Asa Torell
21-03-2009 om 14:05
Beatrijs deze week - wat in huis halen voor bezoek?
Beste Beatrijs,
Onlangs had ik ter gelegenheid van mijn verjaardag enkele vrienden uitgenodigd om ’s middags een kopje thee te komen drinken. Ik had een taart gebakken, bonbons in huis gehaald en nootjes gekocht. Een echtpaar bracht twee kleine kinderen (2 en 4 jaar) mee. Voor hen had ik een fles bubbelsap gekocht. Bij aankomst wilden de kinderen een koekje. Die had ik niet in huis. Er werd om chips voor de kinderen gevraagd, maar die had ik ook niet. De crackers die ik wel had vonden de kinderen niet lekker, de mandarijnen op de fruitschaal werden te droog bevonden en de taart wilden ze niet, waarop de moeder mij geërgerd toevoegde: ’Je mag toch wel verwachten dat je iets in huis hebt?!’ Ik woon alleen, eet nooit chips of koekjes, dus ik had er niet aan gedacht dit te kopen. Ik voel mij gekwetst door de opmerking en vraag mij af: Ben ik zo’n slechte gastvrouw? Had ik wat van die opmerking mogen zeggen? Omwille van de andere gasten heb ik hierop maar niet gereageerd.
Mislukt als gastvrouw
Beste Mislukt als gastvrouw,
Uw vriendin hoort bij de categorie ’moeders met kinderen op troontjes’. In plaats van haar kinderen voor te houden dat ze niet moeten zeuren en hen ergens mee af te leiden, ging ze de gastvrouw beschuldigen van wanbeheer. Het is geen manier van doen om de gastvrouw publiekelijk in gebreke te stellen. Het is lastig om u teweer te stellen tegen dergelijk massief narcisme. Hoogstens had u koeltjes uw excuses kunnen maken: ’Het spijt me dat de voorzieningen niet naar wens zijn. Wat kan ik doen om het goed te maken? Wil je misschien vijf euro? Bij de snackbar in de buurt hebben ze vast wel iets naar de kinderen hun gading.’
Fraz
21-03-2009 om 22:15
Maar
ik denk dat de gastvrouw gewoon haar best had gedaan. Ze heeft zelf geen kinderen en haalt lekkere dingen in huis en naar haar mening ook voor de kinderen. Tuurlijk is het dan jammer als de kinderen dat allemaal niet lusten en probeert ze als nog iets te vinden (bijv. mandarijntjes). Tja en is er dan niets dan is dat jammer. Als ouder van een kieskeurige peuter zou ik voor de zekerheid altijd iets zelf meegenomen hebben. Kortom gastvrouw heeft haar best gedaan en daar moet je gewoon blij mee zijn klaar...
Asa Torell
21-03-2009 om 22:21
Margje
Maar wat beschouw jij dan als veel alternatieven? Natuurlijk, als je vriendje X goed kent en je weet dat ie graag sultana's lust kun je die speciaal voor het feestje kopen. Maar voor het geval dat? Met onbekende kinderen? Als je ze zelf niet hebt? Nee dan vind ik werkelijk niet dat er met taart, thee en frisdrank iets mis is.
margje van dijk
21-03-2009 om 22:56
Asa, ik reageerd op cameron
Cameron vroeg zich af of het niet normaal is om je in te spannen iets aan te bieden wat je gasten lusten.
Dus mijn antwoord was: ja, op feestjes wel, maar normaal gesproken niet.
Ik heb zelden meer dan een paar dingen in huis dus normaal gesproken is hier niet veel keus. Bij feestjes probeer ik ruimdenkend te zijn, maar ik weet echt niet wat mijn gasten wel en niet lusten.
Dus het zal mij ook vast wel overkomen dat iemand niets lust van wat ik aanbied.
Over het algemeen heb ik wel grote moeite trouwens met kieskeurige mensen. Kijk, als ik weet dat iemand bijvoorbeeld geen melkproducten mag, dan hou ik daar rekening mee. Maar een kind dat én geen taart lust én ook niet een stukje ontbijtkoek én ook geen stroopwafel én 's avonds ook geen patat en óók niet een boterham met pindakaas, zo'n kind stelt mijn geduld wel heel erg op de proef. (En dit is geen hypothetisch voorbeeld). Ik blijf natuurlijk aardig maar inwendig voel ik heel wat anders.
