Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 14:05

Beatrijs deze week - wat in huis halen voor bezoek?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pelle!

'Ik noem dat koude puree!'

Wij gaan elkaar niet snappen. Meen je dat nou echt? of was je een smiley vergeten?

Maar komop Pelle. Wees eens sportief, en treed eens buiten je eigengebaande-eet-en kookpad. MAAK die aardappelsalade of paprikasoep eens, en doe ons dan eerlijk verslag van de moeite die het was vs het eetgenot dat het opleverde. Ik ben echt benieuwd (en zet er dan een pan koude pakjespuree naast, voor de vergelijk)

Ingrid

tonny

tonny

31-03-2009 om 20:08

Ellen, bedankt!

De eerstvolgende verjaardag kom ik in actie!

En trek je niks aan van zure reacties, ik ben blij met je tips!

Tonny

Manda, nu al postelein?

Manda is er nu al postelein te krijgen?

We zijn heel even in Nederland en mijn kroost is er DOL op! Maar de speciaalzaak hier zei dat het er nog te vroeg voor was...

Jade

Jade

31-03-2009 om 20:54

Fladderbeestje,

geweldig stukje

Even een antwoord die de familie van mij zou hebben gekregen (beeld je even in dat ik hierbij mijn tong uitsteek): *ppppppttttttttt*......

Jaren geleden had ik met iemand de discussie over Aldi-worst (en meer) en dat dat geen **eten zou zijn. Tijdens een verjaardag bij mij thuis sprak diegene lovende woorden over het heerlijk stukje worst wat ik aanbood. Toen ik zei dat die worst bij de Aldi vandaan kwam had ze het fatsoen om rood te worden........nooit meer commentaar gehad

Dirksmama

ik heb mij vergist, het ware raapsteeltjes, en dan met groffe aardappelpuree uit-een-pakje, gebakken spekjes en pp een plak gebakken bacon van de keurslager.

ging er hier met smaak in.

Massi Nissa

Massi Nissa

31-03-2009 om 21:21

Raapsteeltjes

Oooo die zijn zo lekker. Postelein trouwens ook. Mmmmm, zomerstamppotjes. Ellen, dank voor de recepten en dan met name de paprikasoep en de aardappelsalade. Ik maak die laatste altijd heel ingewikkeld met augurk, uitjes, bieslook, groene paprika en weet ik wat al niet, deze klinkt veel simpeler en even lekker. Ik heb ooit een paprikasoep gemaakt uit een receptenboek waarbij je in het midden van het soepbord een bolletje moest doen met daarin: roomkaas, bieslook, garnaaltjes en nog iets. En dan die soep eromheen schenken. Zag er geweldig uit en was nog lekker ook.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

31-03-2009 om 21:27

Pelle

Zwarte paprika's zijn ontzettend fijn voor een onervaren thuiskok. Ze MOETEN namelijk verbranden! Je doet het pas goed als ze zwartgeblakerd zijn. Je legt de paprika's op een rek in de oven en zet de grill aan. Zet er een plaat of schaal onder, ze lekken op den duur een beetje. Als de bovenkant van de paprika's zwart is, draai je ze een stukje om. En dan nog eens en nog eens tot ze helemaal zwart zijn. Dan doe je ze in een plastic zak (nog heet uit de oven, dus), zak dichtknopen en even laten liggen. Na tien minuten ofzo kun je het velletje er zo aftrekken. Ongeveer. Ik sta toch altijd nog enorm te pielen met die vellen, als ik heel eerlijk ben. Mijn schoonzus vindt mij een zeiksok met die vellen, zij trekt eraf wat eraf wil en pureert de rest gewoon mee.
O ja: het is alle moeite meer dan waard, gegrilde paprika's zijn ook heel erg lekker op een Italiaanse bol of in de sla.

reina

reina

31-03-2009 om 21:27

Fladder

Prima! Ben benieuwd wat Beatrijs er op zegt
Alsjeblieft mensen, laat elkaar in zijn waarde, ik ga ergens naar toe voor de gezelligheid, ik ga niet omdat ik culinaire hoogstandjes verwacht (dan ga ik wel naar een duur restaurant). De een houdt van koken, de ander niet, de een heeft er tijd voor, de ander niet etc., so what? (En iets heel simpels kan heel lekker zijn!!)

