Puinhoop
28-08-2011 om 13:32
Goede voornemens in de opvoeding
Als opvoeder bevind je jezelf regelmatig in de reflectie-modus; je laat je misstappen, fouten en tekortkomingen de revue passeren en vraagt je af hoe je een gegeven situatie beter had kunnen aanpakken. Van daar uit kun je opvoeddoelen formuleren die als handvat fungeren voor een aanpak die beter bij je waarden past.
Ik ben nieuwsgierig naar andervrouws goede voornemens in de opvoeding. Om een startsignaal te geven, zal ik jullie vertellen in welke richting ik mijn één van mijn voornemens wil formuleren: TV kijken.
Graag put ik uit mijn eigen opvoeding om tot een vergelijk te komen met de opvoeding die ik geef. Zo herinner ik me de televisie uit mijn jeugd -tot in mijn vroege tienerjaren zwart/wit overigens- als vrij overzichtelijk. Mijn ouders gebruikten een tv-gids waarin elk gezinslid aanstrepen kon waar diens voorkeur naar uit ging. We keken voornamelijk in gezinsverband; elke vrijdagavond kwam er een film, waar we dan met een bakje chips en een glas cola resp. wijn en kaas (voor de ouders) naar keken. Die film bespraken we ook, soms tijdens en altijd na de film. Er waren verscheidene Nederlandse series waar we ook als gezin naar keken (Herenstraat 10 bv., of 'De fabriek'). Slechts op woensdagmiddag, na het zwembad (waar ik dan met een vriendinnetje heen was geweest) werden er kinderprogramma's uitgezonden. Wie herinnert zich nog 'De dieren van het groene woud' of 'Maya de Bij' of de serie van 'Erik of het klein insectenboek'? Daarnaast was er doordeweek natuurlijk Sesamstraat of de Fabeltjeskrant voor mij en voor mijn broer en zus was er Toppop.
En daar hield het wel zo'n beetje op. Later pas kwamen de commerciële zenders in opmars, maar tot die tijd keken we eigenlijk alleen de 2 en later 3 Nederlandse zenders.
Maar hoe is diezelfde televisiecultuur verworden in mijn eigen huishouden? We hebben natuurlijk nu een overstelpend aanbod van merendeels Amerikaanse pulp-zenders. Ook zijn er kindernetten die de hele dag uitzenden, zoals Nickolodeon, Jetix en Disney . Wat daar getoond wordt vind ik om te janken; het geweld, de ijdelheid en de schuttingtaal van de commerciële zenders, maar dan in tekenfilmvorm gegoten.
Mijn ouders keken nooit alleen tv waar wij bij waren -deels omdat dat ook overdag niet werd uitgezonden. Mijn man daarentegen gaat in het weekend overdag regelmatig zitten zappen. Dat hebben onze kinderen overgenomen; zodra ze zich dreigen te gaan vervelen vragen ze of de tv aanmag.
Nu wil ik heel graag hun kijkgedrag kwalitatief verbeteren door
a) de tv alleen op vaste tijden aan te bieden
b) de keuze voor het programma te beperken door die pulpzenders van ons menu te verwijderen
c) hun persoonlijke voorkeuren te laten aanstrepen in de gids.
Daarmee hoop ik te bereiken dat ze gerichter tv gaan kijken en dat ze er iets van opsteken, in plaats van zich passief te laten amuseren. Jullie moeten namelijk even weten dat wanneer ik ze midden in één van die schreeuwerige tekenfimpjes onderbreek om te vragen waar het over gaat, ze meestal geen flauw idee hebben!
Ik hoop dat jullie willen meedenken over de Nederlandse televisie-cultuur voor kinderen en jullie eigen opvoeddoelen willen formleren betreffende dit onderwerp!
Jillian
02-09-2011 om 00:15
Peenvogel
Ja, je hebt gelijk. Het gaat nu de hele tijd over reclame. Ik zal eens nadenken over het onderwerp. Misschien zou je zelf ook iets kunnen schrijven als een eerste aanzet?
Jillian
02-09-2011 om 00:41
Berber
De kinderen van mijn zus vind ik iets heel onschuldigs over zich hebben, iets wat ik weinig meer zie bij kinderen. Nu is het ook niet een helemaal eerlijke vergelijking. Wij wonen in de grote stad. Mijn zusje woont midden op het platteland. Haar kinderen gaan naar een hele kleine, streng christelijke school. Heel anders dan waar wij wonen. Haar kinderen zeuren veel minder om nieuwe spullen. Ze weten nauwelijks wat er in de wereld gebeurd, zijn behoorlijk naief maar ook gewoon heel lief. Helemaal niet dat mondige wat veel kinderen kenmerkt. Dat is bij ons in de stad wel anders...