Maar goed, ik ben niks gewend, mijn kinderen lusten alles dus ik weet niet (meer) hoe het is om moeilijke eters te hebben. (Ooit wel een moeilijke eter gehad maar dat is al zo lang geleden).
Margje
margje van dijk
21-03-2009 om 23:02
Nou ja, dat is maar de vraag natuurlijk
Of je kinderen er niets aan kunnen doen dat ze niets lusten.
Volgens mij zit er een heel groot gebied tussen 'technisch' iets niet lusten zeg maar (dus er niets aan kunnen doen) en wel gewoon opeten.
En natuurlijk heb je moeilijke en makkelijke eters.
Maar soms wordt het een kind ook wel heel makkelijk gemaakt. En ik zeg niet dat dat bij jou zo is, Cameron, maar ik heb dat wel eens in mijn omgeving meegemaakt, voor zover ik dat kon beoordelen.
Mijn makkelijke eters hebben het ook een keer moeilijk gehad: toen we naar China gingen. De eerste paar dagen aten ze nauwelijks iets, want ze lusten echt niets van dat Chinese eten. Ik hield mijn hart vast want zo weinig hadden ze nog nooit gegeten.
Maar na een week aten ze toch weer alles. En natuurlijk is dat ook gelukt omdát ze zulke makkelijke eters zijn. Maar ik had ook na drie dagen kunnen besluiten om voortaan maar bij die ene supermarkt dure Europese importspullen te kopen zodat we westers konden eten, "want die kinderen kunnen er toch ook niks aan doen dat ze dat Chinese eten niet lusten".
Daar hadden we dan waarschijnlijk een half jaar aan vast gezeten.
Margje
Fraz
21-03-2009 om 23:04
Nee geen vorm van dwarsigheid
alleen gastvrouw weet niet wat kind wel/niet lust en haalt naar eigen inzicht lekkers. Moeder weet wel dat kind weinig lust dus dat je redelijk grote kans hebt dat er niets aanwezig is wat kind lust, dan neem je dus voor de zekerheid zelf koekjes/fruit/krentebol mee. Ik had ook een vrij kieskeurig kind en nee ik ga haar niet dwingen chocola te eten (dat lust ze dus niet) maar gelukkig is ze gek op fruit en dat is er meestal wel.
Manda Rijn
21-03-2009 om 23:05
Ik hou daar niet van
ik hou er niet van als mijn kind om snoep en chips vraagt, ik hou er ook niet van als een speelkind dat doet, ik vind dat niet beleefd en ook zo verwend, alsof er altijd maar overal snoep en ijs gegeten moet worden.
Laats had ik dochter + meisjex meegenomen op een uitje, ze hadden thuis al witte bolletjes met sap gekregen, zegt dat meisje daar in die speeltuin bij aankomst "ik vind het niet zo leuk, mogen we een ijsje ?". Als ik zou horen dat mijn dochter zulke dingen zou vragen op een superleuk uitje dan zou ik echt boos zijn.
En als je weet dat je kinderen niet alles lusten dan moet je zelf iets mee nemen van huis.
dus per definitie hou ik niet van gezeur en gevraag van kinderen, verder hou ik dus ook helemaal niet van dat commentaar wat deze mevrouw krijgt die echt haar best heeft gedaan.
Marmar
22-03-2009 om 00:45
Geen kinderfeestje maar een theevisite.
En die kinderen waren niet uitgenodigd maar gewoon meegebracht door de ouders. Daar wist vraagstelster van anders had ze geen drinken enzo speciaal voor die kinderen in huis gehaald.
Maar toch. Het was háár verjaardag en ze had wat vrienden uitgenodigd voor de thee. In principe dus enkel voor volwassenen, alleen dat ene stel bracht bracht hun kinderen mee. Dus daarom vind ik dat het aan die ouders is om hun kinderen te entertainen en te voederen. Én ervoor te zorgen dat de gastvrouw niet gek wordt van gezeur om snoep, speciale koekjes of drinken etc.
