Puinhoop
28-08-2011 om 13:32
Goede voornemens in de opvoeding
Als opvoeder bevind je jezelf regelmatig in de reflectie-modus; je laat je misstappen, fouten en tekortkomingen de revue passeren en vraagt je af hoe je een gegeven situatie beter had kunnen aanpakken. Van daar uit kun je opvoeddoelen formuleren die als handvat fungeren voor een aanpak die beter bij je waarden past.
Ik ben nieuwsgierig naar andervrouws goede voornemens in de opvoeding. Om een startsignaal te geven, zal ik jullie vertellen in welke richting ik mijn één van mijn voornemens wil formuleren: TV kijken.
Graag put ik uit mijn eigen opvoeding om tot een vergelijk te komen met de opvoeding die ik geef. Zo herinner ik me de televisie uit mijn jeugd -tot in mijn vroege tienerjaren zwart/wit overigens- als vrij overzichtelijk. Mijn ouders gebruikten een tv-gids waarin elk gezinslid aanstrepen kon waar diens voorkeur naar uit ging. We keken voornamelijk in gezinsverband; elke vrijdagavond kwam er een film, waar we dan met een bakje chips en een glas cola resp. wijn en kaas (voor de ouders) naar keken. Die film bespraken we ook, soms tijdens en altijd na de film. Er waren verscheidene Nederlandse series waar we ook als gezin naar keken (Herenstraat 10 bv., of 'De fabriek'). Slechts op woensdagmiddag, na het zwembad (waar ik dan met een vriendinnetje heen was geweest) werden er kinderprogramma's uitgezonden. Wie herinnert zich nog 'De dieren van het groene woud' of 'Maya de Bij' of de serie van 'Erik of het klein insectenboek'? Daarnaast was er doordeweek natuurlijk Sesamstraat of de Fabeltjeskrant voor mij en voor mijn broer en zus was er Toppop.
En daar hield het wel zo'n beetje op. Later pas kwamen de commerciële zenders in opmars, maar tot die tijd keken we eigenlijk alleen de 2 en later 3 Nederlandse zenders.
Maar hoe is diezelfde televisiecultuur verworden in mijn eigen huishouden? We hebben natuurlijk nu een overstelpend aanbod van merendeels Amerikaanse pulp-zenders. Ook zijn er kindernetten die de hele dag uitzenden, zoals Nickolodeon, Jetix en Disney . Wat daar getoond wordt vind ik om te janken; het geweld, de ijdelheid en de schuttingtaal van de commerciële zenders, maar dan in tekenfilmvorm gegoten.
Mijn ouders keken nooit alleen tv waar wij bij waren -deels omdat dat ook overdag niet werd uitgezonden. Mijn man daarentegen gaat in het weekend overdag regelmatig zitten zappen. Dat hebben onze kinderen overgenomen; zodra ze zich dreigen te gaan vervelen vragen ze of de tv aanmag.
Nu wil ik heel graag hun kijkgedrag kwalitatief verbeteren door
a) de tv alleen op vaste tijden aan te bieden
b) de keuze voor het programma te beperken door die pulpzenders van ons menu te verwijderen
c) hun persoonlijke voorkeuren te laten aanstrepen in de gids.
Daarmee hoop ik te bereiken dat ze gerichter tv gaan kijken en dat ze er iets van opsteken, in plaats van zich passief te laten amuseren. Jullie moeten namelijk even weten dat wanneer ik ze midden in één van die schreeuwerige tekenfimpjes onderbreek om te vragen waar het over gaat, ze meestal geen flauw idee hebben!
Ik hoop dat jullie willen meedenken over de Nederlandse televisie-cultuur voor kinderen en jullie eigen opvoeddoelen willen formleren betreffende dit onderwerp!
Jillian
30-08-2011 om 23:31
Kaaskopje
Ik geloof ook helemaal niet dat kinderen die wel veel tv kijken voor galg en rad opgroeien. Ik denk dat de invloed van hoeveel televisie kinderen kijken op de opvoeding uiteindelijk klein is. Ik denk ook niet dat mijn kinderen als ze nu opeens elke dag twee uur televisie gaan kijken daar veel slechter van worden.