Katrien

Katrien

31-03-2009 om 21:28

Pelle, paprikasoep

Ik ken een héél makkelijk recept voor paprikasoep. En zo lekker...

Men neme:

- 3 rode paprika's: in stukken snijden, zaadlijsten en steel verwijderen
- 1 grote ui; in grove stukken snijden
- 6 sneden wit brood (van het goedkoopste supermarktwitbrood) zonder korsten en in stukken gesneden.
- 1 kuipje Goudkuipje Natuur
- water
- 2 blokjes kippenbouillon (of meer naar smaak)
- een klontje boter

Boter smelten, ui en paprika toevoegen en even laten stoven. Wit brood erbij voegen, roeren. Water toevoegen tot alles onderstaat. Aan de kook brengen. Bouillonblokjes toevoegen. Dan een twintigtal minuten zacht laten koken.

Na die twintig minuten de soep mixen. Dan de inhoud van het kuipje Goudkuipje toevoegen en goed mengen. Eventueel nog even met de mixer er door.

Voor het serveren kan je eventueel eerst een lepel verse grijze garnalen in het bord leggen en daar dan de soep over scheppen. Lekker en feestelijk en makkelijk.

Katrien

Aardappelsalade, ellen?

Hallo allemaal,

Meestal eten wij rijst of pasta, maar soms wil ik ook wel aardappels schillen. Vaak hou ik dan ook aardappels over. Kan ik die ook gebruiken voor zo'n aardappelsalade?

groetjes,
Jons

Laminaat

Laminaat

31-03-2009 om 22:12

Kant en klaar, kookcoach

Ik ken mensen die niet eens hun verjaardag meer vieren omdat ze niet kunnen/willen voldoen aan hun "visitevoedselnorm". Die mensen zijn de dupe van goed kokende vrienden, grachtengordelbiologen en critici zoals Hennah.
Als je het mij vraagt, is een feest een feest als je vrienden/familie bij elkaar komen en je lol met elkaar kan maken. Dus als je geen tijd, geld of zin hebt, bedenk dan dat het net zo gezellig kan zijn als je een krat bier en een paar zakken chips in huis haalt.
Aan de andere kant vind ik het zelf wél leuk om lang in de keuken te staan, zelfs als het bezoek er al is. Sterker nog; ik sta daar best en de vrienden met mij. Maar dat is omdat ík dat leuk vind. Die vrienden komen heus ook wel als er Aldiworst en Hemawijn op tafel staan.
Pelle, ik wil je kookcoach wel zijn. Waar woon je? Mocht je niet in de buurt wonen, dan kan het ook best via e-mail.
Veel groeten,
Laminaat

Tirza G.

Tirza G.

31-03-2009 om 23:19

Goed

Dan zijn we nu weer rond en kan ik afsluiten met een Goeie Ouwe van mijn moeder: ze komen niet van de honger.

Juist. Mensen die hier komen, komen om te genieten van mijn sprankelende persoontje. In de familie waar ik vandaan kom, was het zelfs onbelééfd om te blijven eten op feestjes. Dat dóe je gewoon niet, je bent een ander niet tot last, basta.

Tirza

Topcuisine?!

