Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 14:05

Beatrijs deze week - wat in huis halen voor bezoek?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

25-03-2009 om 08:39

Meestal wel, soms niet.

Meestal kook ik veel en eet een grote groep mee. Ik bel van te voren om te vragen of mensen blijven eten zodat ik een beetje kan inschatten hoeveel ik moet koken.
Het is zo'n beetje ongeschreven regel dat broers, zussen en onze wederzijdse ouders blijven eten. Al jaren blijven een Oom en Tante van mij net zo lang zitten tot het bijna onvermijdelijk is dat je ze vraagt om te blijven eten. In het begin deed ik dat dan ook. Als je echter bij hen op verjaardag ging kreeg je amper wat voor je neus ( plakje droge cake en wat overjarige knabbels ) en eten was er al helemaal nooit bij. Tegenwoordig vraag ik ze dus niet meer. Ik erger mij kapot aan het feit dat ze het erop aan laten komen dat ik met het eten ga beginnen en als ik ergens niet tegen kan is dat.
M.

Monique D*

Monique D*

28-03-2009 om 01:51

Cultuurverschil of instelling?

Er zijn verjaardagsfeestjes waarbij je na 7 uur wordt verwacht. Dat is heel slim, want dan heeft iedereen warm gegeten. Men kan dan gewoon gebak, toastjes en bitterballen serveren. Maar er zijn ook verjaardagsfeestjes waarbij je 's-middags komt en het duurt tot de avond. Soms is er eten (patat, blikje tomatensoep of kippensoep met stokbrood, macoroni òf een heel diner) of alleen worstjes, kaasjes, een enkel kroketje en gebak. En ja, dan mis ik toch een warme maaltijd.. dat hoeft niet groot te zijn, maar ik mis het wel.
Bij ons krijgt de visite altijd een warme maaltijd. Dat ben ik vanuit huis gewend (cairibisch gebied). Die maaltijd is met zorg bereid en eigenlijk wordt dat ook van je verwacht, vooral van mensen die dit ook vanuit huis (cultuur) gewend zijn. Met alleen een blikje soep hoef je niet mee aan te komen!-) En ook kan ik mij nog herinneren dat ik als kind ging logeren bij een bevriend Hollands echtpaar. Zij gingen ook rond een uur of 5 weg. Ik vond dat erg vreemd, want waarom bleven ze niet eten? Tja, dat waren zij niet gewend.. ik maakte toen kennis met de Nederlandse cultuur. Overigens, ik weet niet of het aan cultuurveranderingen ligt of hoe men is ingesteld, want ik ken ook Nederlandse mensen bij wie je gewoon warm mee kan eten, ook als je onverwacht binnenkomt.
Morgen hebben wij een verjaardagsfeest bij iemand waar wij nog nooit zijn geweest, wij zullen zien wat wij daar te eten krijgen..

Monique D*

Monique D*

28-03-2009 om 01:54

Broodmaaltijd bij bruiloft

En die kennissen waarbij we geen warm eten hadden gehad organiseerden een broodmaaltijd tijdens hun bruiloft.. ze waren door hen zelf gesneden en belegd!
En het feest eindigde met koffie.

Tirza G.

Tirza G.

28-03-2009 om 22:25

Monique d*

Bedoel je dat positief of negatief?

Tirza

Monique D*

Monique D*

29-03-2009 om 15:10

Tirza, negatief..

..misschien omdat ik niet anders gewend ben om een behoorlijke warme hap te krijgen (m.u.v. koud buffet), zeker op gelegenheden als bruiloften. Ik denk dat dat bruidspaar misschien zelf geen geld hadden en het daarom op deze manier hebben gedaan. Ik ben niet zo gek op brood als "diner", ik heb de hele dag al brood gehad..
Overigens, op het feestje waar wij waren kregen wij als warme hap belegde broodjes èn soep (groente- of tomatensoep). Dat is prima.

Gerdina

Gerdina

29-03-2009 om 16:00

Oeps bruiloft

Op onze bruiloft kregen de vaste gasten ook een broodmaaltijd. Wel met soep en een kroket (of kaassouflé voor de vegetariërs), dus toch nog iets warms er bij. Wij waren net student af en kwamen dus niet om in het geld. Gelukkig vonden onze gasten het geen enkel probleem.
Op verjaardagen eet de familie hier altijd mee. We koken niet zelf, maar halen chinees of patat. We wonen niet zo groot en de keuken is in de kamer. Het is dan niet zo handig om uitgebreid te koken.
En wat de vraag in het begin betreft, ik kan me voorstellen dat de gastvrouw dacht dat ze het goed voor elkaar had. EN de gaste vind ik zeer onbeleefd door er aanmerkingen op te maken op die manier.

