Puinhoop
28-08-2011 om 13:32
Goede voornemens in de opvoeding
Als opvoeder bevind je jezelf regelmatig in de reflectie-modus; je laat je misstappen, fouten en tekortkomingen de revue passeren en vraagt je af hoe je een gegeven situatie beter had kunnen aanpakken. Van daar uit kun je opvoeddoelen formuleren die als handvat fungeren voor een aanpak die beter bij je waarden past.
Ik ben nieuwsgierig naar andervrouws goede voornemens in de opvoeding. Om een startsignaal te geven, zal ik jullie vertellen in welke richting ik mijn één van mijn voornemens wil formuleren: TV kijken.
Graag put ik uit mijn eigen opvoeding om tot een vergelijk te komen met de opvoeding die ik geef. Zo herinner ik me de televisie uit mijn jeugd -tot in mijn vroege tienerjaren zwart/wit overigens- als vrij overzichtelijk. Mijn ouders gebruikten een tv-gids waarin elk gezinslid aanstrepen kon waar diens voorkeur naar uit ging. We keken voornamelijk in gezinsverband; elke vrijdagavond kwam er een film, waar we dan met een bakje chips en een glas cola resp. wijn en kaas (voor de ouders) naar keken. Die film bespraken we ook, soms tijdens en altijd na de film. Er waren verscheidene Nederlandse series waar we ook als gezin naar keken (Herenstraat 10 bv., of 'De fabriek'). Slechts op woensdagmiddag, na het zwembad (waar ik dan met een vriendinnetje heen was geweest) werden er kinderprogramma's uitgezonden. Wie herinnert zich nog 'De dieren van het groene woud' of 'Maya de Bij' of de serie van 'Erik of het klein insectenboek'? Daarnaast was er doordeweek natuurlijk Sesamstraat of de Fabeltjeskrant voor mij en voor mijn broer en zus was er Toppop.
En daar hield het wel zo'n beetje op. Later pas kwamen de commerciële zenders in opmars, maar tot die tijd keken we eigenlijk alleen de 2 en later 3 Nederlandse zenders.
Maar hoe is diezelfde televisiecultuur verworden in mijn eigen huishouden? We hebben natuurlijk nu een overstelpend aanbod van merendeels Amerikaanse pulp-zenders. Ook zijn er kindernetten die de hele dag uitzenden, zoals Nickolodeon, Jetix en Disney . Wat daar getoond wordt vind ik om te janken; het geweld, de ijdelheid en de schuttingtaal van de commerciële zenders, maar dan in tekenfilmvorm gegoten.
Mijn ouders keken nooit alleen tv waar wij bij waren -deels omdat dat ook overdag niet werd uitgezonden. Mijn man daarentegen gaat in het weekend overdag regelmatig zitten zappen. Dat hebben onze kinderen overgenomen; zodra ze zich dreigen te gaan vervelen vragen ze of de tv aanmag.
Nu wil ik heel graag hun kijkgedrag kwalitatief verbeteren door
a) de tv alleen op vaste tijden aan te bieden
b) de keuze voor het programma te beperken door die pulpzenders van ons menu te verwijderen
c) hun persoonlijke voorkeuren te laten aanstrepen in de gids.
Daarmee hoop ik te bereiken dat ze gerichter tv gaan kijken en dat ze er iets van opsteken, in plaats van zich passief te laten amuseren. Jullie moeten namelijk even weten dat wanneer ik ze midden in één van die schreeuwerige tekenfimpjes onderbreek om te vragen waar het over gaat, ze meestal geen flauw idee hebben!
Ik hoop dat jullie willen meedenken over de Nederlandse televisie-cultuur voor kinderen en jullie eigen opvoeddoelen willen formleren betreffende dit onderwerp!
Belle Époque
30-08-2011 om 12:40
En dan nu even serieus...
Geen indoor-speeltuinen, geen cola, geen tv, voorál Nuttig Bezig Zijn... Het leven wordt wel erg saai.
