Manda Rijn
11-06-2011 om 22:45
Hier kinderen met zeldzame voornamen?
Ik kom er net achter dat wij Mandarijntjes roepnaam als enige gegeven hebben in 2009. Vandaar dat meerendeel reageert met "huh hoe ?".
In 2008 was het ook maar 1 en in 2010 waren het er 2. Ze is dus niet de enige in Nederland. Het is een franse naam, Sinilind's zusje heet ook zo, en zo is het gekomen.
De betekenis varieert vanuit het latijn "plechtig" of de Spaanse variant "oosterse wind" (half aziatisch) en "zonlicht" (geboren in juli).
Nadeel is dat dus veel mensen de naam niet vatten. Wij vinden het een prachtige naam die goed bij haar past, zowel in klank als in betekenis.
Emmawee
13-07-2011 om 23:29
Wow!
Onze jongste heet Dieter en hij blijkt gewoon de naam van zijn geboortedag te hebben!! Ik ben echt heel verbaasd! Zijn oudste neef is op dezelfde dag jarig en zijn tweede naam staat óók in het lijstje van hun verjaardag.
De naam Dieter komt dus niet veel voor, maar is wel lekker makkelijk. Volgens de site Babybytes was hij de enige die in 2006 deze naam kreeg. Er vallen trouwens weleens mensen over het feit dat het een Duitse naam is. Dat verbaast me af en toe wel. Dan spreken ze het even 'grappig' op z'n Duits uit. Wij kenden een Vlaamse Dieter, dus wij kenden de naam oorspronkelijk op z'n Vlaams uitgesproken. Klinkt toch wel wat anders. Verder betekent Dieter zoiets als 'de sterke van het volk', of 'de vastberaden advocaat van het volk'. Dat sprak me eigenlijk helemaal niet zo aan. Ondanks dat bleef onze voorkeur voor de naam Dieter. Ik vind het zelf gewoon een heel frisse vrolijke naam. En hij past enorm goed bij hem.
Trouwens, ik ben het wel eens met wat Izar schrijft, maar ik ben stiekem toch blij dat het lijstje van Eefy heb gezien. Dromelot... wow. Ik heb trouwens ook wel eens van een boy named Zen gehoord. Pfieuw...
Groeten, Majjan.
Anneque
14-07-2011 om 08:45
Op oo gelezen + ot majjan
Zal nog wel ergens in het archief staan: 2 kinderen die Cycyline (spreek uit Kie-kie-lien - eigenlijk foutief maar goed) en Escaloïnda heettten.
Majjan, jouw naam plus zoonsnaam doet een belletje rinkelen. Was jij hier jaren geleden ook? In dat geval: leuk dat je terug bent (tis al zo lang geleden dat ik niet meer weet waarom , maar ik las jouw postings meestal met interesse).
Valkyre
14-07-2011 om 09:17
Haha sini
"Whatever happened to my sooooong!"
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Massi Nissa
14-07-2011 om 13:56
En ik
Bij Dromelot denk ik aan een veel te duur babykledingboetiekje waar alle kleertjes handgeborduurd zijn op ecologisch verantwoorde zijde - en dan op de een of andere manier nog lelijk ook, teveel roesjes enzo. Nee, mijn woord is het niet. Kan ook aan het weer liggen, ik ben een beetje uit mijn hum vandaag.
Groetjes
Massi
Silone
14-07-2011 om 18:42
Tja, uitspraak
Deze draad lezend besef ik me ineens dat we naam van zoon 2 ook niet uitspreken zoals hij in de oorspronkelijke taal bedoeld was. Wij spreken zijn z uit als 'z' terwijl het 'tz' zou moeten zijn.
Ik denk trouwens niet dat er veel mensen de oorspronkelijke uitspraak uit zichzelf zouden nemen.
Zoon 3 heeft een Engelse uitgangsvorm die we dan wel weer op z'n Engels uitspreken, itt tot veel mensen die hem uitspreken in 't Nederlands.
Emmawee
14-07-2011 om 23:50
Anneque
Wat leuk om dat te lezen! Ik ben hier nog steeds, maar ik ben genickwisseld, omdat ik als Majjan de namen van mijn kinderen gebruikte. Alleen Teun ging nog wel, maar "Teun en Dieter" is wel een zeer zeldzame combi als het gaat om herkenbaarheid.
Ik schrijf trouwens niet meer zo vaak en zeker niet meer zo uitgebreid als Majjan (heb laatst nog even in het archief gekeken).
Rieke
17-07-2011 om 17:19
Biene
lees net in de telegraaf ( voor wat dat waard is ) dat Harper wel vernoemd is naar Harper Lee! Krijg je nog gelijk ook.