Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hier kinderen met zeldzame voornamen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

12-06-2011 om 11:41

Grappig

Wij hebben net ook even gekeken en met de kinderen onze namen ingevoerd. Mijn oudste zoon heeft ook een zeer zeldzame naam. De tweede naam van mijn middelste (die vandaag jarig is) komt nóg minder voor.

Beide namen komen zo weinig voor dat er geen staatjes en kaartjes van gegeven worden. Oudste had hier een verklaring voor die mij wel logisch lijkt: Als je van zo weinig mensen een kaartje gaat maken, kun je precies herleiden wie waar woont, en dan is de privacy van die mensen in het geding.

Manda, ik weet hoe je kinderen heten en inderdaad, jouw jongste is zeer uniek in Nederland! Grappig. Sinilind, ik meen ook te weten hoe jouw dochter heet. Maar die naam is toch nog wel een keer of wat gegeven? 19 keer in 2009. Gegevens van daarna staan toch niet in het overzicht?

Mijn eigen voornaam is trouwens aan een stevige neergang bezig

Ik vind het ook wel frappant om bv. te kijken hoe zo'n naam als Joran van een behoorlijke populariteit (opgekomen uit het niets) ineens terugstort naar niks.

En hoe 'tijdgebonden' namen als Jeroen en Yvonne zijn.

Margje

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2011 om 11:46

Margje

Inderdaad, mijn voornaam is zeer tijdsgebonden, ik zat altijd met vier Y's in de klas, en nu hoor ik 'm nooit bij mensen die veel jonger zijn dan ik.

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2011 om 11:47

Albana ot

Ach, sinds ik meemaak dat zelfs eenvoudige namen verkeerd gespeld worden, hou ik daar geen rekening meer mee..

Yta Chalne

Yta Chalne

12-06-2011 om 12:05

Leuk

De naam van mijn oudste (nog steeds de allerbeste meisjesnaam die er is) is nu drie keer zo populair als bij haar geboorte (18 jaar geleden). Zelfde voor haar zus. Kan geen toeval zijn natuurlijk Jongste heeft een naam die in 1910 en 1970 ongeveer even populair was als nu, ook grappig. Zijn broer erboven heeft een naam die alleen in 1979 echt populair is geweest.

Mijn eigen naam komt 94 keer voor, maar er zijn maar 5 Yta's

Vic

Vic

12-06-2011 om 12:26

Ook leuk

Ik liet de site aan de kinderen zien. Oudste wilde de bijzondere Indonesische naam van haar zusje (jongste van haar vader) zien. Die kwam helemaal niet voor, maar ik begrijp dat 2010 ook nog niet is opgenomen. Jongste wilde de naam van onze hamster opzoeken. Er zijn dus vrouwen in Nederland die Hammie heten

Manda Rijn

Manda Rijn

12-06-2011 om 13:01 Topicstarter

Haha

er zijn ook diverse Manda's in Nederland. En misschien heet er eentje wel Rijn van haar achternaam.

*proest*

Manda Rijn en Anna Nas, dat waren de 2 opties toen ik een nieuwe nick aan nam, hahaha.

Manda Rijn

Manda Rijn

12-06-2011 om 13:03 Topicstarter

Oh wat erg

er zijn echt mensen die Pik heten maar dan staat erbij dat het een vrouwennaam is....

Dat moet dan haast wel uit een heel exotisch oord komen, Thais oid.

Belle Époque

Belle Époque

12-06-2011 om 13:54

De plattegrond van babyinfo is ook interessant

"Verdeling voornaamgroepen over Nederland"
http://www.babyinfo.nl/fun/namen/namenteller_kaart.asp

Zit volgens mij wel een fout in. Tot mijn verbijstering vind ik in de binnenlanden van mijn provincie een grote concentratie arabisch/Turkse namen...! Vreemd... Ik had er eerder "traditioneel" of "voormodern Nederlands" verwacht. Dit klopt écht niet!

Voor de rest: interessant! Ik heb zelf een boek hierover maar die is verouderd. Staan ook beschrijvingen in van het milieu waar de namen het meest in voorkomen. Wij vallen, geloof ik, onder "voormodern buitenlands" (maar dan niet Engelstalig).
Mijn eigen naam was in de tijd dat ik werd geboren een enorme modenaam. Tegenwoordig komt die niet veel meer voor (in de jaren negentig nog wel een beetje). Ik vermoed dat mijn naam onder traditioneel of voormodern Nederlands valt.

Belle Époque

Belle Époque

12-06-2011 om 13:56

Manda

Een Zuidafrikaanse minister aan het eind van het Apartheidsregime heette Pik Botha...