Een kind wordt net zo vadsig van de hele dag boeken lezen, dus dat kan het niet zijn.
Wat dacht je van "alles met mate"? En waarom niet gewoon een keertje plát mogen genieten van een snack-achtig televisieprogramma? Of is de hele zondag voor de buis hangen en Zomergasten (VPRO, dus verantwoord ) wél toegestaan en een uurtje Disney Channel (hoe gruwelijk ook) not done?
Persoonlijk kijken we weinig TV, we komen er niet aan toe (hoewel ik laatst met oudste tot in de nacht die film "Diving Bell and the Butterfly" heb zitten kijken, wow, indrukwekkend!). We hebben namelijk andere verslavingen Zo heeft jongste een serieuze computerverslaving. Slecht? Onverantwoordelijk van me? Ach, hij kent half Wikipedia uit zijn hoofd, zijn creativiteit wordt enorm gevoed (ja, echt!) en ik geloof dat bouw-spelletjes ook niet slechter zijn dan het lezen van boeken (hij heeft toch alles van Roald Dahl al uit, behalve Uncle Oswald, daarvoor moet hij nog een paar jaartjes wachten ).
liora
30-08-2011 om 13:17
Snuggle's
Is dat een serieuze vraag? Zou je zelf misschien een paar antwoorden kunnen bedenken?
Snuggle's
30-08-2011 om 13:34
Liora
Ja hoor Liora, maar dan zou ik me daar meer zorgen om gaan maken dan om de hoeveelheid tv kijken...
Snuggle's
Primavera
30-08-2011 om 14:44
Snuggle's, hoeft jouw kind dan niks te doen in huis?
Hoeft jouw kind dan niets te doen in huis, Snuggle's?
Jouw kind heeft 4,5 uur 's middags, omdat jullie in een half uurtje eten. Bij ons staat er een uur voor eten, tafeldekken, afruimen en soms helpen ze nog mee met koken ook. Hou je 4 uur over. Een half uur wordt aan uitlaten en verzorging van de huisdieren besteed, die ze zelf graag wilden en wij alleen zouden nemen als zij daarvan ook hun deel in de verzorging op zich zouden nemen en dan kom ik op 3,5 uur.
Verder hebben 3 van de 4 kinderen er voor gekozen om als sport verder te gaan met wedstrijdzwemmen. Dat betekend voor de oudsten een trainig van ongeveer anderhalf uur 5x per week. Met tas klaarmaken, wegbrengen, omkleden, ophalen, zwemspullen uithangen kost dat snel 2,5 uur en blijft dus uiteindelijk dat uurtje over waar ik het eerder over had.
Dat kinderen minder tijd over hebben om tv te kijken omdat we wat rustiger aan samen tafelen lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. Dat ze ervoor kiezen om een sport op wedstrijdniveau te doen evenmin, netzomin als dat ze liever huisdieren (met de verantwoordelijkheden die daarbij horen) hebben dan tv-tijd. De kinderen ontslaan van hun verplichtingen om klusjes in huis te doen zodat ze voor de tv kunnen hangen, terwijl hun moeder ondertussen zich in haar eentje uitslooft lijkt me zelfs voor de meest grote tv-fan belachelijk. Ik zou het in ieder geval belachelijk vinden en bijzonder onleerzaam.
De oudste zit op het VO, waar de ritmes wat anders liggen, minder schooluren, maar wel meer huiswerk. Maar ook daar blijft net zo min weinig tijd voor tv over. Ze doet iets meer in huis, is vaker met vriendinnen weg. Zit op paardrijden ipv zwemmen, maar vindt het dan ook leuk om gelijk het paard van te voren en na die tijd te verzorgen. En ik kan me er ook moeilijk zorgen om maken dat ze er voor kiest om 2 middagen extra plusvakken te volgen ipv voor de tv te zitten of dat ze aan de schoolkrant meewerkt.
