Manda Rijn
11-06-2011 om 22:45
Hier kinderen met zeldzame voornamen?
Ik kom er net achter dat wij Mandarijntjes roepnaam als enige gegeven hebben in 2009. Vandaar dat meerendeel reageert met "huh hoe ?".
In 2008 was het ook maar 1 en in 2010 waren het er 2. Ze is dus niet de enige in Nederland. Het is een franse naam, Sinilind's zusje heet ook zo, en zo is het gekomen.
De betekenis varieert vanuit het latijn "plechtig" of de Spaanse variant "oosterse wind" (half aziatisch) en "zonlicht" (geboren in juli).
Nadeel is dat dus veel mensen de naam niet vatten. Wij vinden het een prachtige naam die goed bij haar past, zowel in klank als in betekenis.
Asa Torell
15-06-2011 om 09:36
Zeldzaamheid hier zeker geen doel
ik had mijn kind best Anna of Jochem willen noemen. Maar ja, de overlap met mans (buitenlandse) smaak kwam tot dusver alleen op minder voorkomende namen uit.
Polly Shearman
15-06-2011 om 09:42
Oh twee ruden?
en is dat incl. de mijne???
vertel vertel, hoe oud zijn die dan??
Volgens pelle zijn we niet te googleen, dus bij deze
ze heten, ( in volgorde van opkomst) Wouter Joep en Ruud.
En het is een mooi setje bij elkaar hoor.
albana
15-06-2011 om 10:11
Onder de 10 (polly)
Een jongetje hier in de straat heet Ruud en is (denk ik) 8 of 9 ofzo.Omdat ie zo klein is (valt vast mee, maar in verhouding omdat de andere kinderen óf 12+ zijn of 5-) noemt de hele buurt hem Rudi of Ruudje. Wat zijn ouders overigens niet zo leuk vinden. Ik heb meermalen gehoord dat zijn moeder de kinderen corrigeerde.
groeten albana
Dendy Pearson
15-06-2011 om 12:06
Hier
Dochter van 8 heet Nova en dat was toen een bijzondere naam. Inmiddels zie je 'm veel vaker. Zoon van 2 heet Tiuri en dat blijft bijzonder. Beide namen hebben als betekenis 'ster'.
Wij wilden graag namen waarvan er niet zoveel zijn. Gewoon iets speciaals met een link naar elkaar zonder een thema-gezinnetje te worden.
Zelf hebben we ook namen die weinig voorkomen en dat vind ik ook wel leuk.
Dendy
Genista
15-06-2011 om 13:04
Polly
Het zijn kleuters. Ik voel me bijna bevoorrecht, twéé Ruden onder de tien te kennen (en inderdaad een aantal boven de dertig, daartussen dan weer geen eentje).
Rafelkap
15-06-2011 om 13:09
Geen bijzondere namen.
Wij hebben bewust gekozen voor Geen Bijzondere namen, omdat onze kinderen vanzichzelf al bijzonder zijn.
Eerste kind is vernoemd, een lang gekoesterde wens. Naam tweede kind vonden we gewoon leuk.
Maylise
15-06-2011 om 15:14
Even zo & gelegenheidsalias
Even zo: Dat zijn inderdaad mooie namen. Heel klassiek en stijlvol.
Gelegenheidsalias: ik vind Gandalf eigenlijk wel leuk. Het is heel apart inderdaad maar het heeft wel wat. De associatie is ook positief. Ik hoop dat hij het zelf ook leuk vindt maar ik vind het echt een leuke naam.
En ach neem een naam als Wendy. Dat is nu zo'n gewone naam en die naam is ook verzonnen door een auteur (JM Barrie, Peter Pan) en nu komt die naam zoveel voor.
margje van dijk
15-06-2011 om 15:30
Dendy
In welke taal betkent "Nova" dan ster?
Nova is toch gewoon de vrouwelijke vorm van "nieuw", tenminste in het Latijn.
Tiuri is volgens mij meer in trek nadat de film "Brief voor de koning" uitkwam, of niet?