Ik meen Primavera schreef zo mooi dat de televisie een opdringerige huisgenoot kan zijn. Dat vind ik ook. Bij veel mensen is de televisie toch wel heel prominent aanwezig en wordt er avond aan avond gekeken. Ik vind het prima maar wil dat zelf niet.
De belangrijkste reden om televisie gebruik te beperken is dat ik oprecht meen dat kinderen echt veel leukere dingen met hun tijd kunnen doen. Tijd is niet eindeloos en dus wil ik zoveel mogelijk ruimte bewaren voor andere dingen.
Ik vind ook niet dat er iets mis mee is om te zeggen dat lezen een betere bezigheid is dan televisie kijken. Ik ga ook wel eens naar de Burger King. Heel lekker op z'n tijd maar niet elke dag. Het is niet heel voedzaam.
Dat geldt ook voor televisie. Dat is een soort junkfood voor de geest. Geeft niets op z'n tijd maar niet de hele dag door. Natuurlijk hangt het er vanaf wat je kijkt maar ik denk nu vooral aan de tekenfilms en comedies waar mijn kinderen een voorkeur aan geven.
Ik ben het helemaal met je eens dat mijn kinderen echt niet minder geslaagd zouden opgroeien als ze nu wel elke dag twee uur tv gaan kijken. Het lange termijn effect van televisie kijken op een kind is ongetwijfeld nihil.
Ik merk echter wel aan mijn jongere kinderen dat ze na televisie kijken zich moeilijker kunnen zetten tot spelen dan als de televisie niet aangaat.Zeker als ze een keer lang achter elkaar kijken (ja dat gebeurd hier ook wel) dan zijn ze daarna heel hangerig. Helemaal niet uitgerust of fris maar vaak gewoon vervelend. Ze moeten zich er dan echt overheen zetten voor ze gaan spelen. De korte termijn effecten van televisie kijken merk ik hier dus wel degelijk.
Kaaskopje
31-08-2011 om 01:15
Primavera
Je schreef het aan Snuggle's, maar uit je verhaal maak ik op dat de tv-tijd sowieso ingeperkt wordt door waar je kinderen zélf voor gekozen hebben. Daar kan ik niets op tegen hebben, omdat ik juist pleit voor vrije keus in vrijetijdsbesteding. Als zwemmen je lust en je leven is, of zoals ik bij anderen lees paardrijden, is dat natuurlijk prima. En als je het gezellig vindt om lang te tafelen en de kinderen genieten daar ook van... vooral doen. Begrijpelijk als de tijd waarin je kinderen écht niet veel te doen hebben dan beperkt is. Maar als ze dan tv mogen kijken moet dat wel heel erg aan jullie voorwaarden voldoen en dat komt op mij wat geforceerd over.
Mijn dochters hadden trouwens echt behoorlijk wat tijd, na school en eventueel huiswerk, over. We wonen grenzend aan het basisschoolplein, dus er werd geen tijd verspild met reistijd en later zaten ze op een school waarvoor ze hooguit 10-15 minuten nodig hadden. Ze hebben op zwemles gezeten en op een vereniging. Als ze daar mee bezig waren hadden ze natuurlijk minder tijd voor iets anders, maar vaak bleef er nog wel even tijd over om voor het eten nog even te spelen. De hond uitlaten mochten ze niet van mij. Ik vind niet dat je een kind tot zo'n 13-14 jaar de hond moet laten uitlaten. We hebben ook konijnen gehad, maar niet omdat de kinderen erom gevraagd hadden, dus voelde ik mij verantwoordelijk voor hun verzorging. Wat betreft huishoudelijke taken hebben wij het niet perfect gedaan, ze hoefden niet veel te doen. (Dat zou ik nu anders aanpakken.) Dus ze hadden buiten zwemles en de paar uurtjes 'vereniging' álle tijd om te doen waar ze zin in hadden. Daardoor zullen ze meer tijd gehad hebben voor tv kijken dan jouw kinderen, terwijl er ook nog tijd was om te spelen, lezen, eten en badderen. Ik denk niet dat ze daardoor meer leuks hebben misgelopen dan jouw kinderen. De invulling is misschien wat anders, maar meer kun je er niet over zeggen.
