Manda Rijn
11-06-2011 om 22:45
Hier kinderen met zeldzame voornamen?
Ik kom er net achter dat wij Mandarijntjes roepnaam als enige gegeven hebben in 2009. Vandaar dat meerendeel reageert met "huh hoe ?".
In 2008 was het ook maar 1 en in 2010 waren het er 2. Ze is dus niet de enige in Nederland. Het is een franse naam, Sinilind's zusje heet ook zo, en zo is het gekomen.
De betekenis varieert vanuit het latijn "plechtig" of de Spaanse variant "oosterse wind" (half aziatisch) en "zonlicht" (geboren in juli).
Nadeel is dat dus veel mensen de naam niet vatten. Wij vinden het een prachtige naam die goed bij haar past, zowel in klank als in betekenis.
Vic
16-06-2011 om 16:55
Of hetzelfde
Ik ken twee broers die Johannes Gijsbertus en Gijsbertus Johannes heten. Ze worden Hans en Gijs genoemd, dus die zelfde namen vallen verder niet zo op.
Bermbrand
16-06-2011 om 17:14
Combi
Ik vroeg eens tegen iemand die ‘Gerben’ heet, of hij Friese wortels had. Nee, was het antwoord. De oudste zoon heet Ger, naar de ene opa en de tweede zoon Ben, naar de andere opa. Omdat toen de mannennamen qua vernoemen op waren hebben zijn ouders de derde zoon ‘Gerben’ genoemd!
liora
16-06-2011 om 18:47
Mijn zoons
Hebben ook dezelfde klank in de naam. Ik was wel een beetje bang voor het Tim en Tom effect, maar vond de namen toch zo mooi dat ik het niet kon laten.
liora
16-06-2011 om 18:49
Pfaffs
En zijn de Pfaffs al besproken?
Debby, Kelly en Lindsey. En de kleinkinderen: Shania, Kenji, Keano, Liam, Bruce en Faye...
Ahum!
Asa Torell
16-06-2011 om 20:41
Bijpassend
Ik vind dat echt helemaal niks als het echt de indruk wekt dat de kinderen alleen maar zo heten omdat het zo mooi past. Inderdaad die -indes of -eys oid. Of een Robin en Marjan bijvoorbeeld, gruwel (ik vind het voor tweelingen overigens zo'n beetje nog erger dan voor niet-tweelingen).
Maar aan de andere kant, ik heb nu 2 kinderen met noordeuropese namen en ik merk wel dat ik er toe neig om het voor nr. 3 weer in die regio te zoeken. Ineens iets hebreeuws of frans oid lijkt me er zo uit vallen. Deze overweging speelde bij de keus voor de naam van de tweede nog geen rol, maar nu wel.
Fianna
16-06-2011 om 21:02
Uh liora?
dat zijn op zich hele normale namen! Of mis ik iets?
de naam van mijn oudste zoon komt overigens in dat lijstje voor.
Polly Shearman
16-06-2011 om 21:34
Categorie
Namen binnen een gezin horen vaak wel binnen dezelfde categorie. Bart en teun zullen geen zusje krijgen die chayeanna heet. Ouders houden gewoon vaak van namen binnen een bepaalde categorie. Of kent er iemand een gezin met afwijkende categorieën qua namen?
Fiorucci
16-06-2011 om 21:45
Polly
Oh ja hoor, in de namen van mijn vier zit niet echt een herkenbare lijn.
Biene M.
16-06-2011 om 22:19
Gelukkig
Gelukkig is mijn broer niet mijn zus, want dan hadden we Maya en Inca geheten. Dat vind ik best erg.
Kiki
16-06-2011 om 22:54
Ach namen
Mijn moeder is geboren als 11de kind na een doodgeboren jongetje. Ze hadden geen meisje verwacht en hebben haar die jongensnaam (van het doodgeboren jongetje) dus maar gegeven.
Ik heb vier broertjes die beginnen met de letter M. Ernstig lastig met de post verdelen kan ik je zeggen.
dirksmama
16-06-2011 om 23:10
Compleet anders
Hier geen setje hoor.
Dirk heeft een oerhollandse naam, terwijl Dirkszusje een echt Latijnse naam heeft.
Voor mij hoeven namen niet bij voorbaat bij elkaar te passen. Namen gaan vanzelf bij elkaar passen als je ze bij elkaar hoort.