Maar goed Peenvogel heeft gelijk, we dwalen veel te ver af...
albana
02-09-2011 om 09:19
Oke,oke
Ja,ja het ging over t.v.,maar wat ik bedoel is, wat is het nut om maar zo'n klein gedeelte van iets wat onherroepelijk onderdeel uitmaakt van onze maatschappij, bewust te ontlopen als je dat andere deel allemaal wél over je heen laat komen en je er niet eens helemaal 'bewust' van bent.
Dan denk ik eerder, als 'goede voornemen' maak je kinderen 'bewust' van het effect van reclame en wat dat voor invloed op je heeft of kán hebben.
groeten albana
Primavera
02-09-2011 om 11:23
Overpeinzingen
Albana, het is toch niet automatisch gezegd dat ouders die hun kinderen tv-vrij opvoeden helemaal geen aandacht aan het omgaan met reclame besteden?
Ik zit er sinds gisteren voor mezelf al wat over te mijmeren. De suikervrije-opvoeding die ik en veel leeftijdgenoten in mijn jeugd kregen wierp achterafgezien nou niet echt goede vruchten af. In dit draadje worden enkele ervaringen van volwassenen genoemd die tv-vrij opgroeiden en nu juist meer aan de tv gekluisterd zitten.
Toch lijkt het me ook geen goed idee om vanwegen het falen van de suiker-vrije opvoeding kinderen nu maar op te laten groeien met volledige vrije toegang tot de snoeppot en ze voortaan zelf maar te laten beslissen of ze 3 lollies en een glas cola als ontbijt willen, zodat ze er later zat van zijn.
De meeste ouders stellen toch enige vorm van snoep- en suikerbeperking in (tenzij het kind er uit zichzelf niet naar taalt). Ook is het zo dat in de groep wiens ouders dat niet of nauwelijks doen statistisch het grootste aantal dikke kinderen of kinderen met slecht gebid te vinden zijn.
Aan de andere kant zijn er bijvoorbeeld onderzoeken dat een alcoholvrije opvoeding itt tot een suikervrije opvoeding wel nuttig is. Als je tv-kijken daarmee vergelijkt kun je het uitbannen van de tv op jongere leeftijd ook zien als het uitstellen van het moment waarop de kinderen in contact komen met televisie en televisiereclame tot oudere leeftijd waarop ze wellicht beter opgewassen zijn tegen het beeldschermkleef-effect en ze inmiddels geleerd hebben dat het ook zonder kan.
Veel tv kijken is voor kinderen in ieder geval niet gezond. Volgens een onderzoek uit 2004 in the Lancet blijkt dat in ieder geval negatieve gezondheidsgevolgen te hebben als ze volwassen worden. (http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(04)16675-0/abstract)
Kortom is tv-kijken voor kinderen en de effecten ervan te vergelijken met het mechanisme van snoep of alcohol of niet?
Groeten Primavera
Fiorucci
02-09-2011 om 11:31
Met mate
Alles waar te voor staat is niet goed, of dat nou suiker, chips, alcohol of tv is. Een alles met mate beleid bevalt ons prima. Zonder kookwekkers, strakke tijden ,schema's etc.
Jeda
02-09-2011 om 11:37
Idd
Precies zoals Fiorucci het doet doen wij ook. Verder ben ik ook van mening dat "te" niet alleen op toepassing is van "te veel" maar ook van "te weinig". Kortom "te" is nooit goed.
albana
02-09-2011 om 12:47
Helemaal met jeda eens
Alles waar 'te' voor staat en inderdaad 'te weinig' of voor mij part helemaal niet, leid mijn inziens alleen maar tot een sterkte wens tot overdaad bij de betreffende of tot ongeremd, ongereguliert gedrag.
Alles met mate is prima te doen. En lijkt me ook het verstandigste in deze maatschappij........want ook al kán je het ontlopen zolang ze onder jouw hoede zijn, ooit komt de dag dat je daar geen enkele invloed meer op hebt en ze er zelf mee om moeten gaan.
groeten albana
Terpi
02-09-2011 om 14:03
Goed voornemen
Een voor mij bijzonder belangrijk goed voornemen is om in de opvoeding een open kijk en een basisrespect mee te geven aan mijn kinderen, ik vind het namelijk sociale armoede om mensen af te keuren op de keuzes die ze maken (en die anders zijn dan de mijne)... hahaha!
Silone
02-09-2011 om 15:25
Woordblind
O, ik las basisrecept. Ik dacht al, wat een goed idee. Dan kunnen ze igg een fatsoenlijke maaltijd bereiden later
Tirza G.
02-09-2011 om 15:34
Albana
Ik begreep uit je eerdere posting dat ándere kinderen bij jou thuis de TV aanzetten. Dat verbaasde mij hogelijk.