Margje
Dendy Pearson
15-06-2011 om 15:51
Margje
"Een nova (Latijn voor nieuw, meervoud novae, nova is afkorting voor stella nova = nieuwe ster) is een ster die plotseling veel helderder wordt en daarna geleidelijk, over een periode van maanden tot vele jaren, tot zijn vroegere helderheid terugkeert. De helderheid van novae kan met tien grootteklassen toenemen, dat wil zeggen dat de lichtsterkte 10.000 maal zo groot wordt. Geschat wordt dat er per jaar in ons hele melkwegstelsel ongeveer 70 novae verschijnen. Naast deze eenmalige "klassieke novae" zijn er ook nova-sterren die minder fel, maar wel vaker oplichten."
Bovenstaande heb ik van wikipedia.
IngridT
15-06-2011 om 16:49
Dendy.....
Maarre...wat was er mis met Stella!? Leuke naam eigenlijk, die je ook zelden meer hoort....
Ingrid
Peponi
15-06-2011 om 19:00
Zo zie je maar weer, wat de één Heel Apart vindt, vindt de ander "mode". Ook zo leuk in het moeder-herken-draadje.
Silone
15-06-2011 om 19:36
Ik ken er één ingridt
Stella, 12 jaar.
Overigens weten mensen zelfs onze vrij simpel te spellen namen meestal fout te doen. Een y voor een i, een v voor een f. Zelfs bij mijn eigen niet te misspellen naam heb ik al eens moeten zeggen dat ie niet met dubbele medeklinker moet. Echt, dat verzin je niet. Het is zoiets als tante Bep vragen of je het met 2 p's schrijft.
IngridT
15-06-2011 om 21:16
Leuk silone,
't is dat ik geen kinderen meer ga krijgen, maar ik vond SAtella opeens zo leuk klinken!
En jouw naam (jaja ik weet hem nog) met dubbele medeklinker....whaaaah!
Moet wel opbiechten dat ik een enkele keer mijn naam onder een mail of zo wel eens met dt type. met als gevolg dat mensen mij dan ook weer als Ingridt gingen aanschrijven. Zullen ook wel gedacht hebben dat ik alternatievige ouder had (of een vader die zijn hoof er niet helemaal bij had toen ie aangifte deed bij de burgerlijke stand)
Ingridt
IngridT
15-06-2011 om 21:19
Satella?
Hmm. Dat vind ik nou weer helemaal niks. Ook mijn hoofd er niet helemaal bij geloof ik. Of meer mijn vingers.
Ingrid (overigens ben ik nog steeds erg tevreden over de namen van mijn kinderen. Er lopen er geen bosjes van rond, maar toch klinken ze niet al te obscuur, en worden 99 van de 100 keer in 1 keer goed gespeld.)
dirksmama
15-06-2011 om 22:32
Dcohter
Naam van dochter komt al weinig voor in Nederland, maar sinds een aantal maanden laat ze zich ook nog anders noemen. Haar naam eindigt op een klinker en ze plakt haar 2 andere initialen N.T. erachter, zodat haar naam nu op -nt eindigt. Waarschijnlijk is ze daarmee dan wel de enige in Nederland. Maar beter ook, nu we er achter zijn dat er minstens 2 exemplaren met zelfde voor- en achternaam rondlopen.
tonny
15-06-2011 om 22:34
Niks speciaals
al zijn ze dat zelf wel en (op een na) ook allemaal zeer eenvoudig te spellen/ uit te spreken. Die ene kun je bij Meertens haast niet vinden, de andere drie wel.
Ze zijn dan ook klassiek vernoemd naar familieleden/een goede vriendin.
Bennikki
15-06-2011 om 23:21
Hier joodse namen
Op een of andere manier was dat heel belangrijk.. Ik heb zelf een Joodse naam en beide kinderen hebben een hele mooie. Ze komen wel veel voor. We hebben er met schoonouders wel ruzie over gehad, de familietraditie vroeg om hele andere namen..
