Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 14:05

Beatrijs deze week - wat in huis halen voor bezoek?

Beste Beatrijs,

Onlangs had ik ter gelegenheid van mijn verjaardag enkele vrienden uitgenodigd om ’s middags een kopje thee te komen drinken. Ik had een taart gebakken, bonbons in huis gehaald en nootjes gekocht. Een echtpaar bracht twee kleine kinderen (2 en 4 jaar) mee. Voor hen had ik een fles bubbelsap gekocht. Bij aankomst wilden de kinderen een koekje. Die had ik niet in huis. Er werd om chips voor de kinderen gevraagd, maar die had ik ook niet. De crackers die ik wel had vonden de kinderen niet lekker, de mandarijnen op de fruitschaal werden te droog bevonden en de taart wilden ze niet, waarop de moeder mij geërgerd toevoegde: ’Je mag toch wel verwachten dat je iets in huis hebt?!’ Ik woon alleen, eet nooit chips of koekjes, dus ik had er niet aan gedacht dit te kopen. Ik voel mij gekwetst door de opmerking en vraag mij af: Ben ik zo’n slechte gastvrouw? Had ik wat van die opmerking mogen zeggen? Omwille van de andere gasten heb ik hierop maar niet gereageerd.

Mislukt als gastvrouw

Beste Mislukt als gastvrouw,

Uw vriendin hoort bij de categorie ’moeders met kinderen op troontjes’. In plaats van haar kinderen voor te houden dat ze niet moeten zeuren en hen ergens mee af te leiden, ging ze de gastvrouw beschuldigen van wanbeheer. Het is geen manier van doen om de gastvrouw publiekelijk in gebreke te stellen. Het is lastig om u teweer te stellen tegen dergelijk massief narcisme. Hoogstens had u koeltjes uw excuses kunnen maken: ’Het spijt me dat de voorzieningen niet naar wens zijn. Wat kan ik doen om het goed te maken? Wil je misschien vijf euro? Bij de snackbar in de buurt hebben ze vast wel iets naar de kinderen hun gading.’

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 14:13

Mijn mening

Ik ben het eens met Beatrijs, maar gezien de reacties op de trouw-website is lang niet iedereen dat. Een aantal moeders e.a. vinden dat de gastvrouw toch had moeten weten dat kinderen geen taart lusten. Of op zijn minst had moeten opbellen wat de kinderen wel en niet lusten. Wat vinden jullie?
Ik vind het misschien als kinderen komen avondeten wel aardig (maar niet noodzakelijk) als naar hun voorkeuren wordt gevraagd, maar voor een theepartijtje helemaal niet. En hoewel zoon hier ook geen taart lust en veel andere kinderen ook niet, vind ik dat helemaal niet iets wat je zonder kinderen te hebben, moet kunnen bedenken. Bovendien weet je niet zo gauw wat welke kinderen (en volwassenen!) wel lusten, dus ook als je wel koekjes koopt kun je er net zo hard naast zitten. Kortom waar ligt de grens wat dit betreft?

reina

reina

21-03-2009 om 14:16

Eens

Ik ben het niet altijd met Beatrijs eens, maar in dit geval wel, wat een zeurpieten, die kinderen en wat een domme reactie van die moeder. Hoezo niks in huis? Niks in huis wat haar prinsjes wilden hebben, bedoelde ze. Zulke gasten ben ik liever kwijt dan rijk. (Ik denk dat ik als mede-gast m'n mond niet had gehouden trouwens)

MaximeM

MaximeM

21-03-2009 om 14:28

Als het mijn kinderen betrof

Hoi,

Als het mijn kinderen betrof en ze wilden niets van wat er lag dan zou ik gezegd hebben 'dan neem je toch niets'? Er was zelfs limonade voor ze en genoeg andere dingen die ze toevallig niet lusten, jammer voor de kinderen dan, ik zou zelf de gastvrouw nooit zo aanspreken.

Maxime

Ik ben het wel eens met beatrij....

...want ik zou me ook ergeren aan zeurende kinderen of moeders wat betreft de voedselvoorziening als je ergens op bezoek bent.