Tirza
Ely
02-09-2011 om 22:39
Voor de volledigheid
Alles waar te voor staat is niet goed
Behalve tevreden
En tequila
(neehee niet voor de kinderen, daarvoor geldt alleen bovenstaand)
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
albana
03-09-2011 om 08:34
Tirza, ja dat heb je goed
Ik heb ook nooit gesnapt waar dat t.v. 'aanzetten' nou vandaan kwam. En niet 1 kind, maar méérderen.
Misschien kom ik gewoon zo aardig over dat kinderen hier meer 'durven' of denken dat alles mag??
Of misschien vinden ze het hier te stil? (ook geen radio)
Of misschien is het plek waar de t.v. staat? Op kinderhoogte....maar dat is meer omdat het kastje waar ie op staat zo laag is....hahaha. De t.v. staat in de achterkamer, waar bijna alle kinderen het liefste spelen als ze hier zijn....en ook mijn eigen kinderen het liefste spelen (zonnig, licht, gedeelte en weinig meubels en veel ruimte) en dus het speelgoed ook in de buurt ligt........
Ik weet het écht niet.
In ieder geval hadden mijn kinderen er géén last van. Die speelden gewoon daar en taalden niet naar die t.v.
Maar er waren hier écht vriendjes en vriendinnetjes die zodra ze binnen kwamen, als eerste voordat ze neerploften de t.v. aandeden...En meestal lostte ik het op door er net zo hard achteraan te huppelen en happerdepap zo die knop, vóordat ze nog zaten weer uit te doen...En dan die verbaasde gezichten als ze neerploften en de t.v. tóch niet aan stond, hahaha.
Waarna 1 van de kinderen dan uitlegde dat we hier géén t.v. kijken als er bezoek is...en ik dan 's geen kijken of er limonade en wat erbij was.
Soms hielp dat genoeg. Maar er waren er ook wat die het maar elke keer en elke keer wéér probeerden.
Als het goed weer is kán je bij ons niet eens t.v. kijken 's middags. De zon staat er dan zó in dat je alleen maar grijs vaag iets ziet en wat hoort.
Ideaal, als er als eens iemand zich verveelt en daardoor dat ding aanzet met mooi weer, zien ze alsnog niets en is het al gauw gebeurd (euh 3 minuutjes?).Is het donker 's middags of erg bewolkt dan kan je wel wat zien.
Maar nog nooit heeft het iemand bij ons thuis zó gestoord dat we behoefte hebben gevoeld de t.v. te verplaatsen. Dus hij staat daar prima...voor óns dan.
groeten albana
Fiorucci
03-09-2011 om 09:11
Joyeux
Oh mijn dochter, 11 jaar, kijkt heus weleens tv met een vriendinnetje, ik heb daar geen problemen mee, mits met mate. Soms zijn ze even uitgespeeld, nou prima.
Fiorucci
03-09-2011 om 13:02
Joyeux
Ach wacht ja dat is een ander verhaal. Hier is het samen Hollands got talent kijken met een zak chips.
Oh nee een bakje chips anders krijg ik hier weer de chipspolitie op mijn dak....
Tirza G.
03-09-2011 om 15:58
Zeg peenvogel
Zou een goed voornemen ook niet kunnen zijn om minder alcohol te nuttigen zodat je nog weet wat je schrijft? Ik vind de combi verantwoord opvoeden-jonge kinderen-alcohol een hele wonderlijke.
Tirza
Leen13
03-09-2011 om 17:54
Antwoord op een vraag
Wat ik dus in mijn eigen opvoeding weleens gemist heb van ouders en opvoeders is een gewoon rechtstreeks antwoord op vragen. Daar zullen redenen voor zijn maar dat kwam op mij toch wat wonderlijk over.
Dus heb ik mij voorgenomen om de vragen van mijn kinderen altijd concreet in hun eigen referentiekader te beantwoorden. Dat gaf me een voordeel in de omgang met mijn kinderen die extra veel concrete informatie van mij nodig hebben.
Ook heb ik Alice Miller gelezen en me voorgenomen om kinderen niet uit te lachen als ze iets onbeholpen doen of zich pijn doen of teleurgesteld worden.
Zeker nadat ik bevallen was van die kinderen werd ik een watje en ik kan tv-programma's met homevideo's waarin dieren, kinderen of mensen zich per ongeluk pijn doen of vallen, struikelen en dergelijk niet meer zien.
albana
03-09-2011 om 20:58
Nee dus
Nee, eigenlijk nooit, zeer uitzonderlijk misschien een keertje..........Hier kijken we zowiezo al vrijwel niet overdag...Vinden mijn kinderen ook gewoon ongezellig.Dus eigenlijk gebeurde het alleen als kinderen bleven logeren. Maar dan zijn ze ook geen écht bezoek meer....dan horen ze voor dat ene dagje 'erbij' zeg maar.....dan eten en slapen ze hier ook, bezoek doet over het algemeen niet
En dvd's hebben we niet, wij nemen alleen op op de harde schijf, kijken en wissen het weer........
