Asa Torell
21-03-2009 om 14:05
Beatrijs deze week - wat in huis halen voor bezoek?
Beste Beatrijs,
Onlangs had ik ter gelegenheid van mijn verjaardag enkele vrienden uitgenodigd om ’s middags een kopje thee te komen drinken. Ik had een taart gebakken, bonbons in huis gehaald en nootjes gekocht. Een echtpaar bracht twee kleine kinderen (2 en 4 jaar) mee. Voor hen had ik een fles bubbelsap gekocht. Bij aankomst wilden de kinderen een koekje. Die had ik niet in huis. Er werd om chips voor de kinderen gevraagd, maar die had ik ook niet. De crackers die ik wel had vonden de kinderen niet lekker, de mandarijnen op de fruitschaal werden te droog bevonden en de taart wilden ze niet, waarop de moeder mij geërgerd toevoegde: ’Je mag toch wel verwachten dat je iets in huis hebt?!’ Ik woon alleen, eet nooit chips of koekjes, dus ik had er niet aan gedacht dit te kopen. Ik voel mij gekwetst door de opmerking en vraag mij af: Ben ik zo’n slechte gastvrouw? Had ik wat van die opmerking mogen zeggen? Omwille van de andere gasten heb ik hierop maar niet gereageerd.
Mislukt als gastvrouw
Beste Mislukt als gastvrouw,
Uw vriendin hoort bij de categorie ’moeders met kinderen op troontjes’. In plaats van haar kinderen voor te houden dat ze niet moeten zeuren en hen ergens mee af te leiden, ging ze de gastvrouw beschuldigen van wanbeheer. Het is geen manier van doen om de gastvrouw publiekelijk in gebreke te stellen. Het is lastig om u teweer te stellen tegen dergelijk massief narcisme. Hoogstens had u koeltjes uw excuses kunnen maken: ’Het spijt me dat de voorzieningen niet naar wens zijn. Wat kan ik doen om het goed te maken? Wil je misschien vijf euro? Bij de snackbar in de buurt hebben ze vast wel iets naar de kinderen hun gading.’
Ellen Wouters
01-04-2009 om 20:06
Tonny
Ik ben Maylise wel niet, maar misschien kan ik namens mezelf vast verhelderen.
Wat ik zelf heel ongastvrij vind, is overdag trouwen met een hoop genodigden, die dan wegsturen voor het eten en 's avonds weer terug laten komen voor het feest.
In de eerste plaats omdat ik samen eten een van de gezelligste dingen vind om te doen als het feest is, samen eten, lachen, praten, etc.
In de tweede plaats omdat mensen vaak een hoop kosten maken voor jouw bruiloft (kleren, cadeau, reis, soms ook nog hotel en een vrijgezellenfeest vooraf), uren gereisd hebben, moeite hebben gestoken in liederen en cadeaus, en dan moeten ze op jouw trouwdag ook nog even op eigen kosten een restaurant opzoeken, want naar huis tussendoor gaat vaak niet.
En in de derde plaats omdat het dan vaak zo is dat het bruidspaar 'chic' wil eten, en dat dan voorrang geeft boven het wat simpeler spijzigen van alle gasten. Dat begrijp ik dus niet.
Alleen 's avonds uitnodigen (dus familie eerst eten en dan 's avonds een feest voor iedereen), of overdag met eenvoudiger eten, kan in mijn ogen prima.
Maar niet zo'n onhartelijk gat in de dag laten vallen. Ga maar naar de chinees jongens, wij hebben andere prioriteiten.
En dat je dochter dan nog drie jaar zou moeten sparen, dat gaat mijn pet dan weer te boven. Toen wij trouwden hadden we ook niet veel geld, maar we hebben wél iedereen te eten gegeven. Eenvoudig eten, daar niet van, maar niemand hoefde met honger naar huis of in de stad te gaan eten. En dat kostte ons niet veel.
Als we iedereen een driegangendiner hadden willen geven, tsja, dát was ons budget te boven gegaan.
Ik zou desnoods liever een picknick in het park doen met alle dierbaren, dan zelf luxe te gaan eten en mijn gasten, die een paar honderd kilometer gereisd hebben, weg te sturen. Onvoorstelbaar zou ik dat vinden.