Tirza G.

Tirza G.

29-03-2009 om 21:00

Grappig

Ik vond het wel lief, alle broodjes zelf gesmeerd door het bruidspaar. Ach gossie. Toch heel wat persoonlijker dat een gecaterd buffet. Grrrrrrappig hoe anders je tegen dingen aan kunt kijken.
De koffie aan het eind van het feest heet niet voor niets een bakkie rotop

Tirza

Etenstijd en feestjes

"Er zijn verjaardagsfeestjes waarbij je na 7 uur wordt verwacht. Dat is heel slim, want dan heeft iedereen warm gegeten."
Grappig, als ik om 19.00 uur ergens wordt uitgenodigd, ga ik er juist van uit dat ik een maaltijd krijg. Eters nodig ik zelf ook vaak om die tijd uit (nu met een klein kind vaker eerder).
Als ik een feestje geef en geen maaltijd wil serveren, dan nodig ik de mensen niet voor 20.00 uur uit.
Ik vind het ook heel leuk hoor, goed eten aanbieden of krijgen
Waar ik moeite mee heb is als mensen van die kant-en-klare troep serveren, grote hoeveelheden bio-industrie vleeswaren van de dichtsbijzijnde slager of kant en klare "slaatjes" van een goedkope supermarktketen bijv., daar houd ik niet van maar het komt op mij ook "liefdeloos" over hoewel dat vaak vast niet zo bedoeld is. Iets dat met zorg gemaakt of uitgezocht is, als er een "verhaal" aan vast zit, dat spreekt mij veel meer aan - en zo gaat dat dan ook bij mijn vrienden en nabije familie. Mijn ouders hadden/hebben vaak van die grote "eetfeesten" met veel zelfgemaakt eten (grote pan soep, grote salades, rijsttafel, zelfgebakken taart, grote fruitsalade) en veel mensen. En mijn familie is Nederlands, al is mijn vader in Indonesië opgegroeid. Het heeft denk ik ook te maken met het soort leven dat je opbouwt en het soort mensen die je om je heen verzamelt....
Bij mijn vrienden of nabije familie wordt nooit worst, kroket, blikken soep, gebak, bitterballen, toastjes, etc. geserveerd.

Lidie Schoonhoven

Lidie Schoonhoven

31-03-2009 om 10:34

Kant en klare troep

" Waar ik moeite mee heb is als mensen van die kant-en-klare troep serveren, grote hoeveelheden bio-industrie vleeswaren van de dichtsbijzijnde slager of kant en klare "slaatjes" van een goedkope supermarktketen bijv., daar houd ik niet van maar het komt op mij ook "liefdeloos" over hoewel dat vaak vast niet zo bedoeld is. Iets dat met zorg gemaakt of uitgezocht is, als er een "verhaal" aan vast zit, dat spreekt mij veel meer aan - en zo gaat dat dan ook bij mijn vrienden en nabije familie."

En dat is precies de reden waarom ik er NIET van houd om mensen uit te nodigen voor het eten. Gewoon eten is niet goed genoeg, het moet bijzonder, zelfgemaakt, er moet een verhaal aan vast zitten, er moet in elk geval heel veel werk aan vast zitten! Anders is het niet liefdevol genoeg. Nou, daar heb ik dus gewoon geen zin in. Als ik jou zou kennen zou ik je dan ook niet of hooguit zelden en dan nog in een periode dat ik overloop van energie, uitnodigen. Naast alle andere dingen in mijn leven die ik al zo vreselijk goed moet doen, heb ik gewoon geen zin om ook nog een culinaire topprestatie neer te zetten. Dan maar kant en klare troep. Ik ga ervan uit dat ik zelf leuk genoeg ben om een avond te dragen (en de gasten zelf uiteraard).

Overigens komen er heus wel mensen eten, maar verder dan brood met soep of een grote pan stamppot (zelfgemaakt, dat dan weer wel) komen we niet. En dat vind ik prima. En als zij dat niet prima vinden hebben ze pech.

Dar gaaaaan we weer! (pelle en hennah)

Smaken verschillen.

En hoewel Pelle nu wel erg 'los' gaat met haar zelfgeslachte koe: ik sta ook wel wat verbaasd te kijken als iemand hier als mega-feestrecept een macaronisalade voorstelt met blokjes smac & kant en klare slasaus uit een flesje. Of blij meldt dat brood van de lidl van 29 ct echt net zo lekker smaakt als dat van de bakker. Denk dan stiekem dat diegene niet weet wat ie mist.