Ik ben stomverbaasd door de ongenuanceerde negatieve reacties die mijn bericht heeft opgeroepen.
In mijn bericht gaf ik alleen aan wat ik fijn vind of minder prettig. Wat is daar mis mee?
Ik heb het absoluut niet over "topcuisine" en uren in de keuken staan, dat doe ik zelf zeker niet. En ik ga niet mijn feest voor mezelf verpesten door de hele avond in de keuken te staan. Ik ben helemaal geen huishoudelijk type en vaak druk met werk.
Ook laat ik me nooit afkeurend uit als ergens bij mensen thuis het eten me niet zo goed bevalt. En natuurlijk is de gezelligheid het belangrijkst. Maar vaak gaat juist de gezelligheid meestal samen met eten waaraan op een eigen manier zorg is besteed.
Het heeft ook niets met geld te maken. Ik krijg liever een zelfgemaakte stamppot dan een grote schaal niet-dagverse kant-en-klare carpaccio, of een grote barbecue met ontzettend veel kant-en-klaar bio-industrievlees. Dat laatste moet behoorlijk veel kosten, en jammer, ik kan daar niet zo van genieten. Ik eet dan niet zoveel. Maar ik laat dat uiteraard niet aan de gastheer/-vrouw merken.
Makkelijke en niet-dure gerechten voor feestjes zijn inderdaad
aardappelsalade (maak ik op mijn gevoel, met wat er voor lekkere dingen voorhanden zijn, ik heb er wel eens winterpostelein, bieten of meiraapjes doorgedaan bijv.); voordeel van aardappelsalade is dat het goed voedt en je dus een goede basis hebt, eigenlijk hoeft er niet veel meer bij; en aardappels en bieten zijn niet duur;
grote pan zelfgemaakte soep (ja met bouillonblokjes uit de natuurvoedingswinkel, en doe er lekker veel voedzame dingen door dan hoeft er niet veel meer bij);
genoeg brood in huis halen, ook afbakbrood als reserve;
olijven;
grote stukken lekkere Hollandse kaas;
grote fruitsalade;
grote watermeloen;
zelfgebakken taart e.d.(is leuk als je er tijd voor hebt);
wat je zelf lekker vindt (klinkt raar maar het is een goede leidraad).
Wat ook erg lekker en gezellig is voor kleine etentjes, m.n. de verplichte feestdagen, is om samen te koken of ieder wat mee te laten brengen. Familie of vrienden bieden ook wel eens aan om wat te maken en mee te brengen, en daar ga ik graag op in. De leukste kerstmis met mijn familie was toen mijn broer wilde ganzenvlees had gekocht (was zijn idee, hij had een goed adres, was niet duur, erg lekker en nog milieuvriendelijk ook), mijn moeder salade had gemaakt, wij een recept voor de gans hadden gezocht en voor de rest zorgden, en we met broer en vader in onze keuken die gans stonden te bakken. Niemand was overspannen van al het koken en het was heel gezellig om zo samen te werken. En het was goedkoper dan wanneer we alles kant-en-klaar in de supermarkt hadden gekocht. En veel lekkerder.
Handig vind ik om één groot basisgerecht te maken waar je nog wat dingen omheen koopt/maakt. Een favoriet recept van mij is bijv. zuurkooltaart. Ik zorg er voor het niet te ingewikkeld te maken en probeer zo min mogelijk tijdens het etentje te moeten koken. (Voordeel van een ovengerecht is dat je dat van te voren klaarmaakt.) Voor een of twee gasten is bijv. forel bakken ook makkelijk en snel (je hoeft niets schoon te maken, niets te snijden, alleen maar even bakken met wat knoflook); zorg dan dat de rest die je erbij serveert makkelijk is. Het hangt er ook vanaf hoe het uitkomt. En als we weinig tijd hebben dan zijn er in de buurt een paar leuke speciale winkeltjes waar we lekkere dingen kopen. Het is toch leuker om bijv. bier van de plaatselijke brouwerij te drinken dan Heineken?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2009 om 00:32

Liefdeloos

Ik heb laatst bij een feest van ons heel liefdeloos een enorme berg huzarensalade van een bekend salademerk op een serveerschaal gekwakt en heb vervolgens heel knus met een jongen die ik die avond pas leerde kennen eitjes gepeld en in de salade gedrukt, net als tomaatjes. Het was een vrolijk geheel in gezellige harmonie gemaakt, maar tja de salade kwam uit een enorme horeca-emmer dus liefdeloos
Ik had trouwens ook kant en klare pepertjes met een kaasvulling. Zo uit de winkel. Mijn zus had ze zelf gemaakt, net zo lekker, maar wel véél meer werk.
Maar dat werd dan wel weer gecompenseerd door een schaal met tortillahapjes met zalm. 's Middags zelf gemaakt en érg gewaardeerd. (Tip: tortilla besmeren met paturain, philadelphia of ander smeerbaar kruidenkaasje, daar een strook sla op, daar weer een strook zalm of carpaccio op, tortilla oprollen, in hapklare stukjes snijden en in de koelkast zetten tot gebruik, mmmmm!)