Geerke
15-06-2011 om 23:24
Hier
Mijn kinderen heten Reimer (103), Enzo (521) en Neo (57). Van Reimer waren er te weinig gegevens om staatjes te maken, maar bij Neo (komt minder voor) niet. In zijn jaar waren er maar 10 Neo's.
Ken wel bijzonder zeldzame namen (minder dan 5) zoals Mutte en Chailyn.
Valkyre
16-06-2011 om 00:33
Hahaha
Cobi, geinponem!
En ben ik nou de enige die zo om "A3" (van ano) moest lachen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
albana
16-06-2011 om 09:11
Op-googelen
In google heb je mijn kinderen zo gevonden. Dit omdat ze jaren dezelfde sport beoefend hebben (nu oudste niet meer) en als je dan doordringt in de regionale finale sta je all-over op google. Als dat een zeer veel voorkomende naam zou zijn denk ik dat je teveel resultaten krijgt. Maar met 2 niet zo veel voorkomende namen zijn dat de eerste resultaten (stuk of 20). Dus ik zet de combi hier écht niet neer.
Overigens (voor pelle) het zou best kunnen dat de maker de geboorteaankondiging had gezien....géén idee.We weten het gewoon niet en het winkelpersoneel wist het ook niet, ze hadden 'm gewoon gekocht van iemand als reclame-object, wat kan hun die naam schelen?
groeten albana
Silone
16-06-2011 om 09:52
Cobi
Salmon en Ella, gna!
Overigens als jongste een deel van een gemixte tweeling was, dan lag de meisjesnaam ook behoorlijk voor de hand (jaren 80 sitcom).
Satella klinkt mij toch meer als een incontinentieluier in de oren. Twee dozen Satella graag!
Toch grappig IngridT, dat je bij een naam ineens denkt, goh als ik nog eens een dochter had....
Zo heeft jongste een vriendinnetje die Lynn heet. Dat vind ik nu ook echt zo'n leuke naam. Er had maar zo een dochter van ons zo kunnen heten (als het aan mij lag. Echtgenoot en ik zijn samen niet zo goed in meisjesnamen).
Kobalt
16-06-2011 om 11:15
Het leuke van dit draadje
.. vind ik al die cryptische omschrijvingen.
'Overigens als jongste een deel van een gemixte tweeling was, dan lag de meisjesnaam ook behoorlijk voor de hand (jaren 80 sitcom).'
Laat me raden Silone, jouw zoon heet Mork? (van Mindy) ☺
Tirza G.
16-06-2011 om 14:38
Satella
Doet mij dan weer enorm denken aan Nutella
En wat vinden jullie van vers twee in namengeef-land: namen die bij elkaar passen? Dus van níet-tweeling-brusjes? De gezinnen met de Scandinavische namen-tic enzo. Ik heb dat nou toch altijd zo'n onzin gevonden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zei: Tirza. Jaja. Gut. En hoe heet je zus? En bovendien: als je namen vaak bij elkaar ziet, gaan ze vanzelf bij elkaar horen. In mijn hoofd dan althans wel
Tirza
Krin
16-06-2011 om 15:00
Bijpassend
De namen binnen een gezin mogen van mij best bij elkaar passen. Drie keer Scandinavisch is misschien té, maar sfeertechnische gelijkenis stel ik wel op prijs. Dus geen Viviane en Arabella met broertje Jan. Lijkt me niet leuk voor Jan. Dat is zoiets als het jongste meisje in gezinnen van drie generaties geleden die steevast Zus heetten, al heetten ze eigenlijk Johanna Everdina Christina. Beetje goedkoop.
Zelf hou ik niet van alle kindernamen binnen het gezin met dezelfde eerste letter (sorry Ano). De drie A's. Je ziet ze zo op het songfestival staan, en dat moet je toch niet willen.
IngridT
16-06-2011 om 15:40
Hahaha!
Ze blijven leuk...
Roos, Iris en Viola
Mees, Arend, en Merel
Heerlijk.