Inmiddels kunnen beide dochters koken, de was doen en de afwasmachine aanzetten, dus de schade is weer ingehaald
Fiorucci
31-08-2011 om 07:10
Liora
Iedereen weet dat er mensen zijn die niet anders kunnen dan fulltime werken omdat ze alleen voor hun kinderen zorgen. Maar boos worden op iedereen die blijk geeft de keuze te hebben het anders in te richten kan rekenen op jouw tirade. Die vriendin van mij, die 50 uur werkt, is ook alleen met drie koters. Maar je kunt niet verlangen dat iedereen er hele verhalen omheen typt om maar vooral te zorgen dat jij doorhebt dat we allemaal weten dat ouders soms niet de keuze hebben om op het plein te staan om half 4. Echt, we weten het!
krin
31-08-2011 om 09:25
Ach belle (2)
Als jij mensen die indoorspeeltuinen of tv-kijken ordinair en sociaal armoedig zeggen te vinden zelf wegzet als hoogopgeleide veroordelende snobs - alsof iedereen met meer dan MBO gratis bij zijn diploma een snob-brevet krijgt uitgereikt - oordeel je ook. Scheer je ook over een kam. Kijk je ook neer, zelfs, op die Peenvogel-ouders die zo hun best doen om supergeorganiseerd en verantwoord over te komen (maar ze zijn het niet, ze doen alleen alsof, insinueer je).
Nu zijn mijn lange tenen al op jonge leeftijd afgestompt geraakt, aangezien bij ons thuis het lange-tenen-stampen volksvermaak nummer 1 was, dus misschien zie ik het daarom niet, maar ik zie het niet, ik lees het niet, dat veroordelende snobisme dat jij ziet. Mensen geven hun mening, jij geeft je mening. Have the courage of your convictions, en vat een tegenovergestelde mening niet op als een opdracht om te veranderen, of een sneer naar hoe jij het doet.
Relax.
albana
31-08-2011 om 09:31
Het komt denk ook
Door het t.v. regiem dat ik 'thuis'heb ondervonden. Ik had redelijk 'vrijdenkende' ouders, ik mocht veel, erg veel in verhouding tot leeftijdsgenootjes (b.v. zelf weten hoe laat we naar bed gingen of zelfstandig de stad in). Maar die t.v. dat was bij ons wel een issue. We hadden er ook maar 1 dus keken of 'samen' of in ieder geval zelden alleen. De Tros was uit den boze....al dat 'populistische gedoe' zelfs de presentatrice werd afgekeurd, terwijl ik toch amper verchil zag tussen die van de Vara of de NCRV. Medische Centrum West was 'pulp' dus kwam er niet op, films werden van tevoren gekeurd op 'inhoud' etc.etc.
En werd het afgekeurd dan kwam het er gewoon niet op. Mijn stiefvader was daar zeer standvastig in, mijn moeder minder streng en bij mijn vader+ vrouw stond ie zelfs zelden aan (die hadden een hekel aan de t.v. met al z'n kabaal en keken bij voorkeur alleen het journaal en verder niks). Maar omdat wij een best democratisch gezin waren gingen wij (broer en ik) met regelmaat de discussie aan en áls we dan 's een keer onze zin kregen en een of ander pulp programma móchten kijken, dan werd het verpest door alle commentaar dat er op gegeven werd door de rest van de familie de héle uitzending door, dus dat hebben we op een gegeven moment ook maar opgegeven. De oplossing was simpel. We keken als we écht wat wilden zien gewoon bij een ander.
Dat waren voornamelijk serie's of films waar onze klasgenoten 'vol' van waren.
En dat was ook zoiets. Héél vaak bleek dat die series/films waar iedereen zo vol van was geen fluit aan waren. Maar ja, dan zit je daar, afgesproken met je vriendin te kijken op de bank, speciaal voor dié film. En dan kan je moeilijk na 15 minuten vragen of er iets anders op mag, of dat je eigenlijk naar huis wilt.