Pelle: afrika

Ik denk niet dat de kindertjes in Afrika beter worden van de overproductie en overconsumptie van goedkoop bio-industrievlees in dit land, integendeel, het is een van de oorzaken van voedselproblemen daar. Evenmin worden ze beter van de (typisch Nederlandse?) neiging om zo min mogelijk voor voedsel te willen betalen, ten koste van mensen en milieu. Fair trade voedsel is nu eenmaal wat duurder, maar komt de kindertjes in Afrika wel ten goede.
En nee, ik zit niet op feestjes te zeiken over het eten. En ik breng ook niet uren in de keuken door. En mijn vrienden ook niet. Van waar deze fantasieën?
Het woord "troep" heeft kennelijk heel wat losgemaakt maar was niet zorgvuldig uitgekozen maar zomaar los eruit gegooid
Zie verder mijn vorige bericht.

Lidie

Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt dat ik niet bij iemand zelfgemaakte stamppot zou willen eten. Ik heb het nergens over "heel veel werk" gehad, en ook niet over "culinaire topprestaties". "Zorg" is iets anders dan "heel veel werk".
Een "verhaal" is niet heel veel werk. Het is heel iets anders. Verhalen vrolijken de avond op
En niet al het kant-en-klare eten is "troep".

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2009 om 01:16

Als ik meer geld had

zou ik misschien naar leuke winkeltjes gaan om een gezellig menuutje bij samen te stellen en zou ik bier van de plaatselijke bierbrouwer halen. Echt hoor, ik zou genieten van al dat heerlijks en er nog vaak aan terugdenken als ik de rest van de maand op droog witbrood, gebakken spinnen en een bekertje kraanwater moet leven
Natuurlijk is het leuk als je je kunt uitleven op leuke en lekkere hapjes, maar het moet qua kosten ook leuk blijven. Krijgen we slechts twee gasten dan kunnen we daar iets luxer voor uit de band springen dan bij een kamer vol gasten. Verse vis vind ik om eerlijk te zijn heel erg duur. Wij kopen dat zelden. Ik ga niet opeens naar de vishandel als we veel gasten krijgen. Ze krijgen eerlijk naar hoe we zijn en wat we hebben. Ik mag aannemen dat dat voor de meesten opgaat. Als je meer hebt kun je er meer in investeren, omgekeerd is het sympathiek om tevreden te zijn als een ander met een ander budget, en misschien minder ambachtelijk gekokkereld, toch de moeite heeft genomen om hapjes op tafel te zetten.

Kaaskopje

Zelfgemaakte aardappelsalade, bietensalade, gerechten met kool, knolselderij, wortel etc., grote pan soep en veel ander lekkers zijn toch echt goedkoper, en vind ik veel lekkerder, dan bergen vlees. Ik serveer lang niet altijd vlees of vis. Hier op de markt is de vis trouwens helemaal niet duur en er is enorme keus. Ik had laatst bijv. verse rauwe haringen gekocht (om te bakken in een pan met een beetje olie en knoflook) voor 1,30 Euro per 2! Was verrukkelijk. En vis bakken doe ik niet voor veel gasten. Ik heb het geluk dat ik woon vlakbij een markt in een buurt met veel "niet van origine Nederlanders met een smalle beurs"; anders is vis inderdaad moeilijk te verkrijgen, jammer is dat... (dat komt vooral omdat Nederlanders niet zo veel vis eten).
En dat plaatselijke bier, dat doe je inderdaad als je een paar gasten hebt, niet een groot feest. Als je het direct bij de brouwerij koopt is het niet zo duur trouwens.
Ik ken mensen met weinig geld waar ik het eten lekker vind en mensen met veel geld waar ik het eten niet lekker vind; en van alles ertussenin. En ook zonder lekker eten kan het heel gezellig zijn. En als ik terug kijk, of ik zelf "veel" of weinig geld heb (zo rijk ben ik niet hoor), dat maakt voor het soort eten dat ik maak niet veel uit. Wel kan ik het mezelf met meer geld makkelijker maken.
Tip: ik serveer kraanwater in leuke goedkope glazen kannen, flessen mineraalwater vind ik onzin. Scheelt een hoop gesjouw.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-04-2009 om 09:56