Ik bedoel maar, als je Isidorabelleyenne heet ga je je grote liefde toch niet afwijzen puur omdat ie Kees heet en de namen niet bij elkaar passen? Dus waarom zou je dat dan bij je kinderen wel doen?
Mij lijkt het totaal geen probleem als de zus van Tim iets als Cheyenne of zo heet hoor.
dirksmama
16-06-2011 om 23:10
Silone
Ooit gehoord over dame die Pauline Esther heette. Afgekort Polly Ester.
Rosa van der Zanden
16-06-2011 om 23:13
Frummelie en prummelie
Ooit, in een andere woonplaats woonden tegenover ons een gezin met 2 dochters. De namen konden we écht niet onthouden en het werd al snel Frummelie en Prummelie bij ons thuis. Later is er nog een dochter bij gekomen.
Nu ken ik een tweeling Rosalie en Marjolein. Wie wie is? Geen idee. Ook dit worden frummelies en prummelies voor ons gezin.
Margriet*
16-06-2011 om 23:39
Ook leuk
Shakira of Beyonce. Zouden die mensen die zangeressen echt zo fantastisch vinden?
Ik vind het wel fijn dat ouders kinderen een bepaald thema geven. Dan weet je direct dat Ashley en Teun geen broer en zus kunnen zijn.
Ik ben zelf niet zo dol op scandinavische namen maar zo'n 10 jaar geleden was dat hip.
Ik ken overigens ook een gezin waar de meiden Proud, Faith enz heten. Wel gelovig geloof ik.
Bij ons in de buurt zijn de jaren 70 namen hip, dus daar zou zo maar een Ruud kunnen worden geboren.
Tijgeroog
16-06-2011 om 23:56
Zelfde namen
Bij ons het dorp woonde een gezin met 3 kinderen, Jan, John en Janneke. Ook weinig inspiratie gehad...
En een vriendin heeft dezelfde voornamen als haar zus, alleen de roepnaam is anders.
liora
17-06-2011 om 00:40
Huh tijgeroog
Dat mag niet volgens de wet, twee kinderen in hetzelfde gezin met dezelfde namen.
Tijgeroog
17-06-2011 om 01:14
Liora
Ik ging ook aan mezelf twijfelen, ik vermoed dat ze de voornamen omgedraaid hebben. Dus de een Miep Truus en de ander Truus Miep. Ze zijn vernoemd naar beide oma's en de ouders wilde bij de 2e dochter opnieuw naar beide oma's vernoemen.
albana
17-06-2011 om 08:24
Alfa
Ik ken een gezin daar heette het meisje mercedes, en de zoon alfa romeo. Echt wáár....En het meisje maar altijd roepen dat zij niét naar een auto was vernoemd, maar de auto naar de dochter van de baas van de autofabriek! Haar broertje werd alleen alfa genoemd dus daar viel het minder op. Maar zijn volledige naam stond wél op zijn diploma! Toen pas viel mij de conectie op (zat bij mijn broertje in de klas, dus vandaar was ik bij de diplomauitreiking). Veel gegiegel viel hem ten deel toen de decaan zijn volledige naam uitsprak (en een boze blik van de decaan naar het publiek).
groeten albana
Anienom
17-06-2011 om 09:08
Namen
Dochter heeft de franse versie van een nederlandse naam. Zoon heeft de nederlandse verbastering van een franse naam . Overigens heeft dochter een tweede naam, mijn nichtje overleed tijdens mijn zwangerschap en haar naam was een afgeleide van dochters tweede naam (Anna).
Ooit hadden wij een buurjongetje, Pietje (niet de echte naam) en de buurvrouw liep constant op het kind te schreeuwen, de hele dag hoorde je PIIEEETJUUUH!! Waarop mijn moeder ons zei: "kom nooit met een Pietje thuis". Raad eens hoe partner heet....
Ik ken ook een gezin waar de zonen twee verschillende namen hadden die neerkwamen op dezelfde roepnaam...
ishtar
17-06-2011 om 09:12
Pelle
Pelle: "Hebben jullie nooit een verkeerde naam geroepen naar een kind?"
O jee, doorlopend
Anienom
17-06-2011 om 10:28
Verkeerde naam
O ja, en als je de namen van mijn kinderen husselt krijg je een nieuwe, bekende jongensnaam. Zo worden ze dan wel eens genoemd
tweeling
17-06-2011 om 10:48
Husselen
Bij mij op de middelbare school zat een een-eiige tweeling - echt niet uit elkaar te houden. Ze heten Hans en Igor. Een leraar noemde ze beiden Hagor - ik weet niet wat ze daarvan vonden.
