Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

23-08-2013 om 16:37

Corrigeren andermans kinderen

Vic

Vic

30-08-2013 om 20:02

Och

Zo'n jongen van 10 moet daar best een keer tegen kunnen. Hij wist echt wel dat hij superirritant bezig was. Ik heb wel eens heel onaardig een jongetje aangesproken dat mijn dochter aan het stalken was in de supermarkt. Gezegd dat hij echt maar beter zijn eigen vader kon gaan lastigvallen (die liep ook ergens) omdat het anders slecht met hem zou aflopen.

kzk

kzk

30-08-2013 om 20:44

Nou,

Dat zouden jullie bij mijn kinderen moeten proberen als volwassenen zijnde. Bek houden en dreigen, kom op zeg! Een terechte correctie oke, maar dit??!! En dat voor een volwassene?! Ik kan veel hebben maar om dit soort dingen zou je, los van de situatie, terecht of onterecht, echt oorlog met mij krijgen. Echt te debiel voor woorden om zo een kind van een jaar of 10 te intimideren.

Vic

Vic

30-08-2013 om 21:23

Kzk

Uitzonderlijke situaties (en dat was dit) vereisen wel eens uitzonderlijke maatregelen. Als dit jouw kind was geweest had je jezelf eens achter de oren moeten krabben of het verantwoord was om het vrij te laten rondlopen in een supermarkt.

Showbezoeker

Showbezoeker

30-08-2013 om 21:40

Kzk

Ik zou graag oorlog met jou krijgen, want dat zou betekenen dat je er zelf bij was geweest om je kind te corrigeren. (Ik mag in mijn onnozelheid aannemen dat iedere ouder zijn kind dit niet had laten doen).
"Een terechte correctie oke, maar dit????" Ik zei al dat mijn taalgebruik op dat moment beter had gekund, maar ik zie niets van een intimidatie. Mijn correctie was terecht.
Graag zou ik horen hoe jij deze jongen had gecorrigeerd (opstaan op volle tribune, langs vrouw met rolstoel, langs kinderen op de trappen, langs volle rij naar de jongen, alles TIJDENS een show om een jongen heel vriendelijk en zachtjes te vragen of hij alsjeblieft stil wil zijn omdat hij het plezier van de andere mensen bij deze show nu vermindert?) of had jij de jongen gewoon door laten gaan de show te vergallen net als alle andere aanwezigen deden. Ik had eerder al geprobeerd om de blik van de jongen te vangen, maar er was een show bezig dus die jongen was niet bezig met een willekeurige mevrouw in het publiek. Ik had misschien eerder moeten reageren op de jongen, maar in mijn ijdele hoop dat hij zelf gewoon zou stoppen met opmerkingen door de show heen te schreeuwen, zodat ik niet ook door de show heen moest praten, heb ik mijn irritatiegrens te ver laten overschrijden. True.
En de moeder of vader van die jongen zou rustig naar me toe mogen komen. Maar ja, die was er dus niet.
Het lijkt me ook niet dat de jongen er nu nog wakker van ligt hoor.

Mussie

Mussie

30-08-2013 om 22:07

Hou je bek

Ik ben het niet met je eens. Je kunt het zo mooi verwoorden en verdedigen voor jezelf, maar zoiets zeg je niet tegen een kind van die leeftijd. En als je al zo uit de bocht vliegt, geef je toe dat je fout zat. Je praat het nog goed ook. En nee, hij zal er niks aan overhouden, dat geloof ik ook niet. Maar wat een slecht voorbeeld heb jij gegeven zeg. En dat kan iedereen overkomen op een slechte dag, maar doe dan niet net of je iets goeds doet.