Jons en kaaskopje

Jons, je kunt aardappelsalade heel goed met een restje gekookte aardappelen maken, met mayo of zure room, kruiden en evt een augurkje oid. Déze salade echter moet met hete aardappelen, omdat de truc is dat de bouillon en de room ín de hete aardappelen trekken, daarna laat je het afkoelen.

Kaaskopje, zoals Hennah al zegt, het heeft niks met geld te maken. Salades, soep en dip zelf maken kost geen drol, minder dan hapjes uit de supermarkt.

Op één of andere manier wekken een paar mensen in deze discussie steeds de schijn dat "zelfgemaakt" vreselijk culinair of duur moet zijn.

Dus nog één keer dan: ik eet liever zelfgemaakte stamppot andijvie, dan die barbecue vol kiloknallervlees. Dat heeft he-le-maal niks met geld te maken. Echt niet. Geloof me nou maar.

Hennah

Misschien heb je het niet door, maar de door jou gesuggereerde dingen zijn voor heel veel mensen gewoon niet haalbaar. Ik heb in de buurt niet een paar kleine gezellige winkeltjes om plaatselijk bier te kopen. Of Biovlees. Forellen om met knoflook te bakken kan ik in mijn dorp niet krijgen. Uberhaupt geen verse vis. Hier is alleen een supermarkt. Voor biologische producten moet 10 kom verderop. En voor exclusieve winkeltjes 25 km. Daarvoor heb ik geen tijd en het kost ook nogal wat benzine. (nog slechter voor het milieu dan het biovlees?)
En ik weet niet waar jij iedereen laat als je gezamelijk gaat koken, maar bij mij is het in de keuken vol als ik kook.
En als jij praat over eten als zijnde troep dan trap je heel veel mensen op hun staart.
Je hebt duidelijk een heel ander referentiekader dan de meesten die reageren.

Maylise

Maylise

01-04-2009 om 14:19

Eten hoort erbij

Ik zou het inderdaad raar vinden als ik op een bruiloft alleen maar broodjes zou krijgen tenzij mij van te voren is verteld dat het een low budget bruiloft is met vlug even trouwen en daarna een kleine lunch. Als ik echter het idee het dat ik op een bruiloft ga komen met alles er op en er aan dan verwacht ik ook een echte maaltijd.

Bij verjaardagen ligt het genuanceerder maar in mijn vrienden kring en familie is het normaal dat er gegeten wordt en dan ook echt gegeten en niet alleen maar hapjes. Ik kom wel eens op zo'n verjaardag waar je een gebakje krijgt en daarna alleen een stukje worst of kaas en dat verbaasd me inderdaad.

Sommige mensen hebben hele andere normen die op mij vreemd overkomen en vooral veel buitenlandse vrienden zien daardoor nederlanders als ongastvrij. Gelukkig ken ik ook Nederlanders die niet aan die norm voldoen en daar kan ik buitenlandse vrienden dan even op wijzen als ze klagen over de gastvrijheid van de Nederlanders.

Sommige situaties zijn gewoon vreemd. Zo zou ik een poos geleden gaan eten met een paar andere mensen bij een kennis. Kennis belt op twee dagen van te voren. Of we het heel erg vonden dat we niet kwamen eten want haar man was niet thuis en ze was alleen met haar baby van 8 maanden en dan kon ze dus niet koken????? Dat is natuurlijk al vaag maar vooruit. Dus alleen 's avonds wat komen drinken en dan hapjes er bij. Wat drinken betreft had ze alleen wijn en water in huis en de hapjes bestonden uit nootjes. Dat vind ik inderdaad niet gastvrij. Ze is toch niet gedwongen mij uit te nodigen? Nodig me dan niet uit als het teveel moeite is.