Ellen Wouters
01-04-2009 om 20:10
Overigens
Voordat mensen zich nou weer vreselijk beledigd voelen omdat ik iets onvoorstelbaar vind: ik kan me ook niet voorstellen dat ik 2000 euro had uitgegeven aan een trouwjurk. In dat licht moet je het zien. Er zijn dingen die ik _voor mezelf_ onvoorstelbaar vind om te doen, maar het is nou eenmaal een feit dat andere mensen andere prioriteiten hebben, en dat accepteer ik, maar het zijn duidelijk andermans keuzes.
Asa Torell
01-04-2009 om 20:26
Ja die trouwerijen
Ik maak het wel heel vaak zo mee, ook bij andere feesten trouwens zoals promoties. Met een gat tussenin dus.
Ik zie het dan nadrukkelijk als: je bent uitgenodigd voor het avondfeest, en als je zelf heel graag wilt kun je ook al s middags bij het officiele onderdeel zijn. Ik stoor me dan ook minder aan dat etensprobleem, omdat ik zelf beslis dat ik het zo doe. Ik zou me geen moment schuldig voelen als ik het middagdeel dan oversloeg.
Maar het is wel omdat ik het helemaal zo gewend ben... van ietsje meer veraf gezien vind ik het eigenlijk ook wel raar en ongastvrij.
Het is natuurlijk wel zo, dat dit zo gewoon is, dat een etentje voor alle gasten met heel eenvoudig goedkoop eten weer vreemd zal worden gevonden. Dus dat moet je dan wel 'durven'. En anders moet er inderdaad 3 jaar gespaard.
Maylise
01-04-2009 om 20:30
Bruiloft
Ik heb het concept van bruiloften in delen inderdaad nooit begrepen. Ik zou het niet leuk vinden om ergens als een soort tweede rang gast behandeld te worden. Ik nodig liever iedereen uit en dan maar allemaal wat goedkoper dan een deel van de mensen voor een huwelijksvoltrekking/receptie en een deel voor het eten uit te nodigen. Ik vind dat onderscheid iets heel onaangenaams hebben. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee want op alle bruiloften waar ik geweest ben was dat onderscheid er niet. Het is gewoon absoluut niet mijn stijl en ik vind het inderdaad iets beledigends hebben.
Overigens hoeft de dochter van Tonny dan toch niet drie jaar door te sparen. Ze kan ook gewoon het budget wat ze heeft gebruiken voor iedereen en dan dus wat minder ingewikkeld.
In bepaalde kringen zal het wel gewoonte zijn maar voor mij heeft het iets vreemds.
Laminaat
01-04-2009 om 20:33
Duidelijkheid en uitnodigingstijden
Okee,
Ik begin te begrijpen dat het oudhollands uitnodigingssysteem verloren begint te raken. Toen ik nog jong was (lang, lang geleden) was het altijd in één woord duidelijk wat een uitnodiging inhield:
-"Koffie"= 10 uur 's ochtends; koffie/thee met koekje/gebak
-"Lunch"= 12 uur; brood of voor hoger bezoek iets uitgebreider.
-"Thee"= 15:30; zie koffie, met meer kans op verse boterkoek
-"Borrel"= 17:00; alcoholische drank naar keuze (mits aanwezig) met nootjes en/of hapjes
-"Vanaf het borreluur"= zie vorige, maar als je langer blijft is er ook genoeg te eten, namelijk soep en brood en wellicht nog meer hapjes. Vanzelf volgt na de soep koffie en gebak.
-"Eten/diner"= 18:30; Volledige maaltijd waar je wel wat van mag verwachten. Nagerecht en koffie toe.
-Feestje, welkom vanaf 21:00!!= 22:00; drank en borrelhapjes, van chips tot tapas (altijd eten serveren als je alcohol schenkt)
Wat zijn jullie aangeboren/aangeleerde normen?
Laminaat
Ellen Wouters
01-04-2009 om 22:02
Nee pelle
"Volgens mij klopt er hier iets niet. De mensen die kleren kopen voor de bruiloft en bij het vrijgezellenfeest zijn geweest zijn meestal wel voor de hele dag uitgenodigd."
Wij hebben het meegemaakt met directe familie. Als in: broer.
"Je kiest zelf dus voor dat gat."