Ik ben van mezelf helemaal geen fervent t.v. kijken, dus daarom werden die regels écht niet ingevoerd. Misschien mijn broer wel, die kijkt nu ook veel meer dan ik. Maar ik weet zeker dat ik toendertijd onder de spanning van 'het mag niet' en de druk van leeftijdgenootjes waarmee ik afspraken had héél wat meer pulp heb gezien dan als het géén issue was geweest. Was het gewoon prima geweest dat ik Rambo keek ofzoiets (vind het écht vreselijk!) dan had ik die langverwachte film die iedereen in de klas bekeek, gewoon op een ander kanaal gezet na 15 minuten of uitgezet en op school een of ander kletsverhaal opgehangen dat ik wel kon destileren uit die 15 minuten. Nu zat ik zo'n beetje opgeprikt bij mijn vriendin op de bank en zag geen uitweg om me daar nog een beetje zonder gezichtsverlies van af te maken en moest wel de héle film afzien.
Het grote verbod maakte ons ook erg nieuwschierig toen we jonger waren. Want wát was dat dan wel niet, dat iédereen zag en waar ze het wel eens over hadden en wat wij nóóit zagen???
Kregen we de kans (b.v. ouders uit en met de oppas thuis) dan keken we álles wat we eigenlijk niet mochten. Juist dát wat we niet mochten. Want nu hadden we de kans en morgen misschien niet meer.
Toen ik uiteindelijk zelfstandig werd had ik héle dagen de t.v. aan als ik thuis was.
Gewoon als behang. De helft van de tijd keek ik overigens niet eens.
Ik vond het ook gewoon 'lekker'om nu lekker puf al die pulp te bekijken (als ik wel keek en het niet als behang beschouwde). Maar als mijn ouders belden zette ik gauw het geluid af, hahaha. Anders kreeg ik weer een hele discussie als ik thuis was.
Het heeft heel lang geduurd voor ik weer een beetje zélf regulierend kon t.v. kijken.
Ik had dat tenslotte gewoon ook nooit geleerd.
Ik 'moest' wel luisteren naar mijn ouders en anders werd wat ik keek toch verpest door het commentaar, dus de uitknop was mij totaal onbekend behalve als ik naar bed ging of weg. Ik had wat dat betreft geen eigen mening, of voorkeur. Ik deed maar wat. Ik keek maar wat. En wat dat wát precies was maakte niks uit.
Die voorkeur moet je ontwikkelen is mijn mening. Je moet wéten of te wéten komen waar jij nu eigenlijk van 'houd' zeg maar.
Of je van spelletjes houd of van series of van films en dan nog welk genre. Dan kan je pas écht beslissen of je aan de hand van de t.v. gids iets wil zien of niet en óf je je vrije tijd ergens anders aan besteed.
Hoe kan je nu kiezen waar je je vrije tijd aan besteed als je alleen op de mening van je ouders moet afgaan? Dat is geen vrije keuze n.a.l.v. je eigen voorkeuren. Dat is een keuze van niks.
Het is net zoiets als lezen, precies hetzelfde eigenlijk. Je hebt literaire boeken en de Libelle of de Story voor mij part en romans en detecives en kranten. En het is allemaal passief, hardstikke passief.
En je kiest uit dat grote aanbod dingen die jouw aanstaan. Dat zijn misschien soms literaire boeken, maar op vakantie lees je liever detectives en bij de kapper liever de Story. Soms ben je moe en blader je liever een beetje door de Flair en soms heb je er zin in en lees je liever een roman in 1 keer uit.
Maar om die keuze enigzins bewust te maken uit al dat leesaanbod, zul je ze zelf toch gelezen moeten hebben al die genres. En geprobeerd wat jouw lekker ligt en op welk moment.
En dan kan je pas kiezen. Echt kiezen. En zelf beslissen hoe je je vrije tijd invuld.