Het is echt een kwestie van dat tv-kijken bij ons gewoon laag op het prioriteitenlijstje staat, omdat er zoveel andere leuke of belangrijker dingen te doen zijn.
Primavera
liora
30-08-2011 om 15:28
Snuggle's
Waarschijnlijk vind je vrije tijd zo belangrijk om jouw keuze om niet of weinig te werken te legitimeren.
Fiorucci
30-08-2011 om 15:41
Liora
Oeh wat zuur, waarom moet iemand die keus legitimeren ? Sommigen hebben de keus om te werken helemaal niet.
Omdat ze ziek zijn ofzo.
Tirza G.
30-08-2011 om 15:58
Liora
Echt niet. Die is geen 90 hoor. Mijn schoonmoeder is 91 en echt, dat is de nuance zelf. Die heeft nooit goeie voornemens, nergens een mening over en TV kan ze niet meer volgen. Ze puzzelt kruis. Dat gaat nog net
Tirza
Tirza G.
30-08-2011 om 16:12
Albana (licht ot)
Kinderen die zelf bij jou de TV aanzetten? Kijk, dat zie ik hier dus niet gebeuren. Ik moet er niet aan denken.
Tirza
liora
30-08-2011 om 16:12
Legitimering
Nee natuurlijk hoef je je keuzes niet te legitimeren! Maar veel mensen doen dat wel!
En als Snuggle's ineens uithaalt naar kinderen die weinig vrije tijd hebben, vermoed ik dat ze zelf zoekt naar een goede reden waarom ze niet werkt. 'Vrije tijd is erg belangrijk, daarom heb ik ervoor gekozen thuis te zijn voor de kinderen.'
Zoiets.
Wat natuurlijk op zich prima is, maar andere mensen maken andere keuzes en die hoeft snuggle's niet te veroordelen!
Liora
Snuggle's
30-08-2011 om 16:45
Zo zo liora
Drukke werkdag gehad ? Wat een vreemde aanname.
ik werk 24 tot 30 uur per week, aan jou of je dat veel of weinig vindt. Als ik de kans had gehad had ik wel minder willen werken, maar niet om mijn kinderen meer vrije tijd te geven.
Ik vind het echt belangrijk dat kinderen vrije tijd hebben. Maar vrije tijd vind ik ook de dochter van primavera die eerder naar de manage gaat om de paarden te verzorgen. Sterker nog, dochter gaat hier vaal hele middagen naar de manage toe. Maar dat is dus ook tijd die ze zelf kan invullen. En wij zitten ook vaak nog lang aan tafel na te kletsen. Maar de verplichte tijd aan tafel is ongveer een half uur, tot iedereen klaar is. Maar als ze daarna blijven zitten omdat het gezellig is, is dat wat mij betreft ook vrije tijd. Je hebt een keuze dan namelijk, je mag zelf weten wat je gaat doen.
Zoon van 15 is een ander verhaal. Die voetbalt, heeft drie keer per week trainig, geeft zelf keepers training aan jongere keepers en is dus veel onderweg. Ik ben niet altijd blij met zo'n druk schema, maar vind dat hij ondertussen zijn eigen keuzes daarin moet maken. En dan nog heeft hij wel meer dan een uurtje per dag over.
Ik ben geen pleidooi aan het houden om meer tv te kijken! Ik zou vooral een pleidooi willen houden om tijd te hebben om te doen waar je zin in hebt, of dat nou tv kijken is of wat anders.
Snuggle's
Fiorucci
30-08-2011 om 16:48
Dus liora
Je gaat er zomaar vanuit dat Snuggels niet werkt, ten onrechte. Apart.
liora
30-08-2011 om 17:04
Ach ja
Heel bijzonder dat je 30 uur per week werkt en ook elke middag je kinderen van school haalt.