Maar. Aan de andere kant moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel behoorlijk verbaasd ben over een huishouden waar geen enkel simpel pak koekjes op voorraad ligt. En als moeder die al veel kroost op bezoek heeft gehad weet ik dat er veel kinderen zijn die niet van taart houden. Dus zelfs als ik nooit koekjes in huis had weet ik wel zeker dat ik als ik kinderbezoek verwachtte ik zou zorgen voor wat simpele koekjes en kleine zakjes chips of zo. Kwestie van gastvrijheid (in mijn optiek dan)

Maar, dat neemt niet weg dat ik noch mijn (hopelijk) mijn kinderen er ook maar iets over zouden zeggen als ze het met een stuk fruit en een glas water zouden moeten stellen in het geval er alleen maar mokkataart en citroen-priklimonade zou zijn (om maar eens een paar dingen te noemen waar ze niet blij van worden)

Ingrid (die wel eens een paar zware dagen heeft gehad met de toen nog kleine kroost toen we bij nogal macrobiotosche buitenlandse vrienden logeerden, en ze voor 90 % moesten overleven op dingen die ze nog nooit van hun leven gezien hadden. Laat staan geproefd. En ik herinner me ook nog een barbecue bij kinderloze vrienden waar ze qua vlees konden kiezen uit verse sardientjes (met graat), inktvisringen en bijzonder gepeperde steaks. Ook niet het meest kindvriendelijke assortiment. Maar goed, dan maar veel stokbrood)

Niet de prinsjes,

maar de koning en koningin zijn de oorzaak. Ik oordeel niet over die hummels, maar over hun ouders.
Ik zou zeggen tegen mijn hummels: probeer een klein stukje taart, je weet toch niet of je het lekker vindt als je niet iets geproefd heb. EN verder was er limonade, vast ook wel iets van zuivel of gewoon THEE!. En een lekker bonbon! Die lusten kinderen toch ook wel?
Zelf eten meenemen voor mijn hummels heb ik nooit gedaan. Lust je het niet dan heb je pech. Wel zelf wat speelgoed mee naar kinderloze vrienden. Want ik verwacht niet dat ze dat in huis hebben.

tonny

tonny

21-03-2009 om 15:17

Wat mij niet helder is...

... is of de gastvrouw tevoren wist dat die twee kleintjes zouden meekomen. Zo ja, dan was het handig geweest wat kinderdingetjes in het assortiment te doen.

Maar hoe dan ook, het gedrag van de gast met kinderen is onzinnig!

Taart (al dan niet zelfgebakken) mogen/mochten kinderen alleen als ze het inderdaad gingen opeten! Anders kregen ze bv cake met spuitslagroom en snoepjes. Half afgeknabbelde restanten taart naar de keuken terugbrengen vind ik jammer!

tonny

mirreke

mirreke

21-03-2009 om 15:28

Voorkomen

Voor zulke jonge kinderen had ik zelf altijd wat bij me, eten, drinken en wat te spelen en tekenen. Vooral mensen zonder kinderen hebben idd een huis dat niet op kinderbezoek berekend is.
Vroeger kon ik me trouwens niet voorstellen dat er kinderen zijn die geen taart lusten (die van ons eten alles!), maar mijn schoonzus heeft dergelijke exemplaren dus...

matriarch

matriarch

21-03-2009 om 15:38

Taart

"dat kinderen geen taart lusten" ?????? Taart is hier altijd op ieder kinderfeestje grif naar binnen gegaan. Ik kan me voorstellen dat deze jarige niet rekent op kinderen die geen taart lusten. Het zijn geen spruitjes of zo, het is taart!!!

tonny

tonny

21-03-2009 om 16:04

Taart

Tja, ik kende verscheidene kinderen die als ze met hun ouders op verjaarsvisite kwamen hun staart een beetje afknabbelden en dan lieten staan. Vond ik jammer van de taart.

