Manda Rijn
11-06-2011 om 22:45
Hier kinderen met zeldzame voornamen?
Ik kom er net achter dat wij Mandarijntjes roepnaam als enige gegeven hebben in 2009. Vandaar dat meerendeel reageert met "huh hoe ?".
In 2008 was het ook maar 1 en in 2010 waren het er 2. Ze is dus niet de enige in Nederland. Het is een franse naam, Sinilind's zusje heet ook zo, en zo is het gekomen.
De betekenis varieert vanuit het latijn "plechtig" of de Spaanse variant "oosterse wind" (half aziatisch) en "zonlicht" (geboren in juli).
Nadeel is dat dus veel mensen de naam niet vatten. Wij vinden het een prachtige naam die goed bij haar past, zowel in klank als in betekenis.
Valkyre
22-06-2011 om 22:41
Alliteratie
Zelf houd ik niet zo van allitererende setjes, maar in Amerika ben ik er veel tegengekomen:
Tyrone en Tyrell (een tweeling, jawel)
Tracy en Trevor
Charlene en Cheyenne (jaja)
Beth en Becky (tweeling)
Kelly en Casey
Kelly en Shelley
Patricia en Alicia
Zo even uit het hoofd. Ik ken er vast nog meer als ik er hard over na ga denken... Ik vind het vooral niet zo leuk omdat het het setje benadrukt, niet het individu. Namen die meer in hetzelfde thema zitten (Scandinavisch, Frans...) vind ik best leuk trouwens. Tja, over smaak valt niet te twisten.
Tijgeroog
23-06-2011 om 15:40
Tweelingen
2 tweelingsetjes die ik tegen ben gekomen:
Quinten en Quincy
Maxx en Xxam
Manda Rijn
23-06-2011 om 19:44
Xxam?
ach dat meen je niet, wat erg. Dan heb je de spiegelbeeld naam van je broertje. Jeetje dat ouders dat kunnen verzinnen zeg.
sus-anne
23-06-2011 om 21:53
Ik ken redelijk wat tweelingen en die hebben de volgende namen:
stefan en stefanie
pim en kim
ellen en helen.
Gerrit en Madelief ,(dat is toch ook geen combinatie?)
Anienom
23-06-2011 om 21:57
Internationaal
Zo ken ik een chinese die haar drie kinderen (oudste en binnen een jaar een tweeling) chinese namen gaf en apart daarvan (dus niet als dubbele naam, maar als een soort van alternatief) internationale (amerikaanse) namen die makkelijker uit te spreken waren, maar die wel qua klank leken op de chinese namen. De intenationale namen van de drie leken ook nog eens op elkaar en daarom heeft de moeder bij een van de drie ook nog eens de naam veranderd en nu moet ik echt enorm nadenken als ik ze zie.
Boterbloem
23-06-2011 om 23:20
Mooi setje
Vorig weekeinde in de krant: geboren Leonard, broer van Roeland.
Egel
24-06-2011 om 11:49
Ja zag ik!
Ja die zag ik ook in de NRC Boterbloem! Opvallend (heet dacht ik anagram?)
Tirza G.
24-06-2011 om 20:12
Berber
Neuh, lijken me prima namen. Ik dacht eígenlijk dat ze Bertus en Berry heetten.
Tirza
Vic
24-06-2011 om 21:10
Lisa
Zijn dat de zoons van Karen en Karel? In de buurt waar ik vroeger woonde hing bij een voordeur een naambordje waarop die namen stonden. Zo grappig.
Aagje Helderder
24-06-2011 om 23:48
Hier
Hebben de kinderen alle drie Nederlandse namen en zijn ze alle drie vernoemd. Wij hebben hierbij allereerst gekeken of we de naam zelf mooi vonden, niet of de naam veel of juist weinig voorkwam.
Naam van oudste kwam ooit veel voor, maar op dit moment niet veel. Naam van tweede wordt door sommigen echt als ouderwets gezien, komt echt weinig voor in de leeftijdscategorie van tweede. Jongste heeft een naam die je tien jaar geleden nauwelijks meer hoorde, maar die de laatste vijf jaar ineens in onze omgeving vaak. Jongste is jonger dan vijf en ineens zijn er meerdere leeftijdsgenootjes met dezelfde naam. Wij wisten dit niet, maar eerlijk gezegd zou het niet hebben uitgemaakt: wij kozen de naam omdat we 'm mooi vonden en omdat we ermee konden vernoemen.
Overigens heb ik de indruk dat de populariteit van namen niet alleen landelijk bekeken moet worden. Die dingen zijn ook regionaal bepaald, heb ik de indruk.
Aagje
Fiorucci
25-06-2011 om 07:32
Tweeling
Ik ken een Carlo en Carla, en hoorde eens nabij van een Jip en Janneke...
Yta Chalne
25-06-2011 om 08:36
Jip en janneke
Zo jammer is dat, dat waren buurkinderen. Dus beslist geen namen voor een tweeling. Al dat leukdoen over de ruggen van je kinderen, schaam op die ouders.