En nee hoor, ben aan mijn derde vakantiewerk bezig dus nogal relaxed!
liora
30-08-2011 om 17:12
Grappig linzel
Het feit dat snuggle's alle ouders veroordeelt wiens kinderen in haar ogen te weinig vrije tijd hebben, lijkt je niet te deren...
Over twee weken kom je mijn minder relaxede zelf tegen, tot dan!
Primavera
30-08-2011 om 17:26
Snuggle's, definitie van vrije tijd
Snuggle's ik denk dat jij vrije tijd op een bepaalde manier definieert die eigenlijk niet hetzelfde is als 'tijd om te doen waar je zin in hebt'.
Tijd die mijn kinderen kwijt zijn aan training voor wedstrijdzwemmen is ook een keuze van hen om die zo in te vullen. Tijd waarin mijn oudste kiest om een plusvak te volgen is ook tijd waarin ze doet waar ze zin in heeft en dat doet ze dan echt liever dan tv-kijken.
Ik krijg het idee dat jij onder vrije tijd verstaat 'tijd zonder (vrijwillige) verplichtingen', ongeplande tijd die je de ene keer zus of de andere keer zo in kan vullen. Je gaat daar zover in dat je zelfs meer waarde hecht aan de tijd die je dochter wat hangend en verzorgend op de manege doorbrengt, omdat dat niet iedere keer verplicht is, terwijl je de keuzes van je zoon om zijn tijd in te vullen negatief als 'druk schema' betitelt. Toch doen ze allebei in die tijd waar ze zin in hebben, dus ik zie het verschil niet zo en al helemaal niet waarom een vrijblijvende invulling waardevoller zou moeten zijn dan een invulling van eigen keus die verplichtingen met zich mee brengt.
Groeten Primavera
Fiorucci
30-08-2011 om 18:05
Ehm liora
Als je vijf dagen zes uur per dag werkt, kom je al aan 30 uur per week en kun je dus je kind van school halen. No problemo.
Vic
30-08-2011 om 18:36
Vrije tijd
In het beleidsplan van onze bso staat dat de tijd bij hen 'vrije tijd' is. Binnen bepaalde kaders mogen de kinderen zelf kiezen wat ze doen (net als thuis dus!). Er wordt zelden tv gekeken. Zo! Heeft mijn kind alvast die 2,5 uur per dag te pakken en een uur of 5 op woensdag.
Nog even off-topic over de schrijfstijl van Peenvogel. Die associeer ik juist helemaal niet met een 90-jarige. Het doet mij sterk denken aan de betogen die we moesten schrijven op de middelbare school. Die probeerde ik ook zo 'intelligent' mogelijk te laten klinken met wollig taalgebruik. Daarbij was ik net zo lekker weinig genuanceerd als Peenvogel. Na je 30e wordt je vanzelf wat minder zwart-wit en kun je wat beter relativeren.
liora
30-08-2011 om 19:14
Fio
Als je tot 15 uur werkt, sta je niet om 15 uur op het schoolplein. En woensdagmiddag haal je dan al helemaal niet!
Snuggle's
30-08-2011 om 19:38
Nou ja zeg...
Beschuldig je me van liegen dan Liora? Wat voor belang zou ik daarbij hebben?!
Maar omdat je het kennelijk zo belangrijk en interessant vindt: ik werk in de zorg, op onregelmatige tijden, vriend ook, roosters op elkaar aangepast en zo nodig een lieve oma en vriendin als oppas. En ook nog gescheiden , en de weekenden dat de kinderen er niet zijn werk ik bijna continue, slaapdienst in, slaapdienst uit enz. Genoeg verantwoord zo?
Dus nee, ik sta niet iedere dag zelf bij het schoolplein en dat heb ik volgens mij ook niet beweerd toch?