Janna3

Janna3

12-06-2011 om 14:10

Grappig

De naam van onze middelste is in zijn geboortejaar maar 42 keer gegeven, maar uitgerekend komt hij bij een naamgenootje in de klas. Nou ja!

Heb ook zeldzame naam

Mijn naam komt maar 16 keer voor in Nederland, en toch ben ik wel eens eentje tegengekomen. Ik stel me dan ook altijd netjes voor. Er zijn wel verschillende schrijfwijzen. Voordeel is dat ik nummer één sta in google. Heeeel handig zakelijk gezien hahaha.

Dorry

krin

krin

12-06-2011 om 14:35

Zoons naam

De naam van zoon was tot een jaar of tien geleden vrij zeldzaam, maar zat redelijk in de lift toen wij hem aan hem gaven. Sinds ongeveer een half jaar na zijn geboorte is hij echter opeens een stuk minder populair geworden. Rara.

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2011 om 15:36

Maar......

Officiele registratie van de naam van een kind zijn toch niet per definitie de róepnamen? Ik bedoel: Cornelia Maria Janna kan gewoon als roepnaam 'Chantal' hebben. Of 'Monique'. Terwijl ze wordt geregistreerd als 'Cornelia'. Roepnaam is toch lang niet altijd de naam die in die registers staat? De roepnaam weet je in die gevallen helemaal niet - die wordt nergens vastgelegd.
Ter illustratie: mijn dochter's eerste naam is dat jaar denk ik wel een miljoen keer gegeven. Haar roepnaam echter is vrij uniek. Idem met zoon, zijn officiele naam is behoorlijk uniek, zijn roepnaam komt juist wel weer wat vaker voor.

Tirza

Grappig

naam van oudste komt maar liefst 7000 keer voor (twee schrijfwijzes).

bij jongste hebben we een Scandinavische naam gekozen, die erg Nederlands klinkt maar toch maar 7 keer voorkomt. Met een andere schrijfwijze in totaal 55 keer.

Overigens komt mijn roepnaam totaal niet overeen met mijn doopnaam. Er zit geen enkele zelfde letter in, dus ook niet de eerste letter. Gelukkig maar, want doopnaam=oma's naam

ishtar

ishtar

12-06-2011 om 17:07

Hier

Naam van jongste is redelijk uniek, want we hebben m zelf 'gemaakt' van een meisjesnaam (die al jaren op de plank lag te wachten op een dochter, die dus niet kwam ik ben m wel eens tegengekomen als naam van een bestek ofzo, het is nl een 'normaal Italiaans woord' en met z'n blonde koppie past de naam precies bij hem!)en ik zie net tot mijn verbazing dat er in totaal 11 personen in Nederland rondlopen met die naam!
Naam van oudste kom je (helaas) steeds vaker tegen, maar is gelukkig nog steeds weinig voorkomend, en de naam van middelste ben ik nog nooit eerder tegengekomen (qua schrijfwijze dan,) behalve dan van diegene van wie ik m 'gepikt' heb (al weet ik niet of dat met een i of met een y geschreven werd. De variant met de i zie ik nog wel eens. (145 met y tegen 413 met i)
Wat me wel eens verbaast: de namen van de kinderen passen precies bij ze! Schoonzus kreeg een zoon en die noemde ze 'Pietje' en zoon is ook echt een 'Pietje' (gefingeerd natuurlijk )ik noemde zoon 'Manuel' en ook hij werd wat ik me bij een 'Manuel' (ook gefingeerd dus )voorstelde. En bij zijn broers idem.
Ook leuk: mijn eigen eerste naam kwam in mijn geboortejaar maar 64 keer voor. (terwijl mijn roepnaam er een van 13 in een dozijn is)
Leuke site hoor!!

Naam van oud-klasgenoot

heb ik nog werkelijk nooit gehoord. Isele. Toen zij nog op school zat vertelde ze dat haar oma zo had geheten en iemand in Duitsland ook zo heet.

Fianna

Fianna

12-06-2011 om 21:12

Ook zeldzaam

3 van mijn 4 kinderen hebben namen die in Nederland zelden voorkomen. Niet omdat ik zo mijn best heb gedaan om apart te zijn, maar omdat het Ierse namen zijn en zij ook iers zijn. Mijn oudste heeft een ierse naam dat intussen in nederland redelijk populair is.

Asa Torell

Asa Torell

12-06-2011 om 21:21

Vraag aan iedereen met zeldzame naam

of een kind met een zeldzame naam: hebben jullie ook het 'Huh?'-effect dat Manda beschrijft? Zoja, wat vinden jullie (of jullie kinderen) daarvan? Ik twijfel nog of dat niet vervelend zal zijn voor nr. 3, bij die naam waar we aan denken, vandaar deze vraag.
Zelf kan ik hem dus niet beantwoorden, want wel een zeldzame naam maar geen huh-effect.

