Ardnax
06-11-2008 om 10:39
Aversie tegen bv
Één van de meest voorkomende discussies hier op het forum is bv in zijn algemeenheid.
En inmiddels, door de discussies hier én de ervaringen in de boze buitenwereld is bv me steeds meer tegen gaan staan.
Zelf ben ik een uitgesproken tevreden bv-producent geweest, een redelijk langvoedster en overtuigd van het nut hiervan. Ik bemerk alleen dat steeds meer vrouwen in mijn omgeving tegen bv zijn, door oa de aversie tegen bv-aanhangers.
Ik krijg rechtopstaande haren in mijn nek als ik de discussies in babytijd zie. Ik heb de neiging om de lactatiekundige van mijn schoonzusje door de telefoon te trekken en haar eens flink de waarheid te vertellen niet kunnen onderdrukken.
Kind van schoonzusje heeft een moeilijke start gehad, met 42 weken geboren, flink gewicht en na reanimatie in de couveuse terecht gekomen. De eerste week heeft ze goed gekolfd, kind via sonde mm gegeven en bij thuiskomst met behulp van kraamhulp en lactatiekundige zoonlief live leren drinken. Tot dusver heel veel energie erin gestoken dus.
Na ruim 3 weken bleek zoonlief nog steeds (ruim, meer dan 10%)onder geboortegewicht te liggen en ka adviseerde om na een bv bij te gaan voeden met kv. Ivm tepelproblemen weer bij lactatiekundige geweest, die de kinderarts afbrandde; niks kv, aanleggen, aanleggen, aanleggen, kolven, door de zure appel (lees tepels) heenbijten, aanleggen, aanleggen etc.
Gevolg, schoonzus zat stijf van de zenuwen met kind aan de borst, na iedere voeding een huilbui van de pijn, daarna nog nakolven, weer voeden, pijn etc. Zwarte kringen onder de ogen en totaal geen fut en energie om met haar kind te showen en te pronken.
Vorige week was ze bij mij en toen ik zag hoe het ging brak mijn hart en ik kon niks anders zeggen dan dat ze asjeblieft moest stoppen. Het voordeel van bv weegt totaal niet op tegen de ongelukkige moeder die ze was.
Een tel. naar de lactatiekundige, bij mij thuis, hoe te stoppen, maakte dus dat ik verschrikkelijk boos werd. Ik heb de telefoon overgepakt en mijn mening gegeven (dus dames lactatiekundigen; als ooit bij een bijeenkomst gesproken wordt over een boze schoonzus; dat was ik), dat je pas een goede deskundige kan zijn als je je fanatisme laat varen, dat het geluk van moeder én kind op de voorgrond moet staan en niet de bv en sich en dat een deskundige zich moet laten leiden door een vraag (hoe stoppen) en niet door de eigen mening (doorgaan, vooral doorgaan) etc. etc.
Schoonzus is inmiddels flink aan het afbouwen. Haar kringen zijn weg, ze heeft een treinreis ondernomen om met haar zoon te pronken, zoonlief heeft geen krampen meer, is eindelijk boven zijn geboortegewicht (na 5 weken) en slaapt 's nachts door en ze zien er alledrie eindelijk eens uit als een gelukkig, jong gezinnetje.
Dit soort ervaringen zijn er veel, niet alleen bij mij. Alhoewel het bij mij in de praktijk niet meer uitmaakt, ik kom niet meer in de bv-situatie terecht. Maar in ieder geval één zwangere vriendin van schoonzus heeft hierdoor besloten om nooit en te nimmer met bv te gaan beginnen...
En wat ik eigenlijk besef hierdoor is dat alle verenigingen ter bevordering van borstvoeding en alle deskundigen zelf bezig zijn om borstvoeding te degraderen. Hun handelswijze bereikt het averechtse effect en ik zou zo graag willen dat men zich eens anders ging opstellen.