Maar het is net zoals die beruchte 'winterjasdiscussie' (de een vindt 39 euro een rib uit zijn lijf terwijl de ander zonder boe of bah 289 euro neertelt voor een maatje 128)

Laten we het er maar op houden dat de prioriteiten verschillen, en dat iedereen daarin fijn zijn eigen keuzes mag maken.

Ingrid (en ik mekker nergens over als bv mijn schoonzus weer eens heerlijk zit te smullen van mijn 'liefdevol bereide maaltijden', en me met komplimenten overlaadt terwijl we bij hun over het algemeen (als we al blijven eten, meestal plannen ze hun feestjes diner-loos) getrakteerd worden op bliksoep, of iets van dat genre. Het is MIJN keus om koken leuk te vinden, en haar keus om het wat meer te zien als 'de noodzakelijk calorieen op tafel zetten met zo weinig mogelijk moeite'. Het is er niks minder gezellig om)

tonny

tonny

31-03-2009 om 10:54

Hallo zeg!

Als gasten het gevoel hebben 'liefdeloos' behandeld te worden als ik kant-en-klare bakjes spul uit de supermarkt voorzet - pfoe, dan moet ik maar nooit meer gasten in huis hebben, ik word er helemaal onzeker van.

Knap dat sommige mensen hun ziel en zaligheid kunnen leggen in het bereiden van uitgebreide ambachtelijke delicatesse, ik heb die gave niet. Maar om vast te stellen dat ik liefdeloos mijn gasten ontvang - hallo zeg!

tonny

tonny

tonny

31-03-2009 om 10:55

Worst, kroket, blikken soep, gebak, bitterballen, toastjes...

en als je dat nou toevallig lekker vindt??

tonny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-03-2009 om 11:20

Tsja

Ik was laatst op een verjaardag waar we inderdaad een flink stuk voor hadden gereden, en waar we als avondeten inderdaad bliksoep en bolletjes van de Lidl met boterhamworst kregen. Voor een verjaardagsvisite van hooguit 10 mensen.
(saillant detail: dat was bij mensen die 'op stand' wonen, en graag roepen dat ze van chic houden).

Ik verbaas me er ook over. Het ergert me niet, maar ik verwonder me wel.

Is het er minder gezellig om? Nou, bij gezellige mensen is het absoluut niet minder gezellig als het eten minder moeite heeft gekost.
Maar bij sommige mensen krijg je wel de indruk dat het feestje zo min mogelijk rompslomp mag opleveren. En dat komt wel wat minder gezellig over.

Net als Ingrid: ik vind het toevallig leuk om te koken, en dat hoeft helemaal niet exclusief te zijn, mag ook groentesoep zijn. Maar lekker eten is, net als gezellige verlichting en aankleding wel onderdeel van de entourage.
Net zoals het onder een tl-balk toch wat minder feestelijk is dan onder sfeerlichtjes, vind ik eigengemaakte soep (met al dan niet geknuffelde koe) toch wat feestelijker dan bliksoep.

Gadver smac

bestaat dat nog steeds ? Doet mij aan kattenvoer denken.

Ik kan gewoon niet lekker koken, ik heb een paar recepten die meestal wel lukken en binnen te houden zijn en dat is het dan. Als er veel mensen op feestjes hier zijn dan maak ik groentesoep met ballen (en dan zingt steevast iemand "de balletjes van de koningin die gaan er wel in, die gaan er wel in") en maak ik een schaal met belegde broodjes. Nooit klachten over gehad, handig ook met kinderen die broodjes.

Als we eters uitnodigen (lunch, brunch, diner ofzo) dan maakt vriend meestal iets Italiaans in 3 gangen. Maar daar heeft hij maar zeer zelden zin in.

En mijn vader was laatst heel gelukkig met zijn bord postelijn stamppot, de groenteboer had mij uitgelegd hoe het moest en dat was ook gelukt.

En idd sommige vriendinnen die kunnen heel goed koken, maken van alles zelf, hebben daar blijkbaar ook lol in. Ik kan het gewoon niet dus dat zeg ik dan ook dat ik het heel knap vind en heerlijk vind.

Oh ja

we hebben een italiaans stel vrienden, ongelovelijk heerlijk en zeer uitgebreid is alles wat ze voor ons maken, echt fantastisch. Maar daar kan ik gewoonweg niet aan tippen ook niet als ik wat traiteurs af loop en dat staat dan zo zielig.

Volgende keer als ze hier zijn gaan we denk ik barbecuen in onze tuin (worstjes en entrecote), watermeloen en sla met friet van de friettent, vinden ze altijd erg lekker, vooral de kinderen want die krijgen nooit friet.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-03-2009 om 11:46

Maar daar zit toch nog heel wat tussen?