Fianna

Fianna

12-06-2011 om 21:27

Ja, heel vaak.

vaak wordt het verkeerd verstaan oid. Maar omdat de namen op zich redelijk simpel zijn, is het vaak makkelijk te overkomen. Alleen bij dochter om dat de engelse uitspraak nogal verschilt van de nederlandse, mensen het op zijn engels proberen te doen en het dan fout doen. Ze heet nl Emer, spreek uit als Iemer, maar ze wordt wel eens emmer genoemd ):

Vic

Vic

12-06-2011 om 21:53

Uitspraak

Veel mensen denken dat de naam van mijn jongste uitgesproken moet worden met -an op het eind, terwijl het gespeld is met -anne. Ik laat dat maar. De naam van oudste eindigt op -ine. Ik spreek dat wisselend uit als -ine of -ien, waardoor ik begrijp dat vreemden het al helemaal niet snappen. Ze heeft wel eens een geborduurd zakdoekje gekregen met haar naam erop, eindigend op -ien. Dat was wel jammer.
Ik denk dat als je een naam kiest die echt apart is, zo ken ik een Gioia, mensen extra aandacht aan de spelling besteden en het juist goed doen.

Hier niet de meest gangbare spelling.

Wij waren (2003) echt op zoek naar een jaren 80 naam. Dat waren de namen die wij mooi vonden. Ik kwam op Susannah, manlief kwam op Suzanne. Hij vond -ah niet mooi, ik vond Suz- niet mooi. Het is dus Susanne geworden. En hoe vaak dat niet opgeschreven wordt als Suzanne! Ze zegt zelf altijd al "Ik heet Susanne met Es-Uu-Es-Anne!"

Asa Torell

Asa Torell

12-06-2011 om 22:28

Spelling

daar maak ik me dan weer niet zo druk over, want je schrijft het zoals je het uitspreekt.
Dat lijkt me inderdaad een heel lastige aan een aantal namen waarvan meerdere varianten gangbaar zijn, zoals Sophie/Sofie, idd. Susanne/Suzanne, Myrthe/Mirte/Mirthe.

Asa

"hebben jullie ook het 'Huh?'-effect dat Manda beschrijft?"
Mijn dochter heeft een zeer zeldzame naam, en idd wordt die nogal eens verkeerd gespeld (hoewel het eigenlijk heel duidelijk is). En ook wordt de naam bij voorstellen regelmatig vragend herhaald, of ze het zo goed verstaan hebben. Máár: daarna krijg ik heel vaak een compliment omdat het zo'n mooie naam is
Dochter zelf (4) vindt het vooralsnog geen punt, ze articuleert haar naam desgewenst nog even heel duidelijk voor. En wat ik erg grappig vind: ze schrijft haar naam expres iets anders, omdat ze vindt dat dat beter past bij hoe hij klinkt
Maar goed, om je vraag dus verder te beantwoorden: ik vind het geen punt om af en toe een vraag erover te krijgen, en vooral: deze naam vonden wij allebei zó mooi, dat die het wel móest worden als er ooit een meisje zou komen. Het is een zeer eenvoudige en toch bijzondere naam, en die combinatie vind ik erg mooi.

Dochter

Naam van dochter is redelijk apart in Nederland, terwijl ie in Zuideuropa nogal normaal is. Oude naam, in Rome liepen al vrouwen met die naam rond.

Het verbaasde me niet dat er in de regio Rotterdam wat meer met deze naam rondlopen (al zit zijn dus bij de 14 die daar geboren zijn, omdat ze daar geboren is), omdat je de naam bij Kaapverdianen en Portugezen wel hoort. Wat me meer verbaast is dat onze woonplaats er ook 1-4 heeft en dat er in Emmen of all places wel 1 exemplaren zijn!

In Indonesië hoor je de naam trouwens ook regelmatig. Vaak als tweede naam of 'ja zo heet mijn moeder/oma/tante ook', maar vorig jaar zijn er in ons stadje daar 2 geboren. Mooiste wat we meemaakten was 3 jar geleden op de schaatsbaan in Jakarta. Klein chinees meisje in het geel botst tegen docher op. "what's your name?" "No! that's my name!", "how old are you?" "I'm 5 years too!" Bleken de dames niet alleen dezelfde naam te hebben en even oud te zijn, maar ook nog eens in dezelfde week geboren te zijn! (Even met meeschaatsende mama gecheckt)!!!