Mijn man was laatst bij kennissen wezen eten (op uitnodiging) en kreeg alleen wat pasta met tomatensaus. Geen voorgerecht, geen nagerecht en geen bijgerechten. Er was ook nog eens heel weinig pasta. Kijk als hij nou gewoon bij die mensen was wezen blijven eten en ze hadden te weinig gehad was het een ander verhaal. Deze mensen hadden hem echt bewust uitgenodigt. Dan geef je iemand toch fatsoenlijk te eten? Man is echt niet van hun afhankelijk voor zijn voedselvoorziening, hij kan thuis beter krijgen. Dat snap ik dus allemaal niet zo.

En tuurlijk ga je niet voor het eten naar mensen toe maar een beetje gastvrijheid (en dat vertaalt zich inderdaad voor een groot deel van de wereldbevolking inderdaad in eten en drinken) is wel welkom. Ik heb trouwens ook hele lieve vrienden die ons wel eens uitnodigen en waarbij je ook nauwelijks wat krijgt. Het zijn verder enorm leuke mensen dus ik ga graag naar ze toe en als ze me uitnodigen dan ga ik van te voren wel even naar de kebab shop.

Maylise

Maylise

Maylise

01-04-2009 om 14:35

En zelfgemaakt

Voor feestjes, dinertjes maar ook normaal kook ik eigenlijk altijd gewoon zelf. Niet omdat ik zo geweldig goed kook of daar zo van hou maar wel omdat zelfgemaakt helemaal niet moeilijker is of langer duurt maar wel veel lekkerder dan kant en klaar van de supermarkt.

Kant en klaar van de traiteur is een ander verhaal, dat kan ook heel lekker zijn maar dat is mij vaak te duur.

Ik geef eind deze week een verjaardagsfeestje en op het programma staat:

Rode rijst (heel simpel, beetje olie in de pan, gesnipte uitjes, rijst, geconcentreerde tomaten en verse tomaten tot pulp gemalen, water erbij en gewoon laten koken)
Kip (gemarineerd in ketchup (! heel industrieel dus en helemaal niet exclusief), mosterd, creme fraiche, turkse yoghurt en kruiden)
Fajitas (tortilla's en saus (bestaat uit kip, creme fraiche, paprika's, kruiden)
Hartige taart (deeg, creme fraiche, uien, courgettes, , eieren, kaas, 20 minuten werk)
Caldo de Res (columbiaanse variatie op soep, met aardappels en rundvlees)

Voor toe:
Tiramisu
Fondant au chocolat
Crumble

En echt ik kan helemaal niet goed koken. Ik sta voor dit alles in totaal een kleine middag in de keuken.

Overigens vind ik het helemaal niet erg als ik ergens kom en kant en klare dingen krijg. Ik ben vind bitterballen heel lekker bijvoorbeeld. Kant en klaar kan heel lekker zijn net als de goedkoopste spullen van de supermarkt. Ik haal ook een deel van mijn boodschappen bij de Liddl/Aldi.

Maylise

Yta Chalne

Yta Chalne

01-04-2009 om 14:38

Manieren

Wij bespreken hier in huis niet in negatieve zin na wat we ergens hebben gegeten. We zeuren nooit over te weinig hapjes bij een bezoek, en geven geen kritiek op andere gewoontes qua eten dan de onze. Dat is ook echt iets wat ik de kinderen probeer mee te geven, wij zijn níet de standaard, we doen het níet beter dan anderen, hooguit anders.
Mensen mogen hun bruiloft, verjaardag en gasten vieren/ ontvangen zoals ze zelf willen, vanuit hun eigen achtergrond, cultuur en financiële overwegingen.