Trouwens, ik waardeerde het indertijd helemaal niet als mijn 2-3 jarige hummeltjes zakjes chips of snoep kregen. Te zout, te zoet, te ongezond. Maar ik hield dan wel m'n mond want op bezoek ergens is niet dagelijks, dus kon het voor een keertje niet schadelijk zijn.
Monique D*
22-03-2009 om 01:07
Eten wat de pot schaft en anders eet je niets
Ik vraag mij of de briefschrijfster en de gast oppervlakkige kennissen zijn of goede vrienden. Ik denk het eerste. Wat denkt dat mens (gast) eigenlijk wel!? Kritiek spuien op haar rol als gastvrouw omdat ze geen koekjes en chips voor haar kinderen heeft? Zij had toevallig wel een fles bubbelsap gekocht. Verder waren nootjes, bonbons, mandarijnen en crackers en dan nog TAART! En dat lusten kinderen toch wel, op alle kinderfeestjes zijn er toch taarten met kaarsjes? En dat blieven ze niet?? Tja, als ze zo ongelooflijk kieskeurig zijn dan houdt het voor de kinderen (en ook voor die gast) toch echt op. Zij waren na die dag dan ook niet meer welkom meer bij mij thuis.
Deze mevrouw heeft haar best gedaan en helaas net lekkers gehaald en die net niet lekker genoeg waren voor de kinderen. En dat kan gebeuren en dat zou ook een goede leerschool kunnen zijn voor die kinderen. Die moeder in kwestie had die kinderen kunnen bijbrengen dat je niet ALTIJD kan verwachten dat overal hun favoriete lekkernijen te vinden zijn. Je kweekt er juist vreselijke arrogante kieskeurige gasten mee. Ziehier hun voorbeeld: de moeder.
Ook wij komen wel eens ergens waar er geen cola, koekjes, chips, etc. zijn. Het zij zo. Dat hebben wij thuis ook niet altijd en toch gaat het leven vrolijk door.
Vóór mijn 32e wist ik ook helemaal niets van kinderen. Toen ik zwanger was van mijn zoon liepen mijn vriendin en ik samen door een park. Het kind van mijn vriendin, die toen ongeveer anderhalf jaar oud was zat in de buggy. Ik weet nog dat ik heel verbaasd was dat mijn vriendin allerlei pakjes drinken, beschuitjes, potjes, crackertjes etc. mee had, naast een pak luiers. Moet ik dat ook later allemaal meesjouwen? Ik ging er toen al van uit dat ik de helft van al dat eten zou vergeten als ik met mijn kind zou wandelen!
Ik had ook die gastvrouw kunnen zijn. Als je zelf kinderen hebt, dan weet je wat kinderen lusten. En dan nog kan je er helemaal naast zitten, zoals iemand al opmerkte: niet alle kinderen houden van alle koekjes, taart, chocola, etc. Of ze mogen het niet omdat ze allergisch voor dat product zijn. Dan heb je het weer niet goed gedaan!
Bastet
22-03-2009 om 08:50
Monique
Weet je,als een kind geen taart lust,is dat geen ongelofelijke kieskeurigheid.Mijn zoon houdt er niet van,klaar.Dat kan,zoals een ander geen vis lust ofzo.Waar hij dol op is,maar dat terzijde.
Als een kind toevallig geen doorsnee dingen lust,wil dat niet zeggen dat ie kieskeurig is.Mijn zoon is een hele makkelijke goede eter.Maar hij houdt van vis,schimmelkaas,inktvis,olijven.
En ik vond het jammer dat ik als moeder meewarige blikken kreeg.Alsof ik er een klier van gemaakt had die niks lust.De gemiddelde restauranthouder heeft een goede aan hem,zo'n man liep altijd te glimmen,omdat mijn zoon de complimenten aan de chef gaf,voor de goddelijke varkenshaas....Maar nee,hij lust geen taart.Schandalig.
Bastet
albana
22-03-2009 om 09:04
Zou het aan onze taart liggen?
Ik ben verbaasd om te lezen dat zoveel kinderen geen taart lusten. Ik bak elke verjaardag taart. Appeltaart op de plaat en voor de zékerheid haal ik er een slagroomtaart bij. In de loop der jaren is de appeltaart qua omvang gegroeid....groter en groter, vooral door alle aanwas van kinderen....Al die vrienden en kenissen hebben ondertussen 1,2,3 kinderen en die worden ook groter en groter en lustten dus ook grotere stukken.