Nou snap ik best dat kinderen daar enigzins in geleid moeten worden. Maar op complete verboden voor bepaalde programma's voel ik niks. Laat ze het zelf maar ontdekken/ondervinden, zelfs pulp mogen ze hier kijken. Zolang het maar een 'bewuste' keuze is. Jongste kijkt op dit moment graag 'pulp' want iédereen kijkt het en iedereen heeft het erover. Niet eens zo lang, want meestal is dat al in de avond. Maar nu al begint door te dringen dat die pulp toch ook wel erg saai en voorspelbaar is en hoor ik haar soms zuchten om de plotten die zó voor de hand liggend zijn en soms 3 series worden gerekt. Nog even en ze heeft er genoeg van. En kijkt dan weer wat anders. Of doet 'm uit...dat kan ook......en doet wat 'leuks' (in mijn en onze ogen). Zo dan hebben we dat weer gehad.
groeten albana
albana
31-08-2011 om 09:38
Asa (e.a.)
Dat zou best kunnen, maar ook dan zou ik gaan voor een simpele oplossing als zoveel tijd per dag kijken en de keuze bij het kind laten wát het dan kijkt. Of voor mij part een optelsom per week van zoveel uur en vul het zelf maar in hoe je dat verdeeld.
Ik begrijp ook best dat sommige kinderen er zich niet los van kunnen rukken....en ouders daar een weg in proberen te vinden.
Maar om bij voorbaat allerlei t.v. gedoe te vermijden omdat het niet leerzaam is, dáár zie ik niks in.
De Donald Duck is als je eenmaal kan lezen ook niet écht leerzaam, maar wél leuk.
groeten albana
albana
31-08-2011 om 09:41
Tirza (o.t.)
Om 'm zelf uit te moeten/mogen/kunnen zetten, moet je 'm ook áán mogen zetten toch?
Nou zijn wij wel zo hier thuis dat als wij dingen gaan doen waar anderen evt. 'last' van zouden hebben we dat even overleggen. En de t.v. maakt meestal geluid, dus over het algemeen overleggen we dat even. Maar als de kinderen alleen zijn hoeven ze met niemand te overleggen of als ik boven ben of buiten of wat dan ook.
Dus ja dan zetten ze 'm zonder overleg aan en later ook weer uit.
No problemo, dat kunnen ze allang.
Al vanaf een jaartje of 5,6.
groeten albana
albana
31-08-2011 om 09:45
En de p.c. dat is ook zoiets.
Ik lees hierboven verchillende malen dat al die reclame ook een heleboel mensen irriteerd.
En dat ze liever hebben dat kinderen dáárom wat internetten of wat dan ook doen op de p.c.
Zeker niet al die ophef meegekregen over het 'volg me niet register'? Reclame op máát, speciaal op jouw kind gericht!
Dat is pas leerzaam...wow.
groeten albana
Asa Torell
31-08-2011 om 09:55
Albana
Dat is dan inderdaad ook precies zoals ik het hier doe! Zoon mag wel zelf de programma's kiezen. Ik geloof wel dat ik wat te veel commentaar lever op programma's die ik stom vind, maar daar lijkt hij gelukkig immuun voor te zijn en bovendien probeer ik dat te minderen (ik kan me veel voorstellen bij jouw ergernis daarover als kind!).
Overigens heb ik volstrekt geen illusies over het lange-termijn effect van deze aanpak, het is alleen bedoeld om nu de sfeer een beetje redelijk te houden. Ik hoop dat het later vanzelf beter gaat, ik neem aan dat tenminste het reguleren van het humeur iha. op een gegeven moment beter wordt bij kinderen als ze ouder zijn (zoon is 7).
Asa Torell
31-08-2011 om 09:58
Reclame
Die mist hier zijn uitwerking niet. Maar ik vind dat nog niet eens zo on-leerzaam, ik laat zoon regelmatig iets kopen in de supermarkt wat hij van de reclame kent en dan ontdekt hij al snel dat het meestal niet zo lekker smaakt als het lijkt (bijv. sprookjesvla of nep-kaas-snacks). Alleen de honeypops, daar zitten we vrees ik nog 18 jaar mee opgescheept dankzij Nickelodeon.
Jillian
31-08-2011 om 12:34
Albana
Mijn kinderen spelen computerspellen op de computer. Ze internetten niet dus hebben met reclame niks te maken. Alleen mijn middelbare scholier zit het op het internet maar omdat hij ouder is gelden voor hem sowieso minder regels.
Ik hou inderdaad absoluut niet van reclame. Ik vind het ook vervelend dat kinderen al van klein af met zoveel consumptie drang opgescheept zitten. Voor mijn zus is dit een van de belangrijkste redenen om geen televisie te hebben.