Daarnaast is er kennelijk iets wat ik gezegd heb wat jou gekwetst heeft ofzo dat je zo reageert? Dat is zeker niet mijn bedoeling, ik vertel alleen wat ik belangrijk vind, en wat de rest doet mag iedereen wat mij betreft zelf weten hoor. Geen reden voor mij althans om boos te worden als iemand het anders doet.
Snuggle's
Fiorucci
30-08-2011 om 19:51
Ehm liora
De scholen gaan hier om 15.30 uit, echt geen probleem dus. En dan heb ik het niet eens over wisseldiensten, nachtdiensten en thuiswerk. Een vriendin van mij werkt thuis als vertaler, haalt met gemak de 50 uur en haalt zelf kinderen van school.
Massi Nissa
30-08-2011 om 20:27
Bso
Ik zeg: lang leve de bso. Mijn dochter speelt in elk geval twee keer per week urenlang met leeftijdsgenootjes. Ze doet de leukste dingen en wil nooit mee naar huis, ook niet als ik haar echt laat ophaal (half zes ofzo). Okee, als ik niet werkte, zou ze niet op de bso komen, maar in mijn ogen is het eerder een verrijking dan iets zieligs. Ik weet zeker dat mijn dochter liever naar de bso gaat dan om drie uur met mij naar huis.
En ja, ik vind dat mijn dochter teveel tv kijkt. En ja, daar ben ik mede schuldig aan, ik bied soms weinig alternatieven omdat ik het wel gemakkelijk vind als ik zelf druk ben met iets anders. En nee, ik denk niet dat ik haar daarmee tekort doe. Ik ben zelf computerverslaafd en vind dat ook geen punt.
Groetjes
Massi (veel te makkelijk als ik het zo lees)
liora
30-08-2011 om 20:48
Joyeux
Ik vind het prima dat mensen andere keuzes maken! Maar wat me irriteert is als mensen denken dat iedereen dat maar voor het kiezen heeft.
Verder gaat mijn kind ook niet vier dagen naar de BSP dus waar heb je het over?
Jillian
30-08-2011 om 21:34
Snuggle's
Die 2,5 uur vrij is echt tijd die ze helemaal zelfstandig in kunnen vullen op een gewone schooldag waarom geen andere verplichtingen gepland staan. De school komt om 15:00 uit maar eer ze echt buiten staan, eventuele speelafspraakjes gemaakt zijn en weg kunnen is het zo 15:15. We zijn meestal pas rond 15:30 thuis. Dan eten de kinderen even wat en daarna kunnen ze vrij spelen. We eten om 18:30 maar voor het eten moeten ze ook nog een paar klusjes doen. Eten duurt ongeveer een half uur. Daarna afruimen, douchen, pyjama aan... dan is het rond 20:00. Dan gaan we nog even een spelletje doen en voorlezen en rond 20:30 naar bed. Dat geldt voor de basisschool. De middelbare scholier deelt zijn tijd anders in en heeft soms meer vrije tijd en soms minder vrije tijd.
Ik hou voor de basisschool dus 2,5 uur ongeveer over die echt helemaal vrij is.... En dat is alleen als we die dagen geen andere verplichtingen hebben zoals huiswerk (ja, ook op de basisschool al) of dat ze met mij mee moeten naar bank/postkantoor/winkel na school of dat er iets anders tussendoor komt.
Daarnaast hebben ze ook nog hobbies die tijd kosten maar dat reken ik inderdaad meer onder vrije tijd. Toch is het ook weer een soort verplichting.
Dus zo heel veel echt vrije tijd om aan te rommelen blijft er op een dag niet over.
Jillian
30-08-2011 om 21:37
Beter
Lezen vind ik inderdaad een betere bezigheid dan televisie kijken. Net zoals dat ik vrij spelen (binnen of buiten), met vriendjes spelen, knutselen/tekenen en zelfs computerspelletjes een betere bezigheid vind dan televisie kijken. Televisie kijken is zo ontzettend passief.
