Manda Rijn
11-06-2011 om 22:45
Hier kinderen met zeldzame voornamen?
Ik kom er net achter dat wij Mandarijntjes roepnaam als enige gegeven hebben in 2009. Vandaar dat meerendeel reageert met "huh hoe ?".
In 2008 was het ook maar 1 en in 2010 waren het er 2. Ze is dus niet de enige in Nederland. Het is een franse naam, Sinilind's zusje heet ook zo, en zo is het gekomen.
De betekenis varieert vanuit het latijn "plechtig" of de Spaanse variant "oosterse wind" (half aziatisch) en "zonlicht" (geboren in juli).
Nadeel is dat dus veel mensen de naam niet vatten. Wij vinden het een prachtige naam die goed bij haar past, zowel in klank als in betekenis.
Vic
11-06-2011 om 22:59
Manda
Waar heb je opgezocht hoeveel keer de naam voorkwam?
Ik heb trouwens geprobeerd Mandarijntjes naam te googelen, maar nog zonder succes helaas. Ben razend benieuwd
Maylise
11-06-2011 om 23:03
Manda
Ik denk dat ik weet wat de naam is. Als het inderdaad die naam is vind ik het een hele mooie naam.
Mijn oudste dochter heeft ook een Franse naam die in Nederland weinig voorkomt. Er is bijna niemand die het de eerste keer correct spelt of uitspreekt. Heel lastig inderdaad.
Mijn andere kinderen hebben ook geen Nederlandse namen maar dat zijn makkelijkere namen in veel opzichten. Spelling is duidelijker.
De naam van mijn jongste zoon is op zich geen zeldzame naam maar het is ook een naam die veel mensen niet kennen. Het is op zich een hele simpele naam maar mensen spreken het toch vaak verkeerd uit of spellen het verkeerd.
Anneque
11-06-2011 om 23:11
Hier ook
Mijn dochter heeft een heel eenvoudige, maar zeldzame naam. Er zijn in NL een stuk of 5 mensen die zo heten. Vaak moet ik idd wel even helpen met de spelling ja, terwijl die eigenlijk op het eerste gehoor al duidelijk zou kunnen zijn. De naam lag al jaren op de plank, te wachten tot er een meisje bij ons zou komen
Hier kun je nakijken hoe vaak een naam voorkomt:
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/
Anneque
11-06-2011 om 23:11
Overigens
..ben ik nu idd stiknieuwsgierig naar de naam van jouw dochter, Manda
Janna3
11-06-2011 om 23:14
Meertens
Als je googelt op Meertens Instituut voornamen kom je op een goede site. Je kunt dan zien hoe vaak de naam in een jaar is gegeven, de verspreiding van de naam (waar de naam het vaakst voorkomt) en de betekenis. Heel leuke site. Wij kwamen erachter dat de naam van onze oudste ook eens per jaar wordt gegeven. Leuk!
liora
11-06-2011 om 23:19
Leuk
Ja mijn eigen naam is hier erg bijzonder, dus ik spel al mijn hele leven.
Naam van mijn oudste is minder populair dan naam van jongste. En wat ik nu ontdek op de site van Meertens: naam van oudste komt vrijwel alleen in Amsterdam voor, jongste in het hele land. Erg leuk om te weten!
Liora
Manda Rijn
11-06-2011 om 23:21
volens het meertens instituut zijn het er 5 als eerste naam en 5 als volgnaam (maar dat is tot 2006). Tel daarbij die van ons, 2008 en 2010 erbij op en dan komt de naam 14 keer voor in Nederland, 2007 weet ik niet).
haar eerste naam is Lieve. Gewoon omdat ze lief is, ook vond ik de naam Ava erg mooi maar dat spreekt zo rottig uit hier in Haarlem (maar ach alles in plat Haarlems klinkt verschrikkelijk en het was niet Frans. De 2e naam is haar roepnaam en die komt dus nogal weinig voor. Ik verklap niets, het is wel ergens terug te vinden in het archief bij Gezellug waar ik in ga op een lijst van Sinilind.
Vic
11-06-2011 om 23:27
Goh
De naam van oudste komt maar liefst 616 keer voor als eerste naam. Spreiding door het hele land. De naam van jongste 6 keer als eerste naam, en 17 keer als volgnaam. Gek genoeg alleen in Haarlem, Hilversum en Arnhem.