Ook niet. Als je een kaart krijgt met "wij trouwen om 3 uur, je bent uitgenodigd voor het officiele deel, en ś avonds voor het feest" dan vind ik dat een bruiloft in delen met een gat ertussen. Dus wat nou "je kiest zelf voor dat gat".
amk
01-04-2009 om 22:20
Uitnodiging
gaat toch meestal als volgt.
X en Y trouwen daar en daar om die tijd. = mededeling, en we vieren het feest daar en daar en zouden het leuk vinden als je er bij bent. = uitnodiging.
Dat je dan zelf beslist om bij de huwelijksvoltrekking wilt zijn is jou zaak. Dat is openbaar en ook Pietje Puk die toevallig langskomt zou daar bij mogen zijn.
De gasten die je er graag de hele dag bij wilt krijgen een extra briefje met de uitnodiging voor de hele dag.
Ik kan mij herinneren van mijn eigen huwelijk dat we dus 2 verschillende uitnodigingen hadden. En mijn vriendin die 2 weken later trouwde en een een receptie en een feest gaf wel 3.
Voor de gasten die we de hele dag uitnodigden hadden we eerst eenvoudige broodjes geregeld want sommigen kwamen van ver en verzamelen was rond lunchtijd. Toen wij de foto's gingen maken werden de daggasten verwacht in het restaurant voor koffie en taart, en wij schoven later aan voor een uitgebreide broodmaaltijd.
De feestgasten kwamen later.
Zo is bij de meeste bruiloften die ik heb meegemaakt het verloop, zal ook wel een deel cultuur zijn.
Maar dat splitsen in delen is wel gebruikelijk dacht ik.
Angela
tonny
01-04-2009 om 22:45
Zoals pelle het uitlegt
zo zie ik het ook. Da's het onderscheid tussen 'daggasten' en andere mensen die een kaart ontvangen en zelf bepalen of ze en zo ja op welk moment ze de feestelijkheden willen meemaken. Je kiest dan eventueel zelf voor een 'gat' en ik heb dat nooit als probleem gezien.
En het verhaal van 'broer' zoals Ellen dat vertelt - da's raar,lijkt me; als je tot de naaste familie/vriendenkring behoort ben je er de hele dag bij, inclusief alle mogelijke hapjes en drankjes.
Tonny
Hanne.
02-04-2009 om 09:41
Tjonge jonge
Ik heb me net vol verbazing door deze draad heen gewerkt. Wat een eisen worden er toch allemaal gesteld. Ik zou bijna niemand meer uit durven nodigen.
Waar is het respect voor elkaar gebleven. Als ik iemand uitnodig voor een gelegenheid doe ik dat op mijn manier. Ik ga er daarbij vanuit dat mensen komen omdat ze mij aardig vinden en dat het gezelschap het belangrijkste is. Een beetje zoals een cadeautje op een verjaardag. Het is geweldig als je een cadeautje mee neemt, maar zonder ben je ook van harte welkom.
Als ik ergens kant en klare hapjes geserveerd krijg: Prima, als deze van de aldi komen, ook prima. Als ik ze niet lekker vind. Pech. Misschien vindt de gastvrouw/heer ze juist wel ontzettend lekker. Smaken verschillen. Of misschien is de gastheer/vrouw een verschrikking in de keuken die nog geen aardappel kan kokenen smaken deze hapjes wel beter dan wat hij/zij zelf had kunenn maken, of misschien vindt de gastheer/vrouw het niet leuk om te koken en heeft op zijn/haar eigen verjaardag lekker van het zonnetje genoten. Super.
Ik zou me diep en diep schamen als ik hoorde dat mijn 'vrienden' achter mijn rug om zo'n commentaar leveren over de kwaliteit danwel de hoeveelheid eten die ik serveer op een gelegenheid. Ik ga ook heel heel erg hopen dat dat niet het geval is.
Kaaskopje
02-04-2009 om 13:13
Nou precies
Ik heb altijd wat de neiging gehad om maar vooral niet te weinig in te slaan bij een verjaardag. Mijn ouders waren van het zuinige soort bij feestelijke gelegenheden. Worstje bij het glas, kaasje mocht ook nog, een bakje pinda's... nou dan waren ze al wild bezig. Ik heb daaraan overgehouden dat ik het graag wat guller doe. Ik wil niet als een kniert overkomen dus. Volgens manlief sloeg ik daar weer in door. Mensen moeten gewoon tevreden zijn met wat je neerzet en anders maar niet. Hij heeft gelijk.