Suz@nne
25-06-2011 om 13:21
Ook gehoord...
Sjors & Sjimmie.....
....Hendriks!!
Echt waar, geen grapje. (was het maar zo)
Tirza G.
25-06-2011 om 17:37
Berber
O, ik dacht dat je je naam uit hun namen had samengesteld. Maar dan had je dus Jafrihe moeten heten
Tirza
Philou
25-06-2011 om 19:03
Tweelingen
Ik kende een tweeling Stein en Frank (werd Frankenstein).
Moest ooit als vakantiebaan gegevens invoeren en kwam 2 broers Nus tegen. Jawel: P.Nus en A.Nus. Wat je je kinderen als boodschap meegeeft.
Tink
26-06-2011 om 09:30
Spiegelbeeldnamen
Kwam een keer ergens Noraa en Aaron tegen.
Ik ken trouwens ook een Xam (meisje). Maar het broertje heet voor zover ik weet geen Max
Wat een cryptisch draadje is dit geworden zeg. Wie alle namen kan uitpuzzelen wint vast een 8-daagse reis naar een ver oord ofzo
Zal ik dan ook nog een cryptische duit in het zakje doen?
Onze oudste heeft een naam die destijds in de top 10 stond voor meisjes, maar wij vonden (en vinden) hem prachtig. Tot nu toe nog maar 1x een klasgenootje tegengekomen met dezelfde naam trouwens. In andere streken is het een jongensnaam, da's ook wel grappig.
Nummer 2 is vernoemd naar zijn ene opa, maar dan wel een wat hippere versie van opa's naam. Geen top 10. De naam komt wel vaker voor maar vaak in een andere spelling (wij vinden dat wij de juiste spelling hanteren )
Nummer 3 weer gewoon een naam die wij erg leuk vonden. Geen top 10, wel zitten er op school meerdere jongetjes met dezelfde naam.
En de 4e kreeg een meisjesnaam die stoer en tegelijk ook lief is, en zeer weinig voorkomt in Nederland. Dat laatste is echt per ongeluk, we zoeken de namen daar beslist niet op uit. We moeten 'm wel altijd spellen, mensen verstaan het verkeerd en denken dat het lieve kind vernoemd is naar een van de prinsessen.
Vertigo
27-06-2011 om 23:39
Ok ik zeg
Eerste misschien Robin?
Amelie voor die laatste! Heeft hier op een meisjes-lijstje gestaan maar nog ongebruikt.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Klaartje
28-06-2011 om 13:02
Laat mij ook eens raden
Eerste Jenthe (vind ik erg mooi overigens) en laatste Arianne.
Sascha2
28-06-2011 om 13:30
Ha, mijn hersens kraken ook
En ik heb werkelijk geen idee, zoveel keuze wat dat betreft. Maar Jenthe vind ik ook een erg mooie naam. Als onze oudste een meisje was geweest had ze zo geheten. Het werd alleen een jongen
Tijgeroog
28-06-2011 om 14:13
Tink
Voor de oudste denk ik Demi of Noa. De jongste weet ik, dus daar hoef ik niet voor te raden.
dirksmama
28-06-2011 om 14:30
Tink lemme think...
Oudste denk ik: Anne
Nummer 2 Kase i.p.v. Kees?
Nummer 3 Sem?
En de 4e Arjaan?
Klaartje
28-06-2011 om 15:59
Sascha
Jenthe is in friesland een jongensnaam, al vind ik het voor een meisje mooier. Maar je had dezelfde naam kunnen houden.
Sascha2
28-06-2011 om 17:01
Klopt
Alleen vind ik het niet mooi voor een jongen. Vandaar dat het wat anders is geworden.
nikneem
29-06-2011 om 10:49
Ik ken
een jongen die heet sealtiël, heeft lang geduurd voor ik het kon onthouden.
en een guus en gijs, ik moest altijd nadenken welke het van de 2 is....
Tink
30-06-2011 om 00:56
Leuk
... bedacht allemaal . Maar de oplossing ga ik uiteraard echt niet hier neer zetten.
Mijn eigen zinnetje over een reis winnen etc. ging over het HELE draadje en niet over mijn posting. Dus hou maar op met raden en ga vooral verder met cryptisch doen
Avalon
30-06-2011 om 16:15
Deze wil ik jullie niet onthouden
heb nog een tijdje getwijfeld, het draadje was toch bijna terziele. Ik wil ook niemand belachelijk maken.
Maar goed in de J/M van deze maand de volgende juweeltjes:
broer en zus Generiva en Generino. En op dezelfde bladzijde de moeder van Margootje (21). Ik zeg niets meer.
rutiel
30-06-2011 om 18:27
Uit mijn jeugd
In de serie ouders-zonder-fantasie: bij ons op school zat vroeger een gezin met een hoop kinderen. Mijn zusje zat bij Sixto in de klas en ik bij Septo... dat is toch sneu??
n@nny