Ik ken zelf een familie de Boer, met de ouders Bert en Martha die hun koters Guanita, Alejandro en Manolito hebben genoemd (namen wegens privacy veranderd, dat wel natuurlijk) Ik vind het hilarisch. kan er niks aan doen.
Maylise
16-06-2011 om 16:18
Bijpassend
Ik vind bijpassende namen wel leuk. De namen van mijn kinderen passen niet echt allemaal bij elkaar. Herkomst is Frans, Hebreeuws, Latijn en Arabisch. Van alles wat dus.
Ik vind namen die bij elkaar passen op zich wel leuk. Allemaal dezelfde beginletter staat wel grappig, zolang je niet de Duggars bent en het in het extreme doortrekt met namen die niet alleen met dezelfde letter beginnen maar waarvan een deel ook nog op elkaar lijkt.
Of inderdaad een thema gezin.
Ik ken een gezin met een Sky, Sun en Sea. Beetje hippie achtige mensen.
Ik ken ook mensen met een Wesley, Jeffrey, Mickey en Sidney.
En mensen met een Mohammed Ali, Mohammed Abdul, Ali Abdullah en Mohammed Aziz
De broertjes Frodo en Merijn
Op vakantie stonden we een keer naast mensen met een Atilla en Djengis. Moeder was zwanger van weer een jongentje. Ze dachten aan Darius. Leuk thema, bloedorstige krijgsheren.
Een vriendin die in Nederland woont heeft de namen van haar kinderen bij elkaar gezocht op hoeveelheid letters, zelfde begin letter, bijpassende betekenissen en dezelfde begin eind klank. ik noem de namen niet omdat het hele opvallende namen zijn maar het is wel een wetenschap bij haar geweest.
Het heeft wel wat dat bijpassende.
Bermbrand
16-06-2011 om 16:22
Wortels
Voornamen kunnen kinderen ook wortels geven in de familie, voorbeeld is vernoemen. De naamgever van een kind is in de familie een beetje vergelijkbaar met een peetoom of –tante. Als één van de ouders Spaanse wortels heeft, zijn Spaans klinkende namen leuk maar zonder die Spaanse wortels komt het vreemd over …
Wij hebben vernoemd (in 1e of 2e naam), wel hebben we nog gecheckt of de naam geen vervelende betekenis heeft in het Engels, Frans of Duits
Vic
16-06-2011 om 16:23
Bijpassende namen
Mijn collega Shirley is niet heel blij met haar naam. Ze is zelf een tikje grachtengordelkakkineus en daar past de naam natuurlijk helemaal niet bij. Grappig is dat haar brussen Kelly en Joey heten. Past mooi bij elkaar Ik kende ook een gezin waar alle kindernamen eindigen op -inde. Ze hebben een Dorinde, Jorinde, Amarinde (plus nog 4, maar ik weet ze niet allemaal meer).
Temet
16-06-2011 om 16:50
Vic
Aaargh! Die -indes bedoel ik. Jakkes, alsof je een setje kinderen hebt in plaats van gewoon een aantal losse individuen. Soort Kwik Kwek en Kwak.
Ik ken een familie met drie dochters en een zoon, en die drie dochters hebben namen in dezelfde trant. Maar die kan ik gek genoeg nooit precies onthouden. Ik roep vaak Cindy, Lindy en Mindy, maar het is geloof ik Cindy, Lindy en Wendy of zoiets. Nou ja, dat vind ik dus ook geen succes, hoewel minder erg dan 7 -indes (het lijkt wel een sprookje van Grimm zeg!)
Ik ken ook een Erwin die een broer Erik heeft. Niet zo heel erg, maar die namen vind ik eigenlijk ook teveel op elkaar lijken.
Overigens hebben hier de namen van de kinderen ook wel overeenkomsten: hetzelde aantal letters (weinig) en dezelfde klinkers. Maar omdat die klinkers anders in de naam staan worden ze ook heel anders uitgesproken, dus lijken de namen qua klank en woordbeeld toch niet echt op elkaar.
Groeten,
Temet