Want écht ze lustten hier állemaal taart! en eten dus allemaal mee....
Of zou ik zo'n extreem goede bakker zijn? Dat kan ik me ook niet voorstellen, 't is een gewone huis,tuin en keuken appeltaart.
groeten albana
Mamvantwee
22-03-2009 om 09:59
Goede manier en taart
De bubbelsap was niet handig, maar dat is een kwestie van ervaring: als je eenmaal de bruisende snottebellen uit de neusgaten hebt zien komen, weet je dat priklimonade niet gewaardeerd wordt.
Verder vind ik dat je je kinderen nooit mag laten zeuren om ander snoep, dat is een kwestie van opvoeding. De gastvrouw probeert het haar gasten naar de zin te maken en als er geen koekjes zijn die jij lust, dan is dat maar jammer.
Overigens ben ik ook erg verbaasd dat kinderen niet van bonbons of taart zouden houden! Moet je ze hier eens zien....chocola en slagroom, appeltaart en nootjes, zowel bij mijn eigen kinderen als bij werkelijk àlle kinderen van vrienden gaat dat er heel rap in hoor.
mamvantwee
Yta Chalne
22-03-2009 om 10:01
Onwaarschijnlijk
Het komt mij behoorlijk onwaarschijnlijk voor, die reactie van de moeder. Ik heb denk ik een ander soort vrienden, die doen dit soort dingen echt nooit. Simpele kwestie van goede manieren, of de gastvrouw nou wel of niet beter haar best had kunnen doen, je zegt er in lek geval niks over.
Die Beatrijs zit natuurlijk gewoon elke week dingen te verzinnen om aan het werk te blijven
reina
22-03-2009 om 10:26
Tops
Je kon mijn kinderen destijds en ook nichtjes en neefjes echt veel plezier doen met taart en bonbons (en mijn zoon was dol op droge crackertjes), persoonlijk vind ik chips niks voor kleine kinderen, dus hoezo fout? De enige die ik fout vind is de moeder, die haar kinderen niet leert hoe ze zich horen te gedragen.
Asa Torell
22-03-2009 om 10:41
Cameron
Ik vind zeker niet dat er hard of dwars op gereageerd moet worden als iemand weinig lust. Inderdaad, het heeft vaak helemaal niets met verwend te maken. Maar ik vind tegelijkertijd dat je niet kunt verwachten dat iemand 'voor het geval een van de onbekende kinderen een kieskeurige eter zou kunnen zijn' een heel uitgebreid aanbod in huis heeft (al is het maar vanwege: hoe uitgebreid is goed genoeg?).
Het is dus iets heel anders als je een feestje geeft en je de kinderen kent, dan vind ik het logisch als je wel wat voor ze koopt. Dus bij een volgend feestje weer hetzelfde aanbod hebben en dan zeggen: ja ik weet dat jullie geen taart lusten, dus dan moeten jullie maar thuis weer eten - dat zou nou weer wel heel flauw zijn.
liora
22-03-2009 om 11:01
Leeftijden
Hoi,
Ik vind het ook niet zo sterk verzonnen dit verhaal. Verder vind ik het van belang hoe oud de kinderen zijn. Als ze 1 of 2 jaar zijn, dan zou ik als moeder gewoon altijd een liga of een boterham bij me hebben, omdat op die leeftijd kinderen als ze niet eten een slecht humeur kunnen krijgen.
Als ze ouder zijn, dan vind ik dat ze inderdaad pech hebben als ze niks lusten, is me vaak genoeg gebeurd. Ik heb weleens voor mijn zoon gevraagd of iemand gewoon een cracker of zo had.
Los hiervan, vind ik het wel heel vreemd als mensen helemaal geen voorraad in huis hebben. Maar dat is een andere kwestie.