Fiorucci
31-08-2011 om 12:37
Jillian
Kinderen moeten er toch eens mee om leren gaan,reclame, ik heb hier nu drie heel kritische consumenten in huis, omdat ik reclame nooit heb vermeden, maar hen heb geleerd wat de valkuilen en trucs zijn. Want reclame vindt je ook in tijdschriften en kranten.
liora
31-08-2011 om 13:06
Peenvogel
Nu weten we nog steeds niet hoe oud jouw kinderen zijn, of heb ik eroverheen gelezen?
Puinhoop
31-08-2011 om 13:19
Cobi: trouwfeest?
Heu, Cobi, misschien verwar je me met een ander hoor, maar welk trouwfeest bedoel je dan?
Enne Liora, mijn kinderen zitten op de basisschool. Ik ben een veertiger met blijkbaar bijzonder ouderwetse ideeën
albana
31-08-2011 om 14:08
Onzin (jillian)
Jij laat het overkomen alsof je een keus hebt. Je kijkt t.v. en zit op internet dus krijg je te maken met reclame.......
Zo zit het niet in elkaar.
Reclame is overál. Als je boodschappen doet, als een krant hebt/koopt, zelfs in de bibliotheek en op school (sponsoring!!) en langs bill-boards op de weg. Overál!!!
Er is geen onstnappen aan.........of je moet midden in de Jungle of weet ik wat wonen.
De een is niet erger dan de ander.
Ze hebben allemaal wel een ander effect. Sommige reclame is erg 'aanwezig' (t.v. en radio en billboards) en andere is subtieler en valt minder op en doet het zo dat je het op een gegeven moment zelf geloofd dat het de ultime waarheid is en zelfs zo dat het je niet eens meer opvalt.
Ik denk dat die laatste jouw en je zus te pakken heeft.......
groeten albana
albana
01-09-2011 om 08:30
Subtiele reclame
Die minder 'aanwezig' is en om niet zo om aandacht schreeuwt. Die op een gegeven moment niet meer zo opvalt, maar wel degelijk zijn werking heeft.
De reclame op sportvelden, langs de wegen, op scholen, in computerspelletjes (ingame-ads heet die laatste reclame-uiting die schijnbaar jouw ontgaan is), sluikreclame, in theaters, in de krant (staat er bol van) etc.etc.
Reclamemakers proberen bewust iets te bereiken....dat kan irritatie zijn (zeer aanwezige t.v. commercials) of verveling (saaie boodschap, steeds herhalen of bepaald melodietje)of herkenning (het is er en valt amper nog op, zoals krante-advertenties,sponsoring,sportvelden etc.) en zo zijn er nog een paar.
Dat heeft allemaal een ong. vergelijkbaar effect, het 1 is niet beter dan het andere. Het zijn allemaal andere manieren om hetzelfde doel te behalen...
Namelijk dat jij en anderen het kopen en kénnen en herkennen.
1 van die uitingen ontwijken heeft geen enkele zin. Al die andere uitingen bereiken jouw en je zus ook.
Tenminste ik neem aan dat je kinderen naar school gaan (of ooit gaan) en dat ze misschien wel sporten, dat jullie boodschappen doen en van wegen, de trein etc. gebruik maken.
Je kúnt reclame in onze maatschappij dus niet principiëel ontwijken.
groeten albana
Genista
01-09-2011 om 11:04
Peenvogel
Ik meen mij ook iets te herinneren van vragen jouwerzijds over de praktische invulling van je bruiloft. Ik neem even aan dat Cobi daarop doelt. En ja, ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Fiorucci
01-09-2011 om 11:35
Jillian
De manier waarop producten in een winkel worden neergezet, om maar wat te noemen. Daar wordt echt over nagedacht, dat is een wetenschap op zich, alles wordt erop gericht te zorgen dat jij koopt wat zij willen dat je koopt. De goedkoopste spullen staan onderaan en achterin, om maar wat te noemen.