Maylise
11-06-2011 om 23:28
Gekeken
Ik heb gekeken op de site en mijn oudste dochters naam komt inderdaad nauwelijks voor. Die van mijn jongste zoon wel veel meer maar omdat het een buitenlandse naam is levert het toch problemen op met de spelling.
PS: ik heb in het archief gekeken. Het is inderdaad de naam die ik dacht, mooie naam!
Margriet*
11-06-2011 om 23:29
Ik denk dat ik hem weet
Manda, begint het met een S?
Als ik het goed raad is het inderdaad een aparte naam.
Alle drie onze kinderen hebben ook niet veel voorkomende namen. Dochter komt nog het meest voor maar in verschillende vormen. Van jongste spellen ze het in het zuiden wel zo maar spreken ze het anders uit.
De oudste heeft een naam die net nadat hij was geboren ook in een winkelnaam zat.. GRRRR, toen werd hij dus populair. Het is ook de achternaam van mijn moeder. Ik heb overigens alle drie de namen bedacht bedenk ik nu, wat heb ik toch een meegaande man
Maylise
11-06-2011 om 23:33
Verspreiding
De naam van mijn jongste dochter komt het meest voort. De namen van mijn jongste kinderen komen vooral in de grote steden voor. De namen van mijn oudste en een na oudste zoon in de grote steden en op de bijbelbelt. Bij mijn oudste dochter zijn er te weinig gegevens om de verspreiding te tonen dus dat geeft al aan dat het nauwelijks voor komt.
Vic
11-06-2011 om 23:35
Die site
Dat is echt een heel leuke site. Ik heb net gezien dat mijn eigen voornaam tegenwoordig toch nog zo'n 10 keer per jaar gegeven wordt. Begin jaren '70 was het echt een trendnaam. Grappig.
jessica 5
12-06-2011 om 00:49
Leuke site
Heb ook even gekeken.
Maar wat wel weer grappig is dat er op geen van de scholen waar onze(5) kinderen zitten en dat zijn er drie geen kind heet zoals zij heten.
Het zijn er hier geen 1 of twee,meer dan 100 dat jaar. En soms meer dan 600 met de zelfde naam.
Het gekke is toen ik bevallen was van onze dochter dat er op die dag,zij de derde was met die naam. We zijn wel verhuisd maar toen was dat wel een populaire naam daar in die plaats.
Maar op school is er maar een docent die ook zo heet en geen leerling.
Ik hoor mijn naam juist nu veel bij jongere kinderen en jongvolwsssenen,vroeger was mijn naam veel zeldzamer.
En hoe zit dat bij jullie op school?. Zijn daar meer kinderen die ook zo heten of is de naam van je kind uniek op school?.
Belle Époque
12-06-2011 om 01:01
Zeer regionaal
De namen van mijn kinderen hoor je in bepaalde Nederlandse streken redelijk vaak. Maar niet in de streek waar wij wonen, waardoor het weer aardig zeldzaam is.
Ik heb al eerder in de statistieken gezien dat hun naam niet echt zeldzaam is, maar dat is op landelijk niveau. Ik ben nog steeds erg tevreden over hun namen: niet al te "over the top" of krampachtig-origineel, maar de kans dat ze met een naamgenoot in de klas komen te zitten is wel vrij klein (en daar was het hun vader en mij ook om te doen!)
Fiorucci
12-06-2011 om 07:34
En hier...
De naam van onze oudste dochter, die is hooguit 5x gegeven. Te weinig om de verspreiding in statistieken te tonen. Dat geldt ook voor de naam van onze oudste zoon. De namen van onze jongste zoon en dochter komen vaker voor, en worden evengoed ook vaak fout geschreven...
Emel
12-06-2011 om 07:56
Leuk!
Alledrie mijn kinderen hebben namen die sinds de jaren 80 niet echt zeldzaam meer zijn in de randstad. In de rest van NL zul je ze duidelijk minder horen (Arabisch).
Spelling van naam oudste is vrij uniek, maar met andere spelling weer niet (in zijn voetbalteam zaten op een geven moment nog 2 knullen met dezelfde naam, en nee het is niet Mohammed . Naam van middelste komt volgens Meertens vrij veel voor, maar wordt bijna altijd verkeerd uitgesproken. Zijn naam bestaat in twee varianten, met klemtoon op de eerste of tweede lettergreep. Dat gaat dus meestal mis, de tweede variant is populairder. Zelf merkt hij het niet eens meer.