Bij deze dus een oproep aan voorgenoemde groepen, krab eens achter jullie oren, jullie gaan namelijk naar mijn mening de verkeerde kant op !
Grtz.
Ardnax
dc
08-11-2008 om 11:44
Kari
"Of een reden gegrond is of niet kan alleen die persoon zelf bepalen, en niet de omstanders of BV-deskundigen!"
Dat hangt ervan af. In het geval dat ik gegeven heb, vind ik de reden ongegrond. Ze denkt dat bv samenhangt met nooit weg kunnen gaan, altijd een baby aan de borst hebben hangen. Ze wist echt niet dat een bv baby niet altijd aan de borst hoefde te slapen. Ze heeft dus bij een vriendin een slecht voorbeeld gezien en dacht dat dat normaal was.
Dat vind ik gewoon zonde.
En gisteren kwam ik een vriendin van me tegen in het park die al anderhalve maand heel erg trots aan het borstvoeden is. Ze vertelde me met tranen in haar ogen dat ze moest stoppen en gisteren alleen maar flesjes heeft gegeven. Waarom? Ze heeft griep en haar arts vertelde haar dat ze onmiddelijk moest stoppen met bv, omdat ze het anders aan haar baby zou geven.
Wellicht dat je m'n reactie wel kunt voorstellen. Da's toch ontzettend zonde? Ik schop liever 4 keer iemand per ongeluk met niet gewenst advies tegen de schenen, dan dat 1 persoon bv met spijt opgeeft door een stomzinnige reden.
Jujube
08-11-2008 om 11:53
Fanaten
Miriam: "Maar daarmee zijn mensen die bv belangrijk vinden, geen fanaten."
Maar er zijn wel fanaten, die borstvoeding zo belangrijk vinden, dat ze het gelijk een evangelist prediken, dreigende met hel en verdoemenis (met borstkanker bijvoorbeeld, zie iets naar boven in deze discussie). En dan blijkt, dat niet alleen flesvoedingsfabrikanten geen goede voorlichting geven, maar borstvoedingsliefhebbers ook. Onderzoeken worden op dusdanige wijze uit hun verband getrokken dat het niet meer klopt. En dan worden vrouwen die borstkanker hebben en geen borstvoeding hebben gegeven maar even mooi te kijk gezet. Terwijl het voornamelijk over de combi jong kinderen krijgen, veel kinderen krijgen en borstvoeding geven gaat. Wat in Nederland dus nauwelijks meer gebeurt.
Wanneer je een goede borstvoedingslobby wil voeren, wees dan geen evangelist, geef eerlijke informatie en draaf niet zo door. Daar komt wat mij betreft in ieder geval enige aversie vandaan. Steek de hand dus eens in eigen boezem!
Groet,
Jujube
M Lavell
08-11-2008 om 11:57
Mee eens
Jujube, ik ben het met je eens. Ik vind het tepelklovenvoorkomenverhaal al over de top, zie mijn postje fecaliënconsulent.
Maar de suggestie dat dit soort miscommunicatie mensen juist tot kv zet, of tot bv haten, is ook weer een beetje overdreven. Kv wint het nu eenmaal in de meest primaire behoefte: tevreden baby's. Dat levert automatisch 'zie je wel' op, net als hagelslag in plaats van broccoli.
Groet,
Miriam Lavell
Jujube
08-11-2008 om 12:14
Miriam
"Maar de suggestie dat dit soort miscommunicatie mensen juist tot kv zet, of tot bv haten, is ook weer een beetje overdreven."
Ja, dat vind ik ook een beetje over the top. Ik krijg er niet zozeer een aversie tegen bv van, alswel een aversie tegen dat gedram en gedrein. Wanneer vriendinnen van mij zich zo drammerig hadden gedragen tijdens mijn kraamdagen had ik gezorgd voor een restraining order!
Groet,
Jujube
M Lavell
08-11-2008 om 12:19
Voorkomen
Pelle, alles wat opgaat voor tepelkloven, gaat ook op voor rode billetjes en uitscheuren bij de bevalling. Het is allemaal te voorkomen.
