margje van dijk
23-08-2013 om 16:37
Corrigeren andermans kinderen
Temet vraagt zich hierboven af of je wel eens voor de vorm corrigeert, dus daar kan ik dit verhaal niet kwijt, maar het sluit er wel bij aan: corrigeer je tegen beter weten in wel eens andermans kinderen?
Wij waren in Noorwegen bij een camping aan een prachtig meer, waar van die pieren aangelegd waren van opgestapelde (grote) stenen. Man en ik zaten op de (verder uitgestorven) pier in onze vakantiestoelen van het uitzicht te genieten, boekje te lezen, te relaxen. Op een gegeven moment kwamen er twee blonde Duitse jongetjes van een jaar of 8-12 aangerend die tot onze stomme verbazing onmiddellijk zo'n grote steen (formaat kinderhoofdje) loswrikten en in het water smeten. En nog een. En nog een. En nog een. En nog een. Man en ik keken elkaar verbaasd aan: breken ze nou de pier hier onder onze voeten af? Dus we begonnen maar eens met een beetje veelbetekend te kuchen en 'niet doen' te zeggen. De jongetjes keken ons lachend aan en gingen gewoon verder. Steen na steen na steen. Dus even later gaat mijn man staan, loopt naar ze toe en zegt nogal luid: "Und jetzt: stop!". Dat heeft effect, de jongetjes rennen verschrikt weg.
"Straks komt er hier een grote Duitser met een bierbuik verhaal halen", grapt mijn man nog. En even later gaat hij weg en zit ik alleen op de pier.
En verdomd, wat komt daar aan? Een grote Duitser met een bierbuik, die vervaarlijk op mij af gestevend komt. Met priemende vinger bijt hij mij toe, met zwaar accent: "You do not own this place! You have no right to say ANYTHING to my children! You shut up, and otherwise you can go back to Holland where it is UGLY!".
Het was duidelijk dat hij geen reactie van mij verwachtte (hij draaide zich meteen weer om) dus ik riep nog maar even "Thank you very much, sir" na, maar meer kon ik er niet van maken.
Je weet dat je het niet moet doen, maar ja, je kunt je niet inhouden, dus je doet het toch, en dan zit je er dus mee. De Duitsers zaten in het huisje pal tegenover ons. Elke keer als we ze weer zagen kreeg ik weer moordneigingen (ondanks mijn 'thank you very much'), ineens vonden we er geen bal meer aan en de volgende dag zijn we (een dag eerder dan gepland) toch maar weer weggetrokken.
Maar ik zit me er nu nog steeds over te verbazen, wat een types heb je toch op de wereld.
Hebben jullie zoiets ook wel eens beleefd? Een goed verhaal levert het natuurlijk wel op.
Margje
Kaaskopje
27-08-2013 om 21:31
Vuurwerk bij afscheid
Om eerlijk te zijn is dat voor mij ook nieuw. Naar mijn idee is het ook helemaal niet toegestaan om buiten Oud en Nieuw om privévuurwerk af te steken.
Tango
27-08-2013 om 22:44
Kort
Het was ook niet lang, maar dus wel heel hard. Dat was vooral het probleem. Dat iedereen zich te pletter schrok. En daardoor krijg je natuurlijk ook boze reacties. Verder wonen er dus behoorlijk wat kinderen in onze straat die grotendeels meedoen met de vakantiespelweek en dus ongeveer allemaal net sliepen.
Maar goed, iedereen mag er het zijne van denken hoor. Wij vonden het in ieder geval niet echt handig.
Kaaskopje
27-08-2013 om 22:58
Vakantiespelweek
Ik zat eens te googlen wat er bij een vakantiespelweek gebeurt, maar ik zie dat het meestal in de middag afgelopen is. Alleen bij een plaats om half 11 in de avond, blijkbaar omdat er gezamenlijk geslapen werd. Mijn conclusie: als dit bij jullie ook de situatie is, één avond wat later afgelopen, dan is het toch geen ramp als de kinderen door dat vuurwerk wakker schrokken? Vervelend, ja dat wel. In zo'n geval brommen wij tegen elkaar 'wat is dat voor gek?!' en vergeten het verder weer. Ik zou er nooit de straat voor op gaan, om de 'daders' erop aan te spreken. Maar ik vind dus echt dat mensen buiten de jaarwisseling om geen vuurwerk af moeten steken. Mensen schrikken ervan inderdaad en... het mág niet.