Natuurlijk zit er wel verschil in wat ze kijken. Een documentaire is weer meer leerzaam dan een computerspelletje spelen. Echter mijn kinderen kiezen meestal toch voor tekenfilms.
Het is ook niet erg dat het niet leerzaam is of dat er een keer iets wordt gedaan wat helemaal geen doel dient. Televisie kijken mag van mij best.
Ik vind alleen wel dat heel veel andere bezigheden waaronder lezen veel waardevoller zijn.
Jillian
30-08-2011 om 21:44
Albana
Toen we een televisie kregen hadden twee van de kinderen moeite om de hoeveelheid die ze keken zelf te regulieren. Toen hebben we verschillende regels uitgeprobeerd. Bijvoorbeeld televisie pas na 17:00 aan of alleen maar dat programma kijken of maximaal een uur per dag... we hebben verschillende dingen uitgeprobeerd. Het vervelende van al die regels was inderdaad dat ik het allemaal moest gaan regulieren. Bijhouden hoeveel ze al gekeken hadden en zo. Dat vond ik niet prettig en ik vond ook dat dit de televisie een veel te belangrijke rol gaf inderdaad.
De regel alleen tussen 17:00 en 18:00 kijken gaf wel rust maar eigenlijk vond ik dat zelf een belachelijke regel. Immers als er nu niks leuks op was om 17:00 maar wel om 16:30?
De volgende regel was dat ze mij moesten vragen als ze wat wilden zien. Dat ging wel maar ze gingen ook bij elkaar meekijken. Nadeel was weer dat we veel tijd kwijt waren aan onderhandelen over de televisie. Mijn jongste zoon wordt van veel televisie kijken ook niet gezelliger dus dat was ook een nadeel.
Toen dus de regel op schoolavonden geen televisie. Werkt prima. Geen gezeur. Weekends kunnen ze wat meer kijken als ze willen en tijd hebben. Doordeweeks weten ze dat de televisie uitblijft. Scheelt veel reguleren en energie.
Dit geldt overigens niet voor de middelbare scholier. Hij mag 's avonds wel kijken mits het huiswerk af is. Hij is op een leeftijd dat hij meer zelf mag bepalen.
Vic
30-08-2011 om 22:01
En zo doen we het allemaal goed
Ik ben door dit draadje nog niet op andere gedachten gebracht, en vind het alleen maar mooi om te zien dat we allemaal zo verschrikkelijk achter onze eigen aanpak staan. Al die kinderen worden prima groot, de meesten hebben een prima (of bovengemiddelde) algemene ontwikkeling en ze kunnen over het algemeen lezen en schrijven. Prima toch.
Kaaskopje
30-08-2011 om 22:08
Jillian
Ik heb inmiddels misschien wat meer ervaring in hoe een eigen kind zich tot een volwassene ontwikkelt dan jij. In ons huishouden heeft de tv een vrij prominente rol. Hij gaat al snel aan als iemand niets te doen heeft. Dat kan 's morgens, 's middags en 's avonds zijn. Vaak komt het ook alleen neer op de avond, vanaf een uur of 7, als iedereen werkt of naar school gaat. Net hoe het uitkomt dus. Dat is altijd al zo geweest, dus mijn dochters zijn hiermee opgegroeid. Nu even een stukje van jouw reactie:
Televisie kijken is erg passief. Je hoeft zelf helemaal niks te verzinnen en er is voortdurende entertainment. ... en: Ik heb liever dat mijn kinderen spelen, leren hun fantasie te gebruiken, iets creatiefs doen, een mooi boek lezen, buitenspelen, knutselen, spelletjes doen of gewoon aanrommelen.
Tv kijken is inderdaad passief. Ik vind dat zelf nogal prettig na een dag werken, maar ook gewoon als ik zín heb om niets te doen. Mijn kinderen mochten en mogen zich van mij daar dus ook aan overgeven, net hoe ze dat zelf willen. Ondanks dat ze mochten, speelden ze uit eigen beweging meer dan dat ze tv keken.