Zelf vieren we overigens alles met eten. Nu ik momenteel weer even helemaal niks kan/mag eten kan ik dat soort gewoontes ineens ook heel goed relativeren

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-04-2009 om 14:45

Cultuurdingetje

Volgens mij is wat Maylise schrijft ook wat Hennah bedoelt: eten is een cultuurdingetje.

In bepaalde culturen is het ondenkbaar dat je gasten geen eten geeft, of dat je niet zelf zou koken. Zie de exotische eetcultuur met overal pruttelpotjes en ovenhapjes.
Net zoals het voor de clichénederlander "hoort" dat als je ergens op visite gaat dat je koffie krijgt en een koekje erbij, "hoort" het bij veel anderen dat je gasten hapjes en drankjes geeft en dat je die zelf klaarmaakt. Dat is de eer en gastvrijheid van het huis.

Zo vind ik het ook onvoorstelbaar dat bruiloftsgasten voor het eten weggestuurd worden ("U kunt nu afscheid nemen, de familie gaat eten"). In mijn ogen geef je beter iedereen soep en een broodje, dan een select groepje een luxe diner terwijl de rest wordt weggestuurd. Maar er zijn ook mensen die dat doodnormaal vinden. Hetzelfde culturele dingetje.

Waar het draadje mee begon: mag je de gastvrouw erop aanspreken dat ze niet aan jouw wensen voldoet: nee, dat hoort niet. Ik zal dus ook nooit klagen over bliksoep op een feestje. Maar verbaasd ben ik wel.

En als je dat veroordelend wil noemen: evengoed vind er een soort veroordeling plaats in de karikatuur die geschetst wordt van zelf koken: dat dat mensen zijn met zeeën van tijd en een fortuin te besteden die de extreemste dingen klaarmaken.

Maylise

Maylise

01-04-2009 om 14:59

Dat heb ik ook nooit begrepen

Ik ben ook altijd heel verbaasd over bruiloften waar je inderdaad alleen bij de huwelijksvoltrekking aanwezig mag zijn en daarna even feliciteren en cadeau afleveren terwijl een deel van de gasten mag blijven eten. Dus dan krijg je van die eerste rangs en tweede rangs gasten. Dat snap ik ook nooit. Ik ken het overigens alleen maar van anderen want zelf ben ik nooit bij zo'n bruiloft geweest. Sterker nog ik denk ook niet dat ik zou gaan naar een bruiloft waarbij ik maar gedeeltelijk ben uitgenodigd. Of ik kom en dan kom ik helemaal of ik kom niet.

Maylise

Hahaha maylise, (vaag ot)

'Ik ben ook altijd heel verbaasd over bruiloften waar je inderdaad alleen bij de huwelijksvoltrekking aanwezig mag zijn en daarna even feliciteren en cadeau afleveren terwijl een deel van de gasten mag blijven eten'

Dat doet me denken aan de regelmatig terugkerende bruilof-vraag op het forum 'hoeveel geld je in het envelopje stopt', waarbij vaak ook gerefereerd wordt aan het feit 'dat je alleen maar voor de receptie komt' of 'de hele dag bent uitgenodigd'. Alsof je de hoeveelheid geld die je geeft laat afhangen van de kosten die het bruidspaar moet maken om jou te feteren. Gruwel.

Ingrid

Nivea

Nivea

01-04-2009 om 15:51

Verwondering

Met verbazing en verwondering lees ik jullie berichtjes. Wat maakt het uit wat je krijgt als je op een verjaardag komt? En het is voor mij echt een openbaring dat velen verwachten mee te eten op een verjaardag. Ik verwacht dat nooit. Het gebeurt wel eens maar zonder verhonger je toch niet (er staat genoeg te snaaien meestal).

Maylise: "Bij verjaardagen ligt het genuanceerder maar in mijn vrienden kring en familie is het normaal dat er gegeten wordt en dan ook echt gegeten en niet alleen maar hapjes. Ik kom wel eens op zo\'n verjaardag waar je een gebakje krijgt en daarna alleen een stukje worst of kaas en dat verbaasd me inderdaad."