Fiorucci
28-08-2013 om 07:39
Kaaskopje
Eens, ik kijk er even van op en ga weer door met waar ik mee bezig was...
Knurf
28-08-2013 om 09:58
Klopt kaaskopje
'Naar mijn idee is het ook helemaal niet toegestaan om buiten Oud en Nieuw om privévuurwerk af te steken.'
Klopt. Buiten Oud en Nieuw mag vuurwerk alleen worden afgestoken door een erkende beziger met toestemming van de overheid (vuurwerkbesluit)
Vic
28-08-2013 om 10:09
Ja, dat is wel zo
Ik zei ook al dat het illegaal is, maar ik vind het ook weer niet zo'n verschrikkelijk vergrijp dat je er een hele buurtopstand voor moet ontketenen. Er zijn wel meer dingen illegaal. Ik zet ook altijd mijn vuilnisbak al 's avonds neer voor de volgende dag. Zal ook wel iemand last van hebben.
Kaaskopje
28-08-2013 om 11:43
Haha
ik heb mijn man nu ook zover dat hij dat doet. Kan hij lekker nog even blijven liggen in de ochtend, als hij dat wil.
Irma2
28-08-2013 om 13:40
Hanne
Jij schrijft "Misschien heb ik wel een reden om mijn kind (even) te laten rennen. Daar heeft een buitenstaander geen zicht op en heeft zich er dus ook niet mee te bemoeien. "
Dus al ik een kind zie rennen in een kledingwinkel of wachtruimte van een zwembad mag ik daar niets van zeggen? Dat doe ik dus echt wel, want dat is buiten alle fatsoensnormen om.
Blijkbaar denken er veel mensen niet zo, want de wachtruimte werd omgetoverd tot een speeltuin altijd, met rondvliegende kinderen, oneglofelijk dat mensen dat normaal vinden.
Vic
28-08-2013 om 14:34
Irma
Ik vind sommige ouders juist veel te streng voor hun kinderen. Dan verwachten ze van een kleuterjongetje dat die keurig naast ze blijft lopen terwijl zij winkelen, en krijgt zo'n kind de hele tijd kritiek. Zielig vind ik dat. Neem hem dan niet mee, als je het zo irritant vindt dat hij zich als kind gedraagt.
Tango
28-08-2013 om 22:32
Vakantiespelweek
Ik snap helemaal niet waarom jij die vakantiespelweek er nu bij haalt, Kaaskopje. Maar wat ik bedoel is dat de kinderen in deze vakantiespelweek op tijd op moeten staan omdat ze om 8.45 u. aanwezig moeten zijn. Vandaar dat ze de avond tevoren op tijd naar bed gaan. Dan is onverwachts vuurwerk dus niet handig. Maar goed, het zal wel aan mij liggen (en aan andere ouders in deze straat). Wat mij betreft is dit het laatste bericht erover.
Vic
28-08-2013 om 23:42
Vanmiddag in de supermarkt
Vanmiddag was ik met jongste bij de AH. Daar was een moeder met twee kinderen, jongetje ca. 5, meisje van een jaar of 3. Beide kinderen mochten een tijdschriftje uitkiezen. Op een gegeven moment begon het meisje, uit het zicht van moeder, haar broertje te duwen en slaan. Broertje geeft een duw terug en zusje stort huilend ter aarde (zoals jongsten plegen te doen). Moeder geeft vervolgens het jongetje straf en hij moet zijn boekje terug leggen. Jongste en ik waren er helemaal door van slag Ze wilde nog aan die moeder gaan uitleggen dat het zusje was begonnen met klieren. Dat leek mij niet zo'n goed idee.
Had ik wel goed ingeschat toch?
Hanne.
29-08-2013 om 08:39
Irma
Als jij mijn kinderen ziet rennen mag je er best wat van zeggen.
* Je mag (tegen mij of tegen hen) zeggen dat je er last van hebt.