Yaron

Yaron

30-08-2013 om 22:22

Corrigeren mag, maar

Corrigeren vind ik geen probleem, als het maar wel fatsoenlijk blijft. Dus hou je bek vind ik een, grote, stap te ver, in wat voor situatie dan ook. Ik zou het zelf niet eens uit mijn mond kunnen krijgen.

merel

merel

30-08-2013 om 22:22

Bek/mond

Je had ook gewoon "hou jij eens even je mond" kunnen zeggen. De intonatie waarop maakt m.i. duidelijk genoeg hoe je dat meent.

kzk

kzk

30-08-2013 om 22:48

Geen intimidatie?

Ik zou mezelf al geintimideerd voelen als volwassene zijnde in welke situatie dan ook als iemand tegen mij zou zeggen; hou je bek...Laat staan een kind van 10 zonder ouders in de buurt. En dan nog goed praten ook....Laat je nakijken zeg!

showbezoeker

showbezoeker

Ik zei al

Ik had mijn irritatie te hoog op laten lopen waardoor mijn taalgebruik niet was als ik normaal doe. Natuurlijk is dit niet de manier waarop je van te voren bedenkt een ander (volwassene, kind, welke leeftijd dan ook) aan te spreken! Op zo'n moment knal je er iets uit in de seconde die je kunt reageren.
Maar ook achteraf ben ik blij dat ik in ieder geval uberhaupt iets heb gezegd en die jongen zijn mond (ja, zijn mond, niet zijn bek) daarna hield.
En als een van zijn ouders verhaal was komen halen, dan had ik eerlijk gezegd: sorry dat ik het woord 'bek' heb gebruikt, ik was teveel geirriteerd. En dan hoop dat zijn ouders zeggen : sorry dat onze zoon zich zo gedragen heeft en dat wij er niet waren om hem te corrigeren.

Nils

Nils

Tjonge

Als mijn kinderen als volwassenen jongetjes van tien gaan uitschelden, ja dan ga ik me eens ernstig schamen, stukken meer in ieder geval dan dat ik zou doen als ik de moeder van het jongetje zou zijn. Erg dapper komt het ook niet over, zo zonder een volwassene in zijn buurt die het voor hem op kon nemen.

showbezoeker

showbezoeker

30-08-2013 om 22:50

Ga zelf naar de dokter

Ik reageer niet meer op jou.

Nils

Nils

30-08-2013 om 22:50

Excuses

Je had ten minste excuses aan het jongetje kunnen aanbieden, je hebt hem immers onbeschoft bejegend.

showbezoeker

showbezoeker

30-08-2013 om 22:55

Nils

Hij was na afloop gelijk verdwenen. Ik had hem graag idd mijn excuses willen aanbieden voor de manier waarop het uit mijn mond kwam en willen uitleggen hoe vervelend zijn gedrag voor de andere showbezoekers en de makers van de show was.

kzk

kzk

30-08-2013 om 22:57

Sja

"Er was geen corrigerende ouder bij, hij was geloof ik met schoolreisje en er stonden ook geen volwassenen in de buurt die hem vroegen zijn mond te houden. "

"In ieder geval kwam het aan en was hij daarna stil en kon iedereen van de show genieten. Misschien genoot het jongetje iets minder, maar dat spijt me dan niet. "

Het had mij ook niet gespeten als ik dit van mijn kind hoorde achteraf dat ik in zijn bijzijn je vel van je gezicht had gekrabt.

Nils

Nils

30-08-2013 om 23:06

Nog meer tjonge

Om nu in zo een situatie grof geweld te gaan gebruiken (of er mee te dreigen) lijkt me buitenproportioneel. Leuk ook voor het jongetje om ma afgevoerd te zien worden door een politiebusje, over trauma's gesproken.
Verder vind ik in de door jou beschreven situatie alleen excuses van jouw kant op z'n plaats, zonder het jongetje vervolgens te vermoeien met een preek. Die boodschap was immers al wel binnengekomen en niet op een al te nette manier.

showbezoeker

showbezoeker

30-08-2013 om 23:06

Fijn

Eindelijk weer een relletje bij oo, werd weer eens tijd.