Manda Rijn
12-06-2011 om 09:09
Leuk inderdaad
al die kinderen met bijzondere namen, mijn oudste heeft een naam die wel erg populair was in die tijd, dat wisten we wel maar we vonden het zo'n mooie naam.
wat knap dat jullie de naam gevonden hebben, het is de naam die Sinilind voorsteld maar dan eindigend op een e, ik spreek de e niet altijd uit dus dan eindigt de naam op een n. Aangezien oudste haar naam eindigt op elle, vonden we enne mooier dan enn. In Frankrijk is het best een bekende naam, daar kom je de naam ook wel tegen op van die naamproducten, armbandjes en andere toeristendingetjes.
Manda Rijn
12-06-2011 om 09:11
ik zie ook dat mijn eigen voornaam toch best vaak voor komt, 1200 keer als voornaam en ook zoiets als 2e naam. En dat terwijl ik maar 2 keer in mijn leven een andere tegen ben gekomen.
Peponi
12-06-2011 om 09:48
Naam
Mijn oudste heeft een naam die hier in Nederland nooit voorkomt. Er is een ander land waar de naam wel voorkomt, maar ook niet heel erg veel. Mijn jongste heeft een naam die iets vaker voorkomt, maar ook erg weinig. Mensen hebben wel minder moeite mijn de naam van mijn jongste dan van mijn oudste. Beide namen moeten altijd gespeld worden, dat is dan wel weer een nadeel.
Brianna F
12-06-2011 om 10:01
Was nog niet klaar
Ik heb wat streepjes op mijn naam, derhalve moet ik altijd met accentgraves gooien en de meeste websites pikken dit niet en maken er een zootje van wat betreft mijn naam.
Asa Torell
12-06-2011 om 10:04
Hier al twee namen voor de kinderen die wel redelijk algemeen bekend zijn maar weinig gegeven worden, zeker de laatste jaren. En voor nr. 3 denken we aan een echte 1x per jaar naam... (in Duitsland is de naam wel iets gebruikelijker). Ik maak me wel wat zorgen over het 'Huh?' effect. Al heb ik daar zelf, met ook een 1x per jaar naam, helemaal geen last van - het kan dus wel, een naam die de mensen niet kennen maar die ze meteen duidelijk is als je hem een keer zegt. Ook de spelling gaat vrijwel altijd goed. Enige nadeel van mijn eigen naam is dat mensen soms denken dat ik een man ben, en dat vrees ik ook een beetje andersom met de mogelijke naam voor nr. 3.
Asa Torell
12-06-2011 om 10:09
Oja nog een site
http://www.babyinfo.nl/fun/namen/namenteller.asp?
Ik geloof niet 100% betrouwbaar, maar er worden wel statistiekjes getoond voor namen die het Meertens instituut te weinig voorkomend vindt om de populariteit te laten zien.
dc
12-06-2011 om 10:30
Cultuur afhankelijk
In frankrijk had mijn oudste een hele zeldzame naam, hier in engeland niet.
Mijn jongste zoon had in frankrijk een vrij normale naam, en hier in engeland een heel zeldzame!
Nausicaa
12-06-2011 om 10:37
Niet zeldzaam, wel bijzonder.
Vanwege mijn beroep heb ik veel te maken met voornamen en toen ik kinderen kreeg, was ik vastbesloten een naam te kiezen die maar weinig zou voorkomen.
Zoon heeft een vrij unieke naam. Grappig om te zien dat de naam in het jaar 1980 het meeste werd gegeven; dat was het jaar waarin de popgroep waarvan één van de leden deze voornaam droeg, doorbrak.
Dochter heeft ook een naam die je niet zo vaak hoort. Haar tweede naam is een Franse; ik vind hem nog steeds mooi, alhoewel het moeilijk uit te spreken is. Deze naam hebben we expres niet als eerste gegeven, vanwege de onuitspreekbaarheid en het vooruitzicht de naam altijd moeten spellen.
albana
12-06-2011 om 10:43
Weinig en toch duidelijk
Omdat mijn man niet van nederlandse oorsprong is, kregen de kinderen (je kon toen ook nog geen achternamen kiezen) man's achternaam. En zo'n bijzondere achternaam daar kan toch écht geen piet,klaas of andere erg nederlandse naam bij vonden wij.