En toch gebeurt het. Toch moet je er rekening mee houden dat het je overkomt.
Dat betekent niet dat je geen informatie moet krijgen om het te voorkomen, het betekent ook niet dat je niks hoeft te doen omdat dat toch niet zou helpen, zie rode billetjes, het betekent vooral dat al die instructie en handelingen je geen garantie geven dat het niet zal gebeuren.
Er is maar één manier om zeker te weten tepelkloven te voorkomen, en dat is flesvoeden.
Zie hier hoe informatie over tepelkloven voorkomen kan aanzetten tot flesvoeden.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
08-11-2008 om 12:21
Wat heb ik daaraan?
Mieke:"Borstvoeding geven mag na het eerste aanzuigen echt geen pijn doen ! Doorbijten en wachten tot het over gaat is echt niet verstandig ! "
Dus? Stoppen met bv?
Groet,
Miriam Lavell (wat nou mag? en wat is pijn trouwens?)
dc
08-11-2008 om 12:28
Pelle
zwak en wit en ziek. Maar met griep alleen binnen blijven met een 3,5 jarige zoon is nog een stuk zwaarder.
Asa Torell
08-11-2008 om 12:51
Tevreden baby met kv
Dat hoeft volgens mij helemaal niet zo te zijn, dat je met kv een (meer) tevreden baby krijgt. Bijvoorbeeld, de baby heeft enorme honger maar mag maar maximaal 1 liter per etmaal. Of spuugt veel, maar je weet niet of je wel meer bij kunt geven, vanwege dat maximum. Of heeft veel last van allergie en krampjes met de kv.
Alleen denk ik dat deze ongemakken anders worden ervaren dan bv-ongemakken, omdat er tegen de tijd dat ze zich voordoen domweg allang geen keuze meer is. Integendeel, als je er te veel bij stil zou staan zou je in een 'had ik maar' kunnen belanden en dat is natuurlijk behoorlijk naar. Maar... het is toch wel heel handig voor anderen die nog keuze hebben, om te weten dat je dus helemaal geen tevreden baby hoeft te krijgen van kv.
dirksmama
08-11-2008 om 13:19
Maar reina, las je dan niet wat ik schreef?
"...niemand klaagt over vermoeidheid of het in het begin niet echt leuk vinden, maar zelf en dat heb ik ook van andere mensen gehoord, vond ik het écht een crime, als je een hekel aan je kind gaat krijgen vanwege de borstvoeding moet je toch vooral doorgaan omdat het zo gezond is... .. (?)een goede moeder-kind-band is voor mij ook onmisbaar voor gezond opgroeien..."
Dat staat precies onder het stukje waarin ik schreef hoe vreselijk ik bv in het begin vond.
Over het hoofd gezien?
Met de moeder en kind band is het trouwens wel goed gekomen. Zonder de kinderen te flessen.
Kaaskopje
08-11-2008 om 14:46
Ook na míjn tijd
Ik had de hulp van een lactatiedeskundige zeker aangenomen als dat in mijn kraamtijd was aangeboden. Ik wilde wel, maar ik vond bv geven zo'n drama dat wilde ik mezelf en mijn dochter niet aandoen. Ik was ook zo van de stuwing af. Dagje in een emmer warm water hangen met mijn pijnlijke borsten en dat was het zo'n beetje. Als het met de hulp van een 'kenner' wel gelukt was was dat mooi geweest. Maar ik had er ook in die situatie niet voor gekozen om huilend door te ploeteren omdat borstvoeding als eenzame ster bovenaan staat en flesvoeding een stuk eronder. Flesvoeding is in onze maatschappij zo goed als volwaardige vervanging.