* Je kan (als ik er niet ben) aan ze vragen of ze er mee op willen houden.
* Je mag (als ik er niet ben) tegen ze zeggen dat het gevaarlijk is.
Maar ik kan het niet waarderen als je
* Mijn kinderen in mijn aanwezigheid verbiedt om te rennen
* Mij vertelt dat ik mijn kinderen op moet laten houden met rennen.
Zoals gezegd. Misschien heb ik wel een reden om gedrag het rennen* even toe te staan. Soms moet de energie er even uit. Als ik dat niet toe staat gaan ze gillen/ruzie maken/ongecontroleerd baldadig doen. En ik schat in dat dat meer overlast geeft. Als je me aanspreekt kan ik dat of uitleggen of een andere optie kiezen. Als je mijn kinderen verbiedt te rennen wordt dat een stuk moeilijker.
* waar rennen staat kan uiteraard ook ander gedrag worden ingevuld.
Knurf
29-08-2013 om 10:12
Hanne
'Zoals gezegd. Misschien heb ik wel een reden om gedrag het rennen* even toe te staan. Soms moet de energie er even uit. '
Nogmaals, als je dat in de supermakt doet, zal ik daar wat van zeggen. Als je de energie van je kinderen echt zo belangrijk vindt, ga je maar met ze naar een park of een speeltuin. Daar veroorzaken ze geen overlast.
Kaaskopje
29-08-2013 om 11:24
Tango
Ik haalde de vakantiespelweek erbij, omdat jij die noemde. Ik ken het fenomeen hier niet, dus ik keek eens wat de bedoeling en tijden in zo'n week zijn. Wij hebben hier overigens wel de JOL, dat zijn timmerdorpen, maar dat terzijde. Maar na het zien van de tijden vroeg ik me dus wel af, hoe erg het is als kinderen een avondje even van de rel raken door een halve gare die zo nodig vuurwerk af wil steken. Het was vakantie, er werd niet meer van ze verwacht dan aanwezig zijn bij de spelletjes. Van mij had diegene dat ook niet hoeven doen, maar zo is het maar net.
Maar goed, ik begrijp dat die buren wel vaker voor onrust zorgen, dus ik kan me wel voorstellen dat het zich gaat opstapelen en je eerder in de irritatie schiet.
Hanne.
29-08-2013 om 12:18
Knurf
"Als je de energie van je kinderen echt zo belangrijk vindt, ga je maar met ze naar een park of een speeltuin. Daar veroorzaken ze geen overlast."
Whow geniale oplossing.
Maar even meer praktisch. De meeste mensen moeten soms gewoon boodschappen doen. Of naar zwemles, of naar de dokter of.... De speeltuin is niet altijd een oplossing.
En zoals ik steeds al aangeef. Nauurlijk mag je zeggen dat je er last van hebt. Maar liever niet mijn kinderen corrigeren als ik er bij sta.
Als ik het kan beperken zal ik het zeker doen. Maar soms is het helaas niet anders. En ik vind de energie niet per se belangrijk, maar mijn kinderen zitten er nu eenmaal vol van. Een hele dag stil zitten op school is al een flinke prestatie. Na schooltijd 'moet' er dan bewogen worden/geluid gemaakt hebben oid. Dan moet de energie er uit. Dat valt niet altijd bij te regelen.
Dalarna
29-08-2013 om 12:28
Maar hanne
Stel dat ik jouw rennende kinderen tegenkom in de supermarkt (iets wat ik gewoon gevaarlijk vind voor jouw kinderen, voor anderen en voor de spullen in de supermarkt).
Jij wilt dus dat ik jou opzoek en tegen jou zeg dat ik daar last van heb? Ik vind het de omgekeerde wereld want als er niet duidelijk een moeder achter die kinderen aan komt om ze te verbieden te rennen ben ik van mening dat jij dat blijkbaar ok vindt. Ik niet en de meeste andere mensen ook niet dus dan zeg ik er wat van. Ik corrigeer ze dan blijkbaar als jij in de buurt bent. Jammer dan...
Knurf
29-08-2013 om 14:48
Onzin hanne
'Na schooltijd \'moet\' er dan bewogen worden/geluid gemaakt hebben oid. Dan moet de energie er uit. Dat valt niet altijd bij te regelen.'
