haar achternaam in een woonplaats die haar voornaam is. Daar moeten we dan toch maar eens op vakantie
albana
15-06-2011 om 08:52
In de etalage
Hoewel oudste's naam een bestaande naam is, komt ie toch niet zo heel veel voor. In nederland maar 36 keer. Dat was ook de opzet, mijn eigen naam kwam in mijn jeugd heel vaak meerdere keren voor (in de klas, bij de gym, in vriendengroep) of het waren omdraai-ing of varianten waardoor mensen de boel doorelkaar haalden (ook zeer irritant). Dus dát wilde ik beslist niet, zo'n naam die 'in' is.
Toen oudste een half jaar was en ik ging winkelen hier in ons centrum trof ik tot mijn grote schrik een groot borduurwerk aan in een handwerkwinkel waar ik voor mijn werk wel eens kom, mét dochters naam! Prominent in de etalage, als eye-catcher zeg maar. Lampjes erop gericht zodat ie goed opviel. Ik snapte er niks van, dacht nog wel dat ie zo bijzonder was en nu stond ie daar zo prominent (was ook best groot borduurwerk) en ik had al visioenen over allerlei aankomende ouders die erlangs liepen en op het idee van die naam gebracht zouden worden en hun kind ook zo zouden noemen! En natuurlijk zouden die kinderen ong. even oud zijn dus wat ik beslist niet wilde zou dan dus toch gebeuren. Geïnformeerd wat dat borduurwerk kostte....De winkel snapte er niks van en dacht dat ik het als handwerkpakket wilde. Nee dat kant en klare, uit de etalage! Nou dat was niet de bedoeling, maar voorruit omdat mijn werkgever vastte klant was (via mij dus) bij hen zouden ze het overleggen en een prijs ervoor zetten. De dag erna zouden ze dat weten. Het was een bedrag (ben het even kwijt) dat in ieder geval mijn budget op dat moment te boven ging.
Thuis klaagde ik mijn leed tegen manlief. Ik was er zelfs in tranen over......maar dat wijt ik dan maar aan de hormonen en het feit dat ik nog steeds niet hersteld was van de bevalling (behoorlijk ziek geweest).
Vanaf die dag heb ik angsvallig die straat en winkel vermeden. Ik wilde het niet meer zien.
Wat schetst mijn verbazing.........2 weken erna ofzo was het moederdag (mijn eerste moederdag dus). En man komt met oudste op de arm aanzetten met een wel erg groot kado. Tateratá! Krijg ik het schilderij mét naam van dochter dus uit die etalage.
Hij wist toch verder niks....en omdat ik zo hoteldebotel was van dat borduurwerk uit die etalage heeft ie dat maar gekocht. Eerst wilden ze het hem niet verkopen,ook niet voor de prijs die ze mij genoemd hadden, pas toen hij zei dat hij de man was van albana snapten ze 'm en kon hij het kopen.
Het hangt nu nog steeds prominent in de hal, naast die, die ik zelf (tijdens zwangerschap) geborduurd had. Jongste snapt alleen niet waarom haar zus er 2 heeft en zij maar 1.
Nu komt het mijzelf nogal overdreven over.....maar toen was ik er erg blij mee!
groeten albana
Nikus
15-06-2011 om 08:54
Grappig
de naam van puber komt in ons dorp tussen de 1-4 keer voor (dat is echt maar weinig) en van jongste 7 ker en dat was in 2006.
Beide 2e namen komen niet voor in ons deurp.
ano
15-06-2011 om 09:02
Mijn dochters
hebben op zich geen heel bijzondere namen, voor ons natuurlijk zijn ze wel heel bijzonder. De namen zijn allemaal te herleiden in de familie van mijn man.
Amalia, Alexia en Ariane. We vonden het grappig om ze alle 3 met dezelfde letter te laten beginnen. Thuis als we met alleen familie zijn noemen wij ze ook wel A3.
Hoogachtend.
Polly Shearman
15-06-2011 om 09:04
Onze jongste
Heet RUUD, dat weet geloof ik heel OO wel.
nou komt de naam RUUD natuurlijk heel veel voor in nederland. Maar wie kent er nog een kindje onder de 10 jaar dat RUUD heet???
Er zijn heel veel mannen van rond de 30 die zo heten natuurlijk.
De andere namen van mijn zoons vertel ik wel op de meeting. want volgens mij zijn ze met zijn drieen wel te googlen.
Groet, POL