De opvoeding is inmiddels achter de rug, de oudste is ruim 20 en de jongste ruim 18. De oudste is een zéér matige tv kijkster en barst van de creativiteit die ze naar hartelust kan gebruiken als leidster van een scoutinggroep. Ze is fantasierijk en maakt de fraaiste presentaties e.d. voor haar opleiding. Mijn jongste dochter is in dat opzicht minder creatief en laat zich wat makkelijker passief vermaken dan haar zus, maar gaat wel drie keer per week naar voetbaltraining en de wedstrijd. Daarnaast is ze nogal gedisciplineerd en uiterst geordend en is blij met haar baan naast school als caissière. Haar werk voor school is netjes en zit goed in elkaar, maar ze zal niet uit zichzelf 3 bladzijden extra materiaal aanmaken omdat ze er zo'n zin in heeft, zoals haar zus. Ze heeft ook minder plezier in lezen dan haar zus, die net als haar vader en ik boeken verslindt (ik de laatste 10 jaar in mindere mate).
Dat de een fantasierijker is en de ander iets minder is een kwestie van karakter. Dat de een niet op sport zit en de ander wel en dat de een graag leest en de ander minder, is ook een kwestie van interesses en karakter. Onze houding t.o.v. tv heeft daar geen invloed op gehad.
Het grappige is dat het aanvankelijk anders leek. De oudste kon zich niet goed alleen vermaken, nog steeds niet eigenlijk, waardoor de tv voor haar wel eens een handige bijdrage leverde en nu hoeft het voor haar dus niet zo nodig meer. De jongste kon en kan zich beter zelf vermaken, maar vindt de tv toch ook prettig tijdverdrijf.
Er is een grote kans dat er ook verhalen zijn van ouders die hun kind tot een zielig hoopje tv verslaafde hebben zien verworden waar elk initiatief uitgezogen is. Natuurlijk is er in ieder gezin een ander verhaal. Maar mijn conclusie is dat je de tv en het aanbod daarop een té grote rol toekent als je vindt dat je kinderen mét vrije toegang tot de tv zich niet prettig zouden kunnen ontwikkelen op creatief, speels, leerzaam en fantasie gebied.
Belle Époque
30-08-2011 om 22:17
Van die dingen, ja...
Iemand aanvallen omdat die niet zou werken. En dan het antwoord dat er wél wordt gewerkt, en maar liefst 30 uur per week, in twijfel trekken omdat die persoon dan nooit de kinderen van school kan halen...
Gut gut gut, wat hebben we het weer geweldig voor elkaar, wat wijzen we weer naar een ander als we denken dat die het niet doet zoals het volgens ons hoort (niet werken, in dit geval... Wat ook niet eens waar blijkt te zijn)...
Ik denk dat ik weer even een tijdje forumpauze neem, want het politiek correcte gedoe en het ter verantwoording roepen van mensen die geen gewenst antwoord geven komt me even mijlenver de strot uit.
Zwelg vooral verder in jullie eigen perfectie...
Kaaskopje
30-08-2011 om 22:28
Belle
Mijn wijze raad is dat je het je niet teveel aan moet trekken hoe de toon hier is. Doe ik ook niet (meer). Ik verwonder mij af en toe en laat me soms meevoeren in zo'n discussie en kan er lekker over praten met mijn man. Het levert ons dus ook gespreksstof op. Voor de rest... ach, het zijn maar meningen
Tirza G.
30-08-2011 om 23:10
Oooooooo
Ik heb er altijd diverse, Belle! Als je een mening nodig hebt, geef effe een gil, ik heb er wel eentje voor je!
Heerlijk heerlijk heerlijk. Lekker rellen op een forum, veeeeeeel beter voor je ontwikkeling dan naar Jozef en Jesaja (of hoe heten die mannen van de EO) kijken. Dáár krijg je pas kromme tenen van.
Tirza