Ook al geen behoefte aan, we hebben er ook gewoon geen tijd voor...
groeten albana
Ely
03-09-2011 om 21:21
Weer wat gemist
Soms kan ik het echt niet volgen. Oridinaire nieuwsgierigheid maar : alcohol? Peenvogel? Waar heb ik overheen gelezen?
Tirza G.
03-09-2011 om 23:27
Nou dat zit zo ely
Peenvogel werd in dit draadje nogal verteld, dat ze hoog van de toren blies etc.etc. Ze reageerde daarop met: ach ja, misschien had ik toch dat 3e wijntje niet moeten nemen voor ik mijn bericht schreef.
Ik kan erg nadenken over zulk soort dingen. Waarom drinken mensen drie glazen wijn als ze weten dat ze daarna onvast ter toetsenbord zijn?
Tirza
krin
03-09-2011 om 23:32
Verkeerd om, tirza
Als je eenmaal drie glaasjes op hebt, sta je er niet meer bij stil dat je onvast ter toetsen bent.
Ik heb drie biertjes op, trouwens. Wordt ik nu ook uit de ouderlijke en toetsenbord-macht gezet?
Valkyre
05-09-2011 om 00:06
Oooooh krin!
Drie hele biertjes? Nounounou wat onverantwoord
Mijn goede voornemen in de opvoeding: het voor mijn kind opnemen als ik dat nodig acht, en hem ook leren voor zichzelf op te komen.
Hoe kom ik hierop? Spruitje (4 jaar, 4 mnd) was vandaag letters aan het schrijven. Ik zei: goh, heb je dat op school geleerd? Antwoord: ja, maar ik heb het stiekem onder de tafel geoefend, want ik mocht niet meedoen met de grote kleuters. Ik kreeg echt even een brok in m'n keel. Ik heb hem gezegd dat hij best aan de juf mag vragen of hij ook mee mag doen, maar hij zei "nee, dat mogen wij niet. Dat mogen alleen de grote kleuters." Dus toen heb ik beloofd dat ik er met de juf over zou praten.
Voor jezelf opkomen is ook best lastig als je vier bent en nog maar pas op school zit...
Tirza G.
05-09-2011 om 11:51
Krin
Precies. You pass the point of worrying about it. Aangezien Peenvogel het nu dus wéét, vind ik het wonderlijk dat het niet in haar 'evaluatie en goede voornemens' staat.
Tirza
krin
05-09-2011 om 12:11
Hiha
Ik zie nu pas dat ik inderdaad uit de toetsenbordelijke macht ontzet dien te worden. Drie biertjes en ik schrijf "wordt ik"... Tsk tsk. Drank maakt echt meer kapot dan je lief is.
Ik begrijp je punt, Tirza, maar ik vond het wat flauw om Peenvogels hele betoog onderuit te halen op basis van drie wijntjes.
Ely
05-09-2011 om 15:41
Nou hele betoog onderuit halen...
Zo las ik het niet. Meer van: joh je vraagt naar onze input maar hoe zit dat bij jou dan?
Maar het kan ook zo zijn dat ik het zo wilde interpreteren omdat peenvogels laatste posting om de discussie te kanaliseren die reactie bij mij opriep....
Tirza G.
05-09-2011 om 20:15
Precies
Peenvogel roept ons op het matje met een Epistel op Gedragen Toon en levert zelf 0,0 input. Kom op Peenvogel, vóór die spiegel en evalueren maar En dan mag ze wat mij betreft beginnen met het evalueren van haar alcoholconsumptie. Omdat ik dat niet vind passen bij de ongelooflijk belerende-ik-ben-de-beste-moeder-toon die ze ten toon spreidt.
Tirza
Ely
05-09-2011 om 21:12
Misschien
Is hetgeen wat in de praktijk tegenvalt om te doen zelfreflectie
Valkyre
05-09-2011 om 21:50
Zelfrefectie
Wat me elke keer weer opvalt: moeder zijn is MOEILIJK! En ik ben steeds bang dat ik 't niet goed genoeg doe allemaal... Spruitje heeft 't niet van een vreemde, dat perfectionistische...
Wat anderen doen, daar maak ik me maar weinig druk om. Heb al genoeg aan m'n eigen drukke hoofd.
Hoe doen jullie dat? Heb je weleens een momentje dat je even achterover leunt en denkt: "dat gaat lekker"? Die zijn bij mij namelijk heel schaars...