Rosa van der Zanden
17-06-2011 om 11:54
Pelle
Niets mis met Rosalie en Marjolein. De reden dat ik ze niet uit elkaar kan houden is dat het een 1-eiige tweeling is. Met dezelfde kleding, hetzelfde kapsel, dezelfde bril, dezelfde fiets. En dan namen die in hetzelfde laatje thuishoren. En geen van beiden zeggen ooit gedag terug, dus ik zou niet weten wie wie is.
Frummelie en Prummelie waren in werkelijkheid iets van (hou me ten goede, weet het echt niet meer precies) Valerie, Destany, Emmelie. Zoiets.
Tirza G.
17-06-2011 om 19:53
Pelle
Ik doe namen ook in laatjes. Ook van niet-tweelingen en niet-brusjes. Rosalie en Marjolein zitten bij mij in hetzelfde laatje: 3 lettergrepen, Hollands, planterig.
Jacqueline en Angelique zitten ook samen in een laatje: 3 lettergrepen, Frans, que. Sven en Niels: 1 lettergreep, Scandinavisch. Enzovoort.
Als ik niet op de naam van een kind kan komen, gaat mijn laatje open en dan weten de omstanders precies wie ik bedoel als ik begin op te dreunen.
Chayenne zit in het laatje Sharona, Soraya, Sigourney. Cathelijne zit in het laatje: Rosalinde, Anne-Marije, Fleuralie.
Mijn hoofd zit namelijk vol met laatjes én vooroordelen over sociale status.
Tirza
Manda Rijn
18-06-2011 om 10:25
Door elkaar halen
dat deed mijn moeder ook en ik ook. Ik noem trouwens de poes ook regelmatig 'mandarijntjesnaam'.
Ans
18-06-2011 om 19:55
Tirza
Grappig Tirza, dat je Angelique en Jaqueline in hetzelfde "laatje" hebt zitten. Mijn naam is Angelique en je wilt niet weten hoevaak ik met Jaqueline aangeproken wordt! Ik vraag me altijd af waarom, maar die mensen hebben waarschijnlijk datzelfde laatje als jij
Mijn zoon heet Jari, dochter heet Kayley. Jari schrijfwijze gaat altijd goed, Kayley gaat altijd fout.
Temet
18-06-2011 om 20:29
Ans
"Mijn zoon heet Jari, dochter heet Kayley. Jari schrijfwijze gaat altijd goed, Kayley gaat altijd fout"
Daar heb je Marillion voor te danken. volgens mij is de naam als Kayleigh populair geworden door hun gelijknamige plaat. Dus denken veel mensen dat het Kayleigh is.
En Jari Litmanen is dan weer zo bekend dat men wel weet hoe die naam gespeld wordt.
Doet me trouwens denken aan een kennis van me, die heet Tomas. Die moet ook elke keer de spelling corrigeren, want iedereen zet die h ertussen, maar zijn ouders hadden het anders bedacht.
Groeten,
Temet
Ans
19-06-2011 om 13:50
Schrijfwijze
Temet, dochters naam is gevonden door het nummer van Marillion(zo'n geweldig lied vind ik dat) maar omdat wij dachten dat die spelling zo moeilijk was, een iets gemakkelijkere manier. Niet dus
Haar naam wordt vaak verkeerd gespeld, alleen dan niet op de manier zoals Marillion het schrijft/schreef maar zoals Rene Froger het deed nadat dochter geboren was> Kaylee.
Jari idd van de voetballer, sowieso een gemakkelijkere naam.
Het maakt ook niet veel uit, net als met die Tomas, je went er aan om meteen met het opgeven van je naam te gaan spellen. Tomas zal wel heel snel zeggen, Tomas zonder H. Angelique wordt meestal nog wel goed geschreven(vaak u en e omgedraaid), maar mijn achternaam dan ook weer altijd verkeerd.
Valkyre
22-06-2011 om 21:14
Husselen
Mijn ouders noemden zus en mij steevast eerst bij de verkeerde naam: Truu-Bep voor mij, en Be-Truus voor mijn zus (nee, zo heten we niet echt, goddank). Zus heeft een nogal weinig voorkomende naam (8 stuks in heel NL), en ze heeft een publieke functie...
Bij gebrek aan een tweede kind hussel ik vrolijk de namen van man en kind (beiden in het laatje eenlettergrepig, vagelijk Engels klinkend, en met twee dezelfde letters erin).
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.