Het zal ook wel regiogebonden zijn. Hier komt er vaak wel iets meer op tafel dan een gebakje en een stukje worst en kaas maar standaard een maaltijd? Nee...

Het maakt mij ook geen biet uit. Mijn vriendin zet alleen wat bakjes chips op een tafeltje omdat ze het zo'n zonde vindt om de helft van al die lekkere kaasjes en salades weg te gooien. Ze heeft een punt. Mijn andere vriendin zet de hele collectie van Johma op tafel. Ik bak vaak zelf een taart maar vertik het om hapjes te maken (te veel gedoe) en zet liever wat snaaierij (van gewone chippies tot olijfjes van de traiteur, afhankelijk hoeveel tijd ik had om boodschappen te doen).

Maylise: "een beetje gastvrijheid (en dat vertaalt zich inderdaad voor een groot deel van de wereldbevolking inderdaad in eten en drinken)" Ja, ik zou het raar vinden als je op een verjaardag kunt kiezen uit water of bier. Maar... hoe definieer jij eten? Hoe uitgebreid moet dat zijn? En 'voor een groot deel van de wereldbevolking' is wel heel cru gezegd, het grootste deel van de wereldbevolking heeft niet eens genoeg te eten en heeft nog nooit een gebakje of iets dergelijks gehad.

Maylise: "Als ik echter het idee het dat ik op een bruiloft ga komen met alles er op en er aan dan verwacht ik ook een echte maaltijd." Wij hadden een bruiloft met alles er op en eraan maar onze maaltijd was een BBQ in de buitenlucht omdat wij geen stijve bedoening wilden.

Maylise

Maylise

01-04-2009 om 19:10

Nivea

Maar een barbecue is toch eten? Dat is toch een maaltijd? Lijkt mij prima. Wij hadden ook geen bijzondere maaltijd op ons huwelijk maar we hadden dan ook nauwelijks gasten dus dat scheelt weer We hebben met elkaar in een restaurant gegeten en zeker niet erg exclusief, wel lekker trouwens.

Inderdaad heeft het grootste deel van de mensen niks te eten maar vaak wordt in andere culturen toch op een andere manier tegen eten aangekeken. Ook bij mensen die nauwelijks wat hebben worden de gasten het laatste wat ze nog hebben gegeven. Gastvrijheid wordt vaak meer als een eerskwestie gezien en eten lijkt daarmee verbonden te zijn. Ook in Nederland trouwens. Zie allee dit draadje al.

Ik heb ook het idee dat veel buitenlanders in Nederland inderdaad wat verwonderd zijn soms over wat ze op Nederlandse verjaardagen aangeboden krijgen. Maar da's puur anacdotisch.

Maylise

tonny

tonny

01-04-2009 om 19:35

Even over de barbecue... (beetje o.t.)

Alom wordt aandacht gevraagd voor 'minder vlees eten' bijvoorbeeld eens per week niet, voor de die-hards.

Maar door de barbecues (die een jaar of veertig terug nog niet bestonden volgens mij...) haal je al die soberder dagen op slag weer in.

Is het niet wijs de barbecue wat minder vanzelfsprekend te maken óf nadrukkelijk energie te steken in andere barbecuehapjes dan al dan niet biologisch vlees? Het feit dat vlees veel groenvoer kost (simpel gezegd) blijft bestaan, of het nou bio os of niet.

Persoonlijk vind ik barbecuen leuk en lekker hoor, maar het wordt wel wat algemeen, allerlei verenigingen sluiten het seizoen ermee af, school, andere feestjes... en hoppa er gaat heel wat vlees door!

tonny

tonny

tonny

01-04-2009 om 19:38

Leuke discussie,

Leuk en verhelderend!

Maar die bruilofskwestie zit me een beetje dwars Maylise, vind je echt dat álle mensen die een kaartje krijgen moeten mee-eten? Dan zal mijn dochter nog drie jaar moeten sparen...

Ben je sowieso 'tegen' een receptie/feestje 's avonds, als de familie en de naaste genodigden overdag samen (zonder die receptie/feestgangers dus) een dinertje hebben genoten?

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.