Ach en de naam Dirk...nog maar ongeveer een achtste van de populariteit van toen zijn opa met dezelfde naam geboren werd.

Merel

Merel

13-06-2011 om 00:25

Vage discussie

Joh waar hebben jullie het nu allemaal over. De meesten hebben het over namen en uitleg van namen die ik niet weten mag..... lastig. Allemaal raadseltjes over namen en ik kan ze niet oplossen.
-De naam van onze oudste dochter, die is hooguit 5x gegeven
-Mijn jongste zoon had in frankrijk een vrij normale naam, en hier in engeland een heel zeldzame!
-De naam van onze middelste is in zijn geboortejaar maar 42 keer gegeven, maar uitgerekend komt hij bij een naamgenootje in de klas.

enz enz.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-06-2011 om 08:27

Mopper

Mag ik even mopperen? Zo'n potentieel interessant draadje wordt tenenkrommend als niemand de namen noemt waar het om draait. Als iedereen nu even een tijdelijk nick aanneemt, is het mogelijk om de echte namen te noemen en de leuke feitjes eromheen. Dit schiet niet op, 'de tweede naam van mijn derde kind kwam 19 keer voor in 1994', tja.
Groetjes
Massi (ochtendhumeur)

Pelle

Jaha, dat konden wij ook toen jongste werd geboren. Maar toen had oudste die 'anders klinkende voornaaam' al die écht totaal belachelijk is bij mijn nogal nederlandse achternaam. En die konden we niet veranderen (we hebben het nog gevraagd....)
Eigenlijk was dát de belangrijkste reden dat we dat niet gedaan hebben. Volgens mij hadden ze dan wel veel vragende blikken gehad van.......:"huh, hoe kom je aan die bijzondere voornaam?" Terwijl ze dat nu (met die achternaam) niet krijgen. En zó raar is die achternaam nu ook weer niet, het is leesbaar en je weet hoe je het moet uitspreken (geen twijfel mogelijk), breekt er niet je tong over als nederlander. Het is alleen lastig als je het gehoorde zo moet schrijven.
Maar wat dat betreft waren ze er niet op vooruit gegaan. Ook mijn oerhollandse naam moet ik te pas en te onpas spellen omdat er meerdere schrijfwijzen zijn.
Dus wat dat betreft schiet het niet écht op.
Ook (speelde ook mee) zagen wij ertegen op om 'alles' te moeten veranderen (gemeente, bank etc.etc.).
Dus toen hebben we het maar zo gelaten. Maar áls het toen oudste werd geboren al mogelijk wás geweest dan hadden ze zeker én een andere voornaam en een andere achternaam gehad. Man vond dat geen probleem. Hij had dan ook graag mijn naam gehad, terwijl ik nu nog steeds mijn meisjesnaam gebruik en heb.
groeten albana

'huh'-effect en schrijfwijze

Ook als een naam zeldzaam is wil dat écht niet zeggen dat het niet duidelijk is hoe je het moet schrijven. Als mijn kinderen hun naam zeggen en ze vragen hoe je het moet schrijven, zeggen ze gewoon: "zoals je het zegt" en dan kijken mensen een beetje onduidelijk,proberen het en taterata! In ene keer goed!
Als ik mijn zeer veel voorkomende oerhollandse naam noem, schrijven ze al meteen en 99 van de 100 keer verkeerd. En als ze het wél vragen en ik leg het uit dan nóg begrijpen ze er geen sikkepit van en moet ik het spellen. En dat terwijl er 2008 dames en meiden in nederland deze naam op deze schrijfwijze hebben (wat ik in vergelijking met 36 en 8 toch behoorlijk vind).
groeten albana

Voor de mopperende massi

Ik zou graag de voornamen van mijn kinderen met jullie delen, maar doe het niet. Het zijn vrij unieke namen en er zijn ongetwijfeld mensen op het forum bij wie een lichtje gaat branden. Zeker als ik de naam van mijn zoon noem; hij is in mijn woonplaats niet berucht, wel bekend.

Primavera

Primavera

13-06-2011 om 10:19

Lol albana

Jouw verhaal doet me denken aan een gezin wat hier in de buurt woont. Zij zijn streng katholiek, maar hebben een typische moslim-achternaam. Als tegenhanger hebben ze daarom hun 3 kinderen van die zeer christelijke namen gegeven die je bijna nooit buiten het oude testament tegenkomt. De combinatie is buitengewoon... , apart zal ik maar zeggen. Alles went echter. Na een aantal jaren is het huh-effect wel weg en heb ik die namen nu wel in mijn hoofd zitten.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.