Maylise

Maylise

30-08-2013 om 23:09

Nou

Het woord bek is inderdaad niet netjes en ik gebruik het zelf niet maar vergeet niet dat het jochie in dit verhaal de eerste was die zich misdroeg. Hij was vervelend bezig en luisterde niet naar een eerder subtieler signaal. Dit werkte blijkbaar wel. Het lijkt me in dit geval niet verkeerd dat het kind even op zijn plaats is gewezen; al gebeurde dit dan op een weinig charmante manier. Ik verbaas me wel wat over de agressieve reacties van sommige mede schrijvers hier. Dat vind ik een stuk enger dan iemand die eens uit zijn slof schiet bij een zich misdragend kind.

Nils

Nils

30-08-2013 om 23:21

Maylise

Zoiets van "hij begon"? En dat als volwassene? Fatsoen moet je doen (wat een wijsheid nietwaar?) en uitschelden is bovendien onfatsoenlijker dan een jongetje van tien dat verveeld tijdens een show wat loopt te etteren.

Vic

Vic

30-08-2013 om 23:25

Bijzonder

Komt daar ineens iemand onder de schuilnaam 'kzk' agressieve dingen schrijven, dapper hoor. Vel van het gezicht krabben, terwijl je kind zich zo misdragen heeft. Toe maar.

Merel

Merel

30-08-2013 om 23:26

Wow kzk

Ik verbaas me echt over jouw reaktie. Natuurlijk is "hou je bek" zeggen niet de beste keuze geweest, maar jouw reaktie hierop al helemaal niet. Je zegt dus dat je iemands vel van zijn/haar gezicht zal krabben om de reden dat er 'hou je bek' tegen gezegd is?

Nils

Nils

30-08-2013 om 23:33

Uitschelden

Ik heb eens iemand als een ordinair viswijf op straat staan uitschelden. Echt met "teringlijer, fuck en wat andere zoete woordjes. Mijn excuus was dat ik me lam geschrokken was. Na de uitbarsting had ik tien minuten nodig om excuses te maken, gelukkig had ik met een redelijke man te maken, zo een met inlevingsvermogen. Dus heilig en erg beschaafd ben ik bepaald niet. Ik heb begrip voor de uitbarsting, niet voor het verhaal daarna.

showbezoeker

showbezoeker

30-08-2013 om 23:35

Nils

Ik probeer mijn reactie (woordkeuze) niet goed te praten.
Dit was de tweede (van 2 shows) op de dag. De eerste show was het stil omdat iedereen verbijsterd was wat er gebeurde. De tweede show zat deze jongen luidkeels commentaar te leveren op wat er gebeurde. Ik kan er niets anders van maken dan dat hij niet kwam om nog een keer te genieten van wat er plaats vond, maar dat hij het leuk vond om de zogenaamd spontane voorvallen en grappen onderuit te halen. Ja, typisch iets voor een jonge jongen die niet overziet dat hij een zorgvuldig geplande voorstelling zit te saboteren. Daarom had ik het fijn gevonden als er een volwassene in de buurt van hem had gestaan die subtiel duidelijk had kunnen maken dat hij stil moest zijn. Maar voor zover ik zag stonden/zaten er alleen kinderen vlak bij hem.

kzk

kzk

30-08-2013 om 23:37

Vic

Dus jij heet echt vic en reageert altijd met je eigen naam en nooit met een tijdelijke nick? Het waarom laat zich raden in deze draad. Je wordt hier zo neer gesabeld door de moraalridders, vriendjespolitiek en de betweters. Ik heb heel wat discussies met jou gehad onder mijn gangbare nick binnen de gebaande ool paden waarin je het roerend met me eens was, rara.