IngridT
02-04-2009 om 21:04
Hanne,
'Ik zou me diep en diep schamen als ik hoorde dat mijn 'vrienden' achter mijn rug om zo'n commentaar leveren over de kwaliteit danwel de hoeveelheid eten die ik serveer op een gelegenheid. Ik ga ook heel heel erg hopen dat dat niet het geval is.'
Maar weet je wat nou het leuke aan OOL is? Dat je semi-anoniem wat meningen kunt uitwisselen over dit soort dingen. Iets dat je IRL wegens (inderdaad) zwaar onbeleefd niet zou doen. Ik vind dat vaak heel verfrissend en leerzaam. Ik ben nogal eens geneigd te denken dat 'mijn' ideeen over weet-ik-wat min of meer algemeen aanvaard zijn, maar hier hoor je nog eens wat andere geluiden.
Ingrid
Plien
02-04-2009 om 21:46
Ook eens met hanne
En wat we hier doen: aantal soorten vlaai met koffie/thee. Verder is er div. soorten fris en sap, pilsje voor de liefhebbers, om wijn vraagt eigenlijk nooit iemand. Chipsje erbij, toastjes en/of stokbrood met salade (kant en klaar ja), filet americain, smeerkaasje. Soms doen we er nog wat rauwkost bij (komkommer etc.). Tegen etenstijd gaan we een paar pannen soep maken (inderdaad, pakjes), worstebrood erbij, en dan lekker uit het vuistje eten. Wie er rond die tijd (nog) is kan lekker mee eten.
Ik ben geen keukenprinses, heb trouwens ook amper de tijd om een middag in de keuken te gaan staan om hapjes te fabriceren, dus helaas, onze gasten zullen het met de salades van de Johma en de soepen van Knorr moeten doen. Heb nog nooit iemand horen klagen dat het te weinig of te min was, maar ik krijg van dit draadje wel lichtelijk de kriebels...
Ik hoop dat mijn vrienden en familie vooral komen voor de gezelligheid en omdat ze ons graag willen zien. Dat is in elk geval wel de reden dat ik naar vrienden of familie toe ga, en wat ik daar dan te eten of te drinken krijg is bijzaak! Als we van ver komen is een beetje maagvulling leuk, maar als dat niet voorhanden is, vinden we onderweg wel een Mac of iets dergelijks. Geen haar op mijn hoofd die iemand daarom scheef aan zou kijken. Hun feestje, hun manier.
Bennikki
02-04-2009 om 21:57
Echt cultuurverschil
Ik heb twee vriendinnen, één uit Rusland en één uit het Caribisch gebied. Zij staan ook bij eigen verjaardagen en feestjes heel lang gestressed en bezweet in de keuken, maken de heerlijkste dingen en allemaal volgens moeder-op-dochter recept. Het is hun manier om voor de gasten te zorgen, te zeggen dat de gast belangrijk voor ze is.(Kijk eens hoe hard ik voor je aan het werk ben!) Dat kan ik wel begrijpen en waarderen, ik leer daar ook van, heb dat van huis uit niet meegekregen.
Nou heb ik geprobeerd hen uit te leggen dat ík er voor wil zorgen dat de gast het gevoel heeft belangrijk te zijn door veel met hem/haar te praten, belangstelling te tonen en goed te luisteren. Ik ben een slechte multitasker en dat gaat dan vaak enigszins ten koste van de fysieke verzorging van mijn gast. Ik kan zo maar dingen die ik heb gemaakt vergeten te serveren.
Maar helaas, ze kunnen het niet snappen. Het is zo'n basaal gevoel voor ze om voor de gasten te willen zorgen, wat ik doe (belangstelling tonen) is eigenlijk bijzaak.