Jillian
01-09-2011 om 12:23
Albana
Oh ik dacht dat je een specifieke reclame bedoelde. Het klonk zo beschuldigend. Dus ik dacht dat wij gevallen waren voor een groot complot of zo maar dat is dus niet zo.
Natuurlijk weet ik dat er overal reclame is. Sterker nog het is je misschien ontgaan maar wij hebben een televisie en dus ook reclame. Van reclame vind ik twee dingen:
1) het is vervelend als je televisie kijkt en na een kwartier moet je 5 minuten wachten om verder te kijken. Dan kijk ik liever helemaal niet of op een zender zonder reclame.
2) jonge kinderen aan enorme hoeveelheden reclame blootstellen vind ik zelf niet nodig. Ze krijgen inderdaad al genoeg mee via andere kanalen. Ik heb niet de behoefte daar nog een schepje bovenop te doen door ze als peuter ook nog met eindeloze tv reclames te confronteren. Dat komt vanzelf wel.
Overigens die reclame in computer spelletjes heb ik nooit gezien. De spelletjes die wij bezitten hebben vaak wel een trailer of een vrij te spelen level van een ander spel van dezelfde maker. Dat is natuurlijk reclame. Echter in het spel zelf ben ik nog nooit reclame tegen gekomen. Gelukkig maar want die spellen zijn al duur genoeg.
Ely
01-09-2011 om 12:57
Reclame
Ook hier geen last van reclame. Oudste is vooral ontvankelijk voor dingen waarbij je 'kans maakt op gratis....' en ik zie het als mooie aanleiding om hem uit te leggen hoe de wereld in elkaar steekt. Ik zou juist bang zijn dat mijn kinderen er niet mee om kunnen gaan als ik ze ervan afscherm. Als je thuis geen tv hebt of geen reclame kijkt hoe moet een kind dan leren dat het allemaal nep en geklets is? En wat de info die op hem afkomt waard is?
Zelf vind ik het enige irritante aan tv reclame dat het geluid harder is dan de programma's. Maar ik gebruik meestal ook de tijd om even iets te doen, pakken etc. Of idd genieten van aanblik slapend kind . 'liefde tanken' noemt mijn man het.
Grtjs
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Kaaskopje
01-09-2011 om 16:04
Reclame
Jillian: het is vervelend als je televisie kijkt en na een kwartier moet je 5 minuten wachten om verder te kijken===
Sterker nog: 8 minuten Wat je inderdaad allemaal niet in die 8 minuten kunt doen! Ik kan er bíjna een hele was in ophangen.
Maar ik erger me ook wel eens hoor. Er zijn zenders die tijdens bepaalde programma's wel érg gretig met reclame omgaan. Met kijkblokken van hooguit 20 minuten wordt er weer een reclameblok tussendoor geknald en dan zit ik ook te pruttelen 'nou alweer?!'.
Jonge kinderen beschermen tegen van alles en nog wat lukt meestal het beste als je nog geen oudere kinderen hebt. Heb je eenmaal kinderen die naar iets mogen kijken dan kun je jongere kinderen daar niet meer zonder meer van uitsluiten. Zo werkt dat gewoon niet. Dus zolang je bepaalde zaken nog niet wilt toelaten in je huishouden... vooral doen, maar zoals gezegd bij meer kinderen met verschillende leeftijden lukt dat niet meer zo makkelijk.
Fiorucci
01-09-2011 om 18:10
Reclame
Wij zetten even een bakkie, smeren brood, kunnen even naar toilet, praten over het programma, ach die reclameblokken zijn zo om.
Jillian
01-09-2011 om 19:43
Vervelend
Als ik tv kijk dan kijk is ook echt intensief heb ik het idee. Dan ga ik helemaal op in het programma/film en dan vind het echt heel vervelend als ik onderbroken wordt. Na de reclame heb ik ook altijd een paar minuten nodig om er weer in te komen. Naar de WC hoef ik niet zo vaak en andere klusjes doen tijdens het kijken vind ik vervelend. Ik ben niet zo goed in multitasken. Ik wil echt met alle aandacht kunnen kijken. Gelukkig zijn er nog genoeg zenders zonder reclame tijdens de programma's (de publieke netten) of alleen reclame voor eigen zender (BBC) dus er valt genoeg te kiezen.
albana
01-09-2011 om 19:44
Ben ik nu zó onduidelijk?