Vic

Vic

30-08-2013 om 23:45

Kzk

Ik probeer in principe altijd alleen onder mijn vaste nick dit soort 'heftige' uitspraken te doen. Natuurlijk gebruik ik ook wel eens een tijdelijke nick, maar eigenlijk alleen als de privacy van anderen (of mijn kinderen) in het geding is.

showbezoeker

showbezoeker

30-08-2013 om 23:51

Dat was dus

Dat was dus een reactie op je eerdere reactie Nils.
Achteraf had ik liever andere woorden gebruikt, ja, vind ik echt jammer. En had ik graag excuses gemaakt over de gebruikte woorden. Al kwam het er niet zo lelijk uit als het op papier staat. (Verschil tussen Hou je bek! of Hou je bek 's even?!).
Had ik liever niets gezegd? Sorry, in dit geval niet. En hij begreep het ook door de reactie die hij naar mij maakte (keek me aan en drukte zijn vinger op zijn lippen), daarom ook had ik mijn excuses willen maken, het was niet zozeer een onopgevoed ventje, maar een jongen dat de gevolgen van zijn daden nog niet kan overzien. En waarschijnlijk dacht dat hij grappig was.

Showbezoeker

Ik ben benieuwd in welk pretpark je was. De (gratis) shows die ik in pretparken heb gezien waren wel aardig, maar ook zonder schreeuwende jongetjes erg voorspelbaar. Niet echt super niveau (met Disney als uitzondering). In Moviepark had een superheld een bierbuik onder zijn sixpack pak, hahaha. Wel vermakelijk.
Ik vind het niet zo'n drama dat je wat je gezegd heb eruit flapte, maar ben wel benieuwd in welk pretpark er zo'n goede show gegeven wordt .

showbezoeker

showbezoeker

31-08-2013 om 00:08

Fayw (ot)

Hellendoorn heeft een show die door een extern entertainmentbedrijf wordt gegeven.
Hierin staat ook oa tijdens de show een mijnheer uit het publiek op die dan bij de show blijkt te horen. Is wel een extra risico voor de makers natuurlijk, vooral als je de show twee keer op een dag doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2013 om 00:12

Om het even duidelijk te krijgen

voor mijzelf: dus als Showbezoeker eerst boos had gekeken met een vinger tegen de lippen en daarna "Hou je mond eens even!" had gezegd, was het wel in orde geweest?
Ik ben eigenlijk best een watje met dit soort dingen. Als ik niet direct naast zo'n jongen gezeten zou hebben, zou ik me misschien wel wild geïrriteerd hebben, maar ik betwijfel of ik iets gezegd zou hebben. Vooral ook omdat ik zelf dan ook mensen zou moeten storen, omdat de jongen wat verder weg zat. Toch vind ik wel dat zo'n jongen op zijn gedrag aangesproken mag worden. Ik zou het woord 'bek' ook niet gekozen hebben, dat zit niet in mijn systeem. Maar dat Showbezoeker heeft opgetreden snap ik wel. 10 Jaar of niet. Ik zie trouwens nergens een teken van 'dreigen' in het verhaal van Showbezoeker. Ze keek hem boos aan met de vinger tegen de lippen en zei toen dat niet hielp 'hou je bek?'. Is dat dreigen? Vind ik niet. Het is hooguit nogal grof.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2013 om 00:23

Kzk

Ik kan veel hebben maar om dit soort dingen zou je, los van de situatie, terecht of onterecht, echt oorlog met mij krijgen. Echt te debiel voor woorden om zo een kind van een jaar of 10 te intimideren.

Ik zou mezelf al geintimideerd voelen als volwassene zijnde in welke situatie dan ook als iemand tegen mij zou zeggen; hou je bek...Laat staan een kind van 10 zonder ouders in de buurt. En dan nog goed praten ook....Laat je nakijken zeg!

Het had mij ook niet gespeten als ik dit van mijn kind hoorde achteraf dat ik in zijn bijzijn je vel van je gezicht had gekrabt. ....

.... en dit allemaal in reactie op 1 ongelukkig gekozen woordje "bek".

Egel

Egel

31-08-2013 om 09:04

De enige

De enige die overtrokken en eng reageert is kvk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.