Het lijkt nu alsof er maar twee varianten bestaan: Italiaans 3 gangen dan wel handgemasseerde koe, óf supermarktsalade uit plastic bak.

Wat mij betreft zit er nog een hoop tussenin waar ook niks mis mee is. Geldt ook voor huisgemaakte groentesoep met ballen.

Inderdaad ellen

zit een wereld tussen.

Er zijn maar 2 jassen, of een jas van 39 euro of eentje van 250.

haha.

Kiki

Kiki

31-03-2009 om 12:10

Snifsnif en ik maar denken dat ik een goede gastvrouw was

worst en kaas staat bij mij op tafel, samen met de toastjes, soms inderdaad kleine loempiaatjes erbij. Overigens gaan alle verjaardagen waar ik kom volgens mij zo.
Ik kook dan wel zelf, poeh gelukkig, scoor ik daar dan weer een puntje mee.

Het is wel allemaal bio, maakt dat het minder erg Hennah?
O en Hennah, mijn oom heeft niet zo heel veel geld, sterker nog ze zijn heel erg arm. Mag je dan wel kant en klare 'zooi' van de Liddl? Of had hij weken van tevoren moeten sparen om bij de bio supermarkt biologisch vlees te kopen en merkchips en cola?

amk

amk

31-03-2009 om 12:18

Het woord is al gevallen: entourage

het maakt mij op zich niet zoveel uit wat iemand me voorschotelt. Als ik het niet lekker vind haal ik op de terug weg wel iets bij de chinees. Maar ik vind het wel heel leuk als er wat aandacht aan de presentatie wordt besteed. Dus niet die plastic-bak, met deksel en al op tafel kwakken. De toastjes nog in de verpakking dat soort werk.
Presenteer het een beetje leuk. Doe die salade op een bord en maak er met een vork wat figuurtjes in. Paar streepjes ketchup en mayonaise en het toont al heel anders.

Hier ben ik idd de kook miep van de vriendenclub. Ik maak ook bijna alles zelf omdat ik dat leuk en lekkerder vind. Wat een ander doet moeten ze zelf weten qua producten, maar maak er wat leuks van.
Ik kook biologisch en grotendeels vegetarisch, maar dat ga ik zeker niet van vrienden met heel wat minder te besteden verwachten. Ook niet van vrienden die heel wat meer te besteden hebben ieder zijn keuze.

Angela

wendelien

wendelien

31-03-2009 om 12:29

Allus zelluf

Ik was er ook zo 1: heb heel wat eigen verjaardagen grotendeels in de keuken doorgebracht, want niet zo'n organisatietalent dat ik me ondertussen ook nog met mijn gasten kon verpozen. Af&toe schoot een empathische gast me dan wel te hulp, maar om te zeggen dat ik dan gezellig was, nee. Mijn hoofd liep òm. En als alles dan eindelijk klaar was en op tafel stond, zeeg ik uitgeput neer. Te moe om nog te genieten van het festijn. Doodzonde. Ik vind zelfbereid echt lekkerder en bewonder de mensen die alles tegelijk doen en kunnen delegeren en plannen. Maar ik vind de sfeer en het gevoel welkom te zijn vele malen belangrijker!
Intussen heb ik wel wat recepten onder de knie die bijna niet kunnen mislukken en grotendeels vooraf gemaakt kunnen worden, maar op mijn verjaardag richt ik niet meer zulke festiviteiten aan.

Verwondering

Ja maar....als je ergens bent dan hóéf je toch niet persé te eten wat er op de schaaltjes staat? Als je daar geen zin in hebt dan eet je toch niet? Het maakt mij geen biet uit wat iemand voorschoteld. Heb ik ergens zi in dan neem ik en anders niet.

Oke ik biecht op

Onze familie woont ook grotendeels aan één of ander kant van het land. Ik moet bekennen dat ik eten meeneem en kook als we naar schoonmama gaan.En dat is alleen maar voor een klein deel omdat ze zo beroerd kookt
Nee hoor, omdat echtgenoots moeder zichzelf niet meer in staat acht voor veel mensen te koken nam ze ons altijd mee uit eten. Maar wij willen haar niet op kosten jagen, en wij betalen was onbespreekbaar.
Dus....je kunt altijd nog je eigen knuffelkoe meenemen op verjaarsvisite

Bastet

Bastet

31-03-2009 om 16:01

Oh cameron!