Als jouw kinderen na een schooldag beweging nodig hebben, is het jouw taak als ouder om te zorgen dat dat mogelijk is. Op een plek waar dat kan. Dan neem je ze maar niet mee naar de supermakt, of ga je eerst even een stukje fietsen met ze. Nu schuif je de verantwoordelijkheid af.
Kaaskopje
29-08-2013 om 15:08
Ben niet zo van het corrigeren
merk ik. Als ik lees waar anderen zich met andelrmans kinderen gaan bemoeien, dan wacht ik blijkbaar pas echt tot er van groot gevaar of enorme hinder sprake is. En dat is niet altijd het geval. Ik zie hinder van kinderen in een winkel vaak ook als probleem van de winkelier en niet als mijn probleem. Zijn huis dus zijn grenzen. Ik vind het ook niet prettig als gasten in mijn huis gaan bepalen waar mijn grenzen moeten liggen. Dus als een winkelier het toelaat, wie ben ik dan om in te grijpen? Ik voeg nadrukkelijk toe, tenzij er echt gevaar is natuurlijk, dan moet je wel.
Ik verbaas me altijd als ouders hun kind toestaan om op een fietsje de winkel in te gaan. Je gaat als groot mens toch ook niet op je fiets langs de schappen? Maar als de winkelbaas het accepteert, zeg ik er niets van. Als er dan wat omgefietst wordt, had de 'baas' maar in moeten grijpen of daar regels voor op moeten stellen.
Kaaskopje
29-08-2013 om 15:10
Hanne
Misschien is het een idee om niet fietsend naar de winkel te gaan maar lopend, of niet met de auto maar lopend. Misschien is de energie er in de winkel dan al uit. Ik vind het ook niet echt handig om een overactief energiebommetje in een winkel los te laten.
Hanne.
29-08-2013 om 15:36
Grappig
Grappig, hoe er mij woorden in de mond worden gelegd en er slecht gelezen wordt.
(1)
Ik heb nergens gezegd dat ik mijn kinderen in de supermarkt laat rennen. Dat voorbeeld kwam van Knurf.
Ik heb alleen gezegd dat ik ze soms met reden laat rennen omdat ze hun energie kwijt moeten en dat dat soms ook in situaties is die misschien niet wenselijk maar soms niet te vermijden zijn.
(2)
Ik zeg continu dat je mijn kinderen wel mag aanspreken op gevaarlijk gedrag en desnoods ook mag corrigeren. < >.
En nu krijg ik als reactie dat
-je mij in de supermarkt moet gaan zoeken als je vindt dat mijn kinderen gevaarlijk doen (Dalama)
NEE dus.
-dat ik na school eerst maar met mijn kinderen moet gaan fietsen (Knurf) of moet gaan lopen (Kaaskopje) om de energie kwijt te raken.
Tja, denk je nu werkelijk dat ik niet heb bedacht dat dat een optie is. Maar soms kunnen de dingen nu eenmaal niet zoals je ze wilt.
Hanne.
29-08-2013 om 15:37
Stukje weggevallen
er is een stukje weggevallen.
Ik zeg continu dat je mijn kinderen wel mag aanspreken op gevaarlijk gedrag en desnoods ook mag corrigeren. < maar niet als ik er naast sta>.
Berber.
29-08-2013 om 15:53
Dalarnana
"Jammer dan"
Goh, wat zijn we weer lekker subtiel. Totaal onnodig, die laatste toevoeging.
liora
29-08-2013 om 16:42
Dalarna en knurf
Ja weten jullie: jullie zijn gewoon perfecte ouders met altijd uitgeraasde en vast ook uitgeruste kinderen, die altijd naast jullie kinderen staan en altijd op tijd corrigeren.
Helaas doet de rest van de wereld het een stuk slechter!