Nu heb je het wéér over die t.v. reclame! Dat is maar een 'klein beetje' reclame...ik weet nu momenteel even geen precieze cijfers, maar heb ze in het verleden wel geweten........T.v. reclame is maar een klein beetje in verhouding met alle reclame die om ons heen is.
De rest (die jullie schijnbaar amper opvalt) is ergens rond de 75 % en daar hebben jullie geen enkel pricipïeel probleem mee......?
Dus waarom met die maar 25% reclame die jullie dan per t.v. tegemoet komt wel? En daarom dus alle t.v. daarom veroordelen?
Of kan ik het nu even niet volgen?
Overigens, ik heb het al genoemd.....reclame kan je zó overslaan als je een digitale aansluiting hebt en b.v. een dagje, uurtje later kijkt dan wat vermeld staat in de gids.....No reclame, scheelt je ook in kijktijd én als je wél een wasje wil ophangen laat je 'm voor die ene keer doorlopen...
groeten albana
albana
01-09-2011 om 19:46
Oeps sorry
Voordat 'jullie' je allemaal aangesproken voelen, die 'jullie' daarmee bedoelde ik voornamelijk Jillian+ haar zus.
groetjes albana
Asa Torell
01-09-2011 om 20:32
Albana
Volgens mij gaat het helemaal niet alleen om het principiële maar vooral om het irritante van de voortdurende onderbreking. Om maar even in te vullen voor Jillian. Hier is dat overigens ook een grote ergernis, man kijkt graag naar een lekkere actiefilm maar bij elke tweede scheet die zo'n James Bond laat moet ie eerst weer 5 minuten wat anders gaan doen! Bij sommige zenders is het echt te gek.
Jillian
01-09-2011 om 20:37
Albana
Wie zegt dat ik geen principiële problemen met andere reclame uitingen heb? Ik kan er alleen zo weinig tegen doen en ik kan ze ook niet ontwijken. Logisch overigens dat ik het hier over televisie reclame heb. Het onderwerp was namelijk televisie. Een van mijn bezwaren tegen veel zenders is een overdaad aan reclame. Dat houdt niet in dat ik blij ben met de enorme hoeveelheid billboards of met de nogal opdringerige advertenties op het internet maar dat was even niet het onderwerp.
Voor mezelf vind ik het overigens niet bezwaarlijk om geconfronteerd te worden met reclame. Ik vind het vooral saai en vervelend. Voor jonge kinderen vind ik het wel bezwaarlijk. Mijn zus (nu ik haar toch bij de discussie heb gehaald) wil jonge kinderen zo weinig mogelijk met deze uitingen confronteren. Zeker niet met reclames die op kinderen zijn gericht. Dat ze niet alles kan voorkomen is toch niet een reden om een deel wel toe te staan?
Jillian
01-09-2011 om 20:41
Mijn zus voedt haar kinderen sowieso heel beschermd op. Veel meer dan ik. Mijn kinderen worden al niet heel streetwise opgevoed maar die van haar worden heel erg beschermd. Ik merk echt het verschil tussen mijn kinderen en haar kinderen op dit gebied. Ik vind dat verschil vaak positiever toe naar haar kinderen.
Puinhoop
01-09-2011 om 23:07
Pardon hoor, maar kunnen we even terug naar mijn vraag?
Goede voornemens in de opvoeding bijvoorbeeld? En niet alleen over tv-kijken, inderdaad, maar ook andere dingen: het aandeel van kinderen in de huishouding, omgaan met zakgeld, persoonlijke hygiëne, vrijetijdsbesteding, huiswerk, dingen die je je kinderen wilt leren buiten het onderwijs om, dat soort dingen.
En voor jezelf als opvoeder kun je ook wel wat voornemens hebben immers, zoals: mezelf beter leren beheersen, een beter voorbeeld geven voor de kinderen, de besluiten van mijn man respecteren t.o.v. de kinderen, consequenter zijn in het naleven van gedragsregels (die je kinderen oplegt maar zelf niet zo goed nakomt)...
Kunnen we daar verder mee gaan in dit draadje?