Oh goed dat je het zegt,ik wilde net schelpslijmertjestaart bakken voor donderdag,pfoei!
Groetjes,Bastet

tonny

tonny

31-03-2009 om 16:31

Schelpslijmertjes o.t.

wat zijn dat in vredesnaam?

tonny

tonny

tonny

31-03-2009 om 16:32

He, fladder...

stuur dat effe naar Beatrijs!

tonny

tonny

tonny

31-03-2009 om 16:34

Manda, bedankt voor de bemoediging!

Ik ben ook totaal niet getalenteerd in koken en heb net als jij grote bewondering voor wie dat wel heeft én tentoonspreidt bij verjaardagen en andere feestelijkheden.

maarre - de succesnummers onder ons: please deel jullie succes-feest-recept zonder GoedkopeTroep maar toch goed te doen...!

Tonny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-03-2009 om 16:56

Tonny

Aardappelsalade van Sylvia Witteman, ik citeer even:
"Je kunt ook aardappelsalade maken. Kook een kilo jonge aardappels gaar. Haal daar terwijl ze nog warm zijn de schil af en brand hierbij je handen. Snijd de aardappels in plakjes, giet er een kopje sterke kippen- of andere bouillon over, een kwart liter zure room en veel zout, peper, dille en bieslook. Roer het even voorzichtig door en laat afkoelen tot lauw. Doordat de bouillon in de warme aardappels trekt, wordt de salade bijzonder smeuïg."

Om het nog makkelijker te maken kun de je aardappels ook ongeschild laten of geschilde aardappels kopen.

Ander extreem makkelijk en lekker recept:
salade van tomaten, plakjes buffelmozzarella en verse basilicum. Evt aanmaken met wat olijfolie en azijn, niet verplicht.

De kunst zit 'm niet in veel werk, maar in goede ingredienten. Die tomatensla is verrukkelijk als je écht hele goede tomaten koopt, en niet de goedkope nepmozzarella maar de echte buffel, en verse basilicum en niet uit een potje. En allemaal gewoon te koop bij AH en geen werk.

Ook heel lekker: eigengemaakte pesto op een plakje stokbrood.
Pesto: flinke hoeveelheid verse basilicum, wat geraspte parmezaanse kaas, teentje knoflook, wat pijnboompitjes en een scheut olijfolie een paar seconden staafmixeren. Klaar.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-03-2009 om 16:58

Succesrecept voor soep

Ik weet de verhoudingen even niet meer, maar een van onze simpelste en meest succesvolle soepen is geroosterde paprikasoep.

Paprika's in de oven leggen tot ze zwart zijn, in een plastic zak laten afkoelen. Schil eraftrekken. Uitjes en een teentje knoflook aanbakken, paprika's erbij, bouillon erbij, 20 minuten koken, staafmixeren, scheut room en zout en peper erdoor, klaar.

Kan weken vantevoren gemaakt en ingevroren. Heb ik vorig jaar voor een feest van 50 man gemaakt.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2009 om 18:28

Eten

Wij vieren alles met (buffetje) eten. Dat kost me ongeveer een uur voorbereiding: pasta met twee soorten saus (saus zelfgemaakt, pasta uiteraard niet), paar soorten kaas, chorizo, salami etc., aardappelsalade (ongeveer zoals Witteman), fruitsalade (uiteraard ook vers), paar pizza's voor de kleintjes (kant-en-klaar), lekker brood (zelfgemaakt als ik zin heb), mooie schaal tomaat/rode ui/komkommer met simpele dressing van olijfolie en verse peper, bordje met vis (makreel doet het altijd erg goed, gerookte zalm ook). Zoiets. Ik hou verder altijd rekening met diëten, vegetarisch, allergieën etc., vind ik zelf ook leuk als mensen de moeite nemen.

Bij andere mensen zou het echt niet in me opkomen om te vinden dat iets niet goed genoeg is voor de gelegenheid, dat is ook verbazend ongemanierd.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-03-2009 om 18:57

Pelle

1) dat is geen koude puree dat is aardappelsalade. Of wou je beweren dat je het uitgeprobeerd hebt?

2) ik noem niemand een klootjesvolkkoker dus vanwaar die verbale agressie?

3) ik heb nooit gezegd dat je geen bouillonblokjes mag gebruiken

en 4) ik vind het vrij lullig dat als ik op verzoek van Tonny een paar succesrecepten post, dat je dat dan op dusdanige wijze af moet kammen. Ik heb nog nooit tegen een gastvrouw iets onaardigs gezegd over het eten, dus ik zie ook niet in waarom er zo vijandig gereageerd moet worden als ik vertel wat ik dan graag kook.

Goed, ik houd mijn zo dringend ongewenste recepten voortaan wel voor mezelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.