Maarre - misschien had ik spruitjes moeten presenteren! Wel origineel!

tonny

tonny

tonny

21-03-2009 om 16:05

Geen staart, taart natuurlijk!

kinderen met een staart. Het moet niet raarder worden, op bezoek komen en je eigen staart oppeuzelen

Als je zelf geen kinderen hebt

weet je vaak niet waar ze van houden. Ik kan me goed voorstellen dat de vraagstelster dacht ook iets lekkers voor de kinderen te hebben met bubbelsap en taart. Toen ik nog geen kinderen had, had mij dat ook best kunnen overkomen. Ik had er ook geen idee van dat meer dan de helft van de kinderen helemaal geen taart hoeft. En juist doordat ik mij dat kon herinneren, had ik zelf meestal wel iets bij me dat mijn kinders onder de vier wèl lustten. Deze moeder was niet erg aardig tegen een gastvrouw die toch echt wel moeite had gedaan iets lekkers in huis te halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2009 om 16:51

Klagen is onbehoorlijk

Ik zou mijn mond gehouden hebben, of hooguit beleefd gevraagd hebben of er misschien een biskwietje in huis was of zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel vind dat de gastvrouw zich niet erg verdiept heeft in het fenomeen kindervisite. Zo bekeken vind ik dat de fout aan beide zijden ligt. Bubbeldrank voor peuters? Kinderen van die leeftijd eten geen bonbons, maar een zakje chips gaat er bij een kleuter wel in. Ik zou dus wel wat in huis gehaald hebben en na afloop de aangebroken zak lekker meegegeven hebben, als ik er zelf niet van zou houden.

Maylise

Maylise

21-03-2009 om 16:52

Eens met beatrijs

Dat er ook kinderen zijn die taart niet lekker vinden ben ik ook pas achtergekomen toen ik kinderfeestjes ging geven. Mijn oudste kinderen vonden ook als peuter taart wel lekker dus stond daar verder niet bij stil. Vind het dus ook niet raar dat de vraagstelster daar niet bij stil heeft gestaan.
Ik vind taart en bubbelsap niet ongepast als versnapering voor jonge kinderen. Ik kan me dus goed voorstellen dat de vraagstelster niet meer in huis had gehaald. Als de kinderen dat inderdaad niet lekker vinden dan zullen ze het met een cracker en water moeten doen.
Ik vind dat niet ongastvrij. Het is altijd handig om veel verschillende dingen in huis te hebben maar kan me goed voorstellen dat als jezelf alleen ergens woont je er geen enorme voorraden op na houdt.
Als het mijn kinderen waren geweest hadden ze of het gebodene kunnen krijgen of met het alternatief (crackers) genoegen moeten nemen. Anders maar niks.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2009 om 17:36

Haha

hun staart opknabbelen...) Exploiteren die kinderen! Een staart levert heel wat bekijks op.

Jolijt

Jolijt

21-03-2009 om 18:58

Wat een gastvrouw ook in huis haalt...

ik vind dat je ervan uit moet gaan dat het een eerlijke poging is om het goed en gezellig te doen.
Zelfs met vier kinderen merk ik dat ik vaak niet dat in huis heb wat kinderen van anderen mogen/lekker vinden.

Gast moet haar mond houden en zelf rekening houden met de beperkte smaak van haar kinderen.

Irma E

Irma E

21-03-2009 om 19:14

Kaaskopje

Meen je dat nou dat je vindt dat de gastvouw fout is? Als er taart is, bubbelsap, bon bons en zelfs mandarijnen? als je dat allemaal niet lust heb je pech! Stel ze had koekjes gekocht en die kinderen lusten NET die koekjes niet??? Sommige kinderen lusten alleen water, anderen appelsap, etc etc moet je dat dan allemaal in huis hebben omdat er 2 kinderen komen? Neem dan zelf wat mee als je kinderen hebt die weinig lusten.