Ik vind ook niet dat je de vergelijking kunt trekken naar een leven in Afrika. Alle lof voor de vrouwen die onder daar geldende omstandigheden borstvoeding móeten geven. Dat is geen kwestie van willen maar van moeten. Ik zou mezelf daar ook tot bloedens (bij wijze van spreken) toe hebben laten besabbelen, maar hier in Nederland niet.
Nu is al ter sprake gekomen dat het iq van fleskinderen ietsje lager zou liggen dan van bv kinderen. Misschien eens aardig om daar serieus naar te kijken? Op welke scholen zitten de flessekinderen en op welke de borstkinderen. Misschien net zo belangrijk: wat is het niveau van de algemene ontwikkeling, eventueel dus anders dan de school waarop ze zitten. Ik zeg dat laatste er bij om de weg voor mezelf een beetje vrij te pleiten. Ik heb een dochter die niet op een hoog niveau onderwijs volgt, maar haar algemene ontwikkeling is HAVO, dat is getest door een psycholoog. Aan hoe ze in de wereld staat vind ik ook dat dat te merken is. Zij kreeg vanaf anderhalve week de fles. Ik heb ook een dochter die behoorlijk slim uit het schoolonderzoek kwam, maar nu qua onderwijs op HAVO niveau zit en eigenlijk nog niet zo over de toestand in de wereld nadenkt, ze is wat 'luchtiger' dan haar zus. Qua lichamelijke gezondheid vind ik ook niet dat er eentje duidelijk slechter 'scoort'. Persoonlijk vind ik dus niet dat ik nadelig effect zie van de fles voor mijn oudste. En dat doet me deugt, want ik heb me wel eens schuldig gevoeld.
Genista
08-11-2008 om 14:50
Lady grey
Ho even, ik beweer niet dat je op dieet moet gaan. Overigens houdt een zo'n dieet niet in dat je minder caloriën binnen krijgt, maar dat even terzijde. Ik beweer alleen dat je niet beslist op kv hoeft over te stappen als blijkt dat je kind reageert op wat jij eet. En dat hypoallergene voeding ook niet altijd de oplossing is tegen krampen en huilbuien.
Naar maar waar: niet alles is oplosbaar en sommige dingen lossen zichzelf met de tijd op. Het vervelende is dat die tijd zo lang lijkt te duren.
M Lavell
08-11-2008 om 16:01
Verwarrende boodschap
Mieke:"Als het pijn blijft doen kan je een lactatiekundige consulteren en samen met haar de oorzaak achterhalen en aanpakken. Need I say more ? "
Less is more zou ik bijna zeggen.
Het is geen aanval, maar pik vooral wat op van deze discussie. Probeer te begrijpen waarom mensen je niet begrijpen en waarom de woorden die je gebruikt net zo makkelijk een argument zijn in de rationalisatie voor stoppen met bv.
Wat je eigenlijk zegt is dat bv niet kan zonder het inschakelen van een extern deskundige. Nee, dat bedoel je vast niet, maar dat wordt er wel in gelezen. Geen wonder dat jij en je beroepsgenoten de schuld krijgen als het toch niet goed loopt.
Wat 'goed' is, kan ook nog eens helemaal verkeerd begrepen worden uit je eigen woorden. Goed is zonder pijn, pijn mag zelfs niet en zo wordt dat vanzelf een ding waarop gelet wordt. "Heb ik pijn?" is een vraag die op die manier sneller dan noodzakelijk met 'ja' beantwoord wordt.
De twijfel slaat nu compleet toe, hapt baby niet goed, leg ik niet goed aan, heb ik wel die compressen... of de verkeerde wasverzachter, jongens wat een gedoe. We bellen de lactatiedeskundige die in een stortvloed van zekere zinnen meer verwarring zaait dan ze ooit bedoeld heeft.
De Ka weet het allang, de spiraal van narirgheid is begonnen en _ik_ ga geen moeite doen om ze eruit te trekken. Geef maar kv. Dan is iedereen snel tevreden.
En dat is zo.