Liora
reina
22-03-2009 om 11:50
Tops
Ik bedoel alleen maar dat je als gastvrouw toch niet kunt weten wat de kinderen lekker vinden. Het ene kind vindt koekjes en vruchtensap lekker, het andere kind heeft graag fristi en taart bijv. Je gaat als gastvrouw toch uit van je eigen ervaring, dus hoe inlevend moet/kun je zijn? Ik vind het echt te ver gaan als de gastvrouw moet gaan bellen wat de kinderen lekker vinden.
reina
22-03-2009 om 11:52
Liora
"Los hiervan, vind ik het wel heel vreemd als mensen helemaal geen voorraad in huis hebben." Ik heb altijd veel in huis als er gasten komen en kan het eea maken voor onverwaachte gasten, maar zelf heb ik nooit koekjes, chips, snoep in huis, gewoon omdat ik het ongezond vind en weet dat het opgaat ( niet door mij als het wel in huis gehaald is, dus hier geen voorraad vreetspul.
Katrien
22-03-2009 om 12:20
Tops
Er zijn hier al verschillende mensen geweest die verbaasd zijn dat er kinderen zijn die geen taart lusten. De gastvrouw had taart en was waarschijnlijk, net zoals al die mensen (met kinderen dan nog) in de veronderstelling dat alle kinderen dat wel zouden lusten. Daarnaast waren er ook nog mandarijntjes en crackers. Me dunkt dat dit een voldoende aanbod is. Ik zou het ook voldoende vinden.
Ik vind het van de zotte dat je als gastvrouw op voorhand al je gasten moet gaan bellen om te vragen wat ze wel of niet lusten, zelfs als het gaat om kinderen.
Katrien
Massi Nissa
22-03-2009 om 12:59
Tops
De verbazing van deze mevrouw ging niet over wat de kinderen wel en niet lustten, maar over de reactie van de moeder, die vond dat ze meer rekening had moeten houden met haar kinderen en dat op onbeleefde manier duidelijk maakte. Ik vraag me inderdaad wel af wat voor vriendschap dit nu helemaal is, als je van beide kanten zo geirriteerd raakt om een onbenullig voorval.
Mijn dochter vraagt trouwens steeds vaker uit zichzelf om snoep, koek, worst, brood en appelsap als we ergens op bezoek zijn. Ze is net twee en begrijpt niet wat ik bedoel als ik haar toesis dat ze dat niet mag vragen. Lastig vind ik dat, het staat zo verwend.
Groetjes
Massi
MRI
22-03-2009 om 13:02
Onwaarschijnlijk
Yra: "Die Beatrijs zit natuurlijk gewoon elke week dingen te verzinnen om aan het werk te blijven "
Dat denk ik dus ook. Ik kan me niet voorstellen dat dit echt gebeurd is.
MR
Jade
22-03-2009 om 13:37
Taart,
Irma: "ik heb altijd wel een lekkere aarbeienkwarktaart, en taart is vaak ook gewoon iets zoets en slagroom, hoezo zouden ze dat niet lusten?"
Nou er zijn kinderen die niet alle taarten lusten. Mijn dochter bijv: als er al slagroom op zit en het kan eraf dan eet ze alleen de koek op (zoals bij een stukje oranjekoek). Slagroomtaart hoeft ze dus niet. Kwarktaart ook niet. Als ik een stukje taart nam dan nam ze een stukje van die van mij. Vond ze het lekker kreeg ze ook een stukje, zo niet, dan kreeg ze een zakje chips
Even on-topic: wat een horkerige reactie van die moeder. De gastvrouw heeft haar best gedaan en als je geen kinderen hebt dan denk je daar niet zo gauw over na. De moeder had zelf wat mee moeten nemen, omdat op die leeftijd het meestal is van: "Lussiknie".
Manda Rijn
22-03-2009 om 13:57
Voorraad in huis?
waarmee dan ? Ik heb altijd brood in huis en ontbijtkoek, koekjes meestal ook wel (voor bij de thee).
Snoep heb ik zeer zelden en chips alleen in het weekend, ijsjes af en toe. Ik zie het nut van een voorraad ook niet in.
Overigens is het niet zo dat mijn dochter tekort komt, regelmatig halen we een Italiaans schepijsje, broodje bij de bakker, lunch in de stad, cheesedips bij de tv op donkere dagen, kinderkauwgom krijgt ze soms ook en gegraai in bakjes bij andere zie ik dus ook niet van haar gelukkig.