We agreed to disagree. Jammer, maar ook wel weer mooi die verschillen. Want als ik eerlijk ben vind ik luisteren belangrijker, maar mán wat heb ik al lekkere dingen gegeten.
jons
02-04-2009 om 22:55
Té chic
Als ik met mijn kinderen naar een verjaardag ga van een familielid, sla ik de uitnodiging om te blijven eten vrijwel altijd af. Niet omdat het niet lekker is, het is culinair zeer verantwoord, niet goedkoop, mooi opgemaakt, mooi gepresenteerd, maar... het is altijd net iets té voor mijn kinderen. Zij zijn erg blij met een kop soep en een stokbroodje met kruidenboter. Hier gaan de harinkjes rond, gevulde pepers, bijzondere kaasjes, gevulde champignons en met het eten is het soep, maar dan geen tomatensoep of kippensoep maar ook weer iets bijzonders.
Ze hebben zelf ook kinderen, maar die hebben dit eten inmiddels leren eten en op prijs leren stellen. Die van mij niet. Nou moet ik bekennen dat ik er zelf ook niet echt dol op ben, terwijl een broodje Mora-kroket... jamm.
Voor mij en mijn gezin slaan ze dus de plank mis.
Jons
Tirza G.
02-04-2009 om 23:05
Jons
Die mensen willen je een beetje bíjschaven Die arme heikneuters met hun mora-kroket. BOEHAHAHA ik lig in een deuk
Tirza
Tirza G.
02-04-2009 om 23:07
Hanne
Ik zit eens even na te denken. Als ik commentaar lever op feestjes (na afloop, tegen anderen) gaat het inderdaad eigenlijk altijd over de ménsen. Dat ze onbeleefd waren, of raar, of weetikveel wat. Nooit over het verstrekkingenpakket. Dat doet namelijk niet ter zake, het gaat om de sfeer. Met een oud biskwietje lol hebben - moet kunnen. Maar bij een chic buffet racistische opmerkingen maken kan een feestje voor mij flink verzieken.
Tirza
MRI
02-04-2009 om 23:12
Tirza (ot)
"Als ik commentaar lever op feestjes (na afloop, tegen anderen) gaat het inderdaad eigenlijk altijd over de ménsen." Maar waarom ga je dan, uberhaupt? Ik bedoel, je gaat toch naar een feestje voor de mensen, niet?
MR
Kaaskopje
03-04-2009 om 00:11
Mariarosa
Bespreek jij nooit met je huisgenoten andere mensen? Ook al is het ergens gezellig geweest dan valt er soms nog wel wat te kletsen over de mensen.
Plien
03-04-2009 om 00:22
Jons en tirza
Jons, mijn kinders zouden op zo'n feestje ook met een lege maag naar huis gaan vrees ik.
En Tirza, "Maar bij een chic buffet racistische opmerkingen maken kan een feestje voor mij flink verzieken.", dat kan ik me helemaal voorstellen, van zulke 'feestjes' zou ik hard wegrennen...
branca2
03-04-2009 om 08:18
Plien en jons
ik heb ook liever zulke feestjes
van die rare hapjes en gedoe nee dank je
bij ons gewoon een pan tomaten en groentesoep.
saucijzenbroodjes,stokbrood toostjes en kroketten heerlijk makkelijk en gezellig! nog nooit klachten gehad.
jons
03-04-2009 om 09:33
Tirza en branca
Branca, bij jou willen wij dus wel op een feestje komen! Zorg je dan wel voor 2 kroketten per broodje?
Enne Tirza, als mijn lieve familie deze heikneuters inderdaad zouden willen bijschaven, zou ik er nog de humor van inzien We kunnen op zich best wat bijschaving gebruiken, denk ik, maar dan toch niet van hen, hahaha.
Nee hoor, het is echt geen opzet of kwade wil, er wordt echt, oprecht gedacht dat ze de gasten verwennen met al die lekkernijen. Nou ben ik ook de enige met echt jonge kinderen, maar ik vind het echt jammer dat er niet meer rekening met mijn kinderen wordt gehouden. Zorg voor een stokbroodje en een kuipje kruidenboter, wat komkommer en tomaatjes en die hebben het helemaal goed.
Jons
MRI
03-04-2009 om 11:52
Kaaskopje/tirza (ot)
Ik begrijp zelf helemaal niet wat ik met mijn vorige posting wilde zeggen. Was heel moe en had een wijntje op. Sorry.
MR
Maria
03-04-2009 om 11:55
Nou ja....