Groet,
Miriam Lavell
reina
08-11-2008 om 16:08
Dirksmama
Ja, ik las dat. Reageerde dan ook niet op jou. (Schreef ook dat er 'nauwelijks' op gereageerd werd, ipv 'niet' ). Ik vind zo jammer dat door de fanatieke voorstanders heengestapt wordt over de slechte moeder-kindband die kan ontstaan, terwijl een goede band voor het geestelijk welzijn van je baby superbelangrijk is.
M Lavell
08-11-2008 om 16:30
Moddersmijterij
Reina:"Ik vind zo jammer dat door de fanatieke voorstanders heengestapt wordt over de slechte moeder-kindband die kan ontstaan, terwijl een goede band voor het geestelijk welzijn van je baby superbelangrijk is."
Dit is van het niveau moddersmijterij van moddersmijterij waar Jujube het eerder al over had.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
08-11-2008 om 16:48
Lactatiekundigen zijn niet nodig
Als iedereen zijn werk goed zou doen, zijn lactatiekundigen overbodig. De beroep lactatiekunde draagt bij aan de medicalisering van borstvoeding. Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag, je hoort het af te kijken van je "peer group", zussen, schoonzussen, buurvrouwen. De bv-organisaties nemen die rol van "peers" over. Lactatiekundigen zijn er voor de extreme gevallen.
Het gaat een beetje de kant op van bevallen: van thuis bij de verloskundige lijkt in het ziekenhuis bij de gynaecoloog de norm te worden.
Tirza
Tirza G.
08-11-2008 om 16:51
Al was het nergens goed voor
In de bv-kv-discussie wordt altijd met feiten gesmeten over de gezondheidsvoordelen en risico's van 't een en 't ander.
Ach. Ik zeg altijd maar zo: zelfs als het nergens goed voor geweest was, dan had ik het nóg gedaan. Gewoon omdat me dat het meest logische leek, daar zitten die dingen nou eenmaal voor, de melkproductie komt tóch op gang - of je nou gaat voeden of niet. Ik heb ook nooit overwogen om mijn kinderen via mijn neusgaten te baren, ik heb daar nou eenmaal een uitgang voor die er speciaal voor gemaakt is, waarom zou ik die niet gebruiken? En als het echt niet gaat of lukt, is er de vacuum, de forceps, de keizersnede. Of de kolf, de lactatiekundige, de kunstvoeding.
Tirza
Kaaskopje
08-11-2008 om 19:23
Iq verhaal
Ik weet niet of het onterecht is dat ik daarop inga Pelle, want als dat steeds weer herhaald wordt ga je vanzelf twijfelen. Is het mijn schuld dat mijn kind lager 'scoort'? Dat is toch wel eens door mij heengegaan. Ik begrijp je punt dat je het groter moet zien en niet aan een paar kinderen.
reina
08-11-2008 om 20:11
Pardon, miriam
Moddersmijterij? Ik bedoel het bloedserieus, omdat ik het heel akelig vind dat dit niet wordt meegenomen en in het hele debat over al dan geen borstvoeding ik het me persoonlijk aantrek !! Dus niks geen moddersmijterij, puur onbegrip!! Of ik begrijp absoluut niet wat je bedoelt, en dat hoop ik, want ik schat je eigenlijk hoger in.
M Lavell
08-11-2008 om 20:30
Nee
Reina, je opmerking is niet serieus te nemen. Tenzij we opnieuw met onderzoeken gaan smijten en dan zou je er nog wel eens bekaaid van af kunnen komen met je moeder kind band, zo met die fles.
Maar ondertussen heb je gelijk: Kv helpt tegen zere tepels.
Groet,
Miriam Lavell
Jujube
08-11-2008 om 20:38
Kaaskopje
Dit soort discussies niet op jezelf betrekken, Kaaskopje! Dan wordt je inderdaad onzeker. Nergens voor nodig, zou ik zeggen. Laat je geen valse schuldgevoelens opleggen.