Liora
Links
29-08-2013 om 17:06
Vic
Op zo'n moment kan ik mijn mond niet houden en had wel wat tegen de moeder gezegd. Of dat handig is, bedenk ik op zo'n moment niet. Impulsiviteitsdingetje
Links
29-08-2013 om 17:06
Vic
Op zo'n moment kan ik mijn mond niet houden en had wel wat tegen de moeder gezegd. Of dat handig is, bedenk ik op zo'n moment niet. Impulsiviteitsdingetje
Dalarna
29-08-2013 om 18:51
Hanne en de rest
Het leek toch echt dat jij kinderen die hun energie kwijt moeten soms mee moet nemen naar de supermarkt. Lees de volgorde nog eens van jouw posting van vanmorgen.
Verder heb ik nog nooit een kind gecorrigeerd in de supermarkt maar ik zou dat wel doen als het gevaarlijk wordt. Er lopen ook oudere mensen rond dus rennen vind ik te gek voor woorden daar. Ik heb er ook wel eens eentje op skeelers gezien en als dat in mijn ogen gevaarlijk wordt dan zeg ik daar wat van.
Liora: wat wil je nu met je reactie? Dat ik Hanne verkeerd begrepen heb, daar kan ik niets aan doen maar rennende kinderen in de supermarkt waar ik kon is echt gevaarlijk en ik let goed op gevaar ja!
Leen13
29-08-2013 om 19:43
Driewielers
In de supermarkt komen ook ouderen met loopfietsen en scootmobielen. Je kleine kind kan de afstand mogelijk nog niet lopend halen en dan is zo'n fietsje wel een uitkomst.
Leen13
29-08-2013 om 19:47
De andere kant
Je hebt ook mensen in de winkel die je kind op een leuke manier afleiden en jou bemoedigen. Met mijn peuters had ik gelukkig nooit problemen, die winkelden al vroeg mee met het zoeken naar de boodschappen. Maar mijn babydochter had het een keer helemaal gehad terwijl ik in de rij bij de kassa stond. Gelukkig zag de kassiere mij al staan en begon geruststellende opmerkingen te maken waarop de rest van de rij ook wat kalmeerde. Ik werd zo snel mogelijk geholpen en toen was iedereen van het gehuil af, ik kreeg er zelf ook buikpijn van.
We stonden vandaag in te pakken in de supermarkt toen er zo'n kleintje een keel begon op te zetten, gewoon beetje sacherijnig niets speciaals. Dochter begon te grimassen en te lachen naar het kind en dat hielp! Ze bleef het doen totdat ze langs de kassa waren en dat werd gewaardeerd.
Mussie
29-08-2013 om 23:25
Vind het niet zo erg
Ik vind het nogal gezeur hoor, die rennende kinderen in de supermarkt. Natuurlijk rennen kinderen als ze de kans krijgen, ja daar kun je je blauw aan ergeren maar dan ga je ze toch niet meteen corrigeren!? Ik erger me aan zoveel mensen in de supermarkt: mensen die pas hun pinpas pakken nadat ze alle boodschappen in de tas hebben geladen als ik sta te wachten in de rij achter hen, mensen die uitgebreid in het gangpad staan te kletsen en met hun karren het pas blokkeren, mensen die uitgebreid gaan staan kiezen en met hun karretje dan het hele schap blokkeren zodat ik het dat ene merk koekjes niet kan pakken en moet wachten en ga zo maar door. Die corrigeer ik toch ook niet!? Ze zien me aankomen, en kinderen zou ik dan wel mogen corrigeren? Omdat ik ouder ben ofzo? Ik denk dat ik raar aangekeken zou worden.
Mussie
29-08-2013 om 23:30
Onverdraagzaam
Doet me ook wel denken aan mijn buren. Wij wonen vlak bij een middelbare school en als je 's ochtends de wijk uit moet, moet je vaak langs een horde pubers. Nou, die staan dus middenop de weg met hun fiets en gaan echt niet aan de kant. En dan kijken ze je ook nog arrogant aan met die pukkelige hoofden. Mijn buren ergeren zich rot daaraan en zeuren er bijna elke dag over. Ik heb meteen de eerste dag besloten om er om te lachen en ik vind ze ook oprecht koddig met hun stoere houding en ik wacht dus rustig tot ze aan de kant gaan. Mijn buurman heeft ze dus echt al een paar keer aangesproken, gecorrigeerd dus. Hielp geen fluit natuurlijk, integendeel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.