Dat snap ik dan weer niet. Eerst jammeren over het commentaar van de culinair onderlegde gasten die geen kant-en-klaar hapjes willen, dan vervolgens hetzelfde doen met commentaar over die "rare" hapjes die geserveerd worden en de kroketten en kruidenboter consumerende bezoekers bejubelen.
Leef en laat leven, zou ik zeggen.
Maria
k-dootje
03-04-2009 om 13:42
Ach ja
ik ben van het type 'altijd bang dat ik te weinig in huis heb' en heb dan ook altijd heel veel over met een verjaardag. Maar ik hou er van om de mensen lekker te verwennen, vind in de keuken staan niet erg en geniet er uitermate van als ik zie dat anderen mijn hapjes/eten lekker vinden. Ik pak dus ook altijd groots uit met een verjaardag. Mijn en mans familie komen niet zo vaak, dus als ze komen zorg ik ook dat ik veel lekkere dingen heb. Geen culinaire hoogstandjes, maar wel uit diverse kookboeken.
Dat is bij veel feestjes waar ik kom het geval, maar ieder feestje heeft wel zijn eigen charme: bij schoonzus A krijgen we al jaaaaaaaaaarenlang een saucijzenbroodje dat steenkoud is van binnen. Bij schoonzus B (die echt niet op de centen hoef te letten) vallen alle verjaardagen altijd net in dat weekend dat er op de hele wereld en omstreken geen gebak te koop is. Zij hoeft niet extra te pinnen voor een verjaardag, zeg maar. Dus eet ik altijd van tevoren als we daar heen gaan. Maar toch ga ik er graag heen. En altijd denk ik: volgende keer ga ik ook iets minder serveren. Maar dat lukt me niet, ik vind het te leuk!
Maylise
03-04-2009 om 16:26
Niet klagen verder
Als ik ergens kom en de hapjes waren niet zo gelukt zou ik daar nooit over klagen na afloop. Ik vind het ook niet erg als ik bliksoep krijg en voorgemaakte kroketten hoewel eigen gemaakte soep en kroketten vaak lekkerder zijn. Ik vind het echt niet raar of zo als ergens bliksoep krijg.
Wat ik minder vind is als ik ergens echt wordt uitgenodigd en vervolgens is er nauwelijks wat. Nodig me dan niet uit denk ik. En er zijn vrienden die verder heel lief zijn en waarvan ik het weet dus dan ga ik voor die tijd altijd even langs de kebab shop. Het zijn verder echt lieve mensen dus ik zal daar nooit wat van zeggen maar ik snap werkelijk niet waarom ze mensen uitnodigen en dan vervolgens nauwelijks wat geven. Ze zijn niet verplicht me uit te nodigen en als ze het niet doen vind ik dat best maar als ik een uitnoding krijg dan verwacht ik inderdaad iets fatsoenlijks te eten.
Overigens vind ik het ook onzin om neer te kijken op gesophisticeerde amuses-bouche en mensen die dat soort dingen serveren als vreemd te beschouwen.
Maylise
Katrien
03-04-2009 om 17:21
Maar maylise
"Wat ik minder vind is als ik ergens echt wordt uitgenodigd en vervolgens is er nauwelijks wat. Nodig me dan niet uit denk ik."
Wat is het verschil tussen echt uitnodigen en niet echt uitnodigen?
Misschien nodigen die vrienden je uit omwille van je gezelschap?
Ik begrijp echt niet waarom dat eten belangrijker lijkt te zijn dan het feit dat je gezellig samen zit.
Katrien
Maylise
03-04-2009 om 19:03
Katrien
Echt uitnodigen is voor mij: " kom je maandag avond eten?"
Niet echt uitnodigen is voor mij: "leuk dat je er bent, wil je soms mee eten, we hebben niet veel maar wat we heben delen we"
Als iemand de moeite neemt om mij echt uit te nodigen voor een etentje of voor een avondje met hapjes of een verjaardag of weet ik veel dan verwacht ik inderdaad dat er wat maagvullends op het programma staat. Als ik zomaar aan kom waaien dan begrijp ik heel goed dat er weinig is.
Tuurlijk is het gezelschap het belangrijkste maar mijn gezelschap gaat er op vooruit als ik een gevulde maag heb.
Het heeft vooral te maken met verwachtingen en wat de gewoonte is binnen iemands sociale kringen.
Maylise