Groet,
Jujube
Kaaskopje
08-11-2008 om 20:45
Jujube
Nee, als er al eens een schuldgevoel door me heen ging was dat kort. Ik heb altijd gedaan wat me op dat moment het beste leek. Meer kun je niet doen.
dc
08-11-2008 om 21:10
Het doel
van informatie is dan ook hoe het beter zou kunnen gaan in de toekomst. Niet moddergooien over wat er mis is gegaan in het verleden.
Zoals een vriendin van me eens zei, schuldig voelen is de meest zinloze bezigheid die er bestaat.
Yvonne Bleker
08-11-2008 om 21:37
Griep pelle
Waarom kun je met griep niet naar buiten?
Yvonne bleker
dc
08-11-2008 om 21:45
Tja
ik ben ook met griep buiten geweest. Heel zweterig en zwak en ik ben echt wel 2 weken flink ziek geweest. Het park is gelukkig echt om de hoek. En als je man aan het werk is en echt niet thuis kan komen, dan moet je gewoon wel. Dan kun je tenminste rustig op een bankje zitten. Wat moet je thuis met een rondrennende peuter doen als je te ziek bent om hem bezig te houden?
Het was trouwens heel mooi weer, zonnig en zo rond de 17 graden de afgelopen dagen.
Ardnax
08-11-2008 om 21:58
En zo zou het moeten zijn :
Zoals Tirza zei:" En als het echt niet gaat of lukt, is er de vacuum, de forceps, de keizersnede. Of de kolf, de lactatiekundige, de kunstvoeding. "
Als iedere bv-deskundige (lees goed, ik heb het niet alleen over lactatiekundigen, maar over alle mensen die geacht zijn zeer deskundig te zijn over bv) zich zo zou opstellen, dan zou die aversie verdwijnen.
Echter, bij de fanatieken staat het laatste woordje voor de punt er nooit in. Of het staat er wel in, maar er wordt dan gezegd dat je kind allergisch gaat worden, minder slim wordt, asthma gaat krijgen of dat jij als moeder borstkanker krijgt of dat jullie samen geen band krijgen.
Grtz.
Ardnax
PS En voor wat betreft mijn voorbeeld: Nee, lactatiekundige is niet opnieuw aangesproken, kraamhulp heeft geen enkele rol in deze (begon pas na 3 weken) en het live voeden ging goed, buiten wat kleine (ingecalculeerde !!!!) probleempjes. Pas toen bleek dat zoonlief niet aangekomen was (2 weken na ontslag -30 gram) kwamen de problemen die alleen opgelost konden worden in een samenwerkingsverband tussen bv én kv, terwijl de lactatiekundige het samenwerkingsverband niet goedkeurde en alleen bv wilde, wat resulteert in een kind wat alleen kv krijgt. Uitlsuitend en alleen omdat de laatste optie wél voor een oplossing zorgde.
Als de lactatiekundige wel had willen samenwerken had mijn neefje nu nog bv gehad, of in ieder geval het grootste deel en nu niks. Ik kan me niet voorstellen dat dat het doel is; take it or leave it....
reina
08-11-2008 om 22:24
Miriam
Miriam, waarom mag je het niet serieus als iemand zegt geen goede band met haar kind op te bouwen als ze elke keer enorm opziet tegen de voeding? Ik vraag niet om onderzoeken, gezond verstand gebruiken is voldoende. Ik vind dat je erg denigrerend reageert met je laatste opmerking. Eigenlijk stop ik maar met het lezen van dit draadje, het stoort me te erg, het is zo eenzijdig en waar maak ik me druk om op mijn leeftijd ....
M Lavell
08-11-2008 om 22:35
Beleving
Reina:"Miriam, waarom mag je het niet serieus als iemand zegt geen goede band met haar kind op te bouwen als ze elke keer enorm opziet tegen de voeding?"