Monique D*
22-03-2009 om 14:19
Mijn kinderen lusten ook geen taart..
..poffertjes en pannenkoeken die juist door heel veel kinderen als lekker worden bevonden! En ze zijn vaak op feestjes gekomen waar je alleen pannenkoeken kon eten omdat men er vanuit gaat dat alle kinderen dat lekker vonden! En als er ook nog alleen chocolademelk zou zijn, waar ze ook niet van houden (allergie bij mijn dochter), tja, wat blijft er dan over? Daar hebben zij ook mee te maken gehad. En om dan nog van die gastvrouw te eisen dat ze daarmee rekening had moeten houden? Dat vind ik te ver gaan. En van tevoren bellen? Dat zou leuk zijn, maar dat is niet nodig. Zij moeten leren dat er niet altijd wat is wat je lekker vindt. Misschien een les voor die moeder om, als ze weer naar zo'n gelegenheid of feestje gaat met de kinderen zelf wat meenemen i.p.v. de gastvrouw hierop aan te vallen. Bovendien is er altijd wel een alternatief te vinden. Bijvoorbeeld: i.p.v. chocolademelk zal er wel wat anders in huis zijn. Dan kan het bubbelsap zijn (ik denk dat het zoiets als Fernandes, Fristi of Cassis is: sap met koolzuur) Als dat toch niet zo is dan is er altijd water uit de kraan. En als ze geen pannenkoeken lusten dan zijn ze ook tevreden met een broodje. Dat geeft toch niet? Het ligt anders als het goede vrienden van mij zijn: die weten waar wij van houden en daar kunnen ze eventueel op inspelen. Maar bij een verjaardagsfeestje van kinderen uit de klas of oppervlakkige kennissen, dan ligt het anders.
Ik heb dit ook als volwassene meegemaakt: ik lust geen pizza en haring. Ook pinda's en nootjes hoef ik niet. Chips vind ik wel lekker, maar als dat er niet bij is, dan is het er niet. Die haring laat ik dus gewoon aan mij voorbij gaan. Ook bonbons vallen niet onder mijn favoriete lekkernijen. Maar er is altijd wel iets anders wat ik kan nuttigen. Dus zelfs als volwassene kan je er voorbeeld aan nemen.
Mijn reactie in mijn vorige bericht dat alle kinderen van taart zouden moeten houden omdat op verjaardagsfeestjes van kinderen altijd taarten met kaarsjes prijken had ik als voorbeeld genomen om mij meer in te leven in die gastvrouw. Ik stel mij voor dat ze het daarom logisch vond om die kinderen taart aan te bieden.
Groeten van Monique (binnenkort is het Pasen, waarbij de kinderen een paasontbijt krijgen, wat bestaat uit een broodje ei waar ze van walgen èn chocolademelk die ze niet lusten. Mijn oplossing: de kinderen krijgen een ontbijtje thuis en dan zien ze het op school verder wel. Of zal ik de school hierop aanspreken dat ze rekening moeten houden dat er ook kinderen zijn die GEEN ei eten en GEEN chocolademelk drinken).
Kaaskopje
22-03-2009 om 15:35
De gastvrouw had een gebaar kunnen maken
Als je als gastvrouw zegt "sorry, volgende keer probeer ik er meer rekening mee te houden" laat je zien dat je best rekening wilt houden met je gasten of gastjes, maar dat dat deze keer dus niet meer rechtgetrokken kan worden. Ook leerzaam voor de moeder. Het kan inderdaad handig zijn om zelf een pakje in je tas te doen en een doosje krentjes of zoiets. In dit soort situaties is het niet wijs om stug aan je standpunt vast te houden, dat is het niet waard.
Zoals hierboven al duidelijk is geworden zijn er kinderen die niet van pannenkoeken houden en ook niet van patat. Ik was oprecht verbaasd toen ik daarmee geconfronteerd werd. En niet alle kinderen houden van taart. Onvoorstelbaar in mijn beleving, ik die taart héérlijk vind, maar ik ben geen standaard voor anderen. Toen wij dus een keer te maken kregen met een meisje die geen pannenkoek lustte hebben we een paar boterhammen met een uitsmijter gemaakt. Dat vond ze wel lekker. Later, maanden later, kwam ze naar me toe dat ze nu wel pannenkoeken had leren eten. Het stond nog steeds niet bovenaan haar lijstje, maar ze kon tenminste meeëten als dat moest.