Jesse_1

Jesse_1

21-03-2009 om 20:12

Ook mislukt als gastvrouw

Voordat wij kinderen hadden heb ik ook zeker wel eens de plank misgeslagen bij bezoek met kinderen.
Ik kan het mij nog herinneren van toen ik begin 20 was en ik niet eens limonade oid in huis had (gelukkig voldeed met water aangelengde cola toen). En ik kan mij herinneren dat een nichtje er eens was, een jaar of 11 geleden. Toen had ik ook niet iets behoorlijks te eten voor een peuter - maar ik weet niet zeker meer of het wel een aangekondigd bezoek was toen.
Dus ik denk dat de brievenschrijfster gewoon heel onervaren is met kinderbezoek... (Ik dacht ook dat kinderen altijd wel taart lustten)
Jesse

margje van dijk

margje van dijk

21-03-2009 om 20:14

Dus

die vrouw alleen had maar moeten weten dat kinderen niet van bubbeldrank en taart houden?

Dat weet je alleen als je zelf kinderen hebt.

Deze mevrouw heeft geen kinderen, die weet dat gewoon niet. Bovendien heeft ze veel moeite gedaan, zelfs een taart gebakken, dus deze mevrouw treft geen enkele blaam in mijn ogen.

De ouders van die kinderen vind ik inderdaad onbeschoft. Ik ben het helemaal eens met Beatrijs.

Zelf had ik vroeger trouwens ook gewoon zelf iets bij me als ik op bezoek ging bij mensen waarvan ik wist dat ze geen affiniteit met kinderen hadden.

En o ja, IngridT: jij snapt niet dat sommige mensen geen koekjes in huis hebben, maar iks nap dat heel goed Bij ons thuis zijn ook nooit koekjes. Als die er wel zijn eten we ze namelijk meteen op en dan worden we veel te dik. Al dat soort verleidingseten is hier domweg niet in huis, uit zelfbescherming. Maar daar heb jij geen last van denk ik

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

21-03-2009 om 20:26

Helemaal op een lijn met margje en anderen

Ik zit hier echt hard op "Nou jaaaaaa!" te roepen. Hoe moet die mevrouw weten wat peuters wel en niet blieven als ze zelf geen kinderen heeft? Ze heeft haar best gedaan met bubbelsap (ik stel me zo voor dat ze Jip en Janneke champagne van de Hema had, of iets dergelijks), taart, bonbons etc. De moeder van die kinderen is megalomaan en zwaar betoeterd. Ze had toch zelf wat dingen kunnen meenemen uit voorzorg? Ik heb (net als veruit de meeste peutermoeders) gewoon standaard peuterdingen in mijn tas zitten: pakje appelsap voor onderweg, Liga, wat Little People poppetjes. Mijn leerlingen liggen altijd in een deuk als ik iets niet kan vinden in mijn tas, want dan ga ik er lukraak dingen uit gooien om ruimte te maken en komen al die peuterspulletjes tevoorschijn: goh, juf, gebruikt u nog een speen?
Groetjes
Massi

Irma E

Irma E

21-03-2009 om 20:46

Nog even over taart

Ik maak het maar zelden mee trouwens dat er hier kinderen komen die mijn taart niet eten. Ligt er misschien aan wat voor taart je hebt?? ik heb altijd wel een lekkere aarbeienkwarktaart, en taart is vaak ook gewoon iets zoets en slagroom, hoezo zouden ze dat niet lusten?

Jolijt

Jolijt

21-03-2009 om 21:19

Irma e

onze kinderen hielden toen ze klein waren niet van dingen met meerdere smaakjes en/of substanties door elkaar. Dan valt dus alle taart af, hoe lekker ook.
Brood hadden ze ook liever met het beleg ernaast...

Guinevere

Guinevere

21-03-2009 om 21:30

Wat een vreselijk mens

Dat nare mens wordt vast nóóit meer ergens uitgenodigd. Wat een onbeleefd type zeg. En zorg inderdaad zelf dat je iets in je tas hebt voor je kleine kinderen. Geen mens kan rekening houden met alle vreemde voorkeuren van kinderen.
Mijn kinderen zouden trouwens staan te juichen, lekker zeg, taart en bonbons en nootjes! Die dingen worden hier zowat onder mijn neus vandaan gegrist. En mochten ze het tóch niet waarderen, jammer dan, goed voor de lijn.

Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 21:33

Precies, het zit hem in de taart

zo blijkt ook hier maar weer. Ik was dus ook erg verbaasd te ontdekken dat zoon dat niet lustte (nu hij 5 is begint dat trouwens wel te komen). Kortom ik denk dat je werkelijk gauw vergeet hoe weinig idee iemand van zulke kindersmaken heeft die zelf geen kinderen heeft en ze ook zelden meemaakt. En dan lijkt taart en limonade zo'n prima aanbod dat je ook niet bedenkt dat je eerst nog zou kunnen bellen of de kinderen het wel lusten.

Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 21:35

En voor de statistiek

dochter, nog geen twee, is superdol op taart. En op bonbons. En zoon houdt weer van mandarijnen.

Asa Torell

Asa Torell

21-03-2009 om 21:36

Taart-tip

Vorige week op 5e verjaardag van zoon heeft een groot deel van de genodigden (ook 5 dus) enthousiast chocoladetaart gegeten!

mar

mar

21-03-2009 om 21:36

In mijn kinderloze tijdperk

kreeg ik eens eens een (a.s.) schoonzus met nichtjes op bezoek. We hadden frisdrank, melk, thee, koffie en twee soorten sap. En natuurlijk water. Niets was goed voor de kinders. Tja, dan niet.

In mijn latere tijdperk met kind had ik de basisdingen voor kinderen in huis, m.n. diksap en rijstwafels. Ook dit viel weinig in de smaak en werd door schoonzus aangeprezen als 'diksap, je weet wel, dat vieze flauwe spul".

Wij hebben tegenwoordig verschillende soorten diksap, zelfgemaakt vlierbloesemsap en bessensap, maar er zijn weinig kinderen die dit allemaal lusten. De meesten gaan voor de appeldiksap, die wij niet hebben.
Ik huldig het standpunt als je niet wilt/lust jammer.

Misschien moeten we toch maar terug naar vroeger, als je met moeder op theevisite ging en de kinderen gewoon niets kregen

Bastet

Bastet

21-03-2009 om 21:38

Hartig

Ik heb een zoon die erg van hartig houdt,en pas sinds zijn twaalfde mijn appeltaart eet.Hij houdt nou eenmaal meer van hartig,heeft ooit een pizza met kaarsjes gehad op zijn verjaardag..
Weet je,ik snap de gastvrouw wel,maar ik herinner mij ook meewarige blikken van een gastvrouw omdat mijn kinderen het gangbare niet zo geweldig vonden.Ik moet wel zeggen dat ik vaak zelf iets in mijn tas had,al was het alleen al vanwege de allergieen van mijn kinderen.
Groetjes,Bastet

margje van dijk

margje van dijk

21-03-2009 om 21:51

"ik lust geen taart"

Het maakt in mijn beleving niet uit wat voor taart je maakt, er zijn kinderen die standaard zeggen dat ze geen taart lusten, zonder dat ze de taart nog gezien hebben of gevraagd hebben wat voor taart het is.

Heel apart, maar het schijnt heel gewoon te zijn.

Gelukkig eten mijn kinderen alles, dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Overigens heb ik er ook een fruitarier bij, die verkiest dagelijks "een stukje fruit" boven wat voor toetje ook, zelfs al is het ijs met aardbeienkwark en slagroom. Niet dat hij dat niet lust, maar hij heeft echt liever een sinaasappel. Dus krijgt hij dan een bakje met een sinaasappel erin.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

21-03-2009 om 22:04

Op feestje is iets anders dan gewoon

Als ik hier een kind te spelen krijg dat niets lust zeg ik: "je hoéft het niet te nemen, hoor". Maar ik ga me dan niet inspannen iets anders voor ze te regelen.

Ik ben daar geloof ik wel keihard in ja: als je het aangebodene niet lust, dan heb je pech. Da's de consequentie van zo kieskeurig zijn.

Maar als het een feestje is zorg ik natuurlijk dat er veel alternatieven zijn. Dan vind ik het raar dat je niet iets aanbiedt wat iemand wel lust.

Margje

Guinevere

Guinevere

21-03-2009 om 22:07

Mijn gevleugelde uitspraak is...

Wat ik hier regelmatig tegen (mijn) kinderen zeg: "het is hier geen restaurant!". Werkt altijd, meestal lusten ze daarna opeens wél wat er in huis is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.