Ik neem het bloed serieus en diep ernstig. Zo ben ik gek op broccoli. Maar dit soort beleving is geen argument in een discussie. Het staat niet ter discussie. Jij voelt dat zo. Erop ingaan heeft dus weinig zin.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
08-11-2008 om 22:57
Belofte waar maken
Ardnax:"Echter, bij de fanatieken staat het laatste woordje voor de punt er nooit in. Of het staat er wel in, maar er wordt dan gezegd dat je kind allergisch gaat worden, minder slim wordt, asthma gaat krijgen of dat jij als moeder borstkanker krijgt of dat jullie samen geen band krijgen."
Dat mag zo wezen, maar in je eerste bericht kom je ook met dat soort argumenten; pronken met zoon, slapen 's nachts, wallen onder ogen, etc. Reina's moeder-kind band is precies zo'n soort argument.
Ardnax:"Pas toen bleek dat zoonlief niet aangekomen was (2 weken na ontslag -30 gram) kwamen de problemen die alleen opgelost konden worden in een samenwerkingsverband tussen bv én kv"
Ik vind dit nog steeds een beetje vaag, maar als je het werkelijk over onprofessionele bv professionals had willen hebben, dan had je er goed aan gedaan juist hierover wat duidelijker te zijn.
Ardnax:"Als de lactatiekundige wel had willen samenwerken had mijn neefje nu nog bv gehad"
Dat is een onzin argument. Schoonzus had ook zelfstandig dat advies van Ka op kunnen volgen. Ze is een volwassen vrouw lijkt me en zal niet om die lactatiedeskundige te pesten helemaal de brui aan bv gegeven hebben (lekker puh).
Ardnax:"Als iedere bv-deskundige (lees goed, ik heb het niet alleen over lactatiekundigen, maar over alle mensen die geacht zijn zeer deskundig te zijn over bv) zich zo zou opstellen, dan zou die aversie verdwijnen."
Dat is ijdele hoop. Kv maakt op een eenvoudige manier een eenvoudige belofte (meestal) waar: tevreden kind, weg zere tepels (en nog zo wat gemakken). Bv kan daar niet tegenop. Het blijft hard werken en of het alle keren, dagen, weken, maanden even leuk is, kan niemand beloven.
De aversie tegen bv ontstaat uit de rationalisatie van de omschakeling van bv naar kv, gecombineerd met de ervaring: Zie je wel dat het helpt (en dat al die bv-ers ongelijk hebben).
Groet,
Miriam Lavell
Ardnax
08-11-2008 om 23:31
Miriam
Als ik naar mezelf kijk heb je gewoon simpelweg omgelijk. Ik heb een aversie tegen bv inmiddels gekregen en ben zelf toch echt een langvoedster.
Overigens vond ik bv een makkie, buiten wat zuigelingenstakingen en ontstekingen om. Met wat ingrepen kan je inderdaad ingecalculeerde omgemakken om zeep helpen. Maar ik heb dus makkelijk praten; ik koppelde een kind aan en het stroomde. Geen tepel die dwars ging liggen of wat dan ook. Geen kind die 12x op een dag kwam.
Maar ik ben slechts eentje van een klein percentage en als ik me al ga ergeren, hoe moet het dan voor degenen zijn die moeite ermee hebben ?
Grtz.
Ardnax
M Lavell
08-11-2008 om 23:54
Zie je wel
Je motiveert de overgang naar Kv vooral met een lijst van ongemakken bij je schoonzus. Je gelijk, zie je wel dat die deskundige ongelijk had, 'bewijs' je door omstandig te vertellen dat al die ongemakken verdwenen zijn. Kv heeft de eenvoudige belofte waar gemaakt en bv-ers hebben ongelijk. Om dat laatste te kunnen beweren ben je dit draadje zelfs gestart. Het is van een torenhoog 'zie je wel' gehalte.
Ik neem je dat niet kwalijk trouwens. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Niet alleen bij Kv, maar ook bij hagelslag.
Groet,
Miriam Lavell