Maar we wilden per sé ook niet dat het voornamen werden waar je over 'struikelde' (in uitpsraak) en ook geen voornamen die onduidelijk waren in 'hoe schrijf je dat'.
Mijn eigen (hardstikke nederlandse) voornaam hebben mijn ouders bedacht met 2 hoofdletters en een streepje ertussen. Ik heb dan ook 2 'voorletters'(officiële versie). Bijna niemand schrijft die hoofdletters, ja ikke maar verder echt nooit. En dan snapt weer niemand waar die 2 voorletters vandaan komen (staan ook automatisch in mijn werk-mail-adres) of ze vragen wat mijn 2de naam dan is. Afijn ik had het niet zo lief aanelkaar gehad, die naam dan was die verwarring er niet zo. Mijn beide broers hebben trouwens hetzelfde en ook deze ervaringen.
Man wist voor oudste al snel een bestaande naam (uit zijn land) die weer erg 'gewoon' klinkt. Je schrijft het zoals je het zegt, geen ingewikkelde naam, meteen duidelijk. Die is het geworden. En net gekeken hij komt (in ned.) 36 keer voor. Te weinig om er meer gegevens van te krijgen dat dit. Verspreid over heel nederland, de naam komt ook voor in de buurlanden van waar mijn man vandaan komt dus daar wijd verspreid.
Voor jongste hebben we een naam aangepast. De naam aldaar vonden we leuk, maar die zouden ze in nederland zo in 2 stukjes hakken (zoals mijn naam) dachten we. Daarom hebben we er 1 letter uitgehaald waardoor dat niet meer kan. Ook meteen duidelijk en geen tongbrekende toeren en makkelijk te schrijven. Tot onze verassing bleek de naam wél te bestaan, alleen érg weinig....dochter heeft zelf een iets ouder meisje opgedoken via hyves met haar naam en 1 vrouw in duitsland. Beiden zijn trouwens 100% duits/nederlands dus geen mix zoals dochter. Volgens het meertensinstituut komt de naam 8 keer voor in ned., wel een beetje raar wanneer ik naar de verspreiding kijk van die naam staat onze gemeente er niet op! En de gegevens zijn van 2006 en toen was ze écht allang geboren!
Beide kinderen zijn er trouwens zelf ook blij mee met hun naam. Dat scheelt denk ik. Alleen die achternaam die zouden ze wel willen aanpassen. Ondertussen zijn ze wel errug goed in spellen van hun achternaam...hahaha
groeten albana
mar
12-06-2011 om 10:52
Hier
heeft dochter inmiddels geen zeldzame naam meer. Ik heb de naam gehoord toen ik een jaar of 15 was en hij is altijd blijven hangen als naam voor mijn dochter. In die tijd waren er een 40-tal mensen in NL met die naam.
Mijn eigen naam kwam in mijn geboortejaar 33x voor. Inmiddels komt hij veel vaker voor, in 2005 een topjaar met zo'n 550 x.
Het zijn overigens allebei scandinavische namen.
Maylise
12-06-2011 om 11:16
Inderdaad verschilt per land en streek
Mijn oudste dochter woont nu weer in Frankrijk en daar komt haar naam veel vaker voor. In Nederland vonden veel mensen het maar een lastige naam. Het is trouwens Maëlys. Ik wilde haar eerst Maylise noemen (net als mijn nick) maar dat leverde nog meer spraakverwarring op omdat er meerdere manieren waren om het uit te spreken. Maëlys is redelijk fonetisch maar omdat het in Nederland weinig voorkomt vinden veel mensen het het lastig.
Mijn jongste kinderen hebben Arabische namen dus die komen vooral in de grote steden voor. Het zijn geen hele bijzondere namen verder maar in sommige plaatsen in Nederland zal je ze nauwelijks tegenkomen. Waar ik nu woon in Frankrijk wonen veel Arabieren dus ze zijn bepaald niet uniek in hun namen.
Nausicaa
12-06-2011 om 11:25
@ albana
Je schrijft: 'Mijn eigen (hardstikke nederlandse) voornaam hebben mijn ouders bedacht met 2 hoofdletters en een streepje ertussen. Ik heb dan ook 2 'voorletters'(officiële versie). Bijna niemand schrijft die hoofdletters, ja ikke maar verder echt nooit.'
Als er in jouw voornaam inderdaad een streepje staat, heb je officieel maar één voorletter. Misschien dat daarom niemand die twee hoofdletters schrijft....