Ik kan me best voorstellen dat als je geen kinderen hebt en dus totaal niet in die wereld zit, je de plank een keer misslaat. Het is niet handig maar daar komt iedereen ook wel weer overheen.
Asa Torell
22-03-2009 om 15:44
Cameron, tops
Ok, het is me duidelijk. Bij jullie valt onder goed-gastvrouwschap toch wel het van te voren bellen van de gasten om te vragen wat ze lusten. Tot welke leeftijd moet dit gelden? Ook voor volwassenen? En zijn er ook dingen die je kunt aanbieden waarbij je er van uit mag gaan dat nieuwe gasten die je nog niet goed kent, het wel lusten omdat bijna iedereen het lust? Of geldt dit nooit?
Ik maak dit dus zelf bijna nooit mee, zeker niet voor een theevisite. Als ik met mijn kinderen ergens ga avondeten wordt me wel eens gevraagd wat die lusten, maar ook niet altijd (en dan blijken ze het vaak alsnog niet te eten dus het heeft ook niet altijd zin). Kortom voor mij valt het niet onder de gastvrouw-norm.
Overigens vind ik het niet klinken alsof de gastvrouw de kinderen scheef aan heeft gekeken, meer alsof ze het gewoon niet had bedacht dat het zo kon gaan. Ik denk trouwens niet dat Beatrijs de vragen verzint, ik ken nl. wel iemand van wie eens een vraag geplaatst is.
liora
22-03-2009 om 17:00
Voorraad
Hoi,
Met voorraad bedoel ik niet dat je per se snoep en chips en koekjes in huis moet hebben, maar wel een boterham bijvoorbeeld. Er zijn serieus mensen, zelden mensen met kinderen, die geen brood in huis hebben. Of geen beleg, en dat vind ik altijd een beetje vreemd.
Liora
Asa Torell
22-03-2009 om 17:26
Tops
Ik weet niet waarom je er over moet zuchten? Ik probeer gewoon precies uit te vinden hoe je er tegenaan kijkt, omdat het anders is dan ik. Als ik daarbij onvriendelijk klonk was het niet de bedoeling. Ik ben dus echt benieuwd of jij vindt dat dat nagaan-wat-de-gast-lust meer voor kinderen dan voor volwassenenen geldt, of niet? En ik snap dat je daarmee niet bedoelt dat je het eens bent met de moeder, dat staat daar helemaal los van.
Holiday
22-03-2009 om 17:39
Traktatie
Het zou niet in me opkomen om te gaan bellen van wat lusten je kinderen bij de thee. Ze komen niet avondeten.
Ik vind mandarijnen en crackers (droge?) nou niet echt een traktatie.
Jammer dat ze niks in huis had en moeder had gewoon een liga in haar tas moeten stoppen en haar grote mond moeten houden. Was waarschijnlijk gefrustreerd door zeurende kleuters die de taart niet lustten en reageert dat op de gastvrouw af.
Bubbelsap. Dat is of priklimonade of dubbelfriss of zo. Dat het door de gastvrouw bubbelsap wordt genoemd zegt al wel genoeg over haar onwetendheid. Ik zie nu mijn ouwe tante van in de negentig voor me. Die had er ook geen kaas van gegeten. Kreeg je als puber een kleverig zuurtje of een kersenbonbon. Ach ja..er zijn erger dingen hoor.
Bastet
22-03-2009 om 18:52
Kieskeurig
Je hebt het,even terug in de draad over kieskeurige kinderen...mijn punt is juist,dat kinderen vaak niet kieskeurig zijn,maar misschien een afwijkende smaak hebben.Er zijn echt kinderen die geen taart lusten,maar wel gamba's.. Dat is toch wat anders dan kieskeurig zijn en niks lusten.Wij hollanders gaan er maar vanuit dat eidereen die ene taart zal lusten,en vooruit,een bonbon als je het niet blieft.Doe mij maar grote indische feesten,met voor elk wat wils..
Bastet